Hogy végre legyen valami on is, idézek egy másnak írt levelemből:
----------------------------------------------------------
Néhány éve a fogyasztás-csökkentés és a környezet védelme lebegett a szemem előtt és eljutottam odáig, hogy nem hozzáadni, hanem elvenni kell a folyamatból, akkor talán van némi esély a változásra. Rengeteg tanulmányt olvastam a témában és rátaláltam egy érdekes írásra a http://www.himacresearch.com/ -on. Az ötlet onnan indult, h mi is van a karterben a levegőn kívül? Olajgőz, vízgőz (a levegő páratartalmából), benzingőz (a dugattyúk/gyűrűk és a hengerfal között átjutva), kipufogógáz. Mi lenne, ha csak a számunkra kívánatosat juttatnánk vissza az égéstérbe és a felesleget összegyűjtenénk egy tartályban, amit olajcsere alkalmával a leeresztett olajjal együtt a szervizben hagynánk –hiszen ez veszélyes hulladék. Lássuk, mi kell és mi nem:
Levegő? Jöhet!
Olajgőz? Kell a ***-nak, csak lassítja az égést és gyantás bevonatot képez a katalizátoron.
Vízgőz? Ez csak platina-gyertyával katalizálja az égést, egyébként meg a kipufogót korrodálja, úgyhogy kukába vele.
Benzingőz? Nehogymá’! Hát persze, hogy kell!
Kipufogógáz? A tökéletlen égés miatt még hasznos, jöhet!
Olaj és víz. Legyen hát egy olajleválasztó, ami remélhetőleg a vizet is megfogja. A víz egyszerű kérdés, hiszen a leválasztó a motortérbe kerül, a hőmérséklete alacsonyabb lesz, várhatóan a vízgőz egy része magától kicsapódik. Kell tehát egy külső szűrő-tartály! De mivel válasszuk le az olajat? Kémia! Aki veszi a fáradtságot, annak ki fog derülni, hogy mi kell hozzá, aki nem, annak elárulom, hogy vörösréz. :)
Nekiálltam barkácsolni és sok pénz árán eljutottam a saját szűrőmig, majd rátaláltam a www.condensator.com oldalra és éreztem, ahogy szamárfüleim nőnek. Amit ott árulnak, szebb is és olcsóbb is volt, mint amennyibe nekem fájt a dolog, de nem bántam. Ez az enyém! :)
Mivel épp tesztüzemben volt az autóm (fogyasztási naplót vezettem, próbálgattam a gyorsulást, stb.) levelezni kezdtem az oldalon kontaktként megjelölt Bryan Harris „bácsival”, a tapasztalatokról. Bryan nagyon kedves és türelmes volt, pedig tudta, hogy nem veszek semmit. Beszámolt a megrendelésekről, visszajelzésekről, stb. és azok a tapasztalatok nagyjából fedték az enyémet.
A dolog működik. Tényleg. Meglepően sok dzsuva maradt a tartályban –jah, egy ezres Polo MPI-ről van szó-, 1.000 km-enként kb. 2-3 deci. Az autó dinamikusabb lett, amit nagyon élveztem. Kezdetben nem volt érzékelhető a fogyasztás-csökkenés, mert nagyon tetszett a fürgesége és toltam neki mindenhol. Aztán, mikor kissé lehiggadtam, akkor már érzékelhető volt a tankolásnál is. Kb. 100.000 km-t tettem abba az autóba 3 év alatt, amiből 60-70 ezret az olajleválasztóval mentem. 23.000 km volt az autóban, amikor átvettem, ekkor 680 km-nél kellett általában tankolnia a régi tulajnak. Az én vezetésemmel ebből 800 lett (biztos rövidebb a lábam), majd az olajleválasztóval 950 és 1020 között kellett.
Felesleges számokban mérni –legfőképp százalékokban!- a változást, mert mindenki más stílusban vezet és ahogy le is írtam, kezdetben a megtakarítást padlógázra váltottam én is, mert tetszett a dinamizmus. A lényeg, hogy volt változás. Ja! És meglepődés a zöldkártyánál, amikor a műszer nem mért semmit. Először azt hitték, hibás, aztán b*szogatták, birbitélték, majd amikor elmagyaráztam a „kis fekete doboz” működését a motortérben, akkor simán beírták a 0,00-át a zöldkártyára.
----------------------------------------------------------
Jelentem, ma elkészítettem és beszereltem:
Olajleválasztó készítése kartergázhoz
FONTOS!!!
A leválasztott "csapadék" erősen környezetszennyező, egy kannába kéretik összegyűjteni, aztán olajcserekor leadni a fáradtolajjal (beönteni a gyűjtő-hordóba vagy ilyesmi)!
1. A felhasznált anyagok (a benzincső és a bilincsek nincsenek a képen)
A képen látható:
1*CWG vízszűrő 1.200,- (http://www.cwg.hu/j-hszuro.html#szurok)
2*tömlővég 576,-
2*szűkítő 192,-
1*szűrő 120,-
1*karmantyú 264,-
2*könyök 480,-
1*olajálló tömítés 96,- (a CWG-s vízhez való, vennem kellett olajállót)
2*teflon szalag 120,- (gázhoz való, a vízhez való nem frankó).
-------------------------
3.048,-

2. A vízszűrő tetejét levettem és mivel nem volt rajta menet, ezért betekertem teflon-szalaggal, hogy a karmantyút rá tudjam kapatni:

3. Felkerült a karmantyú:

4. A vízszűrő két végébe (teflon tömítéssel) bekerült a két könyök, a két szűkítő és a két tömlővég:

5. A szűrőbe betömködtem a lecsupaszított majd szétgubancolt, sokeres rézvezetéket:

6. Miután a szűrőt betekertem a karmantyúba és az olajálló tömítést betettem, két gyorskötözővel feltettem a leválasztót a kocsim toronymerevítőjére (átmenetileg) és bekötöttem a kartert 1-1 benzincsővel:

Sajnos a projekt költségvetését szinte megduplázta a benzincső, mert 1.465 forint volt métere (biztosan a benzincső-maffia verte fel országos szinten az ártakat). Szóval, 5.000,- környékén megúszható a dolog.
Ami FONTOS!!! A vízszűrőn van egy In és egy Out felirat, ezt pontosan FORDÍTVA kell használni, így a behelyezett szűrőbe megy először a trutyi és csak azután tovább. Ha fordítva lenne, akkor az áramlás magával ragadhatna néhány csepp dzsuvát, pedig pont ezt akarjuk elkerülni.
Amit még meg kell oldanom, az a téliesítés, ugyanis a leválasztott víz-benzin-olaj keveréke hajlamos lehet a fagyásra, de erre még van pár hónapom... vagy ki tudja, mindjárt havazik odakint. :(