Keresés

Részletes keresés

erbe Creative Commons License 2007.12.16 0 0 5054
Gondoltam!
Jobb, ha nem nagyon nyúlsz dróthoz egy darabig!
Vegyél ki néhány erősáramú elektromossággal foglalkozó szakkönyvet a könyvtárból, vagy keress ilyen ipari tanulót, aztán majd ha végigrágtad magad néhányon, újra kezdhetsz a motoroddal kísérletezni. :-(

Háromfázisú rendszerben előforduló feszültségek:
"Normál" háztartási áram Európában (nagyobbik részén):
Fázis-nulla közötti feszültség: 230 Volt (220 csak volt!)
Fázisok közötti feszültség: 400 Volt (380...)

Hajókon előfordul a 220/127-es rendszer, ahol fázisok között van 220V, fázis-nulla között 127V (nem csak hajón, de én azt ismerem).

Egymás közti átszámításhoz használatos a már említett Gyök3, ~1,73, ami a feszültségek vektoros összeadódásakor a 120 fokos egyenlőszárú háromszög átfogó/befogó váltószáma.
Előzmény: szbalogh (5052)
szbalogh Creative Commons License 2007.12.16 0 0 5053

Az biztos, hogy nagyon hülyén van tekercselve. Az autógenerátorét értettem elsőre, de ezt...

Ha megmértem a fordulatszámot újra szétszedem és jobban megkukkantom. Csinálok mindenhonnan képeket és újra kikérem szakértő tanácsaitokat ; )

Előzmény: erbe (5051)
szbalogh Creative Commons License 2007.12.16 0 0 5052

220/127

Mi a 127?

Előzmény: erbe (5051)
erbe Creative Commons License 2007.12.16 0 0 5051
"Sajnos nem 380 csak 220 van, de 3 fázis."
Hajón laksz? Azokon alkalmaznak még 220/127-es 3fázisú rendszereket.

A kínai generátorban azért nincs kioltás, mert az állórész-szegmensek kisebbek, mint a forgórészé és mindegyiknek egyedi tekercselése van. Kioltás akkor következik be, ha a forgórész szegmensei kisebbek, mint az álló, így 1 szegmensen belül záródnak az erővonalak, vagy ha a sorbakapcsolt tekercsek eltérő fázisban termelik a feszültséget és éppen nem összeadódik, hanem kivonódik.

A 36-os állórészedhez pl. használhatnál 36-os, 34-es, 32-es... osztású forgórészt, feltéve, ha a tekercseit a kínai módjára kötöd be. A legnagyobb teljesítményt az azonos szegmensszám adná, de azt a legnehezebb megindítani.
Még kisebbre nem tekercselték, az nagyon meglátszana. 1440-es.
Előzmény: szbalogh (5050)
szbalogh Creative Commons License 2007.12.16 0 0 5050

Tehát 36 pólusú forgórészt érdemes csinálnom. A szükséges nyomaték pedig a gerjesztés mértékétől függ majd.

Ez a kioltás érdekes. Én is így gondolom józan paraszti ésszel. Viszont azoknál az amcsi pm generátoroknál kevesebb a mágnes, mint a tekercsek. Ott miért nincsen kioltás?

Kipróbáltam a motort. 3 fázisvéget összekötöttem a másik végeikbe pedig bevezettem a konnektorból a három fázist. A földdel semmit sem csináltam. Kell az egyáltalán? A fáziskivezetéseknél van egy csavar a motorházon, ide kell a földet kötni? Sajnos nem 380 csak 220 van, de 3 fázis.

A motor szépen működik. 1-2 percig járattam, ezalatt nem volt semmi melegedése.

Holnap megmérem a fordulatszámát. Nem tűnik olyan veszett gyorsnak. Nem lehet, hogy kisebb fordulatra tekercselték?

Előzmény: erbe (5046)
Who111 Creative Commons License 2007.12.15 0 0 5049
Egyébként most visszanéztem az adattáblát, és 1440-es fordulatot látok rajta...
Előzmény: Who111 (5048)
Who111 Creative Commons License 2007.12.15 0 0 5048

Ha minden fázist külön kötsz be, akkor csillagba kötötted... :-)

Gondold el: R+0, S+0, T+0 (3x230V)

Előzmény: szbalogh (5047)
szbalogh Creative Commons License 2007.12.15 0 0 5047
Köszönöm a tanácsokat. Ma nem fogom már fel, mert fáradt vagyok. Holnap bekötöm a 380-as csatlakozóba a vezetlkeket. Hétfőre elkérem a fordulatszámmérőt. Mi van ha minden fázist külön külön kötök be? Vagyis nem kötöm össze se deltába se csillagba? Lehet ilyet?
Előzmény: erbe (5046)
erbe Creative Commons License 2007.12.15 0 0 5046
Megjöttem!
Fontos!!!
Próbára legjobb, ha csillagba kötöd. Ha 660/380-as, attól még pörög, csak nem adja le a max. teljesítményt. Ellenben ha deltába kötöd és 380/220-as, terhelés nélkül is leég. Ráadásul addig is borzasztóan brummog.
Ha nem egyezik a pólusok számával a forgórész szegmenseinek a száma, érdekes jelenségeket tapasztalhatsz. A kínai generátor kivétel, mert ott minden tekercs önálló fázis. Normál motornál, generátornál több tekercs van sorbakötve, amik vagy összeadódnak, vagy kivonódnak. Emiatt célszerű az egyező szegmensszám használata. Korábbi példánál maradva, ha 4 szegmensű a forgórész, 1500-nál 380 a kimenő, 12 szegmensűnél 1/3-ad, mert 2 szegmens kioltja egymást, a harmadik dolgozik. 8 szegmensűnél lenne 0 a kimenő feszültség.
A max. forgórész szegmensszám egyezne az állórész hornyai számával, de akkor minden tekercs csak egy vasmagszegmenset foghatna be. Persze a kívánt feszültséghez szükséges (rengeteg) menettel. Kissé nehéz lenne forgatni, mert minden szelet egyszerre akarná visszatartani a forgórészt.
A feszültség a fordulatszámmal arányos. A gerjesztéssel egy bizonyos határig arányos. A vasmag gerjesztési görbéje nem lineáris, 1 darabig egyenes, majd egyre görbül, végül telítődik.
Előzmény: szbalogh (5038)
svandras Creative Commons License 2007.12.15 0 0 5045
Üdv Wolf1111!
Emlitetted, hogy a boltba készülsz mágnest venni.Hol veszed őket?
Előzmény: wolf1111 (5009)
m joy Creative Commons License 2007.12.15 0 0 5044

Ebben egyetértek veled ,fontos dolog.  Ezért irtam  az előbb ezt :

"és az áthidalások  ha csilag -delta motorod van)

 

 

Előzmény: a11 (5042)
Who111 Creative Commons License 2007.12.15 0 0 5043

Mindegy melyik fázist hová kötöd.

A fázisok felcserélhetők. (Csak a forgásirányra van hatással.)

O-O-O

O O O

Ez a csillag...

 

O O O

|  |   |

O O O

Ez a delta bekötés. (Itt nincs nulla szál...)

Remélem jól fogja átvinni a móriczka rajzomat...

Előzmény: szbalogh (5036)
a11 Creative Commons License 2007.12.15 0 0 5042

"Teljesen mindegy hogy csillag vagy deltába kötöd  a fordulat egyforma."

A fordulat valóban egyforma, csak az nem mindegy, hogy a motort csillag, vagy delta kapcsolásra tekercselték -e.

Mert, ha csillag kapcsolásban üzemeltetjük, a tekercsekben 230 Volt feszültségnek kell keringeni, ha deltába 400 Volt. Ez nem biztos, hogy világos, de érdemes utána nézni egy szakkönyvben. Különben a motor tábláján ez egyértelműen fel van tüntetve.

Előzmény: m joy (5041)
m joy Creative Commons License 2007.12.15 0 0 5041

 

Szenben állsz a konektorral :

-A vastag  "dugasz" a test vagyis földelés 

-mellette lévő óramutató járásával ellentétesen a nulla .  N

-utána fázis 1   mondjuk R

-utána fázis 2   mondjuk S

-utána fázis 3   mondjuk T

 

Mindenképpen nézd meg egy fázisceruzával !

 

A motor fém részére kösd rá a testet .

A  R S T fázist pedig a sorkapcsokra. (és az áthidalások  ha csilag -delta motorod van)

Induláskor fogasd le,mert ekkora motor ugrani  fog.

Bekötésnek 4X 2,5 sodrot vetzetéket hasztnálunk,

de proba képpen   elég lessz a 1,5 keresztmetszetű is.

Ne fogd  meg kézzel a motort .Lehet zárlatos is .Mindenképpen ellenőrizd ,nincs

 -e áram alatt.

Teljesen mindegy hogy csilag vagy deltába kötöd  a fordulat egyforma.

 

 

Előzmény: szbalogh (5040)
szbalogh Creative Commons License 2007.12.15 0 0 5040

Na összeraktam. Az egyik fázisra kíváncsiságból tettem 220-at. Csak búgott :)

Megnéztem a 380 konnektorát. 4 vékony és egy vastag dugasz van benne. Mit hova kössek a fázisokon? Milyen vastag vezeték kell?

szbalogh Creative Commons License 2007.12.15 0 0 5039

Még egy kérdés.

Van egy forgórész. Most mindegy milyen. A gerjesztőáram növelésével állandó fordulatszám mellet hogyan változik a feszültség és az áramerősség? Vannak ilyen görbék?

Előzmény: erbe (5031)
szbalogh Creative Commons License 2007.12.15 0 0 5038

Ja előbb megmérem a fordulatszámot.

Erbe

A fordulatszám és a leadott feszültésg között lehet aránypárral számolni?

Előzmény: szbalogh (5037)
szbalogh Creative Commons License 2007.12.15 0 0 5037

Ha a Tiedet csinálom, akkor alacsonyabb fordulaton jönne ki az a fszültség, mint amit Erbe javasol. A több pólus miatt. Jól sejtem? Az állórész 36 pólusú. Mennyi legyen a forgóé?

Előzmény: Who111 (5035)
szbalogh Creative Commons License 2007.12.15 0 0 5036

Nagyon szépen köszönöm Neked és Who111 kollegának is! Azt fogom tenni, hogy összerakom és megmérem a fordulatszámát. Szerencsére van itthon 380 :)

Vettem hozzá sima hatlapfejű csavart. Most már nem lesz gond a szerelés.... talán

Hogyan kell bekötni a hálózatra a villanymotort?

Valamelyik képen látni, hogyan vannak kivezetve a fázisok végei. Ezeket hogyan kell bekötni?

Előzmény: erbe (5034)
Who111 Creative Commons License 2007.12.14 0 0 5035

Nah, közben én is gondolkoztam.

Na nem a szegmensek számán, hanem a vas kialakításán.

A következő ábra szerint, csak be kéne fűrészelni egy vashengert:

 

 

 

Azután már lehet is tekerni rá a drótot... :-)

erbe Creative Commons License 2007.12.14 0 0 5034

Már megint kimaradt 1 lényeges dolog!

Négyszegmensű rágott almacsutkát kell készítened.

Előzmény: erbe (5033)
erbe Creative Commons License 2007.12.14 0 0 5033

Nagyon nehéz meglátni, mert a tekercselő, aki újratekerte, nem sorba rakta a tekercseket, hanem néhányat átlapolva, a végét meg ráfektetve. Az már zavaró, hogy egy-egy tekercsfej 12 hornyot fog át, de attól még lehetne 2880-as. Nem lehetetlen, hogy a táblának van igaza.

Ebben az esetben már 20 voltot kapsz 80 fordulatnál. :-)

Előzmény: erbe (5032)
erbe Creative Commons License 2007.12.14 0 0 5032
A fényképekből úgy láttam, hogy 2800-as. Nem lehetetlen, hogy ha más szögből fotóznád a tekercsfejeket, meg lehetne látni a többit. Még nem írtad eddig a ford. számát, de a tekercsek láttán lehet, hogy el se hinném.
Előzmény: szbalogh (5030)
erbe Creative Commons License 2007.12.14 0 0 5031
Kb. 3000 fordulaton adna a jelenlegi tekercseléssel 380 voltot. Kisebb fordulaton arányosan kevesebbet.  80 fordulaton kb. 10 !!! voltot.
Előzmény: szbalogh (5028)
szbalogh Creative Commons License 2007.12.14 0 0 5030
A motor tábláján 1440 van írva de erbe szerint 2880-ra van áttekerve. Ha összerakom akár meg is tudom mérni. Munkatársamnak van fordulatszámmérője. Kölcsönadja ha kell, már megkérdeztem. Az amivel a Tesla fordulatszámát is mértük.
Előzmény: wolf1111 (5029)
wolf1111 Creative Commons License 2007.12.14 0 0 5029

Mennyi a fordulata?

 

Előzmény: szbalogh (5028)
szbalogh Creative Commons License 2007.12.14 0 0 5028

Nem akarom. : / Baj?

Elvileg 380V 8.8 A nem égeti le akkor visszafelé is kell adnia fázisonként 380V 2.9 A-t leégés nélkül. De ha csak 1A-t ad az se baj. 380V*3*1A=1140W. Ha már úgyis trafózok, akkor azon a 80-as fordulaton tudjon termelni!

Előzmény: wolf1111 (5027)
wolf1111 Creative Commons License 2007.12.14 0 0 5027
Az állórész nem lesz újra tekerve???
Előzmény: szbalogh (5023)
wolf1111 Creative Commons License 2007.12.14 0 0 5026
Szerintem nem. Illene párhuzamosan futni a forgórész szegmenseinek az állórész hornyaival. Mármint a hornyoknak tengelyirányban.
Előzmény: szbalogh (5023)
szbalogh Creative Commons License 2007.12.14 0 0 5025
Lemaradt

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!