Keresés

Részletes keresés

pa62 Creative Commons License 2007.12.10 0 0 7826

 

  Megtudom erősiteni a Volt tüzér felsorolását. A DVINA osztályoknál 64-ben lettek leváltva az ATSZ -ek Tátra vontatókra.Egy ATSZ megmaradt a PAA kabin vontatására.Nem volt darunk,sem kábel teritő kocsink sem. Kaptunk viszont egy fogatolt jármövet két öszvér vontatta ez a hadtápnak a fenhatóságához tartozott.Rengeteg baj volt velük

/takarmányozás elszálásolás/.A vételező kocsink benzines csepel volt a buszunk kis légajtós Ikarusz volt. 64 -ben a hiradósok kaptak egy UAZ rádiós kocsit másra nem emlékszek.

bloki Creative Commons License 2007.12.10 0 0 7824

tacsk0 a Mistral-radar ügyében egyszerűen le lett hurrogva,* s ez nem volt szép húzás - nem mellesleg a találós kérdésedre ő adta meg a választ. Ha úgy érzitek, hogy az igazság nálatok van, akkor az igazsággal jól sáfárkodva egzakt választ lehet adni a kérdéseire, jogos felvetéseire. De ez elmaradt. Milyen frekvenián, milyen teljesítménnyel sütögetik a mistrálosok az autósokat? Honnan, kitől, miért van erre engedélyük, ha van?! Ez miért nem szakmai kérdéssor? Nem tartozik a működtetéshez?

 

Az egészségügyi statisztikák mostai gyűjtése kissé megkésett, akkor kellett volna jobban figyelni a dolgozókra, mikor igazán működtek is azok a lokátorok. Egyébként, bizonyos vagyok benne, hogy az elektromágneses sugárzás káros hatását igazoló kimutatások voltak, vannak a MH dossziék között, csak nem publikusak. Egyébként, ki végzi a mostani munkát? És, miért jó felfedezni a spanyolviaszkot? A káros hatást, már évtizedekkel ezelőtt kimutatták, bizonyították - volt már erről szó. Vagy csak egy kampámyfogás lesz - minden a legnagyobb rendben címszóval? (A RAT-31-esek szolgálatba állítása is világosan mutatja, hogy a szovjet technika mennyivel jobban terheli a szervezetet. A NATO-radarok ümeletetési előnyei közé tartozik, hogy nem kell többszáz embernek a légtérellenőrzés miatt az ósdi, nagyteljesítményű lokátorkabinokban rostokolnia.)

 

BE

Mintha éveznéd, hogy olyan témákat hozol ide, amikre a neked nem tetsző válaszokat provokációnak, hozzánemértésnek, témánkívülinek nyilváníthatod. Kissé fonák e viselkedésed.

KI

 

 

 

 

---------------

*Nektek sem ártana zsilipelni belépés előtt!

Előzmény: pétizennyolc (7822)
Volt tüzér Creative Commons License 2007.12.10 0 0 7823

Hú, hát néhány lényeges dologról megfeledkeztem.

A Volhov technikának a rakéta tárolásra és szállításra a Rába U-26 nyerges vontatót és a hozzávaló PM utánfutót rendszeresítették. (a Nyeva osztályoknak a platós Rába-831 volt a rakéta szállítója)

a hetvenes évek második felében az osztályokat úgy építették meg, hogy szinte sehová nem vittek vezetékes vizet. Helyette volt két ciszterna, amibe eleinte egy 3,5 köbméteres vizes Csepellel horduk a vizet, később pedig az egyik platós KRaZ-unkat elvitték és a platót lecserélték egy 8 köbméteres víztartályra. Viszont amit eleinte megspóroltak a vízvezetéken, azt elpocsékolták a napi vízszállításon.

Mikor kiderült, hogy a 8 - 10 kilométeres hadiút tisztán tartására nem elég a katona meg a nyeles buldózer, az egyik KRaZ elejére építettek egy szabályos tolólapot.Azzal már legalább a havat el tudtuk takarítani. Igaz, a Pilisen a hadiutat nem sokat takarítottuk. Le lett taposva a hó, és mikor jött a tavasz, akkor elolvadt. Bent az A területen azért rendszeresebben ment a hótakarítás. Az emlékeimben egy rövid ideig egy ZiL-157-re telepített hómaró is szerepel, de azt egy idő után átvitték a szentendrei osztályokhoz. Ott ugye dupla annyi út volt.

Előzmény: Volt tüzér (7821)
pétizennyolc Creative Commons License 2007.12.10 0 0 7822

Jó kis "ügy" lett a Mistralból-képből. Számomra ez is igazolta, hogy kérdéses ide felrakni komoly anyagot. Jellemző, hogy szakmai reakciók nem születtek, csak érzelmiek és politikaiak. Már bocs...szerintem. "Néhány naponta RAT-ot telepíteni..." – húúúú, ez kemény volt, mondhatni fájt.

 

Szerettem volna valami érdemi hozzászólást a „hogyan vágom le úgy az autócélokat, hogy nem dobom el vele együtt a lassú repülőgépeket meg a helikoptereket” címben. Mondjuk valaki leírta volna, hogy mit lehet csinálni a forgószárnyakkal, mondjuk mit csinált velük az SZDC, ha a koffer függeszkedett. 

 

Egy megjegyzés: folyamatban van mintegy 30 magyar lokátroszázad-szomszéd település halálozási-egészségügyi statisztikáinak begyűjtése 60-90 között és összevetésük a megyei és országos átlaggal. Ehhez mit szóltok? Eszébe jutott ez eddig bárkinek? Szerintem rém egyszerű indirekt módszer lenne a mecseki vita eldöntéséhez.

 

P-18

Volt tüzér Creative Commons License 2007.12.10 0 0 7821

A járművek többsége nálunk is szovjet eredetű volt.

Dvina osztályoknál:

Zil-157 (a klasszikus Csőrös Zil) húzta a TZM-eket.

Eleinte ATSZ (nem tudom, melyik változata, kép van róla) volt rendszeresítve a kabinok és a PU-k vontatására.

Mikor rendszeresítették a P-12 lokátort, ahhoz Csepel K-800 és Csepel B-300 volt rendszeresítve.

Később a Csotrogányokat lecserélték, (csak mutatóba hagytak egy - kettőt) Tátra T-141-re

A mindennapos szállítási feladatokra ott volt a Csepel valamelyik változata, leginkább a D-344.

Gaz-69, illetve később Uaz-469 nálunk is volt parancsnoki kocsinak.

Lérak mérnök olvtárs tájékoztatása szerint az osztályoknál daru nem volt, a Maz-200 alvázon mozgó K-61 autódarut később rendszeresítették.

Azt viszont nem tudom, hogy volt-e kábelfektető daru.

Viszont általában volt minden osztálynál valamilyen busz. (Robur, IK-311)

Miután azz osztályok megkapták a 3 javadalmazás (36 darab) rakétát, került 4 darab Csepel D-705 is a maga PM utánfutójával.

Volhov osztályok:

Az új szeleknek megfelelően a Csőrösöket leváltották ZiL-131-es típusokkal.

A Volhov osztályoknál a nehéz cuccok vontatására Kraz-255B volt rendszeresítve. Azt a típust mi nagyon az elején kaptuk meg, mert az Rt századoknál és a pontonosoknál is többnyire KRaZ-214-eket láttam.

Volt kábelfektetőnk UAZ-452 platós változatra telepítve.

A Volhov osztályok először URAL-8T 210A autódarut kaptak.

Hajtóanyag töltésre kaptunk két GAZ-66-ra telepített töltő berendezést, amin az 5L22, illetve az 5L62 volt.

GAZ-66-unk másra is volt. Fent a Pilisen a hegyi terepen volt egy platós GAZ-66, amivel az őrséget tudtuk le - fel hurcolni. Télen a buszonk sem tudott volna felmenni, ezért adtak egy GAZ-66 alvázra épített buszt is. Valami 20 fő fért el benne hátul, és úgy billegett a hátulja, mint bíró seggében a lófa...(Bíró Sanyi kollégám ezt mindig kikérte magának)

Napi szállítási forgalomra volt egy Csepel D-344, majd kaptunk egy dobozos ZUK-ot, amit később dobozos Barkaszra cseréltek le.

A Volhov osztályokkal jelent meg nálunk a P-15, ami ugyebár a maga csőrös Ziljén ácsorgott.

A Vega osztálycsoportnál jelentek meg a különféle egyéb rendeltetésű járművek.

A daru valami kiskerekes KRaZ-on volt, de csak a daru típusára, a K-161-re emlékszem.

Ott megjelent a KRaZ-255V is, ami nyergesvontató volt, ugye a Vegánál szinte mindenhez az kellett.

Voltak nyerges Uraljaink is, de a típusára már nem emlékszem, nyergesvontatók voltak azok is.

Ott már volt műhelykocsi is, méghozzá egy DAC alvázra telepített jármű. Rögtön az elején kaptunk egy Csepel D-346 alvázra telepített FMG-t (Folyadékos Mentesítő Gépkocsi) is. Hogy én azzal mekkorát szoptam többször is!

Hát egyelőre ennyi jut eszembe.

 

Előzmény: Neva_07 (7819)
Volt tüzér Creative Commons License 2007.12.10 0 0 7820

Ezt a "menekülőfokozat" dolgot ugyan hallottam, de sose tudtam, mi az.

Most már legalább nem halok meg hülyén.

Ha már a járműveknél tartunk:

Az egyéb felhasználásról persze megfeledkeztem az imént. Hiszen nekem Mezőfalván őrszázadparancsnok koromban volt traktorom, három is. Volt egy MTZ-80-asom, és két darab kis Rába traktorom. De kellettek is, mert ott volt valami 8 - 10 km a nyomsáv. és az osztálycsoport összes katonája sem lett volna elég azt a hatalmas területet rendszeresen kapirgálni. Így aztán volt traktorunk, tárcsánk és egyéb vacak. Végül is emlékeim szerint folyamatosan tiszta és gereblyézett volt a nyomsáv.

 

Előzmény: bloki (7817)
Neva_07 Creative Commons License 2007.12.10 0 0 7819

".......használtak valaha valahol a lérak osztályoknál Dutra, MTZ vagy Zetor traktorokat vontatásra?...."

 

Egyetértek Volt tüzér 7816. hozzászólásával.

 

Patrick kérdésében benne volt a valahol szócska, amit én úgy értelmeztem, hogy akár kis hazánk határain kívül is :-). Ezért egy kis kiegészítés a volt Csehszlovákiából.

 

A volt csehszlovákiában, majd utódállamaiban a Volhov, Nyeva technikával felfegyverzett osztályoknál osztályszinten traktorok nem voltak rendszeresítve. Pedig a hazai Zetorok jól szolgáltak volna kisebb-nagyobb munkáknál (pl.: hótakarítási munkák, stb....).

 

Magasabb szinten (ezred, brigád) már a Zetorok megtalálhatóak voltak. Hogy mi mindenre használták őket és pontosan milyen számban voltak nem tudom, de biztos vagyok benne, hogy volt néhány "katonaződ" Zetor a felsőbb szintű parancsnokságon.

 

Egy Nyeva osztálynál az alábbi kerekes technika volt rendszeresítve ('90-es évek!):

 

Szovjet típusok:

- UAZ-469 (parancsnoki).

- UAZ-452KU (KU=Kabelukladátcsik -Kábelfektető, az irányítószázadnál).

- ZIL-131 (TZM - a kannibáloknál).

- ZIL-157 (P-15 lokátor).

 

"Hazai" (Csehszlovák) típusok:

- T-148TN (TN=Tahač návesu - Nyerges vontató, az irányítószázadnál az UNK-hoz).

- T-148S (S=Sklopka - Billencs).

- T-148HC(?) (tűzoltós változat).

- T-815 (anyagmozgatás + vontatás - a parancsnokságtól TÁS változtatáskor).

- T-813 (anyagmozgatás + vontatás - a parancsnokságtól TÁS változtatáskor).

- PRAGA V3S (ponyvázott felépítménnyel anyagmozgatásra, kíváló, hihetetlenül

                         igénytelen és szinte elnyűhetetlen járgányok!).

- PRAGA V3S-PAD (PAD=Pojazdná Automobilná Dielna - Mozgó szerelőműhely).

 

Ha esetleg valamit kifelejtettem volna, majd kiegészítem :-).

 

Előzmény: st_patrick (7814)
bloki Creative Commons License 2007.12.10 0 0 7818

Toldás:

Kiegészítőket, gulyáságyút, kutyaólat diszlokálni, bizonyára lehetett volna kisebb teljesítményű traktorokkal is.

Előzmény: bloki (7817)
bloki Creative Commons License 2007.12.10 0 0 7817

Mezőgazdasági gépszerelő tanoncoknak tanították is, hogyan kell a RÁBA sebváltóját megbuherálni, hogy igazán alkalmassá váljék a szóbanforgó feladatra - ún. "menekülőfokozatot"* kellett volna beletenni a hadiállapot beálltakor.

Kisebb traktorok, az általad is megfestett kép miatt, igazából nem jöhettek szóba.

 

 

--------

*gyorsabban tudjon menni

Előzmény: Volt tüzér (7816)
Volt tüzér Creative Commons License 2007.12.10 0 0 7816
Békében nem. "M" esetén viszont mindent bevonultattak a "népgazdaságból", amit csak lehetett. Bár semmi közöm nem volt hozzá, egyszer véletlenül beleláttam a lebiztosított vontató technikai eszközök felsorolásába. Hát az indítóállványok vontatására traktor volt biztosítva, de nem az általad felsorolt típusok, hanem Rába Steiger és hasonló kategóriájú darabok. Hozzátartozik, hogy ez az állapot csak a hetvenes évek második felétől biztos, hiszen azóta voltam bent a szakmában. Előtte viszont egy - egy osztálynak több vontatója volt, mint az én időmben. "MT technikai biztosításnak lehetett akkor is traktor, de a kis gépeknek nem sok értelme volt. Éppen ma láttam, amint egy AV kabinnal szenvedett egy MTZ-82, és az valóban csak szenvedés volt. A kb. 18 tonnás kocsit laza talajú területről húzták ki, de a traktor magában nem bírta, hátulról még tolni kellett egy Zillel.
Előzmény: st_patrick (7814)
bloki Creative Commons License 2007.12.10 0 0 7815

Köszönöm, Neva 07, tökéletes tájékoztató volt!

 

Más.

A Mistral-radar oszágúti alkalmazását kifogásoló tacsk0 olvasótársunk észrevételeit célszerűbb lett volna a bölcsesség látszátát jobban keltő hallgatás módszerével lereagálni, ha érdemi válasz nincs az eljárás törvényes, jogilag tisztázott, egészségügyileg ártalmatlan voltára. Sajnos, egy korábbi csörtéből kiderült, hogy az elektromágneses sugárzás élettani hatásaival az egykori kabinosok zöme sincs tisztában, és, láthatóan, az emberrel nem törődő Czinege-éra metalitása valóban átmentődött a XXI. századi "honvédségébe" is. (Nem adekvát válasz az sem, hogy a Fórum más régióiba küldjük, mert a Mistral-technika témábavágó.) Több alázat kellenék a szabályok, az etikett passzusainak betartásához!

 

(A földi telepítésű honi lokátorok AWACS-es kiváltása valóban problematikus, mint azt írták, nem járható út. Konfliktus esetén pedig szárazföldi és légvédelmi egységek védenék a radarokat. Főleg, hogy NATO-radarról van szó.)

Előzmény: Neva_07 (7813)
st_patrick Creative Commons License 2007.12.10 0 0 7814
Egy totál nem az itt folyó eszmecseréhez kapcsolódó kérdés: használtak valaha valahol a lérak osztályoknál Dutra, MTZ vagy Zetor traktorokat vontatásra?
Neva_07 Creative Commons License 2007.12.10 0 0 7813
Sziasztok!

 

Érkezett már néhány jó válasz, de azért én is hozzáfűzök néhány gondolatot. Hát nekem majdnem az első ránézésre sikerült beazonosítanom. Én is, mint voltz tűzér kollégám hasonló triódára gondoltam, mint ami a Nyeva és Volhov RPK-ban "izzott".

 

Bloki barátunk jól sejtette, hogy egyfajta adócsőről van szó. Itt ugye nem kell azonnal magnetronra gondolni. Adócsőként szinte a speciális mikrohullámú elektroncsövek teljes skáláját lehet használni. Az általad felrakott képet a speciális elktroncsövet (a net segítségével :-)) sikerült teljes pontossággal beazonosítanom. A net persze nem írja, hogy hol is használhatták, de arra is sikerült választ találnom.

 

Tehát igazad van Bloki, a képen a ГИ-19 jelzésű adócső – impulzus generátor trióda van, ami magasfrekvenciájú impulzusjeleket "gyártott" méteres hullámsávbann 10μs impulzusszélességgel. 

 

Néhány fontosabb műszaki jellemzője:

A telepítéshez és a megfelelő működéshez szükséges feltételek

- Izzítófeszültség.............................................................7,1÷7,5V

- Az anód impulzusfeszültsége........................................14kV

- Impulzusszélesség........................................................10μs

- Anód hőmérséklet..........................................................150°C

- Alkalmazási hőmérsékletek............................................-50÷+70°C

- Hűtéshez használatos levegőmennyiség.......................180m3/h

 

7,3V izzítófeszültség, valamint 1kV anódfeszültség és 0,1A anódáram mellett az alábbi paramétereket "produkálta"

- Az impulzuson belüli katódemisszió................................kb. 100A

- Max. impulzusteljesítmény..............................................kb. 230kW

- Élettartam.......................................................................kb. 300 óra

- Az élettartam eléréséhez szükséges teljesítmény..........kb. 205kV

 

Na ennél többet nem nagyon tudtam meg a szépségről, talán még a súlyát, ami kb. 2,8kg.

Abból kiindulva, hogy méteres sávban használták sikerült is beazonosítani, hogy melyik lokátortípus használhatta: P-12 / P-18 . Mit szóltok RT-s kollégák, hányszor cseréltetek hasonló triódát a műszereitekben?

 

Volt tüzérnek igaza van a P/O-14-esnél is hasonlót használnak. Nálunk a P/O-14-est üzemeltetők az egész adócsövet, amibe a GI-t ültették nemes egyszerűséggel csak "esztergapadnak" hívták. Van egy emlékfotóm az aktív időkből, amikor az "esztergapadnak" támaszkodva pózolok (szépen zúgott grafikon közben és én a seregnél töltött utolsó napjaimban bepofátlankodtam a 14-esbe :-))))

 

Néhány kép (a 2. és 3. fotók P-12-ből vannak a Guns.ru egyik fórumáról). 

 

 

 

Előzmény: bloki (7785)
Qqberci Creative Commons License 2007.12.09 0 0 7812
venni egy kis awacs flottát közösen

Ha visszaolvasnál egy kicsit, akkor látnád, hogy ezt már elmagyarázták, hogy miért nem megoldás. Még az amerikaiaknak sem, ahol pedig egy kicsivel több a pénz...
Előzmény: Törölt nick (7810)
Volt tüzér Creative Commons License 2007.12.09 0 0 7811
Azt csak méretnek raktam oda. Egyébként kamu. Semmi olyasmi nincs benne, ami robbanna. Így vettem.
Előzmény: Qqberci (7808)
lérak Creative Commons License 2007.12.09 0 0 7809

Nyugodj meg ez a shorar biztos,hogy nem sugárzott ki. Abban is biztos vagyok,hogy ha kisugárzott volna akkor sem lett volna semmi félni valójuk az "M19"-s autóúton utazóknak.

OLVASD EL EZT:

 

http://www.bjkmf.hu/bszemle/techn0103t.html

 

 

Jó mulatást! Szeretnélek megkérni arra,hogy nézd meg jól a két képet (a piros szinű linkben és a 7755 hozzászólásban található) főleg a tetején található ellipszoid antenna (te mondtad) helyzetét!!!!

Qqberci Creative Commons License 2007.12.09 0 0 7808
És milyen aranyos pici rakéta van hozzá... :-)))
Előzmény: Volt tüzér (7807)
Volt tüzér Creative Commons License 2007.12.09 0 0 7807
Bocs, a képet meg szokásom szerint lefelejtettem.
Előzmény: Qqberci (7804)
Volt tüzér Creative Commons License 2007.12.09 0 0 7806

Stimmel. De a világítótorony cső előttem sem idegen. Arra lennék kíváncsi, hogy melyik méteres lokátorba való. Az mondjuk biztos, hogy nem a P-14-be, mert az majdnem 1 méter hosszú.

Ilyesmi egyébként nekem is van. A kicsi (GI-7B) a Nyeva komplexum RPK adójának generátorcsöve, a nagy (GI-39B) a Volhov komplexum RPK adójáé.

Előzmény: Qqberci (7804)
Qqberci Creative Commons License 2007.12.09 0 0 7805
súlos alkotmánysértéssel állunk szemben

Sándor palota, fszt 1...

Megértõ (nagy) fülekre találsz...
Előzmény: Törölt nick (7783)
Qqberci Creative Commons License 2007.12.09 0 0 7804
Ez egy URH adótrióda, úgy is szokták hívni az alakja miatt, hogy "világítótorony-csõ".
Előzmény: Volt tüzér (7793)
Volt tüzér Creative Commons License 2007.12.09 0 0 7803
Szerintem menj el Győrbe és kérdezd meg. Ha van valami közöd hozzá, és nem hajtanak el, akkor talán megtudod.
Előzmény: Törölt nick (7802)
pa62 Creative Commons License 2007.12.09 0 0 7801

 

 

    Ha megkérhetnélek, légyszives keress vissza a topic-ban az 5693 -as beiráshoz,

  olvasd el és próbálj meg aszerint irogatni.Köszönöm.

 

                  Tisztelettel:  Pa62.

Előzmény: Törölt nick (7797)
thehassan Creative Commons License 2007.12.08 0 0 7800
Ha esetleg nem ismernéd a "gödör törvényét", elmondom neked:

"Ha benne vagy, ne áss tovább!"
Előzmény: Törölt nick (7797)
Volt tüzér Creative Commons License 2007.12.08 0 0 7799

Szerintem te szállj be a "Mentsük meg a Tubest" tupicba Kriszcilla és társai mellé, mert veled talán jobban menne az olyan dolgoknak a bizonygatása, amiről fogalmatok sincsen, amit eddig senki be nem bizonyított, csak mondják a mesét rogyásig.

Ezen a szegény kommunikációs kocsin agyalogtok anélkül, hogy bármit is tudnátok róla, de azt már tudjátok, hogy a mamit és a kisdedet milyen ártalmak érik.

Unalmas.

Bodri te meg jobb lenne, ha visszamennél észt osztani a Polidilire. Ott talán sikered lenne.

Előzmény: Törölt nick (7797)
trancegod Creative Commons License 2007.12.08 0 0 7798

Asszem kell az a pár nap amíg felelevenítem ismereteimet...:) Télleg nem akarok hülyeségekete írni.

 

Előzmény: Volt tüzér (7796)
Volt tüzér Creative Commons License 2007.12.08 0 0 7796
Bocs, a képek:
Előzmény: Volt tüzér (7795)
Volt tüzér Creative Commons License 2007.12.08 0 0 7795

Na most akkor iderakok neked egy képet. Szerinted az első sorban lévő nehezékek közül melyik nem magnetron? A bal szélső, mert az kicsi, Akkor ezek szerint az elektroncső hátul az magnetron, mert elég nagy?

Az elől lévők mindhárom magnetron mérettől függetlenül (ott van méretnek a csomag papírzsepkendő, meg a kólásüveg.)

Hátul az a cső egyébként egy foglalatban lévő 10 darab tetróda.

Előzmény: trancegod (7794)
trancegod Creative Commons License 2007.12.08 0 0 7794

Az igaz, ez télleg nem magnetron, ahhoz kicsi. Ez akkor valami több elektródás vákumcsó lehet, pl: pentóda, hektóda vagy valami ilyesmi. AZ a lényeg, hogy a vákumcsó "fegyverzetei", az elektron mozgási energiáját használják fel teljesítméyn kisugárzásra. HA jól tudom- ami ma már bebizonyosodott hogy nem mindent - akkor kb 1-3GHz-közt lehet csak használni, mert magasabb fekvencián, már nagyon sok UNF-s (Ultra Nagy Frekvencia) zaj keletkezik.

Előzmény: Volt tüzér (7793)
Volt tüzér Creative Commons License 2007.12.08 0 0 7793

Hát bizony a mikrohullámú ismereteid is megcsaltak, meg az első ránézés is, ugyanis ez nem magnetron. Magnetront láttam pár fajtát, de ez a cső még csak nem is hasonlít egyikre sem.

Odáig stimmel, hogy elektroncső, az is, hogy teljesítmény sugárzásra való.

Jó lenne, ha valami méteres lokátoros szakember idetévedne, mert az a szépség valamelyik méteres lokátorba való. Talán a P-12-be.

Előzmény: trancegod (7791)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!