Ja és a beüzemelési dokumentumot mindenfajta képen érdemes a beüzemelőstől elkérni. Nekem sikerült a cégtől kiharcolni, hogy elküldjék e-mailben és így nyert ügyem van. Már csak valahogy az égésteknikai értékeket kellene beállítani, de a beüzmelős nem jön (pedig hívtam már 2-szer).
Kondenzáció akkor történik, ha a levegőbe(füst-gáz) lecsapódik a pára. Abban igazatok van, hogy ez 50C alatt történik. De itt csak éppen hogy bekövetkezik. Minnél hidegebb a füst-gáz, annál kevesebb a páratartó képessége. Ami azt jelenti, hogy minnél hidegebb a füst gáz hőmérséklete, annál jobb a hatásfokod. Nálunk ez 45C-os előremenő és 35C vízesetén 40C-os a füst gáz. Továbbá még koaxiális rendszeresetén még a bejövő hideg levegőt is melegíti 0C-ról 20C-ra és közben nem hül a kilépő füstgáz, csak 1C-ot.
Vízhőmérsékletek: előremenő, vagy a visszatérő legyen hideg?
Inkább a visszatérő, mert ott a lényeg, hogy az utólsó tag mennyire képes lehűteni a kazánt. De ha belegondoltok, akkor ha az előremenő melegebb, akkor a visszatérő is melegebb lesz.
Kazán és radiátorok kiválasztása: Az irányadó szerintem, hogy a kazán minimális teljesítménye 45-50C előremenő víz esetén a radiátorok le bírják adni a minimális kazán teljesítményt. Ha ügyesen van méretezve, akkor a radiátorból visszatérő víz mehetne egy hőcserélőn keresztül a padlófűtésbe és így a visszatérőt igencsak le tudod hűteni => jó hatásfok a kazánnál.
Problémák: A kazán beüzemelős, mert hiába méretezzel úgy, hogy gazdaságos legyen, ha a kazán nem lesz az optimális hőmérsékleti gőrbére beállítva, akkor sokat vesztesz %-ban. Szóval nyűgös.
Váltószelep? Miért ne lehetne? Hiszen használati melegvízet akkarsz. A legjobb az indirekt tárolós (kombi gyakori be-ki kapcsolgatás => rövid élettartam). Az indirekt tárolós rendszert + ha megtoldodd 300-400 e ft-al profi napkollektoros rendszert kapsz (csak használati melegvíz). Itt meg kell említeni, hogy a fűtészerelők egy része nem igazán vágja a dolgot. Ha valakinek segíthetek hívjon fel: 06309295668 .
Kazán: 3 tipus ami szóba jöhet termomax Inka 280e (fűtő) + váltószelep + indirekt tároló (nekünk ilyen van) és sanier duval és boderus (de ezt nem nézegettem)
Kicsit hosszú lettem, ha valami nem világos hívjon fel szívesen segítek, akkár a kivitelezésben is. (Bár Debreceni vagyok suliba járok és a gépészethez közöm sincs csak a villamos dolgokhoz) De az már csak jelent valamit, hogy én a kondenzációs kazánunkat szerelők nem is látták és csak radiátoros fűtésünk van és kb 15%-al csökkent a gázszámlánk. Szóval megéri a kondenzációs kazán azt a + 80-100et.
Kond. kazánom kézikönyve: szervízre vonatkozó utasítás a szakember részére
Ebben 6 berendezés séma szerepel a "rendszerre" vonatkozóan.
idézem:
"5. berendezés séma:
Vízmelegítéssel vagy anélkül egy M2 keverőszelepes fütőkörrel (bővítőkészlettel), egy keverőszelepes fűtőkörrel (Vitotronic 050-nel) és hidraulikus váltóval.
Én csak olyanról tudok, hogy a kazánt lehetséges telefonról működtetni.
A kazánban (vagy külön hozzá) kell, hogy legyen egy modem.
De ettől még lehetséges, hogy van olyan termosztát amelyet lehet telefonról működtetni. Nem egyszerű, parancskódokat kell elküldeni, meg értékeket, szóval nem egyszerű.
Jóvanna, mánmeg a külső vezérlést felejtettem el, azaz nálad ritkán (vagy sose) lesz 65 fokos az előremenőd. Úgy meg tényleg nem lesz túl meleg a visszatérő. De hüle napom van. :o)
Szerintem a lényeg az, hogy a fűtési időszak nagyobb részében (ősszel-tavasszal, illetve tekintve az idei telet szinte végig) kondenzációs üzemben menjen a kazán. Ha bizonyos százalékban nem így van/lesz, az nem lehet akkora gond.
Nem, éppen azért kérdeztem, mert ha mennek külön-külön is, akkor - szerintem - fennáll a túl meleg visszatérő veszélye.
Igazából így sem tudom, hogy mi történik, ha valamelyik köröd (padló vagy radiátor) azt mondja, már nem kér meleget, miközben a termosztát még hajtja a kazánt? Ha jól láttam a hidraulikus váltó szerepét, akkor ilyen esetben az előremenő egy része rögtön visszamegy a kazánba. Így hogy tartható az állandó alacsony visszatérő?
Azért kellene a puffertartály elektromos ráfűtéssel, mert hetente 1, de van hogy két napot nem tartózkodom otthon, s nem szeretném hogy lehüljön a lakás. Ugyanakkor gyakran van olyan is, amikor fél napra nem vagyok itthon, s nem szeretném ha este hazaérek és hideg várjon. Egyedül lakom s nincs más aki fűtene!
A puffert foleg ahhoz kell meretezni, hogy mekkora idot akarsz vele athidalni! Miert kell puffer?
Ha pl azert, mert egy nap egyszer akarsz a vegyeskazanbva befuteni, es utanna a puffer kell futson, akkor ha mondjuk 10kw 12 ora futest kell tudjon, az 120kwh energia, az 432MJ. Ha a vizet 80fokra futod, es 40 fokig hutod hasznalatkor, akkor 1l viz 40*4.2kJ=168kJ energiat tarol. Ebbol az jon ki, hogy 2.6m3 vizre van szukseged. Ez nem szamolt a vesztesegekkel, es tisztan kozepiskolai fizika ismereteken alapul. Ez a 2.6m3 nyilvan baromsag, ugyhogy muszaj igenybe venni egy szakertot. :-)
A rendszerben van egy hidraulikus váltó. Ha ez beépítik mindenféle kazánra jó a fűtési rendszere. A hőfoklépcsőt az automatika állítja be a külső hőmérséklet figyelembevételével. Bármilyen rendszerre építhet kondenzációs kazánt.
Ha csak a visszatérő számít, akkor nem szóltam. De nekem akkor is az alacsony előremenő is rémlik. :o) Viszont megmaradt a kérdésem: ha semmit sem változtattok (padló, radiátor előremenő) és ez pont jó a kondenzációs kazánnak, akkor ez hogy is lett volna jó a nem-kondenzációsnak, amire eredetileg tervezett???
Hopp, egy kérdés: mivel lesz leválasztva a padlófűtés vize? Hőcserélő? Hány termosztát lesz?
Nekunk nem kondenzacios kazan van, de tutira 40 fok alatti a visszatero futesi ciklus elso felorajaban... Ha meg alacsonyabb holepcsovel lesz uzemeltetve akkor 10fokonkent 10% radiator teljesitmenyleadas szamolhato, vagy 10% radiatornoveles...
Meg tudja valaki mondani, hogy egy 22kw-os kazán és 16kw-os radiárorrendszerhez mekkora, hány literes puffertartályt érdemes venni, beszerelni? Mi az optimális? Elekrtomos rásegítőssel?
Na de a kondenzációsat nem alacsony hőmérséklettel érdemes hajtani? A másik gond: ha ez így pont jó kondenzációs kazánhoz, akkor meg pont nem jó simához - amihez eredetileg tervezett...
A tervezo egy szot nem szolt az alacsonyabb eloremeno radiatorkorrol. Csak azt mondta, hogy a kazan 75 fokos radiator eloremeno es 35? fokos padlofutes eloremeno eseten kb 45 fokos visszaterot fog kapni...
Egyik ismerősöm tavaly említette hogy néha mintha gázszagot éreznének a házukban. Kihívtak egy szerelőt karbantartás címszóval, karbantartotta mind a hat konvektorukat meg a gázbojlert és a gáztűzhelyet. De csak maradt a gázszaggyanú. Rábeszéltem hogy vegyen egy http://www.drgaz.hu/os/php/wtermresz.php?tid=5 Monox 2000 riasztót mert nekem is ilyen van és jó mert már 2x riasztott monoxidra nagyobb sütés-főzésnél.
Megvette, felszerelte és éjjel beriasztott neki gázra.
Aztán a segítségével kiszűrték hogy melyik konvektor a hibás és ezután meg is találta a szerelő hogy miért ereszt. Valami el volt repedve benne és ott szivárgott kismértékben a gáz.
Elővettem az érvényes 2006.dec-ben jóváhagyott üzletszabáylzatot, ennek egyik melléklete a számítási metódus leírása ugyebár. Szó szerint ez szerepel benne.
Ebben kifejezetten a határozatlan időtartamra jóváhagyja kitétel szerepel (így vastagon szedve), nem a tudomásul vétel. A mellékletek és az egész üzletszabályzat elérhető a fogyasztók részére, ha befáradnak személyesen olvashatják.
Lécci legközelebb úgy cáfoljál meg valamit, hogy utána nézel előtte. Én megtettem...
Egy nem annyira komfortos, de leggazdaságosabb megoldás kondenzációs kazán esetében: A radiátórból visszatérő vízet egy hőcserélőn keresztül érdemes-e a padló felé cirkuálni? Várom az ötleteiteket.
Érdekes... Ha alacsonyabb hőmérsékletű vízzel fűtessz, nyilván nagyobb radiátor kell, hogy egy jó kis szellőztetés után ugyanolyan gyorsan melegedjen fel a szoba (radiátorosról van szó). Ami érdekesebb, hogy gyakorlatilag azt írta, hogy mindig kondenzációs tartományban üzemel a rendszer. Ez szép és jó, de ez igaz az eredeti tervre is. Azaz a nem-kondenzációs kazán is ugyanúgy működött volna, ami annak nem tesz jót.
Más kérdés, hogy a mai korszerű építőanyagokkal/szigeteléssel nem is nagyon lehet máshogy tervezni...
Segítségeteket szeretném kérni. Épülő családi házunkhoz megterveztettük a fűtést (padlófűtés+radiátorok). Viszont nem kondenzációs kazánra készültek a számítások, hanem "simára", 70/55-ös hőfoklépcsővel. Amikor jeleztük hogy kondenzációs kazánt szeretnénk, akkor azt a választ kaptuk a tervezőtől, hogy a számítások (radiátorméretek) így is jók, mivel:
Kondenzációs tartományban a készülék akkor van ha a visszatérő hőmérséklete 52-55 C körül van. A hőfoklépcső a méretezési hőmérsékletre vonatkozik. Tehát csak akkor 70/55 ill. 60/45, ha a külső hőmérséklet -14C. Minden más esetben ettől kisebb. Mivel önöknek lelentős felületű padlófűtésük van ami 35/30 C-on üzemel, és a két viz keveredik így a kazánjuk mindig a kondenzációs tartományban fog üzemelni még a magasabb hőfoklépcsőn is. Nem számoltam ki, de elképzelhető, hogy a két víz összekeveredése után a kazánba visszatérő a 45 C körüli értéken vagy még alatta is van.
A kereskedő - akitől a kazánt fogjuk venni - nincs ezen a véleményen, illetve a kivitelezőnk is kevesli a radiátorok méreteit...