A csoport: vakolat alatti védőcsőbe vezetékcsatornába húzott vezetékek (lakások belső vezetékeinek kivételével)
B csoport: vakolatba helyezett MM-fal vezetékek, kábelszerű vezetékek, szabadon elhelyezett több erű közös burkolatú vezeték, hordozható készülékek csatlakozózsinórjai , lakások villamos alapfűtésének vezetékei.
C csoport: szabadon szerelt egyerű vezetékek, és lakások fogyasztásmérő utáni vezetékei mind védőcsöves, mind vakolatba szerelt kivitel esetén (villamos alapfűtés kivételével)
vezeték keresztmetszet
mm2 A csoport B csoport C csoport Cu Al Cu Al Cu Al 1,5 16 13 20 17 25 22 2,5 20 16 27 21 34 27 4,0 27 21 36 29 45 35 6,0 35 27 47 37 57 45 10 48 36 65 51 78 61 16 63 51 87 68 104 82 25 83 69 115 90 137 107 35 110 86 143 112 168 132 50 140 110 178 140 210 165 70 175 140 220 173 260 205 95 215 175 265 210 310 245 120 255 205 310 245 365 285 185 340 270 405 320 475 375 240 400 300 480 380 560 440
Köszönöm a villámgyors választ, felpörgött a fórum. Azért kérdeztem, mert (ide írtam már korábban) a csövek annyira fullon vannak hogy egy 14. vagy 15. szál nem fér már be :) De nem volt más lehetőségem ha nem akartam 50mx3 új hornyot vésni a nappali belső falán körbe :)
köszi még1x, mivel egy 1.5-es drót gondolom 10A-t normál kultúrált körülmények között kibír, annak a fele 5A, P=UxI 1000W, na ennyit nem fogok világítani csak a felét de akkor már minden megy és mindenhol nem kompakt fénycső hanem 100W-os izzók vannak :)
Tegnap este ahogy írtam kipróbáltam, mind a 6 izzóhelyre felcsavartam egy 100-as izzó t és hajrá :) A vezetékek nem melegedtek de a nappaliban fürdőgatyában is lehettem volna annyira meleg lett... (alulról padlófűtés, felülről izzófűtés)
A szorzó 0,55. Persze a szabvány azt feltételezi, hogy a 13 vezeték, megfelelő méretű csőben van. Egyébbként biztos vagyok benne, hogy, ha csak világítási áramkörök, akkor nem lehet gond.
Hmmm mit mond a szabvány 13-as bergmann csőben 13 szálra? Tudsz benne segíteni? Ha a szorzó 0.3-nál magasabb, azzal még megelégszem, jobb mint vésni (csak kapcsolószálak csillárkapcsoláshoz, semmi más, a főszálak szellős helyen mennek)
Csak annyit tennék hozzá, hogy úgy emlékszem 1x32A van nálad. Erre 7Kw-os is elmegy. Igaz, ebben az esetben figyelni kell arra, hogy a tűzhellyel együtt más nagyfogyasztót nem kapcsolhatsz be. Bár a tűzhelyen sem kapcsolsz be mindent egyszerre.
Terhelhetoseg valoban jelentektelen, de mechanikus jellemzokben jobb. a tomor nem visel el sok hajogatast a sodrott igen.
En mind ketto fajtat 100m vagy nagyobb csomagolasban veszem. Ar kulonbseg a gyartasi okok miatt van. Plusz aranyaiban sokkal kevesebb sodrott kerul ertekesitesre.
Nem bír többet. A szabvány nem tesz különbbséget a kétfajta vezeték típus között.
Ebben a terhelés tartományban 0,001 A az eltérés(skin hatás), tehát nem kell figyelembe venni.
Ellenben van más tényező amit figyelembe kell venni az MSZ14550-1:1969 szerint az egy csőben vezetett vezetékek számát. 1-4 vezetékig a korrekciós szorzó 1. , ha 5 vezeték akkor a szorzó 0,84, ha 6 vezeték akkor 0,75 stb.
A másik modosító tényező a környezeti hőmérséklet: 25C foknál 1, 35 Cfoknál 0,84
45 Cfoknál 0,75.
A sodrotat is 100 m-es tekercsekben lehet venni.( rossz helyen kerested). Azért drágább, mert elemi szálakból van összesodorva és a gyártása mukaigényesebb.
Peter Atyuska! Láttam a legutolsó hozzászólásodban egy érdekes dolgot: sodrottat, mert az többet bír. Nekem sodrott 1.5essel épült a nappali (több nem fért a csövekbe), de mindenki csak lebeszélt róla hogy nem szokás sodrottal hálózatot építeni.
Ezek szerint mégis van különbség? Azért választottam mert a ház előző tulaja nem ismerte a 90 fokos könyököt, a csövek a falban kanyarodnak ahogy sikerült, és a sodrott kábel hajlékonyabb (nekem).
Van terhelésbeli különbség is? Én minden statisztikában csak vezetékkeresztmetszetet láttam. De akko' mié' drágább a sodrott és mié' csak 20m-es kötegekben lehet venni a tömör réz 100m-es tekercseivel szemben?h
Szia, nekem is így van az egyik főfalon. Ugyanis felül nem fér el annyi bergmann cső, így a fél nappaliban (nappali kb 50m2) az egyik lefelé a konnektorhoz szálló ágról ágazik el. Azért figyelj a terhelésre, ha sorba kötöd a konnektorokat, nem mindegy a vezetékkeresztmetszet, míg a fésűfogszerűen leágazó rendszernél a főszál lehet vastag, a konnektorokhoz menő (kicsit) vékonyabb, persze ez terhelés kérdése.
Ha már lent viszed akkor szerintem legyen köráramkör (ahol az eleje és a vége és csatlakozik az órához) ugyanazzal a vezetékkeresztmetszettel jobban terhelhető.
Szerintem különben ilyet nem szabad csinálni hivatalosan :) Már csak vizes a fal, stb. dolgok miatt sem, de ki tudja :)
- vegyel hozza toldokat ha egyik veguk nem tagitott és feltétlenul idomokat 90 fokost mert hajlitani nagyon nehez plusz ott fog akadni a kabel.
Fektetes:
- asd ki az arkot
- szepen egyengesd el az aljat
- homokkal szodr be
- fektesd le a csovet
- homokkal szord be hogy eltakarja
- tegyel a tetejere tomor teglakat
- ezutan dobald be a foldet
Cso fektetes:
- a fekteteskor az osszetoldasoknal hasznaljal tomito ragasztot pld mester univerzalis ragasztot majd az osszeilesztesnel tekerd at szigeteleo szallaggal
Vezetek:
- lehet tomor de inkabb sodrott (az tobbet bir)
- minimum 4-es legyen
- ajanlott kabelszeru vezetek hasznalata 5 eres (3 fazis, egy fold, egy vedofold)
Üdv! Méretezési kérdésem lenne: ki szeretném vezetni az áramot a házból (~50m vezetéknyomvonal) a majdani garázs helyére, földalatt védőcsőben. Milyen (méretű) vezetéket kellene használni? A várható maximális terhelés szerintem a betonkeverő, flex, hegesztőtrafó persze nem egyszerre :) (csak otthoni kategória, nem ipari felhasználás). Most egy fázis jön be, de meg akarom hagyni a bővítés lehetőségét háromfázisra (biztosítéktábláig is így van vezetékelve). Köszi ha valaki tud segíteni.
mivel tele vagyok csillárkapcsolással, nagyon alaposan helyes színeket használva vezetékeztem + minden vezeték mindkét oldalán színes szigszalagokkal "színkódok" vannak a félrekötés végett. (a kapcsolószálaknál).
Ráadásul teljesen függetlenül két kört húztam be, dupla konnektorok is lesznek (a második kör ugyanis a jövendőbeli kisteljesítményű napcella-akkumulátor-inverter csodához lesz önállóan)
Úgyhogy figyelek nagyon mindenre :)
Kapcsolónként (többsége csillárkapcsoló) külön leírás melyik vezeték hova :)
Van olyan elosztódoboz ahova 18 vezeték jön be és ugyanennyi megy is el, közben elágazások, stb. Leírás nélkül áttekinthetetlen.
Úgyhogy tényleg lehet két perc ha cserélni kell de ne kelljen mert vannak bergmann csövek ahonnan már nem tudom a vezetéket kihúzni.
Egyszer szorultam, kinyitottam az ablakot, és kivitte a szél az egy szál A/4-es lapos leírásomat. Lélekszakadva rohantam utána, a pocsolya előtt 10 centivel kaptam el :)
Én úgy fogom kiválasztani, hogy az áruházban stb. ahol nézed a főzőlapot, a bemutatópult alá nézel, nem ok nélkül általában alájuk lehet nézni (ha nem, van adatlap). Előtte megnézel egy 2.5mm-es vezetéket (vmelyik barkácsáruház) hogy milyen vastag is az.
3 féle dologgal találkozhatsz a főzőlap alatt.
- 3 db csúnya vastag vezeték (mindenesetre vastagabb mint amit láttál a barkácsáruházban) - ez egy fázisos, ki tudja hány amperes, de valszeg 16+A, egy fázis kell neki
- 5 drót jön ki belőle - tutira három fázis, valszeg 3x16A
- 3 db. ugyanolyan vezeték jön ki belőle mint a barkácsáruházban - villamosan reteszelt :)
az is segíthet ha megnézed a fogyasztását (ezt is néha kiírják) és számolsz. P=U*I alapján elosztod a megadott fogyasztást (W-ban adják meg) 220-szal (I=P/U). Ha a kapott érték >16, akkor vagy három fázisos, vagy egy fázisos de több mint 16A, tehát neked egyik sem jó. De mondhatnám úgy is hogy max. 3500W (3.5 kW) jó neked.
+ sajat erdekedben pontosan rajzold le hol mennek a csovek azok milyen meretuek, hol van doboz szinten meret, milyen vezetek vannak benne.
Erdemes a vezetekeket valamivel megjelolni melyik mihez valo (dugaljak, lampak, futes, kalyha, stb). Felirni milyen gyarto melyik csaladjaval szerelvenyeztel annak kodjai (ha cserelni kell 1 perc es tudod mit kell venni, vagy boviteshez szinten). Plusz ha kesobb furkalni kell nem kell keresgelni holva nem lehet furni.
A vedo vezetonek nincs sok ertelme ha onmagaban van. sot csak bajt okoz.
Altalaban:
- bejon a villany oraig egy fazis es egy nulla
- ott a nullat szetosztjak ket fele, nulla + vedofold sarga
- a biztiszekrenybe a nulla es a fazis bemegy a fi relebe vagy egyeb eletvedelmi relebe de elkeruli a vedofold sargaja
Jobban kialakitott rendszer:
- bejon a villany oraig egy fazis es egy nulla es a foldeles a foldelo szondatol
- a biztiszekrenybe a nulla es a fazis bemegy a fi relebe vagy egyeb eletvedelmi relebe de elkeruli a vedofold sargaja
- "szokas" hogy a villany ora felett a fi rele elott osszekotik a foldelest es a nullat.
mind ket esetben, egyeb kiegeszitesek:
- vedofold bekotik a viz es gaz csovezesre bilincsekkel a leheto legkozelebb a bizti szekrenyhez, plusz a vizorat es a gaz orat athidaljak egy vaskos vezetekkel.
- viz eseteben ha a rendszer muanyag csoves egy fem kozbetet raknak be.
- viz alatt ertem a csatornat es az ivoviz halozatot, egyeb onnalo vizzel mukodo rendszereket is (kozponti futes)
Á még vmi. Nekem legjobb tudomásom szerint az új vezetékeken a kapcsolószekrénynél ahol a villanyóra van, sincs összekötve a kék és a zöldsárga (külön sínre szereltem mindkettőt (van egy "kék" sín meg egy "védőföld" sín, az igaz, hogy a három fázishoz tartozó kékek és zöldsárgák közös síneken vannak), bár mint írtam nincs fesz. különbség. Áram védőkapcsolót mindenképpen fogok, de utána ahogy írtad ajánlott összekötni a kéket a sárgával? Számít ez vmit?
Köszönöm a villámgyors választ, megnyugodtam, akkor egyelőre rá merem kötni az első fogyasztókat. Beterhelem kicsit vagy 2kw-ttal aztán meglátom mennyire melegszik. A kapcsolás csak a földszint-előtér-étkezőre vonatkozik, tehát a hifit leszámítva az időnkénti porszívó lesz az egyedüli fogyasztó rajta, de sok-sok műszaki cikk azért beterhel majd. Az emelet nem zavar mert ott is (ahogy itt készen vagyok) a szó szoros értelmében TELJES kábelcsere. Mindent lecserélek, biztos ami biztos. Azóta mióta 0.75-ös kábelekkel vagy mikkel volt bekötve a fürdőszoba (most 2.5) azóta rigolyás vagyok.
És az ürge lent a garázsban három fázisról nyomatta az ipari rugótekercselő gépeket, hegesztőtrafót stb. Szóval teljes vezetékcsere, az a tuti.
Köszi még1x a gyors választ, belehúzok, még van 3h sötétedésig, addig haladnék :)
Kek es Zold egyen potencialon van a Zold a vedofoldeles es a FI vagy egyeb eletvedelmi rele mogott kell osszekotve lenni a nullaval (kek).
A masodik nem szabadna ilyet merni meg beuzemelt barmilyen fogyaszto eseten sem. Okok:
- valamit elkotottek
- valahol osszevan kotve a Kek es Zold vezetek hibassan
- test zarlatvan egy eszkoznel (de akkor mar reg a kismegszakitonak le kellet volna vagnia)
Nezd vegig hogy a zold vezetek csak es kizarolag a futesszivattyu hazara legyen kotve arra a csavarra amin egy korben egy fuggoleges vonal van alatta vizszintessen meg haron vonal csokkeno szeleseggel ez a foldelo pont helye. A kapcsolo oraban csak a kek es fekete madzagok mennek azt nem szoktak foldelni (kerdes ez a tipus milyen).
Sot falba rakhato alukabelek a lampatestekig. No csovezes. Sot kihagyva telefon, tv nem beszelek a riasztorol es az UTP-lan halozatrol (legalab a csovek benne lennenek de csak villanynak es rigtig fulra tomve (ami meg azert rossz mert igysem terhelheto ki az adott vezetek melegedes miatt).
Ezert en ha tehetem mindenkinek azt javaslom a villany es egyeb szereleseket sajat maguk felugyeljek es ha lehet ne a fo kivitelezo csinalja hanem sk szerzodessel az akit maga valasztott ki. Igaz igy egy picit dragabb (kb 1-2%) de legalabb nem lesz meglepetes!