Az EF emulátor felragasztása
Eszközök:
Emulátor II. (fekete szinű),
EOS-M42 adapter (Pl. Poiskfoto, vagy lehet más tipus is),
Tiszta benzin (lehet más zsirtalanitó szer is),
Pl. Henkel Super Epoxi 2 komponenses ragasztó vagy más pillanatragasztó, csak vékony rétegben legyen alkalmazható,
Alternativ lehetőség: vékony kétoldalas ragtapasz, pl. Pressure Sensitive Tape Scotch 3M, 9 mm széles. (Ezzel akár két kis ragtapasz foltot alkalmazva ideiglenesen is rá lehet próbálni az adapterre az emulátort).
Műveletek:
Adapter vastagság ellenőrzés. Az EOS vázhoz illeszkedő felülettől mérve az adapter vastagsága (amely belóg a vázba) 5,5 mm kell, hogy legyen, ehhez van méretezve az emulátor vastagsága. (Pl. az EOS 20D vázban a bajonett sikjától lépcsőzetesen 7,1 és 8,1 mm-re vannak a felületek, amelyekből kilógnak az érintkezők. Az (adott) adapter 5,5 mm-t lóg be a vázba. Az emulator vastagsága lépcsőzetesen 1 és 2 mm. Tehát a ragasztó és az üzemi hézag együtt 0,6 mm lehet, ebből a ragasztó max. 0,3 mm.)
A sablon (kalibr.pdf fájl) kivágása, az adapter 54 mm átmérőjű illesztő vállára felhelyezése, csaphorony szerint beforgatása.
Az emulátor rápróbálása az adapterre.
Fontos:
- Merőlegesen kell nézni.
- A emulátor külső körive 50 és 50,5 mm közötti átmérőjű kör szerint helyezkedjen el, hogy beférjen a vázba, ne lógjon kintebb, mint az adapter széle.
4. Zsirtalanitani az adaptert és az emulátort.
5. Ragasztó bekeverése és felkenése az emulátorra.
6. Felhelyezés, betájolás, összenyomás, száritás.
7. Kipróbálni a vázon, lehet objektiv nélkül is. Bekapcsolás után kiirja a beprogramozott blende értékét, amely jelenleg 1.4, ez azt jelzi, hogy helyes az érintkezés és tájolás.
8. Bármilyen error üzenet rossz érintkezésre utal, érintkező tisztitással érdemes kezdeni, majd tájolás ellenőrzéssel folytatni.
(Ezt az egészet a gyártó – igaz, a beigért, de még nem gyártott sablon segitségével – pillanatragasztóval kb. 1 perc alatt végzi el.)
Figyelem: az Emulátor II. nagyon miniatűr szerkezet, hajlitgatás vagy durva behatás esetén szétválhat alkotó elemeire, ezért óvatosan kell kezelni, ütéstől óvni kell, mindig objektiv hátsó sapkát kell rátenni.
A továbbiakban szuper ragasztóra és egy darabka réz vezetékre lesz szüksége. Használjon merev vezetéket. Ez lehet kábel ér, vagy alkatrész (dióda, ellenállás) lába.
Jelölje ki a fúrás helyét a gyűrűn. A (később forgalomba kerülő) sablonon meg lesz jelölve a furat helye. Egyébként „szemre” kell kijelölni, de nem az itteni illusztráló kép alapján, hanem az adott váz szerint.
Fúrja ki a furatot a gyűrűn. Használjon 0,5-0,6 mm átmérőjű fúrót. A furat mélysége 3-4 mm.
Amikor felteszik az objektivet a vázra, nem is olyan egyszerű. A váz ki kell, hogy találja, hogy az objektiv a vázon van és teljesen be van csavarva. Csak ezután kezdődik az Emulátor adatcseréjének folyamata.
A Canon EOS rendszerben két jelzési módszer van a váz felé az objektiv fentlétéről. Az első módszer két speciális kontaktus rövidrezárása a bajonetten. Ezt a funkciót az Emulátor lapos részén elhelyezett széles kontaktus teljesiti. A második módszer – kis jeladó csap (pöcök) benyomása, amely a bajonett alatt van elrejtve.
Ez a két módszer a vázakat két csoportra osztja. Minket a második módszer foglalkoztat, a csapocskával. Ha benyomjuk, miközben nem tesszük fel az Emulátort, és megnyomjuk az exponáló gombot, akkor a váz lefagy. És ez rossz.
Ezért az összes adapter gyűrű gyártó úgy illeszti a bajonett rögzitő éleit, hogy ne érjenek hozzá a váz jeladó kapcsolójához és semmit ne nyomjanak be. Ekkor a munkaképesség megmarad.
De az Emulátor felhelyezésekor a helyzet megváltozik: a jeladó kapcsoló benyomásához mesterségesen kell kinöveszteni egy alkatrészt. Ez az, amivel foglalkozunk.
A képen: ott rejtőzik a mikrokapcsoló, az objektiv jeladó
Az Emulátor kompatibilitása
Az Emulátor a következő vázakon került kipróbálásra:
EOS 3000N
EOS 500N
EOS IX
EOS 30
EOS 33V
EOS 50E
EOS A2
EOS 3
EOS 5
EOS 1N
EOS 1V
EOS 100
EOS 300V
EOS 300X
EOS 300D
EOS 350D
EOS D30
EOS D60
EOS 5D
EOS 10D
EOS 20D
Felhivjuk a figyelmét, hogy néhány váz esetén az adapter gyűrű utánmunkálása szükséges.A következő vázak esetén kell utánmunkálni:EOS 33V EOS 50E EOS A2 EOS 3 EOS 5 EOS 1N EOS 1V EOS 100 EOS D30 EOS D60 EOS 1DS MK II
A flekiről: ha a "régi" pontosan ugyanez, akkor természetesen a tesztjeid alapján döntesz. Én az én ugyanilyen obim és a neked küldött között semmilyen (képalkotási) különbséget nem tudtam észlelni. De ha más márkájú 35 mm-es, nagyon gondold meg: Canon (AF), Voigtlander, Sigma (AF), Pentax (Takumar) obikkal vetettem össze és mindig és egyértelműen a Fleki győzött. Üdv, P.
Próbáltam megtudni, de itt még nem tették fel T2-EOS adaptall bajonettre. Valószinüleg felmegy, csak esetleg kell alá sarok tartó, mint Psix, vagy Contax adapternél.
Azt hiszem, te írtál itt egy hozzászólásodban arról, hogy pl. az EOS 50-esen csak úgy lehet működésre bírni az emulátort, ha a kis mikrokapcsolót kipöcköljük. Nos én ezt tettem, az emulátor remekül működik, csak éppen a géppel nem lehet exponálni: a tükör felcsapva marad, a gép lefagy. Ha a pöcköt kiveszem a mikrokapcsolóból, minden újra remekül működik, csak az emulátor nem használható. Több vázon próbáltam, mindig ez lett az eredmény. Tudsz valami megoldást-trükköt, amellyel ilyen analog vázakon is működésre bírható az emulátor? Megköszönném...
Nálam stabilan jelez az emulátor f5.6-os munkarekesz esetén. (f4,5/400 objektív) Amennyiben van egy 5,6-os fényerejű fix teléd akkor simán fogsz tudni éleset állítani.
Igaz, nem voltam elég precíz. Tényleg az obj. és az AF rendszer sajátsága, csak az EF-es objektívekkel kevésbé teszteltem. Egyébként az én tapasztalatom szerint, 350D-n az összes eddig általam kipróbát obival a közelpont felől haladva, amikor már közel jó, akkor a fókuszálógyűrűt lassan tekerve megbízhatóan működött a fókuszvisszajelzés.
itt a link. én sima kartonból vágtam, 50ftos volt a lyuk, kettő egymástól precíz távolságra. kb 5 perc. de bejött, és elég sötét az obi amire használom.
A gyártó részletes magyarázatát már feltettem, de megismétlem. Ezek szerint:
Az emulátor csak a fókusz visszajelzést megvalósitó berendezés az egész rendszerben. Az általad leirt jelenség a váz és az objektiv kölcsönös együttműködésétől függ, konkrétan az objektiv sajátossága.
Lehet javitani a helyzetet lassú fókusz tekeréssel és begyakorlással. Meg mindenképpen az objektiv sapka belső oldalán jelezni a megfelelőbb forgásirányt. Előtte pl. egy csupasz téglafalra nyitott blendével kb. 45 fok szögben 3 expo jobbra forgatva, 3 expo balra forgatva, monitoron megnézve azonnal látszik, merre kell tekerni.
Az emulátornál elég gyakori, hogy csak a közelpont felől fókuszálva jó. A mattüveggel kapcsolatban: mindet ugyanolyan távolságra próbálod? Amelyik jó, az tényleg jó, nem csak a mélységélessége nagyobb? (Mert ha minden egyformán lenne pontatlan a mattüveg szerint élesre állítva, akkor egyértelmű lenne, hogy hol kell a hibát keresni.)