Keresés

Részletes keresés

Tiszteletes úr Creative Commons License 2005.12.06 0 0 2099

Magyar Katolikus Lexikon

X. kötet,

az őstörténet címszó részlete (Kiszely Istvántól).

 


 Az embertan régebben alaktani (morfológiai) vizsgálatokkal kereste a magyarság őshazáját. Az őshazát ott kell keresni, ahol ugyanolyan emberek éltek/élnek, mint a m-ok. Erre alapot ad a Stein Aurél (1862-1943) által 1913-15: föltárt Dzsungár-kapu közeli asztanai ujgur temető, melyből 1986: újabb 1200 sírt tártak föl az ujgur és kínai régészek. Az e temetőben eltemetettek alaktanilag (és élettanilag) ugyanolyanok voltak, mint azok, akik "magyar" néven a Kárpát-medencében telepedtek le. Bizonyító erejű tény, hogy a Kárpát-medencébe a magyarsággal olyan turáni, pamíri és taurid elemek kerültek, melyek Belső-Ázsia török népeire jellemzők, de Eu-ban máshol nem fordulnak elő.

 

- Az alaktani vizsgálatok mellett fontosak az élettani vizsgálatok. ALandsteiner vércsoport-rendszeren belül a m-okra jellemző O-s és B-s vércsoportgén-arány (31,05% és 17,90%) távol áll az europid és finnugor népekétől, viszont megegyezik Belső-Ázsia tör. népeinek arányával. E mellett a magyarságnál előfordul olyan más vércsoport-jelleg is (Diego [a+ D, mely Eu. egyetlen népénél sem található.

 

Az Eu-ban szinte ismeretlen "mongolfolt" a m-oknáI22,6%-os előfordulású, és az Eu-ban ritka előfordulású "tejérzékenység" (tejcukor-emésztő enzim hiánya) a "törzsökös" m-oknáI37%-os (mint Belső-Ázsiában). Am-ok bőrlécrendszere belső-ázsiai jellegű(az ívek aránya alacsony, az örvényeké magas).

 

A Gm-markerek vizsgálatánál kimutatták, hogy a m-oknál előforduló Gm abst és Gm ajb3 jelölésű génmarker az eu. népeknél hiányzik.

 

Az eddig végzett nemzetk. mitokondriális DNS-vizsgálatok is belső-ázsiai jellegűek, "más eu. népekkel való keveredésünket mutatja, de egyértelmű az, hogy a finnekkel és a finnugor népekkel nem vagyunk genetikai rokonok (Science, 2000. XI. 10. Semino, Omella-Passarino, Giuseppe et al.).

provó Creative Commons License 2005.12.06 0 0 2098

Somogyi sótartó az 1800-as évek végéről.

 

A két madár között a világoszlop (világfa, Tejút) ábrázolásával.

 

A Tejút tetején Napszimbólum (azonos Rá napisten egyiptomi hieroglifájával és a székely "ly" jellel - amely szintén a Naphoz kötődik, mert a Nap minden jó forrása a szibériai mítoszok szerint), derekán a Tejút hasadéka (az "us" rovásjel megfelelője).

najahuha Creative Commons License 2005.12.06 0 0 2097
..


Kosztolányi Dezső szerint a "lenni" nem egészen helyes infinitívuma a "van"-nak, mert a jövőidejű "lesz" igéből vezetjük le, tehát jelen helyett jövőidejű főnévi igeneve, ellentétben a "van" "vanni" és "vóni" (=volni) jelen és múlt idejű főnévi igenevekkel ("Van kenyér? Vanni van, de nem adhatok. [...] Volt termés? Vóni vót. [...] Lesz holnap tojás? Lenni lesz, de az nekem kell. [...] Ez is arra vall, hogy a volna és lenne nem mindegy."). (Nyelv és lélek, Szépirodalmi könyvkiadó, Budapest, 1971, "Kis nyelvtan" c. fejezet, 70. o.)...


Innen: A magyar nyelv..


..
najahuha Creative Commons License 2005.12.06 0 0 2096
Kedves provó !

Valami olyasféle.
Előzmény: provó (2095)
provó Creative Commons License 2005.12.06 0 0 2095
Mihez tudod felhasználni? Készül valamilyen tanulmányod?
Előzmény: najahuha (2092)
provó Creative Commons License 2005.12.06 0 0 2094
A Mandala egy folyóirat? S ki a szerző?
Előzmény: najahuha (2090)
najahuha Creative Commons License 2005.12.05 0 0 2093
Kedves provó !

Innen hoztam:

http://www.harmonet.hu/cikk.php3?rovat=45&alrovat=49&cikkid=4845&dire=filagoria&again=true

Harmonet...



..
Előzmény: najahuha (2090)
najahuha Creative Commons License 2005.12.05 0 0 2092
Kedves provó !

Köszönöm, ezt jól elteszem magamnak..
Előzmény: provó (2087)
najahuha Creative Commons License 2005.12.05 0 0 2091
"...Ami a módszereket illeti: sokféleképpen lehet közeledni a középkori forrásszövegekhez. A közeledés célja a módszerek sokfélesége közepette mindig egy, azaz az adott korról (esetemben maradjunk továbbra is a középkornál) akar valamit mondani a mának; kérdéseket megfogalmazva és megválaszolva – amennyire és amennyiben lehetséges. Ismét néhány példával illusztrálva: a krónikaszövegeket felfoghatjuk a korabeli kommunkációs rendszer részeként (lásd Im Spannungsfeld von Recht und Ritual. Soziale Kommunikation im Mittelalter und Früher Neuzeit, Ed. Durchardt, H. Böhlau, 1997. [A jog és a rítusok közötti „küzdőtéren". Szociális kommunikáció a középkorban és a kora újkorban]; vagy a közösségi származástudat korabeli szintű magyarázataként (lásd Angenendt, A.: „Der eine Adam und viele Stammväter. Idee und Wirklichkeit der Origo gentis im Mittelalter", [Egy Ádám és sok ősatya. Ideológia és valóság a középkori nemzetségi származástudatban] in: Herkunft und Ursprung, [Származás és eredet] ed. Wunderli, P. Sigmaringen, 1994, 5–25.). Az etnikai hagyományok kutatása a korai szövegekben együtt járt az oral history „felfedezésével" a középkor számára. A módszer a krónikaszövegek eredetének szétválasztását jelenti, azaz továbbra is annak boncolását, mit merített a szájhagyományból a krónikaíró, és azt hogyan értelmezte saját közössége számára. Ennek kapcsán fogalmazta meg a new philology-val (amelynek lényege a szövegnek kizárólag narratívaként való értelmezése) mint módszerrel kapcsolatos fenntartásait H. Wolfram, a kora középkor neves osztrák kutatója: „…a szövegek értelmezésekor különféle módszereket alkalmazhatunk, attól függően, hogy milyen kérdéseket teszünk fel. Ha történeti kérdések érdekelnek bennünket, tehát ha egyúttal meg kívánjuk érteni egy adott szöveg befolyását és hatását, nem érhetjük be csupán az irodalmi kriticizmussal." (Wolfram, H.: „Origo et religio. Etnikai hagyományok és irodalom a kora középkori szövegekben", in: Aetas, 19 (2004): 2. 5–20.; a magyarul közölt tanulmány eredeti közléshelye: Early Medieval Europe, vol. 3. (1994), 19–38.; illetve előadásként elhangzott a Kaliforniai Egyetemen). A módszertani alapelvek közelmúltbeli összefoglalását lásd Goetz, H-W.: Geschichtsschreibung und Geschichtsbewusstsein in hohen Mittelalter, [Történetírás és történeti tudat a kora középkorban] Berlin, Akademie Vlg., 1999.


A különböző megközelítési módokat taglalva végső soron le kell szögeznünk azt, hogy a Gyáni Gábor által piedesztálra emelt „elmélet" egy megközelítési módot jelent – és nem is biztos, hogy a történészét. Hiszen a történelemről, a múlt megismerhetőségéről gondolkodni elméleti szinten több tudomány sajátja. A filozófia, a történetfilozófia, az irodalomelmélet egyaránt megteheti, és szerencsére meg is teszi. A (történet)filozófiai, irodalomelméleti megközelítésen botorság lenne számon kérni a forráselemzést. Úgy gondolom, ezeknek a megközelítéseknek találkozniuk kell a történészek konkrét elemzéseivel; a középkorkutatók esetében pedig a nyelvi-filológiai háttér sem nélkülözhető. Ahogy egy ausztrál kutató fogalmaz: „A módszertani viták folytatódnak és élénkülnek. Ahhoz, hogy válaszoljunk, szükségünk van a történelem globális ismeretére, a kis narratívák ismerete, és az egyedi epizódok különössége ehhez nem elegendő…" (McCullagh, C. B.: The Truth of History, New York–London, 1998, 306.) ..."

Innen............


..
najahuha Creative Commons License 2005.12.05 0 0 2090
Kedves provó !

Ha minden igaz a MANDALA-ban, az adott dátumon.
Előzmény: provó (2088)
provó Creative Commons License 2005.12.05 0 0 2089

Jellegzetes őrségi fazekasjel.

 

Hegyet és folyót ábrázol egyetlen jelbe rendezve, azaz ligatúra (jelösszevonás).

 

E két jel montázsa a kőkor óta szokásos, az égbe vezető út egyfajta ábrázolásaként.

provó Creative Commons License 2005.12.05 0 0 2088
Ez kinek a könyve (tanulmánya) és mikor, hol jelent meg? Kösz!
Előzmény: najahuha (2086)
provó Creative Commons License 2005.12.05 0 0 2087


Kőrösi Csoma Sándor

szanszkrit szójegyzékének

kivonata


Adó: data; asztag: astaga; ártani: ardate; arany: hiranyam; alak: alaka; aluszékony: alasaka.


Barna: varuna; ballag, billeg: valg; bíró: dhira; béka: bheka; becse: vatsa, batsa; bátya: bhrata; bajnok: bhayanaka; beszéd: bhasa, bhasita.


Csomó: camu; csésze: casaka; cifra: citra; csal: chal; csalás: chala.


Érték, értelem: artha; eszem: as; ettem, evett: asita; égni: agni; enni: annam; egy: eka; ez: esa; ezer: sahasra.


Farkas: vrka; fecsegő: vacaknu; főző, főtt: pakti; fazék: pacaka; főzni: pacati; fűzni: pasati; gödör: khatra, garta; Győző, Gejza: jaya.


Háló: jalam; harag: vairagika; haragtalan: virakta; horgoló: argala; hirdetett: kirtita; hír: kirti; had: yudh; hét: sapta; harag: raga; havas, hideg: himavat; hívni: hvayati.


Ing: anga; idvezelni: idde; Isten: istam.

 

Járni: yati.

 

Ki: ka; kacagni: kakhati; kancsó: kamsa; köp: kapha.


Jövevény: javana.

 
Kar: kara; kulacs: kalasa; kicsit: kimcit; kék: kila; kis úr: kisora; kút: kupa, khata;
köröm: khara; kincs: ganja; kínzás: himsa; katona: ghattana.

 

Leányka: lanka; lehel: lohala.


Méz: madhu; mozog: mas, masate; magasztalni: mahayati; mérni: mahati; sátor: chatra.


Nád: nada.


Óriás: vara.


Öröm: arama.


Pásztor: partha; posztó: pata; pénz: pana; parasztasszony: parastri; polyva: palala.
Ragyogni: rajate; rozsda: losta.


Szekér: sakata, cakra; száz: sata; sisak: sirsaka; sziget: sikata; szép: subha; szerezni: sarj; szerető: surata; szülni: su, susati; szűcs: sucika; szolga: sevaka; szakad: skhadate.


Tölteni: talati; taszítni: tasyati; tűz: teja, tvis; tíz: dasa.


Udvar: dvara; uzsonna (étel): asanam; út: patha; utca: utsa; úr: uru.


Vajda: vaida; vászon: vasanam; vitézkedni: virayati; vádolni: vadayati; viselni:

vaste; vinni: vah, vahati; vonni: vahanam; való: bhu; volt: bhuta; világ: loka, viloka; világítani: lokayati.


 

Előzmény: najahuha (2086)
najahuha Creative Commons License 2005.12.05 0 0 2086
Hunok, magyarok és a védikus civilizáció



2004.04.05. 08:58


Hunor és Magor meséje évszázadokon át tanította őseinket a hunok és magyarok testvéri voltára, valamint arra, hogyan vándoroltak el eleink a közös ázsiai őshazából. Hiteles történészek feljegyzései, mondáink, hagyományaink, valamint hazai és külföldi tudósok egész serege állította és állítja, hogy a magyar hun eredetű nép. Hazai írók, mint Bonfinius Antal, Thuróczi János, Corvin Mátyás kortársai, I. Béla névtelen jegyzője szerint a magyarok a hunoktól származnak. Kézai és egyéb krónikák Árpád honfoglalását úgy írják le, mint a magyarok második bejövetelét. Habár Anonymus ezt nem mondja, félreérthetetlenül utal rá, amikor leírja, hogy Álmos Attila örökségét átvenni indult az új haza felé. Örökségi jogról beszél a Zágrábi és a Váradi krónika is.

Az Attilánál követségben járó Priszkhosz rétor nyomán már a VI. században egymástól függetlenül két szerző, a görög Prokópisz és a gót-római Jordanes is részletesen megemlékeznek a hunokról. Itt is azt olvassuk, hogy a hunnak nevezett népnek csak egy része hagyta el Szkhítiát és költözött Nyugatra, ezeknek lett a királya később Attila. Ugyanakkor még Attila életében megemlékezik Priszkhosz a hunok előbbi hazájában maradt népekről, az onugorokról. "Ha tehát az onugorok még Attila életében is Szkítiában maradt hunoknak számítanak, akor a magyar krónika hun történetének magja történelmi valóság kell, hogy legyen" (Dümmerth Dezső). Ebben a hun rokonságban hittünk, ebben éltünk mindaddig, mígnem némely XVIII. sz.-beli tudós komoly kísérletet nem tett hagyományaink megcáfolására. Azóta is folyik a vita, ám ma már nemcsak finn és török, hanem sok-sok egyéb eredet-elmélet is létezik.

Ilyen alkalmakkor elengedhetetlenül felvetődik a kérdés: Okos dolog-e elrugaszkodni hagyományainktól, ősapáink hitétől? Milyen jogon állíthatjuk, hogy mondáink, regéink és hagyományaink egytől egyig tévesek? Sajnos sokan úgy vélik, ami monda, az nem lehet tudományos. Dümmerth Dezső szavaival: "Ma világszerte vannak, akik úgy vélik, hogy tudományos vizsgálat csak az lehet, mely előre kész programmal, tudatosan szembehelyezkedik mindenféle hagyománnyal, és azt cáfolni igyekszik. Eszerint már a puszta indok nélküli tagadás is tudományosnak, felvilágosultnak számít, mert hiszen e felfogás szerint — semmi, ami monda és legenda köntösben jelentkezik, eleve nem lehet igaz." (Az Árpádok nyomában, Bp. 1977)

A politikai érdekek mellett ez a felfogás indokolta, hogy az utóbbi kétszáz évben akadémiai tatárjárás pusztította hagyományainkat. A hun rokonságot legtöbben merőben megtagadták, s az ősi, dicső magyar múltat beledobták az Akadémia szemeteskosarába. Csak az utóbbi években sikerült lassan visszakanyarodni az évezredes hagyományhoz, miután a legújabb kutatások egyre inkább bizonyítják, hogy Sajnovics, Hunfalvi (azaz Hundorfer) és mások piromániában szenvedtek, s hogy a régi mondáink és történetíróink szava igaz.
Ne hagyjuk hát figyelmen kívül hagyományainkat!

Tanulmányomban a hun-magyar rokonságról tanuskodó mondáinkat, hagyományainkat veszem alapul. Kutatási területem az óind vagy ún. védikus civilizáció. Ősi indiai könyveket tanulmányozva nyomon követtem a hunok, pontosabban az ephtaliták vagy fehér hunok és egy águk, a magák vagy magarok történelmét. Ma már tudjuk, hogy egy nép múltjának kutatásában nem elegendő a csupán nyelvészeti összehasonlítás. Én úgy vélem, hogy a mindenkori uralkodó vallás és civilizáció az, ami legjellegzetesebben rányomja bélyegét egy népre. (Például, a kereszténység felvétele óta számtalan latin szó épült be nyelvünkbe: templom, oltár, kereszt, szent stb.) S mivel a jelek arra mutatnak, hogy a magyar őshaza a mai Nyugat-Kína, Dél-Szovjetunió, illetve Kelet-Afganisztán területén létezett — hol kisebbedett, hol nagyobbodott —, ezért eleink több mint valószínű, hogy a védikus vallás és kultúra hatása alatt éltek.

A hindu megjelölést szándékosan kerülöm, mégpedig azért, mert pontatlan. Beszélhetünk brahmaizmusról, Visnu-hitről, Advaita filozófiáról vagy akár a Csárvaka, Gautama és mások által hírdetett materialista tanokról, de hinduizmusról nem. Ez a megjelölés azoktól a mohamedán népektől származik, akik a Szindu folyótól nyugatra éltek. Ez a folyó képezte akkor a határt, így a túlsó parton élőket szinduknak nevezték, de mivel a mohamedánok az "sz"-t "h"-nak ejtették, így keletkezett a hindu név. Figyelemre méltó, milyen sok helyütt írnak a Védák a hunokról. Időszűke miatt most csak néhány művet idézek (hamarosan megjelenő könyvemben részletesebb leszek).

A védikus civilizáció egyedülálló irodalma, az ún. Védák svéta huna-ként, olykor pedig szita (szittya?) húnaként ír a hunokról. Svéta fehéret jelent. Említés történik a hára hunokról is; hala vagy hára vöröset, míg a török qára szó feketét jelent. Így megállapíthatjuk, hogy a hunoknak két fő csoportja létezett, a fehér és a színes.
Először is a Rámájanáról kell szólnom, mert ez a híres eposz közli a két királyfi és a csodaszarvas történetét; hihetetlen, mennyi hasonlósággal. Varáhamihíra Brhat Szamhitája az asztrológiáról, a különféle bolygók, üstökösök stb. hatásáról tanít. A 14. fejezetben azt írja, hogy a húnok (az akkori) Észak-Indiában éltek. A 16. fejezet arról tesz említést, hogy a svéta vagy fehér hunok népét a Kétu nevű bolygó folyásolja be leginkább, s akkor éri nagy szerencsétlenség őket, ha valamely üstökös farkát meteorcsapat keresztezi.

A Mahábhárata, a világ leghosszabb és legősibb eposza szintén sok értékes információval szolgál a hunokról. Mítikus eredetet tulajdonít nekik, azt állítván, hogy a hunok magától az isteni Nandini vagy Szurabhi tehéntől erednek. E mű szerint a hunok Észak-Nyugat Indiában éltek, s királyuk megjelent a híres rádzsaszúlya ünnepségen, hogy értékes ajándékokkal halmozza el barátját, a császárrá kikiáltott Judhisthirát (Szabhá Parva, 51. fej. 24. verse). A Matszja, Váju, Brahmánda és Bhagavata Puránák szerint 11 hun király 300 éven át uralta Indiát. Ayingar elmélete szerint a Védák először uttara- azaz északi-kurukként írnak a hunokról. Szerinte a hunok a Taklamakan sivatag észak-nyugati határán éltek, ezt a részt hívják a Védák Uttarakurunak.

A Manu Szamhita, a Védák híres törvénykönyve (X.43.44.) írja, hogy a hunok — a kámbódzsa, török és egyéb törzsek mellett — a védikus civilizáció szerves részét képezték, ám később távoztak Indiából.
A Védák értelmező szótárában pedig a következő információt találtam a magákról vagy magarokról: észak-indiai harcos nép, kiknek papjai a napot imádták.

Az ilyen és ehhez hasonló információk (részletes felsorolásukra majd csak könyvemben kerül sor) azt sugallják, hogy a hunok a történelem előtti korokban India uralkodó rétegét képezték. A Védákban többször is közölt Parasurám történet (isteni inkarnáció, aki egymagában hadat üzent az uralkodó rétegnek, s kiűzte őket Indiából) és egyéb ( pl. numizmatikai) bizonyítékok alapján arra a következtetésre jutottam, hogy a hunok, mint az óind birodalom uralkodó rétege, szerves részét képezték a védikus civilizációnak, ám később az északi határvidékre vándoroltak, s csak jóval később, a Krisztus utáni V. sz.-ban (455-ben) vonultak vissza délre, az akkori India szívébe. Először vereséget szenvedtek Szkandhagupta császártól, de 465-ben bevették Pataliputrát, s (újra) megalapították indiai birodalmukat, amely egészen 542-ig, Mihirkula, India Attilájának haláláig virágzott. Ezekután az ephtaliták fokozatosan beleolvadtak a kései óind társadalomba (mindezt egy másik dolgozatom anyaga hivatott igazolni).
Ayingar szerint tehát a Mahábhárata, a Puránák és az Aitáréja Bráhmana uttara-kurukként ír a transzhimalájiai hunokról, s több mint valószínű, hogy ez a megjelölés ugyanazt a népet jelöli, mint a kínai törnénetírók hszuingnu-jai, vagy a geográfus Orosziusz huni-jai.

Értékes, a hunokra vonatkozó feljegyzéseket találtam még különféle oszlopok és templomok felirataiban. Időszűke miatt ezekre most nem térhetek ki.

Ezekután lássuk, milyen egyéb nyomok mutatják a hunok-magyarok indiai múltját, illetőleg védikus kultúra-eredetüket. Evégett megpróbáltam párhuzamot vonni a magyar és szanszkrit nyelv, valamint a magyar nép és a védikus civilizáció hitvilága, hagyományai, szokásai, népművészete és zenéje között.

Kezdjük hát a nyelvészettel:
Egyik kutatónk írja A magyar nyelv nyelvrokonságai c. művében (Nemesdedinai Zsuffa Sándor, 1942. Bp.): "Az ismert nyelvek közül a védikus szanszkrit a világ egyik legfejlettebb nyelve, mely filozófiai munkák megírására a legalkalmasabb, ugyanis ebben a nyelvben a legbonyolultabb bölcseleti meghatározásokra, igazságokra, tételekre, söt egész összefoglalásokra is egy-egy kifejezést lehet találni. Csodálatos, hogy a magyar nyelv a szanszkrit nyelvvel is őseredeti kapcsolatot árul el. Ez a kapcsolat igen ősi, talán a Rg Védában megörökített történelmi események idejéből származik, mert azok a fogalmak, amelyeket mi szanszkrit szavakkal egyező magyar szavakkal fejezünk ki, igen ősi időkre mutatnak. A szanszkrit és a magyar nyelv közötti ősi kapcsolat nem csalóka látszat, hanem valóság, mert azt nemcsak a néhány azonos hangzó ("cs", "gy", "ty", "ly"), vagy azonos hangzású és kiejtésű szó, hanem főleg a szerkezeti egyezés bizonyítja."

A tibeti szótár előszavában eképpen ír híres tudósunk, Körösi Csoma Sándor, akiről sokáig azt hitték, téves nyomon járt, amikor őseinket az ujguroknál akarta keresni, s csak most kezdi igazolni őt a tudósvilág: "Saját nemzetének pedig a szerző büszkeséggel jelentheti, hogy a szanszkrit tanulmányozása sokkal hasznosabb a magyarokra, mint bármely más európai nemzetre nézve. A magyarok dús forrást fognak találni tanulmányozásában, szem előtt tartván nemzeti eredetük, szokásaik, viseletük és nyelvük szempontjait, mégpedig azért, mivel a szanszkrit nyelv alkotása (más indiai nyelvekkel egyetemben) nagyon párhuzamos a magyaréval, mely különben eltér a nyugati Európa nyelveitől.

E párhuzamosságnak feltünő bizonyságul álljon a következő példa: A magyarban előragok helyett utóragokat találunk, kivétel nélkül, kivéve a személyes névmások esetét; és az igegyökből segédige nélkül, s csupán egy szótag egyszerű hozzáadásával többféle igealakokat formálhatunk: tudniillik cselekvő, szenvedő, óhajtó, viszaható formákat. Így van ez úgy a magyarban, mint a szanszkritban, s nincs szükség sem itt, sem ott a segítő igékre az összetett múlt vagy jövő idők formálásában, ahogy az okvetlenül megkívántatik az európai nyelvekben."Így szól Körösi Csoma a szanszkrit és magyar nyelv hasonlóságairól. Én még megemlíteném a szanszkrit és a magyar kicsinyítőképzők teljes azonosságát. A szanszkrit nyelv a "ka" és a "dzsi" kicsinyítőképzőt használja (példák!), míg népies változata a "ko"- t. Ezek megfelelője mind megtalálható a magyar nyelvben is. Pl.: napocska, fiúcska, leányka stb., illetve Fercsi, Karcsi, bácsi, öcsi etc., valamint Lackó, Ferkó, pejkó stb.

Az uttörő Körösi után több magyar kutató foglalkozott a szanszkrit és magyar nyelv összehasonlításával. Dr. Tóth Jenő indiai tanulmányai ideje alatt például kb. 1300 olyan szót gyüjtött, amelyek a magyar nyelv törzsi, családi, földrajzi stb. vonatkozású szókészletével mutatnak szoros kapcsolatot.

A Duka Tivadar által kiadott Körösi Csoma életrajz függeléke mint Csoma Sándor eredeti gyűjtését közli azt a kb. 250 szanszkrit szót, melyeket a magyarral egyeztethetőnek tartott. Az ehhez írt jegyzetekben olvashatunk a Körösi által kiemelt, Indiában szereplő, magyarral egyező családnevekről: Bala, Buda, Bodala, Barta, Bálya, Bod, Bede, Binde, Vajna, Beder, Vida, Bardócz, Bihar, Hari, Csorja, Sánta, Buja, Székely stb.

Mind a mai napig használunk olyan jó pogány magyar keresztneveket, melyek Indiában is népszerűek: Attila, Béla, Buda, Réka stb.
A magyarral rokon hangzó szanszkrit szavakat most nem sorolom fel, de néhányat érdemes megemlíteni, azokat, melyek a legfontosabb jelentőségűek egy civilizált, vallásos kultúrájú nép életében:

ista, isan — isten; balavan — bálvány (!); agni — égni; átá — atya;
hirany — arany; kúp — kút; brikha — bika; arthak — érték;
dvára — udvar; kalasha — kulacs; stb.

Halálos ágyán Körösi nyomatékot adott annak a meggyőződésének, hogy hazánk ősi helységnevei, illetve a folyók és hegységek nevei szanszkrit eredetűek: Déva, Temesvár, Mucsi, Kartal, Buda, Baja, Tisza (Indiában Tiszta folyó) és Bihar. Ez utóbbi India egyik államának neve is, melyet az Encyclopedia Britannica szerint a fehér hunok alapítottak.

A nyelvi hasonlóságokról még órákig lehetne beszélni, de időszűke miatt térjünk át a a magyar és védikus hitvilág tanulmányozására, ezt is dióhéjban. Vegyük először is a lélekvándorlást, mert ez képezi a védikus filozófia és vallás talán legjellemzőbb tantételét. Mondáinkban, meséinkben ez természetes jelenség, a régi magyar hit szerves része. Pl. mondáink szerint Attila Álmosként született újra. Több szólásmondásunk ("hálni jár belé a lélek") valamint meséink mind a mai napig frissen őrzik őseink hitét a lélekvándorlásban.

A mítoszokban az emberi testből a halál pillanatában kiszálló lélek ismét egy új, növényi, állati testbe költözik. Példák erre: ..."miképp a meggyilkolt királyleány, mint jávorcsemete elősarjad"..., "a megholt leányból rózsa lesz"..., ellenben a csapodár, hűtlen nő "gyümölcstelen szederfává lesz"..., a csángó dalban pedig "a megholt kedves mint gerlice jő elő"....A bűnösebbek torz kinézésű vadállatokként, mint pl. kígyó, béka, farkas stb. formákban születnek meg, az enyhébb vétkeket elkövetők pedig szelídebb formákban, pl. galamb, lepke stb. képében. (Ipolyi Arnold "Magyar mitológia")

Mint már említettem, a védikus értelmező szótár szerint a magarok papjai a napot imádták. Ezzel kapcsolatban Theophylaktos történetíró eképpen ír: "A magyarok tisztelik s énekkel dicsérik a Napot s a tüzet...de imádják egyedül és istennek nevezik azt, ki a Napot, eget s földet alkotta."

A honfoglalás előtti magyarok legrégebbi részletes leírása arab nyelvű, Dzsajháni bakharai tudós és államférfi tollából származik, s Ibn Ruszta, valamint Gardhizi arab fordításában maradt ránk. Eszerint a magyarok tűz és nap imádó népek voltak.

A Védák szerint a harcos nemzetek vagy a Raghu- vagy pedig Szúrja-vamszához tartoztak. Az utóbbiak a Napot tartják eredetüknek, ezért azt imádják.

De a magyarok nemcsak a napot és a tüzet, hanem a szent aTurul madarat is imádták. Ez szerintem nem más, mint a védikus vallás Garuda madara, amit ma is imádnak Indiában, Nepálban és Bali szigetén. Az ősi magyar hit szerint a turul nem fizikai állat, hanem madár alakú, felsőbbrendű égi szellem, akárcsak Garuda. Erre utal Anonymusz is, aki világosan divina visio - ról beszél. Ethele király címere a koronás turul volt.

Tudvalevő, hogy a magyar táltosok lóáldozatokat végeztek. Ez a rituáció szerves része volt a védikus civilizációnak, s az "asvamédha-jagja" néven ismerték. A táltos vagy tátos szó egyébként igen érdekes, mert feltételezhető gyökere, a tat Brahmára, a védikus papokat és a kozmoszt teremtő félistenre utal. Több feljegyzés szerint (Bonfinius) táltosaink vegetáriusok voltak — akárcsak az indiai bráhmanák —, s főként jogurton, mézen, gyökereken éltek.

Úgy a magyar, mint a védikus ősvallásban nagy szerepe volt, van a bűvös, mágikus szavaknak (mantrák), mint amilyenek a ráolvasásokban is előfordulnak. Érdekes, hogy az indiaiakhoz hasonlóan őseink is ilyen mágikus szavak hatásának tulajdonították elért eredményeiket, mint pl. a sikeres gyógyulást, vagy akár a nyílvessző célbatalálását.
A 108-as szám szintén nagy jelentőségű a védikus vallásban; mennyei, bűvös számnak számít (108 Upanisad, rózsafüzér szem, Krisna barátnői rangos cím stb.). Kézai Simon történetíró szerint a magyar nép 108 tiszta nemzetségből áll.

A történelemkönyvekben olvashatjuk, hogy a lázadó Vata szkhíta módra leborotválta a haját, s csak egy varkocsot hagyott a feje búbján. Priszkosz történetíró is tanúsítja, hogy a hunok egy copf kivételével körbeborotválták hajukat. Dugonocs-Apor Péter jegyzeteiből is kiderül, hogy a székelyek és magyarok hajukat mind leborotválták, a megmaradt varkocsot pedig felkötötték. Ez a védikus civilizációban is kötelező viselet volt, sőt, Indiában sokan mind a mai napig így tesznek.

Az eredeti magyar népviselet is igen hasonlít a közép-ázsiaira. A pendely vagy szoknya-gatya, a lobogó ujjú fehér ing és a kis mellényke mind-mind teljesen ismerttek az észak-indiai népviseletekben. Eleink hozták Európába a gombot (pitykét), lábukat pedig szépen csilingelő kösöntyűk ékesítették. Az indiai hunok szövő és hímző technikája, valamint a batikolt munkák rajzai és motívumai Európában csak nálunk mutatnak csodálatos egyezést. A kapudíszek és hímzések diszítőelemeiben sűrűn fellelhető a pávamadár, a lótuszszerű nagy virág és az ún. csakra, a nap szimbóluma. Sokak szerint, mint pl. Huszka, ezek csak nálunk és az indiai művészetben honosak.

Ami pedig a zenénket illeti, erről így nyilatkozott Kodály Zoltán: "Zenénk törzse éppoly rokontalan Európában, mint nyelvünk. Eredetiségéből ezerévnyi érintkezés, idegen hatás sem tudta kiforgatni" (Magyarság a zenében, K.Z. írása). Deben Bhattacsárja, aki az UNESCO megbízásából a világ majd mindegyik népének zenéjét tanulmányozta, a hatvanas évek végén egy gyönyörű dupla albumot jelentetett meg a székely-magyar, illetve a csángó népzenéről, úgy véli, hogy zenénk csak Európában idegen, Észak-Indiában viszont nagyon is ismerősnek hangzik. Ősi magyar hangszer a kagylókürt is, melyet Indiában ma is használnak. A cimbalom a kasmíriak népi hangszere (szantúr), a citera pedig nem más, mint szitara. Mindkettő felépítése hasonló: rezgőhúrok stb.

Lehet, hogy a rendelkezésemre álló idő rövidsége miatt mindez felületesnek hangzik. Hamarosan megjelenő könyvemben részletes, meggyőző érveket kívánunk felsorolni az ősmagyarok védikus kultúrájának igazolására.

Végül is Körösi Csoma Sándor szavaival szeretnék búcsúzni, melyek szerintem egyáltalán nem idejét múltak:
“Keressetek, kutassatok, mert az egész világ egyetlen nemzete sem talál annyi kincset kultúrájának gyarapítására, mint a magyar az ősindiai kultúra tárházában!”

provó Creative Commons License 2005.12.05 0 0 2085
A turult ábrázoló nemzetségjeleken a székely rovásjelek megfelelői fedezhetők fel.
Előzmény: provó (2084)
provó Creative Commons License 2005.12.05 0 0 2084

 

Csernyecov által közölt obi-ugor nemzetségjelek.

Tiszteletes úr Creative Commons License 2005.12.04 0 0 2083

Urál-altáji (pl. magyar) és sumer szótár najahuhának köszönhetően: http://www.szahala.com/linguistics/

 

Azért ismétlem meg, hogy visszakereshető legyen.

Előzmény: najahuha (2076)
provó Creative Commons License 2005.12.03 0 0 2082
Ezek az Ural-Altaic-Sumerian links (Urál-altáji-sumer linkek) régen kellettek már nekünk. Köszönjük!
Előzmény: najahuha (2076)
najahuha Creative Commons License 2005.12.03 0 0 2081
Kedves provó !

Innen volt: Szkíták és egyebek...

A fénylő napkorongos kép alatt, a jobb oldali mezőben......
Előzmény: najahuha (2076)
najahuha Creative Commons License 2005.12.03 0 0 2080
Előzmény: najahuha (2079)
najahuha Creative Commons License 2005.12.03 0 0 2079
34235456667867867
Előzmény: najahuha (2078)
najahuha Creative Commons License 2005.12.03 0 0 2078
..


A Hungarian Beat Coumbus to America........by Fred Hamori



ef4545Ancient Americans


..
Előzmény: najahuha (2077)
najahuha Creative Commons License 2005.12.03 0 0 2077
The Legend of the Wonderous Hind



Fred Hámori






The Hungarian Legend of the Wondrous Stag is one of the oldest legends of the nation. It is so old that it is found in various forms among those nations who were the distant relatives or neighbors of the Hungarians, long before their settlement in Hungary. The meaning and the wording of the legends may have changed slightly but they all have much in common. Today the remaining legend is relatively short, whereas in the past it was probably much more extensive. However the Hungarian legend despite it's brevity includes in it many important points some of which can be found in most of the related legends found in other cultures. It is these points which show that once, in the remote antiquity, these people were neighbors or some were even related.





The symbol of the cosmos and the mother of the sun was symbolized as a large horned female doe. The great horned doe often was shown carrying the sun in her horns, in some cases the sun itself was symbolized as a stag the son of the doe of the legend. The following Christmas song told by the Hungarian regos (bards) illustrate the stag as the carrier of the sun.


Csángo Hungarian "Rege"
1. Csoda fia szarvas, ezer ága boga
2. Ezer ága boga, ezer fénylö gyertya
3. Szarva közöt hozza áldot napnak fényét
4. Homlokán a csillag, mellén a hold,
5. S elindul az égi Duna fenyes partjátol,
6. Hogy égi küldötként hírt adjon
7. A teremtö és gondviselö istenünkröl.



1. wondrous headed doe, with horns of a thousand branches and knobs
2. Thousand branches and knobs and of a thousand bright candles
3. Amongst its horns it carries the light of the blessed sun
4. On it's forehead there is a star, on it's chest the moon
5. And it starts along the banks of the shining heavenly Danube
6. That it may be the messenger of heaven and bringer of news
7. About our creator and caring god



The hind represents not the sun, but it's mother, the heavenly firmament, the cosmos, which carries the stars, the sun and the moon in it's "horns". For these reasons the Scythian stags often represented the horns of the stag like flames.


Hungarian version of the Legend of the Hind


(based on a compilations of several versions )


by Fred Hamori


A long time ago, thousands of years ago, in a distant land in Asia there was once a great and powerful kingdom. It was bordered by tall mountains in the north and a great southern sea in the south. From the mountains, two mighty rivers flowed southwards to the sea watering the flat lowlands. The people who lived there were famous for their arts, sciences and wisdom. They lived in abundance and plenty.


It was following the great flood that the people from the northern mountains settled here and founded a new land. The king of the land was the giant hunter Nimrod, the descendant of the great king Etana. (Tana in Hungarian, Kus-Tana in Kushan-Scythian, or Etana in Sumerian, the king who lived in the 3 rd millenium B.C. and according to the legend of Gilgamesh he established the city of Kish and the first Messopotamian empire, following the flood) Nimrod founded great buildings and cities and founded the great pyramid of the city of Babilon 201 years after the flood as a haven against future flooding (Simon Kezai, Gesta Hungarorum, ca 1282) and as a temple to god.


Nimrod was a mighty warrior king who also expanded his empire to include much of the northern and eastern territories and he and his people moved there, to the land of Evilath, following the confusion of languages. (Simon Kezai, Gesta Hungarorum, ca 1282) (according to Berrosus the Babilonian historian, Belas [Bel Nimrud] ruled for 56 years 130 years following the flood, and built the tower of Babel in the land of Sinear to the height of a mountain.) This land was latter called east Persia, and lay next to Northern India.


Here he married his first wife Eneth and she later bore him two twin sons called Hunor and Magor. He later had other wives and from them were born other sons and daughters who became the ancestors of the Parthians/?/Persians. (In the medieval version it was the Persians, the inheritors of the land of Iran, that are mentioned instead of the aboriginal Scythic Parthians. In other medieval references though it is the Parthians which are mentioned as being related.) The language of these people was similar to the Hungarians but not quite the same.


His first born sons were his pride and they spent much time with their father, growing up in the palace and later they accompanied him on his many hunts. Nimrod was a famous and great hunter who loved the sport.@foot(Bible, "like Nimrod, mighty hunter before the lord") During one of his hunting expeditions he took his sons with him. During the hunt he spotted some game and separated from his sons to pursue it. The two young men continued their own


search and came across a wonderous beast, a great horned doe, which shone in multicolor lights and it's antlers glittering from light. (Mahmud Terdjuman, Tarihi Ungurus "The history of the Hungarians", 1456 translated by Joseph Blaskovich, Prage, 1982)


Enchanted by the heavenly beast they gave chase to it. The animal lead them across glades and medows onward toward the west. At dusk the beast vanished so the two princes and their men camped for the night. At dawn the hind reappeared and the chase continued afresh. It lead them through foreign lands and across the mountains of Adjem (western Iran), through wild and dangerous swamps of Meotis (The Sea of Azov, an inlet of the Black Sea, was associated with Meotis because of the common ancient name of this sea and because the Magyars and Huns lived there before their settling in Hungary. It is unlikely however that this was the original sea of the ancient legend) until they entered a beautiful bountiful country. Here the hind lead them to a lake and jumped into it and disappeared. This swampy land, called Meotis, is surounded by the sea on all sides except one where a shallow swampy land connects it to the mainland making it difficult to enter. It is rich in birds, fish and game and is situated on the borders of Persia.


The two young men were filled with sadness and remorse because of the loss of the hind. They returned to their father and asked him to build for them a temple at the sight where they could retreat and contemplate and prepare themselves. They then lived in the temple for 5 years, and on the 6th year they were longing to return to the world when a great teacher came to them and thought them the ways of being a great king. (Terdjuman Mahmud, Tarihi Ungurus, 1456)


They and their men then left the temple and scouted the nearby territories. In the evening they camped and in the morning they awoke to the sound of music. They followed the source of the music to a clearing in the forrest where they spied the dancing and singing of young maidens who were celebrating the festival of the horn. The name of a hind is "horned" in Hungarian and this celebration was of the hind. The maidens in the clearing were the daughters of the Bulars and amongst them were the two beautiful daughters of the king, Dula. (Simon Kezai, Gesta Hungarorum, ca1282) (The persian version only has one prince, who similarly marries the queen of the women, who calles her self a doe with the name "sar-istani" Sraw=horned in Avesta.)


The two young men were so enchanted by the two princesses that they resolved to marry them, so they and their men kidnapped all the women and married them according to their custom. They settled on a great island in the lake, which was well protected. Their descendants multiplied and populated the nearby lands, founding the 108 clans of the Scythian nation. (108 was a "holy number" related to the astronomical rate of precession of the equinoxes. Its also a holy number among Buddhists and the Buddha himself was of the Scythian Sakia tribe.) The descendants of Hunor and one of the princesses became the nation of the Huns, while the descendants of Magor and the other princess became the nation of the Magyars.


The land of the Scythians stretched from north of the Black Sea to Central Asia as far as the city of Samarkand. Their country bordered the country of their father on the north and east. However a long time after the death of their father the kingdom of Nimrod fell to a foreign ruler from the west. This nation in later ages became Persia. (around 500BC) (See the Iranian legends of the struggles between Iran and Turan)





This is but the tip of the iceberg, because there is a lot more corroborating information about this legend from ancient Messopotamia. also from Assyrian and Babilonian records. The legend amongst our language relatives including FinnUgor, Huns, and others varies but is generally a star myth where the "great hunter" hunts the heavenly stagg (Ursa Major) and kills it around Christmas time. The sun which is held in its horns now escapes and becomes stronger, ushering in spring. However the calve of the stagg repeats the event every year.


In Hun art all the way from Mongolia and DungHuan caves of western China show the magical hunt of the stagg by two twins. Even our "western?" constellations Nimrod(Orion), Twins (Gemini) and the horned animal


(Taurus) show the hunt. The myth is Asian and Scythian but even Babilonians and others had the twin hunters part of their star lore.


The remnants of the Hun Legend of The Stag


According to the Byzantine historian, Procopius: The nation of the Utigurs and Kutigur Huns originate from the twin sons of a Hun king. The twins separated from their father during the hunting of the Stag. These Huns also had two princes called Mauger and Gorda (Magyar and Hunugur?) who ruled after the death of their father. It is quite possible
that these were also related to the Magyars and ruled over them, since the Mauger name of the "Hun" prince could have been derived from the people/nation which he ruled, the Magyars.





Remnant of a Hun painting from Mongolia and stone carving from a column representing the heavenly stag.


Another descendant of the Huns are the Uygur (Yugor, Ugor) of eastern China which even in their name appears to be related to the Hungarians. In their legend a once great emperor had two sons called Tartar (Hunor) and Mungli (Maugor) who became the ancestor of the Tartars and the Mongols. [Abul Ghazi Bahadur, a 17 century historian of Khiva] This recalls the close association that the Caucasian Ujgurs had with the Mongol royal family and is tied to a later historical event, rather than to the original ancient legend of origin.


Mesopotamia


Amongst the many names of the god of wisdom and co-creator EA are Daramah, meaning
great stag. Dr Bobula Ida's essay on "The Great Stag, a Messopotamian Divinity", Buenos Aires is an excellent analysis and comparison of similar words and customs with Hungarian Regös customs of the end of the year and the traditions of the stag. For those who would like this sent to them by EMAIL, drop me a note.


In Hungarian knowledge, wisdom is based on the root word Tan, Tud, while god is also Is-Ten. Therefore Tana is associated with Hea in meaning as well as Pisces. In the Sumerian legends of the antediluvian kings the legend of Etana is prominent. Etana's legend includes the visiting of heaven. In Hungarian mythology Nimrod is the son of Etana, just as in Kushan-Scythian "Kush-Tana" is the ancestor of the nation. In Asia Ten, Tien means god or heaven also and Teno was the title of Hun emperors as in early Egypt S-Ten. Similarly in Japanese.


In Persian legend of the very early (pre Arian) period when Iran was civilized by a western Mesopotamian ruler, Takma Urupi (Tana=Takma) whose wife was also Eneth. Eneth or Nana are names of the mother goddess of waters, rivers, and fertility among Mesopotamian and Scythian peoples. She was symbolized by Virgo.


Persian Version


In the legends of Iran the ruler Feridun, a Scythian king who was a descendant of Takhma Urupi (Nimrod), has three sons Tura, Sin, and Iredj. The first two stick together against the third son who inherits Iran. Tura becomes the ancestor of the Turanians, that is Scythians and Huns. Nimrod was known by several names in the Near East and was also symbolized by the constellations Sagitarius and Orion amongst the Turanian/scythian nations.


The Persian Legend of the stag is Scythian in origin: Prince Rustvan-shad (Rustam?), the son of the Chinese? emperor (an eastern emperor, more likely the HUNs not the HANs) was hunting while he came across a wondrous stag: his fur was blue (heavenly symbol), and his eyes looked like rubies, his hooves shone as though they were of gold.


This stag always lead him on and eluded him, he never could catch him. Finally it lead him to a small lake where it jumped into it's center and disappeared. The prince therefore camped and went to sleep and when he awoke he heard gay laughing and music. Following the sounds he heard, he came to a wondrous marble palace, and there surrounded by a dozen beautiful young girls, sitting on a throne a beautiful goddess of a girl. He asked her who she was, and she replied "Only a tame DOE, and my name is Sehr-istani." (Old Iranian sraw=horn, Hungarian szarv, while Isten=god in old/pre-Iranian and Hungarian.)


Egyptian Chase of the Ram


Whether we illustrate the story as the chase of the Stag or Ram is irrelevant because the name of the stag is based on the word horned, and can be any horned animal which is the symbol of the rebirth of light. The Egyptian Cushite version of the chase explains the chase of the "Horned" by the national ancestor-god-hero Osiris as follows.


As to how the ram became the symbol of Ham, the following tradition survived. --When Osiris was returning home after his triumphant African tour, he and his army were unable to find water and were in a terrible state of dehydration. They were on the verge of death when a ram appeared in front of them. They viewed the appearance of the ram as a heavenly sign and they at once gave chase. To their great astonishment and relief the ram lead them to the shade and cool waters of an oasis. Osiris (Dionisus) explained the event by saying that the ram was Amon (who is symbolized as a ram) and to show his gratitude he raised a temple to his honor on the spot. Amon was elevated to the stars as the constellation of Aires (the ram) so that when the sun is in the house of Aires in spring, nature shall revive it's life. The Egyptian dictionary explains the word Cush to also mean tomb RAM, and this word is in accordance with the Hungarian word for ram KOSH. Nimrod and his people were Cushites and they also ruled Egypt at one time before founding Babylon.


The Greek Version


The Greeks also inherited many legends from their Scythian neighbors, which included distorted versions of this story. Many Scythians were hired into Greek armies, and some were servants. Certain Scythians became prominent teachers in Greek cities.


In the Greek story the twin sons of Zeus and Nemesis are known as Castor and Pollux. (GEMINI) Cas-tor and his brother Pollux steal the daughters of Leukepius. (LEUK=white) Cas-tor is the Cushite Tura, a son of Nimrod after whom northern Mesopotamia (Eturia) and the Aral and Caspian lowlands (Turan) were named. Pollux or Poly-deuces is Polly=Apolo is the sun god whose other Near Eastern name is Makar (MAGOR). Zeus was once a king in the Near East, a Kushite king (NIMROD) which the Greeks deified.


Another Scythian legend recorded by the Greeks states that the sons of the Scythian king named SCYTHES were Palos (Polux) and Naes (Castor, Nesus are ancient ancestors of the Cushites). The meaning of SAKA, from which Scyth comes from means Chief, Lord.


Another Greek recorded the legend of the MEGARI of Anatolia, and of course translated it into it's Greek equivalent, with slight changes. Here Zeus marries a Scythian Nymph of the area, and from their union is born Megaros, the ancestor of the people of Megari. Again the Scythian connection is emphasized with the results that the Megari, Magyari nation is created.)


Finnic Version


In the Kalevala, the Finnish national epic, the stag is the favorite animal of the queen of the underworld (Yumala), which leads the hero to his doom. Kaleva is the mythical kingdom where much of the epic takes place. It could be equated with Kalama of the Sumerians, the name of their country.


Ugrian Version


In the legend of the Ostjak, the hunting pair, with their whole tribe are hunting for a raindeer. The animal baited them on towards the north, where finally it turned into fog. In the age, when the first ice-rain (snow) began to fall. (The coming of the ice age trapped the hunting nation?)


In northern Siberia, the heavenly raindeer, symbolized by the big dipper, steals the sun, and that is why there is no sun for half a year in the arctic. When the mythical hunter, who is often symbolized by a bear, kills the female reindeer, it starts the new days.


This is an important key to the stories, for the chase after the stag is a hunt for the return of the sun, which during winter is taken away by the stag. The hunters are searching for it's light and heat. Perhaps a southern migration from northern pastures with the coming of winter? The recapturing of it (the sighting of the southern constellation?) then brings back summer. The girls of the legend are the does, the daughters of light (Leukepius in Greek), who return the light and fertility of the sun. For that reason they have names which indicate "light, white, burning.." Dula=Gyula,Gyul..., Sar=gold,light, stag. Bular or Bugur=stag in Turkic.


Japanese version


The twin brothers chase the stag. They get into an argument, probably about which way the stag disappeared, and one brother goes east and finds Japan, while the other goes west.


Maya Indian version


The sons of Hun Hun-apu, the god of the hunt, are the heavenly twins [GEMINI],known as Hunapu (HUNOR) who is warlike like his father and Ixbalenque (MAGOR), who is more peaceful. Their adventures, with their 400 warriors includes the kidnapping the women. Their jealous half brothers chased them, but they turned them into monkeys (i.e. make monkeys of them?).
najahuha Creative Commons License 2005.12.03 0 0 2076
Kedves provó !

Még keresem, addig is itt van ez:

NYelvészek.......


..
Előzmény: najahuha (2075)
najahuha Creative Commons License 2005.12.03 0 0 2075
Kedves provó !

Visszakeresem...



Addig is :

A múlt dicsősége, és ahogy ÚJRAFELOSZTJÁK......DÁCIA..DÁCIA te csodás...



..
Előzmény: provó (2074)
provó Creative Commons License 2005.12.03 0 0 2074

Ez nagyon jó! 

 

A derék Hámori Alfréd barátunk jó szolgálatot tesz a nyelvtudománynak. Honnan van az anyag és hol a folytatása? Jó lenne a magyar szavak alapján sorbarakni (az egészet), hogy könnyen használható legyen. Bár itt az indexen szerencsére könnyű rákeresni egy-egy szóra.

 

Köszönjük!

Előzmény: najahuha (2073)
najahuha Creative Commons License 2005.12.03 0 0 2073
Lexicon of Sumerian Logograms by John A. Halloran
Ural Altaic Comparisons by Alfred Hamori
March 14, 1999



Copyright 1996 John Halloran & Alfred Hamori. All rights reserved.





The format of the listing is bold word, english meaning [a>b sound change] [Hungarian meaning] {special reference} /Language


_a, e4 /Sumerian 1) water 2) watercourse 3)canal /English
1) viz 2) folyam 3) csatorna-árok /Hungarian
*jú-ke- =to drink, [inni] /FinnUgor
_a-gu =drink, [ital] /Mongol
i-sz =drink, á-z=get soaked, /Hung
e-sö =rain, i-z-ad=to perspire, /Hung
i-ch=drink' [ital] /Turk
*jo-ki =river [folyo] /FinnUgor
-jó =river suffix, (major) river, fo-jó /Hung
jol=brook, [patak] /Old Turkic
jul=brook [patak] /Uigur
jül=a spring, [forrás] /Turk
yo, ho river [folyó] /Mandarin Chinese
ár-ok=irrigation ditch, é-r=rivulete /Hungarian
isz-ap=mud at bottom of water /Hungarian
a, e (4) seminal fluid [magfolyadék] /Sumerian
i-z =old expression for clans. /Hungarian
a, e (5) offspring (genetive) [ leszármazot, eredet, genetivus rag ] /Sumerian
-é, -ja [j>?] genetive /Hungarian
ir-mag (archaic)=descendant, issue /Hungarian
a, e (6) father / [ apa ] /Sumerian
o =elder, old ap-ó=old man, /Hungarian
a, e (7) tears; alas [ sir, jaj ] /Sumerian
aj, jaj=alas, woe /Hungarian
aru =cry, weep, lament [sir, siránkozik] /Dravidian
a, e (8) flood.[ ár ] /Sumerian
á-r=flood , á-z=get soaked, i-sz=drinks /Hungarian
ya-ru, a-ru =river [folyo] /Dravidian
(9) locative suffix (where,in,when) [helyhatarozo rag, hol,be, mikor] /Sumerian
*e, *i =this [e, ez] /Uralic
e-ttä =that [az] /Finn
e- =this, a- =that /Hungarian
(10) definite article, nominalizing suffix "the" [ a ] /Sumerian
a =the, e=this /Hungarian
e=this, [ez] uv(a) =that [az] /Dravidian
uv(a)=that [az] /Aleut Eskimo



Since there is no symbol for Y in Sumerian it is often ignored, but in certain cases it is the
only consonant in the word (semivowel), so a "i-" or even a "g" is sometimes used to substitute for it as in "gig".



ab /Sumerian window, niche. [ablak, alvo hely/vacok]
ab-lak =window (lak=abode) /Hungarian
ap-tu =window, opening /Akkadian
(~ ub =cavity,room [üreg, szoba] )
váj [b>v] to cut out, hew out, nick, /Hungarian
szoba =room /Hungarian
vá-g [b>v] to cut. /Hungarian
ev, ap [b>p] house /Turkic



Archaic houses were a combination of shallow ditch on top of a mound covered with
an interwoven branches for walls, then thatched or covered with branches and skins.
The later jurts and buildings required interlocking frames which were not required in primitíve buildings. The common association of such a home with a nest in several of these languages illustrate the similarity. (see Gud in Sumerian and Dravidian).



ab-lal3 bird niche, nest (ab+lal) [madar vacok,fészek ] /Sumerian
öbl- =niche, depression, concave, bay /Hungarian
2nd part -lal 3 ? p>b le-ül =sit-down, settle ? /Hungarian
ep, ev =house /Turkic
wápi =nest of a bird /Samoyed
vac-ok [b>v] =primitíve temporary shelter/bed. /Hungarian
ip-e >> i-e =house, home < shelter /Old Japanese



aba lake; sea. [to, tenger ] /Sumerian
abi =hole, pit (well?) [luk, ?kut ]/Hurrian
öb-öl =bay, inlet /Hungarian
öbl-ös= a depression, cavernous. /Hungarian
öbl-it=to rinse, wash down /Hungarian
üpl-ün =wash, clean [mos, tisztit] /Hellene
áp-ol =to nurse, take care of (someone) /Hungarian
ap-ad =receding water /Hungarian



abba (1) father [apa] /Sumerian
apa=father, após=father in law /Hungarian
ba-k=male animal, bag-zik=animal sex /Hungarian
aba, =father /Turkic
aav=father [apa] p>v /Mongol
apa =father [apa] /Korean
abba=father [apa] /Aramaic ( Semitic languages)
apa(n)=father [apa] /Dravidian
abba (2) elder [ idös,bácsi ] /Sumerian
ap-ó =very old man, ap-os=father in law, /Hungarian
av -ul [p>v] =to become old, outdated /Hungarian
ó =old [p>?] =Hungarian
*oma =old =Uralic
ab =very old (?) /Turk-Soron
awić-ka= old [b>w] /Anc Turk
áp-ol= to help heal, take care of. /Hungarian
abba (3) ancestor [ös] /Sumerian
-bol = from out of, source (noun suffix) /Hungarian
ápa, ópä =grandfather [nagyapa] >> bear [medve] /Ugor Vogul
ópä-r?š =family name, [családi név ] /Ugor Ostjak
oBras’= great grandfather [ösapa] ./Ugor Ostjak



áb_ [p>b] domestic cow.(?milk cow) /Sumerian
be-gy-es=large breasted (woman or fowl) /Hungarian
*päd' =to milk a cow /FinnUgor
fejt p>f = to milk a cow /Hungarian
ped’ams=to milk a cow /Mordvin FU
piim =milk /Estonian
pid = to milk a cow /Dravidian



abrig << (a+barag?) a purification priest [ tisztito pap] /Sumerian
für-dö=bath<steam bath< to boil= forr [p>f] /Hungarian
ibrik = type of wash bucket. /Hungarian



ab-gal sage [tudos/táltos]
apa=father + gál=great/grand /Hungarian
av-at [b/p>v] =to teach certain secrets, mysteries, initiate /Hungarian







ab-sin3: seeded furrow [magozot barázda] /Sumerian
[ ap-in =plow [eke] /Sumerian ]
szán-t=to plow, /Hungarian [plowed/furrowed ]
szem=small seeds /Hungarian
abyl =plow [eke] /Anc Turk



_abul city gate [város kapu, város bejárat ]
be-jár-at =entrance (to a place), bel- =inner, be- =into /Hungarian



_ab-zu the ‘sentient’ sea [ a tudo tenger]
_ap-ad=sinking water, _ap-ály = low tide /Hungarian
*sapp­- =dry out? /FinnUgor
hab-zo = waving, turbulent, foamy (see hab) /Hungarian
2nd part zu=wisdom, the sea personified as a god [tudás/ész, a tenger, mint istenség ]
ész =mind, wise, zá-p=wisdom tooth /Hungarian
isz-ap =mud at bottom of lake/sea which is the stuff used by creation myths to create like and man.
Hungarian, Finnish, Sumerian and other myths have this theme.



ada, ad (1)father [atya] /Sumerian
atya =father, patriarch /Hungarian
-tol=source, from, tö-ke=root stock /Hungarian
att =father /Estonian
at’a=father /Samoyed
*ata =father /Turkic
adam =father, ancestor /Turkic
etem=man /Chuvash
ata =father /Elamite
attan =father /Dravidian
atu =father /Mede
atta=father /Hittite
otta =husband, otoko=male /Japan
ata =father , ad-am=man [UA]
ada, ad (2) shout.[kiált] /Sumerian
du-ma=loud/inconsequential talk, big talk, yak [slang] /Hungarian
dad-og=stutter /Hungarian
dal=folk song, dal-ol=sing /Hungarian
dahl, tahl=song [dal] /Old Armenian
te =to say [mondani] ./Old Turkic
duu =to say [mondani] /Khazak
tale, tell /English ??



_ad3,6 (1) carcass, [dög ] /Sumerian
_adda2 corpse [holt-test] /Sumerian
*kole- =to die [meghal] /Uralic
xotta =to die /Ostjak ug
kul, kal = devils of death, sickness /Uralic
holt =carcass, corpse, dead body /Hugarian
kattai =body, corpse [holttest] /Dravidian
catta = to die, death [meghalni, halál] /Dravidian
ad, adda (2) skeleton [csonváz] /Sumerian
hát= the back, (backbone), border, effect /Hungarian
got=back [hát ] /Turk
kic’ =back, rump,but [hát, segg] /Osman Turk
_ato =back [hát] /Japan
_aa-t =backbone [hát gerinc ] /Old Egypt



_ád (1) to dispatch, [elküld vagy leöl] /Sumerian
_üld-öz =pursue, persecute, chase /Hungarian
ád (2) send.[küld] /Sumerian
k-üld =to send [ki + üld ?=out+chase/send] /Hungarian
áld-om-ás=a religious sacrifice[send to god] /Hungarian
end-zi= dowry,inheritance /Kazah, Mongol



_ad-dir ferry; bridge .[ híd, komp] /Sumerian
(ída/íd+dirig/dir) id=river [ügy/patak] +dirig =cross over (áttér) /sumerian
ügy=rivulet + tér_ =return/cross /Hungarian
híd = bridge <<? köt =tie (together) /Hungarian
út =roadway, út-az=travel, ter-el=to shepherd animals /Hungarian
aut =portage road between rivers. [folyamközi átszáló] /Ug Vogul
wuette =road, way [út] /Samoyed Selk
>From portage > bridge >> road, also to tie together.
Apparently the original roads were the streams and rivers.


addirx wage [fizetés vagy adó] /Sumerian
*anta=give [ad] /FinnUgor
adó = tax < ad=to give, te-sz=to do /Hungarian
itu =put, deposit, place [tesz] /Dravidian



_ada-men(2,3) (1)argument [veszekedés] /Sumerian
tám-ad = to attack, revile /Hungarian
_ada-men (2) fight [veszeked,hadakoz] /Sumerian
had = a unit of soldiers, clan, ( há+boru= war ) /Hungarian
xónt=army, unit of soldiers [katonahad] /Ug Vogul
xanDe=Ostjak, men [Osztjak férfiak] /Ugor Ostjak
hada-koz =to be fighting, waging war /Hungarian
Adamén =a Hungarian prince 9th cent./Hung
kunta, kansakunta=nation [nemzet ] << koda =house [ház] /Finn
*kunta =army, ?clan [nemzetség] /FinnUgor
kond =men [férfiak], kant-am=warrior [katona] /Dravidian
See Sumerian gud 2 [k>g] =warrior [katona] /Sumerian


agar 2,3 field [termö föld v rét ] /Sumerian.
ugar =fallow farm land, waste land. /Hungarian



_aga (1) turban, [turbán, csákó] s>? (see sag =head) /Sumerian
_agy the brain/skull (peak of the head) s>? /Hungarian
csákó peaked cap, pointed cap /Hungarian
_aga (2) crown [korona] /Sumerian
aga-ncs =branched horns of a deer/etc /Hungarian
ék- decoration, jewelry, wedge shape /Hungarian
The horns of a stagg were often worn by shamans as a crown.



agar-in father; mother (parent?) [atya/anya, ?szülö] /Sumerian
ag+úr-um = ag/make+urum/relatíve, [ag/csinálni+urum/rokon]
ger-jesz-t induce, generate /Hungarian
gyar-ap=to increase, múltiply (stock) /Hungarian
gyar-mat =colony /Hungarian
gyer-ek=child /Hungarian
n'ar-gun =young male deer [fiatal him szarvas] /Altaic
*jar-gun=young male deer [ g>j ][fiatal him szarvas] /Turk



agar-in beer-wort [sörben használt növény keverék] /Sumerian



a-gam swamp (a=wet+gim=like?) [ hany ] /Sumerian
*xam- moor,swamp,wetland /Ugor
xam-sin tundra, moore /Ug-Vogul
xam-es moore [láp] /Ug_Ostjak
hány, hany (m>n') wetlands, swamp /Hungarian
kin-t outside, ki =outward /Hungarian
konné in the woods? [ erdöbe ] /Samoyed



agrun inner sanctuary [belsö szentély/védet hely]/Sumerian.
ker-t orchard, garden +n=locative < kerit=to enclose, fence in /Hungarian
hring earthen fortification /Avar Hun
kir earth /Turkish



áhi, ah5, á (1) arm [kar ? ág] /Sumerian [ g>h]
ág branch [ng>g] /Hungarian
tag body member /Hungarian
ka-r arm /Hungarian & Altaic
*ša?e arm /FU?Ugor ng>n'
új arm sleeve (ruha új) /Turk [g>j]
tag, tab branch [ _ág] /Ugor
üye member, toqum=clan /Turk
áhi, ah, (2) wing; k>h
héja hawk ?? /Hungarian
áhi, ah (3) horn; k
kör-öm claw, fingernail, kürt =horn instrument /Hungarian
áhi, ah (4) side;[oldal]
-ho-z, ho next to, up to, to /Hungarian
áhi, ah (5)strength [erö]
kar, kor big [nagy, me+kora] /Hungarian
áhi, ah (6) wages [fizetés] /Sumerian
ha-sz-on profit {instead of wages} /Hungarian
kap receive, grab /Hungarian & UA
Possibly related to "hu =10, as 10 fingers " [10 / ?új] /Sumerian



-ak-, -ag- genetival infix 'of' /Sumerian [ng>g]
-nak, -nek, -a, -e, -ja genetive 'of' /Hungarian
-an =genetive suffix /Finn [ng>n]
-na, nan =genetive suffix /Turk [ng>n]
Some claim that the true Sumerian Genetive is not ak but n.



-ak numeric suffix /Götz (ng>k)
-ik=numeric suffix (sequence number) [ ex: más-od-ik=2nd] /Hungarian
-k =plurál suffix [others have it as 'n' ] /Hungarian (ng>k)
ex: ú-imin-AK-am-AK-a /Sumerian



-ak, -ag to do, make & suffix [teni, csinálni] /Sumerian
-og do, make suffix (also word creating/defining suffix) /Hungarian
-ak, -ag act [teszik] k>g
-ong repeatedly doing suffix. /Hungarian
-ik special verbal suffix /Hungarian




aka, ag, a5 (1)to listen,[hall] /Sumerian
*kule or kúle hear [hall] /Uralic
*khül =ear, hear [fül, hall] /Altaic
hal =to hear, hal-gat=listen /Hungarian
kuulla = hear [hall] /Finn
aka, ag hearken, (2) [ halgas/fígyelj ide] /Sumerian
kul-ak = ear [füll] /Turk
kul-kak =ear [füll] /Osman Turk
kol-ak=ear [füll] /Tatar Turk
aka, ag give heed (3) [ halgat (rá)] /Sumerian
hal-gat =heed, ha-ng=sound /Hungarian
aka, ag to pronounce(4) [kiejt ] /Sumerian
ki-ej-t=pronounce [ki = 'out' prefix ] /Hungarian
aka, ag to do, to act (5) [tesz,tet, -og] /Sumerian
-ag, -ak,- gat =suffix of making, doing, acting /Hungarian
aka, ag make (6) [tesz,csina'l] /Sumerian
ké-z=hand > ké-sz-it=to make, kész=done /Hungarian
käte, kasi=hand /FinnUgor
aka, ag to place (helyez)(7) /Sumerian
hely-ez =places, appoints, he-ly =place /Hungarian
*ki (-me) =place, ablative sufix /Ugor
köj =town /Turk
also KI is a place/town/city suffix in Summerian.







?ka_ fleece /Sumerian
*kh?l hair /Altaic
*kaje hair /Ugor
há-m outer cover, harness /Hungarian
hé-ly peel, rind, shell /Hungarian
ha-j hair /Hungarian
ke-l-me type of cloth /Hungarian
kep-eneg cloak, robe /Turk
köp-enyeg, kab-át coat,robe /Hungarian < Altaic



_akkil (1) lamentation (siralom) /Sumerian
si-kol-t loud screaming cry /Hungarian
_akkil (2) wailing (siránkozás) /Sumerian
kiál-t to shout/Hungarian



akani udder [tögy] /Sumerian
kan-ca= female horse, mare /Hungarian
kan-csó = a spouted pot /Hungarian



akar leather armor [bör páncél] /Sumerian.
? kör-öm = horn (?horn covered)/Hungarian
*kap(h)a kin [bör] /Altaic







al- v-prefix similar to DU /Gord -*d'>-l
modal prefix, used before stative verbs
indicates distance, the speaker not involved
-ol, -ál, -el, -l =is being, doing [verbal suffix ] /Hungarian
example: szá-l, tal-ál, kar-ol, dum-ál
-ló, -ó =indicates an indetermined pronoun /Hungarian



al digging stick [ásó bot] /Sumerian
lap-át shovel < lapoc-ka=shoulder blade /Hungarian
al hoe; spade,mattock [ásó, ]/Sumerian
ül-tet to plant /Hungarian
áj hollow, opening /Hungarian
*aNe hollow, opening /Uralic



al protect from evil [olt] /Sumerian (DEL 18)
also see sumerian alad =male protective spirit [védö szellem] /Sumerian
haldi >khaldi chief Urartuan god [urartu fö istene] /Urartu
ol-t =to protect from evil,harm, innoculation /Hungarian
ál-d =to bless /Hungarian
eleve =name of god /Hungarian
fel-áld-oz=to sacrifice up /Hungarian
ult-ém =to pray /FU Cheremis
alt-an =promise /FU Mordvin
*ale-(tte-) =to attach to ??/Ugor



al-ad (1) a life force [élet erö] /Sumerian
*elä live /Uralic
le- to be, to live, exist /FinnUgor
*wole to be [lenni, vala] /Uralic
él-et life, vala=to be /Hungarian
el-ik birthing (animal) /Hungarian
enik birthing ?animal (l>n) /Turk
élö living. (English a = é) /Hungarian
le-ni to be, to exist, lét=existance /Hungarian
le-sz will be, will have /Hungarian
al-ad (2)a male protective spirit.
hal-di chief god /Urartuan
*ele(tte) > bless, attach [áld, hozákapcsol] /Ugor
ele-ve arch expression for the holy spirit./Hungarian
el lord [ur] , high [magas,fel] /Hurri, Dravidian
áld bless, sacrifice /Hungarian



alang, alam, ál (1) image [kép, alak] /Sumerian
ál_= substitute, fake copy, not real /Hungarian
alang, alam, ál (2)appearance [ kinézés, alak ] /Sumerian
lá-m =indeed, as one can see /Hungarian
al-ak = a form & immage /Hungarian
lá_-t = sees /Hungarian
al-k-ot = create (often a form) /Hungarian
alang, alam, ál (3)statue [szobor] /Sumerian
áll= to be stationary, standing, erect /Hungarian
*salke =to stand /Uralic
alang, alam, ál (4) figure[ bábu, alak] /Sumerian
ál-arc =fake-face, mask, alak=form-image /Hungarian



alal pipe, conduit [csö, vizvezetö]
*ala =under /FinnUgor
-al=under /Yukagir
alla =under /Finn
al-ul=underneath, ala-tt=under /Finn
ala-g+ut = tunnel (ut=road) /Hungarian
al-in =under, *al=lower, *ej=lower side /Turk



_allalx , _alla (1)net,[háló] /Sumerian [k>?]
*kale net [háló] /Uralic
kalin net /Finn
háló net, web, /Hungarian
kelep-ce trap, ensnare /Hungarian
khulp, khulep=net [háló] /Ug Vogul
_allal, _alla (1)seine [huzo v keritö háló]
hajl bend down /Hungarian
_alal, _alla (2)crab [rák] /Sumerian
olló scisor, ?scissor like pinchers, él=sharp /Hungarian



al-im (1) wild ram; bison [vad kos, bölény] /Sumerian
ál_-at animal, wild animal /Hungarian
al-im (2) powerful [erös ] /Sumerian
-alom suffix for something large/powerfull /Hungarian
ex: birod-alom=empire, borz-alom=fright-full,
forrad-alom=revolution, hied-elem=myth.
el lord /Dravidian & Hurrian



?m, ?m (1) who, which [ki, mely-] /Sumerian
*mV =what [mi?] /Uralic [V=any vowel]
*mV=interrogative [kérdö szó, mi?] /Altaic
?m, ?m (2) what [mi?] /Sumerian
mi what, mely-ik=which, lám=it seems /Hungarian
ám 1=indeed it is, ám 2=although.. /Hungarian
mä - =what [mi?] /Ug Vogul
mo- =what [mi?] /Ug Ostjak
mii=what [mi?] /Zürjen FU
ma =what [mi?] /Votjak FU
mikä =what for [mi-nek?]/Finn
mis, mi, me =what?[mi?] /Estonian
em-ez=this one (as this) /Hungarian
?m, ?m (3)(same)as, like [mint] /Sumerian
min-t =just like/as, /Hungarian
más =replica, copy, más-od=2nd /Hungarian
min-ta = the original form, example /Hungarian



?m- v-prefix , "it is indeed, is" (elörag ám ) /Gordon /Sumerian
ám =is indeed, ám-ul=awed [1] /Hungarian
ám =although [2] /Hungarian



am3, ama to be [lenni, van] /Sumerian
man to be /Hurrian
man > untu > ul=to be [vala, van, lenni] /Dravidian
*wole to be [m>w] /Uralic
*bol, > ol- to be [m>b] /Altaic
vala, van to be, to have [m>v] /Hungarian



ama mother [anya, emét] /Sumerian
eme=mother /Mongol, Manchu
*emä =woman, mother /Uralic
ana =mother /Turkic
ama/eme/ana/ene/nu/nö, /Ural-Altaic
amma =mother, matron, lady /Dravidian
*oma =old [see mu=year] /Uralic
Emese=mythical mother of the Árpád dynasty /Hungarian
emse =sow, mother /Hungarian
emä =wife, mother /Finn
emei =mother /Yukagir
ama =wife /Chuvash
eme =wife /Kalmuk
ama =mother /Korean
emi =aunt /Azeri Turk
*a?a =mother [m>n'] /Uralic
ani, a?i =mother /Tunguz
ani=mother /Hittite
anyai =mother, nin=woman /Dravidian
anya=mother em-ik=to suckle, eneh=cow, female deer /Hungarian
nö=woman, nén=aunt, néni=lady /Hungarian



áma, am wild ox or cow (aurochs). m
*metsä outer lands, wetlands, wilderness /FinnUgor
va-d [m->v] = untamed or uncultivated,
va-d-on [m->v] [wilderness] /Hungarian
va-t-ni = the grasslands, wilderness, /Hunish
eneh=cow >> ünö = doe [-m->n] /Hungarian
ine-k =cow /Turk
ünay =cow /Mongol
----------reference only--------
[Farsi] tahine=cow (for reference!!)
[Hungarian] tehén=cow (modern)<[ tej=milk+eneh=cow]



ama4,5: living quarters; room [lakás, szóba]/Sumerian
ev =house [m>v] [ház] /Turk
ab, ap =house [m>b] [ház] /Tatar
óv= protect, ovoda=nursery [m>v] /Hungarian
*wVj­ =beware, see/watch, [fígyel, örköd] /Ugor



amar (ama+re7) calf [borjú] /Sumerian
mar-ha = cattle, beef, dumb beast /Hungarian
amar young animal [fiatal álat]
immeru=small cattle, sheep [borju, juh] /Akkad
mar=deerlike, senseless animal [buta özféle állat, marha!] /Dravida
mar-ul=moron, stupid act [buta-marha] /Dravida
mar-al=doe, [ünö] mal-ak=calf [borju] /Török



amaš sheepfold, cattle-pen [állatkarám]
mocs-kos = filthy /Hungarian
óv=protect, ovo-da=nursery [m>v] /Hungarian



_amagi2,3 , _mabi2,3 (a+mug) ice [ jég] /Sumerian
hav, hó [m>v] snow /Hungarian
haimaras=snowy "Himalaya" /Sanskrit
hima =snow [hó] /Sanskrit
kuu=snow [m>u] /Finn
kim=frost /Votjak
kov=snow [m>v], /Mordvin
xaw=snow [m>w] /Ug Ostjak
xuwán =snow /Tunghuz -Altaic
köm-nek=snow /Burjat
qar=snow /Turk
har-mat=dew /Hungarian







am-bar marsh; reeds [mocsár, nád] /Sumerian
(imi/im ‘clay, mud’+bar ‘dirt?’)
metsä originally meant outer, far, peripheral boundary land. Marshy, river bank etc/FinnUgor
This became forrest in Finn and grassland pasture land mezö in Hungarian. mesze=far.
maa =land [föld] /Finn
maa=land [föld] /Estonian
möö =land, soil [föld, talaj] /Ugor
mocs-ár =swamp, mos =to wash, watered (indicates that wet, watery) /Hungarian
mešu=to wash, mat=land/country /Akkad
sze-mé-t = muck, mess, slop. ??marsh /Hungarian





_an sky, heaven [ég, meny, égisten] /Sumerian
*s’eng sky [ég] /Uralic
*teN =sky, god [ég, isten] /Altaic
*änNV- =burn, fire [ég, t?z] [n,>nk>g] /FinnUgor
*säNe =sky, shine, air [ég, fényes, levegö] /FinnUgor
jen-es =heaven (s>y) [meny] /Ug Ostjak
ša??e =weather [idöjárás] /Lapp
----also -------
*mi?e =heaven /FinnUgor
main'u =heaven /Iranian Avesta
meny=heaven /Hungarian [Iranian mainyu]
me?-il =heaven /Mordvin
muenje, /Lapp
minu, vin =heaven?sky /Dravidian
_an (2) high, to be high (nagy, magas leni) /Sumerian
f-en high above, fény=shine < pen /Hungarian
nö-l=grow, na-gy= big, grand /Hungarian > naj =lord/Ugrian
jäni =big, great [nagy, hatalmas] /Ug Vogul
_in =ascend, go down [opposite] /Turk
_an grain ear [kalász] /Hungarian
nö-vény = a plant, len=flax /Hungarian
An old Hungarian child game's words, is a recreation of a prayer
to the sun god.
--------------------------------------------------------
AN-TAN ténus szur raga témus,
Szur raga tiki taka, ala bala Bambusz."
Sounds nonsensical but it makes perfect sense in
Sumerian with very small correction.
*daN –teN –teN – s’eN –on, an (Uralic)
* daN - teN- teng/ ding-ir -tengri (Altaic)



an- up/high v-prefix /Sumerian
an heavens, sky, up, high/Gordon /Sumerian
an-ta =from above, an-se=upward /Sumerian
*s'eN sky /Uralic
-on on top, above locative suffix.< *s’aN /Hungarian
fen high, (fö=high + an) /Hungarian
-an upper part, anar=ascend, uka=rise /Dravidian







anše male donkey; onager [hím szamár] /Sumerian
equid; pack animal š>sz
(an+še).


ánga,áng, áka, ám (1) to order,command [parancsol] /Sumerian
kiá-lt=to shout, ug-at=bark, shout /Hungarian
eng-ed = to allow, be obedient /Hungarian
ánga, áng, áka, ám (2) to measure; to check [mér, vizsgál] /Sumerian
*mer­ =measure /FinnUgor
mér = to measure /Hungarian



ám (1) to love [szeretni] /Sumerian
ám-ul to be in awe, to faint /Hungarian
koma = buddy, pall, favorite friend /Hungarian
ám (2) favorite [kedvenc] /Sumerian
komi, suomi =clansman/nation, /FinnUgor







ang-rig steward, [tárnok] , superintendent [ügyelö] /Sumerian
ugu-la =superintendant, overseer /Sumerian
ügy-nök = lawyer, task supervisor /Hungarian
ügy-elö =superintendant, overseer /Hungarian



an-zal-ub: reed pulp [nád belseje] /Sumerian
an =high +zal+
-ab, -ub=suffix of inanimate objects/Sumerian
szal-ma = straw (szal= something with a thin stalk+ma = like)/Hungarian



an-zud2, a mythical giant bird [mitikus óriás madár] /Sumerian
an-zu2 vulture, eagle [keselyü sas] /Sumerian
an- = (adjectival suffix ) high [magas] + zu(d)
sas [ d>s] eagle /Hungarian
zuz [ d>z] falcon type [hélya fajta] /Zürjen
zud-ul =to fall at a great speed (as a hawk puncing) /Hungarian
zud-it =to throw down at, to hurl down /Hungarian



_apin plow (s>?), [eke] /Sumerian
lap-át shovel <lapocka=shoulder blade < lap =flat /Hungarian
k-apa [s>k] hoe >> -p > eke_=plow /Hungarian
abyl=hoe?plow, çapa = hoe , /Anc Turkic
haban, saban =plow /Baskir (Baskir <Masgar=Hungarian)
sapan =plow /Chagatai Turk



ára, ár (1) to praise,glorígy [dicsér] /Sumerian
*arwa =value, worth /FinnUgor
hír= fame, /Hungarian
ör-öm=gladness /Hungarian
ér=value, worth /Hungarian
ár=cost, value > áru=ware > ár-ul=sells /Hungarian
arvo =worth /Finn
ára-d-oz =to praise too much /Hungarian
ára, ár (2) glory /Sumerian
ér-dem =worthiness, praiseworthy /Hungarian
ar-dim = praise worthy, worthy./Turkic
ar-tim-paz (Herodotus) /Scythian



ara4, ar, r? (1) to shine [fényes, fény áradat] /Sumerian
ár-ad = to shine, flow, blaze, /Hungarian
vir-ad =dawn breaking /Hungarian
är = morning /Osman Turk
ir, irxi = morning /Chuvash
re-gel =morning (gel=kel =arise) /Hungarian
er-te=early /Balkar turk
er-ken=early /Turk
ara, ar, r? (2)to blaze [süt, fénylik] /Sumerian
ragy-og [ ?>gy] to sparkle, shine brightly /Hungarian
rao?ah to shine /Avesta Iranian
ro?=day, light. /Pehlevi Iranian
ara, ar, r? (3) bright [fényes, ragyogo]
ragy-og.=brightly shining, sparkling /Hungarian
ara, ar, r? (4) clear; polished [tiszta, sima ] /Sumerian
re-sz-el = to burnish, to file metal /Hungarian
-------------similar----------
ny-ár =summer /Hungarian
nur=light /Turk
nairi=spring holiday? /Persian
nar =sun /Mongol
yaz=spring [n'>y, r>z] /Turk
tarin'=copper /Ug Vogul
hiaruhhe =gold /Hurrian
ar-any =gold /Hungarian
zarana =gold /Persian
ap-arany =refined gold /Dravidian
aurum =gold /Latin >> oro /Spanish



arad2 ,urdu2 , ir3,11 (1) slave (male) [(him) rab]/Sumerian
(erim =man, soldier etc) /Sumerian
er = male, man /Turk
ir, yr-kö =man /Finn
uros =lead male /uralic
arad, urdu, ir (2) servant [segéd,cseléd]
erö strength /Hungarian
rab prisoner, convict (see Sumir rab) /Hungarian
city of Arad (also in Bible)/Hungarian



arali, the netherworld /Sumerian
arala (hara/?ra+lú ?)
Aral Sea [?]
ör-eg=old < kor =age, aged, sickly/Hungarian
arche =old /Greek
aral =dark /Dravidian



arhuš [-t] (1) womb [anya méh] (tur=child[gyer-mek]) /Sumerian
(úr+háš)
terh-es = pregnant /Hungarian
_ere-d=originate /Hungarian
arhuš (2) compassion, pity, sympathetic [ érez, töröd, sajnál ] /Sumerian
ara fiancee /Hungarian
ér-ez to feel, sense, to care /Hungarian
ér-t=comprehend /Hungarian



aš (1) one [egy] / Sumerian
az that one,that ez, e = this one, this /Hungarian
egy one [c'>gy] /Hungarian
aika one /Hurrian
e =this >> ez=this one /Uralic
össz-=all, totality, oneness /Hungarian
ösz-eg =total (sum)/Hungarian
sag~=complete /Turk
eka,evam=one./Sanskrit
yak=one,only /M.Persian
id= one [egy] [s>d] /Akkad
id=one [egy ] (s>d) /Ugrian
aš (2) unique [különleges] /Sumerian
ös=ancient,ancestor, 1st and unique original /Hungarian
is-ten=god /Hungarian
is-ten=one (1st?) /Akadian
äski = old, ä?ü=ancestors /Turk Anc
eski=old, yašil=ancestor?, /Turk
------------more on "ancestor/progenitor" --------
isä =father < ata [atya] /Finn
izä =father /Karjal
ös-ük =old things/times /Jakut
az- =ancestor /Chuvash



aš5 spider [pók] / Sumerian
szu=termite, szu-nyog=mosquito /Hungarian
szur=to sting, sz?(v) = weave, woven /Hungarian



ᚠ(1) to desire, wish [kiván, szeretne] /Hungarian
ösz-tön instinct /Hunarian
üz to chase a woman /Hungarian
ᚠ(2) to curse; a curse [szid, áskál] /Sumerian
szi-d to curse /Hungarian
üz to chase off, ( an evil spirit) /Hungarian
ás-kál to plot, curse, to scheme against, spread gossip /Hungarian
ás-gál to lay a curse (upon) {Gordon} /Sumerian
ás a curse /Sumerian



_aš3,4,8 six [hat] [k>?] (ía=5 + aš=1) /six
kuusi six [hat] /Finn
hat six [s>t] /Hungarian
xót six /Ugor
*kutte six /Uralic (also hand?)
hat six /Etruskan
_alti six /Turkic [k>?]
In Finn-Ugor root radical number is also 6, and numbers like 7,8,9 no longer are related, since they evolved after the breakup of these language families. Similarly the Sumerian number system is based on 6 then (later?) sixty.


asa, as cage; [k>h>?] /Sumerian
as house?home?room /Finn
azu abode, room /Hungarian Old
ház house, family < room /Hunarian
háza-ság marriage /Hungarian
*kota house /Uralic
kuti house /Dravidian
kad house /New Persian << Uralic
g?d nest /Sumerian
ket-rec =cage, köt=to tie up /Hungarian
xot, kat = house /Ug Vogul
k?d’­ summer house /Cheremis
kota cook house? Kitchen? <house /Finn
kunta clan, kansa =folk FU >> Russian /Finn
qotu clan /Old Turkic
had clan /Hungarian



aša5 field, plot [szánto föld, termö föld] /Hungarian
(GANÁ)
ás=to dig, ásó=shovel "that which digs" /Hungarian
szá-nt=to plough, szá-nto=ploughed lands./Hungarian
isz-ap = muck, muddy, wetland /Hungarian
ganaj =fertilizer /Hungarian (2nd item)



aš-ag (eš+aka/ag). field [telek] /Sumerian
szeg = a measure of a piece of land (arch) /Hungarian
k-az=to dig (reversed suffix/prefix ?) [ásni] /Turk



ásal, ásar Euphrates poplar tree. [Eufráteszi jegenyefa] /Sumerian
szil-fa elm tree. /Hungarian
szál-fa= straight tree with small branches, log /Hungarian
sylan=tall & straight /Kazah
šol, šeli=elm tree /Cheremis, Mordvin
salix =elm tree /Latin



aški (éše+kid6) bulrush (Typha grass) [sáska] /Sumerian
sás, sáska bulrush, reed grass /Hungarian
sus-og (hushing sound of the reeds) >> sás ? /Hungarian



aš-kud (1)wedge (as a device to bar a door) [ék vagy vm ajto gát] /Sumerian
*š8kk­ =bar entrance, prevent /Ugor
gát = to bar, to dam, to prevent /Hungarian
akad=a snag, akad-ály= barrier /Hungarian
ag’sa=to hang, to tie up [lóg, felkötni] /Mongol
sag’ad=stop, hinder /Mongol
aš-kud (2) ramp [feljáró] /Sumerian



ašte need; necessity [kel, kiván, muszáj] /Sumerian
áhit- =desires, wishes for /Hungarian
szed =picks out, plucks /Hungarian
ašte desirable or beloved object [kellö, szeretet valami]/Sumerian
csat =to join, to clasp >sátor=tent /Hungarian
çat =to clasp, to tie > çatir=tent /Turk



aš-gab (1)(kuš=leather+gúb ?cover) leather-dresser [bör szabó] /Sumerian
szörm= a pelt, a fur wrap /Hungarian.
kab-át= a coat, köp-eny-eg=a robe /Hungarian
guba =a cloak of coarse knit, knoted weave /Hungarian
kepe-neg = a felt cloak /Turkic
*khapha =skin, pelt /Altaic
aš-gab (2)currier [futár] /Sumerian
hoz = to bring + kap=receive (deliver?)/Hungarian







asilal2 joy, gladness [öröm, boldogság]/Sumerian
szel-id tame, calm, contented /Hungarian







-a-ta after verb-suffix ['után' ige rag] { Gordon} /Sumerian
utá-n after, (n is a locative) /Hungarian







az (1) fetter [ lekötni ] /Sumerian
szá-l thread, string , szi-j=leather band /Hungarian
id-eg nerve, tendon, bow string [s>d] /Hungarian
*jante bowstring, taut string [szoros szál, ij ideg] /Uralic
sal let go [elengedni] /Turk
szá-ló to settle overnight, hotel.
az (2) bear [medve] /Sumerian
ös ancestor ? << the Ob Ugrians and F.U often had a bear totem.
az (3) myrtle [mirtusz] /Sumerian







azag taboo. /Sumerian
szeg-ni to break a law, taboo or command./Hungarian







azlag (1) fuller, felt-worker [posztó csináló]
szal-ag ribbon, band, leather thong/Hungarian
az-lag (2) launderer (a+zalag) [mosó, tisztitó] /Sumerian
lug wash/soapy water /Hungarian
lug-os alkaline water /Hungarian




najahuha Creative Commons License 2005.12.03 0 0 2072
Kedves provó !

Köszönöm. Valamelyik megoldást igénybe fogom venni.
Előzmény: provó (2069)
provó Creative Commons License 2005.12.02 0 0 2071
A magyar ősvallás kezdetei talán 100 000 évvel ezelőttre nyúlnak vissza Afrikába, vagy a Közel-Keletre. Mivel a homo sapiensnek a mintegy 160 000 évvel ezelőtt történt kialakulásakor is voltak vallási képzetei, ezért a később elkülönült magyarság a születésétől rendelkezett vallással. Ennek köszönhető, hogy legősibb szóbokraink némelyike  (pl: Ten, teng, döng, tűnik, tengely, tanító, tenger) egy már kiforrott vallásos világképet tükröz. Az, hogy a magyar ősvallás előképe az afrikai őshazából érkezett, különféle megfontolások (az afrikai és eurázsiai, sőt ausztrál mítoszok ősi, felületes rokonsága és a magyar nyelv korára vonatkozó újabb becslések) alapján feltehető, de nehezen bizonyítható.
Tiszteletes úr Creative Commons License 2005.12.02 0 0 2070

Látom, (p)rovó barátunk már válaszolt arra, hol lehet beszerezni a Magyarok Világszövetsége által rendezett őstörténeti konferencia anyagát.

 

Ez nem is baj, mert én nem ismerem az Intézet könyvterjesztői szokásait és lehetőségeit.

 

Kösz!

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!