Ez a rovat az Írástörténeti Kutatóintézet baráti körének a szélesebb nyilvánosság felé történő megnyitása kíván lenni. Be akarunk számolni az itt végzett munkáról, meg akarunk vitatni nyitott kérdéseket az előrelépés érdekében.
A székely rovásírás eredetét kutatva ugyanis sok új felismerésre jutottunk a kutatótársakkal, amelyeket érdemes megbeszélni. Azt is tapasztaltuk, hogy nagyon sok segítséget kaphatunk a nyilvánosságtól.
Így jutottunk például egy hun tárgyhoz, amelyiken székely betűs, magyar nyelvű rovásfelirat van. Így kaptuk a most bemutatandó honfoglaláskori keresztet is, amelyiken szintén van egy magyar nyelvű rovásfelirat. Az akadémikus "tudomány" mindezekről még - tudtunkkal - semmit sem tud, vagy nem foglalkozik vele.
Így találtunk egymásra és újabb segítőtársakra is, akik fordításokkal, nyomdai előkészítéssel és millió más módon segítettek nekünk, meg a tudományos kutatásnak. Illik valamit közreadni ezekből az eredményekből és érdemes a nyilvánosságnak ezt a formáját is kihasználni a továbblépés érdekében.
A rovat címében megfogalmazott állítást is megvitathatjuk (a google-ba beütött "Az Éden írása" keresőszövegre megjelenik a tanulmány), de van ezer más írástörténeti tárgyú megbeszélnivalónk is.
A rovatot rovó nyitja, de ezen a fedőnéven több munkatársunk is közreadhatja a véleményét.
az őstörténet címszó részlete (Kiszely Istvántól).
Az embertan régebben alaktani (morfológiai) vizsgálatokkal kereste a magyarság őshazáját. Az őshazát ott kell keresni, ahol ugyanolyan emberek éltek/élnek, mint a m-ok. Erre alapot ad a Stein Aurél (1862-1943) által 1913-15: föltárt Dzsungár-kapu közeli asztanai ujgur temető, melyből 1986: újabb 1200 sírt tártak föl az ujgur és kínai régészek. Az e temetőben eltemetettek alaktanilag (és élettanilag) ugyanolyanok voltak, mint azok, akik "magyar" néven a Kárpát-medencében telepedtek le. Bizonyító erejű tény, hogy a Kárpát-medencébe a magyarsággal olyan turáni, pamíri és taurid elemek kerültek, melyek Belső-Ázsia török népeire jellemzők, de Eu-ban máshol nem fordulnak elő.
- Az alaktani vizsgálatok mellett fontosak az élettani vizsgálatok. ALandsteiner vércsoport-rendszeren belül a m-okra jellemző O-s és B-s vércsoportgén-arány (31,05% és 17,90%) távol áll az europid és finnugor népekétől, viszont megegyezik Belső-Ázsia tör. népeinek arányával. E mellett a magyarságnál előfordul olyan más vércsoport-jelleg is (Diego [a+ D, mely Eu. egyetlen népénél sem található.
Az Eu-ban szinte ismeretlen "mongolfolt" a m-oknáI22,6%-os előfordulású, és az Eu-ban ritka előfordulású "tejérzékenység" (tejcukor-emésztő enzim hiánya) a "törzsökös" m-oknáI37%-os (mint Belső-Ázsiában). Am-ok bőrlécrendszere belső-ázsiai jellegű(az ívek aránya alacsony, az örvényeké magas).
A Gm-markerek vizsgálatánál kimutatták, hogy a m-oknál előforduló Gm abst és Gm ajb3 jelölésű génmarker az eu. népeknél hiányzik.
Az eddig végzett nemzetk. mitokondriális DNS-vizsgálatok is belső-ázsiai jellegűek, "más eu. népekkel való keveredésünket mutatja, de egyértelmű az, hogy a finnekkel és a finnugor népekkel nem vagyunk genetikai rokonok (Science, 2000. XI. 10. Semino, Omella-Passarino, Giuseppe et al.).
A két madár között a világoszlop (világfa, Tejút) ábrázolásával.
A Tejút tetején Napszimbólum (azonos Rá napisten egyiptomi hieroglifájával és a székely "ly" jellel - amely szintén a Naphoz kötődik, mert a Nap minden jó forrása a szibériai mítoszok szerint), derekán a Tejút hasadéka (az "us" rovásjel megfelelője).
Kosztolányi Dezső szerint a "lenni" nem egészen helyes infinitívuma a "van"-nak, mert a jövőidejű "lesz" igéből vezetjük le, tehát jelen helyett jövőidejű főnévi igeneve, ellentétben a "van" "vanni" és "vóni" (=volni) jelen és múlt idejű főnévi igenevekkel ("Van kenyér? Vanni van, de nem adhatok. [...] Volt termés? Vóni vót. [...] Lesz holnap tojás? Lenni lesz, de az nekem kell. [...] Ez is arra vall, hogy a volna és lenne nem mindegy."). (Nyelv és lélek, Szépirodalmi könyvkiadó, Budapest, 1971, "Kis nyelvtan" c. fejezet, 70. o.)...
"...Ami a módszereket illeti: sokféleképpen lehet közeledni a középkori forrásszövegekhez. A közeledés célja a módszerek sokfélesége közepette mindig egy, azaz az adott korról (esetemben maradjunk továbbra is a középkornál) akar valamit mondani a mának; kérdéseket megfogalmazva és megválaszolva amennyire és amennyiben lehetséges. Ismét néhány példával illusztrálva: a krónikaszövegeket felfoghatjuk a korabeli kommunkációs rendszer részeként (lásd Im Spannungsfeld von Recht und Ritual. Soziale Kommunikation im Mittelalter und Früher Neuzeit, Ed. Durchardt, H. Böhlau, 1997. [A jog és a rítusok közötti küzdőtéren". Szociális kommunikáció a középkorban és a kora újkorban]; vagy a közösségi származástudat korabeli szintű magyarázataként (lásd Angenendt, A.: Der eine Adam und viele Stammväter. Idee und Wirklichkeit der Origo gentis im Mittelalter", [Egy Ádám és sok ősatya. Ideológia és valóság a középkori nemzetségi származástudatban] in: Herkunft und Ursprung, [Származás és eredet] ed. Wunderli, P. Sigmaringen, 1994, 525.). Az etnikai hagyományok kutatása a korai szövegekben együtt járt az oral history felfedezésével" a középkor számára. A módszer a krónikaszövegek eredetének szétválasztását jelenti, azaz továbbra is annak boncolását, mit merített a szájhagyományból a krónikaíró, és azt hogyan értelmezte saját közössége számára. Ennek kapcsán fogalmazta meg a new philology-val (amelynek lényege a szövegnek kizárólag narratívaként való értelmezése) mint módszerrel kapcsolatos fenntartásait H. Wolfram, a kora középkor neves osztrák kutatója: a szövegek értelmezésekor különféle módszereket alkalmazhatunk, attól függően, hogy milyen kérdéseket teszünk fel. Ha történeti kérdések érdekelnek bennünket, tehát ha egyúttal meg kívánjuk érteni egy adott szöveg befolyását és hatását, nem érhetjük be csupán az irodalmi kriticizmussal." (Wolfram, H.: Origo et religio. Etnikai hagyományok és irodalom a kora középkori szövegekben", in: Aetas, 19 (2004): 2. 520.; a magyarul közölt tanulmány eredeti közléshelye: Early Medieval Europe, vol. 3. (1994), 1938.; illetve előadásként elhangzott a Kaliforniai Egyetemen). A módszertani alapelvek közelmúltbeli összefoglalását lásd Goetz, H-W.: Geschichtsschreibung und Geschichtsbewusstsein in hohen Mittelalter, [Történetírás és történeti tudat a kora középkorban] Berlin, Akademie Vlg., 1999.
A különböző megközelítési módokat taglalva végső soron le kell szögeznünk azt, hogy a Gyáni Gábor által piedesztálra emelt elmélet" egy megközelítési módot jelent és nem is biztos, hogy a történészét. Hiszen a történelemről, a múlt megismerhetőségéről gondolkodni elméleti szinten több tudomány sajátja. A filozófia, a történetfilozófia, az irodalomelmélet egyaránt megteheti, és szerencsére meg is teszi. A (történet)filozófiai, irodalomelméleti megközelítésen botorság lenne számon kérni a forráselemzést. Úgy gondolom, ezeknek a megközelítéseknek találkozniuk kell a történészek konkrét elemzéseivel; a középkorkutatók esetében pedig a nyelvi-filológiai háttér sem nélkülözhető. Ahogy egy ausztrál kutató fogalmaz: A módszertani viták folytatódnak és élénkülnek. Ahhoz, hogy válaszoljunk, szükségünk van a történelem globális ismeretére, a kis narratívák ismerete, és az egyedi epizódok különössége ehhez nem elegendő " (McCullagh, C. B.: The Truth of History, New YorkLondon, 1998, 306.) ..."
Hunor és Magor meséje évszázadokon át tanította őseinket a hunok és magyarok testvéri voltára, valamint arra, hogyan vándoroltak el eleink a közös ázsiai őshazából. Hiteles történészek feljegyzései, mondáink, hagyományaink, valamint hazai és külföldi tudósok egész serege állította és állítja, hogy a magyar hun eredetű nép. Hazai írók, mint Bonfinius Antal, Thuróczi János, Corvin Mátyás kortársai, I. Béla névtelen jegyzője szerint a magyarok a hunoktól származnak. Kézai és egyéb krónikák Árpád honfoglalását úgy írják le, mint a magyarok második bejövetelét. Habár Anonymus ezt nem mondja, félreérthetetlenül utal rá, amikor leírja, hogy Álmos Attila örökségét átvenni indult az új haza felé. Örökségi jogról beszél a Zágrábi és a Váradi krónika is.
Az Attilánál követségben járó Priszkhosz rétor nyomán már a VI. században egymástól függetlenül két szerző, a görög Prokópisz és a gót-római Jordanes is részletesen megemlékeznek a hunokról. Itt is azt olvassuk, hogy a hunnak nevezett népnek csak egy része hagyta el Szkhítiát és költözött Nyugatra, ezeknek lett a királya később Attila. Ugyanakkor még Attila életében megemlékezik Priszkhosz a hunok előbbi hazájában maradt népekről, az onugorokról. "Ha tehát az onugorok még Attila életében is Szkítiában maradt hunoknak számítanak, akor a magyar krónika hun történetének magja történelmi valóság kell, hogy legyen" (Dümmerth Dezső). Ebben a hun rokonságban hittünk, ebben éltünk mindaddig, mígnem némely XVIII. sz.-beli tudós komoly kísérletet nem tett hagyományaink megcáfolására. Azóta is folyik a vita, ám ma már nemcsak finn és török, hanem sok-sok egyéb eredet-elmélet is létezik.
Ilyen alkalmakkor elengedhetetlenül felvetődik a kérdés: Okos dolog-e elrugaszkodni hagyományainktól, ősapáink hitétől? Milyen jogon állíthatjuk, hogy mondáink, regéink és hagyományaink egytől egyig tévesek? Sajnos sokan úgy vélik, ami monda, az nem lehet tudományos. Dümmerth Dezső szavaival: "Ma világszerte vannak, akik úgy vélik, hogy tudományos vizsgálat csak az lehet, mely előre kész programmal, tudatosan szembehelyezkedik mindenféle hagyománnyal, és azt cáfolni igyekszik. Eszerint már a puszta indok nélküli tagadás is tudományosnak, felvilágosultnak számít, mert hiszen e felfogás szerint semmi, ami monda és legenda köntösben jelentkezik, eleve nem lehet igaz." (Az Árpádok nyomában, Bp. 1977)
A politikai érdekek mellett ez a felfogás indokolta, hogy az utóbbi kétszáz évben akadémiai tatárjárás pusztította hagyományainkat. A hun rokonságot legtöbben merőben megtagadták, s az ősi, dicső magyar múltat beledobták az Akadémia szemeteskosarába. Csak az utóbbi években sikerült lassan visszakanyarodni az évezredes hagyományhoz, miután a legújabb kutatások egyre inkább bizonyítják, hogy Sajnovics, Hunfalvi (azaz Hundorfer) és mások piromániában szenvedtek, s hogy a régi mondáink és történetíróink szava igaz. Ne hagyjuk hát figyelmen kívül hagyományainkat!
Tanulmányomban a hun-magyar rokonságról tanuskodó mondáinkat, hagyományainkat veszem alapul. Kutatási területem az óind vagy ún. védikus civilizáció. Ősi indiai könyveket tanulmányozva nyomon követtem a hunok, pontosabban az ephtaliták vagy fehér hunok és egy águk, a magák vagy magarok történelmét. Ma már tudjuk, hogy egy nép múltjának kutatásában nem elegendő a csupán nyelvészeti összehasonlítás. Én úgy vélem, hogy a mindenkori uralkodó vallás és civilizáció az, ami legjellegzetesebben rányomja bélyegét egy népre. (Például, a kereszténység felvétele óta számtalan latin szó épült be nyelvünkbe: templom, oltár, kereszt, szent stb.) S mivel a jelek arra mutatnak, hogy a magyar őshaza a mai Nyugat-Kína, Dél-Szovjetunió, illetve Kelet-Afganisztán területén létezett hol kisebbedett, hol nagyobbodott , ezért eleink több mint valószínű, hogy a védikus vallás és kultúra hatása alatt éltek.
A hindu megjelölést szándékosan kerülöm, mégpedig azért, mert pontatlan. Beszélhetünk brahmaizmusról, Visnu-hitről, Advaita filozófiáról vagy akár a Csárvaka, Gautama és mások által hírdetett materialista tanokról, de hinduizmusról nem. Ez a megjelölés azoktól a mohamedán népektől származik, akik a Szindu folyótól nyugatra éltek. Ez a folyó képezte akkor a határt, így a túlsó parton élőket szinduknak nevezték, de mivel a mohamedánok az "sz"-t "h"-nak ejtették, így keletkezett a hindu név. Figyelemre méltó, milyen sok helyütt írnak a Védák a hunokról. Időszűke miatt most csak néhány művet idézek (hamarosan megjelenő könyvemben részletesebb leszek).
A védikus civilizáció egyedülálló irodalma, az ún. Védák svéta huna-ként, olykor pedig szita (szittya?) húnaként ír a hunokról. Svéta fehéret jelent. Említés történik a hára hunokról is; hala vagy hára vöröset, míg a török qára szó feketét jelent. Így megállapíthatjuk, hogy a hunoknak két fő csoportja létezett, a fehér és a színes. Először is a Rámájanáról kell szólnom, mert ez a híres eposz közli a két királyfi és a csodaszarvas történetét; hihetetlen, mennyi hasonlósággal. Varáhamihíra Brhat Szamhitája az asztrológiáról, a különféle bolygók, üstökösök stb. hatásáról tanít. A 14. fejezetben azt írja, hogy a húnok (az akkori) Észak-Indiában éltek. A 16. fejezet arról tesz említést, hogy a svéta vagy fehér hunok népét a Kétu nevű bolygó folyásolja be leginkább, s akkor éri nagy szerencsétlenség őket, ha valamely üstökös farkát meteorcsapat keresztezi.
A Mahábhárata, a világ leghosszabb és legősibb eposza szintén sok értékes információval szolgál a hunokról. Mítikus eredetet tulajdonít nekik, azt állítván, hogy a hunok magától az isteni Nandini vagy Szurabhi tehéntől erednek. E mű szerint a hunok Észak-Nyugat Indiában éltek, s királyuk megjelent a híres rádzsaszúlya ünnepségen, hogy értékes ajándékokkal halmozza el barátját, a császárrá kikiáltott Judhisthirát (Szabhá Parva, 51. fej. 24. verse). A Matszja, Váju, Brahmánda és Bhagavata Puránák szerint 11 hun király 300 éven át uralta Indiát. Ayingar elmélete szerint a Védák először uttara- azaz északi-kurukként írnak a hunokról. Szerinte a hunok a Taklamakan sivatag észak-nyugati határán éltek, ezt a részt hívják a Védák Uttarakurunak.
A Manu Szamhita, a Védák híres törvénykönyve (X.43.44.) írja, hogy a hunok a kámbódzsa, török és egyéb törzsek mellett a védikus civilizáció szerves részét képezték, ám később távoztak Indiából. A Védák értelmező szótárában pedig a következő információt találtam a magákról vagy magarokról: észak-indiai harcos nép, kiknek papjai a napot imádták.
Az ilyen és ehhez hasonló információk (részletes felsorolásukra majd csak könyvemben kerül sor) azt sugallják, hogy a hunok a történelem előtti korokban India uralkodó rétegét képezték. A Védákban többször is közölt Parasurám történet (isteni inkarnáció, aki egymagában hadat üzent az uralkodó rétegnek, s kiűzte őket Indiából) és egyéb ( pl. numizmatikai) bizonyítékok alapján arra a következtetésre jutottam, hogy a hunok, mint az óind birodalom uralkodó rétege, szerves részét képezték a védikus civilizációnak, ám később az északi határvidékre vándoroltak, s csak jóval később, a Krisztus utáni V. sz.-ban (455-ben) vonultak vissza délre, az akkori India szívébe. Először vereséget szenvedtek Szkandhagupta császártól, de 465-ben bevették Pataliputrát, s (újra) megalapították indiai birodalmukat, amely egészen 542-ig, Mihirkula, India Attilájának haláláig virágzott. Ezekután az ephtaliták fokozatosan beleolvadtak a kései óind társadalomba (mindezt egy másik dolgozatom anyaga hivatott igazolni). Ayingar szerint tehát a Mahábhárata, a Puránák és az Aitáréja Bráhmana uttara-kurukként ír a transzhimalájiai hunokról, s több mint valószínű, hogy ez a megjelölés ugyanazt a népet jelöli, mint a kínai törnénetírók hszuingnu-jai, vagy a geográfus Orosziusz huni-jai.
Értékes, a hunokra vonatkozó feljegyzéseket találtam még különféle oszlopok és templomok felirataiban. Időszűke miatt ezekre most nem térhetek ki.
Ezekután lássuk, milyen egyéb nyomok mutatják a hunok-magyarok indiai múltját, illetőleg védikus kultúra-eredetüket. Evégett megpróbáltam párhuzamot vonni a magyar és szanszkrit nyelv, valamint a magyar nép és a védikus civilizáció hitvilága, hagyományai, szokásai, népművészete és zenéje között.
Kezdjük hát a nyelvészettel: Egyik kutatónk írja A magyar nyelv nyelvrokonságai c. művében (Nemesdedinai Zsuffa Sándor, 1942. Bp.): "Az ismert nyelvek közül a védikus szanszkrit a világ egyik legfejlettebb nyelve, mely filozófiai munkák megírására a legalkalmasabb, ugyanis ebben a nyelvben a legbonyolultabb bölcseleti meghatározásokra, igazságokra, tételekre, söt egész összefoglalásokra is egy-egy kifejezést lehet találni. Csodálatos, hogy a magyar nyelv a szanszkrit nyelvvel is őseredeti kapcsolatot árul el. Ez a kapcsolat igen ősi, talán a Rg Védában megörökített történelmi események idejéből származik, mert azok a fogalmak, amelyeket mi szanszkrit szavakkal egyező magyar szavakkal fejezünk ki, igen ősi időkre mutatnak. A szanszkrit és a magyar nyelv közötti ősi kapcsolat nem csalóka látszat, hanem valóság, mert azt nemcsak a néhány azonos hangzó ("cs", "gy", "ty", "ly"), vagy azonos hangzású és kiejtésű szó, hanem főleg a szerkezeti egyezés bizonyítja."
A tibeti szótár előszavában eképpen ír híres tudósunk, Körösi Csoma Sándor, akiről sokáig azt hitték, téves nyomon járt, amikor őseinket az ujguroknál akarta keresni, s csak most kezdi igazolni őt a tudósvilág: "Saját nemzetének pedig a szerző büszkeséggel jelentheti, hogy a szanszkrit tanulmányozása sokkal hasznosabb a magyarokra, mint bármely más európai nemzetre nézve. A magyarok dús forrást fognak találni tanulmányozásában, szem előtt tartván nemzeti eredetük, szokásaik, viseletük és nyelvük szempontjait, mégpedig azért, mivel a szanszkrit nyelv alkotása (más indiai nyelvekkel egyetemben) nagyon párhuzamos a magyaréval, mely különben eltér a nyugati Európa nyelveitől.
E párhuzamosságnak feltünő bizonyságul álljon a következő példa: A magyarban előragok helyett utóragokat találunk, kivétel nélkül, kivéve a személyes névmások esetét; és az igegyökből segédige nélkül, s csupán egy szótag egyszerű hozzáadásával többféle igealakokat formálhatunk: tudniillik cselekvő, szenvedő, óhajtó, viszaható formákat. Így van ez úgy a magyarban, mint a szanszkritban, s nincs szükség sem itt, sem ott a segítő igékre az összetett múlt vagy jövő idők formálásában, ahogy az okvetlenül megkívántatik az európai nyelvekben."Így szól Körösi Csoma a szanszkrit és magyar nyelv hasonlóságairól. Én még megemlíteném a szanszkrit és a magyar kicsinyítőképzők teljes azonosságát. A szanszkrit nyelv a "ka" és a "dzsi" kicsinyítőképzőt használja (példák!), míg népies változata a "ko"- t. Ezek megfelelője mind megtalálható a magyar nyelvben is. Pl.: napocska, fiúcska, leányka stb., illetve Fercsi, Karcsi, bácsi, öcsi etc., valamint Lackó, Ferkó, pejkó stb.
Az uttörő Körösi után több magyar kutató foglalkozott a szanszkrit és magyar nyelv összehasonlításával. Dr. Tóth Jenő indiai tanulmányai ideje alatt például kb. 1300 olyan szót gyüjtött, amelyek a magyar nyelv törzsi, családi, földrajzi stb. vonatkozású szókészletével mutatnak szoros kapcsolatot.
A Duka Tivadar által kiadott Körösi Csoma életrajz függeléke mint Csoma Sándor eredeti gyűjtését közli azt a kb. 250 szanszkrit szót, melyeket a magyarral egyeztethetőnek tartott. Az ehhez írt jegyzetekben olvashatunk a Körösi által kiemelt, Indiában szereplő, magyarral egyező családnevekről: Bala, Buda, Bodala, Barta, Bálya, Bod, Bede, Binde, Vajna, Beder, Vida, Bardócz, Bihar, Hari, Csorja, Sánta, Buja, Székely stb.
Mind a mai napig használunk olyan jó pogány magyar keresztneveket, melyek Indiában is népszerűek: Attila, Béla, Buda, Réka stb. A magyarral rokon hangzó szanszkrit szavakat most nem sorolom fel, de néhányat érdemes megemlíteni, azokat, melyek a legfontosabb jelentőségűek egy civilizált, vallásos kultúrájú nép életében:
Halálos ágyán Körösi nyomatékot adott annak a meggyőződésének, hogy hazánk ősi helységnevei, illetve a folyók és hegységek nevei szanszkrit eredetűek: Déva, Temesvár, Mucsi, Kartal, Buda, Baja, Tisza (Indiában Tiszta folyó) és Bihar. Ez utóbbi India egyik államának neve is, melyet az Encyclopedia Britannica szerint a fehér hunok alapítottak.
A nyelvi hasonlóságokról még órákig lehetne beszélni, de időszűke miatt térjünk át a a magyar és védikus hitvilág tanulmányozására, ezt is dióhéjban. Vegyük először is a lélekvándorlást, mert ez képezi a védikus filozófia és vallás talán legjellemzőbb tantételét. Mondáinkban, meséinkben ez természetes jelenség, a régi magyar hit szerves része. Pl. mondáink szerint Attila Álmosként született újra. Több szólásmondásunk ("hálni jár belé a lélek") valamint meséink mind a mai napig frissen őrzik őseink hitét a lélekvándorlásban.
A mítoszokban az emberi testből a halál pillanatában kiszálló lélek ismét egy új, növényi, állati testbe költözik. Példák erre: ..."miképp a meggyilkolt királyleány, mint jávorcsemete elősarjad"..., "a megholt leányból rózsa lesz"..., ellenben a csapodár, hűtlen nő "gyümölcstelen szederfává lesz"..., a csángó dalban pedig "a megholt kedves mint gerlice jő elő"....A bűnösebbek torz kinézésű vadállatokként, mint pl. kígyó, béka, farkas stb. formákban születnek meg, az enyhébb vétkeket elkövetők pedig szelídebb formákban, pl. galamb, lepke stb. képében. (Ipolyi Arnold "Magyar mitológia")
Mint már említettem, a védikus értelmező szótár szerint a magarok papjai a napot imádták. Ezzel kapcsolatban Theophylaktos történetíró eképpen ír: "A magyarok tisztelik s énekkel dicsérik a Napot s a tüzet...de imádják egyedül és istennek nevezik azt, ki a Napot, eget s földet alkotta."
A honfoglalás előtti magyarok legrégebbi részletes leírása arab nyelvű, Dzsajháni bakharai tudós és államférfi tollából származik, s Ibn Ruszta, valamint Gardhizi arab fordításában maradt ránk. Eszerint a magyarok tűz és nap imádó népek voltak.
A Védák szerint a harcos nemzetek vagy a Raghu- vagy pedig Szúrja-vamszához tartoztak. Az utóbbiak a Napot tartják eredetüknek, ezért azt imádják.
De a magyarok nemcsak a napot és a tüzet, hanem a szent aTurul madarat is imádták. Ez szerintem nem más, mint a védikus vallás Garuda madara, amit ma is imádnak Indiában, Nepálban és Bali szigetén. Az ősi magyar hit szerint a turul nem fizikai állat, hanem madár alakú, felsőbbrendű égi szellem, akárcsak Garuda. Erre utal Anonymusz is, aki világosan divina visio - ról beszél. Ethele király címere a koronás turul volt.
Tudvalevő, hogy a magyar táltosok lóáldozatokat végeztek. Ez a rituáció szerves része volt a védikus civilizációnak, s az "asvamédha-jagja" néven ismerték. A táltos vagy tátos szó egyébként igen érdekes, mert feltételezhető gyökere, a tat Brahmára, a védikus papokat és a kozmoszt teremtő félistenre utal. Több feljegyzés szerint (Bonfinius) táltosaink vegetáriusok voltak akárcsak az indiai bráhmanák , s főként jogurton, mézen, gyökereken éltek.
Úgy a magyar, mint a védikus ősvallásban nagy szerepe volt, van a bűvös, mágikus szavaknak (mantrák), mint amilyenek a ráolvasásokban is előfordulnak. Érdekes, hogy az indiaiakhoz hasonlóan őseink is ilyen mágikus szavak hatásának tulajdonították elért eredményeiket, mint pl. a sikeres gyógyulást, vagy akár a nyílvessző célbatalálását. A 108-as szám szintén nagy jelentőségű a védikus vallásban; mennyei, bűvös számnak számít (108 Upanisad, rózsafüzér szem, Krisna barátnői rangos cím stb.). Kézai Simon történetíró szerint a magyar nép 108 tiszta nemzetségből áll.
A történelemkönyvekben olvashatjuk, hogy a lázadó Vata szkhíta módra leborotválta a haját, s csak egy varkocsot hagyott a feje búbján. Priszkosz történetíró is tanúsítja, hogy a hunok egy copf kivételével körbeborotválták hajukat. Dugonocs-Apor Péter jegyzeteiből is kiderül, hogy a székelyek és magyarok hajukat mind leborotválták, a megmaradt varkocsot pedig felkötötték. Ez a védikus civilizációban is kötelező viselet volt, sőt, Indiában sokan mind a mai napig így tesznek.
Az eredeti magyar népviselet is igen hasonlít a közép-ázsiaira. A pendely vagy szoknya-gatya, a lobogó ujjú fehér ing és a kis mellényke mind-mind teljesen ismerttek az észak-indiai népviseletekben. Eleink hozták Európába a gombot (pitykét), lábukat pedig szépen csilingelő kösöntyűk ékesítették. Az indiai hunok szövő és hímző technikája, valamint a batikolt munkák rajzai és motívumai Európában csak nálunk mutatnak csodálatos egyezést. A kapudíszek és hímzések diszítőelemeiben sűrűn fellelhető a pávamadár, a lótuszszerű nagy virág és az ún. csakra, a nap szimbóluma. Sokak szerint, mint pl. Huszka, ezek csak nálunk és az indiai művészetben honosak.
Ami pedig a zenénket illeti, erről így nyilatkozott Kodály Zoltán: "Zenénk törzse éppoly rokontalan Európában, mint nyelvünk. Eredetiségéből ezerévnyi érintkezés, idegen hatás sem tudta kiforgatni" (Magyarság a zenében, K.Z. írása). Deben Bhattacsárja, aki az UNESCO megbízásából a világ majd mindegyik népének zenéjét tanulmányozta, a hatvanas évek végén egy gyönyörű dupla albumot jelentetett meg a székely-magyar, illetve a csángó népzenéről, úgy véli, hogy zenénk csak Európában idegen, Észak-Indiában viszont nagyon is ismerősnek hangzik. Ősi magyar hangszer a kagylókürt is, melyet Indiában ma is használnak. A cimbalom a kasmíriak népi hangszere (szantúr), a citera pedig nem más, mint szitara. Mindkettő felépítése hasonló: rezgőhúrok stb.
Lehet, hogy a rendelkezésemre álló idő rövidsége miatt mindez felületesnek hangzik. Hamarosan megjelenő könyvemben részletes, meggyőző érveket kívánunk felsorolni az ősmagyarok védikus kultúrájának igazolására.
Végül is Körösi Csoma Sándor szavaival szeretnék búcsúzni, melyek szerintem egyáltalán nem idejét múltak: Keressetek, kutassatok, mert az egész világ egyetlen nemzete sem talál annyi kincset kultúrájának gyarapítására, mint a magyar az ősindiai kultúra tárházában!
The Hungarian Legend of the Wondrous Stag is one of the oldest legends of the nation. It is so old that it is found in various forms among those nations who were the distant relatives or neighbors of the Hungarians, long before their settlement in Hungary. The meaning and the wording of the legends may have changed slightly but they all have much in common. Today the remaining legend is relatively short, whereas in the past it was probably much more extensive. However the Hungarian legend despite it's brevity includes in it many important points some of which can be found in most of the related legends found in other cultures. It is these points which show that once, in the remote antiquity, these people were neighbors or some were even related.
The symbol of the cosmos and the mother of the sun was symbolized as a large horned female doe. The great horned doe often was shown carrying the sun in her horns, in some cases the sun itself was symbolized as a stag the son of the doe of the legend. The following Christmas song told by the Hungarian regos (bards) illustrate the stag as the carrier of the sun.
Csángo Hungarian "Rege" 1. Csoda fia szarvas, ezer ága boga 2. Ezer ága boga, ezer fénylö gyertya 3. Szarva közöt hozza áldot napnak fényét 4. Homlokán a csillag, mellén a hold, 5. S elindul az égi Duna fenyes partjátol, 6. Hogy égi küldötként hírt adjon 7. A teremtö és gondviselö istenünkröl.
1. wondrous headed doe, with horns of a thousand branches and knobs 2. Thousand branches and knobs and of a thousand bright candles 3. Amongst its horns it carries the light of the blessed sun 4. On it's forehead there is a star, on it's chest the moon 5. And it starts along the banks of the shining heavenly Danube 6. That it may be the messenger of heaven and bringer of news 7. About our creator and caring god
The hind represents not the sun, but it's mother, the heavenly firmament, the cosmos, which carries the stars, the sun and the moon in it's "horns". For these reasons the Scythian stags often represented the horns of the stag like flames.
Hungarian version of the Legend of the Hind
(based on a compilations of several versions )
by Fred Hamori
A long time ago, thousands of years ago, in a distant land in Asia there was once a great and powerful kingdom. It was bordered by tall mountains in the north and a great southern sea in the south. From the mountains, two mighty rivers flowed southwards to the sea watering the flat lowlands. The people who lived there were famous for their arts, sciences and wisdom. They lived in abundance and plenty.
It was following the great flood that the people from the northern mountains settled here and founded a new land. The king of the land was the giant hunter Nimrod, the descendant of the great king Etana. (Tana in Hungarian, Kus-Tana in Kushan-Scythian, or Etana in Sumerian, the king who lived in the 3 rd millenium B.C. and according to the legend of Gilgamesh he established the city of Kish and the first Messopotamian empire, following the flood) Nimrod founded great buildings and cities and founded the great pyramid of the city of Babilon 201 years after the flood as a haven against future flooding (Simon Kezai, Gesta Hungarorum, ca 1282) and as a temple to god.
Nimrod was a mighty warrior king who also expanded his empire to include much of the northern and eastern territories and he and his people moved there, to the land of Evilath, following the confusion of languages. (Simon Kezai, Gesta Hungarorum, ca 1282) (according to Berrosus the Babilonian historian, Belas [Bel Nimrud] ruled for 56 years 130 years following the flood, and built the tower of Babel in the land of Sinear to the height of a mountain.) This land was latter called east Persia, and lay next to Northern India.
Here he married his first wife Eneth and she later bore him two twin sons called Hunor and Magor. He later had other wives and from them were born other sons and daughters who became the ancestors of the Parthians/?/Persians. (In the medieval version it was the Persians, the inheritors of the land of Iran, that are mentioned instead of the aboriginal Scythic Parthians. In other medieval references though it is the Parthians which are mentioned as being related.) The language of these people was similar to the Hungarians but not quite the same.
His first born sons were his pride and they spent much time with their father, growing up in the palace and later they accompanied him on his many hunts. Nimrod was a famous and great hunter who loved the sport.@foot(Bible, "like Nimrod, mighty hunter before the lord") During one of his hunting expeditions he took his sons with him. During the hunt he spotted some game and separated from his sons to pursue it. The two young men continued their own
search and came across a wonderous beast, a great horned doe, which shone in multicolor lights and it's antlers glittering from light. (Mahmud Terdjuman, Tarihi Ungurus "The history of the Hungarians", 1456 translated by Joseph Blaskovich, Prage, 1982)
Enchanted by the heavenly beast they gave chase to it. The animal lead them across glades and medows onward toward the west. At dusk the beast vanished so the two princes and their men camped for the night. At dawn the hind reappeared and the chase continued afresh. It lead them through foreign lands and across the mountains of Adjem (western Iran), through wild and dangerous swamps of Meotis (The Sea of Azov, an inlet of the Black Sea, was associated with Meotis because of the common ancient name of this sea and because the Magyars and Huns lived there before their settling in Hungary. It is unlikely however that this was the original sea of the ancient legend) until they entered a beautiful bountiful country. Here the hind lead them to a lake and jumped into it and disappeared. This swampy land, called Meotis, is surounded by the sea on all sides except one where a shallow swampy land connects it to the mainland making it difficult to enter. It is rich in birds, fish and game and is situated on the borders of Persia.
The two young men were filled with sadness and remorse because of the loss of the hind. They returned to their father and asked him to build for them a temple at the sight where they could retreat and contemplate and prepare themselves. They then lived in the temple for 5 years, and on the 6th year they were longing to return to the world when a great teacher came to them and thought them the ways of being a great king. (Terdjuman Mahmud, Tarihi Ungurus, 1456)
They and their men then left the temple and scouted the nearby territories. In the evening they camped and in the morning they awoke to the sound of music. They followed the source of the music to a clearing in the forrest where they spied the dancing and singing of young maidens who were celebrating the festival of the horn. The name of a hind is "horned" in Hungarian and this celebration was of the hind. The maidens in the clearing were the daughters of the Bulars and amongst them were the two beautiful daughters of the king, Dula. (Simon Kezai, Gesta Hungarorum, ca1282) (The persian version only has one prince, who similarly marries the queen of the women, who calles her self a doe with the name "sar-istani" Sraw=horned in Avesta.)
The two young men were so enchanted by the two princesses that they resolved to marry them, so they and their men kidnapped all the women and married them according to their custom. They settled on a great island in the lake, which was well protected. Their descendants multiplied and populated the nearby lands, founding the 108 clans of the Scythian nation. (108 was a "holy number" related to the astronomical rate of precession of the equinoxes. Its also a holy number among Buddhists and the Buddha himself was of the Scythian Sakia tribe.) The descendants of Hunor and one of the princesses became the nation of the Huns, while the descendants of Magor and the other princess became the nation of the Magyars.
The land of the Scythians stretched from north of the Black Sea to Central Asia as far as the city of Samarkand. Their country bordered the country of their father on the north and east. However a long time after the death of their father the kingdom of Nimrod fell to a foreign ruler from the west. This nation in later ages became Persia. (around 500BC) (See the Iranian legends of the struggles between Iran and Turan)
This is but the tip of the iceberg, because there is a lot more corroborating information about this legend from ancient Messopotamia. also from Assyrian and Babilonian records. The legend amongst our language relatives including FinnUgor, Huns, and others varies but is generally a star myth where the "great hunter" hunts the heavenly stagg (Ursa Major) and kills it around Christmas time. The sun which is held in its horns now escapes and becomes stronger, ushering in spring. However the calve of the stagg repeats the event every year.
In Hun art all the way from Mongolia and DungHuan caves of western China show the magical hunt of the stagg by two twins. Even our "western?" constellations Nimrod(Orion), Twins (Gemini) and the horned animal
(Taurus) show the hunt. The myth is Asian and Scythian but even Babilonians and others had the twin hunters part of their star lore.
The remnants of the Hun Legend of The Stag
According to the Byzantine historian, Procopius: The nation of the Utigurs and Kutigur Huns originate from the twin sons of a Hun king. The twins separated from their father during the hunting of the Stag. These Huns also had two princes called Mauger and Gorda (Magyar and Hunugur?) who ruled after the death of their father. It is quite possible that these were also related to the Magyars and ruled over them, since the Mauger name of the "Hun" prince could have been derived from the people/nation which he ruled, the Magyars.
Remnant of a Hun painting from Mongolia and stone carving from a column representing the heavenly stag.
Another descendant of the Huns are the Uygur (Yugor, Ugor) of eastern China which even in their name appears to be related to the Hungarians. In their legend a once great emperor had two sons called Tartar (Hunor) and Mungli (Maugor) who became the ancestor of the Tartars and the Mongols. [Abul Ghazi Bahadur, a 17 century historian of Khiva] This recalls the close association that the Caucasian Ujgurs had with the Mongol royal family and is tied to a later historical event, rather than to the original ancient legend of origin.
Mesopotamia
Amongst the many names of the god of wisdom and co-creator EA are Daramah, meaning great stag. Dr Bobula Ida's essay on "The Great Stag, a Messopotamian Divinity", Buenos Aires is an excellent analysis and comparison of similar words and customs with Hungarian Regös customs of the end of the year and the traditions of the stag. For those who would like this sent to them by EMAIL, drop me a note.
In Hungarian knowledge, wisdom is based on the root word Tan, Tud, while god is also Is-Ten. Therefore Tana is associated with Hea in meaning as well as Pisces. In the Sumerian legends of the antediluvian kings the legend of Etana is prominent. Etana's legend includes the visiting of heaven. In Hungarian mythology Nimrod is the son of Etana, just as in Kushan-Scythian "Kush-Tana" is the ancestor of the nation. In Asia Ten, Tien means god or heaven also and Teno was the title of Hun emperors as in early Egypt S-Ten. Similarly in Japanese.
In Persian legend of the very early (pre Arian) period when Iran was civilized by a western Mesopotamian ruler, Takma Urupi (Tana=Takma) whose wife was also Eneth. Eneth or Nana are names of the mother goddess of waters, rivers, and fertility among Mesopotamian and Scythian peoples. She was symbolized by Virgo.
Persian Version
In the legends of Iran the ruler Feridun, a Scythian king who was a descendant of Takhma Urupi (Nimrod), has three sons Tura, Sin, and Iredj. The first two stick together against the third son who inherits Iran. Tura becomes the ancestor of the Turanians, that is Scythians and Huns. Nimrod was known by several names in the Near East and was also symbolized by the constellations Sagitarius and Orion amongst the Turanian/scythian nations.
The Persian Legend of the stag is Scythian in origin: Prince Rustvan-shad (Rustam?), the son of the Chinese? emperor (an eastern emperor, more likely the HUNs not the HANs) was hunting while he came across a wondrous stag: his fur was blue (heavenly symbol), and his eyes looked like rubies, his hooves shone as though they were of gold.
This stag always lead him on and eluded him, he never could catch him. Finally it lead him to a small lake where it jumped into it's center and disappeared. The prince therefore camped and went to sleep and when he awoke he heard gay laughing and music. Following the sounds he heard, he came to a wondrous marble palace, and there surrounded by a dozen beautiful young girls, sitting on a throne a beautiful goddess of a girl. He asked her who she was, and she replied "Only a tame DOE, and my name is Sehr-istani." (Old Iranian sraw=horn, Hungarian szarv, while Isten=god in old/pre-Iranian and Hungarian.)
Egyptian Chase of the Ram
Whether we illustrate the story as the chase of the Stag or Ram is irrelevant because the name of the stag is based on the word horned, and can be any horned animal which is the symbol of the rebirth of light. The Egyptian Cushite version of the chase explains the chase of the "Horned" by the national ancestor-god-hero Osiris as follows.
As to how the ram became the symbol of Ham, the following tradition survived. --When Osiris was returning home after his triumphant African tour, he and his army were unable to find water and were in a terrible state of dehydration. They were on the verge of death when a ram appeared in front of them. They viewed the appearance of the ram as a heavenly sign and they at once gave chase. To their great astonishment and relief the ram lead them to the shade and cool waters of an oasis. Osiris (Dionisus) explained the event by saying that the ram was Amon (who is symbolized as a ram) and to show his gratitude he raised a temple to his honor on the spot. Amon was elevated to the stars as the constellation of Aires (the ram) so that when the sun is in the house of Aires in spring, nature shall revive it's life. The Egyptian dictionary explains the word Cush to also mean tomb RAM, and this word is in accordance with the Hungarian word for ram KOSH. Nimrod and his people were Cushites and they also ruled Egypt at one time before founding Babylon.
The Greek Version
The Greeks also inherited many legends from their Scythian neighbors, which included distorted versions of this story. Many Scythians were hired into Greek armies, and some were servants. Certain Scythians became prominent teachers in Greek cities.
In the Greek story the twin sons of Zeus and Nemesis are known as Castor and Pollux. (GEMINI) Cas-tor and his brother Pollux steal the daughters of Leukepius. (LEUK=white) Cas-tor is the Cushite Tura, a son of Nimrod after whom northern Mesopotamia (Eturia) and the Aral and Caspian lowlands (Turan) were named. Pollux or Poly-deuces is Polly=Apolo is the sun god whose other Near Eastern name is Makar (MAGOR). Zeus was once a king in the Near East, a Kushite king (NIMROD) which the Greeks deified.
Another Scythian legend recorded by the Greeks states that the sons of the Scythian king named SCYTHES were Palos (Polux) and Naes (Castor, Nesus are ancient ancestors of the Cushites). The meaning of SAKA, from which Scyth comes from means Chief, Lord.
Another Greek recorded the legend of the MEGARI of Anatolia, and of course translated it into it's Greek equivalent, with slight changes. Here Zeus marries a Scythian Nymph of the area, and from their union is born Megaros, the ancestor of the people of Megari. Again the Scythian connection is emphasized with the results that the Megari, Magyari nation is created.)
Finnic Version
In the Kalevala, the Finnish national epic, the stag is the favorite animal of the queen of the underworld (Yumala), which leads the hero to his doom. Kaleva is the mythical kingdom where much of the epic takes place. It could be equated with Kalama of the Sumerians, the name of their country.
Ugrian Version
In the legend of the Ostjak, the hunting pair, with their whole tribe are hunting for a raindeer. The animal baited them on towards the north, where finally it turned into fog. In the age, when the first ice-rain (snow) began to fall. (The coming of the ice age trapped the hunting nation?)
In northern Siberia, the heavenly raindeer, symbolized by the big dipper, steals the sun, and that is why there is no sun for half a year in the arctic. When the mythical hunter, who is often symbolized by a bear, kills the female reindeer, it starts the new days.
This is an important key to the stories, for the chase after the stag is a hunt for the return of the sun, which during winter is taken away by the stag. The hunters are searching for it's light and heat. Perhaps a southern migration from northern pastures with the coming of winter? The recapturing of it (the sighting of the southern constellation?) then brings back summer. The girls of the legend are the does, the daughters of light (Leukepius in Greek), who return the light and fertility of the sun. For that reason they have names which indicate "light, white, burning.." Dula=Gyula,Gyul..., Sar=gold,light, stag. Bular or Bugur=stag in Turkic.
Japanese version
The twin brothers chase the stag. They get into an argument, probably about which way the stag disappeared, and one brother goes east and finds Japan, while the other goes west.
Maya Indian version
The sons of Hun Hun-apu, the god of the hunt, are the heavenly twins [GEMINI],known as Hunapu (HUNOR) who is warlike like his father and Ixbalenque (MAGOR), who is more peaceful. Their adventures, with their 400 warriors includes the kidnapping the women. Their jealous half brothers chased them, but they turned them into monkeys (i.e. make monkeys of them?).
A derék Hámori Alfréd barátunk jó szolgálatot tesz a nyelvtudománynak. Honnan van az anyag és hol a folytatása? Jó lenne a magyar szavak alapján sorbarakni (az egészet), hogy könnyen használható legyen. Bár itt az indexen szerencsére könnyű rákeresni egy-egy szóra.
Lexicon of Sumerian Logograms by John A. Halloran Ural Altaic Comparisons by Alfred Hamori March 14, 1999
Copyright 1996 John Halloran & Alfred Hamori. All rights reserved.
The format of the listing is bold word, english meaning [a>b sound change] [Hungarian meaning] {special reference} /Language
_a, e4 /Sumerian 1) water 2) watercourse 3)canal /English 1) viz 2) folyam 3) csatorna-árok /Hungarian *jú-ke- =to drink, [inni] /FinnUgor _a-gu =drink, [ital] /Mongol i-sz =drink, á-z=get soaked, /Hung e-sö =rain, i-z-ad=to perspire, /Hung i-ch=drink' [ital] /Turk *jo-ki =river [folyo] /FinnUgor -jó =river suffix, (major) river, fo-jó /Hung jol=brook, [patak] /Old Turkic jul=brook [patak] /Uigur jül=a spring, [forrás] /Turk yo, ho river [folyó] /Mandarin Chinese ár-ok=irrigation ditch, é-r=rivulete /Hungarian isz-ap=mud at bottom of water /Hungarian a, e (4) seminal fluid [magfolyadék] /Sumerian i-z =old expression for clans. /Hungarian a, e (5) offspring (genetive) [ leszármazot, eredet, genetivus rag ] /Sumerian -é, -ja [j>?] genetive /Hungarian ir-mag (archaic)=descendant, issue /Hungarian a, e (6) father / [ apa ] /Sumerian o =elder, old ap-ó=old man, /Hungarian a, e (7) tears; alas [ sir, jaj ] /Sumerian aj, jaj=alas, woe /Hungarian aru =cry, weep, lament [sir, siránkozik] /Dravidian a, e (8) flood.[ ár ] /Sumerian á-r=flood , á-z=get soaked, i-sz=drinks /Hungarian ya-ru, a-ru =river [folyo] /Dravidian (9) locative suffix (where,in,when) [helyhatarozo rag, hol,be, mikor] /Sumerian *e, *i =this [e, ez] /Uralic e-ttä =that [az] /Finn e- =this, a- =that /Hungarian (10) definite article, nominalizing suffix "the" [ a ] /Sumerian a =the, e=this /Hungarian e=this, [ez] uv(a) =that [az] /Dravidian uv(a)=that [az] /Aleut Eskimo
Since there is no symbol for Y in Sumerian it is often ignored, but in certain cases it is the only consonant in the word (semivowel), so a "i-" or even a "g" is sometimes used to substitute for it as in "gig".
ab /Sumerian window, niche. [ablak, alvo hely/vacok] ab-lak =window (lak=abode) /Hungarian ap-tu =window, opening /Akkadian (~ ub =cavity,room [üreg, szoba] ) váj [b>v] to cut out, hew out, nick, /Hungarian szoba =room /Hungarian vá-g [b>v] to cut. /Hungarian ev, ap [b>p] house /Turkic
Archaic houses were a combination of shallow ditch on top of a mound covered with an interwoven branches for walls, then thatched or covered with branches and skins. The later jurts and buildings required interlocking frames which were not required in primitíve buildings. The common association of such a home with a nest in several of these languages illustrate the similarity. (see Gud in Sumerian and Dravidian).
ab-lal3 bird niche, nest (ab+lal) [madar vacok,fészek ] /Sumerian öbl- =niche, depression, concave, bay /Hungarian 2nd part -lal 3 ? p>b le-ül =sit-down, settle ? /Hungarian ep, ev =house /Turkic wápi =nest of a bird /Samoyed vac-ok [b>v] =primitíve temporary shelter/bed. /Hungarian ip-e >> i-e =house, home < shelter /Old Japanese
aba lake; sea. [to, tenger ] /Sumerian abi =hole, pit (well?) [luk, ?kut ]/Hurrian öb-öl =bay, inlet /Hungarian öbl-ös= a depression, cavernous. /Hungarian öbl-it=to rinse, wash down /Hungarian üpl-ün =wash, clean [mos, tisztit] /Hellene áp-ol =to nurse, take care of (someone) /Hungarian ap-ad =receding water /Hungarian
abba (1) father [apa] /Sumerian apa=father, após=father in law /Hungarian ba-k=male animal, bag-zik=animal sex /Hungarian aba, =father /Turkic aav=father [apa] p>v /Mongol apa =father [apa] /Korean abba=father [apa] /Aramaic ( Semitic languages) apa(n)=father [apa] /Dravidian abba (2) elder [ idös,bácsi ] /Sumerian ap-ó =very old man, ap-os=father in law, /Hungarian av -ul [p>v] =to become old, outdated /Hungarian ó =old [p>?] =Hungarian *oma =old =Uralic ab =very old (?) /Turk-Soron awić-ka= old [b>w] /Anc Turk áp-ol= to help heal, take care of. /Hungarian abba (3) ancestor [ös] /Sumerian -bol = from out of, source (noun suffix) /Hungarian ápa, ópä =grandfather [nagyapa] >> bear [medve] /Ugor Vogul ópä-r? =family name, [családi név ] /Ugor Ostjak oBras= great grandfather [ösapa] ./Ugor Ostjak
áb_ [p>b] domestic cow.(?milk cow) /Sumerian be-gy-es=large breasted (woman or fowl) /Hungarian *päd' =to milk a cow /FinnUgor fejt p>f = to milk a cow /Hungarian pedams=to milk a cow /Mordvin FU piim =milk /Estonian pid = to milk a cow /Dravidian
abrig << (a+barag?) a purification priest [ tisztito pap] /Sumerian für-dö=bath<steam bath< to boil= forr [p>f] /Hungarian ibrik = type of wash bucket. /Hungarian
_abul city gate [város kapu, város bejárat ] be-jár-at =entrance (to a place), bel- =inner, be- =into /Hungarian
_ab-zu the sentient sea [ a tudo tenger] _ap-ad=sinking water, _ap-ály = low tide /Hungarian *sapp- =dry out? /FinnUgor hab-zo = waving, turbulent, foamy (see hab) /Hungarian 2nd part zu=wisdom, the sea personified as a god [tudás/ész, a tenger, mint istenség ] ész =mind, wise, zá-p=wisdom tooth /Hungarian isz-ap =mud at bottom of lake/sea which is the stuff used by creation myths to create like and man. Hungarian, Finnish, Sumerian and other myths have this theme.
ada, ad (1)father [atya] /Sumerian atya =father, patriarch /Hungarian -tol=source, from, tö-ke=root stock /Hungarian att =father /Estonian ata=father /Samoyed *ata =father /Turkic adam =father, ancestor /Turkic etem=man /Chuvash ata =father /Elamite attan =father /Dravidian atu =father /Mede atta=father /Hittite otta =husband, otoko=male /Japan ata =father , ad-am=man [UA] ada, ad (2) shout.[kiált] /Sumerian du-ma=loud/inconsequential talk, big talk, yak [slang] /Hungarian dad-og=stutter /Hungarian dal=folk song, dal-ol=sing /Hungarian dahl, tahl=song [dal] /Old Armenian te =to say [mondani] ./Old Turkic duu =to say [mondani] /Khazak tale, tell /English ??
_ad3,6 (1) carcass, [dög ] /Sumerian _adda2 corpse [holt-test] /Sumerian *kole- =to die [meghal] /Uralic xotta =to die /Ostjak ug kul, kal = devils of death, sickness /Uralic holt =carcass, corpse, dead body /Hugarian kattai =body, corpse [holttest] /Dravidian catta = to die, death [meghalni, halál] /Dravidian ad, adda (2) skeleton [csonváz] /Sumerian hát= the back, (backbone), border, effect /Hungarian got=back [hát ] /Turk kic =back, rump,but [hát, segg] /Osman Turk _ato =back [hát] /Japan _aa-t =backbone [hát gerinc ] /Old Egypt
_ád (1) to dispatch, [elküld vagy leöl] /Sumerian _üld-öz =pursue, persecute, chase /Hungarian ád (2) send.[küld] /Sumerian k-üld =to send [ki + üld ?=out+chase/send] /Hungarian áld-om-ás=a religious sacrifice[send to god] /Hungarian end-zi= dowry,inheritance /Kazah, Mongol
_ad-dir ferry; bridge .[ híd, komp] /Sumerian (ída/íd+dirig/dir) id=river [ügy/patak] +dirig =cross over (áttér) /sumerian ügy=rivulet + tér_ =return/cross /Hungarian híd = bridge <<? köt =tie (together) /Hungarian út =roadway, út-az=travel, ter-el=to shepherd animals /Hungarian aut =portage road between rivers. [folyamközi átszáló] /Ug Vogul wuette =road, way [út] /Samoyed Selk >From portage > bridge >> road, also to tie together. Apparently the original roads were the streams and rivers.
addirx wage [fizetés vagy adó] /Sumerian *anta=give [ad] /FinnUgor adó = tax < ad=to give, te-sz=to do /Hungarian itu =put, deposit, place [tesz] /Dravidian
_ada-men(2,3) (1)argument [veszekedés] /Sumerian tám-ad = to attack, revile /Hungarian _ada-men (2) fight [veszeked,hadakoz] /Sumerian had = a unit of soldiers, clan, ( há+boru= war ) /Hungarian xónt=army, unit of soldiers [katonahad] /Ug Vogul xanDe=Ostjak, men [Osztjak férfiak] /Ugor Ostjak hada-koz =to be fighting, waging war /Hungarian Adamén =a Hungarian prince 9th cent./Hung kunta, kansakunta=nation [nemzet ] << koda =house [ház] /Finn *kunta =army, ?clan [nemzetség] /FinnUgor kond =men [férfiak], kant-am=warrior [katona] /Dravidian See Sumerian gud 2 [k>g] =warrior [katona] /Sumerian
agar 2,3 field [termö föld v rét ] /Sumerian. ugar =fallow farm land, waste land. /Hungarian
_aga (1) turban, [turbán, csákó] s>? (see sag =head) /Sumerian _agy the brain/skull (peak of the head) s>? /Hungarian csákó peaked cap, pointed cap /Hungarian _aga (2) crown [korona] /Sumerian aga-ncs =branched horns of a deer/etc /Hungarian ék- decoration, jewelry, wedge shape /Hungarian The horns of a stagg were often worn by shamans as a crown.
agar-in beer-wort [sörben használt növény keverék] /Sumerian
a-gam swamp (a=wet+gim=like?) [ hany ] /Sumerian *xam- moor,swamp,wetland /Ugor xam-sin tundra, moore /Ug-Vogul xam-es moore [láp] /Ug_Ostjak hány, hany (m>n') wetlands, swamp /Hungarian kin-t outside, ki =outward /Hungarian konné in the woods? [ erdöbe ] /Samoyed
agrun inner sanctuary [belsö szentély/védet hely]/Sumerian. ker-t orchard, garden +n=locative < kerit=to enclose, fence in /Hungarian hring earthen fortification /Avar Hun kir earth /Turkish
áhi, ah5, á (1) arm [kar ? ág] /Sumerian [ g>h] ág branch [ng>g] /Hungarian tag body member /Hungarian ka-r arm /Hungarian & Altaic *a?e arm /FU?Ugor ng>n' új arm sleeve (ruha új) /Turk [g>j] tag, tab branch [ _ág] /Ugor üye member, toqum=clan /Turk áhi, ah, (2) wing; k>h héja hawk ?? /Hungarian áhi, ah (3) horn; k kör-öm claw, fingernail, kürt =horn instrument /Hungarian áhi, ah (4) side;[oldal] -ho-z, ho next to, up to, to /Hungarian áhi, ah (5)strength [erö] kar, kor big [nagy, me+kora] /Hungarian áhi, ah (6) wages [fizetés] /Sumerian ha-sz-on profit {instead of wages} /Hungarian kap receive, grab /Hungarian & UA Possibly related to "hu =10, as 10 fingers " [10 / ?új] /Sumerian
-ak-, -ag- genetival infix 'of' /Sumerian [ng>g] -nak, -nek, -a, -e, -ja genetive 'of' /Hungarian -an =genetive suffix /Finn [ng>n] -na, nan =genetive suffix /Turk [ng>n] Some claim that the true Sumerian Genetive is not ak but n.
-ak numeric suffix /Götz (ng>k) -ik=numeric suffix (sequence number) [ ex: más-od-ik=2nd] /Hungarian -k =plurál suffix [others have it as 'n' ] /Hungarian (ng>k) ex: ú-imin-AK-am-AK-a /Sumerian
-ak, -ag to do, make & suffix [teni, csinálni] /Sumerian -og do, make suffix (also word creating/defining suffix) /Hungarian -ak, -ag act [teszik] k>g -ong repeatedly doing suffix. /Hungarian -ik special verbal suffix /Hungarian
aka, ag, a5 (1)to listen,[hall] /Sumerian *kule or kúle hear [hall] /Uralic *khül =ear, hear [fül, hall] /Altaic hal =to hear, hal-gat=listen /Hungarian kuulla = hear [hall] /Finn aka, ag hearken, (2) [ halgas/fígyelj ide] /Sumerian kul-ak = ear [füll] /Turk kul-kak =ear [füll] /Osman Turk kol-ak=ear [füll] /Tatar Turk aka, ag give heed (3) [ halgat (rá)] /Sumerian hal-gat =heed, ha-ng=sound /Hungarian aka, ag to pronounce(4) [kiejt ] /Sumerian ki-ej-t=pronounce [ki = 'out' prefix ] /Hungarian aka, ag to do, to act (5) [tesz,tet, -og] /Sumerian -ag, -ak,- gat =suffix of making, doing, acting /Hungarian aka, ag make (6) [tesz,csina'l] /Sumerian ké-z=hand > ké-sz-it=to make, kész=done /Hungarian käte, kasi=hand /FinnUgor aka, ag to place (helyez)(7) /Sumerian hely-ez =places, appoints, he-ly =place /Hungarian *ki (-me) =place, ablative sufix /Ugor köj =town /Turk also KI is a place/town/city suffix in Summerian.
akani udder [tögy] /Sumerian kan-ca= female horse, mare /Hungarian kan-csó = a spouted pot /Hungarian
akar leather armor [bör páncél] /Sumerian. ? kör-öm = horn (?horn covered)/Hungarian *kap(h)a kin [bör] /Altaic
al- v-prefix similar to DU /Gord -*d'>-l modal prefix, used before stative verbs indicates distance, the speaker not involved -ol, -ál, -el, -l =is being, doing [verbal suffix ] /Hungarian example: szá-l, tal-ál, kar-ol, dum-ál -ló, -ó =indicates an indetermined pronoun /Hungarian
al digging stick [ásó bot] /Sumerian lap-át shovel < lapoc-ka=shoulder blade /Hungarian al hoe; spade,mattock [ásó, ]/Sumerian ül-tet to plant /Hungarian áj hollow, opening /Hungarian *aNe hollow, opening /Uralic
al protect from evil [olt] /Sumerian (DEL 18) also see sumerian alad =male protective spirit [védö szellem] /Sumerian haldi >khaldi chief Urartuan god [urartu fö istene] /Urartu ol-t =to protect from evil,harm, innoculation /Hungarian ál-d =to bless /Hungarian eleve =name of god /Hungarian fel-áld-oz=to sacrifice up /Hungarian ult-ém =to pray /FU Cheremis alt-an =promise /FU Mordvin *ale-(tte-) =to attach to ??/Ugor
al-ad (1) a life force [élet erö] /Sumerian *elä live /Uralic le- to be, to live, exist /FinnUgor *wole to be [lenni, vala] /Uralic él-et life, vala=to be /Hungarian el-ik birthing (animal) /Hungarian enik birthing ?animal (l>n) /Turk élö living. (English a = é) /Hungarian le-ni to be, to exist, lét=existance /Hungarian le-sz will be, will have /Hungarian al-ad (2)a male protective spirit. hal-di chief god /Urartuan *ele(tte) > bless, attach [áld, hozákapcsol] /Ugor ele-ve arch expression for the holy spirit./Hungarian el lord [ur] , high [magas,fel] /Hurri, Dravidian áld bless, sacrifice /Hungarian
alang, alam, ál (1) image [kép, alak] /Sumerian ál_= substitute, fake copy, not real /Hungarian alang, alam, ál (2)appearance [ kinézés, alak ] /Sumerian lá-m =indeed, as one can see /Hungarian al-ak = a form & immage /Hungarian lá_-t = sees /Hungarian al-k-ot = create (often a form) /Hungarian alang, alam, ál (3)statue [szobor] /Sumerian áll= to be stationary, standing, erect /Hungarian *salke =to stand /Uralic alang, alam, ál (4) figure[ bábu, alak] /Sumerian ál-arc =fake-face, mask, alak=form-image /Hungarian
alal pipe, conduit [csö, vizvezetö] *ala =under /FinnUgor -al=under /Yukagir alla =under /Finn al-ul=underneath, ala-tt=under /Finn ala-g+ut = tunnel (ut=road) /Hungarian al-in =under, *al=lower, *ej=lower side /Turk
_allalx , _alla (1)net,[háló] /Sumerian [k>?] *kale net [háló] /Uralic kalin net /Finn háló net, web, /Hungarian kelep-ce trap, ensnare /Hungarian khulp, khulep=net [háló] /Ug Vogul _allal, _alla (1)seine [huzo v keritö háló] hajl bend down /Hungarian _alal, _alla (2)crab [rák] /Sumerian olló scisor, ?scissor like pinchers, él=sharp /Hungarian
?m, ?m (1) who, which [ki, mely-] /Sumerian *mV =what [mi?] /Uralic [V=any vowel] *mV=interrogative [kérdö szó, mi?] /Altaic ?m, ?m (2) what [mi?] /Sumerian mi what, mely-ik=which, lám=it seems /Hungarian ám 1=indeed it is, ám 2=although.. /Hungarian mä - =what [mi?] /Ug Vogul mo- =what [mi?] /Ug Ostjak mii=what [mi?] /Zürjen FU ma =what [mi?] /Votjak FU mikä =what for [mi-nek?]/Finn mis, mi, me =what?[mi?] /Estonian em-ez=this one (as this) /Hungarian ?m, ?m (3)(same)as, like [mint] /Sumerian min-t =just like/as, /Hungarian más =replica, copy, más-od=2nd /Hungarian min-ta = the original form, example /Hungarian
?m- v-prefix , "it is indeed, is" (elörag ám ) /Gordon /Sumerian ám =is indeed, ám-ul=awed [1] /Hungarian ám =although [2] /Hungarian
am3, ama to be [lenni, van] /Sumerian man to be /Hurrian man > untu > ul=to be [vala, van, lenni] /Dravidian *wole to be [m>w] /Uralic *bol, > ol- to be [m>b] /Altaic vala, van to be, to have [m>v] /Hungarian
ama mother [anya, emét] /Sumerian eme=mother /Mongol, Manchu *emä =woman, mother /Uralic ana =mother /Turkic ama/eme/ana/ene/nu/nö, /Ural-Altaic amma =mother, matron, lady /Dravidian *oma =old [see mu=year] /Uralic Emese=mythical mother of the Árpád dynasty /Hungarian emse =sow, mother /Hungarian emä =wife, mother /Finn emei =mother /Yukagir ama =wife /Chuvash eme =wife /Kalmuk ama =mother /Korean emi =aunt /Azeri Turk *a?a =mother [m>n'] /Uralic ani, a?i =mother /Tunguz ani=mother /Hittite anyai =mother, nin=woman /Dravidian anya=mother em-ik=to suckle, eneh=cow, female deer /Hungarian nö=woman, nén=aunt, néni=lady /Hungarian
áma, am wild ox or cow (aurochs). m *metsä outer lands, wetlands, wilderness /FinnUgor va-d [m->v] = untamed or uncultivated, va-d-on [m->v] [wilderness] /Hungarian va-t-ni = the grasslands, wilderness, /Hunish eneh=cow >> ünö = doe [-m->n] /Hungarian ine-k =cow /Turk ünay =cow /Mongol ----------reference only-------- [Farsi] tahine=cow (for reference!!) [Hungarian] tehén=cow (modern)<[ tej=milk+eneh=cow]
ama4,5: living quarters; room [lakás, szóba]/Sumerian ev =house [m>v] [ház] /Turk ab, ap =house [m>b] [ház] /Tatar óv= protect, ovoda=nursery [m>v] /Hungarian *wVj =beware, see/watch, [fígyel, örköd] /Ugor
am-bar marsh; reeds [mocsár, nád] /Sumerian (imi/im clay, mud+bar dirt?) metsä originally meant outer, far, peripheral boundary land. Marshy, river bank etc/FinnUgor This became forrest in Finn and grassland pasture land mezö in Hungarian. mesze=far. maa =land [föld] /Finn maa=land [föld] /Estonian möö =land, soil [föld, talaj] /Ugor mocs-ár =swamp, mos =to wash, watered (indicates that wet, watery) /Hungarian meu=to wash, mat=land/country /Akkad sze-mé-t = muck, mess, slop. ??marsh /Hungarian
_an sky, heaven [ég, meny, égisten] /Sumerian *seng sky [ég] /Uralic *teN =sky, god [ég, isten] /Altaic *änNV- =burn, fire [ég, t?z] [n,>nk>g] /FinnUgor *säNe =sky, shine, air [ég, fényes, levegö] /FinnUgor jen-es =heaven (s>y) [meny] /Ug Ostjak a??e =weather [idöjárás] /Lapp ----also ------- *mi?e =heaven /FinnUgor main'u =heaven /Iranian Avesta meny=heaven /Hungarian [Iranian mainyu] me?-il =heaven /Mordvin muenje, /Lapp minu, vin =heaven?sky /Dravidian _an (2) high, to be high (nagy, magas leni) /Sumerian f-en high above, fény=shine < pen /Hungarian nö-l=grow, na-gy= big, grand /Hungarian > naj =lord/Ugrian jäni =big, great [nagy, hatalmas] /Ug Vogul _in =ascend, go down [opposite] /Turk _an grain ear [kalász] /Hungarian nö-vény = a plant, len=flax /Hungarian An old Hungarian child game's words, is a recreation of a prayer to the sun god. -------------------------------------------------------- AN-TAN ténus szur raga témus, Szur raga tiki taka, ala bala Bambusz." Sounds nonsensical but it makes perfect sense in Sumerian with very small correction. *daN teN teN seN on, an (Uralic) * daN - teN- teng/ ding-ir -tengri (Altaic)
ánga,áng, áka, ám (1) to order,command [parancsol] /Sumerian kiá-lt=to shout, ug-at=bark, shout /Hungarian eng-ed = to allow, be obedient /Hungarian ánga, áng, áka, ám (2) to measure; to check [mér, vizsgál] /Sumerian *mer =measure /FinnUgor mér = to measure /Hungarian
ám (1) to love [szeretni] /Sumerian ám-ul to be in awe, to faint /Hungarian koma = buddy, pall, favorite friend /Hungarian ám (2) favorite [kedvenc] /Sumerian komi, suomi =clansman/nation, /FinnUgor
an-zal-ub: reed pulp [nád belseje] /Sumerian an =high +zal+ -ab, -ub=suffix of inanimate objects/Sumerian szal-ma = straw (szal= something with a thin stalk+ma = like)/Hungarian
an-zud2, a mythical giant bird [mitikus óriás madár] /Sumerian an-zu2 vulture, eagle [keselyü sas] /Sumerian an- = (adjectival suffix ) high [magas] + zu(d) sas [ d>s] eagle /Hungarian zuz [ d>z] falcon type [hélya fajta] /Zürjen zud-ul =to fall at a great speed (as a hawk puncing) /Hungarian zud-it =to throw down at, to hurl down /Hungarian
á (1) to desire, wish [kiván, szeretne] /Hungarian ösz-tön instinct /Hunarian üz to chase a woman /Hungarian á (2) to curse; a curse [szid, áskál] /Sumerian szi-d to curse /Hungarian üz to chase off, ( an evil spirit) /Hungarian ás-kál to plot, curse, to scheme against, spread gossip /Hungarian ás-gál to lay a curse (upon) {Gordon} /Sumerian ás a curse /Sumerian
_a3,4,8 six [hat] [k>?] (ía=5 + a=1) /six kuusi six [hat] /Finn hat six [s>t] /Hungarian xót six /Ugor *kutte six /Uralic (also hand?) hat six /Etruskan _alti six /Turkic [k>?] In Finn-Ugor root radical number is also 6, and numbers like 7,8,9 no longer are related, since they evolved after the breakup of these language families. Similarly the Sumerian number system is based on 6 then (later?) sixty.
asa, as cage; [k>h>?] /Sumerian as house?home?room /Finn azu abode, room /Hungarian Old ház house, family < room /Hunarian háza-ság marriage /Hungarian *kota house /Uralic kuti house /Dravidian kad house /New Persian << Uralic g?d nest /Sumerian ket-rec =cage, köt=to tie up /Hungarian xot, kat = house /Ug Vogul k?d summer house /Cheremis kota cook house? Kitchen? <house /Finn kunta clan, kansa =folk FU >> Russian /Finn qotu clan /Old Turkic had clan /Hungarian
a-kud (1)wedge (as a device to bar a door) [ék vagy vm ajto gát] /Sumerian *8kk =bar entrance, prevent /Ugor gát = to bar, to dam, to prevent /Hungarian akad=a snag, akad-ály= barrier /Hungarian agsa=to hang, to tie up [lóg, felkötni] /Mongol sagad=stop, hinder /Mongol a-kud (2) ramp [feljáró] /Sumerian
ate need; necessity [kel, kiván, muszáj] /Sumerian áhit- =desires, wishes for /Hungarian szed =picks out, plucks /Hungarian ate desirable or beloved object [kellö, szeretet valami]/Sumerian csat =to join, to clasp >sátor=tent /Hungarian çat =to clasp, to tie > çatir=tent /Turk
a-gab (1)(ku=leather+gúb ?cover) leather-dresser [bör szabó] /Sumerian szörm= a pelt, a fur wrap /Hungarian. kab-át= a coat, köp-eny-eg=a robe /Hungarian guba =a cloak of coarse knit, knoted weave /Hungarian kepe-neg = a felt cloak /Turkic *khapha =skin, pelt /Altaic a-gab (2)currier [futár] /Sumerian hoz = to bring + kap=receive (deliver?)/Hungarian
-a-ta after verb-suffix ['után' ige rag] { Gordon} /Sumerian utá-n after, (n is a locative) /Hungarian
az (1) fetter [ lekötni ] /Sumerian szá-l thread, string , szi-j=leather band /Hungarian id-eg nerve, tendon, bow string [s>d] /Hungarian *jante bowstring, taut string [szoros szál, ij ideg] /Uralic sal let go [elengedni] /Turk szá-ló to settle overnight, hotel. az (2) bear [medve] /Sumerian ös ancestor ? << the Ob Ugrians and F.U often had a bear totem. az (3) myrtle [mirtusz] /Sumerian
azag taboo. /Sumerian szeg-ni to break a law, taboo or command./Hungarian
A magyar ősvallás kezdetei talán 100 000 évvel ezelőttre nyúlnak vissza Afrikába, vagy a Közel-Keletre. Mivel a homo sapiensnek a mintegy 160 000 évvel ezelőtt történt kialakulásakor is voltak vallási képzetei, ezért a később elkülönült magyarság a születésétől rendelkezett vallással. Ennek köszönhető, hogy legősibb szóbokraink némelyike (pl: Ten, teng, döng, tűnik, tengely, tanító, tenger) egy már kiforrott vallásos világképet tükröz. Az, hogy a magyar ősvallás előképe az afrikai őshazából érkezett, különféle megfontolások (az afrikai és eurázsiai, sőt ausztrál mítoszok ősi, felületes rokonsága és a magyar nyelv korára vonatkozó újabb becslések) alapján feltehető, de nehezen bizonyítható.