Igazad van, tényleg elvagyok tévedve abban az értelemben, ahogyan most aposztrofálod az mrp-t.
Ha nem haraxol, én maradok az eredeti témában, ami a versenyképességet illeti, miszerit az MRP = Munkavállalói Részvény Program.
Igazából ennek hiánya , mármint a tulajdonosi szemlélet hiánya gátolja a mi versenyképességünket. Biztos tudod, 1989 előtt kishazánkban nem igazán alakult, alakulhatott ki ez az alapvető gazdasági szemlélet.
Ami ma, 2005-ben a legnagyobb problémát okozza, hogy a "jogalkotóink" még mindíg nélkülözik e fontos, elengedhetettlen gondolkozásmódot, mivel nem olyan "gazdaságélénkítő"? Tvr.-eket alkotnának még ma is, mely a hazai "termék" gyártását a piaci elvárásoknak ellentételesen hatnának / Nyűglönc uram ezen topicban felvetett "problémái is ezt igazolják vissza /
Maradjunk az ő általa felvetett "autóiparban" .
Biztos tudod, hogy a régióban, csak Szlovénia gyárt kevesebb gépjárművet, mint mi / 5 000 db-al /. Mondhatnád erre, mi viszont, a kissebb anyagigényes, nagy szellemi hozzáadott értéket képviselő elektronikában jeleskedünk, vagy a K+F-ben. Nem akarlak elszomorítani, de a valóságban ez nem így van.
Tudod, a tulajdonosi szemlélet hiánya idézte elő azt az állapotot, hogy itthon, a "privatizáció" még ma sem nyugvó "viharokat" kavart ld. az aktuális parlamentivizsgálóbizottságok?! mindennapos témái a napi sajtónak, s a szinvonalát tekintve a vicc lapoknak.
A most "meghírdetett"? gazdaságélénkítő? Tvr.-tervezetek ennek a tulajdonosi szemléletnek a hiányát tükrözi, s ha emléxel a legutóbbi elhíresűlt "Malévprivatizációs "? tenderre, s a MÁV- motorvonat tenderére, magad is beláthatod, mennyire kísért még ma is a múlt.
Nem vagyok benne biztos, de mintha BoRó kartács erre értette volna a 3D hiányát az előzző hsz-ben.
Ez annyit jelent hogy a megmunkálóközpontodat a gyártó lebutította, és az egyik tengelyen nem szervó van, vagy pedig letiltották azt hogy megmunkálóciklusban 3 tengelyt tudjon egyszerre vezérelni.
Ha tud 3d-ban lineárisan interpolálni (thehát mindhárom tengely szervó) akkor külső számítógéppel felül lehet a buta vezérlést bírálni és 3d-ben mozgatni a testet.
Ha veszel hozzá egy körrasztalt,akkor egy fejet is meg tudsz munkálni.
Mert a szerszám csak síkban képes mozogni és csak a kiemelésével éred el a 3D hatást. Ezért csak "két és fél D"-re képes ez a megmunkálóközpont. Ha digitalizálás után meg tudnánk vele "faragtatni" mondjuk egy emberi fejet, az lenne az igazi 3D.
El vagy tévedve.Az MRP egy logisztikai eszköz,illetve gyártástervezési eszköz,amelyre NEM lehet vállalatszervezési stratégiát felépíteni,mivel a komplex volta miatt azt tudja megmondani,hogy hiba van de azt nem , hogy hol.
Jelenleg 3 vállalatszervezési,problémamegoldási iskola van:
-six sigma,
-lean (toyota production system)
-theory of constrain
Az mrp ezektöl független eszköz,és nem írányzat.
Probléma:a vevőd egy autógyár.két hétre elöre küldi meg a rendeléseket,azon túli időszakra csak előrejalzésed van.De van egy szállítód,akinek az átfutási ideje 4 hét (mondjuk koreábol v. japánbol jön).Ez annyit jelent,hogy ha az autószalonba megváltozik az emberek gusztusa,akkor ott találod magad hogy nem tudod teljesíteni a kiszállítást,az mrp-d pedig egy halom értelmezhetelen és emberi időben kibogozhatatlan adathalmazt ad.
A megoldás az hogy ,a supliert közelebb hozod/az alkatrészeket tipizálod, de erre a megoldásra az mrp rendszer nem tud rámutatni.
Ugye belátod, ennyi infó után, felelőtlenség lenne részemről bármi érdemlegeset is írnom.
Miért?
Azt Te is tudod, hogy a VW. "bogarat" kb. 40 évig gyártották, szinte lényegtelen változtatás nélkűl.
Ma, a VW. is max. két évente új modellt "dob" a piacra.
Ez "őrült" sok pénzbe kerűl, s olyan helyen, ahol három év alatt, kb 46 Tvr módosítást végeztek, a gazdaságot érintően, főleg ahogyan azt tették, kész öngyilkosság lenne hazai léptékben működő vállalkozásoknak. Talán, a "multi" követni tudja?
Tehát, ha most azt tanácsolnám neked, ami ilyen helyzetben logikus lenne, hogy kezd el a "szerkezetváltást" azzal a biztos csőd felé hajtanálak itthon.
Ehelyett, csak azt tudom tanácsolni, próbáld túlélni a mai "csodagazdaságpolitikusainkat" . Részedről az lesz csoda, ha sikerűlni fog túlélned őket.
bocs, de pillanatnyilag, az eddig bejelentett "reform"?-elképzelések ismeretében nem tudtam javasolni.
Az 1663. hsz-edben, egy mondatban megfogalmaztad az MRP lényegét.
Abban igazad van, hogy nem sokan tudták megfogalmazni, kontrolálni annak a lényegét, s valljuk be, 1990-ben itthon nem is ez volt a "trendi".
Ez viszont nem azt jelenti, hogy nem működött volna az a filozófia.
bocs, egy kicsit visszamegyek a múltba.
- a XX. század nagy "gazdasági fellendülését" elősször ugye Japán produkálta.
emléxel, mi volt a "titka"? A dolgozókat bevonták a vállalalt működésébe, a döntéselőkészítésbe " vedd észre, tedd szóvá" mozgalom keretében. Az üzemek területén voltak a "gyűjtőládák," ahol bárki bedobhatta használható ötletét, s ha az megvalósítható volt, megcsinálták, s az ötletadó nevét feltüntették, megjutalmazták. Ez még nem MRP, de a "filozófia" működött.
- a nyolcvanas években, a GM. miután külső menedzserrel sem tudott úrrá lenni az akkori válságon, bevezette az MRP-t, mely bizonyította a filozófia működését.
- a XXI. század globalizációja újabb kihívások elé állította a gazdaság szereplőit, ami nem jelenti, a filozófia életképtelenségét. Sőt, inkább annak szükségszerűségét igazolja vissza. Gondolj bele, a mai kor tudománya, mekkora tudást igényel, amire egy-két ember ma már képtelen. A számítástechnika nem megoldás, mivel az csupán egy "buta gép", amibe, ha rossz adatot írsz be, csak káoszt csinál, jobb esetben, nem "fut a program".
Tehát, szükség van az értelmesen, logikusan gondolkodni tudó embör "szürkeállományára", mely a megfelelő adatokat táplálja be a számítógépekbe, s ez is csak akkor képzelhető el, ha ezen emberek kiegészítik egymás tudását, egymásra építik azt, a megfelelő helyre illesztik gondolataikat. Nos, a XXI: század erről szólna, képesek vagyunk mi ezt elfogadni, követni?
Ez határozza meg, a jövőbeni helyünket, szerepünket.
Az, hogy ezt MRP-nek, vagy valami másnak nevezik e, részletkérdés csupán.
Nem tudom észrevetted-e, hogy én állítom elő az alkatrészt és nem veszem. Magyarul én vagyok a "VW" csak mikroméretekben. És Mo-on erre a termékre egy beszállító van. Megmondom miről van szó egy profillemezről, aminek adott a mérete. És sehol a világon nem gond, ahol termelés van. Csak itt egyre kisebb a raktárkészlet, mert megy össze az ipar. Az elmúlt négy évben 3 vagy 4 céget találtunk aki nekem szállított, de időközben bel és külföldi általános érdeklődés hiánya miatt leállt a termelése.
Az MRP egy szám0tógépes eszköz,ami lehetővé teszi a használója számára hogy a folyamatok megértése nélkül tervezhesse a rendeléseket/a termelést.
akkor van szükség rá,amikor nem flow-ban dolgozol,a folyamataid nem összehangoltak, és a supply chain nincs rendesen megtervezve, az átfutási időd pedig hosszú.De a fenti okok egyben azt jelentik,hogy nem vagy olyan pontos hogy MRP-t használhassál.
Az a pont,amikor képes vagy egy MRP-t használni,egy hosszú fejlödési folyamat eredménye,de mire oda eljutsz,már nincs szkséged MRP-re.
Meleselg,nem nagyon láttam MRP kontrollert aki ténylegesen értette volna amit csinál.
Úgye a gépedben van 3(ha normálisabb +1 a főorsónak) szervómotor(ha valamelyik tandem hajtás akkor anyival több értelemszerűen,de szvsz faipari gépbe nem valószínű tandaem).
Namármost a vezérlés egyszerűen a 4 tengelynek ad ki tengelyekre leképezett pályákat(tulajdonképpen célokat a szervóerősíőknek,melyeket azok PID szabélyzókörökkel igyekeznek tartani).
A fenti mondat annyit jelent,hogy való 3d-s pályát tudsz csinálni akkor,ha a workpiece koordináta renszert nem csak eltolod,hanem térben elforgatod, de ha jobban belegondolsz a menetformázás is már a főorsónak és egy tengelynek az összehangolt müködését jelenti.
Aztán lehetőség van térbeli görbéket csinálni(pl spirált) , illetve nurbs-felületet leképezni.(persze egy 3d-s gépen ez nem néz ki jól,mivel nem tudod a felületi normálvektorban tartani a szerszámot).
tehát igazábol egy normális(nem agyonkorlátozott FANUC) vezérlésnél a 3d tényleg 3d.
Az MRP-nek semmi köze a tulajdnonosi filozófiához v. brmi máshoz.
Egyszerűen ha a supply chainban bármi gáz van,vagy a vevő változtat,vagy lerohad egy gép,vagy bábmi más beüt akkor ott álsz egy mrp schedule-val ami kevesebbet ér,mint a papír amire nyomtattad és melesleg többet rombol mint amit használ.
Magadat kell változtatni,és nem csicsás eszközöket hasznáni.
Nem szívesen vitatkozok veled, a konkrét ismeretek hiányában, azonban a mai világban nagy a valószínűsége, hogy a Te "cuccodhoz" hasonló, több ezer is létezik kerek e világban. A gyártója rendelkezik a megfelelő alkatrésszel / ha már a VW-t említetted, tíz évig, a típus gyártásának leállítása után is biztosítania kell a megfelelő alkatrészt.
Amennyiben, annyira "egyedi" gyártású a "cuccod", akkor annak plusz költségeit, sajna lekell nyelned, s talán továbbíthatod a megrendelőidnek.
Semmi nem tökéletes, az MRP sem, ha nem azt valósítja meg, hogy a dolgozókban felébressze a tulajdonosi motiváltságot. / a tulaj magáénak érzi azt a területet, ahol él, amiből meg akar élni, s érdeke, hogy hatékonyan, s gazdaságosan végezze a mindennapi munkáját, elismerve, kiegészítve a mások tudását, munkáját / Így van értelme az MRP-nak. Halkan kérdem, találkoztál Te ezzel a szemlélettel az elmúlt tizenöt évben, a "tulajdonosk " részéről, úgy általában? / már akik "papíron" tulajdonosk voltak /
Minden vágyam, hogy egy ilyen tulajdonossal találkozzak, s hagyjam magam általa "kizsákmányolni"!
Nos, annak idején, a vállalkozásomnál jól működött, s a már említett kártérítési igégyt is csak cc. két, az az kettő órán keresztűl tudták ellenem fenntartani, eztán kénytelenek voltak visszavonni. / ne hidd, hogy bármivel is fenyegettem volna őket, sőt, elismertem, hogy akkor, mint "kisvállalkozó"-nak esélyem nincs a bíróságon, egy "mammuttal" /nem véletlen az őskori megnevezés, mivel már akkor idejét múlta az a cég, s igazad van, abban a formában CSŐDBE is ment / szemben.
Eddigi "rövid" életem során, a tisztességes, szakmailag jól előkészített munka, mindíg kifizetődő volt, s nem volt szükségem soha a most divatos "kozmetikázásra ".
Ja tegnap volt hirig, mert vagy 200.000 HUF értékű anyagot elböktek, hogy 5 perc munkát megspóroljanak. Másik kedvencem, amikor a CNC-vel darabolnak (programozás, beállítás, felfogáshoz anyaghasználat, marásidő, takarítás) anyagot, aminek a széle tök mindegy hogy néz ki és a kézifűrész 2 perc alatt lazán átvágja. Az utóbbi tíz-tizenöt évben mindenki meghülyült.
Figyu az én cuccomnak vagy 4000 alkatrésze van. Kinézel mondjuk egy katalógus tételt és köré építesz egy szerkezetet. Felhívod a céged és megnyugtatnak, hogy az általad kinézett tétel raktári program része, legalább 1 tonna van mindig belőle. Megnyugodsz és betervezed a szerkezet kellős közepébe. Aztán eljutsz oda, hogy nyugodtan rendelsz és már du rádcsörögnek, hogy mégsem raktári program, hanem egyedi tétel és nem szolgálank ki 5 kilót csak 500-at. És borul vagy 30 másik tétel amit már megrendeltél máshonnan és amit most dobhatsz is ki a francba. (Vagy elkezdesz külföldre kuncsorogni és nyalizni, hogy küldjenek már ide pár kilót horribilis szállításért, hogy minimalizáld a veszteséged.)
És nem vagy egy VW hogy neked ugráljanak, hanem te ugrálsz, hogy szóbaálljanak veled.
Ne is fárassz ezzel... Két CNC megmunkálóközpontom van, reggelig tudnék mesélni. Pl. dógozó két rétegű, szálirányos anyagba készít "két és fél D-s" marást (mert azt ugye tudjuk, hogy a 3D "kicsit más, mint amit annak szokás hívni). No persze az előtolás egyenletes, a szálirányban merőleges marásoknál a felső réteg felszakad és persze legyártanak belőle 2 palettával, mondván, hogy ezzel a géppel csak ilyeneket lehet. Aztán egy hét múlva érkezik egy amerikai _szakmunkás_, aki elmagyarázza a két mérnöknek, mennyi mindent kellett ehhez az eredményhez elrontaniuk. Röhögnék, ha nem én fizetném az ilyenek számláját.
Az MRP rendszer egy tökéletes eszköz egy tökéletes világba.
De sajna a valóságban nem müködik.Dobd ki,és szervezd meg a processzeidet úgy,hogy legyen anyag amikor kell.
A másik fele meg ......Az a cég,ahol a jogi főosztály a szerződés formai részén és az aláíráso kmeglétén kívül valamivel is foglalkozhat,az már....nos,menetel a csőd felé.
Műszakiként, a legegyszerűbb újításom esetében is először meghatároztam, mit akarok csinálni. Körbe jártam a lehetséges módozatokat, azok hatásait, s ezután döntöttem melyik változatot valósítom meg. ekkor felmértem a várható anyagigényt, a szükséges munkaidőt, s ennek ismeretében kezdtem hozzá. Pénzt csak akkor kaptam, ha működött a berendezés, s úgy ahogyan akartam.
Vállalkozóként, az utólsó "csavarig" bezárólag kellett költségvetést csinálnom / a megrendelő - üzem, ahol a munkát kellett végeznem - a belsőellenőrzéssel, a jogi főosztállyal kellett elfogadtatnom a költségvetést. ha változtatnom kellett, alaposan meg kellett indokolnom, ha pénzt is akartam látni, s 28 társamat nem akartam feleslegesen dolgoztatni /
Légy nyugodt, működött a gyakorlatban. / ezért volt ma este a rádióban kétségbeejtő a pm. nyilatkozata. / Őrület, hogy ma "felelős beosztásban"? lévők hogyan nyilatkoznak a nyilvánosság előtt. Nem csodálkozom ezekután, hogy a "versenyképességünk" vágyálom csupán. Az a csoda, hogy még egyáltalán létezünk. Attól tartok, nem rajtuk múllott.
Jobb helyeken, úgy szok csinálni, hogy figyelemmel kísérem a "fogyási mutatókat", ennek ismeretében határozom meg, hogy mikor , mennyit rendelek. Ilyenkor szok figyelembe venni, hogy a megrendeléstől, mennyi időbe telik, hogy megérkezzen a "raktárba" / a vevő rendelkezésére /. Továbbá, ekkor határozom meg, mennyi az az optimális mennyiség, mely kitart az új szállítmány megérkezéséig. A mai számítástechnika lehetőséget ad arra, ha a "raktárkészlet" eléri a kritikus mennyiséget, a számítógép figyelmeztet arra, "ideje leadnom a rendelést" a következő "turnusra."
Lám, lám, illen eccerű az egész. No jó, ha a szakemberek helyett, "keresztgyerekeket" alkalmaznak, ne csodálkozz, hogy "szétesik" minden.
Ja ma vettem 100 csapágyat. A magyar nagyker ár ~200 HUF/1$ a lengyel nagyker 15-20 eurocent. Na b+. Mindkét csapágy kínai ugyanaz a gyártó ugyanaz a típus.
Ma már némképpen tágabb a piac fogalma mint anno.Amikor valakit ugrasztunk no-ba tartalék alkatrészért ,akkor már el lehet gond2olkodni azon,hogy kivel is kell versenyezniük a magyaroknak.
(mult héten kértem árajánlatot pár cégtöl nc servo tuning trénigre.a piacvezetőnél nem tuták hogy iröl beszélek,a másiknál voltak foglamaik rolla,de nagyjábol ezen a szinten maradtak,de a harmadik tréningidőpontokat is tudott adni.az első kettő magyar,a harmadik cseh volt....)
Kezd szétesni a beszállítói hálózat. Nem tudnak értelmes embereket megfizetni és nincs raktárkészletük, mivel nincs kereslet. Lassan mindenre napokat - heteket kell várni és 30-100%-os árréssel dolgoznak a beszállítók. A termelőnek nincs profitlehetősége.