> És mikor építették át egy részüket Brotán kazánosra?
Egész pontosan összesen két darabot. Az I e. osztály 459 pálaszámú gépe 1906-ban kapot Brotan-kazán, ez volt amúgy az első hazai Brotan-kazános mozdony. Ez még a régebbi típusú volt. 1911-ben 222,059-re számozták át, Trianonnal a CFR-hez került. 1914-ben a 222,073 psz. mozdony kapott még, ez már a korszerűsített (amelyen a hosszkazán hátsó része kúposan emelkedik) Brotan-kazánt. Ezt a gépet a MÁV selejtezte 1933-ban.
De a 18 201 legalább egy sikeres átépítés volt. (A 61 001-t nem kellett volna szétvágni a DB-nél, akkor maradt volna egy ilyesféle mozdony. Úgyis az volt a klasszikus Henschel-Wegmann-Zug-mozdony, a 002 mire elkészült, kitört a háború és leállt a gyorsforgalom.) A 61 002-nek a kazánja volt rossz konstrukció. Az NDK-ban sem tudtak igazából mit kezdeni ezzel a géppel, és a mai muzeális-megőrzős szemlélet az 50es években még nem létezett. Mi is megtarthattunk volna egy s mást, ami már csak fotókon létezik....
A Gombos-Dálja kompot nézegetve visszavonom a személyvonatok összeállítására tett elitélő véleményemet. A kompon levő 6 kocsi hatféle. Így már egy szavam sem lehetett volna ezzel a vonattal kapcsolatban.
Pedig nem. Akkor bontották volna le, ha a Fialovits Béla által javasolt iker-túlhevítőssé történő átalakítás megvalósul. Ez azonban csakk jellegrajzig jutott el.
Biztos ez? Az Ezüst Könyvben van sima iker 222-es.
Igen, minden olyan képet, amit megmutatok, más is megnézhet.
Köszi! :))
(hogy tudtam má', hogy kitől van... mostanában szokatlanul éles a memóriám...
Na mennem kell... hova is? :)) )
Igen, minden olyan képet, amit megmutatok, más is megnézhet. Kinyílik a bicska a zsebemben az olyan szövegre, hogy "Ezt csak neked mutatom meg, más ne lássa!"
Ez az!
Nekem is az összes fotóm fönnvan a neten!
(Kivétel a zárolt szekció: amin a fórumba írogatók arcra láthatók, vagy azonosíthatók, vagy hasonlók - amiről nem én döntök, hogy publikálom-e)
Szerintem telente arra a mozdonyra szerelték a hókotrót, amelyikre jónak látták. Ezzel szerintem nem érdemes foglalkozni. A mellékelt kép alapján drezinára szerelve is el tudom képzelni.
> Hogy lebontották a tandem hengereket bizonyos gépeknél, az biztos.
Pedig nem. Akkor bontották volna le, ha a Fialovits Béla által javasolt iker-túlhevítőssé történő átalakítás megvalósul. Ez azonban csakk jellegrajzig jutott el.
"Gumidanitól? Biztos hozzájárul, hogy föltöltsem ide "
Igen, minden olyan képet, amit megmutatok, más is megnézhet. Kinyílik a bicska a zsebemben az olyan szövegre, hogy "Ezt csak neked mutatom meg, más ne lássa!"
Egyébként ezt nem is én csináltam, mert akkor még nem is volt fényképezőgépem....
Ezt nem tudtam. :( Hogy lebontották a tandem hengereket bizonyos gépeknél, az biztos.
a századfordulón ezek voltak a legfontosabb és legerősebb gyorvonati gépek. A legtöbbet 1932-33-ban selejtezték ki, az utolsó példány 1951-ben került ki az állagból.
És mikor építették át egy részüket Brotán kazánosra?
> 1: 222-es sorozat (Wolf-Tandem hengerelrendezésű 2x iker/kompound gép, jóó ritka, és később ezeket visszaépítették síma 220-asnak, amiből máig is van 1 működő). Nem tudom, hol készülhetett, talán a többiek?
Ajvé... A két típusnak semmi köze egymáshoz. A 222 sorozat (korábban I e. oszt.), egyébként Kordina Zsigmond legjellegzetesebb mozdonya a négyhengeres tandem gépezet túl jóval nagyobb és magasabban fekvő kazánnal (2,98 m2 rostély- és 134,9 m2 összes fűtőfeleület), más kialakítású védházzal, nagyobb szerkocsival stb készült. Még csak ritka sem volt, 93 db db készült belőlük, + a kettő db kettő darab I f. osztályú kéthengeres ikergépet is átalakították ilyenné; a századfordulón ezek voltak a legfontosabb és legerősebb gyorvonati gépek. A legtöbbet 1932-33-ban selejtezték ki, az utolsó példány 1951-ben került ki az állagból.
Amúgy a tervezés és 71+2 db mozdony a MÁV Gépgyárában épült, 6 db a WLF Flodirsdorfnál, 6 db a bécsújhelyi Siglnél, 10 db pedig a bécsi Mf. d. StEG-nél készült.
Részletes tanulmány van róluk az 1989-es Vasúthistória Évkönyvben.
1: Hmm. Mi lehet ez a moci? Keskeny nyomközű, kisméretű, alacsony, viszont eléggé hosszú kazánnal. A gőzdóm relatíve hátul van, mint pl. a Kincsesnél. Mi lehet ott a kémény és a gőzdóm között? Gólyafészkes szikrafogója van, nálunk szereltek gyárilag ilyen kéménnyel mozdonyt? Mintha a cseheknél lett volna divat? A sátornak az íve olyan, mint amilyen a 387-es sorozatnál (CSD U35.1). Szóval nem tudom :-/
3: áll benn két 377-es. Király :))
Volt a DV-nek 377-ese 1908-ban? :-O Vagy csak bejártak a helyi MÁV szerelvények?
6: Király :))
7: Érdekes ez a fotó. Rajta szerintem egy 490-es van. Viszont nem az eredeti kivitel, hanem az a tuning verzió, ami pl. a rompókoknál is futott 764-es sorozat néven, és kicsit nagyobb kazánátmérőjű, mint a sima 490-es. A tolattyúszekrény formája is egyezik.