Alapításkori gondolatok!
Úgy gondoltam, és ez egyre többekben is megfogalmazódott, hogy Budafok - Téténynek szüksége lenne egy valódi, gyűjtő, befogadó, pozitív szemléletű törzsasztalra, ahol mindennapjaink apró-cseprő ügyei mellett megbeszélhetjük a közélet eseményeit éppúgy, mint megismerkedhetünk kerületünk értékeivel, helytörténetével, hagyományaival, kultúrájával, de beszélhetünk a város alakulásáról, fejlődéséről és neuralgikus témáinkról, így környezetünk állapotáról, teendőinkről. Mindez egy hosszú mondatba foglalva, persze nem fért bele a topic címbe, de elsősorban ezeket gondolom, javaslom itt napirendre venni és ezzel kapcsolatban álló embereket meghívni, és persze sok mindenki mást, kerületieket, vagy akik csak érdeklődnek utánunk, korábban itt laktak, emlékeik vannak.
Szeretném tehát, ha beindulna itt egy igazi fórum, nem feltétlenül napi hozzászólások százaival, vagy csevegéssel, de néhány aktuális, fajsúlyos vagy kevésbé, de sokakat foglalkoztató ügy áttekintésével és folyamatosan helyi kulturális, történeti értékeink bemutatásával. Utóbbi szempontból is nagy kincsestár kerületünk és messze nincs kihasználva, bemutatva a már feltárt sok érték, anyag.
Persze várom a javaslatokat, az észrevételeket, merre menjünk, és azok csatlakozását, akik eddig is nézegették a kerületi vonatkozású topicokat, de belépni, hozzászólni nem akartak.
Moderációval kapcsolatos kérdéseknek a helye:
http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9186758 itt található!
Kicsit off: volt egy minimalista évfolyamtársam, aki a legyen finomabb, ami egészséges lózungot úgy kommentálta, hogy legyen ócsóbb, ami ehető. Persze ehhez nem tartotta magát teljes következetességgel, mert a globalista (TM) műhányás helyett inkább a hazai, puffadófélben levő gyíkhúsos borsófőzeléket vette a Stoczek utcai Kis Büdösben (RIP). (Bár lehet, hogy akkor az még olcsóbb volt.) És nem vett évente új erősítőt, hanem guberált magának egy kiszuperált VT táskarádiót, amit a tortalapra installált covox-ával hajtott meg:)
De hát mára az ilyen stílusos indián harcosok elfogytak... Melyik mai gyerek fogna egyáltalán a kezébe forrasztópákát?
<itt kereskednek a legjobban, vagyis az olcsó ár überel minden egyebet>
Bár szerintem nem ez jelenti a jó kereskedést, de sajnos tényleg ez a helyzet: a nép szemében az olcsó ár nálunk mindenekfeletti szempont, nem törődnek a származással, az összetétellel, a szavatossági idővel stb. Így fordulhatott elő pl., hogy a Match áruházban (azért írtam ezt, mert már meszűnt, megölte a Tecsó) amerikai sárgarépát próbáltak eladni a néptömegnek. Nehezen értem, hogy miként lehet olcsóbb a tengeren átnyomott termény, mint az Alsónémediben termelt, és hát hogy miért kell nekünk pont Amerikából szállítani itthon is termelhető növényeket, nem beszélve arról a mérhetetlen környezetszennyezésről, amit ez a fölösleges ide-oda szállítgatás okoz. :(
Köszönet a gondolatmenetekért, én sem vagyok vak ellensége a versenynek, sőt, de akkor legyen igazságos, a gigák a kistermelőktől levert áron vásárolnak 120 napos fizetéssel, ha vásárolnak, és nem hozzák inkább be az ártámogatott külföldit - felfújtat, génkezeltet, ízetlent, de szépet (?) -.
Szerintem a "Savoya Park" a hasonló beruházásoknak afféle lokális maximumát képviseli. Megkockáztatom, hogy reálisan szemlélve és a körülményeinkhez képest a lehető legjobban valósult meg.
Bocs, szerintem a hozzászólásod érzelmi töltése elnyomta a mondanivalót. Ld. "pékek és földművesek kárára" vagy "Aki a XXII. kerület közlekedésének javulását várta, annak nem" (hogyan javulhatna a XXII. kerület közlekedése érdemben egy olyan beruházástól, ami a kerület peremén van? - ennek ellenére még tényleg javult is!).
Tudod ki ma magyarországon a legnagyobb beszerzési társaság?! A CBA. Ők összeszerveződött kiskereskedők, akik a hyperek által gerjesztett árversenyre a panaszkodáson túl is tudtak reagálni.
A kiskereskedelmi védelem nem új keletű. A versenyt nem bíró, vagy a versenyt nem akaró boltosok gyakran robbantanak ki "forradalmat" a nagy multik ellen. ha semmiben nem jobbak, akkor bizony be kell zárniuk. Pedig van lehetőségük. Hogy miben lehetnek jobbak, azt e forum olvasásával is megtudhatják, kiszolgálás, minőség, stb.
Ez a panaszkodás pl Franciaországban annyira jól sikerült, hogy 1995 körül, a jelenlegi elnök moratóriumot hirdetett a csopingcenterekre. Aztán pár év mulva ez megszünt, mert semmit nem oldott meg. (Joggal kérdezheted, hogy a nagyok nem tudták volna ezt meggátolni?! Nem is akarták, mindenki megtartotta a saját körzetét, és nem engedték az újakat. Nekik is jó volt ez a status quo. Ha megnézzük ezekben az időben történtek a nagy úróházmodernizálások, átépítések, amikor nem volt olyan szoros a varseny, és a nyereséget nem az árcsökkentés vitte el, hanem lehetett beruházni.) Így Franciaországban már nem érv a kis boltok "neengedjüknyitnianagyokat", már nem így versenyeznek, hanem például a nem helyben sütő osztályt nem lehet péksének hívni, ....
Ha tehát igaz a forum számos hozzászólása a központ hábájáról és hiányosságáról, akkor van még hely az ezekre megoldást kínáló kisboltoknak.
(Ellenkező esetben azt kellene gondolni, hogy mégis itt kereskednek a legjobban, vagyis az olcsó ár überel minden egyebet.)
Ami az épületet illeti,más a véleményem. A városoket elkerülő autópályáknál ilyet nem lááthatsz, szerintem menj végig az M0-on, de külföldön sem találsz a városon kívüli körgyűrűn olyan központot, ahol a parkoló az épület alatt található.
A többszintű forgalomvezetést, mint XXI. századi elvárás sem egyértelmű. A várostervezésben ezt a vonalat a 60-as évekig pártfogolták a teoratikusok, azóta már nem. Olyannyira, hogy az új nyugat-europai közlekedési beruházások során rendszeresen a villamos győz a metróval szemben. Bővebb kifejtést a levego.hu weblapon is lehet olvasni a központbarátnak egyáltalán nem nevezhető Levegő Munkacsoport szerkesztésében, ahol sok példával leírják, hogy a nagyobb áteresztőképesség forgalomnövekedést okoz. (Ezért volt tilos szakmai szempontból a Leányka úti felüljáró szélesítése.)
Az közlekedést 1999 óta terveztük, és lehet, hogy nem a legjobb megoldás született, (létezik-e egyáltalán mindenki szerint legjobb,) de szerintem a körülményekhez képest (idő, érdekek) jó megoldás született. Javította a környék közlekedését.
Ha ez mégsem így lenne akkor nagyon nagy a baj, de nem nálunk. Gondolj bele, van egy beruházó, aki 3,5 milliárddal megfejhető. ezt a pénz a környéken kell elkölteni, hogy azt lehessen mondani köze van a projekthez. Ha az illetékes szervezeteknek nincs közlekedés-fejlesztési koncepciója, nincs elképzelése mit kell tenni, sőt ezt 1999-től 2003-ig, azaz 4 év alatt nem tudja kitalálni, legalább oly' módon, hogy a lakosság (azaz Ti) azt mondja rá, hogy jobb lett, akkor ez nagyon ciki.
A 18-as meghosszabbítása sem a közért érdeke elsőorban. (Ha megnézed sehol máshol nincs ilyen, mert k.. drága, és még osan csömör esetlében, ahol aztán ott megy el a HÉV sem építettek szárnyvonalat, de még megállót sem. Ez ahoszabbítás, noha nyilván nem hátrány azért a központnak a további fejlesztés záloga, a "városi alközpont" létrejöttéhez kell, hogy idővel újra ki lehessen jutni a telepek által lezárt Dunához, és hogy városias jellegű környezet alakuljon ki.
A beruházásnak egyébként tényleg nincs vége. Folytatjuk, és nem csak kereskdelmi funkciókkal. (Azért kellett ezzel kezdeni, mert csak ez bírta el a tervek szerint a bődületes 3,5 milliárdos fejlesztése hozzájárulást. Egyébként nem bírja el.)
Kolléganőm értelmes fiatal lány egy 4 éves kislánnyal. Amolyan tudatos anyuka. Mindefelé viszi a kislányát, mesét olvas, minimáltv stb. SOHA nem említette, hogy tudna valamit arról, milyen házban él!!
Azbesztmentesítési program indul 2005. február 01. 02:35, kedd - Krasznai Éva
Súlyosan károsítja az egészséget, és rákot is okozhat az azbeszt - ez nem új felfedezés és világszerte igyekeznek felszámolni az egykori azbesztszigeteléseket.
Magyarországon is folytatódik a mentesítési program Budapesten és Győrben. A XXII. kerületi Rózsakerti lakótelepen tartott tájékoztatót Persányi Miklós környezetvédelmi miniszter a témában.
- 51 épületről a Rózsakert lakótelepen kiderült, hogy nagyon komoly környezet-egészségügyi kockázatokat hordoz- mondta Persányi Miklós környezetvédelmi miniszter. Két nagy program indul ezekben a hónapokban az országban, mind a kettő 600 millió forint fejlesztési költséggel történik. Az egyik itt, a Rózsakerti lakótelepnél, a másik pedig Győr városában.
Most 12 ezer négyzetméternyi területet szigetelnek újra Budapesten, de az országban több mint 237 ezer négyzetmétert kell az azbesztszigeteléstől megszabadítani. A kerület februárban hirdeti meg a közbeszerzési eljárást.
- Úgy néz ki, hogy áprilisban megindulhat itt a konkrét kiviteli munka. A terveink szerint 2006 őszére be is fejeznénk - mondta Iván János alpolgármester. A megbontás nem okoz semmilyen kockázatot, mert ez komoly biztonsági előírásokkal lesz végrehajtva, hermetikusan lezárják arra az időre ezt a részt, és ráadásul folyamatosan mérnek a munkaterületen belül és kívül is, és a folyosón is. Öt százalék önrészt kellett volna a lakosságnak biztosítania, ezt a lakosság helyett mi, az önkormányzat átvállaltuk.
Az Unió a költségek háromnegyedét, a kormányzat pedig kéttizedét állja. Ez egyébként uniós előírás.
Dunaújvárosban is többször tapasztaltam már zuzalékkal síkosságmentesített utakat. A növényzetnek jó, a fényezésnek, szélvédőnek tuti nem. Persze az előbbi fontosabb egyértelműen, de valahogy meg kéne találni már az optimális megoldást..
Érdekes párhuzam a kiskocsmákkal kapcsolatban, amit a minap Bécsben jártam. Helyiek hívták fel a figyelmemet az ottani "Bermuda Dreieck"-re. Egészen a központban van és egy pár többemletes ház alsó szintjeit foglalja magába. Legalább 15-20 talponállót jelent egymás mellett.
A füst és a zaj miatt csak kívülről tekintettük meg őket.
Aki azt várta, hogy az új kereskedelmi központban lesz végre egy fotóbolt, ahol szépen előhívják a képeit ahelyett, hogy tönkretennék, annak nem.
[demagóg] Hát minőséget, azt ne várjon az ember ilyen plebejus helyen. De hála az üvegfalnak, legalább mindenki láthatja, hogyan tapos a negatívokon egy fapapucsos tyúk, és az épségben maradt negatívokat hogyan taperolja, gyűri, karcolja szorgos segédje, egy kakaóbiztos suhanc (snuguff (C) Hatanbátor). Másik kedvencem, amikor úgy nagyítanak papírra, hogy közben még mozog a negatív vagy a papír. Ezeket a standard hibákat (no meg a koszos gépsor okozta fehér szőröket) mindegyik üzletükben rendszeresen elkövetik, ezért összevetve a tíz évvel ezelőtti színvonalukkal (mintegy "elismerve rég letűnt érdemeiket"), úgy szoktuk emlegetni őket, hogy "ex-minőség". És messziről elkerüljük. Elvégre mi a fenét is kezdenénk azzal a sok úsztatott szemcseszerkezetű 200-as filmmel, amit minden egyes alkalommal le akarnak nyomni a torkunkon? :) [/demagóg]
Budafok még szerencsés helyzetben van, mert a 47-es villamossal átszállás nélkül elérhető a Deák tér, és ott van egy korrekt hely, ahol nem nyúzzák a filmeket.
Most csak röviden: Albertfalva második községi temetője valóban ott volt a közelben, pontosan az új hatos mentén, az áruháztól kissé délebbre, az erdős terület is beleesett.
Engem érdekelne. Van vmi térkép-jellegű feljegyzés, amin látszik? Bár egy-két markáns határoló tereptárgy megnevezése is megtenné elsőre, a többi már csak idő, meg anyag, erő, energia kérdése. A fényképek természetesen érdekelnek; ha előkerülnek, szívesen megtekinteném őket akár így a drautkoszoroun átúsztatva is.
Juteszembe térkép meg fényképek. Ppapa: aktuális még a téma? Azóta se lett több időm, de hát próbálkozni lehet...
Szerintem nem a kerületi kiskereskedelem még megmaradt vásárlóit szívja el a Savoya Park, hanem a többi nagyáruházét, aki eddig nem ment el a Camponába vagy Budaörsre, az nem hiszem hogy most kezdi el.
Az áruház területét a pontszerűnél jóval alaposabban kutatták meg. Először 1999-ben szondázó jelleggel, amikor is meglelték az akkor a Duna partján már beazonosított tábor felvonulási telepét. Ennek egy szem maradványa egy "fossa", ami egy "V" alaku más színű földet jelentett a feltáró árokban. (Az akkori műszaki vezető szerint, aki nem régész, ez egy sima elvezető árok volt, nem pedig a tábort kerítő fal melleti védőárok, de ez most már mindegy.) Ez alapján 2001-ben tobábbi feltárás történt, ami csak azért nem teljes felületű, mert ilyenkor a helyes gyakorlat szerint a gödrök közötti földpart bezonosító, és ellenörző szerepet tölt be a történeti rétegeknél.
Természetesen az ásatás csak ott folyt, ahol a természetes volt a talaj rétegződése, így a patak melletti kb 4 m-es feltöltésnél nem, mert itt a kutatandó rétegek helyén is már feltöltés volt.
A 6-os ut felé haladva, az ideiglenes felvonulási tábor helye a római réteggel együtt egyszer csak megszünt, legyalulták már jóval elöttünk. Hogy ki nem lehet tudni, de nem mostanában az biztos.
Szerencsére azért itt sem maradtunk régészeti kiadások nélkül, itt a romai korok specialistái átadták helyüket az öskoros kollégáknak. Itt teljes felületű feltárás volt, és az végül sokkal többe került nekünk. Állítolag megérte, mert egy teljes bronzkori falut találtak, csónak alaprajzú favázas épületekkel. A település makettje benne volt több újságban is.
A gyakorlatban, a helyszínenúgy nézett ki, hogy a nyári melegben a földmunka gép után ment egy régész, és ha az 5 centinként levett réteg més színű volt, bekarikázta. 20 perc múlva a nagy melegben eltűnt ez a folt, de magmaradt a régész karikája. Ezek a favázas épületek cölöpeinek helyei voltak. Ezekből, mg a szemetesgödrökből rekonstruálták a teljes telepet.
Az OBI-nál nem volt mese. Tanulva a túloldalból teljes feületű feltárás tötént, római és őskori kolégákkal vegyesen. Itt csak apró- cseprő dolgokat találtak.
Ellenben a középső út alatt lovas harcost találtak, hátában nyíllal. A városkutató építészek szerint itt egy gázló volt, és valószínűleg a hunok is itt keltek át a Dunán.
(Ezt támasztja alá, hogy a beruházó cég/GRC által készíttetett vizsgálatok során meglepő módon konstatálták, hogy a talajvíz nem a Duna felé folyik, hanem azzal mintegy párhuzamosan. Valószínűsítették, hogy ez egy régi Duna ág volt, és a terület egy sziget lehetett.)
Az útépítések során - tekintettel a szoros határidőre - a földmunka régészeti felügyelet mellett történt, és a villamosnál és a Fehérvári útnál tényleg nem időztek sokat régi rossz feltöltés az egész.
(Ez a feltöltés volt az, amelyik a mellette lévő talaj megbontása után már nem bírta volna el a 41-47 villamos pályáját, és így váratlanul, sok időt és pénzt veszítve pluszba, egy 60 cm széles támfalat kellett megépítenünk. Ez késleltette az útátadást, és közvetve a villamos átadást is, de az út késésének nem ez volt az jelentősebb oka.)
A Kitérő út áthelyezésénél, az új nyomvonalnál a római korok kevésbé jelentős emlékei alatt a őskori emlékeket találtak, a bádáni-kultúra telepét. Mivel ez volt a kedvence/szakterülete az itt dolgozó régésznek, és jó állapotú? telep volt nagyon alaposan dolgoztak, jól fel kellet tárni. Ekkor lett leállítva az útépítés, és itt sokat csúszott az út, de ezért végül senki nem hibaztatható. (Mindazon által nem voltunk boldogok, mint beruházók, mert időt vesztettünk, ami már maga is pénz, meg töbletköltséget is kaptunk.)
A telepen rituálisan megölt szarvasmarhafélét találtak, sok kagylót, mert akkor ezt ették, szóval sok mindent.
Úgy érzem ez alapján a pontszerű kutatás nem a legszerencsésebb kifejezés. (Csak érzékeltetendő a beruházáshoz kapcsolódó régészeti feltárások költségei meghaladják a telekár felét. Gondoljon bele mindenki a saját ingatlana esetén?!)
Most csak röviden: Albertfalva második községi temetője valóban ott volt a közelben, pontosan az új hatos mentén, az áruháztól kissé délebbre, az erdős terület is beleesett. A temetőt csak részben exhumálták, nagy többségében a sírok még ma is ott vannak, ha valaki veszi a fáradtságot, a bozótosban még talál sírköveket. A temető déli végén - ahol most szervízút megy be az új hatosról, az erdős rész alatt - volt a zsidó temetőrész. Ezt több évtizeddel korábban már felszámolták, ami a zsidó temetők esetében igen ritka! A községi temetőről néhány fotót készítettem közvetlenül a felszámolás előtt, talán egyszer kezembe kerül, s ha valakit érdekel...
... az áruház-komplexum területe csak részben, pontszerűen lett kutatva, ami azért is szomorú, mert a kezemben lévő MTA szakvélemény szerint, Mo. legnagyobb egybefüggő római kori romterülete lett volna itt feltárható, ez sajnos mára már több méter mélységben van itt. A támpontszerű feltárásban és "leletmentésben" az építőmunkások is résztvettek, amit saját szememmel is konstatálhattam, ugyanis a vasúti pálya előtt húzódó szervízút nyomvonalának földmunkái során egy alkalommal a buldózer állt, az emberek pedig négykézláb és guggolva kotorásztak a gödörben. Lehet hogy csak leejtettek valamit és azért csúszkáltak ott?
Kherály! Akkor azon túl hogy nappal dől a lé a boltokban vásárlásból kifolyólag, éjjel lehet turisztikai látványosság:-) Nem szellemkastély, szellempláza:-)))) Belépés csak Blervics prodzsekten edződött szőrös szívű egyedeknek... egy éjszaka 10.000.-/kopf:-))) Micsoda marketing 5let:-) Eladó...;-)
Van egy olyan ötletem, le kéne kapni a kerületi, környékbeli kis állókocsmákat, miniközérteket, mint pl ami leégett, de akár ami a 41-es Kelenvölgyi megállójánál van. Ki tud helyeket? Ki van benne? Én a XI kerülettel tudnám kezdeni.