Mikor a típust gyártani kezdték, Magyarország jelentös személyiségeiröl nevezték el a kocsikat: Árpád, Elöd, Huba, Tas, Szent István, Szent László, Mátyás király. Ezért az egész sorozat az "Árpád típus" megjelölést kapta. A ma üzemelö motorkocsi, ami eredetileg a Tas névre halgatott, az 1987-es felújitása során kapta az Árpád nevet.
"Ez micsoda? Nagyon FIAT - os hűtője van, a szélvédő felső íve meg olyan, mint a németeknél"
Spanyol. Dízel - villamos erőátvitel. A Babkox(?) gyártotta 1933-ban a RENFE részére 3 db készült belőle. Hogy ide került annak az az oka, hogy a Ganz szállította hozzájuk a motorokat.
Szvsz elég sok anyag van már, de ha feldolgozásra kerül a sor, akkor mértékletességet kell tanúsítani (nekem ez elég nehéz, mert egy adott témához minden létezőt kilinkelnék szívem szerint:), hogy ne menjen az áttekinthetőség rovására.
Most lelebbentem a fátylat a karácsonyi meglepiről:
12 nap alatt sikerült elkészíteni a GANZ-HUNSLET Rt. átfogó történeti kiadványát. Gyakorlatilag a GANZ gyárak teljes (néhol kivonatos) története, gyártmánypalettájának jó része tölti meg a több, mint 200 oldalt.
A közelmúltban betett extrák ebből a könyvecskéből származnak:)
Szerzők és címek:
VILLÁNYI GYÖRGY: A vasúti járműgyártás története 1868-1918
SZÉCSEY ISTVÁN: A GANZ vasúti járműgyártás története 1920-tól 1958-ig
FALK ALFRÉD - SÜVEGES LÁSZLÓ: A Ganz-MÁVAG Mozdony-, Vagon- és Gépgyár vasúti járműgyártása 1959-től 1987-ig és a Ganz-Hunslet Rt. működése
Farrail.com-ról ollózva, nem pont GANZ, de MÁVAG:
DPRK officials steadfastly deny the existence of steam locomotives, although research with North Korea's (foreign) locomotive manufacturers, combined with pictorial evidence, suggests that up to 400 of them are still puffing around on North Korean standard gauge tracks. Con-firmed are numerous 2-8-2 "Mika Sa" from the Japanese colonial period, similarly looking examples of the Chinese "Jie Fang 6" class and Alco/Baldwin-made 2-10-0s. The latter were delivered to the port of Vladivostok in 1944/45 under Lend & Lease Arrangements, where they served the far eastern Soviet Union as Ye class, before being transported to the newly established DPRK. Probably via the USSR and China, an unknown quantity of USATC 2-8-0s of the famous S-160 class found their way to North Korea while the socialist countries of Eastern Eu-rope delivered 20 Skoda 4-8-2s (475.1 class), 25 MAVAG 4-8-0s (424 class) and three Chrzanow 2-6-2s (Ol 49 class). However, no western eye has ever spotted these engines in action.