Idézet Sávoly Mihály: A gőzmozdony leírása, működése és kezelése (Bp. 1919) c. műből
A töltőcsésze. Egyes vasutaknál a kazánra helyezik a töltőcsészét, a töltő, illetve gőzkibocsátó szeleppel. Nyitásával a kazángőz kiereszthető és arra szolgál, hogy a kazán ezen az úton vízzel legyen tölthető. Az ábrán láthatjuk a MÁV szabványú töltőcsészét.
Külföldön általában elhagyják most már a töltőcsészét és a jelzett célokra a kazánnak valamely más felső nyílását használják fel. A MÁV-rendszerű víztisztítós mozdonyokon a töltőnyílás leggyakrabban a gőzkúp tetején van.
> de ha valaki megfizette a jogdíjat a lemez árában, akkor amit rátesz, az már nem illegális, hiszen fizetett jogdíjat! Vagy mégsem?
Haha, ez volt a német perekben is az elsô kérdés (ôk sem hülyék :-)))) De a bírósági állásfoglalás az volt, hogy az üres lemez árába beépített jogdíjat _nem_ azokért a másolatokért fizeted, amiket illegálisan másolsz, hanem azokért, amiket szabad másolni, de mégis van szerzôjük (aki az így beszedett díjakból elvileg részesül).
Az európai jográgás most azért megy, hogyha megszületik a tökéletes digitális másolásvédelem (amikor minden digitális eszközbe kötelezô lesz egy csipet beépíteni, ami a nem engedélyezett másolást, ill. az illegálisan másolt anyag megjelenítését megakadályozza), akkor _valóban_ elvileg okafogyottá válik az úres CD-k, magnókazetták, másológépek, stb. árába beépített szerzôi jogvédelmi hozzájárulás.
> Én még olvastam valamikor az év elején egy cikket, hogy az EUban egy birósági döntés született, miszerint, nem büntethető, aki MP3mat tesz fel a netre.
Attól tartok, ez egy kacsa. Németországban most folynak a perek. De a többség per nélkül is fizetett.
Lehet, hogy azzal az EU állásfoglalással kevered össze, hogyha saját magadnak másolod le, az nem büntetendô? Viszont ami másolásvédelemmel van ellátva, azt elvileg magadnak sem másolhatod le, mert a védelem feltörése önmagában is büntetendô.
Szvsz a felvételi dátumok ismeretében egy nagyon jó anyagot kapunk a nyolcvanas évek közepe tájáról és a '90-es évek elejéről. Úgy érzem, hogy a jelzett technikai lehetőségekkel sikerült kihozni a maximumot a hangok rögzítése terén. (Azért örültem volna, ha az mp3-ak nem 128 kbit/s-ben, hanem legalább 192-ben lettek volna feltéve. Elfért volna a lemezen.)
Nagyon érdekes, ahogy a Nurmi v. a Szergej átdübörög a szobán:))) (Lehet, hogy perverz vagyok???:))
A Folio Viewer rendszerében található infók nagyon jók, felölelik mindazt, ami egy adott felvételi körülmény ill. az adott pályaszámú mozdonnyal kapcsolatban tudni lehet, érdemes. Nagyon szép képek vannak a kiadványba integrálva, de amit a monitorhoz és a digitális világhoz szokott szemem mondat velem: igazán sajnálom, hogy 20 éve még nem volt digitális gép...
A hangokat sajnos a FV-en keresztül nem tudtam meghallgatni, mert ez a hibaüzi jön mindig fel:
Várom a megoldásokat... (WinXP Prof, SP2)
Lezárásképp: köszönöm, hogy ez a kiadvány megjelent, hiszen egyedülálló a maga nemében! Nagyon jó vétel minden vasútbarátnak. Szép munka!
A kiadóról, üzletről:
Nagyon közvetlenek, előzékenyek, udvariasak etc... Igazi ügyfélcentrikus magatartással találkoztam. De jó is lenne, ha mindenhol így bánnának a userrel....:)
Hogy valami rosszat is mondjak végre (-gonosz rg7-):
vajon a kiadó fizeti az általánydíjat az Artisjusnak az ügyféltérben hallható Sláger Rádió után?:)
ugyanerről a szájtról 1-2 szép gőzös, szép táj:
http://ams1.lo3.wroc.pl/tomek/duze/02/56785.jpg
http://ams1.lo3.wroc.pl/tomek/duze/02/57729.jpg
http://ams1.lo3.wroc.pl/tomek/duze/01/44229.jpg
Tegnap utaztam a Mikulásvonaton, ha nem számoltam el, 15 kocsiból állt. Gondolom az A25 -nek nem csupán a Nyugati felé menetben volt szerepe, a Füsti felé menet is tolóeröt biztosított. Kérdésem: A 204 -esen a gözdóm és a mozdonysátor közt az a "lavór" vagy ha úgy szebb, tányér micsoda ? Csak régebbi gözmozdonyokon láttam.
Mondjátok, mekkora volt a mikulásvonat súlya? Annakidején milyen terhelésekkel közlekedtek a 220-asok? Van valakinek korabeli menetrendje? Milyen időket futottak, mondjuk a Ruttka - Budapest útvonalon? (A hegyi szakaszokon is ezekkel vontattak?).
Valóban, a nyilvános helyeken elhangzó hang effektusokat bárki felveheti és a SAJÁT FELVÉTELÉT akár terjszteheti is. Ami a "bakeliton" van, az azonban az LP megvásárlásával nem válik a vevő tulajdonává. Más szóval nem lesz egy általa készített hangfelvétel. Így a terjesztéséhez továbbra is az eredeti jogosult engedélyére van szükség - a szerzői jog szerint és szerintem.
De mint mondottam a szerzői jog nekem szakmai határterület, amit jól példáz, hogy a Szerzői Jogi Szakértő Testületnek az Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Szemle c. kiadványában publikált állásfoglalásai számomra is sokszor szolgálnak a meglepetés erejével.
Az egykor Rákosrendezőn kiállított gép pályaszáma: 424,005.
Miután leszedték a kiállítási helyéről, levitték - talán Szombathelyre - , ahol pár évig ette a rozsda.
De nem tudta egészem megenni, mert gondoltak egy nagyot, és felhozták Istvántelekre, ahol egy ideig álldogált a bejárattal szemben, majd bekerült a mozdony javító csarnokba. Talán nem válik alkatrész bányává.
"Olvasgatom a topik-ot - hátulról és elég gyalran említodik az 520, 510, gozmozdony, az 520 van valahol képem de az 510, el se tudo képzelni, van valakinek képe esteleg jellegraza róla? Mellékelhetné? Gondolok az 510-re."
Hát elvileg a szovjet E típusú (jól tudom?) gőzmozdonynak felel meg, a nyomtávja is 1524mm-es, nálunk csak Záhony közelében voltak ilyenek. Épp képet keresek róla.
Olvasgatom a topik-ot - hátulról és elég gyalran említodik az 520, 510, gozmozdony, az 520 van valahol képem de az 510, el se tudo képzelni, van valakinek képe esteleg jellegraza róla? Mellékelhetné? Gondolok az 510-re.
"A gépi tüzelőberendezések többsége - a 303-é is - az adagolótálcáról gözzel terítette a szenet a rostély teljes felületére. Viszont nálunk szénkeverékeket használtak, és emiatt a könnyű, gázdús darabok előre, a háztartási tűzoltószén pedig hátrább került."
Ez mondjuk a 10-es években is így volt? Mármint a szénkeverék használata. Akkor még csak nem? Akkoriban, esetleg korábban egyáltalán nem merült fel az igény a sztókerre?
"Emiatt a füstszekrény első fala hamar tönkrement. Kísérletileg visszatértek a vörösréz tűzszekrényhez is, de aztán a mozdony egyéb bajai miatt az idő megoldott mindent."
Magyarul a 303-asnak lecserélték úgyahogyvan a tűzszekrényét? Ez érdekes.
"Mellesleg, 2000 őszén a Fejes Endre emlékparkban a szlovákok stokeres mozdonyaira sem sikerült a szenünket rábeszélni."
Izé. Ez a park hol van? (Esetleg ez a Füsti polgári neve, vagy legalábbis akkor az volt?). Amúgy a szlovákoknak melyik mozdonyuk volt sztókeres, ami akkor nálunk volt? (gondolom a négycsatlós gyorsvonati gépeik azok, bár gondolom a cseheknek abból is több jutott)
Erről már volt szó.
A gépi tüzelőberendezések többsége - a 303-é is - az adagolótálcáról gözzel terítette a szenet a rostély teljes felületére. Viszont nálunk szénkeverékeket használtak, és emiatt a könnyű, gázdús darabok előre, a háztartási tűzoltószén pedig hátrább került. Emiatt a füstszekrény első fala hamar tönkrement. Kísérletileg visszatértek a vörösréz tűzszekrényhez is, de aztán a mozdony egyéb bajai miatt az idő megoldott mindent. (Mellesleg, 2000 őszén a Fejes Endre emlékparkban a szlovákok stokeres mozdonyaira sem sikerült a szenünket rábeszélni.)
A 303 szerkocsijában, a széntér alján a gépi tüzelőberendezés szénszállítócsigája.
Tényleg, végülis miért is nem terjedt el nálunk jobban a sztóker? (Csak gondolom, a 601-es 5m2 fölötti, meg a 301-es 4,7m2 körüli rostélyát beszórni nem lehetett óvodás foglalatosság?) A szakszervezet nem bulizta ki, azzal, hogy akkor a fűtők fizuja csökkenne, vagy legalábbis "abból" finanszíroznák meg a sztókeresítést? A szakszervezet kibulizta, de a fűtők nem hagyták? Nem volt szakszervezet? Volt, de olyan, mint ma, vagy az 50-es években? A mi fűtőink ilyen bika arcok voltak, nem úgy mint a húsdarálót kibulizó nyápic jenkik? Esetleg olyan okok miatt, hogy mire elterjedt volna, addigra Trianonban a feketeszenes területeinket jórész elcsatolták, a barnaszenes-tőzeges-egyebes tüzelést meg nem bírja a sztóker? Vagy akkoriban kisebb gondjuk is nagyobb volt ennél, hogy ilyesmit csináljanak? (na jó, ez nem igazi érv)
Az SLPX 19213-as lemez (LP) teljes hossza 44 perc valahány másodperc. Ez pontosan annyi, mint a Sáry-féle lemez 3. száma. A borítón meg is emlékeznek róla, hogy ennek a forrásanyaga az LP, (a cd-re fér 80 percnyi cuccos audioban!) és szépen meg is köszönik Károlyi Zsoltnak a hozzájárulást. Sáry ebből a forrásanyagból állította össze a Locomotive Symphony-áját.
Tessék elolvasni a Steam Sounds oldalt, ott ez mind le van írva.
A lemez beszerzési helye is le van írva, amit itt nem akarok reklámozni. Volt még belőle pár darab az eredeti színesborítós kiadásból és a "New Edition"-ból is. Mindkettő itt pihen a gép mellett:) A borító kivételével ugyanaz a két lemez.
"1998-ban Sáry László "Locomotive Symphony" című cd-jén"
Erről még nem is hallottam :-( lehet még valahol kapni ezt a 6 éves CD-t?
"Az SLPX 19213 teljes anyaga képezi ezen a lemezen a 3. számot."
Ez most hogy is van? Hogy lett egy egész lemezből 1 szám? És mi van még a lemezen ezen kivül?