>Ahol pl. a vasút antracit-bányát szolgált ki. Nos az antracittal fűtött gôzösöknek a szokásosnál _nagyobb_ rostélyuk volt!
Volt, hogy akkora volt a rostély (tűzszekrény), hogy a vezér nem látott volna tőle előre. Ezért feltették a fülkéjét a kazán tetejére (Camelback mozdonyok). De ez veszélyes volt, mert a hajtó- vagy csatlórúd törés levágta onnan a vezért, ezenkívül nem volt kommunikáció a vezér és a fűtő között, és, ugye, több szem többet lát.
>Tényleg, Amcsiba' egy ötcsatlós mozdony, 32 tonnával tengelyenként, mennyivel bírt elindulni? Szerintem nem sokkal többel... Nekem azért ez így nagyon soknak tűnik. Lehet, hogy a kocsikban is volt némi mókuskerék? :))
Az amerikai sikeres ötcsatlós mozdony az 1E1, Santa Fe tengelyelrendezés volt, 1919-re ez uralta a tehervontatást. A legnehezebb 1931-ben a Reading K1sb osztályú mozdonya volt, Baldwin gyártmány, 451 ezer font (pound) vonóerővel...
Mókuskerék a mozdony mögött a viszonylag könnyebb mozdonyoknál volt, booster a szerkocsi alatt. Induláskor plusz vonóerőt adott.
Ennek az az oka, hogy az antracitnak ugyan nagyon nagy a f?tôértéke, de mivel igen tömött állagú szén, lassan ég. Viszont gyakorlatilag korom- és füstmentesen. Voltak az ilyen vasúttársaságoknak reklámfényképei, amiken a mozdonyvezetôk fehér keszty?ben vezették a gôzmozdonyt! Ejha. Mondjuk már hallottam ilyent, az argentinok egyik topp gépéről, éves átlagban 10% vonóhorgon mért hatásfokkal...
Emiatt azt hiszem ahhoz, hogy egy BR52-es 5000 tonnás vonatot húzzon, nem annyira nagy hôérték? szén kell (persze azért nem is barnaszén), hanem az is, hogy gyorsan égjen. El tudom képzelni, hogy olajjal, petróleummal dúsították a siker érdekében...
Izé. Kicsit azért soknak tűnik ez az 5000 tonna. 15 tonnás tengelynyomással ha ez a gépezet el bír indulni ennyivel sík terepen, akkor mi az indoka a hatcsatlós (nem mallett, meg hasonlók) készítésének? Mert akkor akár 5 tengellyel is felmászik bárhova, mármekkora terheléssel. Meg a másik: Csesszlovákiában egy német hadimozdonyt tuningolnak? Hmm. Hát nehéz elhinni.
(Tényleg, Amcsiba' egy ötcsatlós mozdony, 32 tonnával tengelyenként, mennyivel bírt elindulni? Szerintem nem sokkal többel... Nekem azért ez így nagyon soknak tűnik. Lehet, hogy a kocsikban is volt némi mókuskerék? :)) )
> a megfelelő hatáshoz kohinór gyémánttal kellett fűteni
Most mellélôttél Blaxta! Amerikában több helyen is antracittal f?tötték a gôzmozdonyokat. Ahol pl. a vasút antracit-bányát szolgált ki. Nos az antracittal f?tött gôzösöknek a szokásosnál _nagyobb_ rostélyuk volt!
Ennek az az oka, hogy az antracitnak ugyan nagyon nagy a f?tôértéke, de mivel igen tömött állagú szén, lassan ég. Viszont gyakorlatilag korom- és füstmentesen. Voltak az ilyen vasúttársaságoknak reklámfényképei, amiken a mozdonyvezetôk fehér keszty?ben vezették a gôzmozdonyt!
Emiatt azt hiszem ahhoz, hogy egy BR52-es 5000 tonnás vonatot húzzon, nem annyira nagy hôérték? szén kell (persze azért nem is barnaszén), hanem az is, hogy gyorsan égjen. El tudom képzelni, hogy olajjal, petróleummal dúsították a siker érdekében...
Hmm. A 424-esről tudjuk, hogy 11539 kg-os gépezeti vonóerővel meg tudott még indulni 2400 tonnával. A 601-es gépezeti vonóereje 22300 kg, és a sorozatszámából gondolom, hogy 6 csatlósan, 16 tonnás tengelynyomással készült, a 424-es meg 4 csatlósan, 14 tonnással... Bár ide még bejön az elkígyózás, amiért a Mallettekkel nem szerettek tolatni... (bár franc tudja, mondjuk egy plusz csappal 4* ikerre lehetett volna állítani, az elindulás időtartamára meg csak nem vette volna túl igénybe a gőzvezetéket?)
Az 5000 t a CSD 555 volt egyszer sztahanovista mozgalomban vitt egy ekkora vonatot
Aszongya rá az ósztrian sztímbéz, hogy a CSD 555 = DR 52 (= MÁV 520), arról meg tudjuk, hogy jelzésértékű méretű rostélya volt (a másik variáció, hogy a megfelelő hatáshoz kohinór gyémánttal kellett fűteni), a lista szerint 3000 tonnánál megállt ő is.
Tudzommal a 601 2600 t, 30 km/h sík terepen. Az 5000 t a CSD 555 volt egyszer sztahanovista mozgalomban vitt egy ekkora vonatot, máshol is voltak ekkora terhelések. Persze ez kivétel, de végülis elvitte az 5000 tonnát, csak közben nem volt szabad megállniuk sehol, mert mégegyszer nem tudtak volna elindulni.
A reklámanyagok, szórólapok képei elvileg nem állnak szerzôi jogi védelem alatt.
Bizarr kérem, bizarr. Az, hogy a grafikus kollega (akár én :)) ) dolgozik vele órákat (napokat?), az nem jelent semmit, de ha Senkiházi Kettő Frigyesvilmos rátenyerel a fényképezőgépe elsütőgombjára, az viszont azt jelenti, hogy akkor a kész fotó örök időkig másolhatatlan, terjeszthetetlen....
(És ez még mindig egy igazságosabb megoldás, mert jeleleg az van, hogy senkit nem érdekel Senkiházi K. Frigyesvilmos, ha mongyuk ő egy kisnyugdíjas, de ha mint Senkiházi Ltd. jogi személyként jelentkezik, akkor mingyá' más...)
Ez attól függ, hogy milyen mozdonyt veszel, mekkora a kerékátmérője, milyen szénnel fűtik és milyen a kazánnyomás.
Na igen, meg a pályaemelkedés, meg hasonlóak... sok minden számít.
A komolyabb gépen mit értesz? Felénk 5000 t körül van a maximum, de ez kivétel.
Ez micsoda? A Gigant? Méghogy szuttyadék villanymozdonyok :))))
A 601 körülbelül mennyivel bírt megindulni? Gondolom egy olyan 3000 tonnával biztosan, aztán többel már nem olyan egyértelmű, hogy a Mallett rendszer miatt nem kezdett-e el kígyózni...
Valaki megszerez valami kulturális (tudományos, technikai, akármilyen) értéket, és onnantól kezdve az egész emberiség bekaphassa nekije. Nem vagyok benne biztos, hogy ez társadalmilag igazságos. Hogy a fotózás rontja az "tulaj" bizniszét? Miért, ki a "tulaj" az emberiséghez képest? Fel nem foghatom az ilyesmit :((
(Az egész elborult és embertelen úgymond "jog" meg monnyonle. A világ egyik nagy mozgató hazugságainak egyike. A másik a "demokrácia". Itt (vagy akárhol) szerintetek az van? Az emberek tényleg egyenlőek? Mert az, hogy négy(öt) évente beleöntenek a fejébe valamit, a szándékokkal köszönőviszonyban sem levő hüjeséget, majd ezután beikszelhet valamit, amiről azt hiheti, hogy az ő felelős döntésétől majd az fog történni, amit elmeséltek neki, szóval ez így kicsit sem népakarat szentsége...
Na jó, befejeztem a szélsőbalos? szélsőjobbos? kirohanásomat mára :)) )
Sajnos vannak elegen, akik mindenképpen, mindenböl pénzt akarnak csinálni
Ja igen, ha esetleg nem voltam egyértelmű: aki más munkájából akar pénzt csinálni, az forduljon fel* :(((
De szerintem itt erről szó sem volt. Vagy legalábbis szerintem, de itt kizárólag a jóhiszemű, a rajongásban kimerülő céllal való felhasználásról (mint gyűjtésről) beszéltek.
Ezeknek van "lejárati ideje", azaz X idő után szabadon utánközölheted. Ezt az időt tologatja ki az USA, most asszem éppen 140 évet akarnak lenyomni a világ torkán.
De jó lesz, ha ez így megy tovább, már a barlangrajzokat sem fotózhatod le :((
Ha én felteszem a fényképemet, amit a 70-es években készítettem, az már olyan archív anyag, amivel kapcsolatban te szabad és ingyenes felhasználást igényelsz?
No de épp ez az. Hogy te szabadon és ingyenesen felteheted ide a képeidet, szerintem pont erről volt szó, szerintem nem merült fel az, hogy a képeidet bárki is bármire használni akarja (azonkívül, hogy mongyuk nézegetni). Meg ha már itt tartunk, az ide feltett kép tulajdonjoga automatikusan az indekszé lesz, ami ugyan egy nagy f***g a részükről, de hát ez van, legalább lehet majd rájuk mutogatni.
Mert hiszen lehet, hogy neked nincs nyereséged, de a tulajdonosnak van emiatt vesztesége! Ha esetleg csak annyi is, hogy a könyvét, amibe sok pénzt és energiát belefektetett, kisebb példányszámban veszik meg. Most őszintén, szerinted ez elképzelhető? Szerintem egy egészen kicsit sem.
Máshogy mondva, ha megjelenik valami az index által megtilolva (640*480), ez fényképminőségben (legyünk jóindulatúak, mongyuk azt, hogy 300 dpi-től) egy kb. 2 centi széles és 1,5 centi magas fotóka lesz. Szerinted ez bárkinek rontja kicsit is a boltját? Szerintem inkább alkalmas kedvcsinálónak. De amúgy, egyáltalán. Akar itt nálunk valaki is kiadni gőzmocis képeket tartalmazó albumot? Eredeti képeket persze. Nem tudok róla, de valahogy engem nem lehetne annak megvásárlásáról lebeszélni akkor se, ha már az összes fotót valaki belinkelte ide.
Hogy persze a kiadók érdeke ilyenkor a bicó mutogatása, az egy másik kérdés. (Jog, meg egyéb hüjeségek).
De ahhoz nem szívesen, hogy az én munkámból esetleg mások nyerjenek hasznot.
>>Lásd Sevcsik Jenô csodálatos képeit. Azoknak a jogos örököse Rianna - még egy jópár évig.
Na jó, de ott tudod, hogy ki a tulajdonos és miért. De az esetek egy részében egy spontánprivatizátor bírja a jogokat, aki se nem örökölt, se nem fizetett értük.
Ez attól függ, hogy milyen mozdonyt veszel, mekkora a kerékátmérője, milyen szénnel fűtik és milyen a kazánnyomás. 20 km/h és 40 kéttengelyes kocsi és 120 km/h < 3 négytengelyes kocsi között bármi lehet.
A komolyabb gépen mit értesz? Felénk 5000 t körül van a maximum, de ez kivétel.
Nem tudom, hogy aképeken látható mozdony meg van-e még, de amikor a képek készültek elég jó állapotban volt.
A mozdony a 764,341 pályaszámú. Budapesten 1949-ben 5863 gyári számon gyártották. 1962-ig Szászrégenben, 1971-ig Lunca Bradului, 1973-88-ig pedig Rastolita volt az állomásítási helye. 1988-tól pedig a CFF Lapusnyai Erdei Vasúton dolgozott:
Még elfelejtettem valamit. A reklámanyagok, szórólapok képei elvileg nem állnak szerzôi jogi védelem alatt. Ebbôl szerintem az következik, hogy a Ganz prospektusokban fellelhetô fényképek sem.
Én úgy tudom, hogy "eredeti mûre" Európában a határ a szerzô halála után 60 évvel jár le. Ezért én az 1.Vh. elôtt készült képeket felraktam a lapomra, késôbbieket nem. Azt azért már fel lehet tételezni, hogy az akkori szerzôk már meghaltak a 2.Vh. elôtt.
"Gyûjteményes kiadásra" a megjelenést követô (ha jól emlékszem) 30 év a határ. Ez azonban egy kicsit ingatag. Pl. a magyar mozdonyok képei megjelentek számtalan folyóiratban, kiadványban. Tehát ha lemásolod, a legtöbb esetben nehéz megmondani, hogy melyikbôl is másoltad!
Dehát a Mona Lisát sem fényképezheted le! Ha viszont valamilyen könyvbôl kimásolod, senki nem fogja megmondani, hogy honnét van a kép...
> Ha azt mondja valaki, hogy 1945 után szvsz. az az elfogadható maximum.
Én azért korábbra raknám. Lásd Sevcsik Jenô csodálatos képeit. Azoknak a jogos örököse Rianna - még egy jópár évig. Nem hiszem, hogy örülne, ha valaki az édesapja képeit adná ki könyvben mindenfajta engedély nélkül!