Valaki megszerez valami kulturális (tudományos, technikai, akármilyen) értéket, és onnantól kezdve az egész emberiség bekaphassa nekije. Nem vagyok benne biztos, hogy ez társadalmilag igazságos. Hogy a fotózás rontja az "tulaj" bizniszét? Miért, ki a "tulaj" az emberiséghez képest? Fel nem foghatom az ilyesmit :((
(Az egész elborult és embertelen úgymond "jog" meg monnyonle. A világ egyik nagy mozgató hazugságainak egyike. A másik a "demokrácia". Itt (vagy akárhol) szerintetek az van? Az emberek tényleg egyenlőek? Mert az, hogy négy(öt) évente beleöntenek a fejébe valamit, a szándékokkal köszönőviszonyban sem levő hüjeséget, majd ezután beikszelhet valamit, amiről azt hiheti, hogy az ő felelős döntésétől majd az fog történni, amit elmeséltek neki, szóval ez így kicsit sem népakarat szentsége...
Na jó, befejeztem a szélsőbalos? szélsőjobbos? kirohanásomat mára :)) )
Sajnos vannak elegen, akik mindenképpen, mindenböl pénzt akarnak csinálni
Ja igen, ha esetleg nem voltam egyértelmű: aki más munkájából akar pénzt csinálni, az forduljon fel* :(((
De szerintem itt erről szó sem volt. Vagy legalábbis szerintem, de itt kizárólag a jóhiszemű, a rajongásban kimerülő céllal való felhasználásról (mint gyűjtésről) beszéltek.
Ezeknek van "lejárati ideje", azaz X idő után szabadon utánközölheted. Ezt az időt tologatja ki az USA, most asszem éppen 140 évet akarnak lenyomni a világ torkán.
De jó lesz, ha ez így megy tovább, már a barlangrajzokat sem fotózhatod le :((
Ha én felteszem a fényképemet, amit a 70-es években készítettem, az már olyan archív anyag, amivel kapcsolatban te szabad és ingyenes felhasználást igényelsz?
No de épp ez az. Hogy te szabadon és ingyenesen felteheted ide a képeidet, szerintem pont erről volt szó, szerintem nem merült fel az, hogy a képeidet bárki is bármire használni akarja (azonkívül, hogy mongyuk nézegetni). Meg ha már itt tartunk, az ide feltett kép tulajdonjoga automatikusan az indekszé lesz, ami ugyan egy nagy f***g a részükről, de hát ez van, legalább lehet majd rájuk mutogatni.
Mert hiszen lehet, hogy neked nincs nyereséged, de a tulajdonosnak van emiatt vesztesége! Ha esetleg csak annyi is, hogy a könyvét, amibe sok pénzt és energiát belefektetett, kisebb példányszámban veszik meg. Most őszintén, szerinted ez elképzelhető? Szerintem egy egészen kicsit sem.
Máshogy mondva, ha megjelenik valami az index által megtilolva (640*480), ez fényképminőségben (legyünk jóindulatúak, mongyuk azt, hogy 300 dpi-től) egy kb. 2 centi széles és 1,5 centi magas fotóka lesz. Szerinted ez bárkinek rontja kicsit is a boltját? Szerintem inkább alkalmas kedvcsinálónak. De amúgy, egyáltalán. Akar itt nálunk valaki is kiadni gőzmocis képeket tartalmazó albumot? Eredeti képeket persze. Nem tudok róla, de valahogy engem nem lehetne annak megvásárlásáról lebeszélni akkor se, ha már az összes fotót valaki belinkelte ide.
Hogy persze a kiadók érdeke ilyenkor a bicó mutogatása, az egy másik kérdés. (Jog, meg egyéb hüjeségek).
De ahhoz nem szívesen, hogy az én munkámból esetleg mások nyerjenek hasznot.
>>Lásd Sevcsik Jenô csodálatos képeit. Azoknak a jogos örököse Rianna - még egy jópár évig.
Na jó, de ott tudod, hogy ki a tulajdonos és miért. De az esetek egy részében egy spontánprivatizátor bírja a jogokat, aki se nem örökölt, se nem fizetett értük.
Ez attól függ, hogy milyen mozdonyt veszel, mekkora a kerékátmérője, milyen szénnel fűtik és milyen a kazánnyomás. 20 km/h és 40 kéttengelyes kocsi és 120 km/h < 3 négytengelyes kocsi között bármi lehet.
A komolyabb gépen mit értesz? Felénk 5000 t körül van a maximum, de ez kivétel.
Nem tudom, hogy aképeken látható mozdony meg van-e még, de amikor a képek készültek elég jó állapotban volt.
A mozdony a 764,341 pályaszámú. Budapesten 1949-ben 5863 gyári számon gyártották. 1962-ig Szászrégenben, 1971-ig Lunca Bradului, 1973-88-ig pedig Rastolita volt az állomásítási helye. 1988-tól pedig a CFF Lapusnyai Erdei Vasúton dolgozott:
Még elfelejtettem valamit. A reklámanyagok, szórólapok képei elvileg nem állnak szerzôi jogi védelem alatt. Ebbôl szerintem az következik, hogy a Ganz prospektusokban fellelhetô fényképek sem.
Én úgy tudom, hogy "eredeti mûre" Európában a határ a szerzô halála után 60 évvel jár le. Ezért én az 1.Vh. elôtt készült képeket felraktam a lapomra, késôbbieket nem. Azt azért már fel lehet tételezni, hogy az akkori szerzôk már meghaltak a 2.Vh. elôtt.
"Gyûjteményes kiadásra" a megjelenést követô (ha jól emlékszem) 30 év a határ. Ez azonban egy kicsit ingatag. Pl. a magyar mozdonyok képei megjelentek számtalan folyóiratban, kiadványban. Tehát ha lemásolod, a legtöbb esetben nehéz megmondani, hogy melyikbôl is másoltad!
Dehát a Mona Lisát sem fényképezheted le! Ha viszont valamilyen könyvbôl kimásolod, senki nem fogja megmondani, hogy honnét van a kép...
> Ha azt mondja valaki, hogy 1945 után szvsz. az az elfogadható maximum.
Én azért korábbra raknám. Lásd Sevcsik Jenô csodálatos képeit. Azoknak a jogos örököse Rianna - még egy jópár évig. Nem hiszem, hogy örülne, ha valaki az édesapja képeit adná ki könyvben mindenfajta engedély nélkül!
Ezek sajnos eléggé zürös ügyek, és ugy általában rendszeresen elökerül itt is.
Sajnos vannak elegen, akik mindenképpen, mindenböl pénzt akarnak csinálni, s ha ilyenre ráakadsz akkor a balhé elöre programozott (egyszer már kaptam egy ilyen témáju levelet, ahol az egyik neves zenekart képviselö ügyvéd megfenyegetett, ha nem vetetjük le a WEB-oldalt, ahol a zenekar szövegeit közlik privát egyének (a dalokat is maguk irták le - mert azok soha semilyen formában kivéve a CD-t ill. MC-t nem jelentek meg akkor beperel - ilyen nagy az Isten álltakertje - sajnos. Vagy lehet, hogy elökerült az a szöveg, amit az énekes soha nem tudott, és a hallgatok igy értették azt meg... :-) )
Még csak annyit ehhez, hogy van például egy régi folyóirat. Például a "Magyar Vasút és Közlekedés" .
Ezeknek van "lejárati ideje", azaz X idő után szabadon utánközölheted. Ezt az időt tologatja ki az USA, most asszem éppen 140 évet akarnak lenyomni a világ torkán.
Még csak annyit ehhez, hogy van például egy régi folyóirat. Például a "Magyar Vasút és Közlekedés" . Mindenki elfelejtette, hogy valaha volt ilyen. Talán a kiadónak van valamilyen jogutóda, talán az eredeti fényképek és cikkek valamilyen archívumban vannak, de már senki sem tudja, hogy hogyan kerültek oda. Akkor én nem tehetem fel a netre a régi újságokat? Meg kell várni amíg valaki rábukkan, a kapcsolatai révén megszerzi és félig-meddig kiadja? Utána pedig minden jogot magának követel? Miközben az eredeti felvételek esetleg veszélynek vannak kitéve? De ha jól emlékszem mi már beszélgettünk erről bizonyos ma már nem használatos fénnyképezési eljárás kapcsán.
>>Ha én felteszem a fényképemet, amit a 70-es években készítettem, az már olyan archív anyag, amivel kapcsolatban te szabad és ingyenes felhasználást igényelsz?
Nem. De itt egy kiadó jogaira hivatkoztál. Egészen más egy kiadó, vagy gyűjtő és a kép készítőjének helyzete. A kép készítője ha nem akarja, hogy felhasználják a képet, akkor megtiltja ez tiszta ügy. Egy kiadónak, vagy gyűjtőnek (aki potenciális kiadó lehet) érdeke, hogy a képeit ne nagyon publikálják. Hiszen akkor elveszik a kép különlegessége. De ennek nagy ára van, mert Magyarországon annak idején nem kattogtatta minden kisgyerek a Kodak fényképezőgépét a vasútnál. Vannak olyan sorozatok, amikről alig maradt fénykép. Ha egy sorozatról ennyire kevés kép van, akkor szerintem nem etikus korlátozni a netes felhasználást, hiszen ez a kutatást is korlátozza. A könyvekben is sokszor egyszerűsített, vagy pontatlan szöveg jelenik meg a képek azonosításához fel kell tenni a netre. Nemrég volt egy német könyvben megjelent kép a háborús vasútról. Ott az egyik képaláírás Szatmárnémetit jelölte meg helyszínként. Természetesen nem ott volt, de nem lehet mindenkitől elvárni, hogy erre magától rájöjjön. Vagy egy román fórumra kell a 203 - as képe. Akkor ne tegyük fel? És ha így teljesen ismeretlen marad a történtük akkor sem? Mert majd a kiadó el fog menni Bukarestbe turkálni a CFR archivumba? Nem hiszem. Jobb esetben megemlíti, hogy 6 darab 203 - as a CFR - hez került.
Arról már nem is szólva, hogy néhány gyűjtemény hogyan keletkezett. Nem hiszem, hogy velük szemben olyan nagyon kíméletesnek kellene mutatkozni.
>>Ha esetleg csak annyi is, hogy a könyvét, amibe sok pénzt és energiát belefektetett, kisebb példányszámban veszik meg.
Én most próbálok megszerezni egy könyvet az interneten és nem sikerül. Tegyük fel, hogy itt a könyv és felteszem a 601 - esek képeit. Kárt okozok ezzel? Nem hiszem. Egyrészt a könyvet Magyarországon nem is forgalmazzák, másrészt nem magyarul van, harmadrészt az a maximum 3 ember, akit az egész könyv érdekel, úgyis megveszi.
Lehet, hogy amióta van internet az összecsapott könyveket kevesebben veszik meg, de ez nem a régi képek netes felhasználása miatt van. Ha van netem megnézhetem a 424 - est, nem kell hozzá megvennem a könyvet, amiben sokszor ugyanazok a képek vannak. Gondolom Te is le tudnád rajzolni a fiumei kikötő vágányrajzát.
> Ezt én botrányosnak tartom, hogy at archív anyagokat ne lehessen használni.
Ne haragudj, de mit nevezel "archiv anyagnak"? Ha én felteszem a fényképemet, amit a 70-es években készítettem, az már olyan archív anyag, amivel kapcsolatban te szabad és ingyenes felhasználást igényelsz?
Az egy dolog, hogy mi egymás között kinek milyen képeket küldünk el. Az magánügy. Az internetes publikálás viszont nem. Az kb. ugyanaz, mintha megjelentetted volna az újságban. Függetlenül attól, hogy van-e rajta nyereséged. Mert hiszen lehet, hogy neked nincs nyereséged, de a tulajdonosnak van emiatt vesztesége! Ha esetleg csak annyi is, hogy a könyvét, amibe sok pénzt és energiát belefektetett, kisebb példányszámban veszik meg.
És vannak itt a fórumon is olyanok, akik vasutas, modellvasutas tevékenységgel mellékkeresetre tesznek szert. A magam részérôl szívesen hozzájárulok, hogy az információ terjedjen, ne maradjon titokban. De ahhoz nem szívesen, hogy az én munkámból esetleg mások nyerjenek hasznot. És ezzel az adott könyvek szerzôi és kiadói is valószínüleg hasonlóan vannak.
Több ezek közûl osztrák könyvbôl van és az ô jogaikat sérti.
Mint írtam ezek egy német újságból valók! (Welt der Eisenbahn 1977.01, 1977.12, 1978.08) Nem ismerem az általad írt könyvet! Nem tudom milyen könyvről beszélsz!
Azt én sem értem, hogy 57 n.méteren hogy lehet így elpakolni valamit. :-) Meg van olyan bibi, hogy két bazi nagy csillag van ám rajta. De bánom, hogy nem készült sok kép szerkezetről. Persze akkoriban nem lehetett csak igy ezrével kattingatni mint manapság.
Blaksta'! Lacibácsi legodaadóbb barátja! Az én vagyok :)))
Ha már van időd ide írni frissithetnéd a honlapodat! :)))))) Ne is mongyad, most jutott eszembe, amikor rájöttem, hogy már a Gőzvakond Korlátolt Felelősségű Gőzmozdonyképrablóbanda pontos nevét sem tudom fejből, és megnéztem az oldalamat, ami hónapok óta változatlan :-/
Ej.
Na mindegy.
Mostanában úgyis dévédén terjeszte... nek a Gőzvakondék :))
Több ezek közûl osztrák könyvbôl van és az ô jogaikat sérti. Szóval ne csodálkozz, ha egyszer becsönget a BSA...
Hát izé. Egyrészt, ha valaki direkt nem árulkodik, valszeg soha nem is tudnak meg erről a topikról semmit. Másrészt, a BSA lesz*rja az ilyen kis halakat (mármint az osztrák kiadókat... ha valami ablakos cég volna, már valszeg mindannyian vasra verve ülnénk gvántánámón :)) ). Harmadrészt, soha az életben még az IP címet sem tudják kiszedni jogi módszerekkel az indeksztől, szóval a "becsöngetés" tök kizárt. Negyedrészt meg különben is aljas felforgató pánkok voltak, én tudom, és bizonyítsák be, ha szeirntük mégse*. Ötödrészt, minden hozzászólásoddal elismered, hogy elolvastad ott lenn a jogi szabályzatot. Márpedig az aszongya, hogy minden belinkelt kép szerzői jogának tulajdonosa az index.hu. Ridájrektelni kell őket, hogy intézzék el talán a jogok eltulajdonítóival, he. :))
____________________________
"Gőzvakond" Aljas Felforgató Pánkk és Aknamunkász Akciócsoport, nevük is van, fú. :))