Guberavera: a hétvégén beszélgettünka radarvisszaverőről, ezt a kedves kis hajót - a Siót - is felszerelték vele. Nem ártana a naszádra sem egy. Üdv: rs.
Találtam egy régi szegedi képeslapot.Itt még a Móra-múzeumnál volt a hajóállomás, a vízibástyától délre.Érdekes, mert ahogy tiszai hajósokkal beszéltem, valamennyiőjük szerint mindig is feljebb volt, a mai Novotel szállónál. Hogy
"1930-tól az üzem megszűnéséig dolgoztak a Borsig (Berlin) gyártású JD 30 - 011, 016, 029, 031 és 034 számú mozdonyok. Eezek közül három állítólag ma is az elárasztott területen van. Műszaki adataik: 1E tengelyelrendezés, 21,4 m hosszúság, 65 km/h max. sebesség, 25 m3 víz- és 10 t szénkészlet, kb. 100 t saját tömeg."
Szerintem nem jó a hasonlat. Ne az önjáró hajózással hasonlítsd a vontató hajózást, hanem a tolóhajózással. Itt a fuvarozott mennyiség ugyanakkora (emlékezz milyen falukkal szokott menni az ukrán flotta, vagy a Melk-Ybbs-Linz-Tulln négyes) a bérköltség viszont negyede. Ráadásul a sebességről nem is beszélve.
Völgymenetben a gép nélküli hajó (uszály) manőver és kormányképessége sokkal rosszabb, ezért rövid csatolásban a hajó tudja kormányozni, fordítani őket, az ellenállás és a csavarhatás ugyan így nagyobb, de lefelé ennek kisebb a jelentősége mert a folyó úgyis rásegít. 5 darabot tényleg nem szoktak egymás mellé kötni (én legalábbis max. három egymás mellé kötött 1000-es vagy 1300-asra emlékszem, de igazából ennek csak a hajózóút és a hídnyilás mérete szabott határt. Ezen a képen egyébként kis köves uszályokat hoz a Szob, egy 400-ast (mégpedig a 413-ast, ami később Z lett és most a Moszkva bázison van, nem messze onnan, ahol ez a kép készült), valamint 3db 600-as és egy db 100-as jelű!!! uszályt (hát én ilyeneket már nem is láttam, csak 700-ast). Tehát a vonta szélessége nem lehetett sokkal több, mintha 3 db 1000-es lenne. Az Al-Dunán egyébként két vagy több sort csatoltak fel rövidere, például azen a képen, ahol a Tatabánya 6 darabbal hasít völgymenetben. Az is jól megfigyelhető, hogy a csiga mennyire ráveri a vizet a középső terhes uszályra. Giga, völgymenetben is teljes erővel járt a hajó, kivéve, ha valami miatt meg kellett lassítani. Üdv: rs.