>Az elsô európai Pacific-et a franciák készítették (PO). Nem tudja mindenki, mennyire hatott a világ vasútjainak fejlődésére az amerikai vasút. A Pacific név amerikai eredetű. Ott az első valóban Pacificnek épült mozdonyt a Missouri Pacific társaság rendelte, 1902-ben. A társaság nevéből jött a 2C1 tengelyelrnendezés neve.
> itt egy rövid összefoglalás a formailag és szerkezetileg eléggé egymáshoz közel álló négyhengeres Pacific mozdonyokról, gyártási időrendben:
Ha nem tudnám, hogy mennyire utálod a franciákat, azt hinném, szándákosan hagytad ôket ki. :-))))
Az elsô európai Pacific-et a franciák készítették (PO). Igaz, csak pár hónappal lett elôbb kész, mint a Bad. IVf. Aztán még sok francia Pacific készült. Mind kompaund volt (mint a legtöbb francia gôzmozdony) és a legtöbb DeGlehn. Úgy tudom, a franciákon kívül csak a 301-es volt DeGlehn - bár ezeket az északiakat nem nagyon ismerem.
Az egyre fogyatkozó, de értékben egyre növekvő múzeális vasuti járművek tárolására (esetleg bemutatására) Ideális lenne az istvántelki nagycsarnok. Maga a csarnok is értékes műemlék. Mi a MÁV szándéka ezirányban? Készült-e terv és költségbecslés a nagycsarnok állagvédelmére, esetleg felújítására?
Ha jol látom akkor igen, söt minden mennyiségben. Az ottani számozás szerint a D4H sorozatrol van szo, ami 3 változatban fordul elö.
A zöld a 1000 mm-es nyomtávu személy és tehervonati mozdony.
a piros az 1000 mm-es nyomtávu gyorsvonati változat Vmax 100km/h
a narancssárga pedig a normálnyomtávu változat (föleg tehervonatra, mert ilyen nyomtávon csak egy viszonylatban fordul elö személy (LuuXa - Kep - Ha Long Bay)
Amugy mint a videon ugy a diákon is igyekeztem megörökiteni valamennyi létezö vietnami mozdonyt.
Sajnos a 326-os pályaszáma nem látható, viszont a másikon tisztán látszik a Tandem-Wolf gépezetből, hogy 222-es. Ő volt a 468-as, aminek külön érdekessége, hogy az 1000. MÁVAG gyártmányú gőzmozdony. 1896.12.09.-én lépett üzembe és 1933.02.20.-án selejtezték 222,068-ként.
Szegény Gazda Bandit viszont átkeresztelték Ganz Bandivá!
Még 2 további baleset volt Budapest környékén abban az időben. A megmaradt fimlfelvétel 4 perces és Olaszországból került elő. Összesen 4 mozdony van a filmen, 2 a baleset illusztásához, ezek rossz minőségű képek és a 326 - os és a zimonyi gyors mozdonya, 220 - as (?)
Láttátok tegnap az RTL Klubon, a XXI. században az 1907-es vasúti baleset híradófelvételét?
Október 11-én frontálisan ütközött két vonat Erzsébetfalva és Soroksár között, a fegyvergyárnál. Egy gyorsvonat Zimonyból jött, és tehervonattal ütközött. 2 utas és a tehervonat mozdonyvezetője meghalt, 30 utas sérült. A favázas kocsik roncsolódása okozott sok sérülést. A keletkezett tűzben leégett egy fa gyalogos felüljáró is.
Először Dobi Antal váltókezelőt vádolták, le is tartóztatták, hogy nem siklasztotta ki a tehervonatot, ezzel elkerülte volna a balesetet. De később kiderült, hogy a forgalmi szolgálattevő figyelmetlensége volt az ok. A tehervonat mozdonya 326-os volt, úgy értettem, hogy az viselte a 468-as számot. Imre, megvolt ez neked?
Elnézést a látszólagos szőrszálhasogatásért, de azt gondolom, hogy ezt azért meg kell tenni, nehogy hibássan rögzüljenek a dolgok. Nem a DHV-nál, hanem a DNyBV-nél volt az 5092-es tramway mozdony Debrecenben.
"Ez nem azt jelenti, hogy ez egy dán gyártású, svéd tervezésű mozdony?"
De, az idézett angol szöveg valóban ezt tartalmazza. Viszont te a hivatkozott hozzászólásodban azt írtad, hogy "Az E sorozat tényleg svéd", én erre reagáltam, hogy az egy dán mozdony. A 490,2004 Királyréten sem magyar mozdony, hanem román, függetlenül attól, hogy eredetileg magyar tervekből indult ki a resiczai gyár, sőt itt maga a gyár is eredetileg magyar volt.
Ha már így belebonyolódtunk a dologba, itt egy rövid összefoglalás a formailag és szerkezetileg eléggé egymáshoz közel álló négyhengeres Pacific mozdonyokról, gyártási időrendben:
1907-1913 Bad IVf 1800mm Maff/Kar
1908-1930 Bay S3/6 1870mm Maff
1909-1921 Würt C 1800mm Essl
1911-1914 MAV 301 1826mm Bp
1913-1922 CFR 231 1855mm Maff/Hen
1914-1915 SJ F 1880mm Nohab
1918-1920 Bad IVh 2100mm Maff
1942-1950 DSB E 1880mm Frichs
mind h4v volt, kivéve a MAV 301-est, ahol a széria h4 volt!
Ennek a mozdonynak Keszthely - Balatonszentgyörgyi korszakából is maradt kép. Sajnos télen, menet közben ábrázolja mozdonyt, úgyhogy eléggé elmosódott.
Van itt egy gőztramway, amit tegnap a debreceni fórumba linkeltem be. Ez eredetileg a Keszthely-Balatonszentgyörgy HÉV György nevű mozdonya. A MÁV-nál, majd a DHV-nél 5092-es pályaszámon járt. A kép Debrecenben, a Segner téren készült.
Nem vonom kétségbe amit írsz, de a Mercurion ez van:
DSB E 991 build in 1947 2'C1' by Frichs Aarhus for passenger express service. The design is much older: Sweden 1915. Railway Museums open day at Randers, Denmark 12 August 1995.
Photo by Erik Hjelme <hjelme@worldonline.dk>
Ez nem azt jelenti, hogy ez egy dán gyártású, svéd tervezésű mozdony?
A képen a jütlandi Fredericia vasútállomása előtt kiállított DSB E 987 számú gőzmozdony látható. Ez nagyon dán, ugyanis az aarhus-i Frichs Maskinfabrik & Kedelsmedie gyár építette 346-os gyári számmal 1947-ben. Jellege: 2'C1'-h4v. Később ez a gyár gyártott GM ill Nohab koprodukcióban MY ill MX sorozatú "Nohab"-okat.
Hagy ajánljam a figyelmetekbe a most pénteken megjelent az Ausztriában megőrzött gőzmözdonyokról szóló könyvet. Szerzője Dieter Zoubek a www.dampflok.at működtetője. A könyv tartalmazza a manapság Ausztriában fellelhetó összes gőzmözdony helyét, életútját, rövid leírását és általában a fényképét. Tartalmazza az Ausztriában gyártott, de ma külföldön fellelhető mozdonyokat, valamint azokat is amelyek életük rövidebb-hosszabb idejét Ausztriában töltötték. A magyar mozdonyok jelentős hányada igy megtalálható benne. Az összes ma még létező Déli Vasúti, meg Kassa-Oderbergi stb gép. Mendez több mint 400 oldal és 34,90 EURO. A teljes könyv kétnyelvű: német és angol. Minta oldalakat lehet nézni, meg megrendelni a következő címen: