Vártam a 9319-est, de az csak kb. 10-12 perc késéssel érkezett meg, lépésben. Ugyanis a harmadik kocsi csapágya állítólag kigyulladt, gondolom hőnfutott lett. Bobo röffen, kisorolás megkezdődik. Hangosbemondó valamit recseg a sebesről. Mindenki leszáll, gondolván, hogy megfogják a sebest. A kijárat vörös, a tömegtől feketéllő peron mellett pedig szép kecsesen 40-nel végiggördül a sebes, és felhúz a kijárati jelzőig. (még nem döntöttem el, hogy telefonáljak-e ez ügyben az illetékesnek?) utasok vigyorognak, üvöltöznek, káromkodnak, stb. Egy részük elindul utána. Hangos: a sebes visszatol, fel lehet rá szállni. Utasok visszaindulnak. Én továbbra is kényelmesen ülök a meleg kocsiban, mármint a 9319-esben. A mögöttes személyvonat persze gondolom mindeközben állt a bejáraton. Utána a sebes mégsem tolt vissza, hanem elment. Időközben befejeződött a kocsikisorozás, és térközre a sebes után elindultunk. Mögöttünk a szintén elvert személy.
Mindenesetre Ni xx-67-esei lassanként mind meglesznek, a CAF, DWA és GOSA kocsik állomásításával sincs sok gond ;-)
A vezérlőket és a ritka kocsikat viszonylag könnyen össze lehet írni.
A többi már komolyabb :-)
Amúgy ma a 17 órakor Nyíregyre induló IC-re vmi számomra ismeretlen okból nem lehetett már jegyet venni - azaz csak a dohányzóba. Ehhez képest viszonylag sok üres üléssel közlekedett a vonat. MiérT?
"A 1244-es és 1261-es Szilin graffitinyomokat találtam"
A graffitiről jut eszembe,ma délután a V43 1357-es valamelyik helyi sülysápi személyvonattal indult a Keletiből,ekkor ott voltam mellette,miután Sülysápról visszaért Keletibe szerelvényvonatként,igencsak feltűnő volt az ütközőin és az ütközők között lévő zöld graffiti. Ha induláskor tényleg nem volr rajta,akkor valószínűleg Sülysápon firkálhatták össze,gondolom miután a mozdonyvezető előrement a vezérlőkocsiba.
Úgy tűnik, hogy a 023-as mellett a 026-os és a 027-es 20-67 is Nyíregyre került. A 026-os dohányzó kocsi, ennek megfelelően már eléggé beleivódott a szag, de vmi rejtélyes okból rendszerint nemdohányzóként közlekedik. Nem lehetne tenni ez ellen valamit?
Létezikolyan, hogy személykocsis állomásítási lista? És ha létezik, hozzáférhető? :-)
Egyébként egyidőben állt a Nyugatiban a 023-as, a 029-es és a 033-as Gigant :-) Érdekes, hogy a 029 lámpafedelét kicserélték - valamelyik rikitóbb gépét kaphatta meg, mert nagyon sárgállik :-)
Ma a páratlan Bereg IC kb 10 percet késett, de erről a hangosbemondó egy mukkot sem szólt - ellenben mikor már szálltak le az utasok, rákezdett a "Bereg Intercity vonat érkezik..." szövegre :-)
Megnéztem a 001-es Puytint, sajna már van rajta néhány ablakkarc és az egyik oldalon a vezér oldalabalaka végig van repedve...
A 1244-es és 1261-es Szilin graffitinyomokat találtam - ha az a spec. folyadék csak így szedi le a firkát, nem biztos, hogy neki kellene vele esni pl a 001-es Bika fényezésének...
(Úgy tudom, létezik egy olyan szerkentyű, amivel pontosan meg lehet határozni egy felület színét, majd uazt a színt ki lehet vele keverni. Nem lenne célszerű egy ilyet beszerezni? Különösen hasznos lenne a kocsik fényezésének javításához...)
A Bombardier Transportation 85 db emeletes kocsi építésére kapott megbízást a Luxemburgi Vasúttól (CFL) 121 millió euró értékben. A 67 közbenső és 18 vezérlőkocsit a görlitzi üzem készíti. A járművek 2004 novembere és 2005 szeptembere között kerülnek átadásra.
A Bombardier Transportation 85 db emeletes kocsi építésére kapott emgbízást a Luxemburgi Vasúttól (CFL) 121 millió euró értékben. A 67 közbenső és 18 vezrlőkocsit a görlizi üzem készíti. A járművek 2004 novembere és 2005 szeptembere között kerülnek átadásra.
Holnap két nosztalgia (is) közlekedik. 10,00-kor a 424,247 indul a Nyugatiból a Királyon keresztül Gödöllőre, 11,05-kor pedig az M61 006 teszi ugyanezt. [azóta kijavítva M61,001-re]
A Dürener Kreisbahn (DKB) által alkalmazott alacsonypadlós dízelmotorvonatoknál (gyártó: DÜWAG, ami azőta Siemens) az 1500 kN helyett 600 kN hosszirányú erőkkel méreteztek a tömegcsökkentés érdekében. Ennek kompenzálásaként az aktív biztonság értékét növelték meg 2,73 m/s2 értékre, amely a hagyományos érték kétszerese.
Egy más filozófia, amely nem biztos, hogy helytelen...
Felvetették már például, hogy többek között ehhez az értékhez (1500 kN) történő ragaszkodás mennyivel nehezíti meg, illetve drágítja a járművet. Ugyanakkor egy valódi (nagyobb sebességű) frontális ütközésnél az 1500 kN mire elég...?
M61 006 tegnap hazament Vecsésről, mert a nagy hideg miatt a Nohab minden igyekezete ellenére sem tudtak betonozni. Hétfőn áll ki ismét Vecsésre. Én meg jól megszívtam, mert ma kimentem és nem volt ott. (persze előtte nem néztem el ide) Bementem az állomásfőnökhöz, kérdeztem, hogy mi a helyzet. Erre felállt és felkiáltott: "-Maga a negyedik aki azt a dízelt keresi! Modja már el nekem, mér' mindenki azt keresi? Mi van abban olyan különös?" Aztán felvilágosítottam és mondtam, hogy még várható néhány ember, akik a NOHAB-ot fogják keresni. Mondta, hogy hétfő du. áll ki és éjjel fognak melózni és várhatóan utána már ottmarad.
(Ki volt az előttem lévő 3 próbálkozó?)
seTTebello 2003-02-03 18:24:17 (68222)
Még jó, hogy mopi már elutazott. Dehogy jó! :-) Elmentem volna megnézni!
v_peti 2003-02-04 02:18:56 (68270)
Egy celldömölki mozdonyvezet? áthaladt a vörösön , a 11-es(?) vonalon, néhány évvel ezel?tt. Talán itt is életet menthetett volna egy rádió. Megjegyzés: Nem haladt át a vörösön, mert nem volt kijárati jelző. (Még most sincs.) Pannonhalmán nem kapott átmenesztést, de valamiért nem állt meg. (Az egy másik dolog, hogy egyenesbe fogadták, holott kiérőbe kellett volna.)
"400 Ft pótdíjjal tud csak adni - válaszolta a kaller. "
Szabályosnak lehet hogy szabályos, de ritka nagy taplóság. Ha egyszer a MÁV nem biztosítja a megfelelő számú pénztárost, akkor ez elég bunkó dolog.
Amúgy Debrecenben is csinálták, reggel 7-kor pénztárosváltás van, magyarra fordítva aki 7-ig volt, az már 6.50-kor pakol és eltűnik, aki 7-től van, az meg kávézik 7.10-ig. :-)
Szóval szombat reggelenként ugyanez a jelenség állt fenn Debrecenben, amikor indul vagy 10 vonat rövid időn belül.
Egyszer meguntam, kérdem az információst, miért nem zárnak be még vagy 2 pénztárt. Sík ideg lett, és visszakiabált, hogy nincsenek elegen, és menjek a -szóval messzire. Bementem inkább a forgalmi irodába, panaszkönyvért. Kérdezte az ügyeletes, mi a baj, mondtam neki, hogy a csarnok közepén áll a sor. Mondta, írjam be nyugodtan, mert nem rendelnek ki elég pénztárost. Beírtam.
Két hét múlva jött a posta, ajánlott, állomásfőnök válaszolt, hogy 6 pénztáros volt beosztva, de, idézek, kapaszkodjatok! :-))) "Ebből kettő sajnálatos módon nem látva át a helyzet súlyosságát munkakörébe tartozó egyéb feladatot végzett. Az információban ülő hölgy ezért nem tájékoztatta Önt jól."
Hogy mi az igazság, azt talán sohasem tudom meg. :-)))
2003. 02. 28.
Bátyám (M41 2127) megkért, hogy hozzak kéregjegyeket Hódmezővásárhelyről és Hódmezővásárhelyi Népkertről. Mit mondjak, nem kellett korbáccsal hajszolni... :-)))
Eredeti terv szerint oda busszal mentem volna, de megpróbáltam elérni a 7714-et (Szeged, 13:01). Egy órakor értem ki az állomásra. A földszint dugig tömve, pénztártól pénztárig érő sorok. Kettőzve szeltem a lépcsőket, már csak a kalauz volt a vonat mellett: BDh-By-By-By-M41 2132. Egyenesen a kallerhez mentem, kérdeztem hogy tudna-e jegyet adni. Ekkor érkezett a szerelvény végéhez a forgalmista. 400 Ft pótdíjjal tud csak adni - válaszolta a kaller. Azzal próbáltam elhárítani, hogy most érkeztem meg, jegyvételre nincs idő. Három másodpercem volt arra, hogy eldöntsem, felszállok-e. Az ember ilyenkor tesz olyan dolgokat, amit később esetleg megbánhat.
Beszálltam...
Az utolsó By előterében ültem le, a lehajtható ülésre. Lehetett rajta fészkelődni Hódmezővásárhelyig... Szeged-Rendezőn találkoztam a 7725-tel (M62 109-*x-*x-*x-Btx0**, az M44 517-tel és az M62 089-cel.
Hódmezővásárhelyi Népkertnél érkezett meg a kaller. Leadtam a rendelést - 512 Ft. Többen álltak, volt ott egy MÁV-os is, kérdezte, hogy nem volt jegyem? Elmagyaráztam a helyzetet. Csak ingatta a fejét a magas ár miatt...
Népkerten: 7225: M41-Bx-Ax
A kaller nem ment tovább - Hódmezővásárhelyen legelsőként szállt le. Utána mi, utasok. A kaller még azt mondta, hogy:
"Ha eggyel arrébb szállsz, megúszod..."
Hódmezővásárhelyen durva hangon kérdezte a pénztárosnő: Minek neked annyi 90%-os jegy?! Elmondtam, hogy gyűjtöm. Ez még nem is érdekelt volna, de az öt jegyből hármat elrontott azzal, hogy az ár felülírásánál 220 Ft-ot írt, ezután azt átkaparta... Nem mertem mondani, hogy cserélje ki őket...
Gyaloglás Népkertig. Négy embert kellett megkérdeznem, mire megtaláltam. Kedves pénztárosnő, tiszta állomás.
A vonat kb. 8 percet késett. 7713: MDmot 3036-Ax-Ax-Ax-Btx 093. A kaller észrevette a kéregjegykupacomat. Érdeklődve kérdezett félőlük, megnézte stb... Kopáncson kereszt (nem tudom nevezhetjük e annak, a mi vonatunk csak átrobogott) 7724-gyel (MDmot30**-*x-*x-*x-Btx0**) Kereszt Rendezőn a 7734-gyel. Késett a vonatunk, pedig ezzel akartam hazamenni (Szeged-)Rókusra... :-)
A vasarvaros (BNV) delnyugati sarkanal a 100a es 80a osszekotovaganya (a Nyugati pu. kiralyi varotermetol igy mehetett vonat anno a godolloi kastelyba).
Szabványokról összesezdtem egy kis összeállítást a felvetett problémával kapcsolatban:
pár példa: (átugorható)
ISO 8178-1:1996 Reciprocating internal combustion engines -- Exhaust emission measurement -- Part 1: Test-bed measurement of gaseous and particulate exhaust emissions
ISO 8178-2:1996 Reciprocating internal combustion engines -- Exhaust emission measurement -- Part 2: Measurement of gaseous and particulate exhaust emissions at site
ISO 8178-3:1994 Reciprocating internal combustion engines -- Exhaust emission measurement -- Part 3: Definitions and methods of measurement of exhaust gas smoke under steady-state conditions
ISO 8178-4:1996 Reciprocating internal combustion engines -- Exhaust emission measurement -- Part 4: Test cycles for different engine applications
ISO 8178-5:1997 Reciprocating internal combustion engines -- Exhaust emission measurement -- Part 5: Test fuels
ISO 8178-6:2000 Reciprocating internal combustion engines -- Exhaust emission measurement -- Part 6: Report of measuring results and test
ISO 8178-7:1996 Reciprocating internal combustion engines -- Exhaust emission measurement -- Part 7: Engine family determination
ISO 8178-8:1996 Reciprocating internal combustion engines -- Exhaust emission measurement -- Part 8: Engine group determination
ISO 8178-9:2000 Reciprocating internal combustion engines -- Exhaust emission measurement -- Part 9: Test cycles and test procedures for test bed measurement of exhaust gas smoke emissions from compression ignition engines operating under transient conditions
ISO 8178-10:2002 Reciprocating internal combustion engines -- Exhaust emission measurement -- Part 10: Test cycles and test procedures for field measurement of exhaust gas smoke emissions from compression ignition engines operating under transient conditions
ISO 3095:1975 Acoustics -- Measurement of noise emitted by railbound vehicles
ISO 3381:1976 Acoustics -- Measurement of noise inside railbound vehicles
EN 12663:2000 Railway applications - Structural requirements of railway vehicle bodies
UIC518 OR Testing and approval of railway vehicles from the point of view of their dynamic behaviour - Safety - Track fatigue - Ride quality
UIC564-2 OR Regulations relating to fire protection and firefighting measures in passenger carrying railway vehicles or assimilated vehicles used on international services
UIC567 OR General conditions for coaches
UIC615-0 O Tractive units - Bogies and running gear - General provisions
UIC615-1 OR Tractive units : Bogies and running gear - General conditions applicable to component parts
UIC615-4 OR Motive power units : Bogies and running gear - Bogie frame structure strength tests
UIC617-5 OR Special safety regulations for drivers' cabs of tractive units
UIC622 O Definition of the nominal power of locomotives and railcars fitted with internal combustion engines
UIC623-1 OR Approval procedures for the diesel engines of motive power units
UIC623-2 OR Approval tests for diesel engines of motive power units
UIC623-3 R Series test and acceptance conditions for diesel engines of motive power units
UIC624 O Exhaust emission tests for diesel traction engines
UIC625-2 OR Fitting of front windows, side windows and other windows installed in drivers' cabs of motive power units with internal combustion engines, and in driving trailers (with a view to ensuring protection for the staff)
UIC625-6 O Regulations concerning conditions of visibility from driving compartments of combustion-engined powered stock
UIC625-7 OR Regulations concerning the impact withstandability in service of combustion-engined railcars and multiple-unit trains
UIC651 OR Layout of driver's cabs in locomotives, railcars, multiple-unit trains and driving trailers
O-> kötelező; R->ajánlott; I-> tájékoztató
'A csehek szerint...'
A típusengedélyről (10/1984. (VI. 27.) KM rendelet A vasúti járművek üzembehelyezésének engedélyezéséről és időszakos vizsgálatáról):
(átugorható)
Típusengedély szükséges:
a) új típusú jármű gyártására és beszerzésére,
b) régi típusú jármű olyan átalakítására, amelynek során a korábbi típusengedély meghatározó adatait (2. pont) érintő változtatást hajtottak végre (a továbbiakban: átalakítás).
Új típusúnak kell tekinteni minden olyan járművet, amelynek típusára Magyarországon engedélyt még nem adtak ki.
A típusengedély lehet:
a) előzetes típusengedély: a tervdokumentáció vizsgálata alapján kiadott engedély, amely szerint az első jármű gyártása, beszerzése, illetőleg átalakítása megkezdhető;
b) végleges típusengedély: az előzetes típusengedély alapján gyártott, beszerzett, illetőleg átalakított jármű típusvizsgálatát követően kiállított engedély, amelynek alapján a sorozatgyártás és beszerzés megkezdhető, továbbá a prototípus üzembehelyezhető.
Az előzetes, illetőleg végleges típusengedély iránti kérelemhez a 4.1 pontba foglaltakat kell csatolni.
Az előzetes típusengedély kiadását:
a) belföldön gyártásra kerülő jármű esetében a gyártás megkezdése előtt legalább 3 hónappal a gyártó vállalatnak,
b) külföldről beszerzésre kerülő jármű esetében a külkereskedelmi szerződés megkötése előtt legalább 3 hónappal a külkereskedelmi vállalatnak, illetőleg a külkereskedelmi joggal felruházott vállalatnak,
c) járműátalakítás esetén annak megkezdése előtt legalább 3 hónappal a jármű üzembentartójának
kell kérnie.
A végleges típusengedély kiadását a jármű üzembentartójának kell kérnie.
A típusengedély iránti kérelemről az engedélyező hatóság vizsgálat alapján dönt. Ennek során:
a) megállapítja a járműtípus azonosításához szükséges típusmeghatározó adatokat,
b) vizsgálja, hogy a járműtípus megfelel-e a jogszabályban, műszaki előírásban, valamint a szabványokban meghatározott, illetőleg az üzembehelyezéssel elérni kívánt követelményeknek.
A típusengedély alapján sorozatban gyártott, beszerzett, valamint átalakított jármű első üzembehelyezése csak hatósági engedély alapján történhet. A hatósági engedélyben a hatóság tanúsítja, hogy a jármű az előzetes típusengedélyben rögzített műszaki előírásoknak, a személyi, forgalmi, valamint a vagyonbiztonsági követelményeknek megfelel.
A felsorolásból látható, hogy a vizsgálati eljárások is szabályozottak. A nem megfelelőséget akkor lehet kijelenteni, ha a járműre vonatkozó (hatóság által jóváhagyott) műszaki feltétfüzetbe foglalt, nemzetközi, nemzeti, ágazati, vagy vállalati szabványra visszavezethető követelményeket a jármű, annak részei, vagy alrendszerei, jóváhagyott vizsgálati eljárással vizsgálva nem teljesítik.
Ha a típusvizsgálat során a típuspróbára felajánlott járművet megfelelőnek találták akkor:
"Az engedélyezési eljárás során az engedélyező hatóság köteles vizsgálni azt, hogy az engedélykérelem kielégíti-e a jogszabályokban foglalt követelményeket és kizáró ok hiányában köteles a határozatot kiadni." (OVSZ I)
Hazai vonatkozó jogszabályok:
-1993. évi XCV. törvény A vasútról
-51/1994. (IV. 8.) Korm. rendelet A vasúti hatóság feladat- és hatásköréről
-15/2002. (II. 27.) KöViM rendelet A vasútvállalatok működésének engedélye-
zéséről
-38/1998. (XII. 23.) KHVM rendelet A vasúti hatósági eljárások díjairól
-3/1998. (II. 11.) KHVM rendelet A közlekedési, hírközlési és vízi építmény-tervezési jogosultság részletes szabályairól
-28/1994. (X. 28.) KHVM rendelet Az Országos Vasúti Szabályzat kiadásáról
-10/1984. (VI. 27.) KM rendelet A vasúti járművek üzembehelyezésének engedélyezéséről és időszakos vizsgálatáról