A Szentendrei muzeumban kint levo terkeprol ki lehet silabizalni, hogy hogyan is nezett ki a hurokvegallomas a Gellert teren. Annyi biztosan latszik, hogy a vegallomast tovabbra is hasznalhato volt mint fejvegallomaskent es hurokvegallomaskent is - tulajdonkeppen az eredeti fejvegallomast bovitettek ki egy hurokkal. Ami azon a rajzon a legszembetunobb vol, hogy a hurok mindket vege a Korter fele meno (baliranyu kozlekedes!) vaganyba csatlakozott (! - kar hogy nem tudom lerajzolni) - es csak valahol a mai buszmegallo kornyeken volt egy visszafogo. Azaz az erkezo szerelveny (ugy tunik szamomra) majdnem egy jarmuhossznyit az akkori kozlekedesnek megfelelo helytelen vaganyon erte el a vegallomast (!).
Jol lattam egyebkent, hogy a hurkot eszerint az oramutato jarasaval megegyezo iranyban hasznaltak? Mintha ki lehetne venni egy potkocsit a hurokban (vagy az a varocsarnok?).
"masszív vas alkotmány volt, aminek sok autó látta kárát"
viszont lehet, hogy jópár járdaszigeten álló ember életét megmentette...
Erre manapság is rájöttek, egyes veszélyesebb helyeken masszív betontömböket pakolnak a járdasziget végébe.
Autós meg figyeljen, és ne menjen neki...
A Csibi lámpa a valamikori kikerülési irányt jelző megvilágított jelzőtábla volt. Valóban egy kövérkés tűzcsapra emlékeztet. Ennek a felső részében volt a TÁBLA, ami igazándiból üvegre volt festve és amint írtam, a járdasziget kikerülési irányát jelezte. Szerintem aranyos színfolt volt. Hátránya az égők rendszeres kiégése mellett, hogy masszív vas alkotmány volt, aminek sok autó látta kárát és a pótlása is drágább lenne, mint a mai pléh alkotmányoknak. Üdv: L.Gyula
1) főképp a váltóállítás miatt, fejed felett lévő szedővel könnyebb eltalálni a lazavezetéket...
2) még mindig váltóállítás, főleg egy hármas UV-nál, ha a hátsó szedővel állítasz, nem nagyon marad távolság az első kocsi és váltó között
3) ha valami baj van, és gyorsan le kell húzni a szedőt, akkor jobb ha kéznél van...
Az UV-n mindig látom, hogy irányváltáskor (fejvégán) lehúzzák az egyik áramszedőt, felengedik a másikat. Mi a jelentősége annak, hogy a vezérkocsin legyen fent a szedő? Hiszen van teljes csatlás, nem?
" Az elfuseralt arra vonatkozik, hogy HEV-es kepek, es en azokat nem ismerem fel 2-3 psec alatt, mint a villamososakat:)))) "
pedig FF-ben nem nagyon látszik, hogy zöld vagy sárga :-)))
Tulajdonképpen mindegyik képen nagyon jól eltaláltátok, gratula mindenkinek!
Tehát akkor a teljes "mgfejtés", összefoglalva, általam kiegészítve:
001 - Gellért tér, 1940
Nem a nehézsége inkább érdekessége miatt van itt. A "Városi..." topic-ban már meg is tárgyaltuk. Kivételesen jól látható a képen a budafoki/törökbálinti HÉV régi hurokvágánya, ennek külön is örültem, amikor rátaláltam. Most legalább tudjuk, hol lesz majd várható vágánymaradványok felbukkanása, ha elkezdik átépíteni a teret. Látható (illetve inkább sejthető), hogy az érkező szerelvények először jobbra fordultak, majd a hurok belső oldalán a tulajdonképpeni "helyes oldalon" volt a le- és felszállás (baloldali közlekedés!). Egy másik képen látható az "indulási oldal" is (egyszer előkeresem...).
002 - Árpád híd, 1971
Valószínűleg a Margit szigeti megálló látszik a képen. A Bengáli megjelenésére nekem sincs tippem.
003 - Boráros tér, 1937
Még a híd átadása (szeptember 12.) előtti állapot, de a körúti vonal hurokvégállomása már üzemel. A háttérben, a budai oldalon még épül a Tengerészeti Emlékmű, ezt csak novemberben avatták fel.
004 - Boráros tér, 1948
A háborús romok nagyjának eltakarítása után a tér közlekedési szempontból már teljesértékűnek mondható. A háttérben az Elevátorház romjaiból kiemelkedik a 12 gabona-daru, az elevátorok, amelyekről az egész épület a nevét kapta. A Csepeli Gyorsvasút vágányinak még nyoma sincs...
005 - Boráros tér, 1958
Lottó 1957 óta van, és valamikor '63-64-től MIX-esek járnak a Csepeli Gyorsvasúton. A két időpont közötti a kép, a forrás szerint 1958.
006 - Szentendrei út a Flórián tér előtt, 1970
Jól látszik a régi 5-ös villamos vonalának folytatásaként élő vontatóvágány, amely az Árpád hídra vezetett fel. A jobb oldali járdasziget (rajta a Csiby-lámpával) már szerepelt a "60-as évek Budapestje) összeállításomban is.
A Warszawa-taxik utolsó ideje ez, hamarosan jönnek a Zsigulik...
007 - Gellért rakpart, 1945
Az alsó rakparton nyilván a Szabadság híd ideiglenes újááépítéséhez használt anygok láthatók.
008 - Kálvin tér, 1930
A szökőkút éppen nem fért be ebbe a képbe, de az épületek teljesen ép állapota alapján is háború előtti a kép.
009 - Kálvin tér, 1953
Itt már az egyik lebombázott ház (bank?) helyén kihívó, "rákosista" kockaház áll. A Baross utcai 26-os villamos még közlekedik, de már itt van a (fej)végállomása... (ez jó szemmel leolvasható a homloktáblájáról)
010 - A Komjádi Béla uszoda építése, 1976
Íme egy bizonyíték, hogy ICS már "régebben" is járt a 17-esen (vagy a 11-esen? is?).
011 - Margit híd budai hídfő, 1930
Még baloldali közlekedés, szélső vágányelhelyezés. A pesti parton malmok és gyárak sora.
012 - Margit híd pesti hídfő, 1937
A híd felújítasa/kiszélesítése. Eredetileg hat hossztartós volt, ekkor nyolc hossztartóssá alakították. Az egyik irányú villamosvágány már az útpálya közepén van, a másik még a szélén.
013 - Margitszget, 1920
Ekkor még járt a lóvasút (egészen 1928-ig). A pontos helyet én sem ismerem fel :-)
014 - Pozsonyi út, 1940
Valóban a 38-as szám, a Victor Hugo utcával szemben, Itt most "ásatások" vannak, csatornázás, ez igen érdekessé teszi a trolik kanyarodását a sarkon...
015 - Tabán, 1940
A Krisztina körút részlete a régi Tabán lebontása után. A nagy szabad terület közepén egy félelmetesen keskeny, kockaköves út...
016 - Zsigmond tér, 1925
A háttében jól felismerhető a Felhévízi Templom. Ez a sarokház elég sokáig megvolt, a Bécsi út közepén levő villamosvágányokig ért a sarkon a járda. Az épületet akkortájt bontották el, amikor a szentendrei HÉV-et a Batthyány térre hosszabbították meg, tehát 1971-72 körül.
017 - Vár, 1945
Bizony, romeltakarítás a Várban. Nem villamospálya, és a második vágány talán csak "tároló". Látható (sejthető), hogy a talpfák az utca kövezésére vannak fektetve, majd "nyakon öntve" egy kis zúzottkővel, hogy "ágyazat" is legyen. Azt hiszem, talán a Fortuna utca, de ebben én sem vagyok biztos. Ez a keskeny nyomtávú kisvasút egészen a Moszkva térig jött le a Várfok utcán át a Bécsi kapu alatt. Aki ismeri a helyet, elcsodálkozhat rajta, hogy ezen az igen meredek szakaszon addhéziós vontatás volt! Igaz, felfelé üresen mentek a csillék...
(Pár nap múlva felteszem a szövegeimet a html-re is... Ahogy időm engedi...)
nem voltam perciz. Az elfuseralt arra vonatkozik, hogy HEV-es kepek, es en azokat nem ismerem fel 2-3 psec alatt, mint a villamososakat:))))
Szoval inkabb ram, mint a kepekre.
Keskeny nyomtáv lenne? Ezt nem is figyeltem. Csak azt vettem észre, hogy a házak falának síkja nem párhuzamos az utca vonalával, és a pesti oldalon nem nagyon van ilyen.
Sujbert:
Elfuserált budafoki? Nana! MAJDNEM a szülőfalum (Albertfalva, amúgy..) :-))))))))))
Sajnos HÉV-et nem láttam arra, de 5600-as pótot a 41-esen igen! :-))
Még nem jártam ezen a topicon, épp ideje.
Szóval az utolsó kép. Ez bizony a budai várnegyedben készült.
Mindig megnézem a régi hiradókat, és az M1-en lévőn (Cseh Tamás féle) láttam, hogy a romeltakarításhoz használtak keskenynyomközű vasutat. Azon a felvételen éppen a Bécsi Kapu felé ment a vonat.
017:
Közvetlenül a II. világháború (vagy 1956?) után készülhetett, mert komoly romeltakarításban vannak a csillevonatok. Az utca elég keskeny, a házak főfalai viszont nem párhuzamosak. Kétvágányú villamospálya van.
Talán a mai Frankel Leó út????
Igazad lesz, sajnos nalam eleg rossz a monitor - a feliratok mar eleg nehezen vehetok ki...
Egyebkent en azt gondoltam, hogy egy 1700-as ikerkocsit latok a kepen, de lehet, hogy az csak egy szolo S tipusu kocsi...
Nem szándékosan maradt ki, a Pozsonyi út, akkor jeleztem volna. Szerintem nem voltak nehezek a képek, az utolsó kivételével. (Nem ismerem a forrásodat)
014, Pozsonyi út: több okból nem lehet '60-as évek.
Ilyen villamos akkor nem járt, csak 1600, 1700 meg Stuka.
"HITELBANK" felirat akkor nem volt (erre mondtam, hogy még kapitalizmus volt).
Most látom a kép jobb szélén, hogy a háztömb fele még fel sem épült, csak a Pozsonyi út 44-46-ig, ha jól látom. Én az 54-ben nõttem fel, de az is a 40-es évek elején épült, bauxitbetonból.
Johhny bacsi - 10 pont!
Sajnos csak FF monitorom van, elegge rosszul latszanak a dolgok...
001 - Gellert ter ('30-as evek)
002 - Arpad hid ('70-es evek eleje). Mit keres ott egy (egyiranyu?) bengali?
003 - Boraros ter (1937)
004 - Boraros ter (1945 utan)
005 - Boraros ter ('60-as evek - mikortol van Lotto?)
006 - Szentendrei ut Florian ter fele nezve ('60-as evek? Szuper!!!)
007 - Gellert ter (valami szazadeleji felvetel lehet)
008 - Kalvin ter ('30-as evek? - nam latom a monitoromon, hogy megvan-e
meg a szokokut.
009 - Kalvvin ter - Baross utca torkolata (1950-51 korul - aaaa - marha
jo!)
010 - Frankel Leo ut - Komijadi uszoda (1980 korul ?)
011 - Margit hid budai hidfo ('20-as-30-as evek?)
012 - Margit hid pesti hidfo (1937 korul - eppen szelesitik a hidat...)
013 - Margitsziget (ennel pontosabbat nem tudok mondani)
014 - Pozsonyi utca ('60-as evek)
015 - Krisztina korut (Taban - '30-as evek)
016 - Frankel Leo ut - Uromi ut keresztezodes (Zsigmond ter) (1910-es
evek?)
017 - passz... NA neee... Nem tudom...
A múltkor nem tudom, milyen TV-müsorban meg a Budai vár háború utáni ujjáépítéséröl volt néhány kép, és bizony a romok eltakarítását egy ránézésre (csak pár másodpercig volt látható) egy MD-2-es mozdony vontatta csillekocsikból álló szerelvénnyel végezték. Jól nézett ki.
Egész jó, bár a 014 kimaradt (igaz, ezt megbeszéltük, de legalább két vesszővel jelezhetted volna :-) ), de a 017-re még kíváncsi lennék... Időpontok? Na, legalább évtized-pontosan...!
Gellért tér, Árpád híd, Boráros tér, Boráros tér, Boráros tér, Szentenderi út, Gellért tér, Kálvin tér, Kálvin tér, Komjádi uszoda, Margit híd budai hf, Margit híd pesti hf, Margit sziget, Dózsa tér, Zsigmond tér, az utolsó passz...
Ühüm, itt én is bizonytalan vagyok, a forrás 1971-et említ, és én sem emlékszem arra, hogy EGY IDŐBEN járt volna az Árpád hídon Stuka és Bengáli (33 és 33A?; vagy kiálló kocsi a csuklós? de hova?). Márpedig itt ez van...