Keresés

Részletes keresés

jarod_ Creative Commons License 2000.12.04 0 0 4564
Aircraft: Newark tower, call me fuel track, please!
TWR: Roger, you are the fuel track!
Előzmény: neofrix baszmacs (4563)
neofrix baszmacs Creative Commons License 2000.12.04 0 0 4563

Ez akkora marhaság, hogy ide kell írnom.

Overheard in London TMA...
ATC: Pan Am 1, descent 3,000 ft, QNH 1019.
Pan Am 1: Could you give that to me in inches?
ATC: Pan Am 1, descend 36,000 inches, QNH 1019.

Akit érdekelnek még ilyenek, innen kaptam:

The Aviation Humour List - 04/12/00
TO SUBSCRIBE: send blank email to
aviationhumour-subscribe@listbot.com

Web: http://www.aviationhumour.co.uk

Carpy Creative Commons License 2000.12.04 0 0 4562
Az elozo hozzaszolasbol nem egyertelmu, ezert kiegeszitem: a Continental Express uzemeltette a Newark-Burlington-Newark jaratokat, a tobbit a Continental Airlines.
Carpy Creative Commons License 2000.12.04 0 0 4561
Nemrég az alábbi útvonalon utaztam, gondoltam megosztom Veletek, mint Legnagyobb repülős élményemet. Azt hiszem valóban ez volt a legnagyobb, de mindenesetre a leghosszabb. Úgy is, mint hozzászólás, úgyhogy akit nem érdekel, az ugorja át. A repülésnek inkább a szolgáltatási színvonalával foglalkozom benne, a műszaki részeket hanyagoltam.

Az útvonal és az időpontok:
Tokyo indul: Nov. 22. 18:30
New York/Newark érkezik: Nov. 22. 17:10
New York/Newark indul: Nov. 22. 21:15
Burlington, VT érezik: Nov. 22. 22:57
Burlington, VT indul: Nov. 27. 12:05
New York/Newark érkezik: Nov. 27. 13:40
New York/Newark indul: Nov 28. 9:00
Miami érkezik: Nov. 28. 12:10
Miami indul: Nov 29. 7:00
Tokyo érkezik: Nov. 30. 15:40

Tokyo - Newark

2 órával előbb ki voltam rendelve a reptérre, mert ott kaptam meg az igazi repülőjegyemet. A korai kimenetel szerencsére azzal az előnnyel járt, hogy kaptam ablak mellé helyet, ami számomra nem is csak azért fontos, mert szeretek bámészkodni kifelé, hanem mert az alváshoz jól jön egy fal az ülésháttámlával merőlegesen. Pont "exit row" helyet kaptam, ami azzal járt, hogy ablakon csak úgy láttam ki, ha hátra volt döntve az ülés, mellettem már nem volt ablak. Jó volt tudni, hogy kényszerleszállás esetén nekem kell kiabálnom az utasoknak, hogy -Erre, erre, itt a kijárat.

Nagy örömmel tapasztaltam, hogy a Continental reklámokból ismert tényt, miszerint a legfiatalabb gépparkkal rendelkezik a társaság, bizonyította az, hogy egy teljesen új-szagú Boeing 777-essel utaztam. Rendkívül nagy öröm volt számomra, hogy volt beépített kis képernyő minden utasnak az előtte lévő ülés háttámlájába, hand-settel, tudtam, hogy a 12 órás úton már nem fogok unatkozni, mert akkor elkezdek Tetrisezni. Mivel előttem nem volt ülés, ezért az én kis képernyőm egy felhajtható kis rúdon volt. Elég sok érdekes funkció volt beépítve, több, mint annakidején a Malaysian, vagy Austrian járatokon tapasztalt masinákban. 5 filmet (pl. Mátrix) nyomattak, két-két nyelven (angol és japán, szinkronizált) valamint volt egy videoklip-csatorna, egy japán TV-show csatorna (ennek színvonaláról nem kívánok részletesen értekezni), egy komédia csatorna (Bill Cosby, Friends, Rózsaszín párduc, stb.), és a máshonnan is ismert Air-show, ami a repülőgép elhelyezkedését mutatta különböző méretarányú térképeken, különböző adatokkal fűszerezve.
8 audio csatorna is volt, 6 játék (pl. Tetrix, Poker, Black Jack), az elmaradhatatlan shopping menüpont, infó a törzsutas-programról (One pass), illetve egy zárt ("kiváló"-tól a "szegényes"-ig tartó 4 fokú, valamint egy "nem tudom"-ot tartalmazó) utas-elégedettséget vizsgáló kérdőív, melyben a kérdések nagyjából az alábbiak voltak: Értékelje általánosan, majd részletesen az ellátást a repülőút során (video, audio, képminőség, hangminőség, programválaszték, étel, ital) Oda és visszaútban is kitöltöttem a tesztet, hiszen nem sok kérdésből állt, és érdekelt, hogy mire voltak kíváncsiak. Sokkal szívesebben töltök ki egy ilyen tesztet, mint pl. azt, amit a United-en adtak már többször is, és 4 oldalas, apró betűs, véleményem szerint túlságosan részletes, és inkább a légitársaság új, saját szolgáltatásainak igénybevételét reklámozza azáltal, hogy egyenként rákérdez, hogy igénybe vettem-e, miért/miért nem, stb. Ráadásul a United-es kérdőív kitöltésénél a gépi feldolgozás érdekében arra is kérnek, hogy pontosan satírozgassam be a kis ovális karikákat, pont a vonalig, és ne túl rajta, stb. Tessék kérem beszerelni a set-et az ülésbe és "online" csinálni az ilyesmit! Többek között a gyenge színvonalú fedélzeti szórakoztatás miatt sem akartam United-del utazni. Ráadásul még drágább is lett volna. (Japánból az USA 4 Stop jegyek árai az idén jenben:
UA 75.000, NW 70.800, DL 70.800, AA 69.000, CO 59.800)
Kifejezetten elégedett voltam a Continentallal az odautam során, a legjobb kaját adták, amit valaha repülőn ettem: gyakorlatilag steak volt, és nem is kicsi adag.
Newarkba érkeztem, ami azért nagyon jó, mert a leszálló gépek gyakorlatilag párhuzamosan ereszkednek Manhattannel, és még világos volt, nagyon jól nézett ki a sok felhőkarcoló. Az ereszkedés nagyon finom volt, a szokásos fül-fájás nélkül megúsztam (ez az egész utamra érvényes volt!)

Newark - Burlington

Newark már nem volt ennyire fenékig tejfel. 17.10 volt a hivatalos érkezésem (ez tök jó: repülök 12 órát, és korábban érkezem, mint elindultam :), de amikor Tokióban menetrend szerint felszálltunk, már 16.15-öt adtak meg várható érkezési időnek, és ezt pontosan be is tartottuk. Ez a viszonylag nagy ráhagyás a menetidőben azért zavart, mert Burlington felé a csatlakozó gépek a következő időpontokban indultak menetrend szerint: 18.05, 19.55, 21.15. A Conti-s 4 Stop-os jegyem ezek közül a középsőre nem volt érvényes a japán iroda szerint, mert annak a járatnak a száma a 2-ezres tartományban volt, az első meg azért volt kizárva, mert az USA-ban nemzetközi-belföldi átszállásra hivatalosan minimálisan szükséges 60 perc helyett csak 55 perc volt 17.10 és 18.05 között. Ezért bosszantott kicsit a jóval korábbi érkezés, de - mint később kiderül - sokat nem vesztettem vele. A reptéri terminálközi monorail felújítás miatt nem üzemelt, így monorail-pótló busszal kellett mennem, bár gyalog sem volt messze a B termináltól a C. Sőt a dugó miatt talán még gyorsabb is lett volna. Mindenesetre megérte ez a kis buszozás, mert itt ültem először amerikai buszon, és tetszett a belső berendezése, meg a kézzel nyitható hátsó ajtaja. A sofőr külön élmény volt egy jól megtermett (szélesebb, mint amilyen magas), szőkére festett hajú, fekete, bocsánat, afro-amerikai hölgy személyében, aki saját mezzoszopránján és 75 decibelével tájékoztatta az utasokat a C terminálra való megérkezéskor valami ilyen stílusban: -Na aranyoskáim, megjöttünk a C-hez, aki innen indul, az húzzon innen, a többi meg tartsa az ülepét az ülésen, mingyár megyünk tovább az A-ra!
Aztán persze minden elől leszállónak udvariasan jó utat kívánt.

Belépve a terminálra, áthaladva a fémdetektoron, mindenféle kerülő úton (a monorail-építés miatt) végülis kijutottam egy meglehetősen zsúfolt váróhelyiségebe, ami megjelenésében nem igazán a repülés eleganciájához volt igazítva. Igaz, tudtam, hogy Amerikában a belföldi járatok, illetve az egész belföldi repülés színvonala nem üti meg az Európában megszokott szintet, de hát többek között azért jöttem, hogy erről saját szememmel is meggyőződjek. Az egy dolog, hogy éppen kezdődött a hálaadás-ünnep, meg a felújítás, de akkor is zsúfolt és igénytelen volt az egész terem. De ez még csak a kezdet.

Beálltam a sorba, megpróbáltam áttetetni a jegyemet a korábbi (18.05-ös) gépre, és minden további nélkül sikerült is egy Stand-by beszállókártyát kapnom. (Azaz ha van hely a korábbi gépen, akkor elmehetek vele, ha nincs, akkor csak az eredeti, confirmált járattal.) Ennek nagyon örültem, mert ugyebár Japánban azt mondták, hogy nem lehet a fixált jegyet megváltoztatni. Még volt 15 perc a gépig, és ahogy elnéztem a rendszert, indulás előtt kb. 10 perccel engedik le a jónépet a gépekhez vivő buszokhoz, addig az említett váróteremben a helyük. A rendszeres bemondásokban mindig hangsúlyozták, hogy senki ne menjen innen sehova, mert a repülőtéren ez az egyetlen terem, ahol a Continental Express járatokkal kapcsolatos bemondásokat hallani lehet.

És hát bemondásokból jócskán akadt. A többségük azzal az ismerős szöveggel kezdődött, hogy "Értesítjük az utazóközönséget és a vonatra, akarommondani repülőre várakozókat, hogy az xxxx számú yy:yy-kor Z-be induló gép késéssel indul". Az indokok többek között az alábbiak voltak:
-a gép még nem ért ide az előző járatából W-felől, de már közeledik
-a gép még el sem indult W-ből, hogy ide megérkezve induljon Z-be.
-a gép megérkezett ugyan, de egyelőre nincs hozzá személyzet (!)
-a gépet egyelőre takarítják
és a kedvencem:
-a gépet sajnos túlkönyveltük, ezért önként jelentkezőket keresünk, akik hajlandóak lemondani az utazásukról, amiért cserébe
-holnap elszállítjuk őket az első gépünkkel, ami ekkor indul és akkor érkezik
-fizetjük a szállodát és az étkezési hozzájárulást, valamint
-fizetünk 2-300 dollár kompenzációt.
Ez utóbbi összeg önként jelentkezők hiányában a késés növekedésével egyenes arányban általában 20-50 dollárral emelkedett. Belegondoltam, hogy annak ellenére, hogy csak 1-2 órás menetidejű járatokról volt szó, ez az összeg mintegy fele annak, amit én az egész körért fizettem, és azt kívántam, bárcsak én se férnék föl a gépemre. :)
Természetesen a 18.05-ösre nem is fértem fel. Meg kell jegyeznem, hogy nagyon rossz rendszerű a bemondási metodika: már a középiskolás tankönyvek is tanítják, hogy a hangos utastájékoztatást a járat célállomásának megjelölésével kell kezdeni, és nem a járat számával. Hogy ez miért volt fontos?
A 18.05-ös burlingtoni gépről ugyanis 18.15-kor közölték, hogy egyelőre nem indul, mert még ide se ért, és megközelítő indulási adatot sem tudtak mondani. De persze hozzátették, hogy a termet ne hagyja el senki, mert amint többet tudnak, bejelentik, és az csakis itt hallható. Addig pedig mindenki foglaljon helyet, és kényelmesen ücsörögve várakozzon. Ezt a "kényelmesen ücsörögve"-t később, ahogy gyűlt a tömeg, elkerülve az idegek borzolgatását már nem mondogatták a bemondások végén. Nos 20 órakor bejelentették, hogy a kapuk nyitva, a gép megjött, beszállásra alkalmas, minden 18.05-re confirmált utas nyomuljon. Semmi közbenső bejelentés nem volt, hogy közeledik, leszállt, megvan a személyzet is, mint más gépek esetében, hanem egyszerűen csak közölték, hogy siessen mindenki, akinek erre van jegye. Ez 20 órakor volt, 5 perccel azután, hogy már a következő burlingtoni gépnek is el kellett volna indulnia (és arról még semmi infó nem hangzott el addig). Jó nagy kavarodást okozott a bemondás, ugyanis mindenki csak azt hallotta, hogy Burlington, így mindkét gép (18.05 és 19.55) utasai elkezdtek nyomulni. A lejárat mellé is csak az volt kiírva, hogy Burlington, indulási idő vagy járatszám nélkül. A kavarodás és kapkodás elkerülhető lett volna, ha olyan sorrendben mondják az infókat, hogy a "Burlingtonba menetrend szerint 18.05-kor induló xxxx számú járat utasai stb." De hát Amerika se tökéletes. :)
Arról nem is beszélve, hogy a bemondást követő 2. percben újabb bemondás hangzott el, miszerint a 18.05-ös gépre a beszállást lezárták, ne fusson senki. Épp ennyi idő kellett, hogy összeszedjem a cuccaimat, és beálljak a sorba, nem mintha komolyan hittem volna abban, hogy a Stand-by jeggyel valami keresnivalóm lenne a 18.05-ös gépen. Viszont látni akartam, hogy miképpen zajlik a Stand-by-osok kiválogatása, mert gondolom többen is vannak.

Mindegy, erről a gépről végleg lemaradtam, az már biztos, de akkor próbáljunk legalább egy Stand-by-t szerezni a 19.55-ösre, aminek ugyebár már szintén el kellett volna indulnia. Erre a járatra ugyebár a japán utazási iroda szerint nem volt jó a jegyem, mégis minden további nélkül megkaptam a Stand-by-t. Igaz, ennek a 19.55-ös gépnek továbbra is se híre, se hamva nem volt, és lelkiekben már készültem arra, hogy a confirmált 21.15-ösöm is késni fog. Volt egy hölgy, akivel annakidején egymás mögött álltunk a sorban a pultnál, és kaptunk a 18.05-ösre Stand-by jegyet, csak neki eredetileg a 19.55-ösre szólt a jegye, míg nekem ugye a 21.15-ösre. Este 9-kor mind a ketten sorsunkat várva ücsörögtünk a teremben, semmi érdemi információt nem tudva a gépinkről. Illetve ő a sajátjáról már biztosan tudta, hogy legalább 1 órát késik, míg az enyém még elvileg lehetett volna pontos is. :) Fél füllel hallottam, ahogy a pult mögül az egyik alkalmazott az egyik felháborodott utas kérdésére odavágta, hogy "A képernyőt ne is figyelje, mert azon minden rossz", ezért nem igazán hittem el a monitorokon lévő "On time" feliratot a gépem mellett. Ez ugyanis ott volt szinte minden gép mellett, és már elég rég óta ültem abban a teremben, hogy tudjam: az elmúlt 4 órában felszállt kb. 30 gépből max 5 közlekedett mentrend szerint, vagy említésre nem méltó késéssel.

9 körül bemondták, hogy a 21.15-ös gépről már csak a személyzet hiányzik. Fél 10 körül aztán szezám nyílj meg! Az én gépemre szólították az utasokat. A 19.55-ösről továbbra is semmi infó. Mindenki nyakába kapta a lábát, és nyomultunk. A teremből a buszok felé vezető folyosón ellenőrizték a beszállókártyákat, ezért próbaképpen direkt a 19.55-ösre szóló Stand-By-omat mutattam be, és ki is szúrták, erre igen dörzsölt fickó lévén előhúztam a confirmáltat is a 21.15-ösre, amivel persze rögtön mehettem tovább. A busznál újra ellenőrzés volt, az előttem levőt már majdnem kiengedte a fickó a buszhoz, mire kiszúrta, hogy a 19.55-ösre szól az illető beszállókártyája, és mondta neki, hogy ő nem azt a járatot csinálja, és visszazavarta. Csak kézipoggyászom volt szerencsére, így nyugodtan cserélgethettem volna a gépeket, ám mivel a szóbanforgó járatra a klasszikus méretű kézipoggyász sem vihető fel, a táskám kapott egy masnit, és ott kellett hagyni a gép mellett. Itt vettem észre, hogy az ember, aki a buszra szállás előtt ellenőrizte a beszállókártyákat ugyanaz, mint aki utána kivezette a buszt a géphez, és bepakolta a csomagot a gépbe. Hát persze, gondoltam, itt nincs akkora túlfoglalkoztatottság, mint pl. Japánban.

Hogyan hogy nem, ezen a kis gépen is "exit row"-ba kerültem, pontosan az 1A ülésre, amit gondolom annak köszönhettem, hogy már mintegy 16 órája, még Japánban megkaptam a beszállókártyámat és a helyemet. A styuvi itt is idejött, és megkérdezte, hogy képes vagyok-e arra, hogy kényszerleszállást esetén navigáljam a tömeget a vészkijárat felé, és mondtam neki, hogy először megnézem azt a kényszerleszállást, aztán meglátjuk. Az angoltudásomat mindenesetre elegendőnek érzem.

Már csak attól féltem egyedül, hogy belefagy majd a hang a torkomba, a gépen ugyanis rettenetesen hideg volt, gyakorlatilag a külső hőmérséklet, nem tudom, honnan érkezhetett a gép előtte, de szerintem egy napja ott állt nyitott ajtókkal. Vagy 10.000 méter magasan, mindegy. Egyszóval télikabátban ültem végig az utat. Előttem nem volt ülés, így a szemközti "falon" volt a magazin- és safety card tartó, ami inkább magazin-ejtő volt, ugyanis ki volt szakadva az alja, ezenfelül első sor lévén nem volt lehajtható asztalka sem, de karfából kihajtogatható sem, így az éhezés ellen kapott mogyorót/perecet és narancslevet kénytelen lettem volna a földön tárolni. Erre nem volt szükség, mert mire a styuvi kiszolgálta a másik oldalt, addigra a "hatalmas" mennyiségű perecet bevágtam, és le is öblítettem a szintén hasonló mennyiségű narancslével, és a kiürült göngyöleget visszaadtam továbbhasznosításra a sztyuvinak. Közben a lassan emelkedő gépből a hatalmas New yorki agglomerációt lestem, és azon gondolkoztam, hogy hogy a túróba tud felemelkedni egy ekkora gép attól, hogy itt forog két nagy propeller a fejemtől 1 méterre... :) (A gép típusa ATR42 320 series 200)

Burlingtonba megérkezve kicsit furcsa volt, hogy csak úgy lazán, minden ellenőrzés nélkül ki-be lehetett sétálgatni az épületben, de hát belföldi járatnál ez érthető. A rokonokat, barátokat várók is majdnem a gépig ki tudtak jönni, pusztán a fémdetektoron kellett átmenniük. Viszont őket sem informálta senki, hogy a Newarkból éppen érkezett gép most melyik is, így mi, az utasok mondtuk meg, hogy ez épp a CO3014-es volt, de lehet, hogy vannak rajta a hivatalosan "előző" gép utasai közül is, mint ahogy pl. a fentebb említett hölgy is végül felkerült erre a gépre. Igaz tudta, hogy a csomagja csak a következővel, azaz a menetrend szerinti előzővel fog megjönni...

Burlington - Newark

A repülő meglepetésemre pontosan indult, igaz apróbb problémák akadtak. Például előre közölték, hogy a WC elromlott a gépen, így akinek az elkövetkező 2 órában várhatóan dolga lesz, az próbáljon meg túlesni rajta még most indulás előtt. A kiszolgálás ugyanaz volt, mint odafelé, de legalább volt asztalom. A sztuvi pedig az általam eddig látott legidősebb volt, viszont igen kedves.

Newark - Miami

Másnap reggel, a newarki indulásomnál igyekeztem odaállni a becsekkoláshoz, de egy személyzet felvilágosított, hogy menjek csak nyugodtan egyenesen a kapuhoz, majd ott megkapom a beszállókártyámat. S valóban, az utasok számára előírt procedúrát Amerikában tényleg sikerült a minimális szintre csökkenteni. Ez részben köszönhető az interneten értékesített jegyek megjelenésének és térhódításának. A becsekkolásnál sorban állókat pedig a következő szöveggel "cukkolják": "Azt ugye tudja, hogy az, hogy most Ön itt áll, az teljesen önkéntes!" Valóban, kézitáskával és e-tickettel utazóknak egyszerűen csak oda kell állniuk a géphez vezető kapuhoz, és kész.

A gépről jól láthattam New York azon részeit, amit eddig kihagytam, aztán szép lassan bebújtunk a felhők fölé. A mellettem ülő lánytól bepillantást kaptam az amerikai utazásról alkotott képbe. Ő ugyanis Floridába, Miamiba valósi, de eljött egy barátnőjét meglátogatni New Yorkba. Kérdeztem, hogy mindig repülővel jár-e. Mondta, hogy igen, de ha nem, akkor kocsival. Miért nem vonattal? - kérdeztem. Mondta, hogy lassú, meg ritka, meg drága. (Nem hinném, hogy az autónál lassabb lenne, egyszerűen csak nem szokás vonattal járni: közelre kocsi, távolra repülő.)

Érdekes volt látni a leszállási technikát Miamiban. Pontosan a tengerpart fölött érkeztünk, aztán élesen Nyugatra fordultunk, átrepültünk a város felett, láttam a repteret is, ahova le fogunk szállni. De azt már rég elhagytuk, és egyre csak távolodtunk tőle, míg egyszercsak hirtelen visszafordult a gép, és célbavette a leszállópályát. Ekkor kezdtem megérezni, hogy ez a módja annak, hogy a légiirányítók olyan szépen be tudják egymástól 2 percekre rakosgatni a leszálló gépeket, ha már nem tudják őket olyan lazán megállítani a levegőben, mint a vasutasok a vonatokat a bejárati jelzőnél. :)

Miami - Houston

9 óra múlt kicsivel, mire visszaértem a városnézésemből a reptérre, és igyekeztem magamnak egy kellemes vízszintes helyet keresni, ahol megpihenhetek a reggeli gépig. Úgy láttam helyesnek, hogy még addig bemegyek a fémdetektorok mögé, amíg van induló járat, mert utána már lehet, hogy nem engednének be. Így is el akarták kérni a jegyemet - pedig ezt eddig egyszer sem tették - az viszont bent volt a csomagmegőrzőben, a fémdetektoron túl. Sikerült meggyőznöm a nénit a dologról, és beengedett. Sajnos ezért ki kellett nyitnom a csomagmegőrzőt, és bemutatni nekik a jegyemet, bár nem igazán érdekelte őket. Végül rájöttem, hogy így is úgy is ki kellett volna vennem a csomagmegőrzőből legalább a télikabátomat, ugyanis az amerikaiaknak is megvan az a rossz szokása, amit eddig minden meleg éghajlatú országban megtapasztaltam, ahol eddig jártam (ideértve Japánt is), miszerint ahol légkondi van, ott süvítő 20 fok van, mindegy, hogy a kinti 35 fok miatt mindenki olyan rövid cuccokban szaladgál, amilyenekben csak lehet. Lehet persze, hogy az én hőháztartásom torz, de tény, hogy a télikabátomba bújva is majdnem kockára fagytam Miamiban, a reptéren...

Szerencsére az egyik kedves takarítószemély megmutatta, hogy az egyik bezárt bár vendégterében van teljesen vízszintes "fekhely" is, így legalább viszonylag jól tudtam aludni. de az durva, hogy az előző esti jól fűtött New yorki szobámban egy szál pólóban aludtam, lenn, délen, Miamiban meg minden ruhámat magamra véve...

Szerencsére a felkeléssel így nem volt sok gond. Igyekeztem gyorsan kimenekülni a jó csípős hajnali 25 fokba átmelegedni egy kicsit. Közben láttam, hogy egy fickó, még benn az épületben egy szál pólóban és rövidnadrágban csapolt sört iszik, jéggel...

Bár a járatom száma Miami-Houston-Tokyo útvonalon ugyanaz volt, mégis át kellett szállnom Houstonban. Éhes is lettem, mert ezen a 2,5 órás úton ugyanúgy csak egy kis adag kukoricapelyhet kaptam kajaként, mint a 3 órás New York-Miami útvonalon, de ez a fél óra különbség azt is jelentette, hogy még azt a csöppnyi muffint is kispórolták a reggeliből. :(

Houstonban elég jót kellett gyalogolnom a két gép között, és ezen nem tudtam rövidíteni a frankfurtihoz hasonló kis vonat igénybevételével sem. A járatom menetrend szerint 10.40-kor indult.

Houston - Tokyo

Meglepően gyors útlevél-ellenőrzés után beszálltam a gépbe, amin utam során először sok üres hely is volt. Ennek kifejezetten örültem, mert a vízszintes helyzet mindig jobb alvást eredményez. A kettővel mellettem tespedő raggie-zenészt meg majd arrébbültetem, gondoltam. :)

A hivatalos indulási időpont eljövetelével a pilóta közölte, hogy - a vadiúj 777-es gépen - egy szőnyegdarabka, valahol hátul, felhajlott, és mivel az utasok biztonsága elsőrendű szempont, ezt sebtiben kicserélik, ami pár perc késést okozhat, de ettől még ne aggódjunk, Tokióba időben meg fogunk érkezni. 20 perc múlva láttam két munkást, ahogy kifelé cipel a hátán egy szőnyegdarabkát, 40 perc múlva már kezdtem kissé türelmetlen lenni. Aztán megnyugodtam, amikor láttam, hogy egyre távolodunk a szomszédos utaskijáró folyosótól, de annál bosszúsabb lettem, mikor rájöttem, hogy csak az inerciarendszerek keveredtek meg, ugyanis nem mi mozogtunk, hanem az a "cső"...

Ettől kezdve eléggé be voltam pöccenve a néma pilótára, aki nem volt képes tájékoztatni a várható indulási időről, és a többi utas is egyre csak forgolódott hátrafelé, hogy mi a fenét vacakolnak már azzal a szőnyeggel. Végülis egy óra késéssel elindultunk. A kaját szerencsére hamar hozták, és ezúttal is jó volt, bár a marhahús nem volt kikloffolva...

Ami még határozottan mínuszpont: a fedélzeti szórakoztató program magazinja már a decemberi kiadású volt, holott csak november 30. volt, ennélfogva teljesen más adás volt látható a csatornákon, mint amit a magazin tartalmazott. Ez különösen azoknak volt bosszantó, akik a szőnyeg-probléma miatti várakozás alatt már kiolvasták a magazint, és kiválasztották, hogy mit fognak megnézni az egyes csatornákon. Én például állandóan kapcsolgattam, mert a Rózsaszín párducot nem akartam kihagyni, de aztán rájöttem, hogy a film amit nézek, nem is az, amiről olvastam...

Bár a gép egész úton lassabban haladt, mint az odafelé menő, végül is sikerült fél óra késéssel megérkeznünk Tokióba. Érdekes volt, hogy míg majdnem egész úton 30.000 láb magasan haladtunk, Tokió előtt felmentünk 40.000-re. Onnan aztán nagyon gyorsan lejöttünk 10.000-re, és a Miamiban tett kerülőhöz hasonlót megjárva szálltunk le Tokióban.

A Continental Airlines

-ról tehát összességében azt mondhatom, hogy alapvetően kellemes tapasztalataim voltak, eltekintve a rossz műsormagazintól és néma kapitánytól a hazafelé úton. A személyzet határozott volt, de kedves és rugalmas, a biztonsági előírásokat pontosan betartották. A gépek jól felszereltek, fiatalok, kényelmesek és szépek voltak, a reklámszövegek ötletesek, az arculat egységes.
A Continental Expressről már korántsem ilyen jó a véleményem, rossz szervezés, rossz műszaki állapotú gép, alacsony szintű földi és fedélzeti kiszolgálás, még akkor is, ha figyelembe veszem, hogy amerikai belföldi közlekedésről van szó.

Összességében azt hiszem mindennél többet mond az, ha leírom, hogy valószínűleg legközelebb is a Continentalt választanám.

riel Creative Commons License 2000.12.04 0 0 4560
Sziasztok!
A 747-es témához annyit szeretnék hozzáfűzni, hogy Szokol Tibor: A levegő királya című könyvében (ami a 747 múltjáról, jelenéről és jövőjéről is szól) azt írta, hogy a 747-500X-as és 747-600X-as változatok azért nincsenek gyártásban (bár terveik már régóta készen vannak), mert jelenleg a kis és közepes hatótávolságú gépekre van kereslet. A könyv nem teljesen friss, de ha azóta történt változás a piaci keresletben (mint ahogy az A3XX megrendelések mutatják), akkor én sem értem, hogy miért nem a 747-eseket rendelik, mikor azok üzemeltetéséhez már minden megvan. Egyébként, most nincs előttem a könyv, de úgy emlékszem, hogy a 747-esnek is van olyan terve, amelyik 850 fő körüli befogadóképességű.
Azért remélem még láthatok újabb 747-es típusokat élőben!
Üdv
riel
riel Creative Commons License 2000.12.04 0 0 4559
Szia lborli!
Köszönöm a segítséget!
Jago_ neked is köszönöm!
Üdv!
riel
Előzmény: lborli (4555)
Jago_ Creative Commons License 2000.12.03 0 0 4558
Bakker. Megirtam ide Riel kerdesere a valaszt, erre latom, hogy lBorli mar megtette. Ezek szerint tulelted a vacsorat Miklaneknal :))

Fly: szerintem te ilyen doksit nagyon-nagyon nehezen fogsz talalni, es amit talasz az igen vastag lesz... Ez irtozatosan sok informacio.

AZoltán Creative Commons License 2000.12.03 0 0 4557
Ja és mégvalami amit kifelejtettem . Hogy a 747-400 Domesticben azért van több férőhely mert nem hosszú utakra tervezték és nincs first class és a Buisness Class is csak mérsékelt számban /Egy tipikus felhasználása a tipusnak a Tokyo - Osaka útvonal/. Az A3XX-nek is tervezik egy ilyen változatát ami kb. !!750-800!! férőhelyes lesz ha megépűl!! Csak azért mondom hogy nem érdemes összehasonlító egy rövidtávú gépet ami 2 osztályú egy 3 osztályú hosszútávú géppel. És mégvalami pontosan hogy 747-400-as sorozatnál fenn csak annyi férőhely van hogy még le lehet az embereket lépcsőztetni , hiszen fenn vagy Buisness vagy First Class van
Előzmény: kekvillam (4554)
AZoltán Creative Commons License 2000.12.03 0 0 4556
Kedves Kekvillam!

Az még szép hogy elfér a szabvány 80*80-as állóhelyen de akkor is magasabb!! És azt azért mégsem lehet hogy mindenki lemenjen a lépcsőn leszálláskor mert az ilyen nagy gépeknél egy szintről is sok idő kiszállni -ezt mindenki tudhatja aki utazott már szélestörzsű géppel - és pláne hogyha van mégegy emelet ami majdnem ugyanakkora. Tehát az a megoldás ha olyan magasra is felérnek a Jetwayek , És azt ugye nem lehet hogy a mostaniakat úgy alakítják hogy annyira felérjenek mert akkor az utasoknak kéne egy "lejtőn" lejönni. Erre találták ki azt hogy pont egy középszinten helyezik el ahonnan lehet fel és le is mozgatni úgy hogy ergonomikus legyen de ez meg drága és csak a nagyobb reptereken van értelme megvalósítani. Az Airbus már tárgyalt a világ legnagyobb repülőterek vezetőivel hogy alakítsanak ki ilyen helyeket de mi van akkor ha egy ilyen gép mondjuk egy olyan helyre kell hogy menjen ahol nincs ilyen jetway. Akkor marad a lesétállás. Szóval akármit is mondunk nem annyira ergonomikus mint a 747.

Előzmény: kekvillam (4554)
lborli Creative Commons License 2000.12.03 0 0 4555
Időjárás Ferihegyről: LHBP utáni számsor az észlelés ideje, esetünkben 2.-a 2000 óra Zulu (helyi este 9 óra), szél 40 fokról 1 csomó, látástávolság 2 km, BR = mist, tehát párásság, teljes borultság 300 feet-en, 00/00 = hőmérséklet/harmatpont, QNH 1022 HPa, trend NOSIG, vagyis No Significant Change az időjárás alakulásában.
Előzmény: riel (4547)
kekvillam Creative Commons License 2000.12.03 0 0 4554
Nem ertem miert okoz mindenkinek akkora problemat az A-3XX.
1.)
A reptereken nagyobb hely nem kell neki, allitolag belefer a szabvany 80*80-as allohelyre. 2.)
Az utasok gyors ki/beszallasa:
A 747-esek tobb tipusa is 500 ferohely feletti.
Pl: 747-400D 568 ferohely, ez tobb a 3XX-100 555 ferohelyenel)
3.)
A veszkiuritese mennyivel rosszabb mint egy 747-400-e?
Annak is eleg hosszu a felso szintje, tobb utas van ott annal, minthogy le lehessen oket lepcsoztetni (Lsd.: 3color).
Ott, hogy oldottak meg a veszcsuszdakat?

Udv
G-ABOR

AZoltán Creative Commons License 2000.12.03 0 0 4553
Felmerült az A3XX evakuálása. Nos nektek mi a véleményetek a tipusról , egyátalán versenyképes lesz-e és egyátalán elkészül-e? Véleményem szerint a 747XStrech-nek nagyobb a jövője a már említette evakuálás és egyéb biztonsági okokból is. Ráadásul az A3XX-hez új Jetway-ek kellenek , legalább 3 és ebből 1 fenn! Szóval ez marha drága dolog (az új New York-i 4-es nemzetközi terminálon már vannak olyan jetwayek amelyek felemelehetők olyan magasra mint az A3XX felső szintje szóval azt már úgy építették/építik). Az Airbusosok arra hivatkoznak hogy 20 év alatt megháromszorozodik a légiforgalom , de akkor valószínüleg ez sem elég hanem akkor inkább már a 200-as verzió ami még hosszabb is. Mindenesetre én az új 747X sorozatnak (747-400X , 747X , 747XStrech) jósolok nagyobb jövöt. Várom a véleményeket!
Carpy Creative Commons License 2000.12.03 0 0 4552
"Az Airbusokon- biztos Neked is feltünt- minden vészkijárati ajtónál ül egy sztyuvi fel-és leszálláskor,közvetlen az ajtó mellett,háttal a repülési iránynak.Így vészhelyzet esetén azonnal tudnak nyitni."

Boeing 777-esen is ez van. Pont velem szemben ult a sztyuvi. En meg az exit row-ban...

Előzmény: fakezu (4527)
luc72 Creative Commons License 2000.12.02 0 0 4551
BOCSI MINDENKITÖL NEM IDE SZÁNTAM!!!

Akartam korrigálni de az index nem engedte, hol azt írta, hogy a „nick name még nem üzemel”, hol meg azt hogy „ugyanaz a hozzászólás”

Bocs még egyszer

natlose2 Creative Commons License 2000.12.02 0 0 4550
luc72:
Húú, ez nagyon klassz! Mindannyian örülünk a koszos vagonoknak!
Biztos, hogy ide szántad soraidat? :)
Előzmény: luc72 (4549)
luc72 Creative Commons License 2000.12.02 0 0 4549
Hello mindenkinek

A mai börzén találtam egy számomra ismeretlen márkát, mégpedig a „KLEIN MODELLBAHN”. Nagyon szép MÁV-os vagonjai vannak gyárilag koszolva, van honlapja is. Mi a véleményetek a Fuggert jelzőkről? Ebből rendeltem 21 db-ot. Az épületeim nagy része már megvan úgyhogy beindult az asztal építés. Egyébként az AUHAGEN katalógusban van a sínek közé szórható zúzalék, erről mi a véleményetek?

Köszi

széles tamás Creative Commons License 2000.12.02 0 0 4548
Szia riel!

A kts átváltása 1,85-ös szörzóval (osztóval) történik. 100 kts=185km
A Q a QNH-t jelöli, azaz a tengerszintre számított lágnyomást. A magasságmérőt ennek megfelelően kell beállítani. ez az érték a repülés alatt többször is változhat, az AFIS-t hallgatva mindíg pontosíthatsz.

riel Creative Commons License 2000.12.01 0 0 4547
Sziasztok!
Én egy repülőgépszimulátoron (otthoni PC-n) működő pilótaféleség vagyok. Arról szeretném a Tisztelt Hozzáértők felvilágosítását kérni, hogy hogyan lehet a következő metar adatokat értelmezni:
LHBP 012000Z 04001KT 2000 BR OVC003 00/00 Q1022 NOSIG
Ebből így önerőből annyit bírtam kivesézni, hogy 40 fokról 1-es erősségű szél fúj (a kt milyen (knots?) mértékegység és milyen váltószámmal lehet átváltani mph-ra illetve km/h-ra?).
A többi meg ??????????????
Ja még az LHBP is tiszta. (a br az broken ? az ovc az overcast?)
Segítségeteket előre is köszönöm.
Tisztelettel
Riel
lms Creative Commons License 2000.12.01 0 0 4544
Egy teljes Cessna manual is több kiló. Egy Boeingé mázsányi

Szerintem azt az egy dosszienyi konyvet keresi, ami legiuzemeltetesi utasitas neven szerepel.

Előzmény: trikó (4535)
noidea Creative Commons License 2000.12.01 0 0 4543
Íme a gyári adatok. Ezek szerint úgy tűnik, nem megy el, de utána kellene nézni (5000 km a hatótávolsága).
hal9000 Creative Commons License 2000.12.01 0 0 4542
Nem tudom, de ez csak egy 5let volt, hogy mennyi lehet egy gép hatótávolsága :-))))
Előzmény: L. W. (4539)
L. W. Creative Commons License 2000.12.01 0 0 4541

- Kisasszony kérem! Nem lehetne tenni valamit az érdekemben? Nem bírom ezt a kötöttséget. Le-fölszállás közben bekötve, sehova egy lépést se'. A filmet sosem sikerül megnéznem. A kávé csak langyosan ér ide, és még az illemhelyre sem tudok akkor menni, amikor az épp ideális lenne.
- Nagyon kérem, uram, hagyja abba a nyafogást! Vegye tudomásul, hogy Ön itt a kapitány, és kezdje meg szépen a felszállást!

10teletval:
Laczy

(Bocs, kapitányok!)Nem igaz, hogy negyedszer sem tudom elküldeni...

jarod_ Creative Commons License 2000.12.01 0 0 4540
Ezzel együtt ilyenfajta légihíd megszervezésénél valószínűleg a közbenső leszállás az olcsóbb és biztonságosabb megoldás.
Más dolog lehet egy vadászgépet néhány tonna üzemanyaggal a levegőben megtankolni és megint más megrakott szállítógépekbe több tíz tonnákat átnyomatni egymás után.
Az addig OK ,hogy nagygépeket is szokás légitankolni de ott ahol ilyen mennyiségű ember, fegyverzet és egyéb hadianyag szállításáról van szó én kétlem, hogy bárki ezzel vacakolna.
Előzmény: hal9000 (4538)
L. W. Creative Commons License 2000.12.01 0 0 4539

... és Héraklész légi-gépi utódjánál már '68-ban (v. '69-ben?) már bevett szokás volt a röptébenitatás? >:-o Annál már 1Xűbbnek tűnik a leszállásos +oldás (mármint figyelembevéve a történés idejét). Hawaii talán elér7ő volt már akkor is a számára egyhúztomban... (Persze akár tévedhetek is...)

(L.)

Előzmény: hal9000 (4538)
hal9000 Creative Commons License 2000.12.01 0 0 4538
Sziasztok!
C 130 Hatótáv:
Látszik, hogy mind a polgári repülésben vagytok. -:)))
A katonai repülőgépeken nem csak földi tankolási lehetőség van !!! Ha a levegőben tankolnak, elég sokáig elrepül!
zolibá Creative Commons License 2000.12.01 0 0 4537
Aurum:

A repirányítók sem szívtelen emberek és nekik is vannak gyerekeik. Szerintem biztos meg lehetne dumálni őket. Na nem mondom, nem biztos, hogy éppen a finálén szeretnének látni titeket, de nagy ez a Budapest nevű falu. :-)))
Minden esetre, sok sikert a műsorhoz! És köszönöm a gyerekek nevében. :-)))
Kellemes földetérést és zsákürítést!

Előzmény: Aurum (4536)
Aurum Creative Commons License 2000.11.30 0 0 4536
Természetesen gyerekek körében is, hiszen ezért készült. Mikulásünepségekre járunk, meg a karácsonyi szezonban reklámozunk vele. Amúgy teljesen repképes, de Pesten valószínűleg nem lehetne vele felszállni, idegbajt is kapnának a repirányítók, ha belibegnénk egy irányíthatatlan ballonnal a körzetükbe :))), de Kecskeméten azért ott vagyunk az égen. Kicsit későn készült el, de jövőre is használható marad.

Azért csak mezei kép van róla, mert itt próbáltuk ki először és erről van eddig előhívatva a fotó. Majd ha kész lesz, linkelek be olyat is, ahol a rénszarvasok között látszik a város madártávlata.

Előzmény: zolibá (4526)
trikó Creative Commons License 2000.11.30 0 0 4535
Ha ezt komolyan kérdezted, nem sok yoval kecsegtethetlek. Egy teljes Cessna manual is több kiló. Egy Boeingé mázsányi, a videójátékos európai csúcstechnikának még nem láttam egyben manual-jét, de nem hiszem, hogy kevesebb.

Mire lennél kíváncsi?

Előzmény: Törölt nick (4534)
trikó Creative Commons License 2000.11.30 0 0 4533
"Egyébként én úgy tudom,hogy a nagyobb airbusoknál nincs vészkijárat a szárnyak fölött.Ennek valószínüleg az lehet az oka,hogy olyan magasan van a szárny,hogy onnan nem lehet biztonságban lejutni,mégha a fékszárnyak kint is vannak."

Ez biza igaz. Ellenben az A3XX- nek a felső szinten is szép nagy ajtói vannak végestelen végig. Nem kívánok ilyet élesben, de mondjuk gyakorlóban megnéznék egy gépürítést azon a vason. Ha fentről is csúszdázni köll, leég a gatyód mire leérsz. Ha viszont erős szél van , a hosszú csúszdákkal nem mész messzire. Marad a belül való pánikszerű lelépcsőzés. Max a szárnyra lehet csúszdázni, csakhogy ez a madár is gólyalábas, mint a többi márkatársa:)))

Tudomásom szerint pont ez volt az egyik fő szempont, mikor a Boeing a saját gigamegagépénél inkább a Stretch verziót választotta, mint a végig púposkodót.

Node biztos ki van ez találva, hiszen "Airbus setting the standards"...

Előzmény: fakezu (4531)
jarod_ Creative Commons License 2000.11.30 0 0 4530
Nem magyarázkodásképpen, de úgy tudom pl a 767-esen a mentőtutajt ki lehet dobni a pilótakabinból, amint erre már példa is volt :-)))
Igaz hogy ehhez áram kell.

Ugyancsak nem magyarázkodásképpen, de vannak típusok, ahol a pilótafülke elhúzható oldalablaka egyben ledobható vészkijárat is (most csak a MI-8 és MI-17 helikopter jut eszembe de valószínűleg van több is)

Teljesen konkrét eset volt egy nagy magyar légitársaságnál, hogy egy valakinek nagyon fontos utast vittek a már gurulásban lévő gép után, mondván, hogy a gép megáll, odalöknek egy lépcsőt, utas fölszalad, ajtó ki, utas be, ajtó be és huss.
Az "ajtó ki" lépésnél sajnos elfelejtették, hogy a csúszda már be van akasztva, ami persze felfújódott. A csúszda hiányában a repülő viszont nem repülhet el, így párórás késés árán a csúszdacserét követően lehetett továbbmenni.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!