Nos, ma valóban témába vágó mondanivalóm van. Egyértelmü, hogy a ma esett meg velem eddigi legnagyobb repülös élményem! Kb. 10 perces mürepülés Jak-52-vel!!!
Egy barátom és kollégám vitt el egy körre. Elöször csináltunk két szolid orsót, majd miután kiderült, hogy egész jól bírom, volt bukfenc, leborítás, amerikai forduló, háton repülés, 45 fokos emelkedő orsó... Isteni volt!
Csak nézek, hogy milyen cégek vannak, jó kis ünneplések :) Nekem Szentkirályszabadja jutott. Fogyasztóvédelmi szempontból leteszteltem a sétareptetést, ez egy újabb lajtromot jelent a skalpgyűjteményemben: HA-YHD, igazi vidámparki hangulat volt: minden egyes turbulenciánál "oooóóóóóóooo" kiáltás az utasok részéről, pedig igazán nem volt semmi gond :) A program eléggé hasonlított a tavalyira, bár kicsivel több vendég gép volt. Sajnos ezek közül az Apache nem repült, a B-25-ös oldtimer bombázó viszont igen, nagyon szép klasszikus hangja volt, ilyesmit még nem hallottam eddig. Besenyei és Veress szokásos stílusban kínozták gépeiket, bár mintha rájukszóltak volna, a szárnyvégge nem szántották fel a füvet, Veress Zoli szinte decens magasságokban maradt: vagy másfél méteren :) Nekem személyszerint tetszett a Pilatus PC9 repülése is, illetve az Albatrosé, a közönség ezekre szerintem kevésbbé figyelt oda. Ami nem tetszett: az emberek mintha nem lennének tisztában a sorbanállás fogalmával: mind a parkolókban, mind a büféknél, mind a kiállított gépeknél egymást lökték félre. Ennyit Európáról. De a program jó volt, szép volt, még itteni ismerőssel is találkoztam. Kár, hogy most egy jó darabig nem lesznek repülőnapok, úgy belejöttem :)
Hamster
PS: Hazafelé az érdi emelkedőnél utolértük a Budaörsre tartó Po-2-est, illetve pont láttuk a leszállását is, mókás volt, hogy sebességben nem volt előnye, csak ő légvonalban közlekedhetett :)
üdv mindenkinek! a topic címéről gondoltam hogy leírom a mai élményeket :) először is nem szentkirályszabadjai hanem egy céges repülőnapra kaptam invitálást ahol is eleinte két An-2 repülte az iskolaköröket itt a HA-MCB-vel (mivel volt még hely mentem egy kört az yhb-vel is :-))) volt szerencsém repülni és mégnagyobb szerencsémre egy kis időre helyet foglalhattam a pilótafülkében! egyszerűen fantasztikus volt, mind a kilátás mind a gép! ez már valószínűleg egy alaposan felújított masina lehetett mert más Ancsákkal méregetve elég különbözö volt a műszerfal... aztán valahonnan megjött a malévos HA-YHF és besegített a reptetésben de rákérdeztem hogy mennek-e haza dunakeszire erre mondták hogy igen, nemsokára és egy nagyon rendes pilóta volt és megengedte hogy vele tartsak, így azonkívűl hogy jóval gyorsabban hazaértem még egy Bp. átszelés élményével is gazdagabb lettem... 5-óra körül ott volt farkashegyen Bessenyei is egész szépen repült a hazai repteren :-))) ezek voltak ma...
Köszönöm aggodalmadat de a sors iróniája, hogy júniusban amikor be akartam fizetni a jorgosnál a kéthetes utam közölték hogy szept. 22 ikén már nem indítanak utakat és ez már JUNIUSban történt, pedig még okt. 6 ra is volt útjuk a katalógusban. Így az Eurotoursnál fizetem be ami remélem nem megy tönkre.
A budaörsi repülőtéren tartotta ma egy számítástechnikai cég a születésnapját, a meghívottaknak ingyen volt a kaja, pia, zene és a REPÜLÉS!
Egy Wilga, különféle Cessnák és két Ancsa hordta szakadatlanul és számolatlanul a népeket. Nekem az igazi csemege azonban egy PO-2 volt. Mindig vágytam egy ilyen kétfedeles nyitott gép adta élményre, így erre én is jelentkeztem. Kaptam korhű bőr fejvédőt, sajnos hosszan lobogó fehér sál nem volt nálam. Éppen felszerelkeztem amikor Besenyei Péter megkezdte kűrjét a légtérben, várni kellett a felszállásra. Közben az egymásköztin megbeszéltem a pilótával, hogy egy kicsit majd én is fogom a botot.
Az alapjáraton furcsa, bugyborékoló hangot adó motornak végre beszúrta a gázt a pilóta, én megmarkoltam a botot. Nem sok dolgom volt vele, 50-nél magától elemelte a farkát a gép, 80-nál már elszívódott.
Átvezettem szintbe majd megcéloztam a szoborparkot. Páratlan élmény volt karnyújtásnyira a diósdi fennsík felett repülni, fújt a szél, zakatolt a motor és ha akartam, kihajolva nézhettem a törzs alá. Előttem a pilóta (most utas!) bőrsapkája, kicsit előbbre a burkolatlan csillagmotor egyik hengerfeje, jól szemügyre vehető a szelepvezérlés himbájának játéka. A kipufogó az arcunkba fújja a füstöt, zizegnek a merevítők, a kormányfelületekhez a törzsön kívül vezetett huzalokon minden mozdulatomat viszontlátom. Fordulóban szelíden viselkedik, de a golyót nehéz középen tartani, csúszik. Nekem legalábbis.
A leszállás is végtelenül egyszerű, levettük a gázt és hosszú siklásban elkoptattam a magasságot. A szárnyon ugyanis nem volt mit állítani, de talán ezért lehetett a szerintem kicsit gyors (utazósebességű) besiklás után a kilebegtetésben pikk-pakk átejteni és a fékezetlen futókra ledöccenni. Sajnos a farkát fenn hagytam a levegőben így túlfutottunk a starthelyen, amikor lehúztam a földre, a sarokcsúszó hamar megállította.
Feledhetetlen élmény, nem is értem, miért engedték a régi idők pilótái, hogy csukott kabinba zárják őket a későbbiekben. Felvetettem ezt a gondolatot a pilótának is, aki azt felelte erre, hogy egyszer repüljek több órát szemerkélő novemberi esőben és megértem.
A gép egyébként holnap Szentkirályszabadjára repül, ott fog sétareptetni. Lajstromjele HA-PAO, de nem lesz nehéz felfedezni.
Hm, én ufó vagyok, tehát rámillik a "bárki más", ergo válaszolok, bár pontosat én se tudok mondani...
0/a. Egy ideig lehetett kapni jegyet a kiállítást őrző bácsitól is, most megint nem...
1/ Nem akarják engedni, elvileg dolgozik rajta egy lelkes restaurátor, illetve a csepeli Kossuth Lajos (?) Szakközép diákjai, de lassan haladnak. Egyébként pedig ez is egy bábolnai csirkebombázó volt, azt mondják a hatása a mai napig érződik...
2/ Szétrúgta két hadd-ne-kelljem-minősítenem-alak, a rendőrséget hívta ki a bácsi, mert bezárkóztak a gépbe. Itt jegyzem meg, én azért bejutottam, elég határozott kiállás és/vagy két-három síró gyerek sokat segít a dolgon :) Maga a tény, hogy ebben az országban ide jut egy ilyen klassz dolog, sajnos tipikus :(
A maradékot nem tudom.
Hm, két-három éve jártam arra utoljára, akkor se volt olcsó, de volt sztrapacsákájuk, illetve egész jó melegszendvicsük. Másrészt az időpont ideálisnak tűnik, a kérdés az, hogy összetolnak-e a kedvünkért két asztalt :)
Sajnálatos módon az hogy a keróban nins adó, nem fedi a valóságot (mindenhol a világon komoly adótartalma van, hát még Magyarországon...).
Ugyan minden héten - az autó tüzelőanyagokhoz hasonlóan - változik, meg aztán itthon nins előttem a MALÉV Üz.a.Osztály aktuális árközlő faxa, de ma kb 150 Ft körül van, ha külföldre repülünk, jóval 200 Ft feletti a belföldi ára.
Ebbe is be van építve minden fajta (út, füst, kémény, stb.) adó, meg ÁFA, NYÁFA, BÉFA, stb...
Szóval itt sem jobb a helyzet, mint a földön.
Aztán kérdezzétek meg azokat, akik benzines gépekkel repülnek. Ha jól tudom, a 100-as jóval 300 Ft felett van (Egy An-2 normája 200 l/h :-)) )
a ferihegyi repülőgép-skanzennel kapcsolatban érdeklődnék a T. Hozzáértőktől:
0. Ki találta ki, hogy belépőjegyet csak a terminálon lehet venni, a helyszínen nem ?
0/a Mikor jön rá, hogy ez nem jó ötlet?
1. Az IL-18 volt/lesz-e nyitva, be lehet jutni a fedélzetre valahogy?
2. A két Tu pilótafülkéjével meg lehet-e ismerkedni még közelebbről ?
3. A Mi-2 melletti konténer pontosan micsoda?
4. A balatoni viharjelző lámpának látszódó, elfektetett forgó fényjelző mi célt szolgál(t)?
5. A két, apportírozott radar-antennáról mit lehet tudni?
Sajnos marslako barátunk megjegyzései mögött van igazság. Az ENSZ környezetvédelmi szervezetének ülésén tudományos szinten foglalkoztak a problémával.
A nagy magasságban repülő gépek által kibocsátott szennyezés nagyon lassan tisztul ki abból a légrétegből. Míg 10000 m alatt a levegő átlagban 2-3 naponta kicserélődik, a felette levő tartományban ez az időtartam akár egy hónapot is elér. Így az ott megjelnő szennyezés kevésbé hígul, illetve lassan ülepedik le belőle a trutyi.
Szerencsére a hajtóművek gyártói előrehaladott kutatásokat folytatnak új konstrukciójú égőterek létrehozására, melyek minimálisra csökkenthetik az elégtelen égés miatti károsanyag-kibocsátást és a NOx kibocsátást.
A NASA is végzett kísérleteket. Valahol az óceán partvidéke felett egy 4 hajtóműves géppel (DC-8 vagy B707) ovális pályán 4-5-ször körberepültek. Miután a levegőtömeg az óceán felé mozdult el, ahol hidegebb légttömeggel keveredett, szépen létrehozott egy nagy ovális felhőzetett, amit műholdról készült felvételen jól ki lehetett venni. Ezzel a kísérlettel a NASA bizonyítani kívánta a repülésközvetlen hatását az időjárásra.
A számítás máris rossz, mert a (erôsen) különbözô égéshôk miatt nem lehet pusztán tömeg alapján összehasonlítani. Az égéstermék összetétele sem azonos: más a káros anyagok koncentrációja a benzinben és a kerozinban.
vegyunk egy Budapest Parizs utat. Autopalyan kozepkategorias auto 7 litert fogyaszt 100on, akkor 2000 kmen 140 litert azaz kb 110 kg benzint, ezzel elmegy negy ember. Ha egy repulore valo azaz kb 160 ember autoval menne, akkor 40x110 vagyis kb 4500 kg benzint fogyasztana. Ha ez a 160 ember egy 737tel vagy kisebb erbusszal megy, akkor...
szagemberek, mennyit fogyasztanak ezek a gepek (tenylegesen) ezen az utszakaszon?
A tobbihez nem ertek. mindenesetre az autok tobbsegeben van szabalyozott katalizator amivel gyakorlatilag nulla a maradek szenhidrogen, sot az NOx emisszio, mig a repulogepeken ugye...
Ha szabad javasolnom, van az Erzsébet tér József A. utca sarkán van egy Pilot Pub.
Jó a konyha sokáig nyitva és a boxokban ugy tizen-tizenöten is elférünk.
A milio igazi topichoz illo.
Ha pilóta fizet akkor 10%minusz a számlából.
Ha van más ötlet akkor jöhet.
A szabadtér már fázós, még rummal is.
Idopontilag szerintem egy péntek este 9 jöhet szóba. Mert másnap lehet otthon gyógyitgatni az elozo esti elhajlás okozta sebeket.
Ha van más ötlet akkor jöhet.
Bocsi, már a repülőszerencsétlenségek topicban is kérdezték. Ott is írtam, hogy most egy kicsit be vagyok havazva (ma jöttem haza két nap után, egy charterba voltam beosztva, holnap megy a röpülő külföldre dolgozni, meg maszek dolgok is - vakolják a házam), de a jövő héten ráfordulunk, jó?
A 410-es 150-160 KIAS-val utazik (ez FL100-on 160-200 csomó fölfelettinek felel meg), úgyhogy egy nagyvas bejövetelének lekövetése nem akadály. Gépbérlet ügyben keressetek magánban.
Malevesek, szabad egy nagyon joindulatu javaslatot tennem, konkretan a stewardessek viselkedesere vonatkozoan. Majdnem semmi kifogas a kiszolgalas stb tekinteteben. Deazonbanviszont.
A gep meg a gatenel parkol, a motorok meg allnak, csak a legkondi zug. Ilyenkor az elso nehany sorban tehat a business classon ulo utasok nagyon jol haljak a stewardessek beszelgeteset. Jobban kellene ugyelni hogy mit es milyen szohasznalattal mondanak egymasnak, kulonosen az utasokrol ne beszeljenek. Igen, tudom, hogy bunko voltam, amikor utolsokent beestem az ajton es jopofizni probaltam "ez megy stockholmba" de ennek ellenere nem orultem, amikor ezt oda nem illo szavakkal es kb tiz utas szamara jol hallhatoan meselte aldozatom a tobbi utaskiseronek.
A BAMBI-BUCKET az egy vödör, mint a neve is mutatja, csak jó sok víz fér bele. Egy helikopter alá akasztják. Megtöltik vízzel (vagányabbak nem csapról, hanem nyílt víztükörbe(pl. Balaton) alámerítve), a tűz fölé repülnek vele, kinyitják az alján alkalmazott szelepet és ürítenek (vizet). Magyarul tüzet oltanak vele.
Feri, az utazásért, a görög lányokért, a szigetért és egyebekért irigyellek, de hogyan fogsz hazajönni? (Sajnos a kaján mosoly jelét nem ismerem, pedig itt most az következne.)
Azért próbáld meg jól érezni magad. :-))))