Sorkatonakent tolmacs voltam a Sziklaban. Akkoriban meg keringett AWACS a magyar legterben (Gyor-Veszprem, esetleg Szombathely-Veszprem ovalpalyan), segitendo a magyar legvedelmet. A gepek legtobbszor Avianobol, Galsenkirchenbol, ritkabban Angliabol es Franciorszagbol erkeztek. Akkoriban meg gyerekcipoben jart a magyar fotisztek angolnyelv kepzese, ezert volt szukseg egy osszekotore a harcallasponton, a NATO-s csapat es a valtas kozott.
Minden honapban mas nemzetisegu csapat jott, harom-negy fo (holland, nemet, olasz, kanadai, amerikai, belga). Oket kellett szolgalat kozben forditani, kaptak az eles infokat az AWACS-rol, ha azonositatlan cel erkezett a deli hatarvidek felol, de gyakran okozott problemat Kecskemet vagy Taszar kikepzese is. Hasznos volt, ugyanis mire az MH "atdiktalta" volna a cel koordinatait, es felkerul a plexire Veszpremben, addigra mar arkon-bokron tul jart... Errol meg irhatok, ha erdekel. Erdekes rendszer, szerencsere mult idoben.
Voltak erdekes rep. esemenyek, ezek kozul ketto jut most eszembe azonnal.
Kisgep erkezett Munchen felol, mar Ausztrian is engedely nelkul repult at, a magyar hatarorok jelentettek a vizualis eszlelest. Az osszes helyzetjelzo villogott, mint egy karacsonyfa. Radiora nem valaszolt. Emeltek egy Mi24-et Szentkiralyrol, ami Bp hataraig kiserte a megijedt arcot. Nem lettem volna a helyeben, amikor kinezett az ablakon...;) Azt hiszem Budaorsre rakta le a vasat, es teljesen el volt kepedve, hogy mi ez a felhajtas... Valami repulos talalkozora indult, azert oromkodott a lampaival... Ravertek az egesz HKSZ rezsit szerintem...
A masik kicsit velosebb volt... Talan tobben emlekeznek kozuletek arra az ominozus MiG21-SZU22 balesetre. Ejszakai elfogas-gyakorlas Balatontol delre. Vizualis kapcsolat utan fizikai kontakt, SZU22 talajt fogott, 21 elindult haza Papara, sulyosan serult szemelyzettel, serult geppel. Ver csend volt a HAP-on, mindenki szurkolt ezerrel, de nem sikerult. Mar a palyan allta, amikor a gep elhagyta magat, es foldet fogott... :(((
A reszletek lehet, hogy nem stimmelnek, aki jobban emlekszik, kerem javitson ki.
Szerény nyomott véleményem szerint az anyaghibából eredő gondok jegyzését kicsit nehezen lehetne megoldani, nagyjából minden egyes különálló alkatrészhez kellene valami műszer, ráadásul az egyes alkatrészek kapcsolatára kihegyezve, helyi és környezeti mérésekkel (pl. nem bízzunk az ennek az anyagnak a hőmérsékletét mérő cuccban, bástyázzuk körbe három másik műszerrel, és számoljuk az azok átal mért adatokból, hogy hány fokosnak kellene lennie, és ha a mért és számolt érték különbözik, akkor jelezzünk/jegyezzünk), és akkor ezt még tárolni is kellene, katasztrófaállóan... Hát nem tudom megvalósítható-e, nem vagyok mérnöke a témának, de kemény
diónak tűnik :) A fáradást és egyéb elváltozásokat, hibákat amúgyis még a földön kellene kiszúrni, nem? Vannak itt "hozzábbértő" emberek, létezik olyan, hogy pl. szétszedik a futóművet vagy a turbina lapátkoszorúit, és mondjuk röntgennel megnézik, hogy van-e valami elváltozás az anyagban? Ez is hihetetlen macerásnak tűnik, de mondom, nem értek hozzá, csak okoskodom :)
Na elmondom a nagy titkot: A HA-LEK lasjtrom jelű, utolsó Malév B737-200 assal jöttem haza, amin történetesen (ezt a stuvi bemondásából tudom) a Sabena is bérelt helyeket. Ezért gondoltam, ha valaki Sabena jegyet vett aznap az is erre a gépre szállt.
Mellesleg le is izzadtam beszálláskor, amikor a csomag mérlegelése közben az amúgy mosolygó hölgy, flegma mozdulattal egy irgalmatlan méretű STBY kártyát lógatott a csomagomra, és rettenet rózsaszínnel átlóban ráírta a beszkártyámra a retteget betűsort STBY
Tök tele volt a gép, már arra készültem, hogy fogom magam a pilóta kabinba besírni, de aztán valahogy mégse kellett sírni.
Kedves Topiklakók, ezer bocs, hogy nem olvasom végig az alant rejtőző hatalmas mennyiségű infót, a topikcímből viszont az derül ki, hogy esetleg tudtok valami jótanácsot adni
nekem szorult helyzetemben. Lemenőimnek (7- 10) botorul megígértem, hogy nyáron elviszem őket léghajókázni. Keresek olyan lehetőséget amire Bp-n vagy a közelben lehet felszállni.
Bármilyen infót szívesen vennék,
Messer,
ha érdekelnek a részletek:
98-ban végeztem Szolnokon, és Pápára kértem magam.
Fiatalok, akik odakerültünk ketten, repidőt nem kaptunk, bekerültünk az egy órások közé. Ebből 99-ben csak 1/2 órát repültem le hátsó ülésben.
Össz repidőm 21-esen (hátsó ülés):1 1/2 óra.
Kiképzésünk nem lévén, az hogy készültséget adjunk ugye szóba se jöhet. Mondjuk 5 óra repidővel Albán átülni 21-re...szóval érted.
A többiek akik Kecsóra kerültek se jártak jobban.
Nekik még hajózó beosztásuk se lett. Igaz, szerencséjükre, amit kaptak, ahhoz évente repülni kell pár órát, de ennyi. Mostmár ők is csak 1 órások.
Egyébként egy pletyka: Lehet hogy az Albák mennek át Taszárra. De a Honvédségnél még az sem biztos ami már elmúlt.
Én nem szeretném, ha megszünne a légvédelem, bár igaz, hogy a MiG-29-esek nagyrésze folyamatosan mozgásképtelen, civilként szeretem nézni őket és hallgatni a hangjukat.
Te rosszul latod a dolgokat. A Zrinyin es a Killianon is nagyon komoly tudomanyos tevekenyseg folyik. Igaz, meg lehet nezni egyes disszertaciokat, cikkeket amit konferencian eloadnak s az ember fel oraig rohogogorcsben fetreng. Igenis kell kulon foiskola sot eroltetett(!) doktori cimek halmaza 20 mukodokepes harci gephez. Hiszen oriasi kutatobazist kell fenntartani ilyen gepallomanyhoz. Az sem mellekes hogy egyesek a honvedseg tiszti allomanyabol igy ki tudjak egesziteni jovedelmuket.-)))))
Magyaran szolva siralmas a helyzet. S en az egyik okot abban latom, ami ellen a Fidesz eppen harcolni akart: tul sok a nagyokos a seregben, aki ebbol el. A vizfejet feltetlenul el kell tavolitani!
Szeretnem ha minnel tobbet irnal ilyen `faklyas` elmenyeket a topicba. Nagyon kivancsi lennek a Jugo haboru idejere. Adtal akkor keszultseget? Tudsz valami sztorit ezzel kapcsolatban?
Messer,
nincs mit rajtam irigyelni, egy álmát vesztett emberen. Egy darabig megélhettem ezt az álmot, de ennyi volt...sajnos ilyen a kormányunk. Koncepció kell, de a légierő(lködés) már túl drága.
Ez a Honvédség olyan mint egy lufi tele vizzel...nagy a feje, és egy cérna tartja. Sajnos a vezetők fejében is víz van, vagy csak nem tanultak történelmet, hogy az ország védelmét másra sohase bízzuk. A légierő az első a fegyvernemek közt, és nekünk ez áll a legrosszabbul (én tudom). Ennyi...
Popeye
Nagyon irigyellek s egyben egyutterzek mert gondolom hogy mennyire rossz lehet Neked ezek utan. Nem baj, epitsuk le Papat, de azert a Nemzetvedelmi egyetem meg a Killian meg a sok nagyokos, aki a sokatmondo `legvedelmi koncepcio` tanulmanyokat irja, stb. csak vigye a penzt a koltsegvetesbol!-((((((((((
Sot, nekunk vadaszgepekre sincs szuksegunk! Remelem tisztaban vagy ezzel! Hiszen itt a topicon is leirta valaki hogy minek nekunk hadsereg egyatalan?-(((((((((((((
Nyilván hiányos műveltséged miatt nem tudod, hogy a fölények földön és levegőben egyaránt ügyesen mozgó hüllők. A földifölény fekete, míg a légifölény szürke színű, kivéve a hímeket. Ezek mindkét esetben foltosak. Ezek után már könnyen belátható, hogy a légifölény-vadász melyiknek a trófeájára pályázik. A légifölény-vadásznak különös fegyverzete lehetővé teszi, hogy a nagyvadakat könnyűszerrel leteritse.
Hi all!
Legnagyobb repülős élményem? Mikor átültem az Alba után a 21-re...beszúrtuk a fáklyát, azt mire észbekaptam, már 3000-en voltunk, felhőalapon:)))
Sajnos mostmár csak emlék, Pápát bezárják, a fiatalok nem repülnek (nem is repülhetnek kiképzés hijján), így kaptam egy jó állásajánlatot és eljöttem. Azóta is vérzik a szívem
Popeye
Lehet az SN olcsobb, sok mindentol fugg. Viszont az biztos, hogy nem MA B73-mal repulnek, mivel nincs kozos jarat. Az SN jelenleg Avro85-tel vagy AR100-zal (alias BAe146) repul BUD-ra.
Magellan
Valaki kérdezte, hogy MALEV vagy Sabena. Ha csak Brüsszelbe megy az illető, vegyen inkább MALEV jegyet, úgy tudom az olcsóbb. Mert ha Sabenat vesz akkor is ugyan avval a MALEV B737-el fog repülni, mivel közös járat.
Mindenkinek köszönöm a felvilágosítást légifölény-ügyben. Egy pótkérdés, ha még nem unjátok: miért pont szürke a légifölény színe? (Valamelyik megfeneklett vadászgép-pályázatban olvastam, hogy a gépet légifölény-szürke festéssel kell szállítani.)
HA-LED S/N:24909, Line number:2021
HA-LEF S/N:24914, Line number:2054
HA-LEG S/N:24916, Line number:2066
HA-LEJ S/N:26303, Line number:2635
HA-LES S/N:24676, Line number:1829
HA-LET S/N:24910, Line number:2030
HA-LEN S/N:26069, Line number:2352
HA-LEO S/N:26071, Line number:2361
HA-LEU S/N:25190, Line number:2256
HA-LEP S/N:24776, Line number:1848
HA-LER S/N:24926, Line number:1966
B767
HA-LHA S/N:27048, Line number:475
HA-LEI S/N:27049, Line number:482
Fokker
HA-LMA S/N:11564, Line number:321
HA-LMB S/N:11565, Line number:322
HA-LMC S/N:11569, Line number:326
HA-LMD S/N:11563, Line number:320
HA-LME S/N:11575, Line number:332
HA-LMF S/N:11571, Line number:328
A légifölény vadászgéppel kapcsolatban az Újlaki által említett "air superiority fighter" kifejezést valóban használja az angol szakirodalom. Gyanítom, hogy a pancho által ismert magyar változat is talán onnan került áttételesen hozzánk. Ez köszönhető annak, hogy a SZU-ban a csúcstechnológiáról szóló nyugati lapokat nagy szeretettel mazsolázgatták ki. Sok szakmai cikket fordítottak így oroszra. (Ilyesmiket lehet találni pld. a CAGI=Centralno Aerogidrodinamicseszkij Insztitut újságjában is) Valószínűleg az angol kifejezés fordítása az "Isztribityel vozdusnava prevaszhodsztva" kifejezés, amit ezekben a fordított cikkekben is meg-meg említenek. Varsói Szerződési körökben, így a Magyar Néphadseregben is bizonyára átvették ezt a már "orosz" kifelyezést.