Számomra elég vad "szakmákból" amiknek csak perem területeik kapcsolódnak a közlekedéshez kapok mostanában felkérést diploma munkák konzulensi vagy bírálói szerepkörére.
Ez nem új nekem, hisz több mint 200 diploma munkát bíráltam már az elmúlt évtizedekben.
Ami új, hogy a szerződéses járatokat anno még a közlekedés mérnök szakos hallgatók se nagyon dolgozták fel, mostanában meg iparpolitikai és foglalkoztatás politikai szakmákban írnak erről - még ha csak érintőlegesen is - a jelöltek.
Próbálkoztam a KSH-nál hisz nekik - elvileg - kell erről lenniük adataiknak.
Fínoman de elhajtottak.
Szerintem nekik saccolásaik vannak ezekről.
Sehonnan nem kell pontos adat, hisz ez nem szükséges.
Nagyságrendekre viszont szükségem lenne.
Példa :
X megyében kb. 150 szerződéses busz dolgozik. közülük kb. 60 db 20 fő alatti, a többi 21 ülés fölötti.
Persze ha valakinek ennél részletesebb adata van, azt nem utasítom vissza.
Ebből is látszik, hogy számomra a rendszám és a busz típusa, évjárata érdektelen.
Ez nem szaktopik, ez egy "ki mit tud" topik. Aki amit lát, beírja. Aztán a másik meg elmegy arra, megnézi, kifotózza, örül. Szerződéses járatokról nem lehet (és nem is érdemes) olyan mélységben értekezni, mint közszolgáltatási szerződés alapján közlekedtetett, menetrend szerinti járatokról, mert két magáncég szerződése nem közadat. Ezt nem neked mondom, ezt te nagyon jól tudod. Csak arra akarok utalni, hogy dőreség vármegyei szinten számolgatni (cégek jönnek, cégek mennek, járatok megszűnnek vagy nulláról indulnak), mert ez egy folyamatosan mozgásban lévő szektor. A Volán buszait össze lehet számolni rengeteg szempont alapján, a magánszektorban ez nagyjából lehetetlen.
Egyszer azt hiszem, pont a te kérésedre elkezdtük összegyűjteni a listát, igaz, csak Fejér és Jász-Nagykun-Szolnok megyéig jutottunk. Ellenben egy amolyan közösségi összefogás nem lenne rossz ötlet; egy nyílt táblázat, amibe mindenki (vagy mindenki kérésére egy maréknyi admin) beleírhatja a saját gyűjtéseit. Egy frissített JNSZ megyét a közeljövőben egyébként tervezek felpakolni, mert vannak az előzőhöz mérve új infóim is, de immáron laza fél éve lusta vagyok többek közt a túrkevei vagy a kunszentmártoni ipari parkba is kilátogatni. :D
Vesz a Cento használtakat is folyamatosan. Ezen a 2022. márciusi utcaképen ott van 7 ex-francia Integro a svéd Tourismo mögött, és azok még akkor is ott álltak, amikor mentem tavaly Csíksomlyóra, Zilahon keresztül. Akkor csak a szélsőt lőttem ki, mert azt sütötte jól a Nap, a többi túl szorosan állt egymáson.
Októberben odakanyarodtam, két buszt láttam, az egyik a gyár előtti nagy körforgalom mögött kialakított parkolóban állt, a másik egy lekerített építési lerakaton belül. Ha van bármilyen járat, az szerintem a munkásszállókról viszi oda az építkezésen dolgozókat. Részleteket nem tudok.
A debreceni BMW gyár építésén dolgozó munkások munkaideje hogyan alakulhat?
Volt aki azt írta napi 12 órát dolgoznak.
Ezt 220 km-ről nem tudom megvizsgálni.
Az építkezésen dogozókat Berettyóújfaluból és más településekről oda szállító szerződéses autóbuszok úgy érkeznek és úgy távoznak, hogy a két időpont között van 13-14 óra ?
Nem tudod, ez a visontai móka mikor van, hány busszal?
És egyúttal javítanám magamat: nem V. Ber, hanem Riv Trans. A NEW-705 szürke Lion's Coach áll a Szent-Györgyi Albert Általános Iskola előtt, Törökszentmiklósról jár a TGECommerce Kft.-hez, Abonyba. Erről sem hallottam még.
Csoda történt: meglett az RCJ-717! :D Éppen, amikor a Vitescótól sétáltam az autóbontóhoz, és útközben volt egy telep. (Tehát most már nem Kovácsbusz.) Váltottam pár szót az emberrel, dicsérte a gépet. Abszolút nem számítottam semmilyen rendszámra, erre leesett az égből az egyik legnagyobb ex-francia hiányzóm.
Hamár szóba került az Inter-VM, kiderült pár régebbi kisbuszról, hogy hová kerültek: - LNR-425 >> NR-747LR Nitrans MG s.r.o. - LPK-634 Szalajkabusz - MAA-323 H&H majd Brabusz - MKA-443 H&H majd Tolmácsi Tibor e.v. - MKA-446 Czakó Busz - MKA-456 Kereszt-S Busz - MKA-457 H&H - NDP-968 R-Busz Travel Kft.
GE Veresegyház ismét, mert ezúttal átfogóbb képet sikerült alkotnom a felhozatalról. Meglepő módon a legtöbb rendszám stimmelt a fél évvel ezelőttihez képest. Az első érkező 13:20 körül ért be, az utolsó úgy 13:40-kor, aztán megint elmentek szerintem kivétel nélkül mindahányan a telepre, majd volt, aki visszaért a feltételezhetően 14:15-re kiírt indulására, de nem ez volt az általános, mert a legtöbbje még akkortájt fordult vissza a gyár bekötőútjára. A PSD kivételével mind Master volt ezúttal is (kiemelném közülük az NWK-t, amit még az oroszok sem ismertek). Alighanem 18 óra körüli váltás is van amúgy, de erre nem esküdnék meg.
1 Újpest: SXT-244 (ezúttal tábla nélkül ment, de a múltkor ez volt) 1/B Újpest: AA DF-683 1/D Újpest: TGF-416 2/C Örs vezér tere: PNB-626 3 Dunakeszi: AA IO-382 3/A Göd: NWK-078 4/A Erdőkürt: AA AJ-408 5 Kálló: AA DF-374 5/A Kartal: SXT-240 6 Palotás: SJL-381 7 Szűcsi: SXT-241 8 Apc: PZY-908 9 Ecséd: SJL-384 10 Jászfényszaru: THK-605 10/A Tura: AA DF-522 11 Tura: AA DF-375 12 Zsámbok: SXT-239 13 Gödöllő: PSD-258 14, 15, 16 nincs? 17 Pásztó: SJL-380 18 Hatvan: PWT-204 19 Vanyarc: THF-320
Ezek még archív jelleggel a régebbi feljegyzések, amikkel ezúttal nem találkoztam.
2: TGF-753 4 Rád: TGF-754 10/A Boldog: SJL-385
Amit pedig a sors az egyik kezével elvesz, azt a másikkal visszaadja - a Panoráma Tourist ezúttal a szolnoki Seguránál tűnt fel. 4 járatot láttam, ebből 3 volt az övék (NUF-893, RSD-047, MGP-504), 1 valami kisbuszos maszeké az MPL-670 Crafterrel (jé, én ezt 2017-ben fotóztam Hatvanban! :D ), meg volt egy régebbi Sprinter AE GA-068 rendszámmal tábla nélkül, de lehet, hogy csak rosszkor, rossz helyen járt arra és köze sincs ehhez a brancshoz. Az Ottawához van most már mezőtúri járat is (PEZ-897 Sprinter), az Avanda részéről pedig előkerült az általam sosem látott NAA-969. A Széchenyin felbukkant egy V. Ber-féle Lion's Coach, mint kintalvós (táblát, rendszámot nem találtam, pótolom, ha nagyon ráérek és főleg ha nem felejtem el :D ), az ottani körforgalomnál az OMV mellett pedig megtalálható immáron az épp aktuális Samsung SMD-s kocsi is.
És kiváló az átkötés, mert a másik Samsunghoz köthetően Vácon ezeket találtam valamelyik nap.
Spar: ML TM-084 Sprinter (3 Veresegyház)
Tesco: ML TM-031 Intouro (tábla nélkül)
VW-kereskedés mögött: ML TM-029 Intouro (4 Kosd) ML TM-039 Intouro (Kosd) ML TM-040 Intouro (4/A Sződliget) + az ismeretlen maszektól ezúttal RXU-745 Neoplan és PFJ-560 Irizar
Na, meglett a Crossway, a balatonkenesei járatot csinálta. Berhidán a maszek telepének a mélyén mintha egy Crossway/Arway tetejét láttam volna hátul, arra nincs ötlet, mi lehet?
További felfedezéseim:
AA-AI-995 ex CZ-251-VW ex 7560 GR 2B, csodakék Bova Futura FHD 10-370 (Korzikáról származik!!!!), oktatóbusz, a veszprémi elkerülőn jött szembe
AE-AB-770 ex BS-063-KZ, fehér Indcar Wing (ex Cars du Pays d'Aix), Várpalota belvárosában vettem észre
Na, azt mondjuk nem tudtam, hogy hommos kocsi is jár le. Az építkezős járatokban a Komtravelnek is volt/van szerepe, egy időben 7-8 Master járt Iváncsára, legutóbb már csak 1 darabot láttam a parkolóban. Jut eszembe, arról volt szó, hogy júliustól ismét övék a Tatabánya Ipari Park? Az új buszokról volt szó, arra emlékszem (Tourismo RHD-k, Lion's Intercity, Lion's Regio, 417-es és 515-ös Setra, néhány midi), ezek többsége oda jár. Az S417 nem, az az SHZ-734 helyére került (Adient - Jásd), az SHZ pedig Tatabánya Ipari Park - Hánta lett.
Ma Pakson is láttam egy atlaszos kisbuszt (AA FS-226), az éppen a madocsai járatot csinálja.
Egyébként az akkugyár melletti Yaris Cabinhoz is egyre több busz jár, de ott erősen heterogén a felhozatal.
Atlasz Busz, sok Tourismo, Setra és néhány egyéb (egy Bova, egy Tourino, néhány kisbusz).
Fehérvárról van legalább 4 járatuk, ami nagybuszos, ebből legalább egy háromtengelyes. Van külön ukrán járat (szállóról), vele szinte párhuzamosan egy "rendes" járat. Papíron az egyik talán Lepsényből indulna, legalábbis mindig ott van egy lista, hogy "Lepsény 0 fő", de hogy kimegy-e oda... A 4 járat más-más megállókat szed, illetve utána is eltérő útvonalon halad, van, amelyik Velence felé, van, amelyik 62-es főirányon.
Aztán van egy seregélyesi járat, azon kéttengelyes Tourismo jár, de Fehérváron telephelyezik az is. Mellette egy sárosdi járat, azon kisbusz van, mezőfalvai telephellyel.
Van egy Dunaújváros - Kulcs - Adony járat, háromtengelyes Tourismóval, szintén mezőfalvai telephellyel.
Dunaújvárosból legalább két járat indul, de például az ottani volántelepen áll sok egyműszakos busz, amelyek 16:15-16:30 között indulnak üresen a gyárhoz. Egyszer számoltam, akkor 8 busz indult, a (nekem) legszebb egy 517-es Setra volt (fehér alapon piros mintás, új rendszámos).
Jár egy kisbusz Fülöpszállásról (?), az is Dunaújvárosnál jön le a pályáról, onnan 6-os út.
Van irodista járat Biatorbágyról, az a vasútállomás mellett áll mostanában.
Rémlik, hogy Pusztaszabolcson is láttam buszukat, de abban most nem vagyok biztos. Vajtán is áll egy Tourismo, a régi fürdővel szemben, a 63-as mellett, illetve az ozorai út mellől is rémlik egy.
Az aranyszínű 500-as Setra Budapestről jár, vagy legalábbis, amikor láttam, oda volt táblázva.
Biztosan van még bőven, pláne a cikkben említett járatszám alapján. Egy mini buszállomás-félét építettek a gyár mellé, a pályáról látni, a pályára merőlegesen áll a legtöbb busz, néhány pedig rájuk merőlegesen, előttük, de szemre elég szűkösnek tűnik.
Más: a térségben átvette a Ventona a herceghalmi Tesco-járatokat. Fehérvárra egy kisbusz került (innen eddig a Fehérvár Travel járt fel), a dunaújvárosi (mezőfalvai) járatot pedig az egyik Temsa csinálja (egy környékbeli maszek helyett), nagyvenyimi telephellyel. Ez talán novemberi változás lehet, előtte még nem ezeket láttam.
Én egy SXN-753-at ismerek, amire illik a leírás, körben piros Transdev-logós, fehér Crossway, szélvédő alatt 20660 azonosító számmal. Én Algida - Várpalota táblával láttam, Pétfürdő határában.