Hm, tényleg senkinek semmi infója, hogy milyen repülőnapok, és egyéb nyilvános rendezvények várhatók idén itthon és a környéken? Miért van az, hogy én mindig csak utólag értesülök a pozsonyi parádékról? :)
hal9000: Az elektronikus variométeren kjelzésre kerül a pillanatnyi varió értéke, de a TCAS rendszer kijelzései is. Ez olyan formában történik, hogy a varió skáláját színezgeti a TCAS. Ugyebár a TCAS a közelben haladó forgalomról eldönti, hogy útban van-e. Ha igen, azt két kategóriába sorolja. Az egyik csak figyelmeztetést kiváltó, a másik a veszélyt jelentő. A másik gép legalább S módban is működőképes ATC transzponderének jelei alapján a TCAS tudja a másik gép magasságát és az előző adatokkal összehasonlítva a változás (ha van) trendjét. Ezek alapján extrapolál és kiszámítja, hogy merre fog emelkedni, sülyedni vagy vízszintesen repülni a gép. Mármost, ha a másik gép várhatóan megközelíti a TCAS-szal szerelt madarat, a TCAS rendszer behatárolja, hogy mi az a varió, amivel repülnünk kell, hogy a másik gépet ne pusszantsuk meg és erről kijelzést ad. A digitális variométeren ez a skála zöld, sárga, piros színezésével van megoldva. Ebből a pilcsi tudja, hogy mi a számára biztonságos, riziküs és veszélyes varió és ezek alapján repül. Volt nekem egy szép képem egy ilyen digitális variométerről. Ha meglelem bescannelem és közkinccsé teszem.
Bár az A-t nem tudom, milyen kategória, de akkor az a gép nem sportgépnek volt besorolva (attól még használhatták annak, illetve lehetett olyan típus), mert az _mindig_ S.
A sportgépek lajstromjele kezdődhet mostanság mindenfélével, vezettem én is hotelalfaalfapapalima (HA-APL) lajstromjelű sportgépet. De most hogy így mondod, szinte mást nem is láttam (SJQ, SES)
Egyszer volt szerencsém kint a reptéren megcsodálni egy MI-6(?)-ost is. Igaz csak az ajtóig jutottunk. Hát még akkora gépet mint az! Egyebként ejtőernyősök ugráltak belőle. Mint valaki említette már jóval korábban, minimum térdig érő gödröt hagyott maga után a kerekeivel. Felszálláskor, a 'rotolszél' akkora volt, nyugodtan neki lehetett dőlni vagy 55-60 fokban.
Ha a hangártól figyeltük a felszállását, (bal oldalról szált fel, keresztben, a hangár irányában bal forduló) mikor a hátamögött voltunk néha csak a rotorlapátok sutyorgós fütyülését lehetett hallani. Pedig volt hangja!
A sportgépek lajstromjele S-sel kezdődik (a felségjel HA után), a Zlin-142 az F betűt kapta, tehát HA-SFx, 1980 körül jöttek az elsők (SFA-SFI lajstromjelűek biztosan, a többit nem tudom).
A legnagyobb talán a legelső volt. Gimis koromban,
'87-ben jöttek vihornyások toborozni a suliba, és sikeresen elcsábultam. Következő hétvégén ki is mentem Bcsabára a reptérre, ahol is az oktató, miután megtudta, hogy még "szűz" vagyok a repülés terén, elégedett kézdörzsöléssel közölte, hogy akkor "együtt fogunk megismerkedni a repülés örömeivel"...
Nna, én már a csörlésnél konstatáltam, hogy nem az én gyomromnak való ez a repülés. De miután leoldottunk, és elcsendesedett minden, azt hittem, hogy "ott élvezek el". Fantasztikus volt. Majd jött egy balforduló, itt elbizonytalanodtam egy kicsit, de amikor ismét egyenesen repültünk, már tudtam: ez kell nekem, enélkül nem lehet élni. Ezután némi spirálozást is bemutatott az oktató, itt még legyűrtem valahogy a gyomrom, de aztán a kissé meredekebb leszállásnál minden kijött belőlem.
Elég nagy égés volt. Az egyik oktató mondta, hogy el se menjek az orvosira, látszik, hogy nem birom a térbeli mozgást. Haza is kullogtam, de csak nem hagyott nyugodni a dolog...
Végül is C vizsga után voltam kénytelen abbahagyni, mert érettségi után elköltöztem 130 km-rel "odébb", és nem maradt időm repkedni.
Egyébként mentem volna a repműszaki fősulira is, de Kecskeméten a gerincröntgenen kivágtak mindjárt az első napon. :-((
Szóval maradt önállóan a Góbé, mással együtt meg nagyvas, néha hiénázáskor Wilga, Gavron, Z142, AN-2, MI-8, Kamov, egyebek.
"...a sziget északi része felett tettünk egy 'kört'. Nagyon szép látvány volt. "
Eszembe jut egy felszállás Adlerből (az, ugye, Szocsi repülőtere). Közvetlenül a Fekete-tengertől északra kezdődik a Kaukázus, ahol, ugye, Európa legmagasabb hegycsúcsa található (korábban Kommunizmus-csúcs volt a neve, de van egy olyan gyanúm, hogy azóta átnevezték. Lehető, hogy ő is kommunista volt?). Szóval az 5000 méteres csúcsokat a Tu-134 nem tudja helyből venni, ezért felszállás után kimegy a tenger fölé, és egy hatalmas kört tesz, úgy emelkedik fel a megfelelő magasságba, hogy aztán átvághasson a hegyek fölött. Vagy között?
Hát, igen. Idézőjelbe kellett volna tennem. Egyébként mindez Kiskunfélegyházán zajlott. Sajna az említett Z-142 azóta leesett. Talán egy éve, Kalocsa körül, be a városba egy utcasarokra, a tv is mutatta, biztos emlékeztek rá. Egyebként a kisgépek lajstromjelével mi is a helyzet? Pontosan nem tudom felidézni, de ennek Fox-Viktor volt a nevének a vége. (mint ahogy írtátok a Tu-154-gyel kapcsolatban, csak utolsó betűt nevesítették)
Tu-154: Krétára való érkezésünkor, már a süllyedés közben egy kósza kis felhőbe szaladtunk, ijesztő volt, hogy hirtelen a szárny végét is alig lehetett látni.
Az elöző hozzászólásomban említett utunk során, érkezéskor talán várakozóra raktak bennünket, de a sziget északi része felett tettünk egy 'kört'. Nagyon szép látvány volt.
A múlt hétvégén letöltöttem az összes hozzászólást, de még nem sikerült mindet elolvasnom.
A témánál maradva: úgy 1988/89 tanévben az MHSZ pilótanövendékeket toborzott a sulinkban. Jelenkeztem, orvosi vizsga, elméleti oktatás, stb. '89 tavaszán elkezdtünk repülni is, Z-142-vel. Mivel nagyon sokan voltunk, közben vitorlázóval is gyakorolgattunk. Első repülésem ezzel volt. Iskolakör, 400 m , jó erős szél. A látvány félelmetes, mintha ki akarnék esni a Góbé plexién keresztül. Az oktató azt mondta figyaljek minden kormány- és pedálmozdulatot. A 3. kanyart jól meghúzta úgy éreztem kiszakad az ülés velem. Leszáltunk, vissza a startvonalra, újra fel. Az oktató azt mondta, húzzam meg a kioldót, ha szól. Szólt, háromszor meghúz, az oktató át siklásba, majd hátulról a vállaimra rakta a kezét: "most már te vezetsz." A sebességmérőről le sem mertem venni a szemem, de csak túléltük.:)
Azután egyszer-kétszer vezettem a Zlint is, de aztán jött az érettségi (a köv. évben, meg meguntam, hogy ha hétvégére kimentem a reptérre, volt két-három iskolaköröm osz't kifújt. Azóta is bánom.
Utasszállítóval háromszor volt dolgom, mindháromszor Tu-154 görög charter járat. Ahogy úgy a 600 hozzászólás környékén megjegyezte valaki, a korfui leszállás tényleg nem semmi. A gép mintha a vízre akarna leszállni, majd a jobb szárny végétől néhány 10 méterre a híres kis templom tornya el, aztán már a betonon is van a gép.
Azt hiszem mára elég is, talán legközelebb folytatom még.
pancho: pár hozzászólással korábban, az eredeti feladványban újmagyarra lefordítva ott a megoldás: Ha a gép idegen kezekbe kerülhet, a parancsnok egy piropatron segítségével felrobbantja a katonai válaszjeladó kódolóegységét. A kódolás titka nem kerülhet idegen kezekbe.
Később megtapasztaltam, hogy a kódolóegység mai szemmel elképesztően gyenge. Kár volt úgy félteni?
Elizabeth: Köszönöm, már vettem, készül a méltó válasz!
Ez annyira kézenfekvő volt, hogy arra gondoltam, biztos valami félrevezetés. Az orosztudásom meg már jelentősen megkopott, idáig messze nem ér fel (VZRIV például), pláne hogy magyarból még vissza is forgassam.
Na persze, én katonai gépeken (MiG-21 különféle verziói) tanultam, ott nincs kapitány, az általam Ferihegyen látott/szerelt polgári gépeken meg sajátgép-felismerő nem volt.
Viszont ez a kütyü úgy van megoldva, hogy földbe csapódáskor - illetve bizonyos G erősségű túlterhelés esetén - is felrobban (ha a pilcsit kilőnék).
Öt évvel ezelőtt repültem a Szentföldre. Minden csodálatos volt, amit ott láthattam, csak a biztonsági ellenőrzést (oda/vissza) tudnám feledni.
Ugyanakkor az is igaz, nem igen hallhattál még felrobbantott ELAL gépről. Nem tartottam én sem ettől.
Igaz, ez az ex-szovjet zsidók tömeges kivándorlása idején történt, amikor Ferihegyen keresztül vitték a népeket a Ben Gurionra, és éppen ilyen kivándorló-járat érkezett.
Ha jól tudom, elvileg 08:00-18:00-ig van nyitva a terasz, de akármikor bezárhatják biztonsági szempontból vagy szempontokból. Ráadásul az El-Al-nál minden lehetséges.
Ha úgy indul, mint írtad, az aktuális szélirány függvényében próbáld megnézni, akkor már világos van.
Az ELAL nem szokott túl sok időt itt tölteni. (És ne feledkezz meg a MOSZADról!) :-((
E ho 20-an reggel lesz egy Jumbo (El-Al) a 2b-rol. Sajnos 7.55-kor, a terasz meg szerintem olyankor meg nincs nyitva. Ha valakinek van ismerose az SZRK-ban, kerdezze mar meg, mikor allnak be vele, hatha elozo nap meg vilagosban megkuksizhaztjak a latogatok a teraszrol.