Keresés

Részletes keresés

zolibá Creative Commons License 2000.02.15 0 0 1431
Utas2: Az elmúlt évben egy szamai lapban éppen e kényes témáról közöltek egy 3 oldalas cikket. Ott megemlítették, hogy a legkényelmetlenebb rötyijei a Concorde-nak vannak. Azt s sokáig fejtegették, hogy honnan származhat a repcsik mosdóinak "BLUE ROOM" elnevezése. Állítólag az első olyan repcsiken, ahol szériafelszerelés volt, kékre festették. Másik forrás az öblítő folyadék kék színére vezeti vissza a dolgot, bár nem valószínű, hogy olyan volt az e célból egyszerűen lukkal ellátott repülőgépeken. :-)))
Volt idő ugyanis, amikor a matéria valóban kihullott. Ma már nem használatos ez a mód. Azonban a vákuumos változat bevezetésekor volt olyan eset, hogy egy testesebb alsó fertájú hölgyet a WC csésze magához szippantott és nem engedte ebből a szorult helyzetből. Azóta a vákuumos műtárgyak lehajtható deszkáit úgy képzik ki, hogy szabad légáramlást biztosítsanak akkor is, ha ülnek rajtuk. Az említett hölgynek a légitársaság kértérítés gyanánt élete végéig ingyenes repülőjegyet biztosított. (Odaszippanthatna engem is végre már a pöce. :-))) )
De a B737-nek volt egy másik csudajó dolga a rötyivel kapcsolatban. A szivárgó öblítőfolyadék szép nagy kék jégcsappá fagyott (blue ice) és lepottyant az égből. Mikor aztán egy ilyen alkalommal a becsapódás egy hölgy lakásában (a tető áttörése után) a hölgytől kb. fél méterre következett be, az FAA sürgősen lépett és megfelelő óvintézkedéseket vezetett be.
Előzmény: Utas2 (1430)
Utas2 Creative Commons License 2000.02.15 0 0 1430
Ráadásul azok az életveszélyes klotyók a fedélzeten. Ha kissé óvatlan az utas, a végtermék elszívásakor keletkezett vákum mást is beszippanthat....
:))

És nincs annál pocsékabb élmény, amikor a több órás úton - persze töksötét van és éppen a kedvenc filmed vetítése kezdődött el - végre rászánod magad, hogy a vacsi után elvégezd a dolgodat. Aztán kiderül, hogy a WC-k mindegyike zárva van, mert azokban kedves utastársaid végzik esti pedikürjüket, néhány órának tűnő súlyos perceken át. (Alap-megfigyelés: egy repülőn soha nincs megfelelő számú szabad klotyó...)

Közben kínosan ácsorogsz a WC-n kívül, ahol persze mindenkinek útban vagy: a kocsiját toló és pakoló sztyuvinak, a kergetőző kisgyerekeknek és utánuk szaladgáló mamájuknak, a bizniszen ismerősét felfedező túristaosztályú utasnak vagy viszont, és annak a néhány tucat többi utazónak, akik éppen a szintén kedvenc (vagy tökmindegy alapon, csak villogjon) filmüket szeretnék nézni, de te mindenhogyan belelógsz a képbe, ahogy várakozol összeszorított combokkal.

Aztán mikor végre bejutsz, és a 11 W erősségű izzók "fényénél" még magadra is préseled az ajtót, akkor életed egyik legkényelmetlenebb pózában kell cselekedned, és naná, hogy éppen akkor kerül a gép légörvénybe, amelynek egyenes következménye, hogy a gatyád is megtisztelődik... A lehúzó kart alig találod meg (figyeltétek már, hogy minden gépen máshol van?), az előtted levő nemcsak a mosdót sem törölte ki, hanem adott esetben más nyomot is hagyott...(Talán éppen az előző légörvényt fogta ki.)

Végül mikor utastársaid filmjébe belógva és az éppen dzsúzt osztogató sztyuvin átgázolva visszajutsz folyosó melletti ülésedbe, akkor az addig az ablak mellett békésen szundikáló szomszédod dönt úgy, hogy most rajta a sor. És persze az előtted levő ülés túl közel van ahhoz, hogy ne férjen át, csak ha felállsz. Amit a mögötted levők éppúgy nem díjaznak, mint ahogyan te sem, hogy szomszédodat még vissza is kell engedned a helyére. Úgy egy óra múlva...

;)

Előzmény: Újlaki (1418)
Alfa Hold Creative Commons License 2000.02.15 0 0 1429
Hi

mennyire voltal is rövidlátó?
Ma már nem annyira szigorú...

Bye

Előzmény: Újlaki (1389)
zolibá Creative Commons License 2000.02.15 0 0 1428
DrDexter: Én nem vagyok irányító. Repülésműszaki oktatással foglalkozom.
Előzmény: DrDexter (1427)
DrDexter Creative Commons License 2000.02.15 0 0 1427
Újlaki, zolibá kik vagytok?

Légiforgalmi irányítók vagytok?

Előzmény: zolibá (1426)
zolibá Creative Commons License 2000.02.15 0 0 1426
Vince: A mail szócska valóban lemaradt.
Á.Z. a szomszéd szobából? :-)))

Újlaki: Veled még nem jöttem képbe, hogy melyik részen nyomod az ipart. Ha nem titok, egy mailben kifejthetnéd. :-)

Előzmény: vince (1425)
vince Creative Commons License 2000.02.15 0 0 1425
Zolibá : nem sajna az egyetemen volt egykori e-mail címem megszünt, már csak a megadott él. ahhoz még annyit, hogy a kukac után egy mail. szócska lehet hogy kimaradt.

Ujlaki: Te napi kapcsolatban vagy Á. Z. vel? dehát ő nem kőbányai lakos. Hol tudtok találkozni? (költői kérdés, nem igényel választ :-)) Különben én is napi kapcsolatban vagyok vele.

zolibá Creative Commons License 2000.02.15 0 0 1424
Újlaki: Semmi gond.
Az említett személy olyan, mint egy igazi angol gát. :-)) Nem?
Ha igen, én is ismerem. Szintén jó kapcsolatokat ápolok vele.
Az asszociációt nem veszem zokon, ugyanis vannak dolgok, amiben én is szeretek úgymond "kötözködni". Főleg, ha tudom, hogy igazam van. :-)))
Előzmény: Újlaki (1423)
Újlaki Creative Commons License 2000.02.15 0 0 1423
"...Hát, ha én valamit szétszedek, az a minimum, hogy zolibá össze tudja rakni, nem? Legfeljebb egy-két alkatrész kimarad... "

Bocs, zolibá, hogy rád terhelem a felelősséget, de van egy nagyon kedves volt maléves (mármint nekem volt, a többieknek jelen ACE-es) kollégám, szintén Zoltán, aki nagy ezermester és hibakereső (még azt a hibát is megtalálja, amit a két vállalat több szolgálata együttes erővel próbál eltüntetni); a nevedről mindig őrá asszociálok.

Á.Z. fizikai távolléte ellenére szellemileg haloványan mindig jelen van itt, e témák között, hiszen egy-két friss információt, egy-egy ötletet rendszeresen ő szállít számora, és így tudom ezeket közkinccsé tenni. Hogy mást nem mondjak, left right angle gearbox.

Előzmény: Újlaki (1418)
Pilóta Creative Commons License 2000.02.15 0 0 1422
Újlaki: na, azért Robot nem akarok lenni. Különben felesleges is a tanfolyam, már most I. osztályú repülôgépszimulátorvezetô vagyok :-). Csak fagylalt-tanból voltak elmaradásaim.

P.

Előzmény: Újlaki (1413)
zolibá Creative Commons License 2000.02.15 0 0 1421
Vince: ha keresnélek mailben, az indexen szerplőt hasznáéljam, vagy az általad adott cégest?
zolibá Creative Commons License 2000.02.15 0 0 1420
Szóval lelepleződtem. :-)))
Akkor üdv mindenkinek a ROK-ból.

Vince: Semmi gond, legalább már valakit személyesen is ismerek innen. :-))

Újlaki: A gyerektől ne vond meg ezt a térkép élményt! Magadtól sem! Én elég türelmes vagyok. Majd kivárom a sorom és a következő lehetőséget.

lborli: Lásd az elöbbi sorok. A központban egyszer valóban szívesen tennék egy látogatást. Tudod, nekünk csak szimulátor van itt.

A szilvaeltávolítás témakörben:
Újlaki nem említette, hogy a cefreeltávolító kocsin is van felirat. Ha jól emlékszem "WASTE WATER". De a reptéri szlengben használatos a "HONEY CAR" kifejezés. Ez utóbbi, persze csak mézesmadzag a Micimackóhoz hasonló egyszerű gondolkodású, a szakmában járatlan élőlényeknek. :-)))

Jégtelenítés, jegesedésgátlás ügyben:
Újlaki válasza valóban kimerítő volt (nem pejoratív értelemben). Egyetlen kis kiigazítást tennék a rendszerek csak levegőben lehetséges működtetésével kapcsolatban. Ez nem minden fűtőrendszerre igaz. A teljes-, és statikusnyomás felvevőket (mármint a fűtötthető egyedeket), és az állásszögadót legtöbbször földön is lehet fűteni. (láttunk már megbarnult, megégett darabokat :-)) )

vince Creative Commons License 2000.02.15 0 0 1419
Nem már nincs technológiai osztály az ACE-nál. Hosszas ide oda nevezgetés huzi-voni, főnök jövés menés után, a Mérnökszolgálaito Osztály (MO) nevet kapta.
Előzmény: Újlaki (1413)
Újlaki Creative Commons License 2000.02.14 0 0 1418
Hát, ha én valamit szétszedek, az a minimum, hogy zolibá össze tudja rakni, nem?
Legfeljebb egy-két alkatrész kimarad...

A duplikát térképről, fájó szívvel de lemondok zolibá javára (a fiam még nem tudja, úgy hogy gyorsan csináljátok). Majd esetleg, valamikor, ha lesz új kiadás... ... ...

A szilva színképelemzésével kapcsolatos asszociációid egészséges műszaki érzékre vallanak. Azt is mondhatnám, talált, süllyedt.

(((Csak egészen-egészen zárójelben jegyzem meg, nehogy Pilóta barátunk, pont, amikor esélyes egy jó robotpilóta-tanfolyamon megfelelni, meggondolja magát, és belügyminiszteri engedéllyel nick-nevét, monjduk, Kapitányra, Kamionsofőrre vagy esetleg Biciklistára változtassa; szóval azt mesélik, hogy rége-srégen, ott szemben a főépülettel srégen, szóval a ferihegyi újoncokat nemcsak kanyarfúróért küldözgették át a reptér egyik végéből a másikba (ez a séta most már lassan kilométerben is közel kétjegyű számot jelentene), meg vissza, hanem bizony előfordult, hogy az elsőórás inast - így hívják a kezdő, szakszolgálati engedéllyel (és főleg tapasztalattal) nem rendelkező, és ezért csak a kulcsok ;-) adogatására alkalmas ifjú szakembert - odaküldik a gép hasa alá, hogy "Vedd le azt a fedelet!". A szegény gyerek nem tudhatja, hogy azt a fedelet nem szokták levenni, az olyan csiki-csuki csappantyúval záródik, és csak akkor nyílik ki, amikor az a bizonyos kékszilva-fagylaltos kocsi megfelelő tömlője, lehetőleg légmentesen rácsatlakozik; szóval leveszi azt a fedelet, és a derék gépmadár megkönnyebülve teríti be vétlen jótevőjét egy nagy adag szilvafagyival hígított... mondjuk így, szilvamaggal. Szerencsére ezek az idők elmúltak, de azért tudnék mesélni. A legsúlyosabb ártatlan tréfa bokatöréssel végződött.)))

lborli Creative Commons License 2000.02.14 0 0 1417
A szilvával kapcsolatos színképelemzésedről jutott eszembe az első látogatásom repülőgép toalettben. Az a kék öblítő valami olyan hevességgel és hosszan ömlött, hogy azt gondoltam elrontottam a rötyit.
Más.
Igaz, hogy a Catering specialitása a kék hering? :-)))
Előzmény: Újlaki (1413)
lborli Creative Commons License 2000.02.14 0 0 1416
Valójában ez úgy van, hogy valaki megkérdi: nem ICING-es kocsi ez? DE-ICING.:))
Előzmény: Újlaki (1411)
lborli Creative Commons License 2000.02.14 0 0 1415
Zolibá, a térkép kérdés most Újlaki fiától függ. Ha einstandolja apja térképét, hát egy másikat ígértem helyette, ha nem, határozottan növekszenek az esélyeid. :))
Előzmény: zolibá (1403)
lborli Creative Commons License 2000.02.14 0 0 1414
Nem, nem voltam éjszakás itthonról brekegtem (szombatról vasárnapra virradóan dolgoztam).

Momentán az amerikai Denro cég headsetjét használjuk (ők szállították az intercomot a MATIAS-ba). Ha bejössz egyszer, megmutatom. Ha Zolibá átjön a ROK-ból neki is. Szétszedni persze... kérdéses.:-))

Előzmény: Újlaki (1402)
Újlaki Creative Commons License 2000.02.14 0 0 1413
Na, csak a választékbővítés miatt.

A géphez oda szokott menni egy másik büféskocsi is, ez a nagyivók miatt jön: sötétsárga, olajos fényű, lassan csordogáló aszúbort töltenek a szárnyba. Régen a ferihegyi kocsikon a Kerozin felirat volt (a Keró vidékén terem a bor), nyugatabbra - biztosan név-kompatibilitási problémák miatt - Jet Fuel néven töltik be.

Aztán jön még egy fagylaltoskocsi, ez furcsa módon nem befelé tölti a fagyit, hanem kifelé engedni. Ez valószínűleg kék szilva, ami a közönséges, földi cukrászdákban is valamiért borzalmas kékeslila színű, mert hiszen a szilva bele, ugye, barna... Na, ebben a szilvafagyiban is van mag, de inkább ne nézd meg.

Aztán jön valami Catering szakszóval jelölt kocsi is, aznnak a rakterér még fel is szokták emelni a jobboldali (kiszolgáló) ajtó magasságába. Ott nyilván alkatrészt, üzemanyagot, ilyesmit adogatnak be, ez gasztronómiailag nem érdekes.

Na, Pilóta barátom, most már szakszerűen fel vagy világosítva, holnap jelentkezhetsz a robotpilóta-tanfolyamra. A tanfolyamot az ACE tartja, a technológiai osztály (van-e még olyan egyáltalán?) Ha hirtelen nem tudnák, miről van szó, nyugodtan hivatkozz rám.

Előzmény: Pilóta (1412)
Pilóta Creative Commons License 2000.02.14 0 0 1412
Ja, de biztos puncsosat spricceltek szét. Csak le kellett volna tekerni az ablakot, hogy én is kaphassak belôle.. :-)

Kösz a kimerítô tájékoztatást!

P.

Előzmény: Újlaki (1411)
Újlaki Creative Commons License 2000.02.14 0 0 1411
DE-ICING... Nem fagylaltoskocsi volt véletlenül?

A repülőgépek, attól függően, hogy fel vannak-e szerelve jégtelenítő rendszerrel, különböző kategóriákban sorolhatók. Amelyiknek nincs jégtelenítő rendszere, az nem repülhet tudottan jegesedéssel járó feltételek között, és ha mégis jegesedés volna, azonnal el kell hagynia azt a magasságot vagy területet.

A korszerű utasgépek mind el vannak látva jégtelenítő rendszerrel. Ezek a rendszerek különböző elveken működnek: termikus (a hajtóműtől elvett forró levegővel vagy elektromos izzószállal fűtik a jégtelenítésre szorul részt), pneumatikus (a szárny belépőélét egy gumitömlő borítja, ezt sűrített levegővel periodikusan felfújják), "vegyi" (alkoholt folyatnak a belépőélre), sőt elektromechanikus (erős örvényáram keltette parányi deformáció repeszti le a jeget).

Általában a szárny és a vezérsíkok belépőélét, a hatjómű beömlőnyílásának peremét, a légcsavar belépőélének egy részét és a karburátort fűtik, valamint a pilóták előtt lévő szélvédőüveget tartják melegen. Fűtik még egyes műszerek jeladóit (a statikus- és dinamikusnyomás-vevőket, esetleg az állásszög-adó zászlót).

Mindegyik rendszer közös ismérve, hogy több okból csak repülés közben használható. Egyrészt a menetszél hűtése nélkül a fűtött rész túlmelegedne, másrészt csak azokat a részeket jégtelenítik, amelyek repülés közben eljegesedhetnek, tehát a légáramnak frontálisan kitett részeket. Az egész éjszaka hóesésben vagy ónüs szitálásban megpakolt szárny felső felületéről a havat, jeget csak külső segítséggel lehet eltávolítani. Ezért sok repülőtéren, annak ellenére, hogy indulás előtt jégtelenítik a gépet, még a gurulóút utolsó szakaszánál felállított jégtelenítő kapun is át kellmennie a gépnek, ahol egy "utolsó simítást" kap. A nekifutás során már a menetszél eltávolítja az esetleg időközben a géptestre rakódott havat.

Előzmény: Pilóta (1409)
pancho Creative Commons License 2000.02.14 0 0 1410
Valószínűleg van rajta, csak az állás közben a szárnyon képződött jeget távolítják így el. Ha jól tudom, közforgalmi gépeken kötelező a jégtelenítő rendszer, meg anélkül elég öngyilkos móka lenne repülni velük.
Előzmény: Pilóta (1409)
Pilóta Creative Commons License 2000.02.14 0 0 1409
Üdv mindenkinek!

Egy hozzá nem értô kérdése: a közelmúltban repültem elôször F70-esen, és egy (számomra) meglepô dolgot vettem észre: felszállás elôtt egy DE-ICING feliratú autó jött a géphez, és lespriccelte a két szárnyat valami narancssárga lötyivel. Teljes angoltudásom latbavetésével és a körülmények elemzésévl kitaláltam, hogy a lötyi valami jégtelenítô vagy jégképzôdést akadályozó izé lehet. Erre azért van szükség, mert a gépen magán egyáltalán nincs jégtelenítô rendszer? Ha így van, nem veszélyes ez egy kicsit? Vagy van rendszer, csak az kevés?

P.

vince Creative Commons License 2000.02.14 0 0 1408
Bocs, hogy így kiadtalak a sok ide kandikálónak :-))
Előzmény: zolibá (1406)
DAttis Creative Commons License 2000.02.14 0 0 1407
Amerikai repülőgépek itt állomásozzanak állandó jelleggel, mondjuk Taszáron, egy nagy túrót.

Ez lenne az ideiglenesen hazánkban állomásozó amerikai amerikai csapatok Magyarországon. Hogy a koszovói balhé miatt itt voltak Taszáron oké, bár a tankergépeknek egyáltalán nem örültem Ferihegyen való tartozkodásuknak.

De hol is hallottam ezt ? Ideiglenesen hazánkban tartozkodó... :)))

Hát ha a ruszkik irányából támadás érne szerintem pár óra alatt földre küldenék a 27 darab MiG 29-est, a 21 biszekről nem is beszélve. Utána nézhetnénk. És mig Aviánóból ideérnének a NATO gépek.
A másik azért én a Jugoktól mégf most is tartanék ha lassan egy éve meg is leckéztették őket, Legalább is ha az ország déli részén, mondjuk Szeged környékén laknék nem lennék nyugodt.

Hirtelen csak ennyit.

Előzmény: pancho (1379)
zolibá Creative Commons License 2000.02.14 0 0 1406
Vince: Gyanús, hogy te voltál az egyik hírforrásom. :-))))
Személyesen is elmondhattad volna. :-))
vince Creative Commons License 2000.02.14 0 0 1405
Szia Zolibá !

Egy egészen indiszkrét kérdés: Te nem a ROK-ban dolgozol egész véletlen ? Mert ha igen akkor ismerjük egymást.

Előzmény: zolibá (1403)
hókuszpók Creative Commons License 2000.02.14 0 0 1404
T. FLY!
Nem gondoltam hogy az egyik katonatiszt tanítványom által előadott 0 rep . órás gépek ilyen komoly vitát indukálnak a topic- ban.
Repülővásárlásról az a véleményem, hogy a NATO-.n belüli feladatmegosztás fogja eldönteni, hogy kis hazánk milyen rendszert /eket fog üzemeltetni. Lehet, hogy csak szállítórepülőink lesznek valamint kiképzőgépeink.
Valamint a Gripen gyártásban való részvételünk tárgyában is nagy lett a csend mostanában,
lehet, hogy a svédek maguknak fogják csak azt a tipust gyártani?
Honvédelmi költségvetésünkben sem valószínű, hogy akár használt MIG 29 -re futná nemhogy komolyabb(?) tipusra?
Magánemberként annak örülnék a legjobban ha a HM vitorlázórepülőke,t műrepülőket, kisteljesítményű JET-eket vásárolna és ezzel folytatna esetleg (bérmunkában) kiképzést nyugati partnereikkel összehangoltan, mert ennek a feltételeinek sok hazai reptér kis ráfordítássl megfelelne.SŐT a MIG 21.- es is jó rá!
Vajon valaki tudja,hogy egy használt CESSNA üzembehelyezésének mik a feltételei?
KÜLÖNBEN JÓ REPÜLŐIDŐ VAN!!!!!!!!!!!!!!!
Előzmény: Törölt nick (1387)
zolibá Creative Commons License 2000.02.14 0 0 1403
Devon: Nincs mit! Ahogy, ma reggel dolgozni jöttem, meg kellett állapítsam, hogy ha leszálló gépet akarsz fényképezni az általam javasolt helyről, akkor a reggel, vagy délelött a megfelelő időpont. (nem süt szembe a nap)

lborli: Nincs még egy felesleges légtértérképed? :-))))

A cső alakú mikrofonról: Személyesen még nem aprítottam szét ilyet, de vannak elképzeléseim arról, hogy hogyan is működhet. A cső alapvetően az irányítottságot biztosítja. Mert a száj elé, vagy közelébe lóg. A benne lévő légoszlop vezeti a hangot a megfelelő rezgésátalakítóhoz. Az sokféle lehet. A cső másik szerepe a szűrés lehet. Ugyebár mindenki hallott sípokról, üregrezonátorokról. Szóval ezek hangolhatók. Megfelelő anyag, méret, stb. esetén ez a cső is működhet a beszéd hangfrekvenciáját áteresztő sávszűrőként. Bennem ilyen elképzelés állt össze a dologról. Ha valaki tud konkrétumot, azért kíváncsi lennék én is. (De, ha adtok egyet, majd én szétszedem. :-))) )

Madárember: Én is üdvözöllek körünkben!

Újlaki Creative Commons License 2000.02.14 0 0 1402
Éjszakás vagy, lborli? :-)

A cső formájú mikrofonra én is kíváncsi lennék. Én ilyet csak messziről láttam. Az irányítók milyet használnak?

A képes oldalakat önhatalmúlag kineveztem egyfajta színes, képes repülési havilapnak; a havi frissítést talán merem vállalni. Szöveg csak annyi, amennyi a képek alá van írva. Eddig ezeket a magyarázó szövegeket szándékosan lerövidítettem, de kár információt veszíteni. Akit nem érdekel, az ne olvassa; akit meg igen, az szeretne minél többet tudni.

Sajnos, néhány képnél elveszett a forrás, illetve nem ügyeltem külön, hogy meglegyen. Még midnig él bennem a macintoshos reflex, ott ugyanis bármit mentek el a netről, a fájlban megjegyzésként benne marad az URL. Mindig vissza lehet keresni: akár azért, mert hibás volt a letöltés, akár azért, mert még valamit meg akarsz tudni vagy szerezni arról az oldalról.

Szóval címe nincs, ISBN száma nincs, de a második számtól minden folyóirat nagykorú: mostantól új repülős újság van Magyarországon. Később majd leválasztom - persze, csak lazán - a képeslap-küldésről, de egyelőre a saját szárnyán még nem élne meg. Így a levlap.com oldalvizén - bocsánat, szárny-vortexén - elvitorlázgat valahogy.

Megtisztelő, hogy Lucifernek nevezel; ez a szerep talán menne is nekem. Arkangyal vagy pláne Atyaúristen a világ minden kincséért sem lennék. Na jó, egy iskolakörrel esetleg meg lehet vesztegetni.

Előzmény: lborli (1401)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!