Keresés

Részletes keresés

tanárnéni kedvence Creative Commons License 2021.09.23 0 0 64957

(6) A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.

 

Ez az elmélet. De a magyar közlekedési kultúrával a veszélytelenség csak akkor áll fel, ha nincs a közelben hozzád közelítő jármű, úgyhogy innentől, ha van elsőbbséged, akkor sem tudsz vele élni biztonsággal. A késedelem nélküli átkelés rögtön üti is a veszélytelenséget. Van pl. a budafoki úton egy 40-es táblával „védett” gyalogátkelőhely, ahol úgy érzem magamat, mint a béka. Előttem és mögöttem a sávokon belül is kerülgetnek. Néhány másodpercnyi átkelhetősére várakozás után lassan elkezdem az úttestre tolni a kerékpárom, aztán nem tudok késedelem nélkül haladni, ha kedves az életem. Volt már, hogy amíg a két pálya közti részen lassú gyalogos tempóban haladtam, az előttem lévő belső sávból egy kamikaze kivágott a külsőbe, és belecsapódott az ott szabályosan megállóba. Tehát a puszta jelenlétem megzavarhatja a járművek vezetőit, ezért ettől is tartózkodni kellene. :) Egyébként ettől az átkelőtől pár méterre szoktak rendőrök tevékenykedni, de olyankor sem jobb a helyzet.

Előzmény: megré felügyelő (64952)
megré felügyelő Creative Commons License 2021.09.22 0 0 64956

ja , és még ehhez!

azok a gyalogok akiket elütnek a zebrán, siettek, nem néztek körül, nem tartották be, vagy nem is tudták az átkelési aranyszabályt.

viszont, ha  osztott pályás út , az jó széles, zebráján ütnek el , mondjuk a jobbról jövő belső sávban egy autó már nem tudott megállni, az védhetetlen.

Előzmény: megré felügyelő (64952)
megré felügyelő Creative Commons License 2021.09.22 0 1 64955

ácsi!

ott van, a járműforgalom elől elzárt, tehát azon közúti jármű nem közlekedhet.

nem is célszerű, hiszen kiemelt szegéllyel elválasztott, kitörik a kerék , ha azon át tépetsz.

Előzmény: ramtre (64954)
megré felügyelő Creative Commons License 2021.09.22 0 0 64953
Előzmény: ramtre (64951)
megré felügyelő Creative Commons License 2021.09.22 0 0 64952

ja, és még ide a zebrán való átkeléssel kapcsolatban!

az nem úgy van, hogy rárontasz mint  állat a zebrára, hanem átkelés előtt meg kell győződni annak veszélytelenségéről, balra-jobbra elnézünk

és csak akkor kezdjük meg, ha minden keresztező jármű meg tud állni, és megtudja adni az elsőbbségünket.

jöhetsz te azzal, hogy elsőbbséged volt a zebrán, ha elcsap, mondjuk a billencs zil.

Előzmény: megré felügyelő (64950)
megré felügyelő Creative Commons License 2021.09.22 0 0 64950

ja , még ide!

ha leszállsz a bicikliről, gyalogosnak minősülsz, és nem vonatkozik rád a kerékpársáv macisajt táblája.

tehát nem kell elsőbbséget adni a keresztező forgalomnak , hanem a zebrán áttolhatod a bringát , a keresztező forgalomnak kell részedre elsőbbséget

adnia.ezt akkor célszerű megtenni, ha erős a keresztező forgalom, tehát állandóan jönnek az autók.

az más kérdés, hogy volt hogy leszálltam a bringáról a zebra előtt, és bizony jó pár esetben nem álltak meg a krehácsokkal.

Előzmény: megré felügyelő (64945)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.09.22 0 0 64949

Sok helyzetben már az nem mindegy, hogy az útkereszteződés az utak kereszteződése, vagy az utak tartanak kereszteződéstől kereszteződésig...

Az sem mellékes, hogy a járda a fogalommeghatározás szerint az út része, és az sem, hogy a kereszteződés az utak és nem az úttestek kereszteződése...

Ezekre mind akad olyan helyzet, amikor fontossá válnak. Konkrétan ezek a te példádban is ezek teszik egyértelművé, mi a helyzet, hogy a kerékpárút nem külön keresztezi a Vámház körutat, hanem egy nagy közös kereszteződésben. Az másik kérdés, hogy ez neked személy szerint nem tetszik, attól még a helyzet a KRESZ alapján is egyértelmű.

Előzmény: ramtre (64943)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.09.22 0 0 64948

Bocsánatt, leginkább egy korábbi vita miatt használom a kéttestű utat, osztottpályás út a hivatalos neve. Valaki osztottpályásnak akarta nézni azt az utat aminek három külön úttestje volt... (ami nyilvánvaló ökörség, mert a fogalommeghatározással nem fér össze)

Előzmény: megré felügyelő (64944)
megré felügyelő Creative Commons License 2021.09.22 0 1 64947

egyébként, mint a képen is van kettő gyalog, akik a kerékpársávon bóklásznak.

nem lenne ezzel semmi baj se, ha nem akadályoznák a kerékpárosokat.

sajnos soxor akadályoznak, a "kedvenceim" azok a gyalogok, akik ,bár ott van nekik a 2-3-szor szélesebb zebra, mégis a kerékpársáv előtt 

gyülekeznek , és azon is indulnak meg, az utolsó pillanatban félreugorva, kitérve.

na, őket szoktam erélyesen lebaxni.

Előzmény: megré felügyelő (64945)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.09.22 0 0 64946

pontosítok: ha nincs lámpa, az elsőbbségadás kötelező bringás a keresztező útról érkezőknek ad elsőbbséget, aki a Belgrád rakpartról kanyarodik a hídra, annak nem.

A Belgrád rakpartról hídra kanyarodó ad elsőbbséget a vele párhuzamos kerékpárútról érkezőnek a KRESZ 31. § (5) bekezdés b) pontja miatt.

Előzmény: megré felügyelő (64945)
megré felügyelő Creative Commons License 2021.09.22 0 0 64945

erre gondoltál?

 úgy tudom nem kell leszállni, én mindig bringán ülve tekerek át.

ha van lámpa , akkor a zöld jelzésre a gyalogokkal együtt.

ha nincs lámpa, vagy nem világít, a keresztező forgalomnak villogó sárgája van, vagy nem működik részükre a lámpa

és bringával akarsz átkelni, neked ott van a macisajt tábla, tehát elsőbbséget kell adni a keresztező forgalomnak

viszont ha van gyalogos aki a zebrán át akar kelni , a keresztező forgalom neki elsőbbséget ad, az az életszerű , hogy a bringás is átcsorog mellette.

Előzmény: ramtre (64937)
megré felügyelő Creative Commons License 2021.09.22 0 0 64944

hú bameg!

te még a kresznél is bonyolultabban fogalmazol!

kéttestű út

a keresőbe beütöttem , nincs találat.

a te olvasatodban az hogy néz ki?

képpel illusztráld!

Előzmény: ÁsítóSárkány (64929)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.09.22 0 0 64941

Önmagában az még nem...


Az útkereszteződésről tudomást nem vétel (ahol utat keresztező kerékpárút burkolati jelet látsz, ott útkereszteződés is van: az úttest útja és a keresztező kerékpárút utak, amelyek keresztezik egymást) viszont már ez a szint.

Előzmény: ramtre (64940)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.09.22 0 0 64939

A KRESZ kifejezetten értelmes, az ORFK sajnos egy elég sajátos olvasatot erőltet, amit aztán trollkodás jelleggel akarnak még idétlenebbül cáfolni.

 

Előzmény: ramtre (64937)
XNC Creative Commons License 2021.09.22 -1 0 64936

És ha már szmog: nov. 29 és dec. 5. között lesz megtartva a Fenntarthatósági Expó a Hungexpo területén.

Csak gondoltam beírom ide, hátha valakit érdekel.

ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.09.22 0 0 64935

A dolog a Fővám térné ráadásul még amiatt sem kérdés, mert az utat keresztező kerékpárút jelzését a Belgrád rakpart járdájához tartozó kijelölt gyalogos átkelőhely előtt keresztezed. Már pedig a Belgrád rakpart a járdáig tart. Az útkereszteződés pedig az utak kereszteződése (nem csupán az úttesteké), tehát az is legalább a Belgrád rakpart járdájához tartozó kijelölt gyalogos átkelőhelyig tart.

Előzmény: ramtre (64932)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.09.22 0 0 64934

A Fővám téren ott a macisajt, szóval ez ott nem kérdés.

Máshol, tipikusan benzinkutaknál, parkolóknál ez valóban lehet vitatéma.

Benzinkútnál ha tudod-e hagyni az utat bármerre máshova vagy érkezni tudsz bárhonnan máshonnan, akkor az ott tuti útkereszteződés...

 

Előzmény: ramtre (64932)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.09.22 0 0 64933

Erre van kialakult joggyakorlat, egy a közútkezelőkre vonatkozó szabályból, bár az a szabály a védett úttal párhuzamosan vezetett kerékpárútról szól, és azt rendeli el, hogy ha a vádett út úttestje és az azzal párhuzamosan vezetett kerékpárút távolsága meghaladja a 6 métert, akkor a védett kerékpárút előtt külön is ismételni kell az elsőbbségadás kötelező táblát. [83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet (JETSZ) melléklet 13. e) ]

 

A fővám téri példa több szempontból is egyértelmű kell legyen,

  • mivel a kereszteződés forgalmát, ha épp működik, fényjelző készülék irányítja, az egyben meghatározza azt is, hogy az egész egy kereszteződés.
  • a kerékpárút az úttest mondhatni közvetlen környezetében halad.
    Nem bírok 4,3 méternél nagyobb távolságot keresve se találni ( de a matematikai értelemben vett távolsághoz a legkisebbet kell választani, a megállás helyét jelölő vonalnál csak 1,7 m! )
    A konkrét helyzetben a fentről jobbra kanyarpdó jármű elsőbbségadás elmulasztása a párhuzamos kerékpárútról érkező kerékpáros számára védhetetlen.
Előzmény: ramtre (64931)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.09.22 0 0 64929

Attól függ :D

A becsapós forgalmi szituáció pont egy ilyesmi helyzet volt, csak kéttestű úttal... ha az alárendelt kéttestű útról balra kanyar után 20-25 méterrel nem engedted el a "szemből jövőt", akkor butka a forgalmi vizsga...

 

Amúgy ez a 90-es évek végén volt, azóta változott a forgalmi rend. Kikerültek egyirányú és behajtani tilos táblák az eredetileg kéttestű út volt úttestjeire, immár nincs ilyen probléma, nincs kéttestű út, immár két egymással szemben egyirányúsított út van. Ez is szép példa arra, hogy a KRESZ maga mondja meg a közűti jelzések mentén, mi külön út.

Előzmény: megré felügyelő (64925)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.09.22 0 0 64928

Vagy nyelvi problémáid akadnak a magyar nyelvvel, és akkor az általános iskolai tanulmánykat nem fogjuk tudni itt pótolni, vagy trollkodsz, és akkor én sem etetlek tovább.

Előzmény: ramtre (64926)
megré felügyelő Creative Commons License 2021.09.21 0 0 64925

a húsz  méterre lévőhöz mire odaér a bekanyarodó jármű már egyenesen megy, nem kanyarodik. 

Előzmény: ramtre (64914)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.09.21 0 0 64924

(sőt, ha kanyarodó irányt követsz kötelező irány tábláról vagy előjelző nyílból, akkor is...)

Előzmény: ÁsítóSárkány (64923)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.09.21 0 0 64923

Bizonyos helyzetekben ki fog derülni, hogy az adott kontextusban több, különböző út van.

Hozzáteszem, az útburkolati jelek (úttest szélét jelző vonal, sávok előjelző nyilai) szabályozását is érdemes melléolvasni.

 

Pl. eljuthatsz erre a következtetésre is:

Ha nem kanyarodó főútvonalat vagy kanyarodó védett utat  követsz és a sávból kötelező kanyarodni, akkor szükségszerűen másik útra kanyarodsz.

Előzmény: ramtre (64920)
Friczy Creative Commons License 2021.09.21 0 2 64922

Én pedig trollszagot érzek. Mindenesetre a jövőben nem reagálok rá.

Előzmény: ÁsítóSárkány (64921)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.09.21 0 0 64921

az viszont egyre gyanúsabb, hogy vissza kellene kérni a pénzt az autósiskolától...

Előzmény: ramtre (64918)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.09.21 0 0 64919

Az útkereszteződés fogalmáról szóló, illetve az elsőbbséget szabályozó táblákkal kapcsolatos rendelkezéseket is melléolvasva: nagyon nincs igazad.

 

 

Előzmény: ramtre (64918)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.09.21 0 0 64917

A kiegészítő tábla képe nem ment át copy-paste módon... íme:

Előzmény: ÁsítóSárkány (64916)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.09.21 0 0 64916

Ami fontos: tisztában kell lenni a KRESZ alapfogalmaival (ami elég jól megegyezik a Közúti Közlekedési Egyezmény és a Közúti Jelzés Egyezmény alapfogalmaival.


Az egy dolog, hogy a kanyarodó sáv a másik útra (bekanyarodást követően) folytatódik egy másik út sávjában.

Tiszta sor (az elsőbbségadás kötelező táblából kiegészítő tábla nélkül), hogy a kereszteződésben a védett út az, ami a Vámház körút felől vezet a hídra és vica verza.

Az alárendelt út meg legfeljebb alárendelt útban folytatódhat, tehát legfeljebb a behajtani tilos mögött a Corvinus előtt a Duna parton...

 

Ezen csak a Közúti Jelzési Egyezmény H,8 kiegészítő táblája tud változtatni, amelyet az elsőbbséget jelző táblák (elsőbbségadás kötelező / állj! elsőbbségadás kötelező / kereszteződés alárendelt úttal / főútvonal táblák ) alatt lehet elhelyezni.

Előzmény: nbvghj (64913)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.09.21 0 0 64915

Az viszont igen, hogy az út utak kereszteződése, és ha nincs kiegészítő táblája, akkor van keresztező út.

Innentől ez a másik útra bekanyarodás esete, ami az irányváltásról szóló szakaszban nevesítve is van, mint irányváltás.

Előzmény: nbvghj (64913)
nbvghj Creative Commons License 2021.09.21 -1 0 64913

"az általad említett út nem keresztezi a kerékpárutat"

 

Miből gondolod, hogy nem keresztezi? Sehol nincs leírva a KRESZ-ben, hogy egy út csak egyenesen mehet.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!