A fagydugó csak egy vékony lemez gyárilag. Én ennek a helyére építettem be a vizhőmérő jeladót. Sárgarézből készült a dugó, kb 15mm szélességben. A külseje enyhén megkúpozva,a közepén emlékeim szerint 30mm átmérővel. Ezt belekocogtattam a régi fagydugó helyére, így örök darab lesz.
Van egy barátom, akinek szintén egy Aixam 500.4 Minivanja van, mint nekem. Most küldött egy videót az út széléről. Szépen látszik, ahogy az önindító mögött folyik ki a víz. Nem tudtam, hogy mi lehet ott. megnéztem az enyémen, hát a fagydugó. Kérdésem az, hogy ilyenkor mi okozhatja a kilyukadását? És hogy lehet elhárítani a hibát?
Szerintem sem áll meg bíró előtt ekkora többletköltség , talán olyan 10-20 % lehet az elfogadható mérték amikor még nem kell tájékoztatni a megrendelőt . Ha leveszem a vezérműszíj burkolatát és találok valami súlyos ( 400.000 Ft ) hibát akkor leállok a szereléssel és telefon .
A fentebb sorolt jogi utak -- és végső soron a bíróság -- azért jó mert akkor mindenki előadhatja az álláspontját . Vélelmezem a szerviznek is van egy valamiféle indoklása a dologra , amíg azt nem ismerjük addig végső véleményt alkotni nem illendő .
A jogi úgy kegyetlen hátránya : rettenetesen időigényes .
Jó lenne tudni pontosan hogyan is zajlott a teljes sztori, mi került esetleg írásban megrendelésre, hogyan tájékoztatott a szervíz.
Szerintem nem teheti meg egy szervíz sem hogy egy 300ezres ajánlat után egyeztetés nélkül többletmunkát végezzen.
Szóval egy jogásszal kéne beszélni hogy is zajlott a dolog pontosan.
Nem jogi út:
Ha valóban átverés szagú a történet akkor kell hívni pár bepipázott ...-t, hegesztő pisztollyal, feszítővassal hogy megdolgozza a tulajt (már ha ismerős a monológ a ponyvaregény című filmből)
Napokban beszéltem egy X TOO tulajjal, aki megbízta az ország vetető mopedautó szervizét a jármű szervizelésére (olaj csere,vezérlés csere stb) háromszázezer forintos árajánlatot kapott, a napokban jelezték, hogy átveheti a járművet amelynek teljes költsége 700000ft azaz hétszázezer forint. A kért összeget nem tudja fizetni, mit tudunk tanácsolni neki?
Megértem.Csak sajnálom hogy így gondolkodnak, persze mindenki félti a “bőrét”.De nem műszaki rajzokat szerettem volna név szerint aláírással.Akkor nem erőltetem,mert úgy látom ,nincs értelme.
szia! a segítségről anyit, hogy én próbáltam itt többször is, aztán kaptam a minuszokat ezerrel, meg páran nekem is álltak hisztizni. hátt nem kötelező segítenem , aztán meg jön a sírás, mint fürdős urva, hogy nem akarnak segítni! ezért úgy döntöttem, hogy hálátlan társaság, tisztelet a kevés kivételnek, nem járok ide, mivel nekem nincs a mopedautósokra szükségem, inkább én tudtam volna segíteni sokmindenben, de az volt ami...én a legelső csavartól a legutólsóig önnálló vagyok, sőtt, fényezés, motormunka, elektromosság, egyszóval minden!!! ebben nőttem fel, ez az életem, a hegesztésen kívűl, vagy azzal karöltve. ha nemcsok kolléga nem keres meg, most sem írok már. de gondoltam próbálom óvni az óvhatatlant, mert tudom, hogy lesznek elszánt userek kik manuális váltóznak, mindenféle háttértudás nélkűl, mert flex, meg hetra van , így mi baj lehet alapon nekivágnak azt hiszik így már gépjárműtechnikusok és tervezők!? :))) . isten éltesse munkásságuk, de én magam nem fogok ötleteket, tanácsot adni a barkácsolásukhoz, aztán, mondjuk egy roszul összehegesztett féltengely miatt fejreállnak, esetleg megölnek valakit és hivatkoznak, hogy, azért így csináltam, mert ívfény ezt mondta. arra, meg semmi energiám és ídőm, hogy haladtába, felügyeljek egy iylen projektet és fogjam a páciens kezét, ellenőrizve mit csinál, nehogy baj legyen. ez nem egy simson blokk berakása egy valamilyen motorvázba, itt a motortérben minden borul egy ilyen váltósításnál. de, a simson blokkos hasonlatnál is eszembe jutott, hogy suhanc koromban, tettem én is riga vázba simó blokkot, és látva a haver a sikert ő is belepászintotta egy hétvégén a verhojába a maga blokkját, aztán pár kanyar után, lesenderedett a lánc, mert nem volt jó a spur és a motor is billeget gyorsításkor a kerék magára tekerte a láncot és beblokkolt és, akkorát tanyázott, hogy, kb 1 hónap volt mire felépült a baromarcú, pedig csak 40-el ment éppen. szoval csak ovatosan azokkal az alakítgatásokkal szerintem!
aixam 400as mopedauto hatso fekrendszer mukodeserol mivel nem vagyok gyakorlot a temaba .nem volt fekem levettem a dobot es látom nem mukodik a fekhenger mivel kezdjem?
Teljesen úgy kell kezelni , mint bármelyik dobfékes járművet , egy kivételtől eltekintve . A különbség abban áll , hogy a mopedautók hátsó fékje nagyon le van gyengítve az esetleges farolások elkerülése céljából . A főfékhengerből jön a fékolaj egy csövön , majd a hátulsó tengelynél valahol kétfelé ágazik . Az elágazás nem szimpla idom , hanem egy fékerő-korlátozó van benne , ami 18 atmoszféránál nem enged nagyobb nyomást hátra a kerekekhez . Emiatt ha felemeled a kocsi hátulját és beletaposol a fékbe akkor keményen belekapaszkodva el tudod forgatni a kereket . Ha a kéziféket húzod be akkor betonmód megáll .
Ha egyáltalán nincs fék akkor a szokott módon kell végigbogarászni :
-- egyáltalán mozog-e munkadugattyú
-- nincs-e levegő a rendszerben
-- nyom-e a főfékhenger
-- nincs-e beállva nyomáscsökkentő
-- nincs-e eldugulva a fékcső
A leggyakoribb hiba a munkahenger berohadása , ha szokásos csiszolós technika nem segít akkor ( a nagyon régi )FIAT Pandával helyettesíthető .
Másik gyakori hiba a fékdobba épített acélszalag felpúposodása , ez csak cserével vagy úgy betét besajtolásával javítható .
Az ilyenféle tapasztalatok megosztásának egyik helyszíne volna a találkozó
A következő mopedautós találkozó a hagyományos balatoni lesz , a bevált rend szerint a Trabantklub családi hétvégéjéhez kapcsolódunk . Mivel családi , nyugodt programot terveznek , ezért kifejezett kérése a szervezést végző vendéglátóinknak , hogy csak olyanok jöjjenek akik az esetleges esti bulizás után is elvárható mértékben tudják kontrollálni a viselkedésüket . Ez utóbbi szempont kihangsúlyozása nyilván a tavalyi -- egyik mopedautós társunkhoz köthető -- kínos incidens miatt van így . Ilyen értelemben a találkozó teljesen nyílt , mint a meghívóban szerepel :
A rendezvény zártkörű, részvétel csak TWK és MNHJR tagok, Dacia Fan Club, Mopedautósok baráti köre illetve családtagjaik részére lehetséges.
akinek ilyen van az nem akar segíteni nekik. Furcsa egy topic volt ez mindig,sokkal kevesebb segítőkész hozzászólás van itt mint más helyeken
Mentségére mondanám a dolognak , hogy ez egy meglehetősen szűk társaság , mopedautóból eleve kevés van ( néhány ezer ) és a használók jelentős része idős/beteg/fogyatékos ember -- márpedig ez a réteg nem az aktív nethasználók csoportja . A mopedek kisebbik részét birtokolják olyanok akik rendelkeznek "normál" jogosítvánnyal , vagyis nem valamiféle kényszerből mopedautóznak . Akad persze olyan eset is amikor a fórumon aktív olvtársunk vezethet bármit , de valakije ( családtag , közeli ismerős) viszont csak ilyen kis autópótlékkal járhat -- megítélésem szerint ez is inkább a kényszermopedezés kategóriája .
Szóval kevesen vannak a szabadúszók . Márpedig a fórumba írogatni időigényes . Nagyon időigényes -- elhiheti bárki , ez lesz 5866-ik hozzászólásom ; ennyit nemcsak leírni : elolvasni is egy örökkévalóság .
A másik a hozzászólás milyensége . Egy ilyen témában ( a példaképpen előbújt kéziváltót nézve ) szerintem a használható és eredményre vezető iromány tartalmaz KONKRÉT dolgokat , adatokat , fényképeket , ábrákat , megnevezett típust ( hogy milyen járgány váltóját építették be) , számításokat , tapasztalati értékeket . Le lehet írni persze azt is , hogy szerintem jobb meg nekem jobban tetszik így , de az erősen szubjektív , hogy ki mennyire szeret kuplungolni és váltogatni .
Ha jól belegondolok a topic közel 48 ezer (!) hozzászólásában nagyon gyakori téma volt a váltósítás ( a variátorproblémák miatt ) de akárhogy gyötröm a memóriámat szerintem én voltam az egyetlen aki váltós jármű motorteréről képet tettem föl ... Jegyzem meg nincs ilyen járművem , és életemben csak egyetlen egyet láttam , menni az se ment , kipróbálni sem tudtam .
Azon tűnődök , hogy rajtam kívül ki szokott még viszonylag gyakran adatokat , képeket , számításokat közölni műszaki dolgokban -- hát WooDoo-n kívül hirtelen nem tudok senkit mondani . Ő például úgy osztotta meg a variátorok javítására kidolgozott eljárását , hogy azt valóban használni lehetett .
Ha valaki leírja , hogy az én ilyen-olyan műszaki újításom bevált a mopedautómon azzal a többiek nem sokra mennek . Persze én se osztok meg minden tapasztalatot itt a nagyvilággal, de amiben lehet igyekszem segíteni .
Illetőleg újabban más kommunikációs csatornák is élnek ( fészbúk , meszendzser ) amik ennek a topiknak mérsékelik a jelentőségét .
Az ilyenféle tapasztalatok megosztásának egyik helyszíne volna a találkozó , ezekből jelenleg háromról tudok -- mindhárom a személyemhez köthető .
Sajnos a találkozókon kevesen vannak , a tucatnyi jármű és kéttucatnyi mopedes már jelentős létszámnak számít . Nyilván megvan a vélt vagy valós oka ( meghirdetés milyensége , távolság , idő , költségek , egészségügyi problémák , személyes ellentétek ) ami miatt a mopedautósok kb. 1%-a jár találkozókra .
Ez azért érdekes,mert akárhova fordulok segitségèrt mindenki “ha nem értesz hozzá,akkor bele se kezdj“,Nincs megfelelő tudás “Honnan tudják?Csak tanácsokat kértem,nem vagyok gépészmérnök,de 15 éve kismotorokat javitok,nem nagy dolog,de azért valami.Szerszàmozottság meg akad,de hát úgy is mindegy,csak lesz valaki ,aki nem a azt mondja,hogy neki se álj,mert úgy sem lesz jó.Például a primer átalakitást én csináltam,meg az esztergályis barátom,kijött 15 ezerből,itt egy olvtárs 30 ért meg is csinálta volna,ha elviszem ,vagy elküldöm postán.Szóval a segitségnek is többfajta változata van.
"ha nem lenne a sok negatív okoskodó kommentelő valószínű h közlékenyebbek lennénk"
Ehhez képest azt látom hogy vannak akik információra éheznek, de akinek ilyen van az nem akar segíteni nekik. Furcsa egy topic volt ez mindig,sokkal kevesebb segítőkész hozzászólás van itt mint más helyeken (persze tisztelet a kivételeknek, mert 2-3 ember hordja a hátán a topicot)
Ebben a váltós témában egyedül ívfény foglalta össze a tapasztalatait egy értelmes posztban.
rég jártam erre... látom páran váltóznának? páran, meg kételkednek, találgatnak... hehhe... nekem mai napig gurul a kisautóm manuális váltóval és anyit mondhatok, soha többet variátor!!!!! a különbség egetverő! persze, ha jól van megcsinálva és optimális az áttétel.. kigyó! nehogy azt hidd, hogy ezekben a motorokban nincsen nyomaték! nagyon is van és ezt azért nem érzékeled, mert csak fordulaton használod a fos vario miatt a kisautót. ezeknek a kis motoroknak kellően erős nyomatéka van a jármű súlyához mérten. nekem, most egy lombi motorral megy a szekér semmi tuningos blokk, csak a fordulatszáma van 3700 körűlire megemelve és ennyi. a régi blokk elvérzett csapágyas lett ahogy kivettem ott figyel a sarokba, betettem helyébe egy másikat de nem volt még kedvem időt fordítani a tuningra, meg nem is van rá szükség annyira.jól megválasztott áttétellel a gyári blokkal is szépen halad a kisautó! a manuális váltó előnyei!a kisautó sokkal halkabb lesz, nem fogyaszt anyit, nem kell fizetni a drága szíjért soha többet, nem kell a szétrobbanó irányváltó csapágyaktól tartani, nem kell visszatérően szívni a tárcsákkal és költeni rájuk vagyonokat, be is lehet tolni akár, ha lemerül az akksi, és nem utolsó sorban szmájlival lehet közlekedni, kb 2x-es utazási élményt ad szerintem. mindezek ellenére, nem ajánlom, olyan kollégáknak, akik kérdezgetik hogyan kell! mivel a kérdezősködésben benne rejlik, hogy valószínűleg nincs meg a kellő műszaki tudás egy ilyen átalakításhoz, így inkább bele sem kezdjen, mert az átépítés alatt rengeteg műszaki problémába ütközik, és kellő tudás hiányában barkács módszerek tömkelege kerűlhet a kiskocsiba, ami nem biztonságos. és, amúgy nem kis melo, én munka melett kb 1 hónapig csinálgattam mire minden kész volt. rengetegen nyaggattak már, hogy csináljak ilyet nekik is, főleg, ha ki próbálták. de ez oylasmi amit az ember csak magának csinál, mert ha elkéri a rendes árat, akkor az horribilis, ha meg nem, akkor nincs megfizetve a munka ami vele jár. mindezek fényében! csak olyan vágjon bele, aki tudja mit miért kell csinálni és nem kell tanács, mert az már régen rosz! a műszaki háttérről nem is beszélve! szerszámok gépek, egyebek... ezek hiánya is barkács irányba viszi a projektet.
Külföldön láttam már olyan vonószerkezetet, amivel egy kisebb autót húzott maga után egy lakóautó. A vontatott autó kormányát rögzítik, emiatt kanyarban az első kerekek eléggé dörzsölődnek. Gyáriasnak tűnt amit láttam, és azt mondták legális. Mondjuk azt megnézném nálunk mit szólna hozzá a rendőrség. Egy időben nem nagyon tolerálták a vontatást segítő eszközöket...
Az mondjuk külön kérdés, hogy milyen sebességgel lehet így vontatni, mert ha csak 40 km/h-val, akkor felejtős...
Ez nem igaz,én nagyon meg vagyok elégedve a Maruti 4 gangos váltóval,ha nem lenne a sok negatív okoskodó kommentelő valószínű h közlékenyebbek lennénk!Kényelmes 70-75 ös tempónál ami még nem a vége 2,8L es fogyasztást mértem!!!
nyemcsok75:Aki meg keresett valamilyen formában,mindenkinek válaszoltam tőlem telhetően,rólad most hallok először!!!Irreális az ár???1 komplett kis autó,műszakival,minden rendezett okmányaival,1 plussz motor-VÁLTÓK!!-egyéb alkatrészek....Nézz körül 680 000 ezerért adnak 1 hengeres Titán kettest(semmi alkatrésszel!!!)