Vettem ugye az E3N gépet. A kérdésem az lenne, prizmás gyorsbefogós késtartót kaptam hozzá, sok betéttel. A betéteknek 25 mm a befogó átmérője ahová a kés megy, 1-2 betét "szűkebb", talán 20-as. Mekkora szár átmérőjű váltólapkás kést kell/célszerű vennem ebbe a késtartóba? Még kezdő vagyok, kezdő kérdés :)
Van pár nem nyilvánvaló trükk, amire ritkán szoktak odafigyelni, ezeket leírom alább. (Előre bocsájtom, nem vagyok az ,,elütős illesztés'' iskolájának a híve)
1. Érdemes leellenőrizni-beállítani a főorsó és a szánok holtjátékát.
2. Először kinagyoljuk az illesztőfelületelet: a homloklapot és a vállat. A váll 0.5-1mm-rel még nagyobb a névleges méretnél.
3. A váll és a homloklap talákozásánál készítünk egy 45°-os beszúrást. Ennek két oka van: - Egyrészt, hogy ne legyen ott egy rádiusz, amit a tokmány felül, ha azon nincs letörve a sarok, - Másrészt, hogy amikor az illesztőfelületeket megmunkáljuk, legyen kifutása a késnek. Így lehet igen pontos síkot ill. hengerpalástot esztergálni.
Most jön az illesztőfelületek készre esztergálása.
4. A főorsót egy csúcsok közé fogott rúddal megtámasztjuk, ezzel kiegyenlítjük az esetleges tengelyirányú holtjátékot. Ez főleg a homlokfelület pontossága miatt fontos.
4. A homlokfelületet merőlegessége igen fontos, ezért több (3-4) menetben 1-2 százados fogásokkal újra lesimítjuk.
5. Most jön a váll kialakítása. Ennek nagyon passzentosnak kell lennie, amit nehéz megcsinálni, mert ha simán rácsúszik a tokmány a vállra, akkor már lesz egy-két század játék. Ezért felmelegítem a tokmányt, és így csinálok pontos illesztést. Ha melegen szépen illeszkedik, akkor kihűlve pontosan rászorul a vállra. Viszont szükség esetén azért még szét lehet szedni.
Fontos, hogy nézzük meg, nincs-e műanyag a tokmányban (szégyen szemre van ilyen, pl. az TOS IUS-en a hátsó takarólap műanyag).
6. Most pedig nincs más hátra, mint csökkenteni az átmérőt amíg a meleg tokmány szépen rá nem csúszik. Először leesztergáljuk a névleges átmérőnél 0.1-0.2mm-rel nagyobbra, aztán egész kis fogásokkal (szögbe állított kéziszánnal 0.01-0.005mm-es fogásokat véve) haladunk tovább, mindig rápróbálva a tokmány. Ez sziszifuszi munka, de nem szabad sietni.
Itt az eredmény:
Most már csak a furatokat kell elkészíteni a rögzítéshez.
7. Még egy apró trükk: célszerű célszerű összeszerelés előtt a tárcsát és a tokmányt alaposan letisztítani és a homlokfelületen egy finom fenőkővel laza mozdulatokkal végigmenni, hogy (pl. a fúráskor keletkező) esetleges sorját eltávolítsuk:
Most más csak újra fel kell melegíteni a tokmányt, felcsavarni a tárcsára, hagyni kihűlni és használatba is lehet venni:
A hétvégén én is befejeztem a tokmány illesztését. Lesznek képek is nemsokára, egyelőre csak egy igen rövid videó arról, amikor a majom beleugrik a vízbe:
Általánosságban csak annyit az olajtémához: Egy fogaskerekes váltóba, ahol az olajat maguk a fogaskerekek hordják fel egymásra, oda hajtóműolaj. A nagy esztergám és a nagy oszlopos fúrógépem olajzása olyan, hogy a szivattyú felnyomja egy tálcába az olajat, a tálcából pedig nagyon kis átmérőjű csövek vezetik szabadeséssel a kenőhelyekre. Na ez utóbbinál orsóolajat (ma is lehet kapni) használok, mert egy nagyobb viszkozitású át se folyna a csöveken! Tehát meg kell nézni az adott gép kenési rendszerét és az alapján kell olajat választani! Amúgy, a mi öreg gépeinknek nem kell semmi extra, csak valami kenje, de tényleg kenje mindenhol!
Akkor hívjál fel és megbeszéljük! Itt Lentiben találkoznánk, megnéznéd az esztergagépeim, a többi "csodát" meg Kerkateskándon. Sajnos, idő hiányában, semmi se úgy néz ki, ahogy szeretném :-(
Vedd meg/szerezd el valakinek a kitűnő állapotban lévő Samara-mat :-)
Értem. Valójában a MOL spinol 15, literje kb 1300 Ft, amit a MOL az "orsóolaj" helyettesítésére ajánlott, a MOL TLC68 literje pedig 1000 Ft körül mozog. Mindkettő 10-10 literes kiszerelésben, semmivel se drágább mint egy kettő hagyományos gépjármű olaj. Persze ezek netes árak, lehet eltérés. De ha ezt a kettő olajat rakom bele akkor biztos hogy frankó lesz minden. Egyedül ami kérdéses a számomra hogy az orsóba mennyi olaj megy e2n-nél, elég e a 10 liter?
ATF-re gondolsz? Az automata váltóknak nyomott olajozásuk van, oda azért nem jó a sűrű sima hajtómű olaj. Szerintem olyan gépekben, ahol a kenési rendszernek van szivattyúja, az ATF alkalmasabb inkább.
Még valamit. Egyszer véletlenül vettem egy flakon hajtóműolajat, ami automata váltóhoz való. Hígnak találtam, idegenkedtem tőle. Esztergához nem használom, csak a manuális váltókhoz való olajakat szeretem ide. Vannak különböző viszkozitásúak, de az számomra nem sokat jelent. Bármelyik váltóolajat megfelelőnek találtam.
Én autósboltban, vagy benzinkutaknál vásárolható legolcsóbb hajtóműolajat használok az esztergánál mindenütt. Ezek az olajok nagy terhelésű fogaskerekes hajtóművekhez megfelelnek akkor a sokkal kisebb terhelésű esztergánál meg kell hogy feleljenek. Nálam harminc év alatt semmi gond nem volt az olajjal.
E2N eszterga olajcseréhez kérnék segítséget. A gyári gépkönyve az orsóházhoz "különleges orsóolajat" ír, ezt mai viszonylatban mivel tudom kiváltani, illetve körülbelül mennyi megy bele? Rákeresve olvastam, hogy nagyon fontos a megfelelő viszkozitású olaj az e2n-nél az orsóházban, hogy a fő orsóhoz is megfelelő mennyiségű olaj jusson.
A norton szekrénybe("Gőzturbina olaj"), illetve a sebességváltóba("Gőzturbina olaj") milyen mai olaj dukál, illetve a mennyiségek körülbelül?
A szánok kotyogását, a kúposságot ellenőrizni, és megkenni. Én nem kerítettem nagy feneket neki. Használom és kész. Nekem a kis Erba van. Vettem rá egy 100-as 4 pofást is.
Meg a legtöbb csavar is valami puha szar benne, érdemes azokra is rátekinteni, esetleg cserélni, ha túl puhának érzed. Asszem valami 4.6 csavarokkal építenek itt-ott a kínaiak.
Nem is gondoltam hogy ennyi embernek van itt ilyen kis vacka!De a kérdés még adott!Szét kell szedjem lemosni,olajozni-kenni,kitakarítani és beállítgatni mielőtt használatba veszem?Nem emlékszem hol olvastam olyat hogy volt aki homokot meg fémreszeléket talált benne mikor újként megvette.Ezért javasolták hogy első használat előtt legyen alaposan kitakarítva,újrakenve.
Bizonyára van, pl ha minden művelethez befogod a kést akkor a kések között váltogatva egy egy megjegyzett nóniusz álláshoz azonos méret tartozik. Ha nagyobb darabszámokat gyártasz akkor jól lehet használni. Magam jobbára egyedi munkákat végzek, azt is olasz késtartóval, így zavar ez a megoldás ezért a saját gépemen ledugóztam.
A késtartó aljában az a rugós elfordulásgátló jó valamire?Van annak értelme ott?Most csak az óra járásával ellentétes irányba lehet forgatni a késtartót.De csak 90 fokonként rögzíti a késtartót.
Én inkább a kések szárát marnám meg. Érdekes, nekem nyolcas késsel tökéletes. Ha már inkább a gépen igazítanál, akkor javasolnám a késtartó le, vagy kimarását. Az enyémben elég sok anyag van, az Expertre nem emlékszem. Ha nem sikerül, akkor késtartót könnyebb csinálni, mint szánt.