Van a kék körön nem egy olyan helyszín, ahol az azonos színű, alternatív útvonalat adó jelzés (háromszög, kereszt) érdekesebb és többnyire hosszabb is. Szerintem vagy ki kellene mondani, hogy:
a. mássza meg a turista azt a hegycsúcsot, ha a fél méteres hóban egy óra plusz, és az a fő jelzés
b. legyen legális az eltérés a kék sávtól, amit ezen a szakaszon a túrázók nagyobb hányada amúgy is megtesz
Én nem vagyok annak híve, hogy a kékkel minden látnivalót, érdekességet össze kellene kötni. Ha arra lehetőség van, akkor ezekhez leágazó jelzéseket célszerű vezetni. A magyar jelzésrendszer épp erre épül a számos és még mostanában is szaporodó alakjelzések alkalmazásával. És ez nem csak a kék sávra vonatkozik. Egyébként épp ettől oly bonyolult a mi rendszerünk szemben sok más ország úthálózatával.
Egyébként épp a GPS terjedésével talán nem is kellene mindent mindennel összekötnünk. Egy jó, részletgazdag tájértéktérkép is elég lehetne. De ezzel már túl messzire kalandoztam.
Ez igaz. Ez csak egy elvi példa volt. Ezért lehetne a kerülő utak problémáját is úgy lezárni, ha már sajnáljuk megszüntetni ezeket, hogy a kék sávra bélyegzőket telepítenénk. Pl. a kolostorhoz, vagy netán a Károly-kilátóhóz.
De ezt nem mondják. Nem is mondhatják, mert az ellenkezne azzal a tétellel, hogy ugyanazon út (azonos színű és alakú) egyszerre két irányba nem ágazhat szét. Ez a közeljövőben frissítendő Magyar Szabványban is megerősítést nyer. Nem szabad bizonytalanságban hagyni a túrázót. Az egyetlen ilyen "hivatalos" alternatíva valóban a Baradla-barlangnál van, de a barlangi szakasz itt sincs K sáv jelzéssel kijelölve. Csak a túrakiírás szövege teszi lehetővé ezt a kuriózumnak számító lehetőséget.
A hivatalos alternatív út megfogalmazás alapból ellentmond önmagának. Mert minden felfestett és az útregiszterbe felvett túraút hivatalos, függetlenül attól, hogy kerülő, azaz párhuzamos útvonala e egy másiknak. Sajnos az a bizonyos Kéktúra Bizottság gyártott pár hasonló fogalmat és utat is. A kék sáv módosításainál rendre meghagyták a korábbi kék útvonalát is, többnyire K+ jelzéssel. Ezt nevezték alternatív útnak. Csak megyénkben három ilyet is említhetek. Upponynál a Három-kőt elkerülő régi OKT, most K+ szakasza, a Martonyi kolostort elkerülő K+ Bódvarákó felé és a Nagy-Milic kihagyására serkentő Füzér- Bodó-rét K+ jelzése. Sajnos ezek mindegyike felhívás keringőre, a gyenge akaratú kéktúrázók számára. Ezért célszerű lenne megszüntetni őket.
Egyébként a Hajósi-pincéknél nem ez a hivatalos helyzet, mert ott egy távolabbról érkező K4 jelzésű út kétszer is találkozik az AKT útvonalával. Azaz elvben csak párhuzamosságról beszélhetünk.
ha az MTSZ azt mondja (mint ahogy Aggteleknél mondta) hogy mostantól az AB út helyett lehet A'B' út (sőt, A"B" is, vagy akár egy negyedik is, miért ne?) szóval azt mondja hogy ezek egymás alternatívái, akkor ennyi, az onnantól egyenértékű
(északi zöldön pl a szügyi lőtér zárása esetén volt egy alternatív útvonal, mert akkor a lőtér mellett nem lehetett elhaladni, ki kellett kerülni)
"OKT hivatalos alternatív útvonala" ? nehezen értelmezhető egy útvonal követő mozgalomnál. OK, leszakad egy híd az ember keres kerülőt, de hivatalos alternatíva? Ezt talán egyedül aggteleken értelmezhető, vagy máshol is van ilyen alternatíva?
A sárga táblák javítását, pontosabban cseréjét az MTSZ végzi, saját költségen. Én csak az oszlopok helyére, táblák tartalmára készítek teljeskörű módosítási javaslatot. Ennek alapján a Bükkben már a nyáron lecserélésre került minden tábla az OKT és a tematikus utak mentén. Az Aggteleki-karszt és a Cserehát területén az átdolgozás befejezést nyert . Ennek alapján ide az új táblák legyártása megkezdődött és, a jobb idő beálltával ezeknek az utaknak az áttáblázása is megtörténik. Most csak az itt érintet oszlopok kerültek felállításra, de mint a képeken is látható, még a sárga táblák nélkül. Ez már az MTSZ feladata, de kérésre a tábla pozicionálásoknál besegítünk.
Köszönöm. Ezek szerint a sárga tábláknál is van remény a pontosításra (javításra) A leszedett műanyag helyett újat készíttetnek - gondolom - és Ti rakjátok fel?
Alternatív útvonal...na az az Országos kéken nem mostanában lesz.
Nem tudok részleteket, de azóta látom meg is lett válaszolva a kérdés.
Én amikor csináltam arrafelé a kéket, akkor Hernádcécénél direkt tettem egy kitérőt a hídhoz, hát akkor saras volt az ártér, de járható. Nagyobb vízállásnál felejtős a száraz láb.
Én abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy mivel az MTSZ felé a Bükk után a nyáron átdolgoztam az Aggteleki-karszt , majd a Cserehát ominózus jelzőoszlop-tábla rendszerét is. Azzal együtt a terület több, (nem csak OKT) jelzett út módosítására is javaslatot tettem. Ennek az egész munka elfogadásának melléklete volt ez és a nemrég átadott Felsővadász-Nyésta közötti módosítás is. Mindkettőt a túrázók segítésére most még a tél előtt felújítottuk, és ezzel elődolgoztunk, hogy a táblák cseréjével már ezekre az utakra kerüljenek majd az új táblák. Így valójában közös munka volt. Ők felállították az új oszlopokat, mi meg a jelzéseket tettük fel ideiglenesen.
A képek ezt a köztes állapotot mutatják.
Így, mivel a táblacserékhez sok munkát átvállaltunk, ezek az évek óta vajúdó dolgok most elfogadást és kivitelezést is nyertek.
Minden szempontból jó döntés volt. Érdekelne, hogy mennyit kellett ezen dolgozni az MTSZ-nél? A túrázók kézről-kézre adták a másik híd létezését és nyilván sokan használták is de az ugyebár eddig nem volt hivatalos.
Igen, így helyes. De Te is olyan gyors vagy, mint az MTSZ híradása. Tegnap délre fejeztük be az útvonal kijelölését.
De mielőtt bárki megszólna minket érte, itt jelzem, hogy ez csak ideiglenes megoldással készült el, épp a téli fokozott veszély megszüntetésére. Az időjárás mifelénk már nem teszi lehetővé a festett jelzések felvitelét. Ezért műanyag lapok lettek ragasztva, szögelve, vagy pántolva elhelyezve az új útvonalon. A végleges megoldásra a jó idő beálltával még egy munkanapot rá kell szánnunk. De most fő szempont volt a biztonság.
azért még be lehet, ami egyelőre meg lett szüntetve az vagy más jelzéssel fonódik, vagy a határnyiladékban megy, az meg adott a kis piros sapkás barátainkkal :-)
(szkennelt füzetről is szóltak már hírek.. ez se lehet akadály)
-Bánréve után nem igazán lett már felújítva (azért simán követhető, de a korábbi szakaszokon valaki időnként felújítgatott.. ott jobbak a jelzések)
-Trizsi sorompótól kezdve le lettek szürkézve, kecsői határbódétól Jósvafőig már OK
egyelőre itt tartunk a teljesítéssel, de ide felkerült infók alapján a legvége is be lett szántva (ahol a pirossal fonódik)
egyébként az a gyakran előjövő indok, hogy mert már Schengen óta nem tartják karban a nyiladékot így lehetetlen végigjárni, az eddig megtett táv alapján már kijelenthetem, hogy nem igaz
igenis takarítják, összesen talán egyszer volt, hogy egy kidőlt fa miatt némi kerülőre kényszerültünk (kétoldalt cserjés volt, abban a nyiladék, és erre dőlt rá a méretes fa)