Aztán, hogy mikor kényszerül rá, azt nem a társadalom dönti el.
De először megváltozik a szerkezete majd azt követő generációkban már más személyiséget indukál. Egyelőre nem tárolót fognak létesíteni hanem bunkósbottal mennek neki egymásnak. Majd, ja...igen.... ahogy Radnóti írja:
... a végtelen áram tárolás és a gyakorlatilag korlátlan teljesítmény most olyasféle erőforrás igénnyel lenne megépíthető mint az 1950 es évek nehézipara. Ez a társadalom ami arra nem képes,
a probléma nem műszaki nem tudományos hanem társadalmi.
De meg van oldva, pl nátriumban ha 1-2 gellérthegyet felhalmozol az paks 100 évi termelését tárolja. Nagyon egyszerű a megoldás egyrészt, soha el nem romló végtelen ciklusban működő másrészt, de egy ólom akkumulátornál azért csak problémásabb, harmadrészt.
Ingyen nem lehet, lehet de valakiknek valahol valamiből valahogyan csinálni kell és etetni ruházni kell őket. ez van. Magyarországon most minden anyag rendelkezésre áll hozzá kb 100GW teljesítményhez. Kell hozzá kalapács, köszörű, jó heggesztők stb... de semmi extra.
Hogy érzékelhető legyen: ma a teljes globális áramalapú energiatárolás ex-has mondjuk 6-7 GWh, 2030-ra lesz 300-400 GWh.
Ez nagyon ex hasra sikeredett. :-(
Csak a nemet SZET-ek jelenlegi kapacitasa ~45 GWh. Norvegia pedig ~84 TWh vizes tarolasi kapacitassal (helyesebben potenciallal) rendelkezik.
Azonkivül teljesen felesleges a tarolason ennyire rugozni, mert szimulaciok eredmenyei szerint egy gazdasgnak max. 7-10 napnyi tarolasra van/lenne szüksege ... amit fosszilis alapon IS meg lehet oldani akkor, ha majd szükseg lesz ra (metan, mümetan, bioethanol, hidrogen, ...).
Söt, igen sokat lehet elerni 4 oras tarolassal is (a delutani napenergiat este szolgaltatva).
Különben egyelöre SENKI nem beszel a 100% megujulo realitasarol, hanem max. 80%-rol ... meg nem tartunk ott.
amíg nincs megoldva a közvetlen villamos energia tárolása (vö. szuper/ultrakapacitás vagy valami más amiről még nem tudunk), addig globális szintre nem lesz skálázható,
A globális szintű, közvetlen tárolás jelenleg lehetetlen.
A tárolás mindenképpen átalakítást igényel, ez nyilvánvaló.
Azért ez a hibaarány piszkosul magas, ha hinni lehet neki - a 0.17-0.12% arány bizony azt jelenti, hogy nagyjából minden 6-800 ilyen megoldásban érintett BMW végül porig fog égni.. És nálunk is jó páran jártak már így (a cég meg kibújik, eddig legalábbis mindig kibújt a felelősség alól, mert a probléma jellemzően már nem garanciális korú - de még bőven nem is öreg, akár 3-4 éves kocsiknál is jelentkezik).
Egyébként pont ide lyukadt ki nálunk is a Totalcar szervizekkel együtt folytatott elemezgetése: nem kellően átgondolt az EGR szelep elhelyezése, olyan helyen, olyan berendezésekkel van körülvéve és úgy kialakítva, egy olyan, menet közben a motorral együtt mozgó-dörzsölődő, így előbb-utóbb "elfogyó" kis szigetelő-lemezzel takarva csak, aminek végül tűzveszélyes állapot lesz a következménye - akár már 100-150ekm lefutása után is. És akinek mondjuk az 5 éves, rendesen karban tartott, megbecsült, jó állapotban lévő kocsija esetleg pont egy márkaszervizbeli karbantartás után ég hazamenet porig (valami zenészünk járt pont így...) - az aligha lesz ezek után túl márkahű...
Ne felejtsd el egy apróságot, a politikai és gazdasági szempontokat.
A kecskebaszó-asszonylefejező szaudiaknál 3$-ért jön fel a földből egy hordó olaj, mire ideér hozzánk, már 100$. Tehát:
1. Nekünk a 100$-ral kell számolni, így már nem is olyan olcsó a fosszilis technológia, tehát a villanyos technológiák rentábilitása egész máshol helyezkedik el mint egy olajjal ellátott országban.
2. A függőség csökkentése, azaz politikailag kimondottan tisztább és szárazabb érzés, ha nem vagyunk (és itt nem csak Magyarország hanem az összes olyan ország ahol nem jön a földből az olaj) kiszolgáltatva egy USA kesztyűbáb kecskebaszó iszlámista csürhének.
3. Ha gyengülnek ezen országok gazdaságilag, akkor az USA is gyengül (petrodollár), ami megint csak nekünk jó, mert az egész USA-EU balhé arról szól, hogy a jenkik le akarják nyomni a friss konkurenciát, azaz az EURO-t.
Úgyhogy közel sem olyan evidens a dolog az olcsó fosszilissel.
Hogy érzékelhető legyen: ma a teljes globális áramalapú energiatárolás ex-has mondjuk 6-7 GWh, 2030-ra lesz 300-400 GWh. Ez 4.000 hordó olaj ekvivalens ma, 2030-ban pedig ~250.000 hordó. Oké, tévedtek a hárombetűsök a széllel és a nappal is, hozzunk egy tízes szorzót és mondjuk azt hogy lesz 2030-ra 3000 (sic!) GWh kapacitás. Ez 1.800.000 hordó olaj.
Megismételném, ma 99.300.000 hordó olajat fogyasztunk el. Ennyit arról a vitáról, hogy ha nincs fúziós erőmű szintű (amitől 50 éve vagyunk 50 évre ugye) áttörés az energiatárolásban (vagy szemléletváltás, pl. valami supersmart global grid, etc.), akkor mi lesz a jelenlegi technológián alapuló energiatárolással. Ló...
amíg kémiai, elektrokémiai, kinetikai, stb. módon tárolsz, soha nem lesz nagy áttörés mert mindegyik véges és nehezen skálázható. amíg nincs megoldva a közvetlen villamos energia tárolása (vö. szuper/ultrakapacitás vagy valami más amiről még nem tudunk), addig globális szintre nem lesz skálázható, mert egyszerűen hülyeség lenne és érdemesebb fejlett technológiákkal felhasználni a nagy energiasűrűségű anyagokhoz mint földgáz vagy kőolaj.
A kiégett BMW kocsikról a közösségi médiában terjesztett fotók és videók oda vezettek, hogy Dél-Koreában már számos parkolóba be sem engedik a BMW autókat, illetve az utakon más autósok igyekeznek elkerülni őket.
(-: De lehet, sok mindent lehet, de az áttérés a gőz korából az elektromosság korába ott tévedett nagyot Lenin, sokkal hosszadalmasabb mint gondolná az ember. Viszont amit itt egyesek nem akarnának tudomásul venni, hogy közben az emberek gondolkodása, egymáshoz való viszonya, boldogság érzete is megváltozik. Hanem úgy gondolják, hogy mint az újság lapozgatást ahogy felváltotta a teló babrálás a társadalom megváltozása nélkül, úgy a benzinkúton lecserélődik kábelre a gumicső.
Hazudni te szoktál, az egyik 42 ezer dollár, a másik 44 ezer, ez szerintem egy árazás, de a 44 ezres, nem csak nagyobb erősebb gyorsabb, takarékosabb, hanem 500km hatótávú is, és az nem a fos BMW.