Azt írtad, átnézte villanyszerelő is. Fogadjuk el, hogy értett is hozzá.
Az ÁVK mint sima megszakító is működik, ezek is elfáradhatnak egyszer. Saját tapasztalat egy 10A-es fő (plombált) kismegszakítóval: ez a kis 26 nm-es garzonomban volt. Eleinte csak akkor oldott le, amikor egyszerre ment a bojler meg a porszívó. Aztán már csak a porszívóra is. A végén már gyakorlatilag mindenre. Hívtam az ELMŰ-t, jöttek, kicserélték (maradt a 10A) utána már minden mehetett egyszerre, akkor sem oldott le.
Nem gyakori eset, de nálam is előfordult. És nem 40 éves kismegszakító volt.
ha a kismegszakítók fent vannak (akár csak egy is)
Minden egyes körön egy rahedli kapcsolóüzemű táp lenne?
Aztán a meglévő nulla sínt is ketté kellene bontani még egy ÁVK esetén, nem biztos, hogy az egyszerű mutatvány lesz.
A szitu nálunk is pont ugyanez, 1 fázis 32A, 30ma/40A ÁVK (sima AC-s Schneider), mindenhol LED és van egy pár kapcsolóüzemű táp is bedugva. Viszont nem pár éves (az az ÁVK is lett cserélve egy éve?), csak 2 hónapos a rendszer. Legutóbb akkor sem bontott az ÁVK, amikor majd' kiestek az ablakok egy közeli villámcsapásra. Nem, nem azért, mert rossz az ÁVK...
Szerintem egy ÁVK csere jó eséllyel megoldja a problémát.
Hasznos tanácsnak tűnik, köszönöm! Ki fogom próbálni, hogy ezeket a minimumra csökkenve (összes számítógép, laptop, telefontöltő, kábelmodem kihúzva) változik-e valamit a helyzet, és ha igen, keresek majd egy villanyszerelőt, aki a cserét meg tudja csinálni.
Ez esetben az S tipus oldhatja meg a problémát, vagy szétbontod 2 ÁVK-ra a lakást. (az A tipusú ÁVK nem erre van kitalálva, ettől függetlenül a gyakorlati tapasztalat hogy sokszor megoldotta már a problémát, bizonyára valamilyen mellékhatás) Mint mondtam, a hiba forrása a kapcsolóüzemű tápok sokasága. A bennük lévő kondiknak induláskor fel kell töltődnie, amit az ÁVK hibaáramnak érzékel. Amikor ezeknek a hibaáramoknak az összege meghaladja az ÁVK megzólalási értékét, az leold. Ez ÁVK-tól függően változik, attól hogy 30mA van ráírva, nem jelenti azt hogy nem szólal meg 22mA-nél. Ha kifogsz egy butább ÁVK-t, akkor az is megoldhatja. Az S tipus nem olcsó, nem ajánlom. Ha van az elosztóban hely, és normálisan lett megszerelve az épüket, vagyis minden fázisvezetőhöz tartozik nulla is, akkor az áramkörök beazonosítása után és vennék mégyegy ÁVK-t a meglévő mellé, és szétválasztanám 2 körre a lakást, lehetőleg úgy hogy az ismert kapcsolóüzemű tápok egyenletesen legyenek elosztva. Ez azért is jó, mert első körben így az egyszerű cserével is meg tudsz próbálkozni és lehet hogy már az is megoldás lesz. Javaslok tipust is ha nem bánod, Schneider Electric A-tipus.
Kapcsolóüzemű táp akad egynéhány (riasztó, laptopok, töltők, konzol stb.), de a fi relé most is "A" típusú, pont ezért, ahogy jeleztem is az elején :-)
Semmi baja semminek. Kicsit túl sok a kapcsolóüzemű tápegység a lakásban, ezért nem tudod visszakapcsolni csak akkor ha az áramköröket egyenként kapcsolod fel. A vihar meg annyit játszik a történetben, hogy mikor van egy közeli villámacsapás, csinál egy nagyon rövid idejű áramszünetet (amit észre sem veszel mert csak egy villanás) ettől minden egyszerre indul ujra és ugyan az játszódik el mint szárazon. Ezt orvosolni tudod ha a "fí-relét" lecseréled a mostani AC tipust A tipusra.
Köszi a tippet, viszont működő kültéri kapcsoló nincs a házon, csak olyan, amelyik teljesen ki van kötve a hálózatból (egy darab csengőnyomó és egy kültéri világítás, ami még be sem lett vezetékelve). Így ezt már kizártam.
A szél önmagában nem elég a lekapcsoláshoz, eső is kell. Sajnos, kisebb esők mostanában nem szoktak esni, ezért komolyabb csapadékról és villámlásról tudok csak beszámolni, amikor pár perc alatt lekapcsol. Viszont ezután visszakapcsolható, a már említett módszerrel (összes kismegszakító le, fi relé fel, kismegszakítók vissza) és a továbbiakban fent marad. Ez gyengíti a beázó kötés vagy vezeték teóriát, mert akkor le kellene csapnia megint.
Amúgy valóban nem lehet egy szerelvényhez, de mint az előbb írtam, egy áramkörhöz sem társítani. Hibakeresés már volt korábban is (villanyszerelő segítségével), akkor lecserélésre került egy kültéri reflektor, aminek törött volt a mozgásérzékelője és egy konnektor, amiben hiba nem volt, de erősen oxidálódtak már az érintkezők. Nagyon örülnék, ha be lehetett volna határolni, és a hibás vezeték/kábel/szerelvény cseréjével megoldani, de nem ment. Ezért írtam az elején, hogy talán misztikus...
A másik fi-relé kipróbálása természetesen jó lehet, csak ahhoz vennem kell egy másik szerelvényt.
"A fi-relé egy-egy nagyobb eső, vihar esetén pár perc alatt lekapcsol."
NAGYON nem mindegy a hibakereséskor, hogy a lekapcsoláshoz
- elég, ha viharos erővel fúj a szél de nem esik egy csepp eső sem,
- vagy villám is kell, de nem esik egy csepp eső sem,
- vagy kizárólag akkor csinálja, ha eső is esik.
Utóbbi estben NAGYON nem mindegy, hogy
- már az első néhány csepp eső után lecsap a FI relé
- vagy kizárólag komoly zuhé estén és akkor is csak fél óra múlva szokott.
Ha a FI relé rendszeres lecsapkodását semmiképpen sem lehet egyik konkrét áramkörhöz (pl külső/kerti világítás/dugaljak kismegszakitójához) sem társítani,
amit én kissé hihetetlennek tartok,
akkor én kipróbálnék egy másik FI relét ugyanott, hátha az nem csinálja ezt a dolgot.
Köszi a választ neked is! Egy 10A körön vannak kinti fogyasztók (kapunyitó és egy konnektor), de azokat átnéztük már, és sehol sem látunk ilyesmit. Szivattyú is van, de az csak néhány hónapja, a probléma meg előtte is megvolt. Esetleg valahol a védőcsőbe kerülhetett víz, mert a kábeleket nem húztam át, csak a kötéseket néztem meg. Érdemes lenne?
Nekem az a legfurcsább, hogy nincs egy áramkör, amihez a fi-relé gondja társítható lenne. Gondolkodom ezen a cserén is...
Segítséget szeretnék kérni, egy elsőre talán misztikusnak tűnő problémában. Adott egy tíz évnél fiatalabb családi ház, 1F 32A bejövő teljesítménnyel és egy Legrand 40A 30 mA "A" típusú fi-relével. A kismegszakítók alig egy éve lettek szakszerűen kicserélve 10-16A C típusúak, ha ez számít, a házban pedig mindenhol 1,5-2,5 mm2 tömör rézvezetékek és -kábelek vannak, a kötések wago-val vannak kialakítva. Fogyasztók: ami egy modern háztartásban szokott lenni, indukciós tűzhelytől led-es világításig minden, klíma kivételével.
A fi-relé egy-egy nagyobb eső, vihar esetén pár perc alatt lekapcsol. Ez sem jó, de visszakapcsolni csak úgy lehet, ha minden egyes kismegszakítót lekapcsolunk, visszakapcsoljuk, majd sorban az összes kismegszakítót is. Ez eső nélkül is így van, tehát nem kapcsolható úgy vissza, ha a kismegszakítók fent vannak (akár csak egy is). Ha újra vissza van kapcsolva, akkor hibamentesen működik, tesztkapcsolóra természetesen leold.
Mindenki kerüli azt a kifejezést, hogy funkcionális szigetelés...
Ez az, ami nélkül csupasz lenne a vezeték, vagyis nem lehetne felhasználni. Ez a szigetelés az, ami a legtöbb alkalmazásnál kevés, ill. az előírás szerint nem elegendő. Régebben a rádióknál vagy TV készülékeknél voltak ilyen hálózati vezetékek, meg az orosz készülékeknél...
Olyan helyen, mint a képen látható tűzhely bekötése, ott bármi ráömölhet, forró víz, stb. szóval az ott ezzel a funkcionális szigeteléssel életveszélyes.
Még egy fél mondat kellett volna. Az "mosogatógép/akármi mögött lévő üreget (a falon lévő elektromos dobozokkal együtt) is a fentiekhez hasonló elkerített/védett térnek tekintem" után kellett volna még írnod, hogy: egyébként helytelenül.
És már csak az lett volna a baj, hogy az érintésvédelem más fogalom. Amiről te beszélsz, azt ma alapvédelemnek hívják, előtte közvetlen érintés elleni védelemnek hívták, azelőtt meg érintés elleni védelemnek hívták. Érintésvédelemnek meg azt hívták, amikor a meghibásodott szerkezet vasdoboza elkezd ütni.
Az érintésvédelemben a "hozzá nem férhetőség" is egy "szigetelő rétegnek" felel meg jogilag.
Tehát pl egy trafóházban csupaszon mennek az áramvezető sínek, de mégsem mondhatod életveszélyesnek, hiszen egy zárt épületben van. Sőt vannak hatalmas kültéri szerkezetek, amelyeknek egyes csupasz pontjain akár százezer volt is előfordul, mégsem reklamálhatsz életveszély miatt, mert van kerítés körülötte. Lakáson belül pl a mennyezeti lámpát nem tudod véletlenül megérinteni, ezért ott is elegendő az egyszeres szigetelésű vezeték még akkor is, ha létráról meg tudnád érinteni azt a vezetéket.
Na a beépített konyhaszekrénybe fixen beépített mosogatógép/akármi mögött lévő üreget (a falon lévő elektromos dobozokkal együtt) is a fentiekhez hasonló elkerített/védett térnek tekintem, ezért az ott futó vezetékek esetén is csak az elsődleges/üzemi szigetelést tekintem kötelező elemnek, a kettős/második szigetelést már nem.
Nulla szakadásnál a kék vezetéken nincs feszültség. Ha mégis mérhetünk rajta,az az a fázis feszültség ami egy, vagy több fogyasztón keresztül megjelenik a kék vezetéken,vagy annak a hálózatában. Ezt a feszültséget méred a föld potenciál felé a fekete ill a kék vezetéken. Egy multiméter vagy fázis ceruza nagy belső ellenállása miatt mindkettőn ugyan akkora feszültséget mérhetsz a föld felé, de a konnektorban nem lesz mért feszültség.
Egy nagyobb teljesítményű próbalámpánál már kiderül a hiba, hiszen a nullához képest halványabban fog világítani,vagy egy fogyasztó elkezd működni.
Az az ha MINDEN fogyasztót leválasztasz a nulla szakadás utáni hálózatról, a kék vezetéken nem fogsz mérni feszültséget.
"Mechanikus sinrepattintható 24H/15 percenként választható van most 3600ft kb, ebből kell akkor mégegy, ezekszerint.."
Úgy szép, ha egyformák. Veszel még egyet és úgy állítod be őket, hogy a két locsolási idő között ne legyen átfedés. Mivel ezek az órák nem halálpontosak, ezért a két locsolási időszak között legyen min. 15 perc locsolás nélküli szünet, így még évek múlva sem tudnak átfedésbe kerülni :)
Régen jártam erre. De most jöttem, mert kérdéseim vannak, szeretnék okosodni :)
Az a kérdésem, hogy az alábbi elektromos fogyasztóknak milyen a bekötése? Dugvillás D vagy fixre F kötött? Ha létezik kétféle, de az egyik az elterjedtebb, akkor D-DF v. F-DF jelöléssel írjátok meg, ahol az első az elterjedtebb megoldás. Ha egyformán van elterjedve mindkét megoldás, akkor DF. Ugye ezeket, azért nehéz mérni, de a tapasztaltak tudják szerintem kapásból. Ha nem nagy kérés.
A házban a fogyasztóhelyek kialakításához van szükségem ezekre az adatokra - és nem szeretném az ide vonatkozó 300 gépkönyvet megkeresni, letölteni (ha egyéltalán elérhető) és kimazsolázni.