Keresés

Részletes keresés

smnks Creative Commons License 2017.05.15 0 0 12539

Én az "átmeneti" (narancs)színű Púposra írtam, hogy a 213-as lehetett. Persze nem emlékezetből írtam, hanem már felnőtt fejjel próbáltam összelegózni. Két fényképem van róla, az egyik a neten is elérhető. Valahol azt olvastam, hogy ezt a színt csak a 213-as és a 214-es viselte. A 213-as állítólag Rákoshoz tartozott a '70-es évek második felében (a 214-esre, ha jól emlékszem, valami Dunántúlt írtak, így azt kizártam), ráadásul a 213-ast az esztergomi vonalon érte a végzetes baleset a '70-es évek végén. Bár ez utóbbi fénykép azt sejteti, hogy ebben a végső időpontban már nem az "átmeneti" festést viselte.

...

 

Köszi a kazánkocsis infót! Csak kíváncsi voltam, hol, meddig húzták? Úgy rémlik, a Hámánban '88-'89 -re már leállították őket. Dombóváron még láttam egyet működni '90 januárjában. A legtovább Püspökladányban üzemeltek, '93-ig. A fehérvári és a debreceni kazánkocsikról sajnos nincs semmilyen infóm ezügyben. Nem tudom, voltak-e még máshová is állomásítva a '80-as évek vége felé? Habár ez nem az a topic, úgyhogy elnézést az OFF -ért! ...

Előzmény: sörösgigant (12532)
Tastam Creative Commons License 2017.05.15 0 0 12538

 És mi a helyzet a Schlierenekkel? Gondolom, azok sem alkalmasak a gőzfűtésre. Ha különvonat elé kerül valamelyik Púpos, az úgyis Schlierenekből áll. [Kis csalódást okozott a napokban a lovasberényi különvonat is a Nohab mögé akasztott Schlieren-kocsikkal]

sörösgigant Creative Commons License 2017.05.15 0 0 12537

Értem. Köszönöm. 

Előzmény: braun (12536)
braun Creative Commons License 2017.05.15 0 0 12536

Hivatalosan már akkor sem tudták, csak a német volt lusta kiherélni belőlük. 

Előzmény: sörösgigant (12535)
sörösgigant Creative Commons License 2017.05.15 0 0 12535

Ma pedig ? Sajna nekem a "zagyva számsorok" nem sokat mondanak. 

Előzmény: braun (12534)
braun Creative Commons License 2017.05.15 0 0 12534

Elvileg mindegyik tudta a gőzt. Amikor ideértek, a gőzfűtési regiszterek még a többségében ott voltak.

Előzmény: sörösgigant (12533)
sörösgigant Creative Commons License 2017.05.15 0 0 12533

Látni még olyan halbikat amiken ott virít a fűtési fővezeték, minden cullangjával. Majd ha látok olyant, megnézem hogy elzáróváltók vannak -e rajta...

Előzmény: braun (12531)
sörösgigant Creative Commons License 2017.05.15 0 0 12532

Viszont....

 

Ha jól emlékszem a 213-as akkor már nem élt, illetve nem lehetett zöld, mert azon kísérleteztek mindenféle átmeneti festéssel. Vagy nem. 

A 212 inkább, mert úgy 80-81 környékén az rohangált Martonba amolyan esti kirohanósokkal. Olajoszöld, szürke forgóvázakkal. Fehérvári volt a lelkem, így eljuthatott mondjuk komáromi-esztergomi kihelyezéssel oda pl. 

Bár lehet te korábbra emlékszel. 

90-91-ben még dolgoztak a Kk-k. Igaz már inkább besegítettek a fűtőgépeknek illetve pótolták őket. Akkoriban indult illetve meg lett hirdetve egy gőzöstanfolyam, amire beneveztem és voltam egy szolgálatra a Kk-n a fűtő mellett, hogy legyen róla némi fogalmam...Aztán a 6 jelentkezőből 5-en visszamondták így én is....

Úgy 91 telén ment a Szergej mögött Barcs fel, mert se Pupos, se Nohab. Kevés volt a működő kazán...

Előzmény: smnks (12528)
braun Creative Commons License 2017.05.15 0 0 12531

Fővizsgán biutos nem foglakoznak már nagyon régóta a gőzfűtéssel, még próba szinten sem. Hogy lekenik, vagy nem, hát abban semmi törvényszerűség nincs. Még kezdő koromban láttam olyan fővizsga utáni átvételre felajánlott By kocsit, amelynek az egyik végén már el volt vakolva a tömlő, míg a másik végén új elzáróváltót tettek fel:)

 

Az biztos, ha egyszer nosztalgia lesz a By, akkor azzal kell kezdeni, hogy a gőzfűtés összes cuccát ki kell szedni, felülújítani/cserélni. De az még messze van.

Előzmény: smnks (12529)
smnks Creative Commons License 2017.05.15 0 0 12530

De a státust illető info megosztásához csak van köze? :-)

 

A 113-as Púpos körül kialakult helyzet kapcsán nem igazán értem, hogy ebben a nem is két-, hanem háromszereplős játékban ki kivel van, és ki ellen... és főleg miért alakult mindez így?

Előzmény: fantal (12527)
smnks Creative Commons License 2017.05.15 0 0 12529

Maradjunk most inkább a békésebb résznél!

Ha már "szaglálódás" gőzfűtés ügyben a Békéscsaba környéki vontatott járműveknél!

A személykocsis topicban már többször is szóba került, hogy a 20-17 By kocsikból fővizsgák során mindezidáig sem dobták ki a gőzfűtési cuccost, noha nem főjavítják, csak bennük hagyták.

Ugyanakkor, ha jól emlékszem, még az elmúlt nyáron is volt szerencsém olyan, friss fővizsgás By kocsiban utazni a 120-as vonalon, ahol az utastérben a szép szürkére lefestett gőzfűtési elzárócsap mellé még a hőmérős piktogram is oda volt ragasztva. Kérdésem az lenne, hogy akkor ezt mire kell vélni? Parasztvakítás? Mert már-már a remény szele suhintott meg, noha gyorsan letorkolltam magam, hogy biztos nem úgy van, ahogy szeretném.

 

Pedig egy lombzöld színre visszafestett, paralelogrammás MÁV felirattal ellátott By szerelvény is jól mutatna a csíkos Púposok mögött! :-))

Előzmény: braun (12526)
smnks Creative Commons License 2017.05.15 0 0 12528

Akkor hát adjon az Isten egy újabb szép napot, Sörösgigant!

 

Te úgy érezted, én a te mondanivalódra vonatkoztattam a huhogást, meg a "merjünk kicsik lenni" jelszót?

Mert akkor alaposan félreértettél! Igaz, talán félreérthető is voltam, mert a te hozzászólásodra reagálva írtam le mindezeket, noha a kritikát nem neked szántam. De mindegy, hagyjuk most már, mert én is unom...

...

(Egyúttal még egy aprócska önkorrekció: A "Plandampf" -fal kapcsolatban különvonatokat írtam, ami marhaság, hiszen a Plandampf lényege éppen az, hogy a normál menetrend szerinti vonatokat továbbítják gőzössel az adott napon, az adott vonalon...)

...

 

Más: Említetted a kazánkocsikat. Nálatok ezek még a gengszterváltást követően is üzemeltek? Meddig?

 

És, hogy ON-topic dolgot is írjak: Emlékszem, a '70-es évek vége felé az esztergomi fordában dolgozó Púposok közül néha egyik-másik átmenetileg (néhány napig, vagy hétig) kazánkocsival járt. Gondolom, "táppénzen volt a bogrács". Külön nyalánkság volt, amikor egy zöld és egy átmeneti színű Púpi is dolgozott a vonalon (utóbbi nagy valószínűséggel a 213-as lehetett), a zöld maga fűtötte a vonatját, a narancs színű viszont kazánkocsit ráncigált maga után. Persze akkor még gyerek fejjel csodálkoztam rá minderre...

(Nem tehetek róla, nekem már akkor is "fétis" volt a gőzfűtés. :-))

Előzmény: sörösgigant (12524)
fantal Creative Commons License 2017.05.14 0 0 12527

Végül köszi, hogy ezúttal megerősítetted "Fantal" fórumtárs infóját, hogy a 113-as lesz a múzeumi stású Púpos!

*

Braunnak ehhez kvázi semmi köze nincs, de Fantal topiktársnak se sok - mert a 113-ast 17 éve(!!!!) védetté nyilvánították. Hogy azóta a MÁV, MÁV Trakcio, MÁV Start miért nem adta át ezt a gépet a Parknak, azt jól tudjuk, hogy miért van.

Előzmény: smnks (12518)
braun Creative Commons License 2017.05.14 0 1 12526

Ha jól rémlik, az egész polémia onnan indult, hogy mi lesz a noszi által feltámasztott Púposokkal gőzfűtés vonatkozásában. erre válaszoltam én neked azt, hogy teljesen érthető, ha a kazán kihajítják. Az más kérdés, hogy én nem ballasztolnék, hanem inkább villamos fűtést pakolnék bele, de ez már ugyanolyan magánvélemény, mint az, hogy legyen kazán.

Abban is igazad van, hogy szomorú, hogy nincs autentikus szerelvény ezekhez a gépekhez. És ahogy a dolgok állnak, nem is lesz. Viszont én úgy vagyok vele, ha már sikerül egy homogén Bhv, vagy győri kocsis szerelvényt elrakni az utókornak használható állapotban, akkor már boldog leszek. És előbb fog izgatni az a kérdés, hogy azokkal a kocsikkal normálisan lehessen közlekedni, valóban kiszolgálni a vasútbarátok többségének az igényeit, mintsem az, hogy villannyal, vagy gőzzel fűtünk. És ha ez a te szemedben a merjünk kicsik lenni szemlélet, hát legyen az. 

 

Egyébként meg kíváncsi vagyok és majd lehet, utána is szaglászok, melyik kocsikban lehetne majd a legkevesebb melóval feltámasztani a gőzt. Amire emlékszem, hogy 2007-2008 környékén a csabai 80-asokban elvileg (hangsúlyozottan mondom, hogy elvileg) a nagyja motyók megvoltak. Hogy működött volna-e, azt ugyan nem próbálta ki senki, de könnyen lehet, hogy a végeredmény hasonló lett volna, mint amiről Sörös mesélt. (igaz, ott az utasteret nem, max a légkezelő szekrényt okádta volna össze a regiszter)

Előzmény: smnks (12518)
Vince76 Creative Commons License 2017.05.14 0 1 12525

Érdeklödve olvasom a törteneteket ha van még szívesen olvasom öket a m62 tropikba is alig vártam hogy hozzá szóljon.

Előzmény: sörösgigant (12524)
sörösgigant Creative Commons License 2017.05.14 0 6 12524

Neked is viszont ! Már mint szép napot !

Nem huhogás, nem " merjünk kicsik lenni", ugyan is ezt utálom a legjobban. 

 Semmi, de semmi érdekem nem fűződik gőzfűtéses nosztalgia, Pupos, Nohab, gőzös vagy bármilyen nosztalgiavonatozás ellen-mellett. Hidd el cefetül nem érdekel. Ha van van, ha nincs akkor úgy is is jó... A parkba is hosszas egyeztetés, guglizás után jutnék ki. A régi Hámánhoz való BKV vagy milyen közlekedés a bő 3 évtized alatt gondolom alaposan megváltozott. ....

 

Pusztán csak rávilágítani akartam a nehézségere. Próbáltam némi , maradék gépész emlékekből táplálkozó "szaktudással " nézni a délibábos elképzeléseket. Aztán ha nem délibáb akkor jó ,ha az akkor úgy is jó.....Tökmindegy...

 

A kocsioldali gőzfűtés alapjában véve nem túl nagy was ist das, ott gondolom némi fúrás-faragással lehetne javítani: Kipucolni a csővezetékeket, cserélni ahol kell vagy felhegeszteni...

A fűtőtesteket ugyan így, vag kicserélni-újraépíteni ha lehet illetve van rá anyagi fedezet, illetve élőerő...

Inkább a mozdonyoldali mókolás ami macera, illetve anyagilag nem túró....Már lentebb felsoroltam, hogy a csövezések teljes tisztítása, esetleg cseréje. 

A katlanban találhatő csőkígyókat meg sem merem említeni. A későbbi balfasz kezelések vajh mennyire lágyították ki őket, mennyit változott az anyagszerkezet, a lágyítások, a korrózió miatt. 

 Ja, akkoriban is sikerült a az akkori vérprofiknak megrogyasztani, kilágyítani hogy lefúvatáskor nem csak a kazánkő hanem maga csőkígyó csepegett le kis túlzással....

 A hiányzó, avult, nem működő mindenféle forgó-mozgó villamos berendezések állapota, a vezetékelések, etc...

Akkoriban mikor volt elég szakember a javításhoz, alkatrész, gyakorlat. Gyakorlott személyzet üzemeltette őket akkor sem volt már egy sétagalopp  a katlanok működtetése. 

Még egyszer: nem huhogás, csak talán hangosan elmélkedés amit mivel fórum.....Szóval igyekeztem megosztani a topiclakókkal. Persze lehet ezek a nehézségek csak az én szűkös belvilágomban léteznek, lehet pár profi tölcséres-állványos fotóapparáttal rendelkező fotós, mozdonysimiző modellező úrrá lehet rajta... Így legyen. ha sikerül jó, ha nem akkor nekem úgy is jó....

Gumitömlők: lentebb utaltam arra hogy azokat le lehet gyártatni utólag. Azokkal nem is lenne gond, viszont a csőkígyó rendszer illetve a gőzgyűjtő komolyabb gőznyomással működik és  azt nem kenhetjük be sárral fotózzuk le profin, be vele a "szaklapba, illetve énekeljünk el egy dalt  és jó....

 

Ui: A rendszerváltás környéké még teligőzzel használtuk a technikát. Volt minden, katlanos gép Kk kocsi ha az volt, illetve remek állapotú katonai B, Bh kocsik. Valami félészeg tahó" tiszt úr "mikor ráfaroltunk a kocsikra, összeraktuk a tömlőket akkor követelte hogy fűtsünk be de azonnal ! Mindegy, ezt illetve az ez utáni szóváltást hagynám...

Beszálltak a tulkok a kocsikba, kazán berobbant, rányit....

Először felszaladt a gőzfővezeték nyomás mint ha el lett volna zárva a kocsiknál...

Aztán elkezdett a 4 kocsin végigmenni a gőz... Nem, nem a kötéseknél illetve a beömlés állító szelepeknél látszott, hanem a nyirkos hideg ellenére pánikszerűen lehúzkodott teliablakoknál lehetett észlelni. Ugyan is mikor bement a gőz a rozsdás-iszapos dugókat kilőve rengeteg rozsdalevet hatalmas szortyogás közepette terített be a "tiszt urak" közé...Mondjuk nem voltam túl szomorú mikor mint a szakadt kolbászbőrből a hús, úgy tolongtak kifelé vaskos káromkodások közepette. A lakatosnak volt pár meleg perce, de....Mindezeket pusztán azért, hogy még az akkori karbantartás mellett sem volt egyszerű. 

 

Amúgy normálisan karbantartott kocsikban nagyon jól lehetett velük fűteni, A,B, AB, Amo,Bmo, Bk, Bf , Am, Bm kocsik nagyon szerették. A huzatosabb Bh-t jobban kellett nyomni, de a Bhv-k is elég jók voltak hozzá...

 

 

 

UI: 

Előzmény: smnks (12521)
smnks Creative Commons License 2017.05.14 0 0 12523

Helyesbítés: Az utolsó előtti sorban kihagytam egy szót! A mondat első fele helyesen így hangzik: Csupán azt akartam mondani, ...

Előzmény: smnks (12522)
smnks Creative Commons License 2017.05.14 0 2 12522

Hahó, "Nohab" fórumtárs!

 

Most látszólag "Sörös" fórumtárs hozzászólására válaszolok, de valójában a te 71-es topic beli hsz.-odra reagálnék itt, "Sörös" kolléga felvetései kapcsán. A 71-est ugyanis nem akartam tovább offolni ezzel a tisztán Púpos témával! 

Szóval abban az időben, az ezredforduló körül, amikor több Púpos is ki volt rendelve az Északiba az anyagolások miatt, ha ilyen géppel dolgoztam, és volt rá időm, sokat bújtam a kazánteret. Mivel a Púposra csak afféle "nyári típusismeretem volt" (azt a néhány évet leszámítva nem is dolgoztam velük se azelőtt, se azután), eljátszottam a gondolattal, hogy milyen lett volna, ha jókor lettem volna jó helyen, és még kezelhettem volna ezeket a kazánokat. Bár a tanfolyamon anno, tanultunk róluk ezt-azt könyvből, a gyakorlatban sosem volt szerencsém kezelni, viszont még az ilyenformán fél-laikus szemem is meggyőzött arról, hogy azok a kazánok, amikhez szerencsém volt, nem voltak működőképesek. Nem csak a piszok és a rozsda mutatta ezt számomra, hanem az itt-ott láthatóan hiányzó relék, kontaktorok, esetleg elzárószelepek, elvakolt csövek.

Pályaszámok tekintetében három ugrik be biztosan, noha ennél több is volt. Emlékszem, legelőször a 226-ossal dolgoztam, hosszúsín lehúzást végeztünk valahol Vác és Verőce között. Később rendszeresen dolgoztam épp az általad említett 232-essel, annál is inkább, mert ez a gép az anyagoláson kívül akkoriban néhány hétig, vagy hónapig, Rákosrendező I.-es tartalékként is szolgált. Emlékszem, úgy hordta a kipufogón az olajat, hogy pöttyös volt a szélvédő. Hiába adtuk fel műhelyben a javítást, nem küldték el honába.

Harmadik ilyen Púpos a 212-es (ex 004-es) volt, ezt végül át is állomásították hozzánk, az anyagolási igények visszaesése után óbudai tartalék lett, és mint ilyen, beo gépem is volt valamennyi ideig. Ebben a minőségében érte a végzet, szerencsémre nem nálam, ámbár utóbb úgy hiszem, egy ízben a szaglásom mentett meg attól, hogy éppen alattam gyulladjon ki, ez két hónappal korábban volt, mint a végzetes tűzesete.

Szóval a kazánokról kezdtünk el beszélgetni, és csupán azt akartam, hogy ezen gépek egyikében sem volt akkoriban üzemképes kazán, amit csak úgy ripsz-ropsz, üzembe lehetett volna helyezni...

 

Üdv: segédmunkás :-)

Előzmény: sörösgigant (12519)
smnks Creative Commons License 2017.05.14 0 0 12521

Adj' Isten szép napot! :-)

Mivel te már a második vagy, aki az általam használt "spejzolás" szó, kontra gőzfűtési tömlők gumi alkatrészeibe beleakaszkodik, kénytelen vagyok erre is reagálni:

Amikor az előbb hivatkozott szót leírtam, nem csak a tömlőkre gondoltam, hanem minden egyébre, amire szükség lehet egy hosszú (hosszabb) távú, hiteles nosztalgia mozgalomban. Legyenek ezek akár bármiféle alkatrészek, akár maguk a vasúti járművek.

Abban természetesen igazatok van, hogy a gumi, mint olyan, használaton kívüli állapotban is amortizálódik egy idő után. Viszont akkor fölteszek egy kérdést, sőt nem egyet, hanem kettőt azoknak, akik olyan lelkesen mutogatnak erre a tömlő kérdésre a nosztalgiás gőzfűtés életképtelenségét bizonygatva:

1.- Manapság is van példa gőzzel fűtött nosztalgiavonatra, ahogy itt lejjebb írta is egyik Fórumtársunk. Akkor annak tömlői honnan vannak? Ha régről... akkor hogyan, mert hiszen a gumi alkatrészei... Ha utóbb gyártották őket, vagy akár csak a gumiból készült részeiket, akkor lám, mégis csak beszerezhetőek valahogy! Akárhogyan is, de itt máris önellentmondásba keveredtek azok, akik a tömlőkre mutogatva akarják temetni a gőzfűtést! (:-P)

2.- Külföldön hogyan oldják ezt meg? Olyan szépen mennek a gőzvontatású, télen gőzzel fűtött különvonatok pl. Németországban az ún. "Plandampf" napokon! Ott van tömlő, idehaza nincs, mert ugye ez egy olyan bonyolult alkatrész, hogy csak "tőkés importból" lehetne beszerezni? Újra mondom, az én szememben szánalmas és nevetséges is egyúttal az az igyekezet, amivel egyesek újra és újra bizonygatni akarják, hogy nincs is szükség az autentikus vasúti nosztalgia bizonyos elemeire, jelen esetben éppen a gőzfűtésre! (;-P) 

 

OFF: Külön mókásnak tartom, ahogy erre az előzmény hozzászólásodra adott valaki egy "piros pontot", még a másikra nem, pedig az is szép, részletes. Valakinek csak azok a hozzászólások tetszenek, amik azt magyarázzák, hogy miért nem lehet, azok viszont már nem tetszenek neki, ami arról szól, hogy esetleg mégis miért igen. 

Bizony, számomra nevetségesen hiteltelen ez a nem ritkán arrogáns, károgó, huhogó társulat!

Persze lehet, hogy a fejlemények majd őket látszanak igazolni, ez esetben büszkék lehetnek a "merjünk kicsik lenni" jelszó győzelmére a vasúti múltidézés vonatkozásában!

ON...

 

Üdv!

Előzmény: sörösgigant (12520)
sörösgigant Creative Commons License 2017.05.14 0 3 12520

Gumitömlőt bespájzolni ? 

Azok ma már valami porózus használhatatlan vackok lennének. 

Mondjuk gyártatni lehetne mert gyártanak olaj, vegyszerálló, akár nagynyomású tömlőket is, mindenféle ipari és egyéb felhasználásra. 

Az acél-páncél tömmlől meg valószínűleg beolvasztva dolgoznak...

Előzmény: smnks (12511)
sörösgigant Creative Commons License 2017.05.14 0 2 12519

A gőzfűtési elemek, mint a mozdony mint a kocsioldalon kibírták. Ez volt a dolguk. 

Ugye akkor úgy áprilistól szeptember-októberig nem volt fűtés. Akkor 'karbantartották"a cuccokat. Nyáron fűtéspróbák idejére lettek beüzemelve. Roppant szórakoztató volt 35 c-ban berobbantani a katlanokat. .....

 

A gond szerintem a katlanok gatyábarázása, javtása, a hiányzó villamos cuccainak pótlása. A Rácalmáson kiállított Vapor Hagenuk is úgy tűnik , hogy mindene meglehet...

A Claytonokban meg a villamos vezérlőegységek kondijai pl. biztosan nem a gyári értékeket tudják úgy 25 év után...

A csöveket ki lehet tisztítani, a forgógépeket újratekerni, keféket gyártatni hozzájuk, az érzékelőket ki lehet tisztítani, de.....

 Nem vagyok szkeptikus de pl. a dombóvári szakemberek már régen nem élnek a kanizsai társaikkal egyetemben. Előbbieknél régebben abba maradt a gőzűtéses üzem, de az utóbbiban is nagyon régen. 

 Akkoriban is volt hogy a fordában járó gépek közül 1-1 ha tudott menni-fűteni, pedig akkor még volt volt karbantartás, szakértelem is.....

Viszont arra kíváncsi vagyok, hogy a gőzmozdonyok ( már ha van amelyik tud menni önerőből....) , hogyan viselik a többszöri felfűtést-kihűlést.....

Előzmény: segélyvonókészülék (12509)
smnks Creative Commons License 2017.05.14 0 0 12518

Szép estét!

 

Nem a "helyzet"-et, illetve a "tény"-t vitattam, hanem azt fejeztem ki, hogy igen szomorú, egyúttal groteszken önironikus, hogy ez idehaza így van.

Továbbá, ha figyeltél, a korábbi hozzászólásaimban nem azért kardoskodtam, hogy az összes megőrzendő Púposban legyen működőképes kazán, hanem csupán azért, hogy legyen köztük olyan is, amelyikben igen! Nagy különbség!

Abban pedig teljesen igazad van, hogy jelenleg sajnos nulla a Púposhoz (is) illő, gőzzel fűthető, futóképes személykocsik száma. De mivel ez személykocsis téma, ezért jó pár hozzászólással korábban el is haraptam ez irányú mondanivalómat. Viszont akkor most egy-két mondatban kifejteném, amit akkor elharaptam:

Reménykedem, hogy ez a nulla darabszám nem marad mindig nulla! Már csak azért sem, mert gyakorlatilag ugyanaz a 4-5 kocsis szerelvény egyformán jól illene az eredeti festésű Púposhoz, Nohabhoz, Szergejhez, Szilihez, Leóhoz, sőt, még a füstterelős 424-eshez is! 

 

Végül köszi, hogy ezúttal megerősítetted "Fantal" fórumtárs infóját, hogy a 113-as lesz a múzeumi stású Púpos!

 

Üdv! 

Előzmény: braun (12516)
smnks Creative Commons License 2017.05.14 0 0 12517

Helo Alkotasu!

 

Már az elején sem csinálok abból titkot, hogy bár sokszor sok mindenben egyetértettünk, ezúttal piszokul nem! :-))

 

Nem akarok elszállni terjedelemben, ezért próbálok tömör lenni:

És mi a helyzet a gőzmozdonyokkal? Azok hányszor vannak befűtve egy évben? Azoknak jót tesz a sok hidegen állás, majd egy-egy alkalomra való befűtés? Ennek ellenére pl. már -hl' Istennek- a hazai kisvasutak jó része is rendelkezik saját gőzmozdonnyal, és ezeknek csak kisebb része jár minden hétvégén.

Ugye érted mire akarok kilyukadni? Nem az általad leírt tényeket vitatom, hanem azt, hogy mindezért még nem kéne temetni a gőzfűtést, mint ahogy az általam itt leírtak ellenére sem temetik a gőzvontatást.

És ezt most a szakemberekkel és az alkatrész utánpótlással kapcsolatban is írom.

 

Utolsó előtti bekezdésedre írnék még néhány szót, mert ez többször is felmerült!

Én azt gondolom, hogy egy normális szolgáltatónak tudatában kell lennie, hogy milyen célcsoportok felé kívánja nyújtani a szolgáltatásait. Ezeknek nem egyformák az igényeik. 

Épp ezért tartom erős csúsztatásnak, amikor irreleváns célcsoportból hoztok példát arra, hogy valamire nincs is igény, holott lenne, csak éppen nem a megfelelő célcsoportból vettétek a példát.

 

Szóval bocsi, de ugyanúgy nem győztél meg, mint azon hozzászólók, akikkel te egyetértesz!

 

Üdv!

Előzmény: alkotasu (12514)
braun Creative Commons License 2017.05.13 0 1 12516

de az ilyen kifogásokat, mint amiket pl. itt megemlítettél, ha mégoly "tűz közeli" beosztású személytől érkezzenek is, nem érzem többnek, mint arra való igyekezetnek, hogy újból és újból megmagyarázzuk, mit miért nem lehet! Sajnos ez olyan ismerős itthonról

 

Nem kifogás, tény. Ez a helyzet. És arról nem volt szó, hogy nem lehet.Mindent lehet, csak kérdés, hogy van-e értelme erőlködni vele? Eredendően a Púposról volt szó és arról, hogy egy nem kimondott nosztalgia céllal megőrzött mozdony esetében mi a célszerűbb megoldás, még akkor is, ha esetleg idegennek hat. Mert nyilván annak hat, hiszen fűtési aljzat lesz a mozdonyon, más lesz a hangja ésatöbbi. Cserébe mit nyújt? Amit írtam is, egy valóban univerzális mozdony, amely nagyon sok különvonatos igényt ki tud szolgálni.

De, mást kérdezek: hány olyan a Púposhoz illő jármű van, amit meg lehetne fűteni gőzzel? Közelít a szám a nullához, a dunakeszis származékokból (Bhv, By és tsai) kiírtották, a győri kocsikban ezer éve nyoma sincs, az utolsó mohikánok még a bautzeniek voltak, de már azokból is kiszerelték a gőzfűtési berendezések javát. Ergó, ha te télen akarsz Púpos hugyosbéhávé különvonatot intézni, akkor az vellanyfűtés nélkül bizony nem fog menni. 

 

Ha gőzös Púpos kell, ott a 113-as, a kijelölt példány. Ha majd az bekerül a nosztalgia-flottába, akkor majd lehet és kell verni az asztalt, hogy márpedig abban a kazánt tessen üzemképes állapotban tartani. 

 

Előzmény: smnks (12511)
alkotasu Creative Commons License 2017.05.13 0 1 12515

OK, de hány olyan menet lenne, ahol Púpossal vontatna a Kft, és még fűteni is kéne? Ugyanis korában pont az volt a probléma, hogy a rövid vonat nem térül meg, magyarul éves szinten kevésszer lenne a gép nosztalicska célra bevetve. És az sem föltétlen télen. Jól gondolom?

Félreértés ne essék: szívesen mennék Púpos által cibált vonattal, de ennek nem sok esélyét látom jelenleg.

Előzmény: fantal (12513)
alkotasu Creative Commons License 2017.05.13 0 1 12514

Értelek is, meg nem is. Értem a problémádat, de a lehetőségekhez képest inkább el tudom fogadni vitapartnereid álláspontját.

 

Szakemberhiány... anyaghiány...

Hol van a mai világban előrelátás? De nem csak ezek a gondok.

 

Szakemberek közül sem mindegyik ért kiválóan a szakmájához. Egy kihaló műszaki megoldáshoz jól értő embert nehéz találni, annak meg még kevesebb az esélye, hogy egy olyan utódot ki tudjon nevelni, aki hozzá hasonlóan jól kitanulja azt a mesterséget. De ezen kívül az is kellene, hogy ez a szakember ne essen ki a gyakorlatból, márpedig az a ritkán használt kazán ezt nem biztosítaná.

 

Régi anyagokból spájzolni nem mindenből lehetséges. A gumi anyag idővel öregszik, repedezik, tönkremegy az állásban is. A fűtési rendszer elemei is tönkremennek az állásban, ha nem használják. De nem csak azok. Minden. Sokkal kevésbé árt egy műszaki berendezésnek, ha minden nap kíméletesen használják. (A saját autómat újonnan vettem, napi használatban van, vigyáztam rá, a szükséges szervízeket megkapta, 15 évesen, 420 ekm-rel olyan mint az óramű. Egy kolléga mesélte, hogy korábban vett egy olyan autót, ami nagyon keveset volt használva, inkább csak állt a garázsban, gyönyörű állapotban volt, de a megvásárlás után sok baja jött elő, el is adta.) Most gondold végig, hogy egy Púposban a gőzfűtési rendszer mennyit lenne használva? Ha ritkán használják, akkor könnyen meghibásodik - akár menet közben, és pont az nem működne, amit szeretnél. (Sajnos látok némi párhuzamot a gőzösmenetek tolásával is, kevés a tényleg gőzös vontatta menet. Pár napja a 424-es mögötti Orient Express végén is lógott egy Teknyő.) Szóval lenne probléma bőven  gőzfűtési rendszer mellett. Az egyedi darabok, egyedi rendszer mindig sokkal drágább, mint egy rendszeresen alkalmazott. A nosztalgiamenetek messze nem annyira drágák, hogy abból fedezni lehessen még ennyire speciális igényeket is. És az utasok döntő többségét tényleg nem érdekelné az, hogy a fűtés mivel történik. Sőt, a fázó utas meggondolná legközelebb, hogy jelentkezik-e egy ilyen útra. (Személyes történet: gyerekkori cimborámat sikerült elcsalni 4-5 éve egy gőzmozdonyos bakonyi útra - az utolsó teljesen gőzmocisra a 109.109-essel. Persze ez az út sem volt problémamentes, elég nagy késéssel értünk [volna] Bp-re, végül a srác átszállt Fehérváron egy menetrend szerinti vonatra. Azóta 6 ökörrel sem sikerülne elvontatni gőzmozdonyos menetre.)

 

Meg egy aprónak tűnő, de mégis fontos dolog: nosztalgiavonatok közlekednek, nem múzeumvonatok. Hogy egy szemléletes példát mondjak: a DV ABaü 630-as kocsi eredetileg favázas volt, de a közlekedtethetőség miatt acélvázasként kellett újjáépíteni. Csak a formája az eredeti, a "beltartalom"  teljesen más lett. Tehát az eredeti állapotnak való megfelelés már itt vastag csorbát szenvedett. Ehhez képest az, hogy a fűtés mivel történik, szerintem huszadrangú (függetlenül attól, hogy ez a kocsi fűthető gőzzel is - legalábbis fűthető volt 2 éve Kassára menet a 242-es által).

 

Remélem sikerült érthetően elgagyognom a probléma lényegét úgy, hogy ne az jöjjön le Neked, hogy csak azt magyarázom, hogy miért nem lehet valamit megcsinálni.

Előzmény: smnks (12511)
fantal Creative Commons License 2017.05.13 0 1 12513

 évente kétszer használják őket.

***

A Nosztalgia gőzfűtésű kocsijait októbertől (de néha szeptember végétől) április-májusig fűteni kell, és havonta több ilyen vonatuk van, legutóbb pár napja pl. az Anyáknapi Gyertyafény Expresszt vitte a 020-as Nohab és fűtötte a kocsikat gőzzel.

Ez kicsit több, mint egy évben kétszer... :)

Előzmény: segélyvonókészülék (12509)
smnks Creative Commons License 2017.05.13 0 0 12512

Igen, én is ezt olvastam valahol. Azt hiszem, itt... bár a pontos, vonatkozó évszám előttem kérdéses. Idézett sorok elmesélője sajnos már eltávozott a földi vaspályák világából.  

Előzmény: EMD sound is music (12500)
smnks Creative Commons License 2017.05.13 0 0 12511

Sajnos elképzelhetőnek tartom, hogy mindez kishazánkban igaz. De ezzel együtt ez inkább siralmas, noha -véleményem szerint- van benne egy kis groteszk önirónia is.

Szakemberhiány? Nem de emberi előrelátással ez nem kellett volna, hogy így legyen?

Alkatrészhiány? Nem hiszem, hogy azon járműállomány számára, mely a hazai vasúti járművekhez viszonyítva csak egy elenyésző mennyiséget képvisel, ez gondot kéne jelentsen, ha ezt a témát már korábban egy megfelelő jövőképhez illő előrelátással kezelték volna. Amúgy pedig, ha már gőzfűtési tömlő, még azt sem hiszem, hogy ha már így alakult a helyzet, ahogy, akkor ilyesmi alkatrészek utángyártatása ördögtől való gondolat lenne, noha ennek anyagi vonzata már nyilván nem ugyanaz lesz, mintha kellő előrelátással "spejzoltak" volna korábban.

Amúgy meg ott, ahol gőzmozdonyok hosszú távú üzemeltetésének szándéka komolyan felmerül (még ha önkritikusan elismerik is, hogy a 23. óra 58.-ik percében vannak), végképp nem hinném, hogy a gőzfűtéssel kapcsolatos, hivatkozott problémák áthághatatlan akadályt képeznének.

 

T. Braun, ne vedd személyeskedésnek, de az ilyen kifogásokat, mint amiket pl. itt megemlítettél, ha mégoly "tűz közeli" beosztású személytől érkezzenek is, nem érzem többnek, mint arra való igyekezetnek, hogy újból és újból megmagyarázzuk, mit miért nem lehet! Sajnos ez olyan ismerős itthonról!

Persze leírni leírhatjátok akárhányszor, de leszünk egy páran, akik szemében abszolút értelemben sosem lesz hiteles! Az abszolút értelmet itt most arra értettem, hogy sokkal több múlik az emberi szándékon, mint az összes többin. Ráadásul külföldi példák mutatják, hogy máshol valahogy mégis csak működik a dolog...

 

Üdv: "segédmunkás" 

Előzmény: braun (12508)
smnks Creative Commons License 2017.05.13 0 0 12510

1.- Továbbra sem tudom elfogadni -és megkockáztatom, ebben nem vagyok egyedül- , hogy a vasúti múltidézés célközönségének kizárólag a luxus utakra befizető, anyagilag az átlagnál jóval tehetősebb, általam az előzőekben bizonyos jelzővel illetett réteget válasszák.

Különösen annak fényében nem tudom elfogadni, hogy -amiként nem túl rég, az egyik szomszédos topicba belinkelt riportban is olvashattuk- még ezen utak bevételei sem képesek önmagukban eltartani az üzemeltetőt!

2.- Még annyira sem tudom elfogadni, amikor egyesek meg akarják magyarázni, hogy -az előbb hivatkozott réteg anyagi tehetőssége okán- az ő ízlésükön kívül más érdeklődők igényeinek nincs is semmiféle létjogosultsága. Ergo, tulajdonképpen még azok az emberek szégyelljék magukat, akik valódi(bb), autentikusa(bb) vasúti múltidézést is szeretnének látni a gyakorlatban. Ez teljesen elfogadhatatlan számomra!

3.- Ráadásul ezek a viták már ki tudja, hány százezredszer bukkannak fel a különböző topicokban, jól szétoffolva azokat. Jellemzően mindig ugyanazok a felhangok (ámbár lehet, hogy nem mindig ugyanazoktól a hozzászólóktól) igyekeznek mindig megmagyarázni, mit miért nem lehet! Nekem ettől már heró'tom van, noha nyilván ez az én bajom. (Anno, pont ebben a témában "debütáltam" ezen a fórumon, csak a téma általános mivoltához közelebb álló topicokban.)

 

Hozzászólásod utolsó bekezdését már sokkal emberibbnek tartom, amiből kicsit befelé mosolyogva veszem tudomásul, hogy lám-lám, a gőzfűtéssel kapcsolatban szerzett személyes élményeid alighanem jelentősen befolyásolják az előbbi témához való hozzáállásodat.

Erre hadd reagáljak a saját személyes élményeimből tallózva: A 81-es vonalon a Púpos éra utolsó időszakában utazva én is hasonlóakat tapasztaltam, mint te, a gőzzel fűtött Bhv kocsikban általában fáztam. Ugyanakkor pl. a 29-es vonalon, egészen az ezredfordulóig bezárólag, amikor már elvileg nem is használták a gőzfűtést a MÁV menetrend szerinti járatain, de néha nem jutott "Rezsó" a Nohab mögé, itt nagyon kellemes hőfokot tudott biztosítani a gőzfűtés.

Mindebből arra következtetek, hogy az adott kocsik gőzfűtési rendszereinek karbantartottsági szintjében lehetett eltérés.

Ha tovább mennék vissza az időben, egész a gyerekkoromig, többször tudnék kellemes gőzfűtéses emléket visszaidézni, mint kellemetlent, ezekről itt-ott meg is emlékeztem már más topicokban, most ezért sem folytatnám ezt az emlékezést...

 

Végezetül elnézésedet kérem, ha korábban kissé erősen fogalmaztam, mely már-már személyeskedőnek tűnhetett. Láthatod a fentiekből, hogy a téma éppen nem hagy érzelem mentesen.

A "sznob" jelzőt nem személyesen rád kívántam alkalmazni, hanem arra a bizonyos társadalmi rétegre. Azt pedig, hogy ki kíván azonosulni ennek a rétegnek az ízlésével a vasúti múltidézéssel kapcsolatban, rábízom mindenkire saját magára, mindenki eldöntheti, magára veszi-e ezt az inget, vagy sem.

 

Üdvözlettel: "Smnks" (~Segédmunkás)

Előzmény: segélyvonókészülék (12506)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!