Kedden eléggé elhúzódott a dolgom, már nem tudtam megcsinálni amit javasoltál a cefre ellenőrzésére (befőttes üvegben tesztelni a maradékot).
Amit mégis megcsináltam és tapasztaltam az alábbi, csak kísérletezés, ha úgy tetszik játék, meglátjuk mi lesz belőle?
A 60 literes cefre hordó jó fele tömör gyümölcs és szárazanyag. A felette lévő kb. 25-28 liter lét lefőztem, ebből lett valamivel több mint 7 liter alszesz 38-40 % alkoholtartalommal. Korábban írtátok (azt hiszem Obsitos), hogy a második főzés gyengül, a teteje jobb lesz. Ez igaznak bizonyult és szagra is érzek különbséget, ahogy írtam a második vége már büdösödött.
A hordóban maradt gyümölcs (meggy és meglepő módon pár szem szilva is előkerült) részben befőttszerű, azaz biztosan nem erjedt ki a cefre. Jól megkavartam, felöntöttem 15 liter vízzel a kb 30 liter maradékot a hordóban és tettem bele élesztőt. Csak por élesztőm volt, de pohárban beindult. Hagytam néhány órát a hordót nyitva, aztán a tetejét visszatettem, de csak rá tettem, nem zártam le.
Ennek a hordó tartalmával már nem akarok semmit csinálni, megy a komposztra, csak kíváncsiság hajt, mi történik? Beindul, vagy nem? Hétvégén fogok találkozni vele, meglátjuk.
Az normális hogy a cefre lepárlásakor az alszesz vége (10%-os alkoholtartalom alatt) meglehetősen fazékszagú?
Azért kérdezem, mert ugyanennek a cefréből az első adagnál ilyenkor még inkább gyümölcs illata volt. Az alszesz ennél az első főzésnél végül 72-5% között lepárolva átlag 42 fokos lett.
A mostani második lefőzés 3 nappal később történt, cefrét visszazártam hermetikusan. Az alkoholtartalom szintén 70%-on indult és 5%-nál zártam le a fűtést. Átlag 35 fokos lett az alszesz.
Miért nem hiszel azoknak akiknél már több éve működik?
A kupolából egy 15 ös rézcső belelóg a cefrébe,ebben a csőben forog egy 12 es rozsdamentes rúd, aminek egyik végén van a lapát, másik végén egy csúszó persely.
A tengely átfúrva,egy rozsdamentes 12 es alátét, ami tartja a távolságot nehogy bezuhanjon.
Minek a hardi tárcsa elég két villa között egy kereszt tartó, hogy szünet legyen köztük, és érintőleg kapcsolódjanak.
A rúd végébe flexelsz egy nútot, abba csúszik egy kereszttartó acél lemez, nálam ez egy nyolcas rozsdamentes nagyalátét. és kész a bontható hajtás .
Nem kell itt túlbonyolítani, ez is 100 évig fog így működni.
Bőven elég egy 12 voltos ablak törlő motor ,ezt én csak 6 voltal hajtom ,és a lehető legkisebb amperszámmal, minél lassabban forogjon .
Néha csöppentek egy kis szilikon habzásgátló olajat a cső és a tengely közé,hogy ne nyikorogjon
Nálam egy mozdulattal leemelhető a motor a dómról .
Nincsen a tengellyel ,csak érintőleges kapcsolatuk,négy tartó csőpofilba csúszik be a motorházán lévő négy láb.
Egy mozdulattal az egész főzőm bontható egy perc alatt.
Hogyan készítsünk jó pálinkát? Cefrézési, főzési ismertetők, főzőberendezések, tanácsok,videók, tesztek, gyakran ismételt kérdések a következő linkeken:
Szárazabb törköly??...olyat nem főzünk, csak hígítottat, de azt még a nagy főzők sem keverik lapátos keverővel...
legalábbis én még nem láttam...viszont a törkölyhöz van egy speciális, "horizontális tengelyű" keverő, amit a Márton és Lányainál láttam...a Kothe csinálta nekik...
.........ez a vízszintes tengely körül forog és a szemben lévő íves "lapátok", szorosan követik az üst aljának ívét...persze ez is lassan forog...de így legalább nem tud rátekeredni, mint a "propelleresre"...
..."De ugye a fő kérdés, hogy elég-e az ablaktörlő motor,
vagy kell combosabb hálózati..."
Ha az üst duplafalú, mint nálad, akkor szerintem elég az ablaktörlő motor is... mert tulajdonképpen a cefre kevergetése nem a leégés miatt kell, hanem csak a homogenizálás miatt...arra meg bőven elég egy lassabb fordulatú keverő is...
Éppen a hétvégén lett kész egy ismerősömnek a 100-literes saválló üstjébe, egy ilyen keverő 3 lapáttal...
..............
....ott látszik a tengely vége....itt meg a motor fogadó
platform......8-Volttal hajtja, az a fordulat bővel elég...azt hiszem ötleteléshez ez is elég..
Ma délután a Manónak volt egy 5lete, tegyem az ívet sík felületre le, majd állítsak talpas derékszöget mellé, és a külső belső íven kitudóm jelölni a szimmetriatengelyt. Majd a külső belső íven zsineggel megmérve a hosszt, félbevágva feljelöltem a tengelyek közepét.
Igen de én erre merőlegesen szeretnék fúrni.
Kicsit tovább gondoltam, Manó segítségét, és papírból csináltam egy karikát ami szorosan ment rá az ívre.
A karikát kétszer keresztbe, majd hosszába félbe hajtottam és sarkát levágtam, ezt megcsináltam negyedenként. A hajtás tengelyeit rárajzoltam, és ráhúztam az ívre, 2 db kicsi "ablakocskát" az előzőleg kijelölt pontokra állítottam, és rögtön megjelent a keresett két pont. Jelölés, és holnap fúrás.
Ha ablaktörlő motor mellett döntesz, a lapát nagyságára különös tekintettel kell lenned. Ha teszel rá egy 220-ast,ez már nem annyira érdekes. DE biztos hogy tanácsot kérsz? Vagy csak hangosan gondolkodsz?:)
Passz. Állíts be egy bútorlapot asztalra merőlegesre, fektetsd neki az ívet, egy talpas derékszögre mérd fel az 50mm-t, talppal tedd a bútorlapra és ez ívre jelöld át.
Az illeszkedő köpenycső-tengely (D12mm rézcső, D10mm Ko33 rúd) megoldásnál is felmerül a motor tengelybehelyezésének problémája ("túlhatározott" lesz a tengely), de egyszerű megoldani, csapágyboltokban lehet kapni ilyen kuplungot, ez megenged annyi tengelyeltérést, amennyi kell a feszülésmentes múködéshez.
Sztem is tökéletes megoldás a merülő hüvely, de a csapágyazás is lehet az. :)
Jól tudod az olajfilmet...(a gépjárműszerkezettan könyvemben is valami hasonlót írtak...DDD)...de hol van itt több ezres fordulat?...a másik kérdés, hogy miért kérdezed, ha te úgy is jobban tudod?...
A belsőégésű motorok csapágyazása nem jó hasonlat, mert ott nyomott olajtér van, min. 3bar olajnyomásból kialakuló olajfilm tarja el egymástól a forgó- és állórészt. De ez itt offos bejegyzés.
Amig nem tisztul le, addig nekem is így lesz...
De ugye a fő kérdés, hogy elég-e az ablaktörlő motor,
100 évet is el fog menni.Ettől komolyabb helyeken is siklócsapágyat használnak nem pedig csapágyat. Az önindítók bendix felőli vége persely.A motorok főtengelye hajtókarja nyugvó csapágya amit én idáig láttam mind siklócsapágyas a kerti traktortól a több száz lovasig. Másrészt meg egy perselyezett tngelyre ami nem csapágy illesztésű, jóval konnyebb nekem egy villanymotort illesztenem hogy úgymond vonalban legyen, ne billegjen. Mert ha a prselyt kellőképpen lazára hagyom, enged egy kis oldal irányú mozgást az összeillesztett tengelyeknek.
Valamikor én is elkövettem azt a hibát hogy a belógó tengelyt megszimeringeztem, ne jött be. Fogta a motort. Tettem helyette tömszelencét az is fogta egy kicsit. Ledobtam róla mindent, és csak a cefrébe van belogatva a cső is tengely is,hibátlanul tömít pedig még egy kicsit lötyög is!:)
De hogy világosabban lásd , itt (nekem) tulajdon képen az a cső ami be van lógatva egészen a cefréig, az egyben a persely is tehát nincs külön persely!( meg vagy 35 cm-en megvezeti a lapát tengelyét hogy eszébe ne jusson billegni)
De aki szeret barkácsolni (köztük én is) az néha indokolatlanul fut néha köröket:)))))
Szükségtelen hidd el...nyugodtan mehet a fém a fémen, csak olyan fém legyen és legyen kenés...annó ebből érettségiztem...az autómotorok többsége is fémcsapágyakkal van készítve és sok precíziós villanymotor is bronz, vagy szinter(fém) csapágyakkal van szerelve...