4 napot töltöttünk a Gyári-tó partján és onnan indultunk a túrákra.
15-én útba ejtettük a Nógrádszakáli Palóc Grand Canyon-t és a Siroki várat.Este letáboroztunk a Gyári-tó mellett.
Másnap felmentünk a katona sírok...Őr-kő érintésével a Cserepes-kő barlangig és kicsit másképp,vissza a tó-ig 15km
Másnap felmentünk a Bél-kőre az apátság érintésével....Csoda szép volt....Bár a sziklaomlásnál át kellett másznunk (meglepő és rémisztő volt) Kutyával nem volt egyszerű....Visszafelé megtaláltuk a biztonságosabb utat.
Harmadik nap esett az eső,így beszorultunk a lakókocsiba.Társasoztunk,szójátékoztunk....
Negyedik nap kocsival átmentünk Felsőtárkányba...indult a kis vasút,de sajnos a Vörös-kő forrás nem működött (így is szép volt az odavezető út)
ma megcsináltam a Bükki Vörös Meteorral a Derda-kaszálómat. (Egy éve sikertelenül próbálkoztam.) a Hórvölgyi útelágazástól indultunk, az Oszlai tájháztól induló földúton mentünk a Mirhó-nyakhoz, egy lakókocsi előtt kellett letérni balra, északnyugatra. én elmentem a kaszáló végéig, egy 15-20 tagú muflon csorda szaladt át a gerincen. a kaszálóról rá lehetett látni egyik előző túrám kilátópontjára.
a Kupán-tetőre is megérte kimenni. nem csak a kilátóponton, de út közben is volt hérics.
A Három-kő felé való visszaterelésről még mindig nem tudom eldönteni hogy jó, vagy kevésbé jó döntés.
Attól függ honnan nézzük.
Első kéktúránkon a két gyerekkel nagyon nehéz volt logisztikázni, Bánkúton aludtunk, és másnap Putnokig mentünk, ami 27 km volt egyben, a vége már nagyon nyűgös volt, Putnok felé az aszfalton.
Ez volt az a túránk egyébként amelyen sípcsontig érő hóban indultunk, és tavaszba érkeztünk.
1. húú, de messze van még Putnok...
2. a régebbi útvonal mélyútján, egykori gyümölcsösök közt
még a második kéktúrámon is itt jöttem
A Három-kői kitérővel belekerült még 4 km a szakaszba, így már átlag-emberi léptékben csak úgy teljesíthető ha Upponyban megszakítjuk a túrát.
Logisztika szempontjából nem jó.
Ugyanakkor a Három-kő kilátása miatt, és úgy összességében mindenestül az egész út talán egy picivel szebb lett ezzel az útvonalváltozással.
Közben eszembe jutott hogy a múlt héten a Bükk-hegység szomszédságában, a szintén ritkán járt Kohász Kéken túráztunk, arról is készült beszámoló, a mérsékelten pörgős (döglött :-) ) Kohász Kék fórumba.
Nyár közepéig azt is be szeretnénk majd fejezni, a Bükköt is átszelve, Diósgyőrben.
Valóban így van, ahogy írod, még az angyalos térkép (1933) nem tartalmazza az Upponyi-hegységet. Ezért is kértem, hogy pontosítsuk a feltett térkép korát.
Az 50-es és 60-as térképekről már többször leírták, hogy tudatos torzítások, adat áthelyezések jellemzik, a fellendülőben lévő turizmus tudatos lebutítása céljából.
Mi az Észak-Bükk turistaútjait a hatvanas évek közepén kezdtük el kialakítani. Azzal a céllal, hogy ez a terület is bekapcsolódhasson a középbükki turistaút hálózatba.
Ezt segítette az a tény is, hogy az Országos Kék útvonala ekkor került módosításra és Sajómercse helyett, Uppony után a Háromkő alá, majd Köbölic-tető - Nyúzó-tetőn át jutott Putnokra.
Egyébként a Szilas-tető - Putnoki szakasz a későbbi kiadású térképeken is több apró eltérésű nyomvonalon van ábrázolva. Csak a 90-es évek újabb módosításai vetették el ezt az utat és a mai Határ-völgybe került az OKT. Igaz, ezzel együtt a Háromkő felé menő kerülőt is megszüntették és direktbe ment az út a Szilas-tetőre.
Ez utóbbi lett aztán 2015-ben ismét visszatéve a Háromkő-béc felé.
Köszönöm a dicséretet, a térképrészleted pedig tényleg érdekes.
A Bükk 1930-as (katonai felméréseken alapuló) turistatérképe hasonlít ehhez legjobban, csak azon nincsen rajta az Upponyi-hg.
Egyébként ismerem azt az oldalt, időnként szoktam is böngészni.
Bükk térkép 1930, a Tarkőnél. Már rajta volt a felfestett kék jelzés, amely a Nagymezőn vezetett Bánkút felé, ezt az utat ősszel jártam be.
nunavummiuq
Így van, az '50-es, '60-as évek térképein is az eredeti vonalak szerepelnek, csak az a bibi velük hogy ezek a lebutított térképek meg sem közelítik, sőt egy lapon sem említhetők a '30-as, vagy a '40-es évek magyar térképeivel!
Nem részletezem, megmutatom, van '56-os térképem, meg 62-es is:
Ami nagyon érdekes: nézzétek meg hogy az Országos Kéktúra merre megy Uppony után Putnok felé! Sajómercse irányába. Erről az útról szinte soha nem esik szó.
a '60-as évek térképei valamivel jobbak, de még messze nem érik el a két világháború közötti turistatérképek színvonalát.
Nagyon köszönöm a tájékoztatást, és a névváltozás magyarázatát is, engem azok is érdekelnek. Van még ilyen is bőven. Az egyik térképen a Kalica-tető még pl Katicaként szerepel.
Igen, valószínűleg a felfestett kód maradványai vannak a fán. (talán egy nagy "T" betűt véltem kiolvasni, nagy nehezen, a többit nem bírom)
Katica
Még egyszer köszönöm! És azt is hogy ilyen gyorsan reagáltál.
A Kohász Kéktúra talán legnagyobb útvonalváltozása volt az a módosítás amellyel az Upponytól Dédestapolcsányig tartó kb 5.5 kilométeres utat levitték a '90-es években mai, a Lázbérci-víztározó mellett az Országos Kékkel együtt futó útvonalra.
1. odafelé egy vasúti műemléket is lefotóztam Mónosbélen
2. nem bíztam a véletlenre...:-)
3. '80-as évek 30ft-os Bükk térképén még kék jelzésű az út, később lett kék+
Ez azt gondolom hogy jó döntés volt, kb 1 km-rel rövidebb és gyakorlatilag nulla szint, míg a régi útvonalon a Vízköz-tető felé brutális emelkedő, majd a Hármashatár irányában nehezen járható, könnyen eltéveszthető ösvények voltak. Persze ezt azok után tudom hogy ma bejártam a régi Kohász utat is Upponytól Dédestapolcsányig. :-) Nem volt könnyű. Pár év múlva szinte lehetetlen lesz, bár azt hiszem most is az lett volna ha a turistautak.hu nem hagyta volna fent a régi utat is a térképen! Köszike!!
Dédes felől hosszú emelkedővel kezdődik a túra a Ragyincs-völgy mélyútján, érdekes módon a vártnál sokkal több régi (sötét)kék sáv és (világos) kék + jelzés volt még a fákon, jóformán jelzéstől jelzésig haladtam. Jól is jöttek, mert az útvonal olykor elhagyta a mélyutat és lement a patakmederbe is, így jelzések nélkül lehetetlen lett volna rekonstruálni.
1. kék jelzés, mélyút a Ragyincs-völgyben
2. átfestve. Lehet hogy még garass festette anno?
3. ez milyen kunyhó lehetett?
A Hármashatárnál a kék+ jelzést más úton festették mint a kék sávot. Én a sávot követtem, -mégiscsak az volt az eredeti Kohász út,- a GPS útjáról letérve, a térkép szerint a semmiben haladtam... A sors fintora hogy éppen ezen a részen találtam meg fától fáig követhetően a legyszebb régi, eredeti kék sáv jelzéseket, még a kék + előtti időkből. Egy tarvágást követően kék + jeleket követve nagyjából minden ösvény megszűnt, itt a GPS mentett meg és a tuhu. A tuhu vonalát követtem, ösvényt elvétve találtam, gyakorlatilag az erdő aljnövényzetében gázolva, faágakat, bokrokat rúgva mentem az egykori kéken, míg az erdő közepén, ismét a semmiből fel nem bukkant egy egykori jelzés. Sehol semmi, csak erdő, aljnövényzet és egyszer csak ott egy kék jelzés, keresztre átfestve... hihetetlen volt, Kutasónál jártam így utoljára.
1.-2. Kohász kék sáv jelzések a Hármashatár-gerincen. Hihetetlen hogy kb több mint 40 évesek.
3. tarvágások voltak, két helyen most is dolgoztak. Pedig garass egyszer azt mondta hogy természetvédelmi okokból tereltek innen le a völgybe, a tó mellé...
Innen a Szalamandra ösvény elvileg létező sárga-fekete jelzése is csatlakozott. Hát ja. Jelek még csak voltak, de ösvény... és ez egy tanösvény?? :-O No, mindegy, a Vízköz-tetőnél elértem egy élő, mai jelet, a kék 3szöget, amely Upponyból indul, és a tetőre kiérve megpihentem a szép kilátást nyújtó sziklán.
1. rég örültem így jelzésnek, mint egy negyedórás bolyongás után ennek
2. víztározó a Vízköz-tetőről. Ide ma a kék 3szög jelzés vezet
3. reformáció keresztje picit más szögből mint a megszokott
Innen Upponyba negyedóra alatt leszaladtam, majd a víztározó partján visszagyalogoltam a kocsihoz. Érdekes túra volt, szépnek nem mondható, sem az idő, sem a színek nem voltak a legszebbek, de most nem is ez volt a cél. A titkon remélt kis Kohász Kéktúrás tábla ezúttal sem lett meg, pedig azért reménykedtem... :-(
1. a víztározó túloldalán eltűnik a régi országút a vízben...
2. ...hogy itt bukkanjon fel ismét
3. asszem nem lesz nekem már ilyen kis fém Kohászos táblám, pedig már rengeteget kerestem.
Ha itt nem volt akkor sehol sem lesz, azt gondolom. Ezen az úton ember alig jár, jelzésfestők meg kb 20 éve nem voltak.
Én pedig köszönöm a helyszíni tudósítást. Sajnálom, hogy az emlékhely megrongálódott. Ha alkalmam lesz rá, tájékoztatom egri társaimat róla. Talán lesz vállalkozó, aki helyreállítja Sós Sándor emlékhelyét.
Előkerültem. Elnézést, de társaimmal már az idei útfelújítások előkészítésén dolgozunk, így időhiány, fáradtság miatt nem mindig vagyok fórumképes.
Teljesen véletlen, de ezt az útelterelést én végeztem, még a 90-es évek közepén a BNP kérésére, mert akkor lett a terület fokozottan védett kategóriába sorolva, mint a létrehozott Lázbérci Tájvédelmi Körzet része.
Az Upponyi -hegység e területének jelzése emlékeim szerint két lépcsőben lett megváltoztatva. Előbb a két K sáv (OKT és Kohász út) közelsége miatt a Kohász út jelzése K keresztre változott, majd a már említett teljes lezárásra és a közös tóparti nyomvonalra terelés történt meg. Ez magyarázza az általad is említett jelzés kavalkádot. No meg az is, hogy én akkor csak a Kohász út kezdő (Radics-völgy) és záró (Uppony-István telep) ágában lévő pár jelzést szürke törlőkereszttel láttam el. A közti rész jelzéseit nem töröltem le. Azt az idő végzi. Ekkor készült el a később elhíresült jelzésem is, a Radics-völgy bejáratánál az OKT nyomvonalán.
A főkérdés, a Vízköz igazolópontja. Amikor a Kohász itt ment, akkor egy ideig volt itt egy kódolt igazolási lehetőség. Később, amikor az OKT bélyegzője megjelent Upponyban, ez aktualitását vesztette. Szerintem jó érzékkel azt a helyet ismerted fel.
Csak megemlítem, hogy az említett völgy névváltozása tipikus példája a földrajzi nevek sajátos változásainak. Itt az általad is feltett térképrészleten még Bágyines-völgy néven szerepel. Később ebből lett Rágyincs, majd már pár éve Radics-völgy. Vélhetően elírás, rossz térképolvasás és hangzó változás közös nevezőjeként. Bocs, ez csak egy kis kitérő volt.
A jelzések zavarát később még fokozta, hogy mindenféle utakat igyekeztek ide felvinni (Eszkála-kilátóhoz, onnan le István telepre), még a Lipóc-völgyön át haladó Szalamandra tanösvény jelzése (fekete-sárga) is látható itt. Ezek többsége lelkes helyiek „alkotásai”. Pl. a Lipóc-völgyi pihenőben lévő tanösvény táblatérkép alapból térképhibás. A tanösvény egész nyomvonalvezetése is kellően kifogásolható. Pedig kár érte, mert történelmi érdekességeket is felkeres.