Mondom, ha a jövőről elmélkedünk, akkor abból kell kiindulni, hogy nem az lesz, ami ma van :) az adókérdés a mai kormányzás világában kb. kettő nap alatt módosítható a szándék kialakulásától kezdve, a villamos hálózat fejlesztésének meg egyszerűen lépést kell tartania a villanyautók elterjedésével. Nem érzem úgy, hogy rövid távon nagy sz@rban lennének :)
Nyilván sok minden változott és fog is változni, de az elmúlt mondjuk 30-40 évben csak evolúció volt, revolúció nem. Talán az önvezető autók lehetnek majd revolúció, de azon a területen is azt érzem, hogy olyan sok apró lépéssel jutunk el odáig (adaptív tempomat, vészfék-asszisztens, gyalogosfigyelő rendszerek, sávelhagyás-korrigáló stbb.), hogy az is inkább csak normál fejlődés lesz majd, mint ahogy néhány fejlett csúcsmodell mondjuk autópályán már ma is alkalmas (elvi síkon) ilyesmire.
De ezek a fejlett vezetéstámogató rendszerek az autó koncepcióját kevéssé rázzák meg, a főbb elemekben semmilyen drámai változás nincs, csak évről évre egy picit okosabb, egy picit kevesebbet fogyaszt (jó esetben), egy picit csökken az emisszió (jó esetben), belekerül még három lufi, kap még egy csillagot a törésteszten stb.
Ha 5 kg lesz és megfizethető, akkor szóba jöhet. (Jó, legyen 10.) Ja, meg kicsi. És itt nem jó a 3-ból 2.
De még akkor is kérdés az országos villamos hálózat. Amit persze részben lehetne pótolni mondjuk napelemmel, de ugye nálunk nem támogatják, hanem büntető adózzák... Ja, meg kellene valami szintugrás az inverter-technológiában, mert egy napelemes rendszer ktg-ének fele-harmada és messze nem örökéletű - még korrektebb napelemes cég szerint sem. (Persze van, amelyik azt állítja, az, hiszen "mi romlana el benne, csak elektronika" (ami ugye sosem romlik el, mint tudjuk...), de arra nem tud válaszolni, akkor miért csak 1 év a garancia.)
" ... Az autógyártás talán nem fog sokat fejlődni, .... "
Erre azért nem fogadnék nagy tételben. Annak idején (id 's tova 45 éve) amikor elkezdtem a szakirányú tanulmányaimat az első órák egyikén az egyik tanárunk így szólt: "Fiúk, a járműgyártásban már mindent kitaláltak ami lehetséges, maguknak már nem lesz ilyen dolguk."
Közben azért mégis változásra került az autókon néhány apróság(?) :))
Azon persze megint el lehet(ne) gondolkodni hogy szükség van-e minden fejlesztésre, jó irányba viszik-e a világot.
Persze, csak azt nem tudod még, hogy mekkora súlya lesz egy akkucsomagnak és nem lesz-e esetleg otthon mindig egy töltött csereteleped, amit mondjuk 3 perc alatt kicserélsz magadnak.
Gondolom, hogy nem ismeretlen neked a következő mondás:
Ha az autógyártás úgy fejlődött volna az elmúlt 20 évben, mint az elektronika, akkor ma egy autó 100 dollárba kerülne és 1 liter üzemanyaggal ezer kilométert tudna megtenni.
Csakhogy az autógyártás nem tud így fejlődni! Nemcsak az elmúlt 20 évben nem fejlődött így, de a következő 20 évben sem fog így fejlődni.
Az autó nem egy elektromos eszköz, hanem elsősorban mechanikus berendezés. A mechanika pedig már 200 éve túl van azon a fejlődésen, ami lehetséges volt.
Majd ha az utasokat úgy lekicsinyítik, mint amennyivel egy mai félvezető kisebb, mint egy elektroncső, akkor lehet beszélni ugrásszerű fejlődésről :-)
(Ja, amúgy az elektronikában ki engedte meg ezt a példátlan fejlődést? Hová lett így az elektroncső, távírókészülék és jelfogó gyártó cégek haszna? Az energetikai ipar miért nem tette el láb alól a feltalálókat, akik ezredrészére csökkentették az elektromos berendezések energiafogyasztását?)
De ha az akkus technológiát feltételezzük és a használható kapacitást, akkor vagy a töltés nagy teljesítményigénye vagy a hosszú töltési idő egyike mindenképpen ott lesz. Ezt semmilyen fejlesztéssel nem lehet kiváltani.
Ne felejtsd el, hogy pl. a mobiltelefonok korszaka is azzal kezdődött a 90-es évek elején, hogy tízkilós bőröndöt cipeltél magaddal és konektorról konektorra jártál vele. Nyilván nem csak az akkutechnológia változott, hanem sok minden más is, de ettől függetlenül kevesen jósolták volna meg akkor, hogy tizenpár évvel később egy kényelmesen zsebbe dugható készüléken rá tudsz kapcsolódni az úgyenevezett internetre, ami akkor még nem igazán volt ismert fogalom.
Szóval a lényeg az, hogy a 90-es évek bőröndtelefonjai alapján valószínűleg hibás következtetést vontál volna le arról, hogy az emberek mondjuk 2010-ben hogyan és mire fogják használni a mobiltelefonokat.
Menet közben nem akarnak az emberek akkut tölteni, az 30 év múlva is minimum sok-sok percet fog igénybe venni gyorstöltéssel is, ki akar annyit várni az akkori rohanó világban. Arról nem is beszélve, hogy nincs (és 30 éven belül nem is lesz) olyan akku, aminek jót tesz a sokszori gyorstöltés, tehát olyan lehetőség kell, ahol lassú töltéssel (értsd pár óra alatt) lehet feltölteni az akkut
Szóval akkor kell lassú töltéssel tölteni az autót, amikor az áll. Ha a melóhelyen áll, akkor akkor minden parkolóhelyen ki kell építeni valamiféle indukciós töltőhelyet, ami nem két fillér lesz (viszont nem kell asszonkának a karvastagságú kábellel bajlódnia napközben).
Akiknek pedig nem adatik meg, hogy a cége ad parkolót és oda telepít lassú töltési lehetőséget, annak nem lesz más választása, mint éjszaka otthon feltöltenie az autója akkumulátorát.
A technika következő 20 éven belüli fejlődésével kapcsolatban pedig erősen vedd figyelembe azt, hogy Széles Gábornál is kiszállt a kalitkából a madár, aztán gyorsan a feledés homályába merült, pedig Széles Gábornak biztosan nincs belsőégésű motorral kapcsolatos gyártási terve :-))))
Feltételezem, otthoni töltésre írt éjszakát, mert jellemzően akkor van huzamos ideig otthon az autó.
Na, akkor leírom a múltkori kérdésem normálisan:
Célozzuk meg a 100 kwh-s akkut és a töltési időt 10 percre. Ez 230 v-os feszültségnél 600 kwh-s teljesítményt igényelne, kb. 2600 ah-t. Én viszonylag jól el vagyok eresztve itthon, van 48 amperem, ha semmi más nem fogyaszt. Ez így illuzórikus itthon.
Egy 10 állásos kúton, 5 egyidejű töltésre kalkulálva 3 mwh-s kapacitás kellene. Ez megint kérdéses nálam.
De a kérdés: valami 600 v-os feszültség rémlik az autó akkunál. Ez hogy befolyásolja a szükséges teljesítményt? 2.5-szeres feszültségnél 2.5-ed a teljesítmény-igény? Fenti számolásban a kút igénye "csak" bő 1 mwh lenne?
1. A helyzet ugyan az lehet, de az elektromos autókkal egyelőre nem fogunk kutaknál sec-perc alatt feltölteni.
2. Itthon az enyém is engem kérne meg, de a reklám videókkal ellentétben adódhat úgy, hogy út közben tölteni kell(nem szeretjük, ha centizni kell). Mi vidéken lakunk, nem a Nagyfaluban így elég hülyén mutatna a feleségem, ha egy 20-30 méteres hosszabbítóval mászkálna vagy cimbálná maga után(és ugye ez lenne a lassú töltés ...). Ha töltés végeztével nincs feltekerve a hosszabbító annak lába kél. Mint írtam eső, sár fagy ... Ki az az idióta férfi-nő aki ezt bevállalná?
3. Meg tudod indokolni, hogy manapság pl. egy Shell kúton miért kerülendő ez a kiszolgálási fajta?
4. A Pug 2008-ban 50 az O3-ban 50 literes a tank. Amikor fél közelébe érünk mindig meg tankoljuk a kocsikat. 50 liter környékén akkor itattunk utoljára, amikor a szalonból kihoztuk a kocsikat. A hatvani teszkós Shell kútnál sűrűn előfordul az, hogy amíg én itatok a feleségem sorba áll. Tele vágom a tankot kb. 25 literrel, a pisztolyt vissza rakom a helyére (eközben a feleségem már nyújtja a hitelkártyát+ a smart kártyát a pénztárnál), felcsavarom a tanksapkát, lezárom a fedelet, megnézem van-e jó csaj a környéken (látom, hogy a feleségem azt nézi, hogy nézem a csajokat ... :) ), gyorsan beülök a kocsiba, lenullázom a számlálót, látom, hogy már kifelé jön a Shop-ból, becsatolom magam, indítózok, ekkor már nyílik az ajtó, a feleségem behuppan a kocsiba és már indulunk is. Ez kábé 4 perc. :)
Itt gyűjthetsz ötleteket, a 2. bejegyzés rögtön elég ígéretes.
Nézd meg a videó 2. és 3. részét is. A képe, látószöge is jónak tűnik. Még a lökhárítóból is látszik valamennyi.
Ha újra kamerát szerelnék az O3-ba, én is a csomagtérnyitóba integrált kamera mellett döntenék.
A rendszámtábla világításos verzióval 2 gond van: csálé lesz a világítás és oldalanként más színű. Hülyét kapnék. :)
O3-ban a műa. küszöb alá tűrtem be az előremenő vezetéket (a szemetek hozzáragasztották a kárpithoz, de viszonylag könnyen enged).
Ha az ablaktörlő motorról veszed a kraftot, folyton menni fog a kamera, ami ki tudja mennyire tesz jót az élettartamának.
A tolatólámpáról meg pulzáló feszültséget (PWM jel) fogsz kapni, ami bezavarja a képet. Mivel ezt nem tudod VCDS kódolással megoldani (mint én O3-nál), ezért kell valami komoly szűrő, vagy relé.
Az O1-emben a refi H1 LED-es, elég jó, de sokkal kevésbé pontszerű az "izzó" fénye, így nem feltétlenül hasznosul teljes egészében a fénytöbblet.
Én tompítottba nem tenném pont a fentiek miatt, míg a refit a szembejövő nem látja, addig a tompítottnál nem az igazi, hogy összevissza nyomja a szórt fényt, ilyen szempontból még rosszabb mint a H4-es xenon és társai. Ráadásul míg H1, H3, H7-ben a kétledesekben mindkét oldali LED folyamatosan világít, addig a H4-ben a szabvány miatt tompított állásban csak az egyik, így a technológiával elérhető fényerő felét kapod meg, ami már önmagában kérdésessé teszi, hogy megéri-e a buli.
Projektoros lámpában egy próbát megér, foncsorosban szerintem csak reflektorként.
Feltételezel egy 20-30 év múlva bekövetkező állapotot azzal az alapvetéssel, hogy semmi nem változik, csak addigra mindenki áttér a 2016-os technológiájú, hatótávolságú és kapacitású villanyautókra, amiket otthon, éjszaka fog tölteni a 2016-os technológiával termelt árammal.
Azon kívül nagy kérdés, hogy kinek a felesége fog -10, -20 fokban karvastagságú keményre fagyott kábellel birkózni vagy ugyan ezt szakadó esőben! Egy kézzel az esernyőt a másikal meg a vastag áramdrótot cimbálni a saras földön. A benzinkúton 1 perc alatt megitatja a kocsit a kutas segéd, és amíg iszik a kocsi addig anyu már a sorban is áll. Átlagos tankolás kb. 4 perc alatt meg is van és már lehet is menni tovább.
1. ha kúton tölt majd, akkor a helyzet ugyanaz, mint amit leírsz a benzinkútnál
2. ha otthon tankol, akkor az enyém mondjuk megkér rá engem
3. ki az a barom, de komolyan, aki odaadja a kutas segédnek a pisztolyt és közben beáll a sorba?
4. a 4 perc elég ambíciózus, annyi elég hozzá, hogy mostanában rendszeresen találkozom olyan kutakkal, ahol 4-5 másodperc alatt folyik át egy liter, nem nehéz kiszámolni, hogy az 50-60 liter hány másodperc alatt megy át, és akkor még nem hajtottam ki a kútra, nem álltam (esetleg) sorba az oszlopnál, nem álltam sorba a kasszánál, nem tartott nullánál hosszabb ideig a fizetés...
Ki rakott már O2 be autó specifikus tolatókamerát? Fejegység rns 510 - est ki vettem kínai octavia navi fejegység vissza és így már fogadja a videót és a kamera jelet.
Rendszámtábla világítás helyére kamera LED világítással "can bus os"
Azt már kifundáltam kombi ajtó belső kárpitjàt le veszem, kamera vezetékeit elvezetem a rendszámtábla világítás és az ablaktörlő motor vezetékeivel együtt.... Csak azt nem tudom hogy a fejegységhez alul a küszöbök belső műanyag borításai alatt huzzam el vagy az ajtók felett a tetőkárpitban egész előre A oszlop borítás mögött le és műszerfal mögött egész a fejegységhez.
Jó az elképzelés?
Vagy van aki már csinálta?
Ja és pozitívot 12 V - ot honnan vegyek a kamerának? Ablaktörlő motorról?
Kösz bármilyen segítséget.
RNS 510 majd vissza lesz rakva ha eladom, vagy ha találok hozzá nem gyémánt áron videó modult.