Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
A 41-es busz az Etele térről nem a Somogyi úton, hanem a Kelenföldi úton indult.
A térképen jól látható, hogy a térről déli irányban 2 út indul: egyik valóban a Somogyi út (az Etele tér - Bartók B. út közti ugyanilyen nevű út - melyen a villamos járt - folytatása,
a másik pedig a Kelenföldi út, ami szintén az Etele tér - Bartók B. út közti ugyanilyen nevű út - melyen az 1-es busz járt - folytatása. A kiskockaköves Kelenföldi úton érkezett az 1-es busz a végállomásra, szemben pedig, a tér túloldalán ugyanilyen kiskockaköves út ment tovább, és ezen volt a 41-es busz végállomása.
A térképen látható a busz útvonala, valóban az Andor utca elérése előtti szakaszon ment a vasút mellett (ami a térképen Somogyi útnak van írva, de ugyanolyan kiskockaköves a képek tanúsága szerint, mint a Kelenföldi út, azt sem tartom kizártnak, hogy itt is Kelenföldi útnak hívták).
Azután a 41-es busz egy jobbkanyarral átment a sorompón és egy balkanyarral visszajött a vasút mellé a túloldalon, majd a vasúttól jobbra eltérve a Bazsalikom utcán ment tovább.
A belinkelt térképrészleten jól látszik a Rendőr u.-Bazsalikom u. sarka, ahol a busz déli irányba továbbhaladva metszi az a vonalat, ahol most a vasúti pálya van. (Ez a sarok a vonatból ma is jól látszik, a túlsó oldalon pedig megvan még egy darab az egykori Bazsalikom u. burkolatából.)
Igen, ezek voltak az ún. iránytaxik, GA-98-52-től 98-63-ig. 1969 vagy 70-ben álltak forgalomba. A Tompa u.-ban (vagy a Mester u.-ban?) a körút sarkánál volt a végállomásuk és előre meghirdetett útvonalon lehetett igénybe venni. Ha jól emlékszem, csak pár évig kísérleteztek vele, nem vált be.
Valami rémlik, hogy időnként így direktben pakolták bele az árut. De a kép jobb szélén álló fiatalember is mosolyog a vasvillás rakodástechnikán. Valahol a Budapest régi képekben c. lfszb-csoport képei között leltem rá.
----------------------
Ez tényleg Steyr volt? Azt olvastam róla, de nem érzem magamat meggyőzve.
Ez egy derék korai rendszám! Hol tetszett találni? Full extrás,karos index,gyári kerek tűkőr a fasziknak meg nem szóltak hogy ez egy kukás kocsi,és nem vasvillával kellene"etetni".
------
Akkoriban ennyire nem volt hozzá edényzet? Mert vidéken nem volt,ott mindenki abba tette ki a szemetet amiben tudta. Cserében billencs Csepel alvázra szerelt vasfelépítményes szemeteskocsik jártak nálunk.Oldalán lehajtható padló,ezen állt a felépítménybe beöntő,a kolléga urh meg lentről logisztikázta számára a lukas mosófazékban,mosóteknőben,'lavóárban kihelyezett cuccokat. :)
A cinkotai HÉV telep mögötti ipartelepen voltak, de hogy mikor milyen mértékben foglalták el ezt a telepet, azt nem tudom.
"Az Autóalkatrészgyártó Vállalat a 6/1/1952. NT. számú határozat I. része 3.d. (2.) bekezdés alapján jött létre 1952-ben, felügyeleti szerve a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium volt. 1964. január 1-től 1967. XII. 31-ig Autóalkatrészgyártó- és Felújító Vállalat néven működött. 1968. január 1-től "AURAS" Autóalkatrészgyár néven önálló ipari vállalattá vált. 1977-1985 között "AURAS-AFIT" Autóalkatrészgyár cégnév alatt működött a vállalat. Ezt követően - 1985-től - ismét az "AURAS" Autóalkatrészgyár Vállalat elnevezést használták. A cég székhelye: 1164 Budapest, Csókakő u. 27/c. volt, majd 1991-től központi telephelyét vidékre tette át, amely 9800 Vasvár, Alkotmány u.107. szám alatt működött. A vállalat alaptevékenysége két fő gyártási ágra irányult: 1. gépjárműszerkezeti pótalkatrészek gyártása 2. szerviz- és garázsipari berendezések gyártása. A vállalat által gyártott gépjárműszerkezeti pótalkatrészek közül kiemelendők az egyenes és ferdefogazású homlokkeretek (sebességváltókhoz), a tányér- és kúpfogaskerekek, differenciálművek, komplett kardánkeresztek, bordázott tengelyek, stb. A szerviz- és garázsipari berendezések öt világrész 30 országában voltak ismertek. Ezen gyártmányainak fontossága révén a vállalat jelentős szerepet töltött be a KGST Szakosodási Egyezményben. Elsősorban a garázsemelők és a hidropneumatikus rendszerű aknaperem-emelők, valamint a RÁK személygépkocsi emelők gyártásában ért el a cég kimagasló eredményeket. A vállalat különleges gyártmánya volt a TR-7 típusú utánfutókocsi, ami nem egyéb, mint egy komplett szervizállomás. Működéséhez táphálózatot nem igényelt, a berendezés egységeinek működtetéséhez szükséges segédenergiákat a berendezés maga állította elő. A szerviz és garázsipari gyártmányok üzemeltetőinek a kívánságára a vállalat megszervezte országos karbantartó hálózatát is, amely a hálózat tagjait mentesítette a pótalkatrészek beszerzése és készletezése alól. A vállalat 1990. április 9-től Vállalati Tanács által irányított vállalattá alakult át. 1991-ben AURAS Autóalkatrészgyár FERRAS Leányvállalat néven a cég leányvállalatot is alapított, ami közúti járművek gyártásával és javításával foglalkozott. A leányvállalat később kft-vé alakult FERRAS Garázsipari Berendezésgyártó Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. néven. Ennek felszámolása az anyacég felszámolásával együtt 1993. 12.16-án indult meg. A felszámoló szerv a PÉNZINFÓ Könyvszakértő és Szaktanácsadó Kft. volt. Az anyacég esetében a felszámolás 2000 márciusában zárult le, a cégbíróság a céget 2000. 04. 03-án törölte a cégjegyzékből. Az egykori leányvállalat felszámolási eljárása már 1997-ben befejeződött."
A térkép 1958-as és van egy 1958-as Budapest utcajegyzékem is, amiben minden akkori viszonylat le van írva, sőt rajzolva. Az 59-es busz vonala: Etele tér - Vasút utca/Kelenföldi utca - Bartók Béla út - Halmi u. - Tétényi út - Tétényi úti kórház - Török Ignác utca - Bártfai utca - Fehérvári út - Hengermalom út - Budafoki út - Kábelgyár - Április 4. gépgyár - Budafok (ez van ideírva) Galvani út.
10 megálló + 2 végállomás, Első kocsi 5.00 ill. 5.13, utolsó kocsi 22.30 ill. 22.45.
Az 1958-as térképet szelvényenként feltöltötték 2014 dec. közepén a Budapest régi képeken fb csoportba. Ha csoport keresőjébe beütöd 1958 és térkép, akkor kiadja azokat a posztokat.
Ugyanis az 1965-ös menetrendi tájékoztató szint a 14-es járt a Bártfai utcában. Az 59-es pedig Pesterzsébet Pacsirtatelep - Csepel Csillagtelep között.
Ez a kép már többet elárul. Az úttól balra egy villamosított vasútállomás van. A kép készítésének idején ez vagy Kelenföld, vagy Budaörs lehetett, amennyiben Budapest környékéről beszélünk. Ha Kelenföld, akkor észak felé nézünk, az utca meg a Somogyi út déli vége az Etele tér és az Andor utca között (kb. a mai M4 járműtelep környékén). Ha Budaörs, akkor az utca vagy a Repülőtéri út, vagy a Raktár utca, bár ez utóbbi esetben az állomás épületeit is látni kellene. (Háttérnek én a Budaörs mögötti dombsort is el tudom képzelni).
Pontosan hol gondolod ezt? A Sas hegy sajna kicsit messze van a Repülőtéri úttól. Még három kép ebből a riportból (Oktatás, 1961 szeptember) és erről a helyszínről, egyiken jobban látszik a felsővezeték, a másikból azt is meg tudhatjuk, a Skoda 706 billenős rendszáma YB-05-33 volt.
Teljesen igaz, a Hamzsabégi úthoz rossz a perspektíva. Gondolkodtam, hol eshetnek így egymáshoz a Budai-hegyek, a hegyeshalmi vasút, és a közút. Merész gondolattal lehetne még Budaörs, a Repülőtéri út kanyarja a DEPO-elágazás előtt, balról a Budaörs vasútállomás. A perspektíva itt sajnos az új beépítés miatt Google-val nem ellenőrizhető.