Keresés

Részletes keresés

Woodyka Creative Commons License 2015.12.23 0 7 1892

Nekem az Újgyőri főtér jutott eszembe, amikor a februári látványterv alapján már ezer fórumon szólva lett, hogy 3 bejövő sáv és 1 kimenő a körforgalomban kevés lesz és józan ésszel se magyarázható, mikor után 2 sávos az út. De jó lesz az úgy! Csak megépítették, egy hónapig botrány, majd kicsit férceltek így most olyan szerencsétlen ívű amilyen.

 

És a botrány közepén a tervező is nyilatkozott, amolyan 47ezres szinten:"biztos azóta megváltoztak az autósok szokásai".

 

Én innen nézem az önbizalmas részét: nem tudjuk, nem értjük, aki meg szól az hülye biztos,de ne szóljon bele.

Előzmény: garass (1891)
garass Creative Commons License 2015.12.22 0 7 1891

A valóság az volt, hogy a jó táblákból országosan kevés volt. Az elképzelés az volt, hogy pótoljuk a hiányt. Azt jól látod, hogy a jókat ez a rendszer lerontotta, vagy legalább is tompította. Mert azért a régiek kinn vannak most is. A baj az, hogy egy hibás koncepció került megvalósításra a nélkül, hogy ez a területeket és a természetjárás gyakorlatát jól ismerők bevonásra kerültek volna, legalább egy véleménynyilvánítás erejéig. Szerintem nem tudatos nemtörődömségből jött ki ez, inkább az önismeret hiány, a túlzott önbizalom a ludas.  De ez már megtörtént.

Ennél most fontosabb, hogy hogyan lehet értelmes fordulatot venni ezen. Ezért folyik most ezerrel a hibafeltárás.  

Előzmény: Woodyka (1890)
Woodyka Creative Commons License 2015.12.22 0 6 1890

Akkor végülis ha jól látom az eddigi bükki jók és az ország többi részén a jók és kevésbé jók helyett egységesen csúnya és totálisan hibás táblák kerültek ki. Az az egész jó és nem annyira jónál vajon mivel is jobb az egységesen hasznavehetetlen? A pénzt még értem, hogy kellett a pénz, aki csinálta a táblát, azon keresztül. De itt még mindig nem értem, hogy szépet és használhatót miért nem lehet csinálni, hacsak azért nem mert totál sötét akire bízva van és pont nem is érdekli a hely ahol él, neki jó a szemétdomb is?

 

Előzmény: garass (1889)
garass Creative Commons License 2015.12.22 0 6 1889

Ez nem beletörődés, inkább a realitás. Amikor eleinte pár táblát megláttam, én is azt hittem, könnyen megoldható a hiba. De ma már minden táblára van rálátásom a megyében és ebből következtetni tudok az ország többi részére is. (Elvben azt is látom, de arra már nincs időm, hogy azokba is belemerüljek.) Csak nálunk mintegy 600 oszlop lett kihelyezve, mindegyiken több (2-től 8-ig) tábla van felszerelve. Eddig átnéztük és hibalistáztuk a Zemplént, a Cserehátot és Aggteleki karsztot. Most folyik a terepen az ellenőrzés a Zemplénben és a Bükkben is. Nem tíz-húsz tábla tartalma hibás. 

Az alapelgondolással nincs hiba, hogy egységes kivitelű táblarendszer legyen a teljes kékkörön. Igaz, a Bükkben voltak szép, jó táblák, de nem volt egységes, hisz minden megye saját elgondolás szerint dolgozott, sőt a BNP, Északerdő és még több más szerv is önállóan tett. De ez nem volt így az ország egészében. A projekt egy korszerű túraút létrehozását tűzte ki célul. Ez tette lehetővé a teljes kékkör jelzésfelújítását, a teljes bélyegzőhely egységesítését, sok turisztikai objektum felújítását, létrehozását. És ez volt a cél a táblarendszer kialakításával is. Ez utóbbi sajnos hibás koncepció és kivitel miatt nagyon félre csúszott.

A projekt közben lezárult, a realitás az, hogy a rossz rendszerből egy még használható állapotot tudjunk elérni. 

Jellemző, a mai délutánom azzal telt, hogy a terepi fotók alapján a Bükkszentkereszt és Kács közötti táblarendszer hibalistáját állítottam össze. Alig 30 oszlop, számos hibával. És ez egy kevésbé frekventált terep.

A koordinátákhoz most csak annyit, hogy bár én is térképen nőttem fel, nekem ma is elég egy vaktérkép is, míg a többség az okosával is simán eltéved. Ugyanakkor tudomásul veszem, hogy haladni kell a korral. Az említett korszerű túraút kialakításához ma már ez is hozzá tartozik. A baj az, hogy a tábla koordináták csak az álláspontomat mutatják, míg a feltüntetett célpontét nem. És így művészet eljutni az olykor még a turistatérképeken sem ábrázolt célokhoz. Az a bizonyos koncepció erre nem gondolt.

 

 

Előzmény: Petra-25 (1883)
Petra-25 Creative Commons License 2015.12.22 0 5 1888

Az konkrétan nincs benne, de jelzett turista út nem vezet oda, igy a többi korlátozásba "belefér".

A Leányvölgy szerepel, oda "felülről" csak az Ablakoskő felől lehet lejutni, ugy-ahogy, mert a másik a Tamáskő felőli út -valamikor az is jelzett volt - eléggé meredek. 

Előzmény: Törölt nick (1886)
Petra-25 Creative Commons License 2015.12.22 0 3 1887

Gondolom azért, mert van aki anélkül lépni se tud, és még a János-hegyen is eltéved nélküle. Nézd meg az egyik társtopikot, hogy mi megy ott a GPs bűvöletében. :-(

 

Előzmény: Törölt nick (1885)
Törölt nick Creative Commons License 2015.12.22 0 0 1886

Ablakos-kő pont hiányzik. Havas időszakban látványosan látszik, hogy az Őserdőn mennyi a forgalom.

Előzmény: Petra-25 (1884)
Törölt nick Creative Commons License 2015.12.22 0 4 1885

Minek a táblára a koordináta?

Előzmény: Petra-25 (1883)
Petra-25 Creative Commons License 2015.12.22 0 1 1884
Előzmény: Törölt nick (1882)
Petra-25 Creative Commons License 2015.12.22 0 7 1883

A tervezőnek - és kivitelezőnek- áldassék a neve, és a keze! Érdekes, hogy akkor tudtak keménykedni? Vagy csak Endrének meg Ivánnak mutatták meg hogy mekkora a hatalmuk?  Átmentek gittegyletbe? Vagy csak Attila tud emberkedni a terepen? 

OK, látom beletörődtél, nem akarsz belemenni a nagyokkal a reménytelen küzdelembe! Megértelek! De nem tudták volna az okosok forditva csinálni? Vagy ennyire mindenek felettinek és mindent tudónak hitték magukat? :-(

 

A táblázás eddig is jó volt a Bükkben! A nagy kirándulóhelyek (Lilalfüred, Szilvásvárad) korrekten voltak táblázva,Bánkút ugyszintén. Az OKT mellett is szép és főleg korrekt táblák voltak. A kevésbé ismert helyekre meg aki odament, az felkészült belőle. Na jó nem voltak a táblákon koordináták. Jogos! De nekem nincs GPS-em, mint sokunknak. A térképen mindig van térerő, és sose merül le az aksija!

Igaz, majd az idő! Nem akarok jósolni, maradjunk annyiban hogy 2020-ban találkozzunk egy ilyen táblánál, és ott beszéljük meg! 

Előzmény: garass (1879)
Törölt nick Creative Commons License 2015.12.22 0 0 1882

Ezt kitatláltam és költési időben nem is megyek erre, de jobb lenne ezt elmagyarázni és szezonálisan tiltani mint egységesen titkolózni. Persze a fakitermelés és a vadászat jelen van ameddig terepjáróval járható a völgy.

Előzmény: garass (1880)
Törölt nick Creative Commons License 2015.12.22 0 5 1881

Pl. a Nagy-mezei-hasadékbarlang tábla jó irányba mutat, ettől még teljesen hülyeség Nagy-mező helyett ezt közismert célpontnak kitenni. Nagyjából az összes tábla ilyen problémás amit nem igazán lehet javítani. Viszont az ilyen extrém név alapján lehet tippelni, hogy milyen POI lista alapján generálták hozzánemértéssel a táblákat, turistautak.hu lehet.

Előzmény: garass (1879)
garass Creative Commons License 2015.12.22 0 7 1880

A hegységben több helyen is van hasonló tiltás, ami a ragadozó madár védelmi projekt részeként működik. Azokon a helyeken, ahol fő túrautak vannak, csak időszaki zárlat van. pl. Kisvár, Köpüs-kő, Tarkő, stb. De a kevésbé forgalmas részeket még a kilencvenes években teljes védelem alá helyezték. Ablakos-kőnél ráadásul nem csak madárvédelmi, hanem többes természetvédelmi okok játszanak szerepet a túraút zárolásában.

Előzmény: Törölt nick (1878)
garass Creative Commons License 2015.12.22 0 6 1879

Ezek a táblák az egész országban egységesek. Nem csak a BNP területén. Így nem sok beleszólásuk lehetett a dologba. Nem úgy, mint Endréék esetében.

Azt, hogy miért így néznek ki, csak a tervező tudná megválaszolni. Mert egy dolog megszerezni a pénzt valamire és legtöbbször más végzi el a végső kialakítást.

Hogy mennyire tartós, azt az idő eldönti. De ha már kinn vannak, legalább hasznos legyen a természetjárók számára. Ezért legalább az információk helyességét szeretnénk elérni.

Előzmény: Petra-25 (1876)
Törölt nick Creative Commons License 2015.12.22 0 5 1878

A Kis-várnál ugyanez van, de ott ügyesen csak február 1. és július 31. között tiltják a sziklamászást, bár a turistautat ott is megszüntették a szikla tetejére. A szezonális tiltás elég lenne. Egyébként is elég nehezen járható, nem hiszem, hogy nagy forgalom lenne.

Előzmény: Petra-25 (1873)
Törölt nick Creative Commons License 2015.12.22 0 6 1877

Uniós pénzt ki kellett szórni sokezer táblára és Garancsival sem ellenkezik egy nemzeti parkos igazgató.

Előzmény: Petra-25 (1876)
Petra-25 Creative Commons License 2015.12.22 0 6 1876

Csak azt nem értem hogy erre a neonsárga tájba nem illő táblákra miért volt szükség? Ti (és a hevesiek is) nagyon szép, korrekt tájba illő táblákat raktatok ki. Hogy engedélyezte ezt a BNP? Tislerics Endrééknek anno még azt is előírták, hogy zsindelytető legyen a tábla felett! (Na jó az idő dolgozott, és most már csak OSB lap van, de azért az se ennyire tájidegen. Vagy ugy vagytok vele, hogy a műanyagot megeszi az idő két-három év alatt, és a kérdés megoldódik?

Előzmény: garass (1860)
Woodyka Creative Commons License 2015.12.21 0 6 1875

Az én infóm is hasonló, azontúl, hogy magterület is egyben.

Előzmény: Petra-25 (1873)
Petra-25 Creative Commons License 2015.12.21 0 5 1874

Felsőtárkány, megszűnt vonal: Vagy 5 évvel ezelőtt mikor a P jelzés mellett egy farakodót létesitettek, még kerültek elő sinek a földből. A nyomvonal amugy néhol követhető, látszik a töltés melyet nem nőttek be a fák, de tényleg semmi nem maradt belőle. A Napsugár pihenőnél voltak depózva a kikerült betonalja, nem tudom mi lett velük, sajna régen jártunk arra.

 

Előzmény: ***RS*** (1872)
Petra-25 Creative Commons License 2015.12.21 0 7 1873

Mert "Szigorúan védett terület". Kerecseny sólyom fészkelő hely. Már vagy 30 éve lezárták. Valamikor ott vezetett a Z sáv jelzés Nagyvizsnyóra. Költési időszakban élőerővel is őrzik.

Előzmény: ***RS*** (1869)
***RS*** Creative Commons License 2015.12.19 0 6 1872

Én évek alatt majdnem az összes bükki vasútvonalat végigjártam, és dokumentáltam.

 

A legszebb és leglátványosabb a szilvásváradi felhagyott pályaszakasz a Halastótól a sikló alsóig. Három nagyon szép állapotban megmaradt vasúti töltés, a csúcsfordító kivehető, és a sikló alsó is elképzelhető. Itt látszik a kihúzó vágány egy kis betonszegélye. A siklópályán némi drótkötélmaradvány, és acél kötélvezetők. 1-2 szelvényszám is látható itt-ott.

 

A többiből nem sok maradt, a fennsíki vasút nyomvonala elég jól kivehető, néhol  a kavics ágyazat megmaradt, ahol nem salakból készítették.

A Tebe pusztaiból semmi nem maradt. A Dédestapolcsány felé menő 600mm-es vágányból írmag se maradt.

A bükk északi részén futó vonalakat nem tudtam bejárni (Harica-völgy, Farkasgödör) mert nagyon messze vannak ahonnan indulok. Azokat esetleg csak nyáron lehet végigjárni.

 

A felsőtárkányi megszüntetett vonalak nem maradtak fent. -egy részükön kerékpárút, vagy kitaposott gyalogösvény halad, semmilyen vasúti alépítmény nincs ezeken a részeken.

Előzmény: Woodyka (1871)
Woodyka Creative Commons License 2015.12.18 0 6 1871

Sikló felső viszont megvan és meg is közelíthető. Jó pár éve (~10) még a nyomvonalak elég jól voltak követhetők a fennsíkon.

Előzmény: ***RS*** (1868)
Woodyka Creative Commons License 2015.12.18 0 0 1870

Azt hirtelen nem tudom, de egy két nap és megtudom!

Előzmény: ***RS*** (1869)
***RS*** Creative Commons License 2015.12.18 -1 0 1869

Az Ablakos-kő mért került ki az útvonalról?

Előzmény: Woodyka (1867)
***RS*** Creative Commons License 2015.12.18 0 6 1868

Nekem is ez tűnt fel! A Faktor-réti végállomás teljesen észrevehetetlen. Ennél több értelme lett volna, ha a sikló alsó állomását kitáblázzák. Bár arra nincs turista út.

Előzmény: garass (1866)
Woodyka Creative Commons License 2015.12.17 0 6 1867

És sok olyan tábla ami fokozottan védett, elzárt, úton meg nem közelíthető helyekre próbálja kalauzolni. Ha út nincs az még talán (majd taposnak széleset), lezárt barlang talán megvédi magát. De több olyan hely is van, ahol már maga a látogatás károkat okoz, okozhat. És ezt mind most süket módon összevissza kitáblázni? Több a kár mint a haszon...

Előzmény: garass (1866)
garass Creative Commons License 2015.12.16 0 7 1866

Meg az Egykori kisvasút végállomás, ami egy óriási látványossága a Bükknek. De sorolhatnám, mert még rengeteg hasonló van.

Előzmény: Törölt nick (1865)
Törölt nick Creative Commons License 2015.12.16 -6 0 1865

A Magas-Tátra turistaúthálózata egyszerű és a célpontok is világosak. Bár pont ez lett volna itt is a feladat, kiválasztani az 50 legnépszerűbb pontot. Ez helyismeret nélkül nem megy. Így lett Bánkút helyett a lezárt Diabáz-barlang a táblán.

Előzmény: garass (1864)
garass Creative Commons License 2015.12.16 0 7 1864

Valahol ez a cél lett kitűzve, de persze a hazai lehetőségek alapján.

Az, hogy kell e táblázás, vitatható. Külföldön, pl. a Tátrában kiválóan működik a tábla rendszer és még térkép sem igen kell a túrázáshoz, ha van némi helyismeret. De sorolhatnék több más országot is.

Itt a táblarendszer célja nem is az útvonal végigmutatás, hanem a kék kör mentén fellehető turisztikai célpontokhoz való kalauzolás. Nos a mostani táblarendszer ezt nem tudja. És nem csak a Bükkben, mint látható.

Előzmény: Törölt nick (1863)
Törölt nick Creative Commons License 2015.12.16 -4 2 1863

A fordított irányba mutató nyilakat esetleg lehet javítani, de egyébként a teljes koncepció javíthatatlan és felesleges. 2016-ban már egyáltalán nem kellene táblázni.

Persze mindig kérdés, hogy ha ez hülyeség akkor mit lehetne uniós pénzből csinálni. Szerintem a Kéktúrából egy Szent Jakab úthoz hasonló nemzetközi attrakciót, benne a térképes appal.

Előzmény: garass (1862)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!