Van egy Hajdu Forbach nevű kb 10 literes konyhai elektromos bojler, aminek a csapja nem a szokásos, az egyik tekerőgomb a vízmennyiséget szabályozza, a másik a hőmérsékletet.
Le kellene cserélni a csapot normálisra, ahol az egyik tekerőgombbal a hidegvizet lehet engedni a másikkal a melegvizet. A bojler maradna.
De a bojler tetejére ez van írva:
„FIGYELEM!
Nyíltrendszerű szabadkifolyású forróvíztároló.
Nyomás alá helyezni, a melegvízvezetékbe elzárószerkezetet szerelni tilos!
Csak a készülékkel együtt szállított csapteleppel üzemeltethető!”
Úgy látom, a bojler tetején ugyanúgy egy piros és egy kék csatlakozócső van, mint más bojlereknél.
Szerintetek ki lehet cserélni csak a csapot, vagy nem lehet?
Ez még nem végleges, mert itt megy majd tovább a falban. Csak rá lett rakva tömítőgyűrű nélkül egy könyök, de itt lesz majd a tisztítási lehetőség. Konkrétan arra gondoltam, hogy a felső könyök helyett berakok egy Y-t és az egyenes ágba felül egy tokelzárót, oldalra pedig megy tovább a mosogatóig. De ez még csak ötletelés, mert nem néztem utána, hogy milyen lehetőség van tisztító elemek terén :)..
Nem, mert a vége fix/adott magasságban van. Igazándiból úgy volt ez régen legalább 40-50 éven át, hogy amíg a városrészben nem volt csatorna, addig a házból kiérve emésztőbe ment a cső. Ott a házon kívül rögtön volt - illetve van is, mert azt meghagytam- egy beton összefolyó tisztító akna.
Már sok éve van csatorna az utcán, de csak pár éve lett rácsatlakoztatva a rendszer hatósági felszólítás miatt az előző tulaj által úgy, hogy az említett aknából az emésztő helyett kivezették a csövet az utcai csatorna csonkjához. Azaz egy modern kori, keveset használt újszerű csatornaszakasz volt adott a házon kívül az utcáig. Ezt nem gondoltam bántani, mert ez a pár centis szintes "probléma" is csak most utólag derült ki.
lefele miért nem tudsz menni a csővel? mármint miért volt gondod a lejtéssel, lefele áshatsz vidáman, nem? ahol kimegy a házból az úgyis mélyen van, odáig lehet lejteni.
Igen, ez csak a konyhai mosogató+mosogatógép szennyvíz csöve lesz és valóban csak ötvenes - de a fotón látható kémény melletti régi fürdőajtó be lesz falazva hosszában rakott tömör téglával és a 60 centi vastag kőfal mélysége miatt a túloldalról a megmaradt üregben lesz a rejtett falitartály a WC-hez. Tehát onnan már 110-es a cső.
Nem igazán tudtam a konyhához vastagabb csövet vinni, mert túl magasra jött már így is fel. A mostani régi járolap szintje felett lesz a végső szint, de erre már jön a vízszigetelés és arra majd a hőszigetelés. Az utolsó méteren már így is kipúposodik egy fél centit. Ezért is ott kanyarodik be az előtétfal mögé, mert emiatt újra tudok lejtést adni a szifon szintjéig. Ez a hely amúgy is kb az 50-es rész közepe - innen 4-4méter mindkét irányba az 50 cső vége. Ezért is ideális hely a könyöknél a tisztító nyílás kialakítása.
A jelenlegi másik házunknál pont ezzel volt gond - pedig profi épületgépész kivitelező cég csinálta 9 éve. legalább 8-10 méteren raktak 50-es csövet a konyhához, de ezek a barmok beleraktak valahol egy derékszögű kanyart a nyomvonalba. Az első pár évben nem volt vele gond, de időközben lerakódott a zsír és egyszerűen azon a ponton nem lehetett túltolni a csőgörényt - pedig utána volt dugulás.
Az új háznál már gondosan ügyelek rá, hogy kb 4-5 méterenként valamilyen formában lehessen tisztítani.
Illetve ebben a témában össze is vesztem a vízszerelő öreggel, mert szerinte nem gond a 90 fokos vízszintes kanyar a 110-es csőnél - ők régen simán berakták (illetve inkább 100-as eternit cső volt az - mint kiderült) . Én pedig ragaszkodtam hozzá, hogy berakjak egy nagyobb ívű kanyart, mert szerintem ott dugult volna el mindig a x@rtól..
Régi -közel 100 éves- oldalhatáron álló kőböl épült parasztház jellegű hosszúkás ház ugyancsak keskeny és hosszú telken . Nappali ablakai néznek az utca felé 1,5 méteres előkerttel és értelemszerűen a szobák a telek belseje felé. A vízóra akna rögtön az utcafronton van, de saccra legalább 8-10 méter megy a KPE csőből kint és van benne egy nagy ívű derékszögű kanyar a föld alatt+ az alap után a házban feljön. Az amúgy kőből rakott alapon védőcsőben megy át és utána hajlik felfelé a cső, míg a nappali alatt már sekély mélységben fut.
Látható az alaprajzon, hogy elég nagyok a távolságok a konyhasarok és a fűrdő+WC között. Ha már részletekbe megyünk, akkor valójában a cső a nappalin már túl ér, az étkező kezdete után, a külső faltól fél méterre áll a cső vége.
A szomszéd - pár éve már nyugdíjba vonult - vízszerelő segítségével múlt hétvégén fektettük le a csatornát, ezzel egy árokban szeretném hátra húzni a víz gerincet a földben a fürdő mögötti (a terven gardrobként jelölt) részbe egyenesen. Oda terveztem berakni a hőszivattyús víztárolós bojlert rögtön a fürdő fala mögé a mosógéppel együtt. És itt terveztem falon kívül elosztani a vízrendszert és ide fut majd be a csapadékvíz gerince is.
A konyhába egy vékony toldás nélküli KPE csövön gondoltam a földben visszavezetni a hidegvizet a fő elosztótól hátulról, mert a kőfalban nehéz elvinni, a földben viszont jelenleg még gyerekjáték. Az ottani csaphoz átfolyós elektromos vízmelegítőt rakok a bojlertől való túl nagy távolság miatt és mivel a mosogatógép miatt amúgy is ritkán használunk melegvizet ott. A fürdőbe és a WC kézmosóba viszont előtétfal mögött 5rétegű csővel jönne vissza a hideg- és meleg víz.
Jelenleg azon agyalok, hogy a problémás KPE gerinc végét kihúzom kicsit odébb a falhoz, mert itt a képen is látható konyhába menő csatorna cső felkanyarodik ugyancsak az előtétfal mögé és oda tervezek beépíteni egy tisztítási lehetőséget a falba épített szervizajtó mögött. Ha ez mellé húznám a KPE csövet, akkor ugyanazzal a szerviz ajtóval el lehetne érni ezt is. Esetleg berakhatnám a nyomáscsökkentőt is ide akkor már egyúttal.
Köszi! Ettől picit olcsóbb a közeli szerelvényboltban. A 23e az úgy jön ki, hogy 14e a motor+9e a szeleptest.
a brh-t én is nagyon hasonlónak làtom, azért kérdeztem.
15e a motor, és a háromjáratú szeleptest sem olcsó, nagyon nem olcsó. a fenti manusztól vettem én, lehet tőle árajánlatot kérni pakkra. a szeleptestnél figyelj arra, hogy van amit keverőszelepnek hívnak, az bazi drága de ismert hogy melyik állásban milyen arányban van nyitva a két fele, meg alkalmas félig nyitott üzemre. Neked váltószelep kell, az olcsóbb.
ez a brh nagyon-nagyon honeywell koppintásnak tűnik. gyanús hogy a motorcsatlakozása is csereszabatos.
amit még fontolj meg az a végálláskapcsolók. ha van rajta, akkor van egy olyan nagyon elegáns bekötés, hogy a bojler termosztát a motort indítja, a végálláskapcsoló meg a kazánt. így a kazán csak akkor indul ha már át van váltva a szelep teljesen.
ha atom olcsón kell, akkor szerezz kombi kazánból bontott váltószelepet, de azok valamiért nem hosszú életűek.
Sziasztok!
Vennem kellene egy 3járatú motoros szelepet (hmv-fűtés). Amit néztem, az Honeywell 23e-ért és BRH 14,5e-ért. Érdemes megvenni az olcsóbbat?
Milyen minőségűek ezek?
marha nehéz úgy együtt gondolkozni hogy kínosan figyelsz rá hogy semmi konkrét számszerű egzakt dolgot ne árulj el.
ha a nappali és a vízóra között mondjuk 5m van, még akkor is komoly esélyed van hogy a csövet ásás nélkül kicseréld. pláne hogy pl az alapon védőcsőben kell átmenjen.
de ha valahol meg tudod csinálni a kötést padló felett, az korrekt. feltűnő ha ereszt és nem kell szétbombázni mindent a javításhoz.
A terasz inkább hosszú, mint széles. Frissen van burkolva, a fal frissen hőszigetelve és színezve. A terasz és a vízóra akna között pedig frissen lerakott kockakő habarcs fugával. Akkor már inkább ázzon el a nappalim, minthogy ezt olyanért szétbarmoljam, ami egyelőre meg sem történt - csak lehetőség. Azaz, hogy durva csőtörés legyen a kpe könyöknél.
Azért találtam ki tegnap este azt, hogy felhajtom a nappali végénél az amerikai konyha részen a mosogató alá és a gipszkarton mögött rakom rá a könyököt. Ott könnyebben észrevehető, ha szivárog és nem nagy dolog javítani.
Igazándiból hasonló volt az eredeti terv, de egyfelől rájöttem, hogy nem ártana az egész rendszerre nyomáscsökkentő+szűrő és szeretném előre becsövezni a konyha kivételével mindenhova a később elkészülő kerti csapadékvízgyűjtő csövezését - mégpedig úgy, hogy egyenként tudjam eldönteni, hogy mi melyik rendszerről menjen. Ezért találtam ki, hogy kéne egy nyitott központi vízelosztó központot csinálnom a bojler környékén és oda bekötni az új gerincet a kertből jövő gerinccel együtt.
Kezdő kazánosként az alábbi kérdésem lenne: Nem rég költöztünk be a mostani lakásba, Quadriga kazán: ha a vízhőfok szabályzón beállított hőfokot eléri, akkor abbahagyja a melegítést, majd 1 perc múlva ismét belobban, majd 1 perc múlva ismét elalszik. Ha lejjebb veszem, akkor egy jó 15-20 percig nem lobban be, majd ismét indul a csiki-csuki. Az összes radiátor (5 db lapradiátor) teljesen ki van nyitva, légtelenítéskor semmi levegő nem jön.
Az asszony az 5. hónapban van, próbálkozom, hogy ne fázzanak:)
Sikerult szereznem jo aron komplett c18 kazant donornak. A kerdesem hogy a hocserelo cserejenel kell-e a hocserelo es a vizcsovek csatlakozasanal valami tomites?
Kapocska, köszi a segítökész hozzáállásod! :) Holnap szólok egy cimbinek, aki járatosabb a mérések gyakorlati végrehajtásában. Aztán, majd meglátjuk mi lesz, hogyan tovább.
Odakint sajnos már körülményes lenne, mert azóta épült egy terasz a ház elé és le lett térkövezve is felette végig - no meg 110 cm mélyen fut - felette pedig 50-60 centin egy áram gerinc.
A házon belül még semmi sem fix, könnyen át tudom helyezni a "hatósugarán" belül. Közben járt az agyam és eszembe jutott egy megoldás, amivel legalább a falig el tudom hozni ;). Ott úgy is gipszkarton előtétfal lesz - még mindig jobb azt bontani, mint a padlót.
Pont emiatt érdekel engem is nagyon.. Az a gond, hogy házfelújításkor lefektettem földbe egy éve egy 32es KPE csövet a régi gerinc kiváltására. Most lenne aktuális a régi gerinc leválasztása s az új élesítése. Időközben azonban kiderült, hogy ésszerűbb lenne 10 méterrel odébbra rakni a gerinc végét és sajnos nem hagytam rá ennyit anno. Egy helyen toldanom kellene és pont a nappalim közepére esik ez a pont a föld alatt. Nem örülnék, ha a közeljövőben fel kéne bontanom a nappalit a toldás hibája miatt.
Ahoj! Egy 3 lakásos létesítmény fűtési költségmegosztási problémájával találkoztam.
Közös kazán, kazánházban egy 3 leállásos osztó.
Hőmennyiségmérős leosztás milyen frankó lenne. Nyilván 3 db hőmennyiségmérőt senki se finanszírozna szívesen. De! Van-e olyan hőmennyiségmrő, ahol 1 db agy van, de 3 pár érzékelő szett?