Évek óta gyűjtöm a használható linkeket és szerencsém volt már jónéhány oldalhoz, így megtapasztalhattam, hogy miről szól az ún. kottagyűjtemények 81-90%-a: vagy gagyik és tartalmatlanok, vagy fizetősek. A maradékot gyűjtöttem össze, bár így is becsúszott egy-két vacakabb oldal is. Ezeket bőven ellensúlyozzák a valódi segítséget jelentő címek.
Egyébiránt a listám folyamatosan bővül és gyarapszik...
Kedves Kántor, ez így van, ám a kotta.lap.hu-n szinte alig találni konkrét kottákat tartalmazó linket (csak szalmával kitömött kamu-zsák az egész*), míg a saját gyűjteményemről ez egyáltalán nem mondható el.
*Még az ún. linkgyűjtemények is csak kamuk, mert a legtöbbjük fizetős. Sokszor még akkor is az, amikor "free sheetmusic" felirattal hitegetnek bennünket.
Szia ennio! Köszi a címet,majd ha több időm lesz,átlesem,pár dolog még nekem nincs meg.
Viszont van "magyarázó jegyzetek" az invenciókhoz,valamikor a hatvanas években úgy jelentek meg,hogy mellékelték a kottához...
alkalomadtán majd elérhetővé is teszem,jelenleg a technikai hiányosságok miatt ez késik.
Könyv és kottagyűjtő (is) vagyok,de annyi sosem lesz amennyivel elégedett lennék.
Szép jövő hetet kívánok!
Szia ennio, én megnéztem és nagyon jó kis gyűjtemény. Gratulálok hozzá! De amit igazából kerestem volna, azt sajna nem találtam meg. Bartók-Kodály: Magyar népdalok énekhangra, zongorakísérettel. Hogy-hogy semmi sincs fenn Bartóktól? Vagy én voltam ügyetlen és nem találtam meg? Üdv.
A matematikai irracionalitást és az általános, emberi megítélés szerinti irracionalitást ne keverjük - a görögök által "legésszerűbbnek" tartott aranymetszési arányról például kiderült, hogy a LEGIRRACIONÁLISABB szám a világon.
A "mi" és "fá" közötti távolság nagyobb, mint a "ti" és "dó" között. Mégis, a hangnemek közti vándorlás miatt kénytelenek vagyunk elfogadni a 21/12 -es arányt, különben olyan hamisnak fogjuk hallani az előadást, mint a természetes hangolású orgonákon játszott Händel-orgonaversenyeket (Simon Preston).
A gitárra például nem lehet minden húrra egységesen kiterjeszteni a temperálást, a fémcsíkok mindegyik húrt ugyanolyan arányokban osztják.
Távolkeleten, Óceániában és Délkelet-Ázsiában szokás, hogy kétféle hangrendet alkalmaznak, a mienkének megfelelő 12 fokút vagy annak leszűkítését, és az "elitnek" 11 vagy 13 fokút (OKTÁV mindenütt van) -az utóbbit tisztes hangzavarként éljük át (persze nem tartozunk az ottani elitbe), és ami érdekes: ha tizenhárom fokú skálát játszanak, az elején "kicsit mélyebbnek", a végén "kicsit magasabbnak" halljuk a hangokat, de egyértelműen 12 fokúnak érezzük, kis hamissággal.
[30] Az énekesmadarak hangkészlete - típustól függően - általában valamely hang első n felhangja, az emberé szintúgy, csak a clavis kényszeríti ránk a temperált hangsort, ahol hangnemi helyzettől függetlenül két kisszekundnyira lévő hang távolsága 21/12; bármely hang részhangjának frekvenciája természetes számú többszöröse az alaphangénak, így bárhány elemű természetes hangkészlet két hangjának aránya mindig racionális szám. Namármost 21/12 irracionális, tehát épeszű fül nem így intonál. 12 fokú skála nem létezik, csak 17 fokú, az enharmonikus hangokkal együtt - az oktáv távolságnál két hang frekvenciájának hányadosa kettő, így az alaphangra a felhangsor 2., 4., 8., 16., 32. hangja oktáv. a 16. és 32. felhang közötti részben ismétlődik a 3. (24.), az 5. (20.), 7. (28.). a 9. (18.), a 11., a 13., és a 15., tehát mind a hét hang, amely a 16. felhangig megjelenik (mert bármely m páratlan egészre - a párosok már megjelent hangok ismétlődései - és n természetes, ahol p<2n, számra létezik olyan x természetes szám, amelyre 2n<2xm<2n+1)