Arra nagyon kell vigyázni az ilyen számolgatós oldalaknál, hogy legtöbbjük tiszta rézzel számol, holott a legolcsóbb vezetékek újrahasznosítot rézből készülnek, ahol az fajlagos ellenállás lényegesen nagyobb. Lehet kapni rendes rézből készült kábeleket is, csak azok 200m tekercsre br. 260Ft/m-nál, 50m-esre meg 334Ft/m-nél kezdődnek. A legdurvább ilyen az volt, amikor kb 2*4m-en 12V DC-nél 10A mellett a 1,5-es "vezeték" a fogyasztóra juttatott 8V-ot. Ez szerinted miből készülhetett? :)
A másik dolog, hogy ha 1m-re akarod elvinni az áramot, az oda-vissza már 2*1m. Ezt sokan elfelejtik és ha nem közöl részletes számításokat az oldal / program, akkor nem tudod, hogy ezt most beleszámolta-e.
Tehát ha már így számolgatsz, akkor olyan oldalt keressél, ami megmutatja a részszámításokat és be lehet állítani a vezető fajlagos ellenállását. Mondjuk azt nem tudom, hogy mire állítod a dzsunka bt vezetékeinél, de értelmes gyártó megadja a saját vezetékeire.
Feszültségmérő, potméter kell. Konnektorba dugós fogyasztásmérő sokat segít. A 30mA-t kb 220-240V között tudd beállítani, és legyen egy tuti 230V-os elvi pozíciód is.
FI relének nem 1milliomod sec alatt kell leoldani, hanem 30mA-nél, amellett hogy ugye vannak késleltetett tipusok. Ez utóbbiakat nem is értem minek. Tudom, a leoldási/védelmi lépcsőzés
de ha ott egy ÉV relé, ami 30mA az oldjon le szorosan a-körül az áram körül
Köszi. De azt nem értem, hogy pl. ez az oldal hogyan számol ki a megadott adatokkal 1,5-es keresztmetszetet.
A fő fogyasztó ugye a bojler lenne, ami 1,8kW, arra a boltban azt mondták, elég a 1,5-es vezeték. De ha mellé biggyesztek egy konnektort az esetleges egyebeknek, akkor több lehet, ezért kerekítettem alaposan felfelé.
Most megnéztem, a vezéreltnél 10A-es biztosíték van, az összes többire pedig 16A-es.
A bojler egyébként most is dugaljon van (be tudtam kötni, de nehezen emlékeim szerint, de az még alu vezeték), mert így vettem, gondoltam ugrik a garancia, ha leveszem (olvastam itt nemrég, hogy valószínűleg nem), de az már vagy 10 éve volt, így akár be is köthetem direktben.
Nem nagyon láttam ellenvéleményt, akkor így fogom csinálni, ahogy írtad.
Nálunk is így volt sokáig, így tudtunk pl. mosást időzteni a vezérelt időtartamára. Mostanában viszont számunkra össze-vissza kapcsolgatják, tuti, hogy nem 3x egy nap, mert most hallom is a kattogást, amikor vált. Démász terület.
Ertem az szel! De az a 6 A eleg hogy minden rendben uzemeljen? Ezert momdtam a 7 elemno kabelt azt lattam hogy jol szet lehet osztva, annyira ertek hozza.
A villanyszerelo atnezte csak figyeltem a munkajat az osszes kotodobozt ujrakototte vago nevu eszkozzel, azt mondta minden rez 1 es vezetekek vannak de nehol 1,5 tappal es arrop agazik le 1 essel ezt mondta.. es ezert rakott 10 A megszakitott meg fi relet rakott
"1 es réz vezeték de olykor 1,5 os réz . 7 elmenő tàpja van és 10 A kismegszakitoval van biztositva ez igy rendben van?"
Ez így kissé zavaros számomra,
ha most vetted a házat, hívj egy villanyszerelőt, hogy nézze meg a legfontosabb dolgokat, ha nincs komoly baj, akkor lehet, hogy végez fél óra alatt, az nem kerülhet sokba.
Egyébként 1 mm2 keresztmetszetű vezeték elbírja a 10 ampert, de hivatalosan csak 6 amperre szabad biztostani.
és hiába van a házban itt-ott 1,5 mm2-e vezeték is, a biztosító értékének mindig a leggyengébb láncszemhez kell igazodnia.
Nem szóltam bele az alant olvasható szájkaratélyozásba, de az előírás szelleme csak az, hogy ne tudjál átkapcsolni nappalira, mivel a központi vezérlés úgy van figyelembe véve, mint szükség esetén ledobható terhelés.
merre laksz... nagyon szomorú... pont ugyanakkor
Hát, a világ végén, ahol a legnagyobb fogyasztószámú magyar áramszolgáltató szolgáltat.
Nem szomorú, hanem a műszaki megoldás miatt igen gyakran előforduló lehetőség, hogy a hálózat úgy lesz átkapcsolva, hogy nem elég a jelszint. Akár tervszerű munkák miatt, akár üzemzavar okán. Bár a parancsok sem véletlenül vannak ismételve, és a vevő sem véletlenül ismétli a programot, ha elveszik a jel.
Így aztán persze, hogy ugyanakkor, ha van jel. Csillagidő pontossággal. Nálunk, a világ végén is. Ettől még áll, hogy ha a rendszerben teljesítményhiány van, akkor le kívánják dobni.
Egyébként ezt az éjszakai-nappali áram automatikus átkapcsolását jól meg kell gondolni, mert
- egyrészt a villanyszámlán szereplő nem-éjszakai havi fogyasztásnak csak egy igen kis része esik arra az időszakra, amikor éppen van is éjszakai áram, ami ráadásul szintén nem ingyenes, hanem csak kb 30%-al olcsóbb, tehát egy automata átkapcsolóval lehet, hogy csupán 3-5%-kal csökkenne a villanyszámlánk
- másrészt pedig lehet olyan is, akinél ez az átkapcsoló nem csökkentené, hanem éppenhogy növelné a villanyszámlát, mert pl a bojler vagy a hőtárolós kályha pont akkor töltené fel magát meleggel, amikor éppen a drágábbik áram van soron (amikor meg megjön az olcsó áram, akkor meg azt mondaná, hogy "köszönöm, tele vagyok" :)
Utóbbi problémára talán megoldás lehet pl egy "két órányi nappali áram a bojlerbe" feliratú nyomógomb (egy időzítővel), amit csak azokon a napokon nyomnánk meg, amelyeken szokatlanul korán elfogy melegvíz.
Üdv! Köszönöm a vàlaszt mekkelek! Olyan kérdésem volna még hogy adott egy lakàs 70 negyzetmeter kb. Nyaraló volt de lakàs lesz belöle, a vezetékezése nagyrésze 1 es réz vezeték de olykor 1,5 os réz . 7 elmenő tàpja van és 10 A kismegszakitoval van biztositva ez igy rendben van? a hàzban semmi extra nagy fogyaszto nemlessz hütő meg àtfolyosvizmelegitő hasonló. Persze minden többi lakàsban hasznàlt elektromos tàrgy is. Mi a vélemény?
"véletlenszerűen ki- és bekapcsolgatva bármilyen kis vagy nagy időtartamra"
Nem tudom, hogy merre laksz, de nagyon szomorú, ha felétek a vezérelt áram bármikor és bármilyen rövid időtartamra megjöhet/megszűnhet. Mifelénk minden nap három időszakban van éccakai áram (a legrövidebb időszak egy óra) és minden nap pont ugyanakkor kapcsolják be és ki (másodperc pontossággal, tehát akár kapcsolóórával is lehetne illeszkedni hozzá)
Egyébként számos olyan elektromos berendezés van, amit nem zavar, hogy bejelentés nélkül jelenik meg / szűnik meg az energiaellátás (pl azok nagy része, amelyeket mindig kézzel kell elindítani :) de csak a látókörömben van energia-megjövés által beinduló/leálló mosógép, kert-öntöző, ventilátor, sőt (szörnyű szentségtörés) még számítógép is. Most ennyi jutott eszembe.
De ha van automata átkapcsoló, akkor a berendezések sora jelentősen kibővül, habár az átkapcsolási áramszünet tizedmásodpercei sok készülékét megzavarhatnak. Persze elvileg lehetne "nulla szünetes" átkapcsolót is csinálni: villámgyors SSR relékkel, vagy ahol nincs FI relé és azonosak a fázisok, ott idő-átfedéssel (tehát az egyik relé csak akkor nyitna, amikor a másik már zárt).
Ha ez egy db ekkora izzó, akkor a FI relében lévő leoldó mechanika lassúságára tippelnék: nem hinném, hogy baj esetén a FI relé képes egy milliomod másodpercen belül megszakítani a áramot, az izzószál áramerőssége egy pillanatig jóval magasabb is lehet 30 mA-nél, ráadásul az izzószál az áram megszűnése után is izzik még egy pillanatig, mielőtt kihűl.
Ráadásul ha ez a 60W több pici izzóból áll: a kis teljesítményű (vékony szálból készült) izzószálak barmi gyorsan képesek felfényleni.