Sziasztok.
A hatvanban álló trumannak mi a története tudja valaki esetleg? Nagyon érdekelne. illetve gyerek koromban a hátsó zöld gyalogos fahídnál egészen a kerítésnél egy erdős részen bent volt sok kocsi.Azok mikoriak és milyenek voltak? Sima személy kocsik voltak?Ill mikor kerültek onnan és hová?
Szerintem abban az időben nem volt ritka jelenség a személy v. gyorsvonatba sorozott akármilyen nemzetiségű teherkocsi.
A képen látható kocsik gyümölcsszállítók (ld. szellőző rácsokat mint a magyar Gg Ggak sor. kocsikon). Az élelmiszert és más romlandó árut szállító kocsikat gyakran továbbították személyszállító vonatokkal. Az ilyen jellegű forgalom utolsó mohikánjai a 70-es 80-as évekig élő tejszállító kocsik voltak. A kpen látható kocsik valószínűleg szobi átmenettel Csehszlovákiába indulhattak.
Kazán mindenképpen új kellene... (Tudom, "ébredjek fel"! :-) ) A 009 kazánja sem volna már szerintem beüzemelhető, vagy ha mégis, akkor max. csökkentett nyomással. Szóval akármelyiket is próbálnák életre lehelni, egy kazánt kell "valahonnan szerezni hozzá"! (Ettől függetlenül a 001 parkba kerülése olyan ziccer, amit nem hiszem, hogy ki lehetne hagyni hosszú távon és erre szerintem mások is rájönnek... Szenes 424, ráadásul a legelső...)
Ezt nekem Vas Bandi már nagyon korán mondta, ugyanis az alkatrészekbe bele van öntve a gyártó neve :-)
Nem hinném, hogy az egyes amerikai (és tán kanadai) mozdonygyárak csak valahány alaktrész gyártását tették volna. Azok mind komplett mozdonyokat készítettek. Nem volt gond nekik akármelyik alkatrész legyártása. Szerintem mindegyik gyárból kész mozdony jött ki.
A cserélgetés már itthon történhetett, esetleg a háborús sérülések javítására még a háború alatt.
Amikor amerikai barátom megnézte a Park 411-esét, rögtön megállapította, hogy a mozdonyon mind a három nagy amerikai gyártól vannak alkatrészek. Két lehetőség van: vagy már eleve így gyártották a mozdonyokat - egyes alkatrészekre egyes gyárak szakosodtak és egymásnak beszállítottak. Vagy az itthoni szolgálata során - esetleg utána - csereberélték az alkatrészeket.
Kerékcsoport-cserét rendszeresen végeztek a gőzösökön már a régi időkben is, ez nem ugyanaz a kategória, mint a "tartalékcsere" a 3 napos fővizsgákkal.
A kerekek cseréjét ne keverd össze a pályaszámcserés megoldással. Ugyanis ez utóbbi esetében csak a pályaszám maradt az eredeti a mozdonyból a járműjavítóból történő kiadás után.
Az, ha a kerekeket kicserélik, attól még nem sérül a mozdony eredetisége. Sőt, igazából kíváncsi vagyok, hogy a 424,001 esetében hány eredeti alkatrész van. A főkeret valószínűleg igen. De a kazán biztosan nem. Feltételezem, hogy a szerkocsi nagy része is már korábban szétrohadt, sok az új elem benne.
Nézd meg az oldtimer autókat, buszokat! Azokból is többet nagyrészt újra kellett építeni, mint pl. a GA 91-01-es 620-as Ikarust. De attól még gyönyörű lett, élmény benne utazni.
Tehát én is örülnék egy olyan műveletnek, amikor a 2 régiből összelegóznának egy működőképes szenes (lényegében eredeti kivitelű) 424-est. A másik maradna kiállítási tárgy.
Ugyanannyi munka levenni, mint amennyi feltenni volt. Ha a két mozdony között cserélgetik az alkatrészeket, az már nem az a mozdony (lásd pályaszámcserés javítások). Mivel a 009-es is abból a korból való, szintén 1924. évi gyártás, tehát tökéletesen ugyanazt a látványt is mutatná.
A 009 kerekét megkaphatja, annak tudtommal semmi baja, a 009 meg vígan elálldogálna a parkban a 001 kerekével. :-) (A kettőből lehetne 1 működőképes, meg egy szobor. De a 001 mégis csak 001, szóval menjen inkább Ő. :-) Na jó, bilibe lóg a kezem... :-D De a parkba kerülése alighanem nem "bili téma", máshová aligha vinnék... (Jó kis meló lesz onnan leszedni, ahol most áll.)
Értem, köszi! Közben egyik barátom már írta levélben, hogy 1932-1937 között néhány 302-es az Északi fűtőházba volt állomásítva, így jól azonosítottuk a fotón azt a sorozatot.
Ha jól tudom, akkoriban (1941-re) átépítették a Ferdinánd-hidat. De az életlen képen nem tudom biztosan kivenni, hogy a régi, vagy az akkor új hidat látni. Tehát egy kicsit el vagyok bizonytalanodva.
régi: új:
Nekem ez a pillér nem tűnik olyannak, mint ami 1941-től 2000 környékéig állt.
Szerintem jól, de miből tudtad behatárolni a dátumot? 1932 talán a DSA állomosítása? Addig gyanítom, hogy nem igazán jártak a MÁV hálózaton a DV-s gépek, de miböl jön az 1941?
Álmodozás a 424.001 működőképessé tétele utáni használata: alaposan vedd szemügyre a hajtó kerekét, a 90 év megviselte az anyagát, elhajoltak a küllői, tehát halálos vétek lenne tovább erőltetni.
A Veterános Fórumon olvastam ezt a hsz-t, nekem tetszett, remélem nem veszik a fejem a másolásért!
"Előző életemben a vasútnál szolgáltam (24 éve ) az 1920(?) as vasutassztrájk nyomán elrendelték hogy a mozdonyszolgálatnál dolgozó mérnököknek mozdonyvezetői vizsgát kell tenni annak érdekében, hogy egy esetleges újabb sztrájk során őket lehessen vonatokra vezényelni, biztosítva ezzel a vonatforgalom egy részét. Ezt a jó szabályozást a szocialista vasút is átvette, így nekem is le kellett vizsgáznom mozdonyvezetésből. Mivel azonban az én időmben már csak elvétve volt gőzös forgalom, így a gőzös vizsga kimaradt az életemből. Ennek ellenére (jogosulatlanul) de volt alkalmam vezetni néhány nosztalgia járaton közlekedő gőzöst. Mondhatom különleges élmény volt a villany és a dizel gépekhez képest. Az ember érzi hogy egy ilyen gép vezetéséhez tudás kell . A mai kor autóira átfordítva a dolgot , valahol az automata és hagyományos váltós kocsiközötti különbséggel lehetne érzékeltetni a dolgot. Ami különlegesen megfogja az embert a gőzösökben, az hogy a szemed láttára alakul át a kémiai energia hővé, majd mozgási energiává. Az egyenes vonalú alternáló mozgás, forgó mozgássá... Prüszkölve köhögve lódul neki a vas az útnak háta mögött több száz tonna tömeggel. A kazánajtót kinyitva pedig látod a tűz ördögének megzabolázott táncát mely energiát ad e hatalmas gépezet megmozdításához. A gép kezelését teszed pedig annak a veszélynek tudatában amely egy kazánrobbanás során egy 520-as kazánját áthajította Fonyód állomásépülete felett a 7-es útra a 70-es években. Számomra ezeket a gondolatokat jelenti egy gőzmozdony amely a technika fejlődésének rohamában egy-egy nosztalgiajárat alkalmával itt-ott megmutatja magát, emlékeztetve arra hogy a gépészmérnöki tudás (automatikák és elektronika nélkül) mikre volt képes (És legyünk őszinték a 424-es - bár legendás típus - nem a csúcsát jelentette az akkori magyar mérnöki tudásnak , és iparnak). Na nem akartam ünneprontó lenni ez utolsó gondolattal. Szép gép ez a Bivaly , Nurmi vagy ahogy becézték. Szívesen látnék egy példányt a modellgyűjteméneyemben és a síneken is , szívesen hallgatnám a kettős csillagfúvó hol fütyülős, hol mély kiütését. No befejezem ,meg is hallgatom a „magyar gőzmozdonyok” hanglemezemet ))"