Létezik egy 1991-ben kiadott magyar könyv az Orient Expresszről. Annak egy külön fejezete foglalkozik a mozdonyokkal (237-274. oldalak). Ezen belül a magyar mozdonyokat a 252-266. oldal tárgyalja.
Mint kuriózum, érdemes megjegyezni, hogy 1921. októberében pár napig a GySEV vonalán közlekedett az Orient Expressz. A 8 Pullman-kocsiból álló vonatot a GySEV két rozzant mozdonya továbbította 40-60 km/ó sebességgel!
Kérdésem lenne megtudnátok e mondani, hogy a 424-es sorozatú gőzmozdonyon kívűl az egykori Orient-Expresszt mely gőzmozdonyok huzhatták még? 410-es sorozatú gőzmozdony esetleg?
*
A 410-est (BR55) tolatásra meg tehervonatokra használták...
328-as, 301-es vitte még az aranykorban, a Balt-Orientet előfogatolt 242-esek
Az egyik Orienttel foglalkozó könyvben egy füsterelős vöröscsillagos MÁV 424-es mögött vannak a kocsik az Orient-Expresszé. És ugye bár itt nem csak a nosztalgiát kell érteni, hanem a menetrendszerintit is ami 1948 óta közlekedik
A Nagysikerre való tekintettel további előadások várhatóak az Orient-Expresszről 2015 februárjában kiállítással egybe kötve Gödöllőn. A Gödöllői előadások után a Békéscsabán és kőrnyéken élöükhöz visszük közelebb a darabot, majd a tervek szerint nemzetközi vizekre evezünk.
Sziasztok. Kérdésem lenne megtudnátok e mondani, hogy a 424-es sorozatú gőzmozdonyon kívűl az egykori Orient-Expresszt mely gőzmozdonyok huzhatták még? 410-es sorozatú gőzmozdony esetleg?
Dalok: Zalán Tibor/Szomor György/Szitha Miklós/Grünvald László
Forgatókönyv: Fekete Péter
Az előadás hossza 1 óra 45 perc, 1 szünettel.
…. és tizennégyben kitört a háború. Ledőlt Belgrádnál a Zimonyi híd, melyen keresztül az Orient Expressz száguldott a két kultúrát, Keletet és Nyugatot összekötni és megismerni szándékozóutazók tucatjaival. A lehetőségek vonatja, amely egyúttal az elegancia, a kaland, a nagy utazás szimbóluma is. Különleges járat, az ismeretlen keresését, a távoli egzotikum felkutatását, megismerését jelképezi. Egy sínpár, mely összeköti Keletet Nyugattal. Egy zakatolóhíd, mely átível folyókat, szakadékokat, akadályokat, nehézségeket.
…és ha elindulok, mindent itt hagyok, de ott mi vár, de ott ki vár, egy más világ, milyen világ…
…és tizennégyben ledőlt a Zimonyi híd, ezzel megszakadt valami, de jönnek újabb és újabb sínépítők, akik folyamatosan építik a nyugati és keleti életérzést összecsövezőOrient Expresszünket, keresik a kalandot, és akadály-legyőzőhidakat vernek akaratból, kíváncsiságból, megismerésből, elfogadásból.
Emberfeletti munka a sínépítőé, a vonatvezetőé, de az utazódolga is embert próbáló, hisz időről időre felrobbannak alattunk a zimonyi hidak, alattunk tátonganak a szakadékok, s ez így lesz mindaddig, míg a megismerés, a megértés és az elfogadás erősebb nem lesz.
A ORIENT-show egy nagy utazás, virtuóz zenében, táncban, dalban elmesélve. Európai népek zenei- és tánckultúráját felvillantókönnyed utazás, de sokkal több is annál, hisz Zimonynál mégiscsak ledőlt a híd tizennégyben, és a háborúis kitört. Vajon miért dőlnek le a hidak, vajon még meddig törnek ki a háborúk –kérdezi a rendezőkét rövid felvonásban, a színház teljes eszköztárának hadba hívásával, briliáns zenészekkel, táncosokkal, látványos képekben elgondolkodva erről.
Szereplők:
Talamba Ütőegyüttes
Cimbaliband
Fricska Táncegyüttes
Nő: Gubik Petra
Férfi: Szomor György/Vasvári Csaba
A Békéscsabai Jókai Színház tánckara
(Farkas Boglárka, Litauszki Enikő, Török Tünde)
Alkotók:
Koreográfus: Moussa Ahmed, Darida Ildikó
Díszlet/látvány : Fekete Péter
Jelmeztervező: Papp Janó
Zenei vezető: Szitha Miklós
Videóanimáció, látvány (videógrafikai csapat): Vámos Zoltán, Szlávik Ágnes, Nagy Attila, Fekete Péter
Világítástervező: Madarász "Madár" János
Hangmérnök: Szalacsi Attila, Turcsán András, Baranya Tamás
Szcenikus: Egyed Zoltán
Rendezőasszisztens: Gábor Anita
Rendezőmunkatársa: Koleszár Bazil Péter
Rendező: Fekete Péter
Az előadás a Művészetek Háza Gödöllő és a Békéscsabai Jókai Színház közös produkciója.
Az előadás előtt, az Orient-Expressz vonatról annak történelméről, tárgyi emlékeiből kiállítás tekinthető meg. További előadások és kiállítások a vészetek Háza Gödöllő honlapján. www.muza.hu
Egy kis korrigálást szeretnék végrehajtani a 328-as könyvünkkel kapcsolatban.
Egy ostoba hibának köszönhetően a megjelent ismertetőből kimaradt a segítők és a korábban megjelent 324-es könyv szerzői közül Tóth Sándor úr neve.
Ezúton szeretnék elnézést kérni tőle, természetesen az Ő munkája elvitathatatlan a 328-as könyvünkkel kapcsolatban. Szeretném ezúton is megköszönni neki a sok segítséget és a fáradozását!
Uraim! Azt szeretném megkérdezni, hogy az Arad-Körösvölgyi Vasút "APATELEK" nevű, 4 pályaszámú, 1874/13 gyári számú mozdonyát gyártó "MaMö" nevű cég (Josef Pospichal listája) mit takar?
Tisztelt Vasútbarátok! Nagy örömmel jelenthetem be, hogy a 328-as sorozatú gőzmozdonyokról szóló könyvünk elkészült. Kérlek benneteket, hogy olvassátok el az alábbi írást, amely fontos információkat tartalmaz a további teendőkre vonatkozólag. Köszönettel: Regula Géza
Saját kiadásunkban megjelent
Molnár Tibor József:
A MAGYAR ÁLLAMVASUTAK 328-AS SOROZATÚ GŐZMOZDONYAI
Szerzőnk a MÁV egyik legjellegzetesebb, a magyar gőzmozdonyépítés egyik legsikeresebb, legnagyobb arányban és leghosszabb távon használt 2-C tengelyelrendezésű gyorsvonati mozdonysorozatáról, az egykori magyar mérnöki tudás egy kiemelkedő alkotásáról kíván egy méltó történeti emlékkönyvet a magyar vasútbarátok és a gőzmozdonyok iránt érdeklődők kezébe adni.
A 360 oldalas, A4 méretű kötet tizenegy fejezetben ad átfogó képet a mozdonysorozat életútjáról. Ismerteti megjelenésének előzményeit és körülményeit, szerkezeti felépítését, fontosabb alkatrészeit, műszaki megoldásait, jellemzőit és adatait (utóbbiakat a történeti hűség érdekében az egykori gőzmozdony korszakban használt műszaki mértékegységek használatával), jelleg- és szerkezeti rajzokon szemlélteti a mozdony részegységeit.
Terjedelmes fejezetekben foglalkozik a sorozat szerepével és történetével a második világháború előtt, alatt és után. A tanulmányozott írásos dokumentumok (melyek közül néhány alkalmasat illusztrációként is felhasználtunk) feldolgozása nyomán betekintést ad a sorozat szolgálatának mindennapjaiba, időrendben haladva ismerteti a fél évszázadnál is hosszabb alkalmazása során történt jelentősebb üzemviteli eseményeket, valamint azok fejleményeit, szükség szerint a háttérben állt történelmi körülményekre is kitér. Részletesen tárgyalja a sorozaton folytatott fontosabb kísérleteket, fejlesztéseket és korszerűsítéseket (pakura-tüzelés, csillagfúvók, víztisztítók stb.), valamint az ezek alapján megvalósított konstrukciós módosításokat és újítási megoldásokat.
A kötetben számos védett, és eddig sehol nem publikált képet is tartalmazó, páratlan értékű, rendkívül gazdag historikus képanyagot teszünk közzé, melynek minőségét igyekeztünk a kor színvonalának megfelelő eszközökkel és módszerekkel a lehető legegyenletesebbé tenni.
A kötet összeállításánál két fontos szempontot követtünk; a járműsorozattal kapcsolatos események rendelkezésre álló eredeti dokumentumainak felhasználásával egyfelől a történeti hűségre, míg a tartalom szerkesztésénél alkalmazott elvekkel az áttekinthetőségre, és a folyamatos olvashatóságra törekedtünk.
Könyvünk tartalmának és képanyagának összeállítását olyan jeles közreműködők és egyesületi tagtársak segítették, akiknek szaktudása és odaadása nélkül az nem születhetett volna meg. Itt külön is meg kell említenünk Dr. Csiba József, valamint tagtársaink közül a korábban megjelent 324-es könyv szerzői, Kirchner Attila és Villányi György, valamint természetesen Bárdos Imre, a magyar vasút jeles balesettörténésze nevét, aki kötetünk tartalmát a sorozat példányait ért baleseteket ismertető terjedelmes fejezet összeállításával és rendelkezésünkre bocsátásával gazdagította. Közreműködőinknek és támogatóinknak, akiknek nevei a kötetben megtalálhatók, ezúton is köszönetet mondunk minden segítségért.
Szerzője, szerkesztője és kiadója örömmel és szeretettel ajánlja e kötetet a vasútbarátoknak és a gőzmozdonyokat kedvelőknek.
A könyv korlátozott példányban jelenik meg és kereskedelmi forgalomba nem kerül! Személyesen átvehető készpénzfizetés ellenében Budapesten, december 18-ától XIV. Mexikói út 58/a. III.3. alatt (5-ös busz Korong utcai megállóval szemben, 22-es csengőgomb, Molnár). Kapcsolatfelvétel: /30/-3533-894. Molnár Postai utánvétellel kizárólag nem budapesti megrendelők részére küldjük elsőbbségi, ajánlott küldeményként, melynek díja 8.000 Ft vételár + 1690.- Ft. postaköltség. Új megrendelés mgvegyesulet@gmail.com e-mail címen, illetve a fentebb jelzett telefonszámon. AZOK, AKIK MÁR ADTAK LE ELŐRENDELÉST A KÖNYVRE, SZÁNDÉKUKAT MEGISMÉTELNI NEM SZÜKSÉGES, ŐK MÁR REGISZTRÁLVA VANNAK. CSAK ANNYI A DOLGUK, HOGY A FENT JELZETT TELEFONSZÁMON KÖZÖLJÉK MILYEN ÁTVÉTELI FORMÁT VÁLASZTANAK. KÖSZÖNÖM.
terveink szerint december 18-ától megvásárolható lesz Molnár Tibor József: A MAGYAR ÁLLAMVASUTAK 328-AS SOROZATÚ GŐZMOZDONYAI c. könyve. Bővebb információ: ITT
Lenne egy kérésem. Nagyon szeretem a gőzmozdonyokat van egy 424 125 pályaszámú gépem, nem én csináltam, ezért nem tudom mennyire élethű. Erről a masináról szeretnék képet kérni, ha lehet.
Úgy látszik, a dühöngésetek meghallgatásra talált, mert a Noszi Facebook oldalán nyilvánosságra hozták a holnapi szupertitkos gőzösös vonat menetrendjét :)