Az 5-ös villamost azon az összekötő vágányon indították el 1955-ben, ami Filatorigát HÉV állomást kötötte össze az Árpád híddal. (Akkorra már nem volt égető szükség vasúti összeköttetésként rá, mert megépült az É-i összekötő.
Az Árpád hídon levő vágányok (hasonlóan az akkori többi villamos sinekhez) alkalmasak voltak a vasúti járművek közlekedtetésére. (Itt nyilván nem a kissugarú ívekkel tűzdelt vonalakról beszélek, hanem az akkoriban használt széles nyomcsatornájú PH sinekről.)
Az Árpád hídi villamos vágányok és a Vízafogó állomásra vezető vágány között volt kapcsolat, aminek a fényképeit mások betették. Ez a vágánykapcsolat még a '70-es évek második felében is látható volt, mert személyes emlékeim vannak rá.
Valakitől azt hallottam még régebben, hogy a szállítások éjjel történtek a villamosforgalom zavarása nélkül.
Csak mellékesen: az 5-ös villamost pont a Szentendrei út szélesítésekor szüntették meg. A '70-es évek elején még szüleimmel többször jártunk arra felé és láttuk az ott közlekedő alumínium villamost.
Tehát a kérdésedre válaszolva, hogy "És hová mentek volna?", az a válasz, hogy Filatorigáttól az Árpád hídon Angyalföldre.
A tehervonatok a Vizafogó pályaudvarhoz tartozó rendezővágányokra mentek le, a képen is látható töltésen: a Dagály utcánál volt sorompó, onnan a Cserhalom utcáig volt ha jól emlékszem három vágányos rendező; a felsővezeték tartó oszlopok maradványai talán még ma is láthatóak. Onnan Angyalföld állomás felé mehettek a tehervonatok. Az Árpád-hídtól délre pedig a Vizafogó pályaudvar volt, iparvágányokkal Révész utca-Visegrádi utca, illetve Révész utca-Kárpát utca nyomvonalon, a villamosvágányokat csak keresztezte - a Dráva utcánál, illetve a Váci utat is keresztezte iparvágány.
Ik 180 prototipus 1964 márciusában, de a lényegen nem változtat: az 5-ös villamos a Hévizi úti lakótelephez indult, miután a Filatori-gátnál az állomásból kijövő vágányok között építettek egy összeköttetést (delta).
Az Árpád hidnak pesti oldalán, a Váci uttal volt össze kötettése vonallal, és az is csak a nyugati irányába., majd Dráva utcsai keresztnél, jobbra vagy balra, illetve a nyugati felé haladhattak. Ha Dráva utcánál jobbra fordult, akkor a 15 villamos vonalán, bebirtak mennyi a Jászai Mari térig, ha balra fordultak, akkor pedig a vágány utcáig, pontosabban a városligeti balra fordulással a városliget felé, majd az Állatkertnél a 25-ös villamos vonalán a Thököly uton jobbra fordulva a Keleti pályaudvar mellett végig haladhattak a Rákoczi uton
A Vizafogó állomás utáni csonka vágányon, gyakorlatilag a Dráva utcáig letudott menni a villamos sinekig, és ha jól emlékszem az ötvebnes, hatvanas évekre volt gyárkapu ahol kilehetett jönni az iparvágányon a Drávára.
Tessék vissza emlékezni a 33-as villamosra, ne meg a 15-ös-re is, utána lehet sorba venni a gyárakat a környéken
Evvel szemben rengeteg teher villamos járkált az FVV vonalán a Mukikkal
A Flórián tér és a Filatorigát között 1955. május 23-án indultak meg a szerelvények, majd 1958-ban meghosszabbították a Hévízi úton a Veder utcáig (régi szakaszán 5A jelzéssel betétjárat indult). A vonal részben a Hévizi úti iparvágány, részben a Szentendrei úton húzódó sínek felhasználásával jött létre (ez utóbbit az Újpesti vasúti híd újjáépítéséig használták, felvezetett az Árpád hídra, lehetővé téve a teherforgalom átvezetését a Vizafogó ill. a Nyugati pályaudvarig az akkori Filatorigát HÉV pályaudvaron keresztül.
Komám, én a közvetlen háború utáni időszakról regélek, amiről irsz, az jó pár évvel későbbi időszak, lásd a Ruburt, (ezt a tipust 60-as évek közepétől végétől közepétől, de inkább a végétől kezdték el gyártani, a Miklós utcai végállomáson a 6-os csuklós szemben az első kép a villamos jobb sarkában) az Ikarus 180-as protóját 1966-ban mutatták be.
A villamost pedig akkor hozták be a Flórián térig, amikor ott a körforgalmat megszüntették, a Szentendrei utat korszerüsitették, szélesitették, és aszfaltozták, mert előtte bizony kocka kő volt a javából (Ez pedig a 70-es évek közepére végére tehető)
Azt írtam, hogy "A pesti hífőnél volt vágánykapcsolat Vizafogó északi bejárata felé." nem azt, hogy Vizafogónak lett volna közvetlen kapcsolata a híddal. Ez a fénykép is igen csak rosszul mutatja a hídról levezető vágány töltését?
A harmadik, idestova 120 esztendős felvételre van egy megfejtésem:
A képen a Szamosvölgyi Vasút C-n2 jellegű gőzösét láthatjuk, még eredeti kazánjával (Ezüst könyv, 97. o.). A könyv ezt írja róla, idézem:
"Az SzVV 4. psz. mozdonya eredetileg a Krauss, München gyár LXVIII gyári típusa szerint épült, ... Az SzVV 4 psz. mozdonyát kazánrobbanás után átépítették, ábránk ezt az állapotot mutatja."
A kazán magasságán kívül (az eredeti mélyebben ül a keretben) a védházon van egy kisebb eltérés, az általad betett képen van oldalablak, az Ezüst könyvben szereplőn nincs.
Véleményem szerint (a tévedés lehetőségét fenntartva) ez a mozdony látható a fotón.
Vizafogót egyfelől lehetett megközeliteni, mégpedig, az Angyalföldi állomástől a Duna felé haladva, majd a Váci úti feletti hidon ereszkedett befelé egyhe ivben, majd a csavargyár, Láng, meg mit tudom én milyen gyárak voltak még ott, majd a Dagály utcát keresztezve az Árpád hid alatt ért be Vizafogó állomásra. Azután a vágányzat tovább folytatodott a Dráva utca felé, és csonkában végzödött.
A belső Szentendrei uton (azaz a Filatori gáttól a Flórián tér felé, nem volt villamos vonal), a HÉV a Filatori gátnál, keresztezte a Szentendrei utat, (sorompós átjáró volt.)
Az Árpád-hídnak villamos kapcsolata csak 1950-től volt, hiszen akkorra lett készen. A híd épitését 39-ben kezdték el, és 43-ban félbe hagyták a háborús események miatt, csak kis része volt kész a tartó pillérek, és a kis hid a hajógyári sziget fellett.
A hidnak villamos kapcsolata, csak a Vörösvári uttal volt, folytatása ként. Ekkor jártak a villamosok a Bécsi úti, Vörövári út kerszteződésénél a remizig, ahol az 5-ös villamos kapcsolata révén a Hévizi úton a Filatori gátig közlekedett
A Sztálin (Árpád) híd 1950-es átadásakor a teherforgalom zöme Óbuda-Császárfürdő-Budapest-Déli pályaudvar útvonal helyett Vizafogó teherpályaudvarra tevődött át, a teherszerelvények Óbuda-Filatorigát-Flórián tér-Sztálin híd-Vizafogó útvonalon érték el a várost. 1955. május 17-én újjáépítették az Északi Összekötő vasúti hidat, az esztergomi személy- és tehervonatok innentől erre közlekedtek.
Valahol volt kép a Flórián téren teher vonatról, ahogy a Szentendrei útról kanyarodik fel az Árpád hídra.
A 80 években még arra emlékszek, hogy a Gázgyár Állomás épület előtt (a házgyár mögött) volt 3 vágány, azon néha rakodtak, illetve sósavas vagont fejtettek le. Meg a K híd előtt volt egy tüzép telep, ott szenes, fás vagonokat pakoltak.
És ha már K híd, a viadukt film eleje ott játszódik 424-essel.
1945-ben Budapest romeltakarítási munkálataiban a Bp. Déli fűtőházhoz állomásított MÁV 376,-sok is részt vettek. A fővárosból 1945-ben napi átlag 70-80 db teherkocsit továbbítottak a mozdonyok, csak ebben az évben 445 622 m3 szemetet és 188 136 m3 háborús törmeléket elszállítva. A MÁV vonalhálózatáról is hatalmas teherkocsi árú érkezett, éspedig:
- Szentedrei vonalra 12 112 db
- Gödöllői vonalra 1 088 db
- Ráckevei vonalra 1 128 db
- Budai vonalra 65 db
- összesen 14 393 db rakott kocsi
A dorogi vonalról érkező szénszállítmányok a felrobbantott Északi összekötő vasúti híd miatt Buda-Császárfürdő>Margit körút>Déli pályaudvar útvonalon közlekedtek. A 376,-os mozdonyok ezen újabb feladata 1945.VI.6.-án kezdődött el.
Én úgy emlékszem, hogy a Sztálin-hídon láttam HÉV mozdonyok által vontatott teherkocsikat átmenni. A pesti hífőnél volt vágánykapcsolat Vizafogó északi bejárata felé. A budai oldalon nem tudom, hogy hogy volt kapcsolat a vasúttal. talán Flórián tér - Szentendrei út - Vizafogó?
Miért ment volna? Budán a Császár fürdőnél volt a személyvonatok végállomása, a tehervonatokat pedig kirakták már a Filatori gátnál - már amelyik nem a Gázgyárba ment. Úgy rémlik olvastam, hogy a Gázgyár és a K-híd között is rakodtak (ifjú koromban még egy pár vágány megvolt ott)
>Ezek szerint ott nem csak a múzeum számára félretett gépeket tárolták, hanem a bontásra szánt mozdonyokat is?
Ezt én is így tudtam, ahogy te, be is okoskodtam a Fortepan megfejtések topikba, hogy azok nem selejt, hanem letétes mozdonyok voltak, aztán valaki írta, hogy az egyik mozdony oldalán ott a nagy S betű.
De azt Moldova írta, hogy közvetlenül a háború után Vizafogón letétes mozdonyok voltak.