Azt írtam, hogy "A pesti hífőnél volt vágánykapcsolat Vizafogó északi bejárata felé." nem azt, hogy Vizafogónak lett volna közvetlen kapcsolata a híddal. Ez a fénykép is igen csak rosszul mutatja a hídról levezető vágány töltését?
A harmadik, idestova 120 esztendős felvételre van egy megfejtésem:
A képen a Szamosvölgyi Vasút C-n2 jellegű gőzösét láthatjuk, még eredeti kazánjával (Ezüst könyv, 97. o.). A könyv ezt írja róla, idézem:
"Az SzVV 4. psz. mozdonya eredetileg a Krauss, München gyár LXVIII gyári típusa szerint épült, ... Az SzVV 4 psz. mozdonyát kazánrobbanás után átépítették, ábránk ezt az állapotot mutatja."
A kazán magasságán kívül (az eredeti mélyebben ül a keretben) a védházon van egy kisebb eltérés, az általad betett képen van oldalablak, az Ezüst könyvben szereplőn nincs.
Véleményem szerint (a tévedés lehetőségét fenntartva) ez a mozdony látható a fotón.
Vizafogót egyfelől lehetett megközeliteni, mégpedig, az Angyalföldi állomástől a Duna felé haladva, majd a Váci úti feletti hidon ereszkedett befelé egyhe ivben, majd a csavargyár, Láng, meg mit tudom én milyen gyárak voltak még ott, majd a Dagály utcát keresztezve az Árpád hid alatt ért be Vizafogó állomásra. Azután a vágányzat tovább folytatodott a Dráva utca felé, és csonkában végzödött.
A belső Szentendrei uton (azaz a Filatori gáttól a Flórián tér felé, nem volt villamos vonal), a HÉV a Filatori gátnál, keresztezte a Szentendrei utat, (sorompós átjáró volt.)
Az Árpád-hídnak villamos kapcsolata csak 1950-től volt, hiszen akkorra lett készen. A híd épitését 39-ben kezdték el, és 43-ban félbe hagyták a háborús események miatt, csak kis része volt kész a tartó pillérek, és a kis hid a hajógyári sziget fellett.
A hidnak villamos kapcsolata, csak a Vörösvári uttal volt, folytatása ként. Ekkor jártak a villamosok a Bécsi úti, Vörövári út kerszteződésénél a remizig, ahol az 5-ös villamos kapcsolata révén a Hévizi úton a Filatori gátig közlekedett
A Sztálin (Árpád) híd 1950-es átadásakor a teherforgalom zöme Óbuda-Császárfürdő-Budapest-Déli pályaudvar útvonal helyett Vizafogó teherpályaudvarra tevődött át, a teherszerelvények Óbuda-Filatorigát-Flórián tér-Sztálin híd-Vizafogó útvonalon érték el a várost. 1955. május 17-én újjáépítették az Északi Összekötő vasúti hidat, az esztergomi személy- és tehervonatok innentől erre közlekedtek.
Valahol volt kép a Flórián téren teher vonatról, ahogy a Szentendrei útról kanyarodik fel az Árpád hídra.
A 80 években még arra emlékszek, hogy a Gázgyár Állomás épület előtt (a házgyár mögött) volt 3 vágány, azon néha rakodtak, illetve sósavas vagont fejtettek le. Meg a K híd előtt volt egy tüzép telep, ott szenes, fás vagonokat pakoltak.
És ha már K híd, a viadukt film eleje ott játszódik 424-essel.
1945-ben Budapest romeltakarítási munkálataiban a Bp. Déli fűtőházhoz állomásított MÁV 376,-sok is részt vettek. A fővárosból 1945-ben napi átlag 70-80 db teherkocsit továbbítottak a mozdonyok, csak ebben az évben 445 622 m3 szemetet és 188 136 m3 háborús törmeléket elszállítva. A MÁV vonalhálózatáról is hatalmas teherkocsi árú érkezett, éspedig:
- Szentedrei vonalra 12 112 db
- Gödöllői vonalra 1 088 db
- Ráckevei vonalra 1 128 db
- Budai vonalra 65 db
- összesen 14 393 db rakott kocsi
A dorogi vonalról érkező szénszállítmányok a felrobbantott Északi összekötő vasúti híd miatt Buda-Császárfürdő>Margit körút>Déli pályaudvar útvonalon közlekedtek. A 376,-os mozdonyok ezen újabb feladata 1945.VI.6.-án kezdődött el.
Én úgy emlékszem, hogy a Sztálin-hídon láttam HÉV mozdonyok által vontatott teherkocsikat átmenni. A pesti hífőnél volt vágánykapcsolat Vizafogó északi bejárata felé. A budai oldalon nem tudom, hogy hogy volt kapcsolat a vasúttal. talán Flórián tér - Szentendrei út - Vizafogó?
Miért ment volna? Budán a Császár fürdőnél volt a személyvonatok végállomása, a tehervonatokat pedig kirakták már a Filatori gátnál - már amelyik nem a Gázgyárba ment. Úgy rémlik olvastam, hogy a Gázgyár és a K-híd között is rakodtak (ifjú koromban még egy pár vágány megvolt ott)
>Ezek szerint ott nem csak a múzeum számára félretett gépeket tárolták, hanem a bontásra szánt mozdonyokat is?
Ezt én is így tudtam, ahogy te, be is okoskodtam a Fortepan megfejtések topikba, hogy azok nem selejt, hanem letétes mozdonyok voltak, aztán valaki írta, hogy az egyik mozdony oldalán ott a nagy S betű.
De azt Moldova írta, hogy közvetlenül a háború után Vizafogón letétes mozdonyok voltak.
Igen a 303 as a gyári fotó az ami itt bemutatva van , megkeresem és beteszem jobb minőségben. Abban a képsorozatban van amiből a kazán is be lett téve FAV 20 fórumtárs által
Volt ott letétes selejtes meg múzeumi mozdony ts . Az biztos mindig élmény volt ott rosszalkodni vagy éppen fényképezni pláne ha még Ernő bátyám is velünk volt.
A bontást nem láttam vagy nem emlékszem rá tegyem hozzá gyerek voltam akkor mikor ezeket a képeket készítettük .A Vizafogó azonban mindig élmény volt néhány mozdonyt amit ott láttam jól megjegyeztem még a számát is . Igaz nem sok értelme volt ,de egy gyerek sok mindent megjegyez ,én akkor a mozdonyszámokat jegyeztem meg . Az is igaz,hogy nem keveset már elfelejtettem. A másik még amit megjegyeztem az a kisföldalatti járműszámai. A ligetben közlekedő néhány motor + vezérlőpót számát ma is tudom csak már semmi jelentősége .
A kerítés végénél jobb oldalon bontották szét a mozdonyokat. Ez is ott van. Mögötte meg 2 szétvágva. Én láttam, ez is az én fotóm. Volt egy kis ház is, talán lapostetős. Emlékszem nem tudtam kimenni a drótkerítés miatt, és nem akartam visszagyalogolni az Árpád hídig, ezért szétbontottam a kerítést. 2 Hét múlva mire visszamentem fotózni, már legalább 6 mozdony hiányzott. A fényképezőgépem, csak 12 kockát tudott fényképezni, és elég drága mulatság volt akkoriban.
A Vizafogón készült képek több olyan mozdonyt is ábrázolnak amelyekből nemcsak egy darab volt ott. Például a 312 610 mellett még sokáig ott volt a 302 608-as is. 442-esek közül konkrétan emlékszem a 020-asra,21-esre, 023-asra, 016-osra és 013-asra. Általában a muzeális megőrzésre kijelölt mozdonyokat egymásba kapcsolva külön vágányon tárolták. A mozdonyok egyébként állandóan mozgatva, össze-vissza rendezgetve voltak, attól függően,hogy a bontó hogyan tudta őket feldolgozni. Sajnos a színes diák amik itt is be lettek mutatva ki vannak fakulva. Arra nem emlékszem, hogy lett volna ott bontás, illetve azt nem fotóztuk. Egyébként a képen a 302 608-as látható, mögötte a 442 020-as. A muzeális megörzött 302 610-es, a 328 054-es akkor azok másik vágányon voltak. A szines képek készitésével egyidejűleg rengeteg más gőzöst is fényképeztünk akkor Vizafogón. Akkor még volt ott más 328-as mozdony is. Emlékeim szerint a 031-es, meg talán a 650 es
Az első képen a kocsin valóban a gemenci mozdony látható. Bár 490 sorozatszámot kapott, de ez nem azonos a MÁV eredeti 490 sorozatával. Ezeket a mozdonyokat már csak nosztalgiaüzem miatt vették a román kisvasutaktól a magyarok. Tehát a gőzöskorszakban ilyen magyar mozdony elvileg nem létezett.
Ez szerintem nem 303-as konyhája. Ezáltal megkockáztatom: nem is magyar gép. A kezelőszervek elhelyezkedése, feszmérők, vízállásmutatók kialakítása, a tüzelőajtó (értem én, hogy stoker, de akkor is!) egyáltalán nem magyar gépre utal. Nekem inkább valamelyik német masina ugrana be elsőre. A 303-as egyébként ha jól tudom, két szabályzós volt.