Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Bakancs4 Creative Commons License 2014.06.19 0 0 34253

A 17 karakteres alvázszámokból ezek valóban megállapíthatók , még az is , hogy az autót milyen ( dízel , benzines ) és mekkora motorral szerelték , jobb vagy baloldali kormányos változat-e és 3 vagy 5 ajtós . És nyilvánvalóan az évjárat is -- hogy egy megyei vizsgabázis hozzáfér-e ( pláne mopedautó esetében ) a gyári adatállományhoz azt nem tudom .

A régebbi háromkerekűek izgalmasabbak lesznek ( esetleges berendszámozásukkor )  , azoknak nem ilyen szabványos alvázszáma van .

 

6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet

a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről

B. Függelék a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez1239

A B. Függelék B/7. számú melléklete a 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelethez1274

A motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok gyári adattábláira vonatkozó követelmények

2. Általános követelmények

2.1. Minden járművet el kell látni egy, a következő pontokban meghatározott gyári adattáblával és jelzésekkel. Az adattáblát és a jelzéseket a gyártónak vagy meghatalmazottjának kell felhelyeznie.

3. Gyári adattábla

3.1. A gyári adattáblát az 1. alfüggelékben bemutatott példa alapján a jármű egyik könnyen hozzáférhető, olyan részén kell szilárdan rögzíteni, amelyet a jármű használata során normál körülmények között nem kell kicserélni. A gyári adattábla jól olvasható és kitörölhetetlen formában tartalmazza az alábbi adatokat a megadott sorrendben:

3.1.1. a gyártó neve;

3.1.2. az EK-típus-jóváhagyási jel az ER. B Függelék 8. cikke szerint;

3.1.3. a jármű azonosító száma (VIN);

3.1.4. állóhelyi zaj: ... dB(A) ... ford/perc.

4. A jármű azonosító száma

A jármű azonosító száma azoknak a karaktereknek a meghatározott kombinációjából áll, amelyeket a gyártó rendel minden egyes járműhöz. A kombinációnak lehetővé kell tennie azt, hogy minden jármű - más adatok igénybevétele nélkül - 30 éven át a gyártóján keresztül egyértelműen azonosítható legyen. Az azonosító számra az alábbi előírások érvényesek:

4.1. A jármű azonosító számát fel kell tüntetni a gyári adattáblán. Az alvázra vagy a vázkeretre a jármű jobb oldali részén is fel kell vinni, jól hozzáférhető helyen kell az olyan megfelelő eljárás - beütés vagy benyomás - segítségével felvinni, amely megakadályozza a szám kitörlését vagy megváltoztatását.

4.1.1. A jármű azonosító száma három részből áll, az alábbiaknak megfelelően:

4.1.1.1. Az első rész a jármű gyártójához, az annak azonosítására rendelt kódból áll. Ez a kód három karakterből áll (betűk vagy számok), amelyeket a gyártó bejegyzett székhelye szerinti ország illetékes hatóságai a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) engedélyével működő nemzetközi ügynökséggel egyetértésben adnak ki. Az első karakter egy földrajzi övezetet, a második karakter az övezeten belül egy országot, és a harmadik karakter egy meghatározott gyártót jelöl. Ha a gyártó évenként 500-nál kevesebb járművet gyárt, a harmadik karakter mindig „9”. Az ilyen gyártó azonosításához a fent nevezett hatóság kiadja az azonosító szám harmadik részének harmadik, negyedik és ötödik karakterét is.

4.1.1.2. A második rész hat karakterből áll (betűk vagy számok), amelyek a jármű általános jellemzőit adják meg (típus, változat és a robogók esetén modell); a három jellemző mindegyike több karakterrel adható meg. Ha a gyártó e karakterek közül egyet vagy többet nem használ fel, a felhasználatlan helyeket betűkkel vagy számokkal kell kitölteni az egyes járművek gyártóinak választása szerint.

4.1.1.3. A harmadik rész nyolc karakterből áll, amelyekből az utolsó négynek számnak kell lennie; ennek a résznek a másik két résszel együtt lehetővé kell tennie egy meghatározott jármű egyértelmű azonosítását. Minden felhasználatlan helyet 0-val kell kitölteni, hogy meglegyen a karakterek előírt teljes száma.

1. alfüggelék

Példa egy gyári adattáblára

Az alábbi példa nem jelenti azt, hogy ezeknek az adatoknak ténylegesen szerepelniük kell a gyári adattáblán, valamint a tábla méretét, a számokat és a betűket illetően sem irányadó; kizárólag példaként szolgál.

A 3.3. pontban említett kiegészítő adatok az alább látható négyszögben előírt adatok alá vagy mellé toldhatók.

STELLA FABBRICA MOTOCICLI
e3 5364
3 G S K L M 3 A C 8 B 1 2 0 0 0 0
80 dB(A) - 3 750 rev/min

Jelmagyarázat:

A fent bemutatott példában az illető járművet a „Stella Fabbrica Motocicli” gyártotta; típusjóváhagyás Olaszországban (e3) az 5364 szám alatt.

Az azonosító szám (3GSKLM3AC8B120000) a következő tájékoztatást nyújtja:

- első rész (3GS):

- 3: földrajzi övezet (Európa),

- G: ország az övezeten belül (Németország),

- S: gyártó (Stella Fabbrica Motocicli),

- második rész: (KLM3AC):

- KL: járműtípus,

- M3: változat (jármű-karosszéria),

- AC: kivitel (járműmotor),

- harmadik rész: (8B120000):

- 8B12: a jármű azonosítása az azonosító szám másik két részével együtt,

- 0000: felhasználatlan helyek, amelyeket 0-val kell kitölteni, az előírt teljes karakterszám eléréséhez.

Az állóhelyi zaj 80 dB(A) 3 750 ford/percnél.

 

Előzmény: Poc2 (34252)
Poc2 Creative Commons License 2014.06.19 0 0 34252

Szerintem a vázszámból biztosan meg tudják mondani mikori.Legalábbis évre tuti,ha hónapra vagy napra nem is.Bármilyen járműhöz ha venni akarsz alkatrészt azért kell a motor illetve alvázszám,mert abból a tényleges gyártási idő megállapítható.Sok esetben van olyan hogy egy autót év elején más alkatrészekkel gyártják mint év végén.Ha nem adod meg az alvázszámot,nem tudják melyik alkatrész való bele.De van ez így motoroknál, robogóknál is.Ebből gondolom hogy a kisautók alvázszámából is kideríthető az évjáratuk.Persze nem konkrétan tartalmazza a számsor,hanem táblázatból visszakereshető.

Törölt nick Creative Commons License 2014.06.19 0 0 34251

Elmondod nekem, hogy egy 2001.03.14-én Ausztriában forgalomba helyezett mopedautót, aminek jelenleg nincsenek meg a papírjai - így az évjárat nem ismert - , mi alapján tudják leavultatni 2001/3. haviként, ha csak tegyük fel egy 2008-as adásvételi szerződés áll rendelkezésre? Én úgy gondoltam, hogy ilyenkor a 2008-as adásvételi dátumot tudják csak figyelembe venni. De ha nem így van, akkor nem lehülyézni kell, hanem KONKRÉTAN leírni, hogy ezt a gyakorlatban így és így csinálják. Amit pár napja írtál erről, abból nem derül ki hogy VALÓJÁBAN a tiednél hogy állapították ezt meg. Általános dolgokat írtál, hogyha nem ismert az első forg.hely. dátuma, akkor a gyártási év... na és azt honnan tudod, ha nincs papírja? Szeretném tudni, hogy a 2001.03.14-én Ausztriában forgalomba helyzett papír nélküli mopedautóból hogyan lesz a vámhivatalnál 2001.03. havi... KONKRÉTAN....

 

A Ligierek kapcsán pedig lehet hogy van abban valami amit írok, még alkatrészáron se tudtad eladni a zöld motorháztetőset, ha Aixam lenne, 150-ért már rég elkelt volna vsznűleg. Aki az interneten utánaolvas, az nem akar Ligiert venni, se Chatenetet. Ha brutálisan olcsón adod, akkor persze csábító lehet. A JDM-re viszont van kereslet, a motor miatt. 

 

"Az azért megnyugtató , hogy Ausztriában soha senkinél nem tűnt el még semmilyen okirat , és ha eltűnt akkor költséget és fáradtságot nem kímélve pótolta , akkor is ha semmi különösebb további terve a járművel már nem volt ..."



Felesleges ez a cinizmus, jó lenne ha megpróbálnál elvonatkoztatni néha Tolna megyétől. Egyrészt 190 euró nekik nem nagy szám, tudod mennyibe kerül a legolcsóbb mopedautó biztosítás? 300 euró körül, és ez kint nagyon kevésnek számít. Úgy is hirdetik a kereskedők, hogy ezeknek csak 300 euró az éves biztosítása. Próbáld meg elfogadni, hogy kint más költségvetés szerint élnek az emberek, és nem szekszárdi kisnyugdíjasokról van szó, akik összespórolják a villanyszámlát. Másrészt elmondtam, hogyha forgalomban akarja tartani a járművet, akkor KÖTELESSÉGE pótolni. Láttál már pár Typenschein-t, abba van belevezetve a forgalomból való kivonás is, és minden. Ha nincs terve a járművel ahogy te írod, akkor kivonatja véglegesen a forgalomból és alkatrészként eladhatja papír nélkül, ennyi. 

Előzmény: Bakancs4 (34250)
Bakancs4 Creative Commons License 2014.06.19 0 0 34250

Banderrel már beszéltem  ( erről is , másról is ) , de a forgalmi egyelőre nem került elő -- nagy reményeket nem fűzök hozzá , hogy megkapom .

 

Amikor te berendszámoztál olyan L6e-se járművet amelyiknek nem voltak meg az eredeti okmányai és a regadónál a teljes összeggel lehúztak -- hát sajnálom , hogy így jártál , mert nálunk a hatályos jogszabályok alapján ezeket a járműveket is leavultatják , vagyis ugyanannyi regadót fizetsz , mintha meg lennének az eredeti papírjai . Peched volt .

 

Hogy senki nem akar Ligier venni az azért túlzás -- valóban kevésvé keresett , de van néhány kevező tulajdonsága is .  Valamilyen áron minden eladható .

 

A Typeshein ausztriai pótlásáról szóló infót köszönöm , elmentem a tudivalók közé  , ha valakinek szüksége lesz rá akkor tudja , hogy mivel jár ha mégis megpróbálkozik vele .

 

Azért valahol zavaró : egy létező és értékes jármű iratai nem pótolhatók Európában rendszám-alvázszám alapján .

 

A mopedautó jelenlegi magyar tulajdonosát nem különösebben foglalkoztatja , hogy mikor , miért és hol tűnt el a papírja a járgánynak. Az ő szempontjából mindegy , hogy Bander nyelte el , vagy végleg kivonták Ausztriában a kocsit a forgalomból , őt az érdekli : ne találják ki , hogy lopta a masinát és  itt most Magyarországon rendszámot tudjon rá  tenni .

 

Az azért megnyugtató , hogy Ausztriában soha senkinél nem tűnt el még semmilyen okirat , és ha eltűnt akkor költséget és fáradtságot nem kímélve pótolta , akkor is ha semmi különösebb további terve a járművel már nem volt ...

 

 

Előzmény: Törölt nick (34249)
Törölt nick Creative Commons License 2014.06.19 0 0 34249

Bander már jóideje elérhető telefonon, és újra aktivizálta is magát ebben a szinvonalas magyar mopedautó bizniszben. Hirdet is az OLX-en, miért nem hívod fel, hogy adja vissza a Typenschein-t? Hiába fogod tudni lerendszámozni, a regisztrációs adóval rosszabbul jársz a Typenschein hiánya miatt. A Ligier Novák nagyrésze 2001-2002-es, nem annyinak fogják számítani, de ezt Te pont nagyon jól tudod. 

 

Ha interneten keresztül akarod eladni azt a Ligiert, akkor simán bukhatsz is rajta, mert szánt szándékkal senki nem akar Ligiert venni, aki kicsit is utánaolvas. Ha többe kerül a forgalombahelyezés a regisztrációs adó többlet miatt, akkor csak növeli a kockázatot hogy rosszul jössz ki belőle. Ha nem interneten keresztül akarod eladni, hanem falun belül elsózni valakinek, akinek nincs internete és nem tud utánaolvasni, az más. Én felhívnám Bandert a helyedben. 

 

Az osztrák Typenschein-t nem tudom hogy akarnád pótolni az utolsó osztrák tulajdonoson keresztül, ha nincs meg a Typenschein, akkor az utolsó tulajdonos adatait sem tudod, hiszen abban van benne. Kivéve, ha a sárga forgalmi engedély megvan. De ha már a Typenschein sincs, akkor az aztán főleg nem szokott meglenni.

 

A Typenshein-t a hivatalos márkakereskedőnél kell igényelni, 190 Euro. Az osztrákok nem szokták elveszteni, kint ez egy nagyon fontos okirat, amit nem is szabad az autóban tartani, se magával vinni, ez külön ki van hangsúlyozva. Ha mégis elviszi a lakásból a fogtündér, akkor a tulajdonos bemegy a márkakereskedésbe, bemutatja a forgalmi engedélyt amivel igazolja, hogy a saját járművéről van szó, és megigényli az új Typ.-t.

Te ugyan ezt megcsinálhatod ha odamész az Aixamod magyar forgalmi engedélyével, igényelhetsz Typenscheint ha tegyük fel Ausztriába akarsz költözni, és elindítod a honosítást. Pontosabban köteles is vagy igényelni és honosítani.

 

Tehát ha magyar forgalmival odamész, akkor szóba állnak veled. De ha beállítasz egy Devecserből - Rácalmásból frissen vásárolt suttyó adásvételivel, amin se rendszám, se évjárat, se motorszám (Aixam esetében csak tükörrel látod nagynehezen a beütött motorszámot a hátulján, a kis felragasztott matrica már vagy rajta sincs, vagy ha rajta is van olvashatatlan).....tehát ha egy olyan adásvételivel állítasz be, amin jóesetben csak az alvázszám szerepel pontosan, valószínűleg elhajtanak. Esetleg egy fél fokkal jobb lenne a helyzet, ha vinnéd magaddal a devecseri - rácalmási adásvételi szerződését is, hogy ők hol és mikor, milyen módon vásárolták Ausztriában, de ezt az adásvételi szerződést ők nem fogják neked odaadni ez szinte biztos.

Nem szabad összekeverni a Sulky-d papírjának itthoni eltűnését az osztrák renddel, mert ez Magyarország és nem Ausztria. Kint ez nagyon fontos okirat, itt lehet hogy a volt tulajdonos unokája szinezgeti éppen a Sulky-d papírjait, mert nem értékelik hogy mire való és mennyire fontos irat. Kint ha nincs meg a Typenschein annak oka van. Totálkár, Forgalomból való végleges kivonás.... másrészt ha tegyük fel mégis elveszti valahogy a tulajdonos, vagy lepisili a kutya, vagy a gyerek szétvágja ollóval, akkor a tulajdonosnak kötelessége pótolni. 

Előzmény: Bakancs4 (34248)
Bakancs4 Creative Commons License 2014.06.19 0 0 34248

talán sose lesz aktuális

 

Ezt a nézetet nem osztom , hatlamas látencia .

 

Hány olyan papir nélküli lehet ami 2009 előtt lett importálva és rendelkezésre is áll az összes adásvételi hozzá? Nagy az esély,hogy ezen a JDM -en kívül 0db

 

Hát nézzük csak .  Hoztam pár hónapja egy zöld Ligier Nova-t Lökösházáról -- aminek az enyémhez hasonlóan be volt forgatva a hátulsó kereke -- annak is csak adásvételije és Bander-féle tanúsítványa van . Ennek kapcsán érdemes lehet saccolásokba bocsátkozni , hogy Feri vajon hány tanúsítványt adott ki ( Kiwi szerint sokat ) és vajon hány Typescheint  adott vissza -- merthogy állítása szerint aki lemondott a további követeléseiről azoknak visszadta-visszadja . Ezzel szemben a zöld Ligier tulajdonosa elérni se nagyon tudta , igaz amikor aktivizálta magát ez ügyben akkor volt Feri  külföldön . Korábban az illető se kapkodott a dolog után , mert nem lévén "B"-s jogsija hiába rendszámozta volna be 2009-2011-ben a gépet nem vezethette volna ; pár évig kihúzta ezzel az átépítéses félmegoldással . Mostanra rendeződött a jogi  helyzet , de az eredeti papír nem akart előkerülni a 2008-ban igen drágán  vett járgányra , úgyhogy végülis vett egy rendszámos  Aixam 500.4-est majd háromnegyedmillióért . A Ligier Nova nem kellett senkinek : hozzám került lényegében bontási áron . Teljesen legálisan rendszámozható -- de a jogi ügyekben járatlan előző tulaj nem tudta-akarta-merte megcsinálni -- de nekem csak akkor éri meg anyagilag , ha rendszámozom .


Szóval vannak a Bander-féle tanúsítvánnyal sújtott gépek , azoknak ez az  egyetlen megoldás .

 

Én 2005 májusában vettem egy háromkerekű Sulkyt osztrák papírral , majd pár év múlva továbbadtam T.T-nek E-be ; én még adtam hozzá a Typesheint (fénymásolatom maradt is róla ) , ő is azzal adta tovább , de a következő vevőhöz már okmányok nélkül érkezett . Végülis az a papír sehova nem kellett , a biztosítónak is , az esetlegesen igazoltató rendőrnek is elég az adásvételi -- és egy Microcarra is elég volt annak idején . Ettől függetlenül nagyon bosszantó : hogy nem lehet egy majd autónyi járműhöz egy kis füzetecskét megőrizni -- és mi a bánatnak kell lenyúlni , semmire nem lehet használni -- de vannak ilyen tulajok . Ha valamikor berendszámozzák a 3 kerekűeket is akkor annak a Sulkynak ( ha még megéri ) egyetlen okmánya az adásvételi lesz , illetve a nálam fellelhető ( bár erről a mostani tulaj nem tud)  fénymásolat .

Az külön bosszantó , hogy lényegében pótolhatatlan papírról van szó  : ha eltűnne a Volvom , a Renaultom vagy Hondám forgalmija , vagy akár  a törzskönyve akkor bemegyek az Okmányirodába , viszem a személyimet és párezer forint kifizetése (esetleg pár hét várakozás ) után  kapok másikat . Ha a Ligier vagy a Sulky Typesheinje tűnne el -- ugyanabban a fiókban tartom , mit a fenti járgányok okmányait -- akkor elvileg fel kéne keresnek az utolsó osztrák tulajt ( ha még él ) és rávenni , hogy szerezze be . Nem is olcsó hallottam már  170 , de 300 euróról is . Persze ha lenne valaki a fórumon aki jártas az osztrák viszonyokban legalább a tájékoztatás szintjén írhatna erről ...

Úgyhogy tisztességes körülmények között is el tud tűnni papír . Itthon is , külföldön is. Főleg olyan , ami lényegében véve a magyarországi használathoz -- de még a tulajdonosváltáshoz sem -- kellett . A mopedautók tulajdona gyakran idős ember , vélelmezem a járgányok egy része Ausztriában is  öröklésre kerül . Hogy mindig minden esetben rendesen lehagyatékolják az ( esetlegesen az ország túlsó felében élő )  örökösök és komolyan őrizgetik a papírjait a bontásra szánt , csak gondot jelentő masinának ez szerintem túlzás .

 

Másrészt a mopedautók száma . Mr. Ligier fél éve közzétette a járműnyilvántartóból lekért adatokat , ezek szerint másfélezer ilyen kis műanyag traktor borzolja a magyar autós társadalom idegeit . Berendszámozva legalábbis ennyi van -- mégha az Eradok ki is maradtak a merítésből . Ezt a mennyiséget a mopedautós piacot évek óta nagyon precízen figyelő Kiwi kevésnek találta . Jegyzem meg én is .

 

Azonfelül a hírdetésekben sokkal több rendszámtalan gépet hírdetnek , mint magyar okmányost -- és a hírdetők egy része azt állítja régóta nála van a gép . Hogy mindannyian mindig hazudnának az nagyon rosszindulatú feltételezés .

 

Pár hónapja hírdettek egy sérült  Aixamet Homorúdon -- az a bizonyos kutyarágta kocsi -- érdeklődtem rá , beszéltem az eladóval . Szóval az ő gépének volt ugyan külföldi papírja , de elmondása szerint a környékük 5-6 mopedautója küzül csak egynek van rendszáma ( azt úgy vették )  , mert a helybeli rendőrök elfogadják rendszámtalannak az ilyen segédmotorokat . Ugyanilyen rendőri hozzáállásról jött hír a szomszéd városból , Bonyhádról is .

Azonfelül itt a fórumon is szokott lenni ilyen hozzászólás : itt láttak , ott láttak rendszámtalanul elberregni valamit ...

Szóval abban megegyezhetünk : nagyon jelentős létszámú járműállományon nincs rendszám , és ezek egy része régóta az országban lehet .

Hogy mennyinek van papírja , mennyinek nincs azt rejtély .

 

De hogy nem nulla a számuk a zicher   -- én is tudok a környéken több rendszámtalan , kertek végében évek óta álldogáló mopedautóról . Valamennyit bontásra ítélni nem lenne értelmes dolog -- nem tudom mennyit érdemes közülük felhozni a vizsga műszaki szintjére , de egy részüket  biztosan .

 

Ha valaki nem riad vissza a munkától és az ügyintézéstől a részint egy kis pénzhez juthat , illetve olcsóbban egy mopedautóhoz .  Bár jelenleg szinte ugyanannyiért árulják a tájékozatlanabbak a papírtalant mint a rendszámosat , de apránként majd rájönnek ... Ha a rendőrök kiszedik a forgalomból a több éve háborítatlanul használt rendszámtalanokat , akkor majd megjelenik a hírdetésekben egy részük bontási áron. Aki megveszi és megcsinálja magának az annyiért juthat mopedautóhoz , amennyiért némelyik drágább 3 kerekűt jelenleg hírdetik .

 

És ebben nincs semmi tisztességtelen . Nem olyan meddő dolog ez , százezer forintok múlnak rajta .

 

És persze nézzük az örök mumust , a lopott és alvázszámátütött masinákat . Biztos van ilyen is , de valóban kinyomozott magyarországi ügyről még senki sem tudósított. Szóval ha valaki be meri vinni a saját neve alatt vizsgáztatni a lopott -- és külföldön emiatt körözött -- mopedautót az eredeti alvázszámával az HÜLYE , az nem büntetőjogi, hanem orvosi kérdés . Ha meg előtte átütötte az alvázszámot és szerzett hozzá valami másik papírt ( amivel egyezik az alvázszám )  az megint nem a berendszámozoma2008-banadásvételivelvettLigieremet kategória .

Törölt nick Creative Commons License 2014.06.18 0 0 34247

Ezen kár rágódnotok,olyan témán kaptatok össze ami már talán sose lesz aktuális. Hány olyan papir nélküli lehet ami 2009 előtt lett importálva és rendelkezésre is áll az összes adásvételi hozzá? Nagy az esély,hogy ezen a JDM -en kívül 0db…ezen kár összeveszni! 

Én is azon a véleményen vagyok,hogy kerülni kellene a papir nélkülieket,(pláne ennyiért??) hiszen van bőven választék és nem éri meg kockáztatni. Tisztességes körülmények között nem tűnik el a papírja csak úgy nem? Vagy nem cserélődik ki olaszra 

 

A lovas mopedautó csere hirdetés kapcsán beugrott ez a Dorogon készült fénykép. Egyszerűbb tárolni az erkélyen,mint egy mopedautót,lehet érdemes lenne elgondolkodni :-)

Előzmény: Bakancs4 (34233)
WooDoo Creative Commons License 2014.06.18 0 0 34246

Se a bronz, se az alu persely nem kopott meg egyik variómban sem, pedig már jó régen át lettek alakítva. Bronzból kb. 10e Ft lett volna legutóbb az anyag a perselyhez, azt meg sokallottam, ezért vettem aztán inkább alumínium rúdanyagot, az sokkal olcsóbb, még akkor is, ha abból csak tömör rudat lehet csak kapni. De jó lenne a rozsdamentes acél is, csak azt nehéz forgácsolni. Volt aki szerszámacélból csinálta a perselyt, azzal is jól működik a varió, csak félő hogy megrozsdásodik...

 

A rugó külső átmérője kb. 46 mm, pont bele csúszik a 47-es furatú perselybe. A belső szénkarikát le kell esztergálni 46,5 mm-re, annak csak annyi feladata lesz az átalakítás után, hogy a rugót megtámassza. De én inkább esztergálni szoktam egy kalapos perselyt, a belső szénkarika helyett, hogy a külső szénkarika ne a tengely vállának ütközzön, hanem a perselynek. Ha a tengely vállának támaszkodik a külső szénkarika, hamar kikoptatja  váll, és összemaródhatnak a tárcsák, a szíj meg kiemelkedik a tárcsából, és leválik a külső rétege. Nemrég lefotóztam a kalapos perselyt, a méretét nem tudom, mert azt a varió hézagolásánál mérem ki.

Előzmény: Poc2 (34242)
Poc2 Creative Commons License 2014.06.18 0 0 34245

Köszi!

Ez jó hír,mert csupa rozsda az a rugó,és nem is egyformán áll ki a 3.De ez alapján akár egy toll rugójával is helyettesíthetem.

Előzmény: Bakancs4 (34244)
Bakancs4 Creative Commons License 2014.06.18 0 0 34244

Tudtommal csak annyi szerepe van , hogy alapjáraton ne zörögjön .

Előzmény: Poc2 (34243)
Poc2 Creative Commons License 2014.06.17 0 0 34243

Még azt akartam kérdezni úgy mindenkitől,illetve bárkitől aki tudja,hogy a röpsúlyokban az a kis rugó a közepén mi célt szolgál?Kicsit kilóg a közepéből hátrafelé nekem,a varió közepe felé!

Poc2 Creative Commons License 2014.06.17 0 0 34242

Az is jó,de valószínűleg van olcsóért bronz is ahol csináltatnám.A bronz kikopott,vagy ez ár másik varió és csak a költség miatt lett aluból?Illetve jól értelmezem hogy a rugó a perselybe csúszik bele,és nem kívülről öleli át?Valamint a szénpersely lett alakítva hogy csak a csapágy külső gyűrűjén feküdjön fel,vagy hamar bekopik a belső gyűrűvel és nem lesz utána további nyűg vele.

Előzmény: WooDoo (34241)
WooDoo Creative Commons License 2014.06.17 0 0 34241

Legutóbb már nem bronzból, hanem alumíniumból csináltattam a perselyt, 3 év alatt annak sem kopott ki a furata.  AlMgSi-1 ötvözet szokott lenni a színesfém szaküzletekben, az már megfelel a persely anyagának, és sokkal olcsóbb mint a bronz...

Előzmény: Poc2 (34236)
oljeg12 Creative Commons License 2014.06.17 0 0 34240

Kicsit humorosnak tartoma hírdetést, pedig nem az. A lóval és autóval kapcsolatban eszembe jutott egy megtörtén bűneset. Még valamikor a '80-as években történt. Egy illető ellopott egy Ladát, ami útközben lerobbant. Valahol a közelben egy tanyán, talált egy lovat, amit szintén ellopott. Befogta a Lada elé és így próbált hazaérni a zsákmánnyal. A rendőrök Baja környékén figyeltek fel a fura közlekedési megoldásra, aminek lebukás lett a vége.

Előzmény: Bakancs4 (34239)
Bakancs4 Creative Commons License 2014.06.17 0 0 34239

Nem tudom beta9 olvasgat-e még minket ...

 

Közel 9 éves mopedautós bizniszeléseim közül az a csereajánlat dobogós :

http://www.jofogas.hu/szabolcs_szatmar_bereg/Moped_autora_cserelnem_17068076.htm

 

Poc2 Creative Commons License 2014.06.17 0 0 34238

Csak jól gondoltam én hogy benzines varió van a lunánkon:

http://olx.hu/hirdetes/moped-auto-motor-ID2gCpH.html#1d60ffab14

 

Ez már a második BCB amin ilyen variót látok!

Bakancs4 Creative Commons License 2014.06.16 0 0 34237

Állíólag a Trabant 601 ( ez egy 2 ütemű motorral szerelt gépkocsi , amelyet az óta már megszűnt NDK-ban gyártottak ) keréktengely -anyájával ( féltengelyanya) pótolható .

Előzmény: Poc2 (34236)
Poc2 Creative Commons License 2014.06.16 0 0 34236

Woodoo!

A varió átalakításánál még a 16861 hozzászólás az aktuális,csak nem műanyag hanem bronz betéttel?

Ma megérkezett a primer varióm.Ligierből származik,és természetesen a szén persely kopott ezen is,de a tárcsák alig vannak nyomokban kopva.192mm átmérőt mértem rajta.Fejből tudja valaki mekkora és milyen emelkedésű anya fogja össze az egészet?Az hiányzik róla!

Golf 7 Creative Commons License 2014.06.16 0 0 34235

Fiam 3 kerekű mopedautó ólcsón de a gyújtását még szerelni autószerelőnél aki ért az elektronikához  akkor már mehet ha kész a gyújtása a fiam mopedautó és használható már az úton is csak egy műanyag javítás rá férne a hátsó lökáritójára  és egy takaritás is rá férne a mopedautóra.

http://olx.hu/hirdetes/veteran-opel-3-kereku-ID2gEHb.html#fc736f8092

Törölt nick Creative Commons License 2014.06.16 0 0 34234

Múltkor nagyon egyedi módon kiszámítottad a járművek átlagsebességét, arra nincs valami képleted hogy kiszámoljuk, valójában hányszoros többletidegességgel jár egy papír nélküli mopedautó berendszámozása? 

Előzmény: Bakancs4 (34233)
Bakancs4 Creative Commons License 2014.06.16 0 0 34233

Nekem ez kimeríti a több idegességgel való forgalombahelyezés fogalmát.

 

Ja , úgy tűnik túl érzékeny vagy erre . Jegyzem meg a múltkor 10x-est írtál .

Azt én sem vitatom , hogy körülményesebb a "papírtalan" masinák rendszámozásával foglalkozni , de ezt kijelenteni , hogy soha semmilyen körülmények között ne vegyen meg senki ilyet járművet , az azért túlzás -- arról lehet esetleg írni : én nem venném meg , illetve nem javaslom mert bizonyos többletnyűggel jár a rendszámozása . És leírom , hogy mivel jár , aztán döntse el mindenki mit tud belőle vállalni .

Az vitathatatlan : sokat levesz egy mopedautó értékéből ha nincs magyar rendszáma -- ehhez képest sokan úgy árulják az osztrák papírost , mintha ezzel már el is lenne intézve minden . És sok tájékozatlan sajnos bele is gyalogol ezekbe . És a hirdetések egy része még mindig nem foglalkozik azzal , hogy egyáltalán vannak-e papírjai , és annyit kér egy ilyen masináért , ami még berendszámozva is sok lenne : 

http://www.hasznaltauto.hu/auto/chatenet/stella/chatenet_stella-8005288

 

Tévedések elkerülése végett : nekem sem tartozik a kedvenc elfoglaltságaim közé a rendszámozás -- főleg a műszaki része -- nem véletlenül halogatom a Ligiert már hosszú évek óta . És teljesen megértem azt , aki nem óhajt magyar rendszám nélkülit megvenni . Ezt a piac  valamilyen szinten jelzi is : az olcsóbb rendszámosok 1-2 nap alatt elkelnek : tanijani szólt nekem a találkozón , hogy van 300-ért rendszámos üzemképes Aixam400-as -- mivel néhány ismerősöm vásárláson gondolkodik -- de most most még mindegyik vacillál . Jani pár napig várt , majd feltette a gépet : 2 napon belül elment .

Aki meg sokat kér a külföldi papírosért  -- pláne a papírtalanért -- az vessen magára . Meg az is , aki tájékozatlanul megveszi -- ha kiad valaki közel félmilliót anélkül , hogy pár órát rászánna a tájékozódásra az az ő baja . Aki pl. ide fordult azt azért leinformáltuk ezekről a dolgokról .

Általában 100-ért rendszámoznak be masinát , és ez szerintem reális is .

 

Előzmény: Törölt nick (34231)
Poc2 Creative Commons License 2014.06.13 0 0 34232

Ma jöttem hazafelé biciklivel és láttam az út mellett egy 500.4 magastetejű aixamot.Odamentem barátkozni kérdezősködni a tulajhoz.Nagyon barátságos volt,beszélgettünk legalább fél órát.Mostmár olyan tipust is láttam közelről,sőt be is ülhettem kipróbálni a kényelmét.Ég és föld a különbség a Lunához képest,bár ez várható is volt.Főleg a nagy csomagtér amit azonnal irigyeltem benne.Új variátorok vannak benne,de azt mondta megbánta hogy lecserélte a gyárit.Igazából nem mentem bele hogy miért bánta meg.Láttam már menet közben többször is,de csak most volt alkalmam beszélgetni a tulajjal.Azt mondta hogy a Luna 2,8-3 literes fogyasztása durván egy literrel kevesebb az övénél.Ő csak helyben városon belül használja az autót!

Törölt nick Creative Commons License 2014.06.13 0 0 34231

Nekem ez kimeríti a több idegességgel való forgalombahelyezés fogalmát. Egy teljesen új mopedautósnak még a sima forgalombahelyezés is görcsös. Nem nagyon találkoztam még olyannal, aki újonnan belekerülve ebbe a témakörbe rajongott volna az ötletért, hogy ő maga helyezzen forgalomba egy mopedautót egyedül. Olyat is hallottam vidéken, hogy az egyik idősebb helybéli akinek már több éve volt Aixamja, nem kis pénzt akart adni egy másik helybélinek (akinek szintén Aixamja van, és ezért ismerték egymást) hogy vigye el az övét is és hozza vissza rendszámosan. Amikor a sajátomat adtam el (akkoriban még élt a kiskapus jogszabály, hogy csak a quadra kell a rendszám) olyannal nem találkoztam aki ne fintorgott volna, hogy most akkor ezen nincs rendszám, és most akkor ezt neki kéne elvinni. Volt aki azt mondta, hogy megveszi ha lerendszámozom, kifizeti a költségét, de ha nem akkor nem. Tehát fogalmazhatunk úgy, hogy a rendszám hiánya miatt nem vette meg az, aki megvette volna. És nem azért, mert azért az árért nem volt rendszámos, hanem mert nekik kellett volna lerendszámozni. Végül Ausztriába vitték vissza, és most ott használják. Te 20 éve foglalkozol 3 kerekűekkel, és 2006 óta ezekkel, ne magadból indulj ki hogy neked kevesebb idegességet jelent akár egy papír nélküli forgalombahelyezés. 

Előzmény: Bakancs4 (34229)
Bakancs4 Creative Commons License 2014.06.13 0 0 34230

javít : beszéltem az illetékessel , aki elismerte , hogy  érkezett erre valami körlevél , és átirányított a vizsgabázisra

 

 

Előzmény: Bakancs4 (34229)
Bakancs4 Creative Commons License 2014.06.13 0 0 34229

Itt sem volt egyszerű eleinte . Én a magam részéről elértem , hogy egy jogszabályt  -- annak egy szakaszát -- értelmezzenek és és végrehajtsák . Eleve azzal kezdtem , hogy a kinyomtatott jogszabállyal bementem az NKH helyi központjába érdeklődni : beszéltem az illetékessel , aki elismerte , hogy erre valami körlevél , és átirányított a vizsgabázisra . Kimentem oda is -- akkor már azzal , hogy a központtól N.N. csoportvezetőhöz küldtek -- és beszéltem az érintettel . És addigra leleveleztem az országos szervvel az adatmegállapítás mikéntjét . Ezt nem hangoztattam a vizsgabázison , hanem megkérdeztem : honnan lesz adat ? Ők kérték ,hogy amit tudok hozzak -- netről , másik járgánytól , márkakereskedőtől , valami legyen , ne nekik kelljen vadászgatni ezekre .

Ezek után még egyszer átmentem a papírokkal , hogy jó lesz-e , és utána vittem a járgányt . Meghogy mikor hozzam , volt amikor mondták , hogy a héten ne , mert szabin vannak páran , kevesen vannak benn ; szóval egyeztettem .

Valószínűleg nekem is meggyűlt volna a bajom , ha beállítok a járgánnyal és lobogtatom a jogszabályt , hogy ezt most azonnal vizsgáztassák le .

Az okmányirodába is előre bementem , az ügyintéző eléggé elutasító volt , de a csoportvezető úgy látszik már tudott írni-olvasni , mert hallott a jogszabályi kedvezményről , és meg tudtam vele beszélni  a részleteket . Utána kezdtem el az egész cécót .

A kedvező helyi tapasztalatok alapján próbáltam távsegítséget nyújtani másoknak ( más megyékbe) is , de nem sok sikerrel . Hiába küldtem el a jogszabály szövegét és nyomtatta ki az illető : a helyi NKH vizsgabázisán kerek-perec kijelentették , nekik kell a külföldi papír . Amikor -- a megyét meg nem nevezve -- erről is érdeklődtem a NKH országos központjában annyit reagáltak : be kell vinni a járgányt , ki kell fizetni a díjat és megcsinálni a vizsgát . Ha elbukik a dolog akkor rá lesz írva a határozatra , hgy miért utasították el -- akkor lehet fellebbezni . Végülis logikus .

 

Szóval semmit nem adnak ingyen , én feccöltem bele annyit , hogy működjön  a dolog,  és nekem ennyit megért . Más mennyit áldozott erre a dologra ?

Előzmény: Törölt nick (34220)
Bakancs4 Creative Commons License 2014.06.13 0 0 34228

Engem is foglalkoztatott a kérdés , hogy ilyen esetben miképp állapítják meg a forgalmiba írandó adatokat -- főként azért : nehogy költséges vizsgálatokat és méréseket írjanak elő .

Ezt megtudakolandó írtam az NKH központi ügyfélszolgálatára , ahonnan olyan valami olyan válasz jött , hogy részint nyilvántartásból , részint mérésből , meg ahogy lehet .

A gyakorlatban két ilyen esetünk volt . Egy ismert és nagyon gyakori mopedautó forgalomba helyezésekor vittem a másik ugyanolyan járgány Typeschenjéről egy másolatot , mondván : ez nem ennek , hanem egy ugyanilyen masinának a papírja , csak az évjárat tér el ( egy évvel) a szín nem egyezik és az alvázszám vége . De végülis azt mondták megvannak a törzsben az adatok és nem volt gond .

Cicmásabb volt a kvad , mert ilyen gyártmányú és típusú jármű még nem kapott Magyarországon rendszámot ( gondolom most is ez az egyetlen lehet belőle nyilvántartva ) ezért  a törzsben nem szerepelt , és márkatárs papírjaiból vagy forgalmazói tanúsítványból sem lehetett kiindulni -- de szerencsére elfogadták a netről letöltött külföldi adatokat .

Szóval ez is erőst hozzáállás kérdése , szerencsére eddig normálisan fogadták itt a dolgot .

Előzmény: Törölt nick (34223)
Poc2 Creative Commons License 2014.06.12 0 0 34227

Valakinek lesz mostanában olcsóért eladó szekunder variója?Nem sürgős még,de jövőhónapban valószínűleg kellene már.

Bakancs4 Creative Commons License 2014.06.12 0 0 34226

Igen , ott állt .

Előzmény: Poc2 (34225)
Poc2 Creative Commons License 2014.06.12 0 0 34225

Itt állt a luna is ahol a kékről készült a kép!Vagy nem?

Előzmény: Bakancs4 (34224)
Bakancs4 Creative Commons License 2014.06.12 0 0 34224

Kifizetek nekik 22.900+3090 Ft vizsgadíjat , ott rohadok egész nap ... Ők azért kapják a fizetésüket , hogy értsenek hozzá . Ha nem tudják megállapítani egy járműről , hogy micsoda az nem baj , de akkor ne dolgozzon hatósági műszaki vizsgabiztosként -- menjen el hentesnek , szobafestőnek , sportminiszternek , akárhová .

Ha oda mered vinni a papírtalan -- és ebből a szempontból mindegy , hogy valóban okmányok nélkül szerezted , vagy csak letagadod a papírjait -- 500-as Aixamet , hogy rendszámos segédmotort csinálj belőle , hát lelked rajta .

Egyébként voltam ilyen helyzetben : alig egy éve vettem egy csűnyán törött Aixam EVO400-as , aminek meg voltak az osztrák papírjai:

 

És vettem hozzá egy 500-as , ami nagyon lelakott járgány volt és zűrösek voltak a papírjai ( szakadt volt és  össze is fírkálták a Typeschent)  de kulcsra indult , sosem volt törve (!!!) , egyben volt , nem kellett (volna) benne cserélgetni a szélvédőt stb.

 

Szóval méregettem : mennyire éri meg a sírból visszahozni a kéket -- sosem lesz olyan egy törés után , mint a gyárilag ép -- rettenetesen sok munkával .  Vagy rendszámoztatni a zöldet . Szóval én nagymotor rendszámos kocsit semmiképp nem akartam , segédmotoként meg beállítani vele . Nem vagyok aggályoskodó típus nem láttam értelmét kockáztatni , mert az alvázszám alapján egyértelműen kiderül , hogy nem L6e hanem L7e .

Ettől függetlenül ide kívánkozik a harmadik kép , de nem rakom be : én már láttam olyan kocsit -- nem az enyém nem is valamelyik közvetlen ismerősömé -- amelyik a gyárban még L7e volt , de végülis Magyarországon kismotorrendszámot kapott . Nem tudom milyen  módszerrrel oldották meg , nem is dajnálom tőlük , nem is helyeslem : de volt ilyen valóban .

A negyedik kép pedig olyan kocsit is ábrázolhatna ( az se lesz betűzve ) amelyik ugyan L6e-s ként gyártódott , de mára belekerült egy erősebb motor és hosszabb áttétel .

 

 

Előzmény: Törölt nick (34223)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!