Igen, lehet, viszonylag könnyen ki lehet számolni.
De 6 méter alatt az olcsósági sorrend:
- fafödém
- vb gerenda+béléstest
- körüreges
- monolit
(tetőtérbeépités esetén a fafödém már vb gerenda árú)
Viszont kevés esetben sikerül úgy kialakitani az alaprajzot, hogy ne kelljen bele monolit sáv, ami már borithatja a sorrendet is. Vagy mondjuk úgy jön ki a kiosztás, hogy valahová kettőzés kell.
Vagy pl a tetőd olyan lesz, hogy székoszlopokkal kell letámasztani. Ilyenkor a székoszlop alá illik a gerendakettőzés. De mindezek már olyan dolgok, amiket egyszerűen te nem fogsz tudni kiszámolni előre egy ceruzavázlat alapján.
Tudsz kalkulálni egy kb födém m2 árat, de a konkrét anyagmennyiségeket és árakat akkor lehet látni, ha készült KIVITELI terv. A kiviteli terv pedig még az engedélyezett terv elkészülte után van.
Még én sem látom néha előre, hogy a kiviteli tervnél pontosan milyen pluszköltségek jönnek be.
Egy mostani tetőszerkezetnél a statikussal felraktuk 3D-ben a (rohadt bonyolult) tetőt, hogy lehessen számolni. Kihozta a számitás, hogy kell bele acél merevités X darab, és kell bele egy komolyabb ragasztott fa tartó is, ami önmagában 70e ft körüli kiadás, és a fafödémbe is raknunk kell acél gerendákat a székoszlopok miatt.
Ezeket nem lehet előre látni ennyire pontosan, még évtizedes tapasztalattal sem, amig a kiviteli része nem készül el.
Kicsi a ház, 75m2. Melegebbre gondoltam fűteni a puffert kb. 70fokra. Van egy esbe vta322-es szelepem, azzal 35-60 fok között be tudom állítani a radiátorok előremenőjét.
Én is erre a következtetésre jutottam, be teszek egy 120literes régi bojlert puffernek, vta keverőszeleppel a turbós kazánom után. Leginkább az egyenletesebb hőmérséklet elérése érdekében, de ha spórolok vele, az plusz pont.
24Kw-os a kazánom, le van szabályozva a felére. Ha bekapcsol, akkor meglehet sülni a radiátorok körül, utána meg fázik az ember. A sűrű ki-be kapcsolgatástól, és az alacsony hőfokon járástól szeretném megkímélni.
Összességében mi a három év tapasztalata? Beváltotta a reményeidet?
Másfél éve kezdtünk épitkezni, mint azt már sokszor elregéltem, tavaly augusztusban költöztünk be. A fűtési szezon nagyon hamar beköszöntött, szeptember 10.-én már fűtöttünk. Saját készitésű padló- és falfűtésünk van, nagyon elégedettek voltunk vele egész télen[...] Bővebben!Tovább »
A legtöbb tipusterv szabadonálló beépitésre van kihegyezve, viszont a magyar valóság 80%-ban inkább oldalhatáros beépitést tesz lehetővé.
Én a 16 év alatt nem tudtam kétszer ugyanazt "elsózni", pedig a boldog időkben heti 1 háztervet toltam ki nagyüzemben, jó lett volna a duplikálás pluszmunka nélkül :)
az epiteszeket nem tudom, a rendszerszervezok altalaban kisinterju, nagyinterju, egy nap vegigkiserese, adott feladat/tevekenyseg elmeseltetese.
haztervezesileg en ebben nem nagyon hiszek azert, sajat magam eletmodja is jelentosen megvaltozott 10 ev alatt, es fog is a kovetkezo 10 evben. hazat meg atalakitani sem szoktak ilyen surun.
Milyrn "trükkjei" vannak az építészeknek arra, hogy kiderítsék, milyen helységkapcsolatokra van szüksége a megbízónak - (miközben azok maguk se szokták tudni)?
"Ezekről a szabványokról hol lehet elérni valami összefoglalót vagy ismertetőt."
Statika: EUROCODE szabvány (alig párszáz oldal + Axis ismerete, anyagismeretek)
Épitész:
- pár év épületszerkezettani tanulmány
- gerendakiosztási terv alkalmazástechnika szerint (minden gerendánál más)
- költségvetéskészitő program ismerete (pl King)
- továbbá OTÉK, Étv, főváros esetén BVKSZ és helyi épitési szabályzatok
Magyarul skiccelj nyugodtan, majd az épitész megmondja, hogy melyik része nem valósitható meg. Az épittető által hozott vázlatok jók arra, hogy a kivánt helyiségkapcsolatok és méretek látszódjanak.
Annak semmi értelme, hogy még átnézett vázlatod sincs (amiről már lehetne tudni, hogy megfelel a szabványoknak), de már a födémkiosztáson gondolkodsz, és az árait nyomozod forintra pontosan...
Ezekkel az épitészt kell abajgatni már a TERVEZÉS KÖZBEN.
Te a büdös életben nem tudod összeszedni a szükséges infókat hozzá, amit egy jó épitész csipőből kivág, ha KONKRÉTUMOT kérdezel.
Én széles,erős hilti szalagot raktam minden masodik sorba es a két végén hatos száz hosszú csavarral emberesen megfogtam, a csatlakozó teglafalban, majd minden ytong közepére a hiltiszalagot egy hatos hatvan hosszu csavarral lerogzitettem. Hajszalrepedes sincs pedig az aljzatbetonra raktam ami lepesallo szigetelesen áll. (Most, hogy működik mar azt is be merem vallani, hogy meg padlofutes is van némely fal alatt :-))
Akkor egyertelmu a helyzet. Ha mar egyszer szep egyenes az ytong fal, akkor senki nem akar m2-enkent 40-50 kilo vakolatot felkenni ra 1.5cm vatagsagban. Hanem inkabb legletteli a ragasztoval es kesz. Viszont ha kihagyja a halot, akkor kockas lesz.
Azt tovabbra is tartom, hogy haloval ragasztoval glettelni kisebb melo jelentosen kisebb melo mint guzolni-vakolni. Nem csak azert mert nem tudok vakolni. Nem mindegy hogy egy 25 kilos zsakbol kijon bo harom m2 vagy megtobb, vagy a 40 kilos zsakos vakolatbol szuk ketto. (lehet meszbol is keverni persze)
Ahol csak simító vakolat van a falon, ott kirepedhet a fuga, de ha kellő vastagságú, akkor nem. Gúzolás, durvázás, tisztázás, simítás, ez minimum 1-1,5 cm vtg