Keresés

Részletes keresés

fecskea1 Creative Commons License 2013.11.12 0 0 55540

Köszi a választ, bár a lelkem ettől nem lett könnyebb.

A  Te képeid persze dokumentatíve jobban mutatják az 5 évvel ezelőtti állapotot. Kb. én is akkor készítettem, de gondoltam, kiállításra megy, és inkább az erőt, dinamizmust akartam a halott gépben megfogni - kevés sikerrel.

Aztán a kiállításomba már nem fért be, jogosan.

Tegnapelőtt, ahogy odanéztem, borzalmas látvány volt mindenesetre.

Nem azt éreztem, mintha egy tetszhalott állapotban lévő masina lett volna, hanem inkább a roncstelep jutott eszembe.

Persze, mivel nem vagyok szakember, csak ilyen"irodalmi" módon  fogom fel a dolgot. Nem tehetek róla: szeretem ezeket a masinákat, még a halódó formájukban is.

Előzmény: Törölt nick (55539)
Törölt nick Creative Commons License 2013.11.12 0 0 55539

És még valami: bár a kiállított gépek többsége nem kapja már meg azt a gondozást, ami (egykori megállapodások szerint is) járna nekik (mint kivételeknek, tisztelet az egyre nagyobb számú önkéntes felújítónak - és itt most nem az MGV vállalkozásaira utalok), ha az kerül szóba, hogy a mozdonyt a kiállítási helyeikről elvigyék, az illetékesek körében már a gondolat felvetésére is rögtön kemény ellenállás, tapasztalható. A nem elégséges gondviselés tükrében ennek komolysága az emberben ugyan kétségeket ébreszt, viszont a kötődést látni jó. Vannak azonban már átlényegült státuszú kiállított gépek, amelyek üzemképesre történő felújítás céljából történő elvitele már környezeti kötődése, turisztikai jelentősége miatt sem jöhet szóba. Ilyen a csopaki is, amely körül egy kis szabadtéri múzeumot is kialakítottak. Magam sem támogatnám, hogy a lényeget elvigyék belőle, hacsak nem pótolják egyenértékűvel, vagy jobbal, ami viszont manapság megint csak ritkaság, de azért van kivétel: pl. Veszprém, vagy Kismaros.

Előzmény: Törölt nick (55538)
Törölt nick Creative Commons License 2013.11.12 0 0 55538

"Ebből már nem lehet menetkész gőzöst varázsolni?"

 

Ez egy, a kiállított mozdonyokra általában vonatkozó örökzöld kérdés itt a topicon, ezért elnézést kérek, ha egy kicsit cinikusnak tűnő választ adok rá, nem annak szánom: igen/nem. Azaz: kellő mennyiségű pénzért egy nagyon kis részükből még lehetne. Állapotára nézve szerintem a csopaki is ezek közé tartozik. Viszont őrá az egyedi hiányosságai miatt nem esne a választásom, jóllehet egy üzemképessé történő felújítás esetén messze nem ez lenne a legnagyobb probléma. Az pedig, hogy csúnyán néz ki, ugyanezen kérdés tekintetében majdnem „apróság”. Egy mozdony üzemképessé tételénél az első és legfontosabb kérdés szemmel alig, vagy egyáltalán nem látható tulajdonságokon múlik: a kazán állapota és, hogy mit lehet vele kezdeni, beleértve a legjobb, de legköltségesebb megoldást: új kazán - a maga költségeivel. A kazántörvény kérdéseibe itt most nem is akarok belemenni, mert az innentől kezdődő kérdések körét a topic az elmúlt 10 évben agyonragozta - persze ragozhatjuk tovább, de ehhez átadnám a szót a Szakibácsiknak, akiktől úgysem tudunk eleget tanulni...

 

A második legfontosabb, hogy milyen régen állították ki. A gépezet 10-15 évnyi szabadtéren eltöltött idő után már általában úgy „beáll”, hogy már nem, vagy csak irreális ráfordítások árán lehetne újraéleszteni, függetlenül attól, hogy a moci optikailag hogy néz ki (a csopaki pedig talán még e téren is menthető lenne).

 

Egy harmadik kérdés, hogy mi minden és miért hiányzik róluk, de ebbe belemenni is túl messze vezetne.

 

Lényeg, hogy a csúnyára lepusztult kiállított mocik helyzetét sokan egy kicsit tévesen értékelik. Az a realitás, hogy belátható időn belül egyikből sem lesz újra működő gép a Kishazában, de nem elsődlegesen azért, mert a szabadtéri tárolás miatt 10 év után általában nagyon megcsúnyulnak, ha külsejüket nem gondozzák…

 

A csopaki egyébként 5 évvel ezelőtt még így nézett ki:

 

    

 

    

 

 

 

Előzmény: fecskea1 (55534)
Mwin Creative Commons License 2013.11.12 0 0 55537
k.novotny Creative Commons License 2013.11.12 0 0 55536

Nekem a comment tetszik a legjobban:-))

 

 

Gyártó cég: Magyar Állami vas-acél és gépgyár Gyártás éve: 1911 Teljesen átépítve: 1941 Megtett Km: 2 344 070 Utolsó fővizsga: 1974. VII. 24. Utolsó üzemnap: 1976. II. 25.

 

A mozdonyt 1941-ben gyártották, zsír újonnan (tehát nem volt semmilyen átépités) és nem 1911-ben

 

A 2.300.000 km-rel is vitába szállnék, mert, a II.vh. elhurcolás kivételével végig a gyár mozdonya volt.

 

A belső gyári mozgáson kivül, ha le is ment füzfő állomásra, naponta 1x vagy 2x (kb 6 km) ez napi teljesitményben a gyári mozgásokkal együtt nem éri el az 50 km.

 

Innentől már egész könnyü kiszámolni azt, (365x50x33) azaz napokszáma szorozva a km-rel, ez szorozva a 33 év üzemidővel, az csak durván 600.000 km-re jön ki

 

Innentöl no comment

Előzmény: M62-238 (55535)
M62-238 Creative Commons License 2013.11.12 0 0 55535

http://www.panoramio.com/photo/6334306

Ez talán még jobb állapotú.

Előzmény: fecskea1 (55534)
fecskea1 Creative Commons License 2013.11.11 0 0 55534

Ebből már nem lehet menetkész gőzöst varázsolni?

Előzmény: Törölt nick (55532)
Mácsai Dániel Creative Commons License 2013.11.11 0 0 55533

Olyan rossz látni szegénykét így! :(

Törölt nick Creative Commons License 2013.11.11 0 0 55532

A Csopakon kiállított 375,008 állapota az utóbbi 5 évben sokat romlott, bár országos viszonylatban még így is „relatíve” jónak mondható. Ezt úgy kell érteni, hogy ha állagmegóvó felújítására néhány éven belül sor kerül, akkor lakatosmunkát még nem igényel.


Más kérdés, hogy a hajtóművéből számos alkatrész hiányzik, viszont ezeket nem a kiállítási helyen szedték le róla, hanem - ismereteink szerint - eleve így állították ki (ez a keresztfej csatolt kerekekhez viszonyított helyzetéből is látható). Az állagmegóvó felújítás kérdése már Szombathelyen és a helyi önkormányzatnál is felmerült, ennél többet azonban nem tudunk. Mint ahogy arról sem, hogy a hajtómű optikai helyreállításának gondolatával (már a feladat nehézsége miatt is) bárki foglalkozna.

 

    

 

    

 

    

 

 

 

Előzmény: fecskea1 (55526)
fantal Creative Commons License 2013.11.11 0 0 55531

Helyesbítem magam: a csatló egy része - még - megvan, a hajtórúd hiányzik..

Előzmény: fantal (55530)
fantal Creative Commons License 2013.11.11 0 0 55530

Csatló hiányzik, a hajtórúd "csak úgy" feltéve, csapágyfémnek nyoma sincs...

Előzmény: fantal (55528)
fantal Creative Commons License 2013.11.11 0 0 55529

Az az angoloknak eladott 411,144-es Truman eredeti kazánja, ami rossz állapota miatt az angoloknak nem kellett, kaptak helyette egy jót.

Előzmény: fecskea1 (55526)
fantal Creative Commons License 2013.11.11 0 0 55528

Látom fémtolvajok látogatják...

Előzmény: fecskea1 (55526)
C50 Creative Commons License 2013.11.11 0 0 55527

Vajon mit keresett ott? Ebben az időpontban már nem volt rá szükség a 4-es vonalon, 86.08.28-án selejtezték. Akkor mit csinál ott gőzben?

Előzmény: Ambzso (55522)
fecskea1 Creative Commons License 2013.11.11 0 0 55526

Sziasztok!

 

Tegnap jöttem Csopak felé, és ilyenkor mindig ránézek a kiállított 375-ösre.

Nem volt időm fotózni, de néhány évvel ezelőtt ilyen képeket csináltam róla:

Nem tudom, hogy a hajtókar eredeti, avagy csak odabiggyesztették, majd aki ért hozzá,  megmondja.

Most, ahogy a gépre pillantottam, borzalmas állapotokat láttam. Rozsda rozsda hátán.

És végül, néhány éve  fotóztam az Istvántelki Főműhely kerítésén át ezt a lehangoló képet is:

Talán a két jármű pozíciója jelzi a siralmas állapotot.

 

rezgaras Creative Commons License 2013.11.11 0 0 55525

Szerintem forgalomtechnikailag ideális megoldás egy fejpályaudvar részére, hiszen a szerelvény megkerülését össze lehet kapcsolni a mozdony fordítással. Utasforgalmi szempontból persze rossz. Nyilván a régi Déli építői nem akartak-tudtak volna egy emeletre helyezett pályaudvart építeni a Vérmezőre, azért került oldalra a felvételi épület. Bár a régi bécsi Déli pályaudvar éppenséggel emeleten lévő fejpályaudvar volt...

Előzmény: fantal (55524)
fantal Creative Commons License 2013.11.11 0 0 55524

Nem tossz :) Bár amikor épült a Déli, a pu. még a városn kívül volt, és nem zavart senki ez a sajátos építésű fordító.

Előzmény: rezgaras (55523)
rezgaras Creative Commons License 2013.11.11 0 0 55523

Volt már? Pl. gőzmozdony fordítás a Déli régi korongján.

 

Ambzso Creative Commons License 2013.11.10 0 0 55522

424,005 vagy ki csoda 1984.09.06 Bp.Keleti pu-n

 

Fotó:Nagy Imre

262 Creative Commons License 2013.11.10 0 0 55521

Eszembe sem jutna bárkit lebecsülni az életkora miatt!

Előzmény: manhattani (55518)
262 Creative Commons License 2013.11.10 0 0 55520

"Néhányan álmodoznak... A fészbúk sokat elbír :)

 Ha jól sejtem az átlagéletkor 20 év alatt van a leendő "egyesületben"."

 

Ez így van.

Amikor megkérdeztem egyiküket, hogy minek örül annyira a 424.247-es kapcsán és tisztában van-e vele, hogy ez mit jelent a 424,287-es számára ,hogy ezzel a lépéssel egy mozdonyt elveszítettünk - volt nagy hümmögés és "mégsem örülök akkor", meg hasonlók....

És akkor a személyiségzavarral küzdő, magát gőzmozdonynak képzelő fanokról nem is beszéltem még.

 

 

 

Előzmény: k.fecó (55515)
siófoki35 Creative Commons License 2013.11.10 0 0 55519
manhattani Creative Commons License 2013.11.10 0 0 55518

Senkit sem szabad lebecsülni csak azért, mert fiatal.

Nézd meg, hogy az öregek mire mentek.     :-))

Előzmény: DV 109.109 (55516)
gumidani Creative Commons License 2013.11.10 0 0 55517

"Semmi baja nem lesz tőle a rajta ülő pénzeseknek."

 

Nem érted te az emberi irigység lényegét.

Előzmény: C50 (55507)
DV 109.109 Creative Commons License 2013.11.10 0 0 55516

Az "alapító" életkora 18 év alatt van :) 

Előzmény: k.fecó (55515)
k.fecó Creative Commons License 2013.11.10 -1 0 55515

"Néhányan álmodoznak... A fészbúk sokat elbír :)

 

Ha jól sejtem az átlagéletkor 20 év alatt van a leendő "egyesületben"."

 

 

Én is elég nehezen tudom elképzelni, azt hogy az "egyesület" mőgött valamilyen komoly szándék áll!

 

Viszont a 20 éves korosztályra nem jellemző, hogy egyesületet alapítsanak, az álmodozás az OK...

 

Előzmény: fantal (55512)
k.fecó Creative Commons License 2013.11.10 -1 0 55514

"Megmentjük, amit mások már üzemeltetnek???"

 

Nekem is ez jutott először eszembe, ezért is volt zavaros számomra, hogy ez az egyesület

tulajdonképpen a Nosztalgia kft. utóda, vagy konkurenciája lenne-e?

 

Ha ez egy utód szervezet lenne, akkor a 2. dolog amit nem értek,

hogy a gőzösök listájából miért maradt ki a 242,001 és a 424,009?

 

Az viszont mindenképpen pozitív dolog, hogy valakiknek még tervük lenne a 269 és 375,562

gőzösökkel...

 

 

 

 

Előzmény: 262 (55510)
DV 109.109 Creative Commons License 2013.11.09 0 0 55513

Nem kell komolyan venni ezt. Pár tinédzsernek sok a szabadideje és szárnyal a fantáziája... :)

Előzmény: fantal (55512)
fantal Creative Commons License 2013.11.09 0 0 55512

Kérdezem: Most mi is ez az egész tulajdonképpen?

 

Néhányan álmodoznak... A fészbúk sokat elbír :)

 

Ha jól sejtem az átlagéletkor 20 év alatt van a leendő "egyesületben".

 

A nevezett járművek üzemengedélyének birtokosa a Kft, akik igen nem adnák át azt az "egyesületnek" :) 

Előzmény: 262 (55509)
M.machinátor Creative Commons License 2013.11.09 0 0 55511

Háát lehet hogy ez a konkrét helyzet , de anyagilag a tőlem telhetőileg benne vagyok , inkább nem megyek kiállítani!!!!!

Előzmény: 262 (55510)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!