Még örülhet ha nem neki kell fizetnie azért hogy lehessen ez a téma... A feleségem a BME alvégzése alatt több millió forint értékben végzett ingyenmunkát mindenféle cégeknek "gyakorlati feladat" címszó alatt...
Bizakodjunk. Sztem ez tipikusan az az eset, amikor délelőtt egy menő márkázással potyog a gépből a cucc, délután meg márkajelzés nélkül féláron....Csak hát a délutáni műszakban a minőségbiztosítási ellenőr bére is meg vagyon spórolva, így a feliratok, egyebek néha nem stimmelnek... Ez benne a kockázat, ami sztem vállalható. Valamit valamiért.
Megvettem a relét is a bekötéshez, nem lesz vele gond. Ha mégis, akkor majd jelentkezem és kiokosítotok. :-)
2. ha egy adott keszulekhez gyartjak egy berendezesgyartonak, akkor annak speci tipusszama lesz (kb megrendelesszam), amirol nem talalsz katalogust, mert nem aruljak mint barki altal megrendelheto termeket.
Megvettem ezt a kütyüt. Sajna alaposabban megnézve kiderült, hogy ez egy kínai utángyártás... :-(
Ugyanúgy néz ki, de a rajta feltüntetett típusszám alapján megkeresett Johnson leírás nem egyezik meg ezzel a cuccal. Egy másik Johnson típusszám hasonlít erre, de ott is vannak apró eltérések, mint pl. 5W motor helyett 7W kéne hogy legyen... Remélem azért pár évig jó lesz, bár arra azért kíváncsi volnék, hogy az igazin is alu öntvényből van-e az a pöcök, ami a szelepet lenyomja...
johnson controls nem rossz marka. ez a szelep teljesen jo neked. sajna nincs rajta vegallaskapcsolo. vagy szerelsz ra, vagy a reles modszert hasznalod.
honeywellbol a legolcsobb amit tudok is 20ezer fole jonne ki a moka.
Beszéltem az eladóval, sajnos nem sikerült teljesen biztosan beazonosítani a cuccot amit árul, de úgy néz ki, hogy ez a 13 ezres egy olyan 3 utas szelep, ahol az alapállást rugóerő adja, az útváltáshoz meg folyamatos táp kell. Nincsen ebben semmi egyéb kapcsoló, csak a 3 db 220-as vezeték. Ha jól azonosítottam, akkor a leírása szerint 10 másodperc alatt zár le. Mondjuk 7 watt az egész fogyasztása, nem ver földhöz, de vajon megbízható-e? Valami Jonhson márka.
Ez ennel sokkal egyszerubb szerintem. tok felesleges hogy a szelep alapbol hmv-re alljon.
egy rele van, azonos feszultsegu a szeleppel. a szelep remeljuk olyan, hogy egyetlen kapcsolt tap bemenete van, ha kap tapot atvalt boylerre, ha nem kap visszamegy futesre.
A boyler termosztat a paralell kapcsolt szelepre es relere ad tapot. A rele zaroerintkezoje meg parhuzamosra van kotve a szobatermosztattal a kazanra.
Ha a boyler ker meleget, akkor meghuz a rele es elindul a kazan, plusz atvalt a szelep. Ha a lakas ker meleget, akkor elindul a kazan, es a szelep marad futes allasban. Ha mindketto, akkor meghuz a rele, indul a kazan, szelep boyler allasban. Ha a boyler kesz, akkor a szelep visszavalt, a rele elejt, de a kazan futi tovabb a lakast mert a szobatermosztat paralell a relevel.
de reszletekbe nem erdemes menni amig nem tudjuk konkretan milyen a szelep.
Az elonykapcsolas nem azt jelenti hogy alapbol hmv-re kell alljon a szelep, hanem hogy ha lakasfutes es boylerfutes igeny is van, akkor a boyler van kiszolgalva. Aztan lehet-ne csinalni egy kulon nyari uzemmodot, amikor a szelep fixen boyler allasban van es sosem mozdul, csak ettol szeret beragadni...
- az 1ik relét kapcsolná az indirekt beépített termosztátja ..
feltéve ha van olyan ...
Van olyan ?? :-))
Tárolóban hül a víz-termosztát kapcsol- váltószelep alapból HMV felényitott, indul gázkazán > HMV melegszik..
- a másik relét + a váltószelepet fűtőkör felé nyitva > kapcsolná a szobatermosztát
Ekkor ha szobatermosztát kér meleget >relé behúz >közben váltószelep átvált fűtőkör felé..
(késleltetés meg nem is annyira kéne, max egy darabig megy ide és oda is víz..)
- A helyzet akkor bonyolódik, ha megy a fűtés ÉS közben kell HMV-t melegíteni..
Ezért a "HMV tárolós relé" alapból zárt érintkezőjére kell kötni, így behúzott állapotban azzal megszakítani a szobatermosztát jelét.
Így ha csak fűteni kell...> mint korábban
Ha meg közben kéne tárolót fűteni relé behúz..(a másik párhuzamosan kötött miatt amúgy IS megy már a cirkó), viszont a "Bontó" érintkező miatt (mintha szobatermosztát kikapcsolna) a váltószelep visszaáll alapállásba > tehát HMV felé lesz nyitva a váltószelep... > mintha nem kéne lakást fűteni...
Majd ha nem kell HMV fűtés, kazán/váltószelep visszaáll lakásfűtésre, amíg szobatermosztát ki nem kapcsol...
Hát, ez egy hagyományos régi cirkó, semmi extra ... 70 fokot mutatott a fűtővízre amikor még jó volt az user felőli hőmérője. Nem állítgattam sose.
Melegvíznek meg 50 foktól felfelé nekem már elég meleg. Ha meg melegebb, keverni lehet bele hideget. Szóval ez nem gond.
Ettől függetlenül, úgy néz ki tudok keríteni egy vadi új, valahol nem felhasznált 3 utas motoros cuccot 13 ezerért, ha a kupaktanács is jóváhagyja.Szerintem ennyit már érdemes megreszkírozni, legyen tuti. Végül is hatékonyabban tudom vele működtetni a rendszert, visszahozza az árát valamikor... és még kényelmes is. Meg már a 150 rugóhoz képest, amibe eddig került a projekt, a plusz 10% még éppen elfogadható határeset. Mondjuk a tartályt kicsit drágálltam ahhoz képest, hogy a külső burkolata is csak egy "ECO" zippzáras pvc otthonka, de még mindig a legjobb amit tehettem ilyen hirtelen. Kösz hogy elmozdítottál az indirekt cucc felé, tetszik a megoldás.
Csak még a vezérlést kell majd lefixálni ha meglesz a szelep. Vagy úgy lesz, ahogyan Vajk javasolta, vagy esetleg sikerül valakivel terveztetnem egy nyomtatott áramkört ami ezt meg tudná nekem oldani. Megtervezni nem tudom, de kész terv alapján megépíteni igen, sztem nem volna egy bonyolult áramkör... a két termosztát állásától függően variálni három fázis kimenetet...egyet a szivattyúnak, kettőt a szelepnek... max 2 amperre...
Ha a padlófűtés csövezése 15cm-es osztásban van. De a használat során nem tűnik elégségesenek, akkor jól gondolom, hogy a fűtővíz hőmérsékletemelésével a kompenzálini lehet a ritkábban fektetett csöveket?
az a gond, hogy ket termosztatrol ket kulon jel kell neked:
egyik termosztat a kell futes a lakasba, a masik a kell futes a boylerbe. ha egyik vagy masik termosztat futes ker, akkor indul a kazan, viszont a szelep csak akkor valt, ha a boyler futes ker.
elegansan ugy tudod megoldani, hogy olyan valtoszelepet szerzel, amin van vegallaskapcsolo. a vegallaskapcsolo parhuzamosra kotve a szobatermosztattal. a boylertermosztat meg a motort hajtja. igy ha a boyler ker futest, akkor atvaltja a szelepet, a szelep vegallaskapcsoloja meg elinditja a kazant.
ha nincs vegallaskapcsolo, akkor kelleni fog egy rele, meg jo volna meg valami kesleltetes is, hogy a kazan ne induljon mielott a szelep atvalt.
Bekötöttem az indirekt bojleremet szombaton, úgy néz ki hogy elégedett leszek vele. Nagyobb is mint ami volt, de hamar fel is fűt, végre nem kell majd kapkodni télen az esti fürdéssel. És még ezt a hülye bürokráciát is kikerüli vele az ember. (Nem tudom mit szőröznek, ha a teljesítmény és a füstelvezetés módja, mérete egyforma, sztem bőven elég volna egy szakképzett szerelőt előírni. De hát a bürokrácia mindig igyekszik igazolni önmaga szükségességét.)
Egyelőre a fűtéskör el van zárva fixen, de úgy néz ki azért beszerezhető háromjáratú, vagy egy mágnesszelep is 5-10 ezer forintért. Annyi már beleférne mondjuk a fűtési idény kezdetéig és azért csak jobb volna.
Viszont hogyan kellene vezérelni ha megveszem valamelyiket?
Most ugye tettem egy termosztátot a bojlerhez is, amit ugyanoda kötöttem be párhuzamosan, mint a fűtés termosztátját. Jó volna ha két érintkezőpárt tudna kapcsolni, de csak egyet tud, amikor vettem rá is kérdeztem, de azt mondták nincs olyan amelyik kettőt tudna. Szóval ha mégis vennék majd, hogy kéne bekötni a motoros szelepet, hogy megfelelően vezérelődjön?
Én egyelőre a FŐKÉTÜSZ ügyfélszolgálatánál akadtam el (amíg az ő szakvéleményük nincs meg, addig nem tudok tovább lépni).
Noha egyértelműen az egyszerűsített készülékcseréhez szükséges szakvéleménnyel kapcsolatban érdeklődtem náluk (több alkalommal is), az általános esetre vonatkozó tájékoztatást küldték el (előzetes nyilatkozat, műszaki terveztetés, az elkészült tervek véleményeztetése, a megfelelőséget igazoló végleges nyilatkozat...). Csak azt nem értem, mit kéne terveztetni azon, hogy az egyik 18 kW-os kazánt leakasztod, a másik ugyanolyan besorolásút meg felteszed a helyére... Az egyszerűsített készülékcsere pont erről szólna, meg a sok vérszívó lekoptatásáról (de ezt elég nehezen akarják tudomásul venni).
Most átküldtem nekik a rendelet vonatkozó részét (hátha nem ismerik :)), aztán várom, hogy mit reagálnak. Majd beszámolok róla itt is.
Sziasztok! Valaki meg tudja mondani, hogy a jelenleg érvényes szabályok alapján, ha a meghibásodott, nyílt égésterű, kéményes gázkazánomat le szeretném cserélni ugyanolyanra, de újra, akkor mire kell figyelnem? Milyen plusz költségekre lehet számítani a gázkazán árán kívül? Köszi.
Olyan próblémám van, hogy a cirkó alapállapot után egyből teljes gázt ad, amint megnyitom a melegvizet és olyan forró, mint a pokol. Ezt eddig nem csinálta. Hozzátartozik, hogy a hétvégére el volt zárva a gáz, mint máskor is, ha elutazunk, és amikor újra begyújtottam, onnantól van ez. Tudnátok mondani valamit, hogy mi lehet a baja? Esetleg javítható hozzáértés nélkül is, vagy szerelő kell hozzá?