Üdvözlöm az idelátogatót! Ezen a fórumon szeretném azon motorokat bemutatni, melyeket egy helyre fixen letelepítve használtak elődeink. Azért hoztam létre ezt a topikot, hogy kötetlenül beszélgessünk mindazokkal akiket ez a téma érdekel vagy netán gyűjtéssel s restaurálással kívánnak foglalkozni.
A 60-as években beépített villamos üzemű szivattyúkat dízelmotoros aggregátokról is lehetett üzemeltetni. Ebből a célból 4 db Ganz gyármányú, XII jv 170/240 tipusú Jendrassik rendszerű dízelmotoros aggragét lett beépítve. A vasútgépész érdeklődésű olvtársaknak ismerős lehet a ABb motorkocsikból. Én a 16 hengeres változatával találkoztam elég sűrűn.
A Tiszakarádi belvízöblözet vízgyűjtőjének nagysága 196,92 km2, amely a Bodrogközi belvízvédelmi körzet részét képezi. Az öblözet belvizeit a 27,68 km hosszú Tiszakarádi-főcsatorna vezeti le a szivattyútelepen keresztül a Tisza folyóba. A főcsatorna torkolatánál lévő régi gőzüzemű szivattyútelepet 1897-ben építették, amely 2 db egyenként 3,0 m3/s teljesítményű Schlick-Nicholson típusú vízszintes tengelyű centrifugál szivattyúegységből állt. A meghajtógépek Schlick-Nicholson típusú fekvő-stabil, beépített gőzgépek voltak, amelyek 1350 kggőz/óra teljesítménnyel rendelkeztek. A termelt gőz 169°C hőfokú és 8 atm nyomású volt. Építése akkoriban 377.534 Forintba került. Az egyik gépcsoport idővel teljesen elavult, ezért helyére 2 db 2,0 m3/s teljesítményű DCSK típusú diesel szivattyú nyert beépítést 1960-ban. A szivattyútelep bővítésével 1963-ban 4 db PVA1100 típusú elektromos meghajtású egyenként 2,0 m3/s kapacitású szivattyúegység létesült. A Tiszakarádi szivattyútelep mai formáját a '80-as években nyerte el, amikor is beépítésre került még 6 db egyenként 1,33 m3/s teljesítményű MLP500 típusú elektromos szivattyúegység is.
Tettél közé valami + hézagolót, hogy amikor elvágod,kör-körös maradjon ? Persze a hézagolót sem ártott volna úgy ! No meg ha jól tudom, öntés előtt fel szokták grundolni !
Ugyanilyen van Békésszentandráson is a duzzasztó mellett. Még a Ganzmotor is megvan, ez volt az "önindító". Ezek egy kaptafára épültek, a Diesel Láng diesel.
Ezek a szivattyútelepek a belvízvédelmet szolgálják. A belvizeket belvíz elvezető csatornák gyűjtik össze, és vezetik a szivattyútelephez, és a szivattyúk emelik át a folyóba.
Törökéri szivattyútelep
A Bodrogközi belvízvédelmi körzet részét képezi a Törökéri öblözet, melynek kiterjedése 101,00 km2nagyságú, főcsatornája a 12,84 km hosszú Törökéri-főcsatorna. Torkolati szakasza mintegy 3,5-4,0 km hosszúságban 20-50 m széles ősi morotva meder, amely a Törökéri Holtág nevet viseli. A főcsatorna torkolatánál 4 szivattyútelep található, amelyből ma már csak a III. és a IV. telep üzemel. Az I. számú régi szivattyútelep 1896-'97-ben épült 142.530 Forint összegben. A szivattyúegység 2 db Schlick-Nicholson típusú vízszintes tengelyű centrifugál szivattyúegységből állt. Vízszállító képességük egyenként 1,0 m3/s volt. A meghajtógépek is Schlick-Nicholson típusú fekvő-stabil, beépített gőzgépek voltak, amelyek 1200 kggőz/óra teljesítménnyel rendelkeztek. A termelt gőz 169 °C hőfokú és 8 atm nyomású volt. A II. számú diesel üzemű szivattyútelepet 1943-ban építették. Ennek bekerülési összege akkoriban 1.202.231 Pengőbe került. A szivattyúegység 1 db MÁVAG KK-90 típusú vízszintes tengely elrendezésű centrifugál szivattyúból állt. Meghajtógépe LÁNG gyártmányú 3KN-52 típusú beépített légsűrítős, vízszintes tengelyű nyersolaj motorból állt. A ma is működő III. számú szivattyútelep 2 db egyenként 1,50 m3/s kapacitású Ganz KCK800 típusú elektromos szivattyúegységekből áll. A IV. számú szivattyútelepet a '90-es évek beruházása keretében valósították meg, amely 3 db modern ABS típusú 4 m3/s összkapacitású elektromos szivattyúegységekből épül fel. (forrás: www.evizig.hu)
Örülök, hogy jó tanácsot adtam. Én már a mágnesnél tartok, van egy védőlemez hiánya, ki van kopva, lóg a tengelye, le van merülve. Podlesak névre hallgat, ilyen van a 12851-es képen ha jól emlékszem. Kellene egy igazi jó szakember a javítására. Vagy a 12840-es képen. Hol lehet Amerikai hirdetéseket nézni? Ez Sanyi Barátomra is vonatkozik, ha egyáltalán olvas bennünket. Mármint a kérés...
Egy méterre el tud köpni?! Ez igen, erre még te sem lennél képes!?
Ma második nekifutásra is megpróbálkoztam a csapágy öntéssel. De sajnos a csapágyfém mennyisége kevésnek bizonyúlt.
Viszont a többi alkatrészét szépen rakosgatom össze. Minden darabjában benne van a gyártási sorszám.Még a bütyköstengely és a rá való fogaskerék ékében is! Később majd teszek fel a darabokról is képeket.
Gabibá sikerült a benzinpumpát megcsináljam a tanácsa alapján, hihetetlenül nagyot nyom majd egy méterre ellöki az anyagot nem gondoltam volna hogy így működni fog...csak erőssebb rúgó kell hogy visszanyomja rendesen a kart.
Készül a menetjavítás a vizelvezető csapba is,fent az olajzó a helyén,és szerencsére sikerült a porlasztó állító csavarját is vonalba fúrni..
pihenésképp kimentem a méhesbe vesztemre megint...sajnáltam volna otthagyni szegény árva Hofherr csővestengeri darálót:-)
MAG motorokat Franciában is csinálták a Motosacoce cégnél,küld el a képeket a brandschott@citromaira,és felteszem neked ha nem megy,megpróbáljuk megszakérteni....hátha sikerűl.
Jó ideje a birtokomban van egy stabil motor.A minap előszedtem,hogy megnézzem miféle is.
Az adattábla,és a szemrevételezés alapján a következőket állapítottam meg:1 hengeres,négyütemű benzines,258 cm3-is,oldalt szelepelt,léghűtéses.MAG gyártmány(svájci),és ha gyér némettudásom nem csal akkor a németországi Stuttgartban szerelték össze.Ennyi amit tudok róla.Sajnos mint a képeken is látszik elég hiányos állapotban van.Mivel a közeljövőben fel szeretném újítani teljesen gyári állapotra,ill-működőképesre ezért kérem a segítségeteket.Neten utánanéztem de a szó szoros értelmében semmit sem találtam róla,se egy képet,vagy írást.Kérek mindenkit ha bármiféle képe,dokumentuma van a gépről,estleg tudja hogy mit hajtattak vele,vagy ha valakinek van hozzávaló alkatrésze,ha tudja mettől-meddig gyártották ossza meg velem.Köszönöm! :)
Ezek a gőzüzemű szivattyútelepek nekem is a gyengéim. Néhány évvel ezelőtt én is véletlenül talán a TV-ből tudtam meg hogy van ilyen, aztán az interneten utánanézve kiderült hogy szerencsére nem is kevés meradt meg. Eddig a hozzám viszonylag közeli (BAZ megye) törökéri, tiszakarádi, felsőberecki szivattyútelepeket látogattam meg. A Szolnok melletti milléri teleppel nem volt szerencsém mert nem volt otthon a gépész így nem tudtam bemenni. Ha van rá igény este tehetek fel képeket.
Nagyon jó ez a film, nem propaganda, hanem hiteles szakmai képet ad. Ami érdekes volt, a szervezettség, a gyorsaság, a szakmaiság. Kiváncsi lennék arra hogy mennyi idő kellett egy ilyen komplexum elindítására. Hol készült, lehet hogy Szentesen, melyet volt módom megnézni.