Bocs de ez kicsit hosszú lesz, én az Ebay-ról rendeltem az USA-ból a Predatort ennek a cikknek az olvasása után kb 17e volt postával eggyütt.
Újabb rozsdavédelmi fogás – ezen a ponton építettem be az elektronikus korrózióblokkolót. Ilyeneket a rendszerváltás után árultak mindenféle kis cégek itthon is, az emberek még a Daciáikhoz, Ladáikhoz vették a hosszú élet reményében – mármint az autókra gondolok ezzel. Annyira nem lett nagy sláger, egy akkori autót sem tudok, amiben ilyen működött volna sokáig. De nemrégiben egy barátomnak volt egy Toyota Model F autója, amiben valami hasonló cucc lehetett, mert a figyelmeztető matricáját megtaláltuk. Hogy a kütyüt hova dugták, arra nem tudtunk rájönni, de hát a Model F középmotoros, komplikált autó, pláne az ilyen dupla klímás, amerikai kivitel.
Borsi Miki makulátlan Toyota Model F-je
A 80-as, 90-es évek fordulóján készült japán autók irtózatosan rohadtak. Pláne a haszonjárművek meg a furgonok. A korrózióvédelem, mint olyan, azoknak az autóknak tündérmese volt. Technikailag az örök élet plusz egy nap, rozsdaállásilag a Zaporozsec. Ennek ellenére azon a Model F-en egy szem korrózió nem volt. Pedig kint állt, hét évig használta ez a barátom, előtte valaki más még közel tizenötöt. És még ott se lehetett rajta tisztességes korróziót találni, ahol valamiért hiányzott a festék. Egyszerűen nem hittem el, de Borsi Miki – a tulaj – sem.
Mielőtt eladta volna, lefényképeztem a kocsit, itt meg is nézhetik. Akkor kezdtem vágyni az elektronikus(mos?) rozsdavédelemre. De most már nem lehet olyat kapni, nemhogy Magyarországon, de Európában sem. Csak Amerikában. Ott még mindig divatja van.
Itt a védelmet igazoló cetli
Az elv ugyanaz, mint a tengerjáró hajóknál (ahol kötelezően alkalmazzák): a fémtest elektródpotenciálját annyira megnövelik a földhöz, pontosabban a vízhez képest – elektromosan -, hogy ne tudjon beindulni az elektrokémiai korrózió. Igen ám, de egy autó nem ér a földhöz. Azaz ér, de négy szigetelőn, más néven, gumiabroncson át. Ha télen hozzáérünk, megráz, mert más potenciálon van, mint mi, és kisül a töltés. Hogy a francba gondolták ezt?
Most majd meglátjuk. Ugyanis a klubban elmeséltem pár embernek ezt a tervemet, mármint, hogy ilyen kütyüt készülök venni. Madlovits Peti rám nézett, és így szólt – „adok én neked egyet”. Ő ugyanis vett két garnitúrát Amerikából, egyet be is épített az Alfájába, a másik viszont kihasználatlanul áll a polcán, nem akart vele vesződni. Így lett ajcsiba egy vadiúj, bedobozolt Corrosion Predator-öm.
A kocsi legtávolabbi pontján is a sarokba kötöttem be a védelmet
A belőle kijövő négy vezetéket sorrendben a kocsi lehető legtávolabbi négy sarkába kell vinni (én mindenhol elrejtettem), ott a mellékelt csavarokkal lecsavarozni – festék nem lehet az érintkezők alatt. Aztán a kütyüt rá kell kötni az akkura, és csá. Kigyullad a négy led, mutatva, hogy van kapcsolat. Műszaki leírás semmi, higgyél benne, alapítsunk vallást.
Szóval a Merci megkapta a cuccot. Fura egy négy, világító, piros leddel pislákoló dobozt látni egy olyan motor mellett, amelyik akkor is működik, ha az egész autóban nincs áram, aminek az olajnyomását a műszerfalba vezetett csövön át mechanikus manométer méri, és amelyiknek a hőmérsékletről szintén – egy alkohollal töltött kapilláris - csövön át tájékozódik egy másik manométer. Az állólámpás igazi dinoszaurusz, a Corrosion Predator pedig az modern elektrokémia rosszul dokumentált hókuszpókusza
Ajjjaj, ez nagyon keményen hangzik. Csodálom,h a nejed bármilyen autót is visszasír egyáltalán a történtek után... Melyik oldalról kapta az Ifát? A kutyádat nagyon sajnálom. :(
A történtek után a Jazzt mennyire tartod biztonságos autónak?
Elindult a zöldnél, és keresztben a piroson áthajtva elkapta egy IFA, és ellökte vagy ötven métert.
Szerencsére a nejem megúszta közepes sérülésekkel (azért a tűzoltók vagy fél óráig vágták ki a kocsiból), de sajnos a hátul utazó kutyusunk elpusztult a karjaimban. ( öt percen belül a helyszínen voltam ).
A Jazz-nek nem maradt egy ép porcikája sem. ( pl. mind a négy kerék kitörve stb.)
Még mindig kiráz a hideg, ha visszagondolok a balesetre.
Vigyázz is rá, nagyon kevés ilyen jó kis autó létezik! :) (alkatrész eladásainkból bizony ez jól látszik, ha minden autó ilyen megbízható lenne, lehet már be kellett volna zárnunk)
Sajnos a mienk totálkáros lett, vissza is sírja a nejem a mai napig.
Örülök,h fellelhető valaki itt még a régi bandából is.
Én ugyanis elég alaposan végignéztem a fórumot, amikor úgy döntöttem,h Jazzt veszek. Nekem olyan vagytok, mint az idősebbeknek a Szabó család a rádióból. :) A Jazz meg olyan, mint egy áldás. :)
Gyors segitségre lenne szükségem. 2008-as - régi- Jazzem van. Bekrepált a hátső ablaktörlő gumi, szvsz a jég szét---ta. Hogy úszom meg a leghatékonyabban (jó minőség, de mégsem iszony drága)?
Ja igen, vannak ezek a profi kivitelezésű alvázvédelmek, de nekem nem ér meg 50-60ezret legalábbis nem látom arányosnak a különbséget. Amikor az átlagnál "drágább" autót vettem, szerintem egyben "drágább" alvázvédelmet is kaptam és amit egyszer már kifizettem azt nem szeretném újra. Tény, hogy karbantartást igényel egy autó, de az alváz szempontjából nekem tökéletes az előbb említett megoldás is ami kb 10ezer forintból kivitelezhető, sörrel, anyaggal, stb...
A lehetőségekhez képest lemosom az autó alját egy mosóban, majd még a kéziben is rásegítek egy kicsit. Hagyom száradni, aztán reggel egy haveromnál aknára állunk és egy sör társaságában megcsináljuk. A nagyob felületeket kompresszorral, a kicsi és nehezen hozzáférhető részeket vagy a küszöbök környékét pedig sámlin ülve ecsettel. A kerék betéteket kibontjuk, sártalanítjuk a belső paremeket és lemossuk ott is az egészet, majd száradás után azt is átkenjük. Nekem ez bőven elég, megelőzésnek főleg.
Egyébként két féle alvázvédelmi "taktika" van. A japánok úgy gondolkodnak, hogy amin átfolyik a víz ott nem áll meg és nem fog rozsdásodni, ezért van sok vízelvezető járat, csöpögő, stb a japán autók alján. A másik a német aki úgy gondolkodik, hogy ahova nem jut be a víz ott ugye nem is fog rohasztani semmit. Szerintem mindkettő jó, ha tökéletes a kivitelezés.
Amit minden tél után már-már rituális elvégzek alvázvédelem nélkül is az a kerékjárati ívek belső peremének a sártalanítása. Olyan szinten tud a por és retek berohadni, hogy a 2-3centi vastag üledék sosem tud rendesen kiszáradni, ám az első nedves időben újra "berohad" percek alatt. A művelethez kell egy kis gusztus és olyan ruha amit nem sajnáltok, de akinek nem esik le a gyűrű.. az megtudja csinálni és szerintem ajánlott is.
Én előbb átnézném (átnézetném), hogy milyen állapotban van. Ha nincs az alvázvédelmen sérülés vagy hiba, kezdődő rozsdásodás, akkor nem nyúlnék hozzá. Amikor tavaly 6 évesen továbbadtam az autómat, kifogástalan volt.
Azokon a részeken, ahol gyárilag nincs alvázvédelem (futómű, fék, kipufogó, stb.) ott amúgy sem számít a rozsda, nem kell vele foglalkozni.
(Megjegyzem, anno nemcsak a szocialista autók rozsdásodtak, hanem a nyugatiak nagyrésze is. A hetvenes években még nem nagyon foglalkoztak a gyárak a korrózióvédelemmel, csak egy vékony festékréteget fújtak a nem látható részekre, ami nem sokat védett, az üregekbe meg semmit. A szocialista autógyárak ugyanígy, csak gyengébb minőségű festékeket használtak. Így előfordult, hogy kétéves autók komolyan rozsdásodtak, 4-5 évesen már át is lyukadtak.)
Felhívtam őket és azt mondták,hogy az Edge fajtában több az adalékanyag. De lehet,hogy az én Jazzemben ez észrevehetetlen....Aztán rendeltem Magnatecet 5W-40-et ahol a legolcsóbb.......