Minden amit az újra előtérbe kerülő megújuló energiaforrások eltüzelésére alkalmas készülékekről tudni érdemes, hogyan kell kiválasztani, hol lehet kapni, hogy lehet csinálni
Abban biztos vagyok, hogy az áramfogyasztás +költségét visszahozná, de ha sikerül jól összehangolni akkor többet is, nem beszélve a komfort növelésről. És lenne még egy jelentős előnye az alsó motoros szabályzásnak: megfelelő algoritmussal össze lehetne hangolni a kémény pillangóval, de ehhez már olyan szabályzók kellenek amelyeknek van analóg bemenetes alapjel állítási lehetőség.
2 apró probléma adódik a fent leírtakkal kapcsolatban:
1. a hozzávaló eszközök ára közel 1 szezonnyi fa ára :)
2. mérhetetlen sok idő a kísérletezés és kivitelezés
"elvileg a radiátorokban több időt tölt el a víz, ezáltal több hőt is ad le"
ez egy oriasi teveszme. megprobalom kifejteni.
egy konkret liter viz tobb idot tolt a radiatorban, igy az a konkret liter viz tobb hot ad le.
viszont ugyanannyi ido alatt kevesebb liter viz megy at a radiatoron. az ossz holeadas viszont ugye a literenkenti holeadas szorozva a literek szamaval.
szamokkal:
megy a radiatorodon 2liter/perc viz. 70fokon megy be, 50 fokon jon ki. ez 2800W. a radiatorod atlagos homerseklete idealis esetben 60 fok, a szobade 20, a homersekletkulonbseg 40 fok.
elhanyagolunk egy csomo midnent, feltesszuk hogy a radiator holeadasa egyenesen aranyos a homersekletkulonbseggel, stb.
felere csokkentjuk az aramlasi sebesseget, vajon mennyi lesz a visszatero, azonos eloremeno mellett?
Tv a visszatero. az 1l/perc az 0.017kg/sec.
P (teljesitmeny) = (70-Tv)*0.017*4200 -- ez a viz leadott teljesitmenye
P = 2800/40*((70+Tv)/2-20) -- ez a radiator aranyosan kiszamolt leadott teljesitmenye az uj visszaterovel.
Tv=37.1 -- faszak vagyunk, csokkent a visszatero, ahogy vartuk
Mennyi lett a leadott teljesitmeny?
P=2347W -- hoppa, a leadott teljesitmeny csokkent, a 2.8kW helyett csak 2.35kW. Ami logikus is, hiszen a radiator atlagos homerseklete csokkent, igy kevesbe tud hot leadni.
namostakko mijafene van??
Hat az van, hogy a feltetelezesunk, hogy a csokkentett tomegaramnal az eloremeno valtozatlan marad, az csak akkor allja meg a helyet, ha kozben a kazan teljesitmenye is csokkent. Ha a kazan tovabbra is azonos teljesitmenyen jar, akkor alacsonyabb visszatero ide vagy oda, jelentosen noni fog az eloremeno hofoka!
- ahogy haladunk nulla fele a tomegarammal a nagy csokkentgetesben, ugy megy felfele az eloremeno. nyilvanvalo, pl leallitott szivattyuval felforr mint kozismert.
- a teljesitmenybol es a tomegarambol egyertelmuen kovetkezik az eloremeno/visszatero kozotti kulonbseg. dT=P/4200/dT*60 (liter/percben)
- a kialakulo eloremeno meg attol fugg, hogy mi az az eloremeno homerseklet, aminel a radiatorok leadnak annyit mint amit a kazan termel. ha a radiatorok kevesebbet adnak le mint amit a kazan termel, akkor a ho egy resze a vizben marad. ettol a viz homerseklete ugye no. a magasabb homerseklettol viszont a radiatorok tobbet adnak le, beall az egyensuly. ugyanigy ha a radiatorok tobbet adnak le mint amit a kazan termel, akkor a viz hul, es ettol a radiatorok holeadasa csokken.
Amúgy elmerengtem ezen, hiszen egy normálisan beállított rendszerben a kazán is emel 2O fokot, meg a radiátorok is 7O/5O vagy 6O/4O lépcsővel dolgoznak*, ami összességében azonosnak tűnik (még veszteség is van). Vagy nem így szokott lenni? Kazánnál tudsz játszani a keringetővel, de a radiátornál már attól is függ, mennyire sikerült eltalálni a helyiség hőigényét és ahhoz megfelelően méretezni a radiátorokat. Ha valahova nem jut elég meleg, akkor a többi radiátor fojtását és/vagy a hozam emelését választhatjuk, ami csökkenti a kazán oldali fűtési lépcsőt ugye.
Jól van, jól van. Csak az itteni népek kiváncsiságukban (vagy kínjukban?) minden kézenfekvőt kipróbálnak, aztán néha jó dolgok is kiesnek belőle, azért csodálkoztam, hogy nem tetted meg elébb.
Az eladó konkrétan 411-est hirdet és annak csak relé kimenete van, de sztem nem érdekes, lépjünk túl rajta.
Én azért szívesen kipróbálnám a motorvezérlésű alsó huzatszabályzót mert úgy vettem észre, hogy ezek a széles körben elterjedt Honeywell láncos szabályzók bár megbízhatók és egyszerűek mint a bot, lassúak és olyan a karakterisztikájuk amilyen. Főleg a lassúság ami bosszant.
Arra gondoltam, ha az alsó huzatszabályzó teljesen nyitva marad és úgy akad ki. Akkor felforrhat a víz, én ezt már katasztrófának tekintem :) Nem üzemszerű állapot.
Az előremenő hőmérséklete hogyan/mennyivel változott ?
Me az elég furcsa, hogy csökkent az áramlás sebessége - elvileg a radiátorokban több időt tölt el a víz, ezáltal több hőt is ad le - és mégis emelkedett a visszatérő hőmérséklete..
Bár ha az előre 2x7 = 14 fok emelkedett, akkr akár lehet is.. :-))
Arra érthette, hogy ha a levegőt nem veszed vissza mert a szabályzó kipurcant, akkor a víz felforrhat.
Mondjuk ha bent vannak a biztonsági elemek akkor csak mint rizikó tényező szerepelhet az áramszünet vagy meghibásodása a "elektrodigitális huzatszabályzónak", de a rendszer más elemei meg kell hogy védjenek.
Tehát egy szünetmentessel támogatott belimóval mozgatott és PID-el vezérelt huzatszabályzó működhet gond nélkül.
Az igazság az, hogy minek??? Csak áramot fogyaszt és nem jobb és nem tud többet mint a láncos hüvelyes.
Erre most nem tudok mit irni. A 413-as a leiras szerint tudja. Hogy a vateras urge meg miert ir olyat le ami esetleg nem igaz arra nem tudok valaszolni.
Van még 1 ok amit érdemes szem előtt tartani miért jobb a pillangót szabályozni (elektronikával).
Az elektronika elromolhat és egyáltalán nem biztos, hogy meghibásodás esetén az általunk kívánt végállásba megy. Kizárólag elektromos (motoros) huzatszabályzónál katasztrófához vezethet ha kiakad mondjuk teljes nyitáson, míg a pillangó vezérlés esetén olyan nagy baj nem történik sem ha teljesen lezár sem akkor ha teljesen kinyit.
Régóta azon agyalok hogyan lehetne megoldani a huzatszabályzást is elektronikusan, de meghagyva a mechanikát a felülbírálásra. Egyenlőre még nem találtam megoldást.
A PMM-3-as sorozat tudja, sőt van amelyiknek 2 db univerzális bemenete is van különbségképzéssel. Ugye nem kell mondanom ezzel mit lehet megoldani elegánsan egy csapással.
Egyébként nagyon kiforrott és megbízható szabályzók a Nivelco termékei, de (számomra) kissé nehézkes a programozásuk, egy Omron 1000x egyszerűbb (és ugyan olyan tudásban 1000x drágább :) )
A hétvégén talán sikerül nekem is összerakni a motoros pillangó szabályzót, de a mechanikus kivitelezés jóval több munka mint gondoltam. Még azt nem tudom, hogy a pillangó tengely/persely hogy fogja bírni a sok-sok forgást. Lehet azt is le kéne cserélni valami bronzperselyes megoldásra.
Ki mondta, hogy jobb? Sokszor csak egyszerűbb vagy az van szabadon (vezérlésre). Ill. nálam nem is lehet a primer-szekunder levegőt csak kézzel állítani. Ahol van automata állítás lehetősége, ott már sokszor van rajta szabályzó (vízre működik), szóval az az oldal foglalt.
Szerintem nagyjából hasonló hatás érhető el ha a bemenetet és ha a kimenetet zárod, bár ebben megoszlanak a vélemények. Mindkettőt vezérelni kell(ene). A teljes zárás (üzemen kívül) és a teljes nyitás (begyújtáskor) esetén is együtt "mozognak" a dolgok.
Igazából a fa elégése során sok gáz szabadul fel és ég el valamint a melegedés miatt a gáznemű égéstermék jelentős táguláson is átmegy, tehát az átáramlott mennyiség nem lesz azonos a két oldalon. Ennek mondjuk keresztmetszet oldalon van jelentősége, ami persze már megjelenhet a szabályzásban is. A bemenet vízre a kimenet füstre optimalizálva jó lehet, ha csak nem fut el egymás mellett a két dolog, pl. a víz még lehetne melegebb, ezért toljuk be a levegőt, de túl nagy gázzal ég és/vagy a hőcserélőn átrohanva nem tudja leadni a meleget, ezért a víz mégsem melegszik eléggé, viszont a füst túl meleg ezért ott zárunk, amitől a tűz befúlad annak ellenére, hogy van elég égési levegője, csak az nem tud bemenni... Csak elmerengtem. Nem tudom mi a tökéletes megoldás.